گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

شوادان
این فضا که شبادان، شبابیک، خشیان و باد کش نیز نامیده می شود به طور مشخص در شهرهای دزفول و شوشتر دیده می شود. و زیر زمینی با عمق بسیار زیاد است. با توجه به ویژگی خاک این دو شهر، در واقع در دل زمین حفر می شود و معمولاً فاقد مصالح بنایی است و حداکثر در مواردی بخش هایی از دیواره ی آنرا با گچ می پوشانند. سقف آن گنبدی و فاقد سازه است. در بالاترین قسمت سقف، سوراخی وجود دارد که معمولاً به کف حیاط می رسد.
این فضا که گاه ۶ تا ۷ متر در زیر زمین پایین می رود به حریم مالکیتی خانه ی مجاور نیز نفوذ می کند.
شوادان ها علاوه بر مکش سوراخ بالا که موجب جریان هوا می شود، از پدیده ی نفوذ تأخیری فصول در زمین استفاده می کنند. در چنان عمقی معمولاً با دمای یک یا حتی دو فصل قبل روبرو هستیم.

18b_400

شوادان ها یکی از ویژگی های خاص و ویژه معماری دزفول است که کاربری های متنوعی داشته است از جمله کار تهویه هوا و خنکی ساختمان را بر عهده داشته ، به این صورت که شوادان دریچه ای در بیرون خانه برای ورود هوا داشته و با توجه به عمق شوادان و رطوبت موجود در آن ، هوای در شوادان خنک شده و این هوای خنک از طریق کانال هایی در بخش های مختلف ساختمان توزیع می شده است. علاوه بر آن به عنوان محلی خنک و آرام در تابستان ها مورد استفاده قرار گرفته ، همچنین این شوادان ها به خانه های همجوار راه داشته است و به این صورت ارتباط نزدیکی میان همسایه ها وجود داشته است.
ر این فضا(شوادان) محلهایی برای نگهداری مواد غذایی نیز وجود داشت. مثلاً نگهداری گوشت که بوسیله زنجیرهای بسیار قطور از سقف آویزان بود : تنها بهانه‌ای که شخص را در روز به بیرون از شوادان می‌کشاند پختن نان بود. می‌توان گفت در معماری این ناحیه بیشتر ارتباطات عمودی است تا افقی.
واژه کت که قسمتی از فضای شوادان است در جاهای دیگر معماری دزفول استفاده می‌شود. به این ترتیب که در کنار رودخانه دز تپه‌هایی با ارتفاع ۳۰-۲۰ متر با خاک و سنگ بسیار پیوسته و متراکم وجود دارد. درون این تپه‌ها را سوراخهایی یا فضاهایی برای استراحت درست کرده‌اند«کاملاً طبیعی» که در گذشته استفاده‌های دیگری داشته ولی امروزه برای تفریح و استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرند این فضاها که همه به هم پیوسته و راه دارند کت نامیده می‌شوند و فضاهای تقسیم کوچکتر را کتول می‌گویند.

17b_400_02

طرح ها، استراتژی، و مدیریت در:«احیای بافتهای شهری »

پیشگفتار :

دیرزمانی در پیشبرد طولانی حیات، گذر زندگی را لابلای مشغله رفع نیازهای اولیه خود آنچنان احساس نمی نمود.

 

تا آن هنگام که با یاری پیشرفت دانش، توانا گردید بر این نیاز تا حدود بسیاری پیروز گشت و از این زمان به بعد فراغتی حاصل آمد تا بتواند به منزلت مدنیت شایسته و در خورآدمی نیز بیندیشد و تجلی چنین اندیشه­ای در شکل گیری شهرها به منصه ظهور رسید.

در مسیر طولانی تر از لحاظ کیفیت و فشردگی این رشد و بالندگی گاه مراقبت و کنترل توسعه از حیطه برنامه ریزی خارج گردید و به پدیده­ای به نام بافت های نامتناسب و فرسود منجر شده است سخن و طرح­ها در مورد چگونگی رفع معضل پیش رو بسیار است و در حیطه تخصصهای فراوان خواهد گنجید.

در گفتاری که پیش رو خواهیم داشت تلاش گردیده است از دیدگاهی هر چند محدود به بخشی از موضوع – احیای بافتهای شهری و ضرورت پارامترهای زیست محیطی و مشخص بویژه فضای سبز- و آنهم بصورتی اختصار یافته و در حدود اندوخته های با سراسر کم و کاست و با کمال تواضع در برابر اندیشه های صاحب نظران فرهیخته امر پرداخته شود. بدیهی است دیدگاههای دیگر دانش شهری و شهرسازی در حیطه این بحث نخواهد گنجید.

 

 

۱- سازگار سازی بافت قدیمی و جدید شهری

بدون شک حفظ هویت بجای مانده از هر دوران در معماری یک شهر در هر سطح و کیفیت در کنار مدرن سازی توسعه شهری نه تنها امکان پذیر است بلکه تنها راه حفظ و بقای شهر در حال و آینده است. و برقرار ساختن ارتباط با آن هویت و احساس دارای گذشته بودن در نزد ساکنان آن شهر و دیدگاه جهانی معطوف به آن شهر می باشد.

موضوع اساسی چگونگی نیل و حصول به این مهم می باشد.

حفظ هویت های بجای مانده از هر دوران در معماری یک شهر بخوبی امکان پذیر است.

در روش مدرن سازی کنترل شده شهرها حتی دستری به مجموعه­های ارزشمند و تاریخی بافت قدیم شهرها سهل تر می گردد. و از سوی دیگر در بافت جدید شهری، نزدیک سازی محیط مستقل خانوادگی به محیط شهری، ساده سازی و نور فروان و صرفه جویی اجباری در فضاهای ساختمانی و بهره بردارای فراوان از تراکم در ارتفاع و در سطح و ایجاد مساحت هاو طول و عرض ها و ارتفاعهای بزرگتر فضای شبز در عین کاهش سرانه فضای سبز نسبت به دو دوره با فاصله زیاد قدیم و امروزین به چشم می خورد. اما در واقع می توان با نگرش به هره­برداری از بناهای تاریخی بجای مانده از دورانی با بافت قدیم شهری اعم از ساختمانهای مسکونی، اداری، باغات،سفارتخانه ها، کوچه باغها و خیابانهای درختی بعنوان یک مجموعه محاط شده در یک بلوک مدرن سازی شده در عین حفظ این بافتها از موانع ترافیکی و عدم دسترسی به آنها نیز احتراز جست.

پیچیدگی موضوع مربوط می شود به « چگونگی ایجاد سنخیت»، « همجواری بهنجار» و « هماهنگ سازی» بافت قدیم و بافت جدید شهری.

کشف سنخیت، امکان همجوار سازی بهنجار، اقدامات تکمیلی هماهنگ سازی میان دو بافت قدیم و جدید شهری، سه سؤال اساسی در موضوع تحول شهرها در دوران کنونی است.

در این بین- و بر همین مبنا- سه بحث اساسی مطرح است.

– آیا به لحاظ ماهیت می توان سنخیتی میان بافت قدیم و جدید شهر یافت و آیا اصولاً احساس می شود؟

– آیا اصولاً همجواری میان دو بافت مورد نظر ممکن است بتوان در مرحله دوم به بهنجار سازی موضوع پرداخت؟

– در صورت صدق ۲ گفتار و پارامتر فوق، آیا می توان به اقدامی تکمیلی تحت عنوان هماهنگ سازی میان دو بافت پرداخت؟

اگر چه در سطح تمامی کشورهای جهان نمی توان دو شهر را یافت که از لحاظ بافت و شکل ظاهری شباهت کامل به یکدیگر داشته باشند، لیکن ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان – که در این بحث مورد نظر ما رسیدن به چنین ساختاری با حفظ ویژگی های فرهنگی و ملی است و اصولاً راهی جز این سراغ نمی توان گرفت- از الگویی پیروی می نماید که در نظر گاه ارزشها و باورهای تمامی ملل جهان در ارکان خود یکسان و مشابه است.

از این الگو شاید بتوان چنین استنباطی را ارائه داد که تا حدودی ملموس باشد. چرا که ویژگی ها و جزئیات این اسلوب در مورد هر یک از شهرهای بزرگ و معتبر جهان که در اینجا لزوماً به منزله وسعت در نظر گرفته نمی شود بلکه ثقل تمرکز و تلاقی جمعیت های گذشته و حال جوامع انسانی در آنها بیشتر مد نظر است.

در سطح تمامی کشورهای جهان نمی توان دو شهر را یافت که از لحاظ بافت و شکل ظاهری شباهت کامل به یکدیگر داشته باشند، لیکن ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان – که در این بحث مورد نظر ما رسیدن به چنین ساختاری با حفظ ویژگی های فرهنگی و ملی است و اصولاً راهی جز این سراغ نمی توان گرفت- از الگویی پیروی می نماید که در نظرگاه ارزشها و باورهای تمامی ملل جهان در ارکان خود یکسان و مشابه است.

میادین وسیع که حول یک محور مرکزی از بنای با بار فرهنگیف ورزشی هنری، مذهبی و یا سیاسی بالا- آن چنان که بیشتری برد زمانی که از گذشته های دور تا آینده های نه چندان نزدیک را بتواند متحمل گردد. این مهم در لحاظ نمودن صرفه جویی های احداث چند باره بناها و همچنین افرایش اعتبار شهرها از اهمیت فوق العاده بالایی برخودار است- با احاطه  کننده هایی متقارن از آب و پوشش گیاهی و مسطح و با رعایت محوطه سازی هماهنگ با سبک معماری بنای مرکزی احداث می شوند و ساختمان ها و عمارت های حاشیه میدان که برحسب تقسیم بندی میادین دیگر احداث ها براساس اسلوب های شناخته شده معماری عملی و در همین راستا میدان یا میادینی بر مبنای روش های بدعت گذارده شده قابل طرح، بنا می شوند. و خیابان های متصل کننده میادین به یکدیگر در بخشی از امتداد وصل شده خود به میادین ( به عنوان قابل پیشنهاد) بخشی از طول خیابان در یک سو یا رعایت سبک معماری میدان مورد نظر و بخشی دیگر از طول خیابان از سوی دیگر با رعایت سبک معماری میدان مقابل و بخش میانی فاصله دو میدان شامل سطوح عمیق فضای سبز و با رعایت سبک معماری خاص که سبک مبدأ را به سبک مقصد به شیوه­ای منطقی پیوند می دهد میباشد. و در صورت اصرار بر بهره­برداری احداثی از فضای موجود، ساختمانهای یکپارچه با معماری مدرن و ساده می تواند مناسب باشد.

پیروی سبک معماری خیابان متصل کننده در میدان از طرح های معماری هر یک از میادین بصورتی جداگانه و با رعایت سبک معماری میدانی که از آن مبدأ می یابند و خاتمه یافتن این سبک از دو سو به فاصله میانی خیابان به سطوح عمیق فضای سبز و ساختمانهای یکپارچه مدرن و ساده طرح قابل پیشنهادی همجوار سازی سبک های معماری متفاوت درون شهرهاست.

 

۲- هویت بخشی به شهرهای بزرگ ایران

تهران

تقریباً منهای میدان حسن آباد، سایر میادین تهران دارای بافت اتفاقی بوده و اگر چه در برخی میادین بافتی منتظم پیش بینی شده است، اما تقریباً کلیه میادین تهران نیاز به اصلاح بافت براساس تجدید نظر از مبنای احداث دارند.

وضعیت کنونی بافتهای شهری چون تهران با وجود یأس آور بودن آن این نوید را نیز به همراه دارد که می توان از منشأ و بیخ و بن به هویت بخشی آن اقدام نمود.

وضعیت کنونی اگر ناامید کننه است اما می تواند این نوید را به همراه داشته باشد که اکنون که قصد بر احیای بافتهای شهری است و می توان با بهره برداری از بار بسیار بالا و فراوان معماری تاریخ سبک های مختلف تمدن ایرانی و ایرانی – اسلامی در کنار سبکهای جدید و مدرن معماری، هویتی اساسی، ستایش آمیز و هدفمند به میادین و بخش هایی از خیابان های منتهی به آنها بخشید.

۳- نمایش عصاره­­ای از فرهنگ و معماری جهانی

و به عنوان ارائه فرهنگ پویا و قابل سازگار با فرهنگ جهانی به جهانیان از یک جهت و ارضای لمس فرهنگ جهانی از سوی جامعه متفکر و بازیدکنندگان جهانی از شهر (جهانگردان داخلی و خارجی) از جهت دیگر می توان بخشی از شهر را به نمایش چکیده­ای از سمبل های فرهنگی و تاریخی جهان اختصاص داد.

به همین منظور می توان یک منطقه شهری مناسب را انتخاب و سبک طراحی و معماری آنرا در هر یک از میادین و بخشهای انتهایی خیابان های منتهی به هر میدان را براساس سبک معماری یکی از شهرهایی بزرگ و معتبر جهان طراحی نمود و ساخت. این ایده اگر چه ممکن است در حال حاضر آنچنان ملموس و تجربه شده نباشد اما روشی است که در آینده­ای نه چندان در بوسیله کشورهای بزرگ مورد انتخاب و به مورد اجرا گذارده خواهد شد.

برای نخستین بار نیست که اندیشه مطروحه اندیشمندان این مرز و بوم، منشأ برای تغییر و تحولات حتی اساسی- در ساختار حیاتی بیگانگان می شود، بنابراین وقت آن رسیده که اکنون که فرصت طلایی برای این سرزمین پدید آمده است تا برای اولین مرتبه در امتداد تاریخ معاصر چنین اندیشه­هایی برای بار نخست در اختیار کارگزاران این کشور قرار داده می شوند، در اجرای آنها پیش قدم شده و در بهره­برداری از سودآوری آنها از رقیبان سبقت جویند.

۴- بررسی ساماندهی بافت های موجود شهری با مشارکت مردم و چگونگی مدیریت مداخله و سیاست های ارگان های مسئول

بدون تردید بسیاری از بناها نو (و حتی نوسازی شده) در نماهای خیابان های مهم و میادین اصلی شهرها وجود دارند که فاقد هر نوع هویت معماریمی باشند. در این مورد می توان دستورالعملی تهیه و تدوین نموده و سپس به مورد اجرا گذاشت که براساس ان صاحبان این بناها( چه خصوصی و چه دولتی) در ازای تغییر نمای ساختمان خود براساس طرح و نقشه معماری ویژه ساماندهی و نوسازی بافت شهرها رسیده باشد) از پرداخت عوارض خاص معاف بوده و همچنین در صورت به اتمام رساندن پروژه از مزایایی ویژه بهره­مند شوند. و همینطور، تنها نقشه معماری بناهای شهری که از برنامه هماهنگ شده معماری بافت در نظر گرفته شده نقطه مورد نظر شهری تبعیت می نماید به تایید رسانده شوند و موارد تخلف مورد بررسی و اقدام قرار گیرند.

تشکیل واحدهای عالی شهرسازی و معماری ویژه هویت بخشی بافت شهرها، راه عملی اصلاح بافت و ساماندهی و معماری شهری می باشند.

۵- اصلاح و ساماندهی بافت های شهری و معماری فضای سبز

– معماری فضای سبز در خدمت ساماندهی شهرها

حرکت مثبتی که در زمینه پروژه­های زیست محیطی بویژه فضای سبز در شهرها آغاز شده است بسیار قابل تقدیر بوده و اصولاً منشأ و انگیزه بحثی است که پیش رو خواهیم داشت:

پوشش گیاهی درون شهری که لازمه حیات شهرهاست تحت شرایطی از دوام و ماندگاری بالاتری برخودار خواهند بود که به عنوان جزیی اساسی از طرح معماری شهر باشند و به ترتیب به بررسی آن می پردازیم:

حرکت همه جانبه احیای منابع تقویت عناصر زیست محیطی به ویژه فضای سبز عامل حرکت جدید دخیل سازی پارامترهای معماری فضای سبز در معماری اساسی شهرهاست.

هنگامیکه جزیی از طراحی نما و معماری شهری باشند:

ساختمانها:

شامل ورودی آنها از دو سو یا یک سو

بخشی از مهتابی ( بالکن) طبقات ( باز هم از یک سو و دو سو)

فلاورباکس بالکن ها و یا زیر پنجره ها

خیابان ها:

تفکیک کننده منطقی سواره رو از پیاده رو

در طراحی فضای سبز این بخش نکات مهم زیر لازم به رعایت می باشند،

چشم انداز و دید را مختل نسازند ( از هر دو سو)

قابلیت دسترسی منطقی و تکرار شده عابر پیاده را به پیاده رو و سواره رو برقرار سازند.

بلوار سازی از طریق رعایت حداقل ارتفاع لازم جهت نورشکنی شب اتومبیل ها در بخشی از چشم اندازههای ساختمان ( دو یا سه وجه) حضور قطعی داشته باشند.

دیوارهای سبز

شهرهای برگ تحت تأثیر ضرورت توسعه، روز به روز شبکه ارتباطی گسترده تری کجهز می شوند.

فشارهای آلودگی هوا، صوتی و حتی تصویری ( از طریق گسترش سازه های بی جان) نیز به نسبت همسن توسعه افزایش می یابند. و در شهرهایی بزرگ که تجربه چنین توسعه­ای را پشت سر گذاشته اند اقداماتی با نتایج سه گانه را ترتیب سه گانه را ترتیب داده و در نتیجه تقلیل دهنده این فشارها بوده­اند.

دیواره های سبز حتی به تجربه برای کسانی که در این زمینه تخصصی مرتبط ندارند عامل کاهش دهنده معضلات سه گانه فشارهای آلودگی هوا، صوت و تصویر تشخیص داده شده است.

به همین منظور در طراحی بافتهای شهری اصل رعایت حریم بزرگراه ها با هدف احداث چنین پوشش گیاهی که از انواع درختچه ها و درختان همیشه سبز متراکم تشکیل می شوند اصلی است که همواره می بایست مدنظر قرار گیرد.

– چشم انداز اجتناب ناپذیر- و بنابراین مهم- در تقاطع بزرگ راه ها:

پدیده غیر هم سطح بودن بزرگراههای متقاطع، ضرورت یک طراحی اصولی در اصلاح بافتهای شهری توسعه یافته می باشد.

و این پدیده لاجرم چشم اندازی وسیع ایجاد می کنند که ضرورتاً می بایستی فاقد هر گونه قابل بهره برداری بوده و همچنین پرهیز از هرگونه حجم ارتفاع پذیری باشند. بنابراین بهترین و تنها استفاده ممکن از این سطوح وسیع ایجاد پوشش گیاهی و بدون ارتفاع و حجم می باشد.

گونه هایی که از سمت ها و معماری تقاطع پیروی کرده و در مقابل تابشهای شدید آفتاب و وزش بادها و خشکی احتمالی مقاومت نمایند. و در عین حال پشم اندازی وسیع و گذرا ( در حرکت سریع) و زیبا ارائه دهند.

– ذخایر توسعه کنترل شده شهری،

– تبدیل حواشی بزرگ راهها حومه شهری به پارکهای خارج شهری- نقاط ذخیره شده برای توسعه درونی و پیرامونی شهرها -؛ هنگامیکه به نقش بزرگراهها (حتی در نگاهی سطحی) نگریسته می شود، مشاهده می شود که ضرورت کوتاه سازی فواصل، امتداد بزرگ راهها از میان تپه­ها و تپه­ماهورها و سطوح یکنواخت درون شهری و خارج شهری عبور می نمایند که خوشبختانه بسیاری از این نقاط هنوز در معرض ساخت و سازها و تصرفات غیر مجاز ( و حتی مجاز ) شهری قرار نگرفته اند.

جای مطلوبیت بسیار دارد که اراضی وسیع به پارکهای جنگلی ممتد و چنانچه در خارج از شهر قرار گرفته اند به پارک هایی با این ویژگی (پارک خارج شهری) مبدل گردند.

شکلگیری شبکه گسترده بزرگ راهها در شهرهای امروزی و عبور الزامی آنها از اراضی بکر و گسترده درون شهری و خارج شهری فرصت مغتنمی پدید آورده است بواسطه آن می توان به پارکهای وسیع جنگلی و پارک های خارج شهری دست یافت.

این پروژه در آینده نیز می تواند پس از اصلاح اساسی بافت های نامتناسب و بیجای مسکونی و اداری و آموزشی درون شهری مأمن بسیار مناسبی برای احداث های کاملاً محدود و مرتفع و اصلاح کننده توزیع تراکم بافت شهری و جمعیت در شهرها قرار گیرد. ایمن گاهی جهت توسعه کنترل شده شهرها و رهایی از تراکم های اجتناب ناپذیر کنونی نقاط گرفتار شهرها.

لازم به توضیح نیست که این چنین سیاست گذاری با مطالعه فراوان و با دقت فراوانتری می بایست همراه باشد چرا که در این زمینه بین تنها ۲ حالت شرایط مطلق منفی و مثبت مطرح است. دقت و مطالعه فروان موجب اتخاذ سیاستی بهنجار خواهد  گردید و غفلت از آن موجب رشد بی رویه و ناهنجار ساخت و سازهای شهری می شود.

تبدیل اراضی گسترده درون و خارج شهری به پارکهای جنگلی خارج شهری نتایج سه گانه:

۱- تقویت منابع زیست محیطی ۲- پیشگیری از گسترش بی رویه ساخت و سازهای درون و برون شهری ۳- منابع اصلاح توزیع متراکم جمعیت شهری از طریق احداث های کاملاً کنترل شده و با برنامه ریزی در آینده را به همراه خواهند داشت.

– ضرورت وجود گیاه در طراحی بافت های شهری

– ضرورت تشخیص رفتار گیاه بعنوان موجود زنده در نماسازی ابنیه

– فرم مهندسی

گیاه بصورت درخت یا درخچه و یا بوته در طول عمر خود همواره در حال رشد بوده و عموماً بر حجم و ارتفاع آن – در آن حدود که روی نمای طراحی شده شهری ما تاثیر قابل ملاحظه بر جا بگذارد- افزوده می شود. این معظلی است که همواره معماران به آن می اندیشیدند و بعضاً به ایراد اساسی حذف پوشش گیاهی و یا به یک پروژه ناقص از لحاظ معماری و منظر گرفتار می آیند.

همکاری نزدیک و پایاپای و مشترک طراحان و معماران شهرساز و طراحان و معماران فضای سبز مشکلات مربوط به حذف پوشش گیاهی و یا پروژه­های فضای سبز ناقص را مرتفع خواهند ساخت و علاوه بر آن منجر به ارائه طرح ها و سبکهای جدید معماری خواهد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

در صورتیکه در طراحیهای خود با متخصص امر مشورت نمایند علاوه بر ارائه پروژه­ای بدون نقص می توانند از صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در برآوردهای مربوط به مواد و مدت زمان تقریبی احداث پروژه بهره مند کردند. بسادگی می تواند منحنی رشد و حجم ارتفاع گیاه را در طول حیات آن ترسیم نموده و با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری- و حتی تجسم شرایط جدید- تاثیر حضور گیاه را از لحاظ ظاهری اشغال سطح نمای پروژه، مورد بررسی قرار داد و به ترسیم نمای نهایی ابنیه اقدام نمود. و بر حسب نیاز و با انتخاب گونه گیاه مناسب و نقطه مناسب کاشت براساس نقطه تعیین شده در طرح نمای ساختمان می توان حتی بخشی از حرکت های رنگ و حجم را در نمای ساحتمان برای آرشیتکت پر نمود.

۶- ساماندهی بافت شهری آرمانی با مقاصد نزدیک و دور

بدون شک پدیده شهر نشینی از ابتدای مدنیت با مهاجرت همراه بوده است و در این بین پدیده غر مسطح بودن اقتصادی شهروندان آ چنان بوسیله کارگزارن بزرگ درک نگردیده و در حیطه سیاست گذاری کلان شهرها جز به شکل گیری مناطق و نواحی غیر اصولی و ناهنجار پیرامون شهرها و حتی درون شهرها راه بجای دیگر نبرده است. در این راستا برنامه احداث شهرکهای اقماری در صورتی می توانند در رفع این ناهنجاری مفید واقع شود که براساس برنامه درون قطعی انتقال شهروندان نقاط متراکم و غیر اصولی درون شهری از یک سو و مدرن سازی نواحی تخلیه شده به منظور اسکان اصولی ساکنان نقاط باقیمانده غیر اصولی از سوی دیگر صورت پذیرد. بدین منظور ابتدا با احداث یک شهرک اقماری با گنجایش کافی جهت انتقال ساکنان کامل یک نقطه پر جمعیت و غیر اصولی شهری، مشکل تخلیه و اسکان ساکنان این نقطه مرتفع می گردد. سپس با تخریب و احداث اصولی و مدرن نقطه درون شهری مورد نظر امکان اسکان جمعیت چند نقطه متراکم – در سطح و نه در ارتفاع – درون شهری دیگر حاصل می شود.

بدین ترتیب نقاط درون شهری متعددی حاصل آید که میتوانند در برنامه سامان دهی اصولی شهر به بهترین نحو مورد بهره برداری قرار گیرد. بویژه این طرح فضاسازی در درون شهرها برای مقابله و امادگی در برخورد منطقی با پدیده شهرها در اواخر قرن آینده کاملاً ضروری می باشد. و بعنوان اقدامی اصولی جهت توسعه کشور در نقاط بکر و دست نخورده:

انتقال مرکز سیاسی کشور به شهر دیگر ( شهری حتماً جدید الحداث با ویژگیهای معماری اصولی فرهنگ و تمدن کشوری) می تواند در توزیع منطقی سرمایه گذاری ها به نقاط مورد هدایت، موجب توسعه نقاط شهرهای دیگر و در نتیجه کشور گردد. چنین ساماندهی در دنیای امروز ضوروتی فراتر از نیازهای مادی را در دل خود جای داده است. تا آنجا که ما در گذشته ای نه چندان دور در شهرهایمان در عین مفرحی ناشی از همجواری با درختان و باغات کهنسال و نهرها و جویبارهای زالال و پاکیزه جاری در شهر، همجوار مدفن وابستگان و دوستانمان نیز بوده­ایم. غرق در معنویت و مواهب طبیعت امروز همجواری طبیعت و معنویت دور از دسترس زندیگمان قرار گرفته است. ضرورتی که در شهرهای معتبر جهان بدان از قلب توجه شده و همچنان رعایت می گردد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

حفظ بافت های قدیمی (از دیدگاه هنری و ارزشهای تاریخی) در کنار توسعه بافتهای جدید شهری ضروری است و بدین منظور می بایست راه کار را مشخص نمود. توجه به ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان تهی از فاید نخواهد بود. در برنامه هویت بخشی به شهرهای بزرگ ایران لازم است بسیاری از بافت های شهری از بیخ و بن اصلاح شوند.

– در بخشی از طرح توسعه بافت های جدید شهری مناسبت دارد که نقطه ای نیز برای نمایش عصاره­ای از فرهنگ و معماری جهانی در نظر گرفته شود.

– خوب است به اندیشه های مطروحه بعنوان ثروتهای اساسی یک کشور بهای لازم داده شود.

– در استراتژی احیا و ساماندهی بافتهای شهری یکی از کارآمدترین اقدامات:

تشکیل واحدهای عالی شهرسازی و معماری ویژه هویت بخشی بافت شهرها با دستورالعملی کاملاً شده روشن و آینده نگر می باشد.

– معماری فضای سبز در احیای اساسی و اصولی بافت های شهری موثر، پرفایده و اجتناب ناپذیر است. و طیف گسترده تری از نتایج اولیه خود، نظیر طراحی و معماری خیابانها و معابر. ساختمانها ( اعم از خصوصی، عمومی و دولتی) چشم اندازها و ذخیره سازی زمین های بکر و مفید درون و پیردامون شهری را شامل می شود. و همکاری و هماهنگی معماران شهرساز و معماران فضای سبز چنین اهداف را تأمین خواهد نمود.

و سرانجام آنکه:

بواسطه انکه شهروندانی با سطوح متفاوت اقتصادی در کنار یکدیگر بوجود دارند و از سویی نیاز به سیاست های شهرک های اقماری و مدرن سازی و احیای بافتهای قدیمی و فرسوده ( با رعایت حفظ ارزشهای معماری و میراث تاریخی) و اصل تمرکز زدایی منطقی موجب می شوند که سامان دهی بافت های شهری، آرمانی با مقاصد نزدیک و دور محسوب گردد.

مهندس ماشاالله گودرزی

پایاب
محل دسترسی به آب قنات در حیاط خانه ها و مساجد است و نمونه های عمومی آن نیز در شهرهایی همچون نایین به چشم می خورد. الگوی معمول آن هشتی است که با اتاق ترکی یا کلمبه پوشانده و در مسیر قنات در مرکز آن یک حوض ساخته می شود. نکته اقلیمی، هوای بسیار خنک آن در تابستان است که علاوه بر استفاده به عنوان یخچال برای نگهداری مواد غذایی، در مواردی برای خواب نیم روزی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

21507384_400_04

احتمالاً می توان بین پایاب و پادیاو رابطه ای برقرار کرد، فضایی که به گفته ی استاد پیرنیا با online casino مهاجرت به اروپا پاسیو را بوجود آورده است. نمونه های عالی پایاب در مسجد جامع نایین، مسجد جامع نطنز، مسجد جامع یزد و خانه های تاریخی یزد از جمله خانه ای که امروز به هتل کهن کاشانه تبدیل شده دیده می شود.
پایاب ها مکان هایی هستند که برای دسترسی آسان به گذرگاه زیرزمینی آب قنات ساخته می شوند. پایاب با پله از سطح زمین به پایین می رسد. پایاب ها نقش تفریح گاه داشته اند و به خاطر هوای خنک شان، هم به طور خصوصی و هم عمومی از آن ها استفاده می شده است.فضای اصلی پایاب، از یک اتاق به شکل های چهارگوش و هشت گوش ساخته شده. در کف پایاب، یک حوض است که معمولا آب قنات در آن می چرخد و از آن بیرون می رود.

 

s3t2ir0wenqg8o03t0sk_400_04

یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. معمولاً هر یخ‌چال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند.

yakhchal_of_yazd_province_400_01

یخچال‌ها به طور عمده از سه قسمت تشکیل شده‌اند، دیوار طویل سایه انداز، مخزن یخ و حوضچه‌های تولید یخ. دیوار سایه‌انداز این دیوار بسیار طویل و بلند است، ارتفاع این دیوارها که گاهی تا ۱۰متر می‌رسد، در طول روز از تابش آفتاب بر روی آب‌های منجمد شده در حوضچه‌ها جلوگیری می‌کند. گاه جهت استحکام بیشتر دیوار سایه‌انداز، پشت‌بندهای بزرگ در قسمت جنوبی دیوار احداث می‌کردند. دیوارهای سایه‌انداز در پایین دارای ضخامتی زیاد بوده و به تدریج در بخش‌های فوقانی از قطر آنها کاسته می‌شود. حوضچه‌‌های تهیه یخ این گودال مستطیل شکلی است که به موازات حوضچه‌ها، دیوار سایه‌انداز و در بخش شمالی آن حفر شده و طول آن اندکی کمتر از طول دیوار و عمق آن ۳۰ الی ۵۰سانتیمتر و گاه بیشتر بوده است. این گودال محل تهیه یخ در شب‌های سرد زمستان بود. مخزن یخ این مخازن معمولا در پشت دیوار سایه‌انداز و در بخش جنوبی آن و در بعضی موارد به وسیله یک یا چند مدخل ورودی به بخش شمالی راه می‌یابد. انبار یخ نیز گودال‌های عمیق و بزرگی هستند که در وسط مخزن یخ حفر شده‌اند. شکل این گودال‌ها در یخچال‌های گنبددار به صورت دایره با شعاعی تا حدود ۴متر و گاه بیشتر است. دیوار این گودال‌ها از سنگ یا آجر یا اندود کاهگل ساخته و پشت آن با مصالح عایقی چون خاک ذغال و یا مصالح دیگر پر شده است. جهت دستیابی به کف این گودال‌ها نیز از پله‌های کوچکی که در دیوار آن تعبیه شده، استفاده می‌شود همچنین چاهی در بیرون از یخچال حفر شده که به وسیله مجاری باریکی که در کف گودال‌های یخ تعبیه کرده‌اند، آب حاصل از ذوب یخ به این چاه‌ها هدایت می‌شود.

screen-shot-2012-07-18-at-1.26.59-pm_400

white-trash-repairs-yakhchal1_400

لوچیانو بالد ساری

baldessari,luciano

بالد ساری،لوچیانو

تولد در رووتو به سال۱۸۹۶،مرگ در میلان به سال۱۹۸۲٫در پلی تکنک میلان درس خواند و درسال۱۹۲۲فارغ التحصیل شد.دوره ی فعالیت حرفه ای او به عنوان طراح و نقاش از سال۱۹۲۰به بعد آغاز شد.

از سال۱۹۳۲تا سال۱۹۳۳با همکاری جینو پونتی کارخانه ی تولیدی سیماشوکولات سیما را نیز در میلان طراحی کرد.

از کارهای نمایشگاهی بسیار شاخص او دو نمونه را میتوان نام برد:

۱)غرفه ی وستا در نمایشگاه سال۱۹۲۳میلان،به شیوه ی ساختار فرمالیستی و با تناسبات زیبا و نماسازی جرز پنجره ای؛

۲)ساختمان غرفه ی بریدا در نمایشگاه سال۱۹۵۱میلان،با فرم جسورانه ی سقف پوسته ای که با بتن مسلح به اجرا درآمد.

بالدساری در زمره طرفداران معماری سنتی در مکتب راسیونالیسم ایتالیائی به شمار می رود.

 

جاکوب برند باکما

jacob berend  bakema

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema

تولد در گرونینگن به سال۱۹۱۴،مرگ در روترام،به سال۱۹۸۱٫در کالج تکنولوژی گرونینگن،آکادمی معماری آمستردام و دانشکده ی فنی دلفت تحصیل کرد.

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

جاکوب برند باکما

jacob berend  bakema

تولد در گرونینگن به سال۱۹۱۴،مرگ در روترام،به سال۱۹۸۱٫در کالج تکنولوژی گرونینگن،آکادمی معماری آمستردام و دانشکده ی فنی دلفت تحصیل کرد.

از۱۹۴۸با جی.اچ وان دن بروک وارد همکاری شد،وبه فاصله ی کوتاهی آنها از جمله شخصیت های صاحب نفوذ در معماری هلند شدند.

به سال۱۹۴۷یکی از اعضاء گروه سیام بود و از۱۹۶۳در تیمXعضویت داشت.در فاصله ی۱۹۵۹تا سال۱۹۶۴سرویراستار مجله ی فرم بود.

معماری وان دن بروک و باکما وابسته به شاکله و اهداف فلسفی د استیل و سبک جهانی است.

شاکله ی تندیس وار ساختمان تالار شهر نرونوزن(سال۱۹۶۸)و ساختمان بیمارستان روانی در میدل هارنیس(سال های ۴-۱۹۷۳)نمایشگر نوعی خوش بینی است که به طور کلی از شیوه ی ساختارگرائی منشأ می گرفت.

 

BakemaPortada

BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

-BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromastSnails-shell-house

Rotterdam-Library

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

1K_12_01_marlrat_01_td

BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

 

نقش چوب در معماری  و معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

چوب یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که بشر در طول تاریخ از آن استفاده کرده . چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منبع قابل تجدید بدست میاد و جزء مصالح خوب برای مناطق زلزله خیزه. داریوش در فرمان بناسازی شهر شوش از تخته و چوب استفاده کرده و در قصه آپادانا در دوره هخامنشیان چوب را برای استفاده کاربردی و تزئینی استفاده می کردن. در دوران مادها، قسمتی از یک نقش برجسته، درباره ماد در حال حمل یک صندلی چوبی مشاهده می شود که مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است.

 

کاربردهای چوب

از جمله مهمترین کاربردهای چوب می تونیم به این موارد اشاره کنیم:

۱- استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی

۲- استفاده از چوب برای اعضای باربر

۳- استفاده از چوب برای کارهای کمکی در ساخت و ساز، مثل قالب سازی، چوب بست و . . .

۴- استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین

نکته قابل توجه این است که برای استفاده مهمتر از چوب ها باید مواردی مثل جهت الیاف چوب، مقدار رطوبت، نوع چوب، محل رویش، پهنی دایره سالانه، درجه حرارت، تعداد گره های روی چوب، شرایط نمونه گیری، شرایط لحظه ای آزمایش و دستورالعمل آزمایشی را در نظر بگیریم.

تاریخچه چوب درمعماری ساختمان

طبق مطالعات مردمان بومی شمال ایران، که قرنها قبل از مهاجرت آریائیها در ایران زندگی می کردند در حدود ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، چوب را در کلبه سازی خود به کار می بردند. در زمان هخامنشیان شواهد نشان می دهد که در آن زمان جنگل و چوب برای هنرمندان کاملا ارزش داشته به همین دلیل، درختکاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد. کوروش مشخصا به کشت درخت بها می داد. کاربرد چوب در معماری تخت جمشید و شوش کاملا مشاهده می شود. استفاده از چوب در امور ساختمانی و معماری در دروره هخامنشیان به طور فوق العاده ای ترقی کرد. در دوره ساسانیان از چوب برای قاب سازی طاق و گنبدها استفاده می کردند. از قدیمی ترین آثار چوبی بعد از اسلام، دو ستون چوبی و قطعه ای خاتم کاری است که در ناحیه ترکستان غربی کشف شده و متعلق به قرن سوم ﻫ – ق یا نهم میلادی است. در دوران قبل از اسلام قطعات بزرک چوبی به عنوان بخشی در ساختمان به کار می رفته. در کل مهمترین وسایلی که در اوایل اسلام با چوب ساخته می شده عبارتند از: درب و پنجره و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی و جنگی.

چوب انواع مختلفی دارد به زبان عامی می توان گفت: چوبهای سخت، چوب های نرم که نوع آنها بسته به خود درخت عنوان بندی میشه مثل چوب های راش، توسکا، چنار، نارون،‌کاج، صنوبر و . . . که چوب هایی مثل افرا، ملچ، آزاد، گردو، راش و . . . برای مبل سازی و تزئینات بکار می رود.

کاربرد چوب در دکوراسیون

یک از راه های ایجاد فضاهای مطبوع برای جسم و روح درزندگی، به کار بردن عناصر طبیعی و اجناس آشنا برای ذهن است از پر کاربردترین این عناصر در محیط اطراف ما چوبه که در عصر ما بکار گرفته می شه. چوبها خاصیتهای فیزیکی خیلی سودمندی دارند. فواید و کاربرد چوب فراتر از سازه است و کوچکترین عنصرهای دکوراسیون و وسیله های یک خانه را می تونیم با آن بسازیم.

‌ عناصر اصلی که چوب باید در دکوراسیون داشته باشد ۱- رنگ و زیبایی آن، ۲- آکوستیک بودن، ۳- ضریب سختی، ۴- ظرفیت حرارتی، ۵- قدرت شکل پذیری، ۶- عایق برای حرارت.

مزیتهایی که چوب نسبت به سایر مواد دیگر در اصول ساختمانی دارد خیلی زیاده. مثلا برای سبک درست کردن می تونیم دیوارها و سقف ها را یا حتی کف را از چوب درست کنیم. امروزه بعضی ساختمانها توسط پانلهای چوبی صنعتی ساخته می شوند این پانلهای چوبی بسیار راحت نصب می شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر باد و زلزله دارد. همچنین این پانلها در بزرگراهها و پلهای راه آهن کاربرد زیادی دارند.

در دکوراسیون در ساخت موارد مختلفی از چوب استفاده می شود . از جمله وسایل تزئینی، وسایل نمادین و وسایلی که از آنها در منزل استفاده می کنیم. اگر بخواهیم وسایل تزئینی را مثال بزنیم مثل انواع گلدانهای تزئینی، آویز گردنبند قاب عکس و یا جای دستمال کاغذی و . . . وسایل نمادین مثل: مجسمه های نمادین تاریخی و یا اساتید و هنرمندان و . . .  از روکش چوب نیز می توان برای پوشاندن وسایل مصرفی و یا ساخت وسایل دکوری استفاده کرد. مثلا با این روکش ها در گلسازی استفاده می کنیم یا قسمتی از دیوار اتاقمان را بپوشانیم یا یک لوستر یا آباژور بسازیم.

وسایل مورد استفاده عبارتند از کمدها، طبقه ها، جاکفشی، کابینت، دربها، پنجره ها و یا حتی سقف ها و دیوارها و غیره که می تونند از هر جنسی باشند. اگر ما بخواهیم به صورت دکوراتیو از این وسایل استفاده کنیم، یکی از گزینه های ما چوب است. یعنی بیائیم آنها را با چوب بسازیم مثل کابینتهای آشپزخانه که جدیدا مد شده همه با MDF می سازند.

اصولا چوبها چون از درختان تهیه می شوند بیشتر آنها به رنگ کرم و قهوه ای هستند. خود رنگ قهوه ای دارای طیف رنگ ها مختلفی مثل خرمایی،‌خاکی، فندقی، نسکافه ای و غیره می باشد که هر کدام از این رنگها ویژگیهای خاص خودش را داره. از لحاظ علم انرژی درمانی قهوه ای سمبل رویش تکامل است و یکی از عناصر پنجگانه انرژی چوب است که از زمین می روید به آسمان قد می کشد. همانطور که انسانها رشد می کنند و قد می کشند. دارای حال و هوای گرم است و می توانیم در تمامی قسمتهای مختلف یک فضا اعم از اداری، مسکونی، تجاری وغیره و در فضایی جنوبی و آفتابگیر می تونیم از چوب به رنگ قهوه ای تیره استفاده کنیم. قهوه ای نماینده طبیعت در فضای ماست و با استفاده از آن در فضای خودمون همیشه تازگی و طراوت را همراه داشته باشیم و توصیه می شود در رنگ آمیزی از رنگ قهوه ای به جای مشکی استفاده شود.

کاربردهای چوب

 

سایر مصنوعات چوبی

MDF ، HDF و سایر مصنوعات چوب

MDF

مخفف کلمه لاتین Medium Density Finerboard (فیبر با فشردگی متوسط) است. و جزء فراورده های چوب  محسوب می شه. نوعنی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می گردد. و از ذرات چوب بهم چسبیده تحت فشار و حرارت ساخته می شود. MDF را پس از تولید می توان روکش کرد. روکش های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام آن در محیط مثل آشپزخانه کمک می کند. روکش ملامینه از متداول ترین نوع روکش برای MDFاست . MDF در ابتدای کار به جای ورقهای فشرده چوبی به کار می رفت ولی بعدها به جای چوب نیز استفاده شد و در ال حاضر دامنه کاربری آن روز بروز اضافه می شود.

تاریخچه MDF

با توجه به اینکه گفتیم MDF نوعی تخته فیبر ست، و تخته ی فیب حدود بیش از صد سال قدمت دارد و اولین تتخته ی فیبر عایق در دوران جنگ جهانی اول ساخته شده است و صنعت تخته خره چوب برای اولین بار در کشور آلمان و در زمان جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد. و کاربرد آنها در دهه ی ۱۹۷۰ به سرعت توسعه پیدا کرد. پس می توانیم بگوییم که مثل چوب خیلی قدیمی نیست و عمر آن از یک قرن تجاوز نمی کند.

نیاز بازار ایران در MDF از طریق واردات تأمین میشه و به صورت خام و روکش شده است که عمدتا از کشورهای ترکیه، ‌انرونزی، ‌روسیه،‌ اسپانیا، ایتالیا،‌ آلمان، اتریش،‌فنلاند و … وارد می شود.  البته محصولات ترکیه و اندونزی نسبت به سایر کشورها از نظر قیمت کمتر هست و طرفدار بیشتری در بازار فعالی ایران دارد. و امروزه حدود ۸۰ تا ۹۰% واردات از کشور ترکیه می باشد.

خصوصیاتی که باعث می شود که MDF کاربردهای متنوع داشته باشد: ضخامت و ابعاد قابل تولید ،‌اینکه قابلیت ابزارخوری، ماشین کاری و سنباده زنی، سطوح صاف و متراکم،‌ قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف،  عدم وجود معایب چوب، قابلیت انجام روی تمام سازه ها،‌ زیبایی ظاهری ،  قیمت مناسب و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و حشرات و قارچها.

مشخصات فنی یک MDF خوب و مرغوب: مقاوم در برابر نفوذ آب، متورم نمی شود،‌انسجام و قدرت آن زیاد است و زود نمی شکند، جرم حجمی بالا دارد و پوک نیست، از میزان چسب مصرفی بالائی برخوردار باشده ، ضخامت زیاد باشه . مقاومت کششی و خمشی خوبی داشته باشد.

کاربرد MDF

MDF بیشتر در فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود و با آن می توان برای ساخت انواع کمدها و کتابخانه،‌ میز و کابینت و چیزهای دیگر استفاده کرد.

چون MDF ها به صورت ورقه های مسطح به ابعاد تقریبی ۳۶۰×۱۸۰ می باشد،  به وسیله اره های مخصوص آنها را به ابعاد کوچکتر که قبلا مشخص کرده ایم  در می آوریم و لبه های آن را به وسیله نوارهای مختلف و رنگی پی وی سی PVC پوشش می دهیم که از ورود قارچها و رطوبت جلوگیری کنیم، سپس قطعات کوچکتر را بوسیله پرچ به هم وصل کرده و وسیله مورد نظر را درست می کنیم مثلا برای ساخت کابینت آشپزخانه ابتدا ابعاد را در می آوریم و تمام مراحلی را که گفتم انجام می دهیم ابعاد MDF به طور معمول ۳۶۶×۱۸۳ – ۴۱۰×۱۸۳ و ۲۴۴×۱۲۲ – ۲۴۴×۱۸۳ می باشد.

لترون

شرکت لترون در سال ۱۹۶۳ توط متخصصین کارخانه صنعت کاغذ و لاک آلمان تأسیس شد. طراحی آن کامپیوتری بود و در حال حاضر توسط دستگاههای اتوماتیک تولید می شود. این روکش با بیش از ۱۵۰ میلیون متر مربع در سال، بیشترین مقدار مصرف را بین روکش های دیگر در ۵ قاره دنیا دارا است. یکی از مزایای لترون نسبت به دیگر روکش ها مقاوم بودن آن در برابر آب و استحکام بیشتر در برابر ضربه و سائیدگی ونور آفتاب می باشد.

موارد استفاده از لترون همان موارد مصرف برا ی MDF است با این تفاوت که لترون ازرانتر است و در جاهایی استفاده می شود که رطوبت و قارچ پذیری در آنها خیلی کم باشد. یا بطور خلاصه تر اسنکه عمر کوتاهتری نسبت به MDF دارد و با آن وسایلی درست می شود که زمان کمتری بخواهیم از آن استفاده کنیم.

تفاوت لترون با MDF

در کشورها به نئوپانهایی که توسط لترون روکش می شوند اصطلاحا لترون گفته می شود. به همین دلیل و در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF است چون هر دو صفحه توسط لترون روکش می شود.

HDF

HDF یک نوع فثبر فشرده است که از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت خیلی مقاوم تر از MDF است و با روکش های مقاوم تری روکش می شود و کاربری آنها در کف آشپزخانه و سالن ها و اتاق ها می باشد . برای ساخت دربهای داخلی ساختمان کاربرد دارد و ….

البته مصنوعات دیگری هم هست مثل روکوبه گونیایی، روکوبه مربعی، فرمیکا، در مورد روکوب گونیایی اینکه این صفحات داریا رنگهای مختلف مثل مرمری روشن و تیره هستند و گاهی رنگ آنها را به صورت موج چوب در می آورند. این صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است و برای پوشش دیوارها به کار می رود. گاهی آنها را به شکل مربع و مستطیل در می آورند و برای پوشش کف آشپزخانه، حمام و سرویسها استفاده می شوند.

فرمیکا

فرمیکا با اسم اختصاری HPL که مخفف High Pressus Laminate می باشد. که یک کلمه اسپانیایی و معرف ورقه ای است مرکب از چندین لایه ساخته شده از الیاف مثل کاغذ، آغشته به رزین های عمل کننده درگرما که تحت تاثیر حرارت و فشار ۵ مگا پاسکال به هم چسبیده باشند. یک یا در سطح فرمیکایی می تواند از ورقه های رنگی یا تزئینی آغشته به رزین ملامین پوشیده شود. در ایران به تولید ورقه های فرمیکای ضد حرارت و رطوبت پرداخته می شود و در حال حاضر از کشورهایی نظیر هند،  ترکیه و سوریه و … نیز وارد می شود. مواد اولیه معمولی جهت ساخت فرمیکا یا HPL عبارتند از کاغذ کرافتک،  کاغذ دکوراتیو، رزین فنلیک و رزین ملامین.

خصوصیات روکش فرمیکا:

۱- مقاومت های رطوبتی، که مقاوم در برابر آب و بخار و بدون ترک خوردگی و ورقه شدن هستند.

۲- مقاومت های حرارتی: دارای تحمل دمای خشک و شوک حرارتی تا دمای°۱۸۰ سانتی گراد داری مقاومت در برابر حرارت سیگار بدون باقی ماندن اثر آن و تغییرات ابعادی در دمای بالا کمتر از ۳% می باشد.

۳- سایر مقاومتها

به دلیل استفاده از جسب رزین فنولیک در تولید فرمیکا در مقابل جریان الکتریسیته مقاوم بوده و به دلیل استفاده از چسب رزی ملامین در سطح لایه باعث مقاومت رویه در برابر اسیدهای ضعیف می باشد.

 

برش استادانه کاغذ توسط Aoyama ژاپنی

برش استادانه کاغذ

 

برخلاف دیگر هنرمندان که با استفاده از برخی ابزار برای ایجاد یک طرح هنری  کاغذ را برش می دهند.این هنرمند ژاپنی تنها با استفاده از یک جفت قیچی و صبر و شکیبایی فراوان اینگونه استادانه به خلق جزئیات آثار هنری بر روی کاغذ برش می دهد.

این هنرمند مستقر در پاریس از چند ساعت تا چند ماه طول میکشد تا شاهکارهای شکننده توری مانند خود را کامل کند.

 

برش استادانه کاغذ

برش استادانه کاغذ

برش استادانه کاغذ

برش استادانه کاغذ

برش استادانه کاغذ

arturarch-HinaAoyama-4

arturarch-HinaAoyama

arturarch-HinaAoyama

arturarch-HinaAoyama

arturarch-HinaAoyama

arturarch-HinaAoyama

 

 

طراحی معماری معبد زیبای  کامپیو

نیایشگاهKamppi در هلسینکی (پایتخت فنلاند) واقع شده است. این نیایشگاه که در یکی از پر ازدهام‌ترین فضاهای شهری فنلاند قرار گرفته، محیط را به آرامش دعوت می‌نماید. این ساختمان خاجی شکل کوچک با نمای چوبی منحنی، منظره شهر را زیبا ساخته است.

معبد کامپیو

 

 

معبد کامپیو

همزمان، فضای داخلی این نیایشگاه آرام مردم را به آغوش خود فرا خوانده و از سر و صدا و هیجانات زندگی شهری که در بیرون در جریان است دور می‌کند.

معبد کامپیو

این نیایشگاه از تمام جهات قابل دسترسی است. اگر از سمت Simonkatu می‌آیید، به میدان کوچکی می‌رسید که اگر مستقیم ادامه دهید به میدان Narinkka خواهید رسید. از آنجا پس از طی کردن پله‌ها به قسمت ورودی می‌رسید. قسمت ورودی شامل دو نمای شیشه‌ای است .

معبد کامپیو

فقط فضای نیایشگاه اصلی چوبی است. فضاهای فرعی رو به میدان قرار دارند. فضای ورودی دو برابر نمایشگاه است که پس از ورود، با روحانیون ومددکاران اجتماعی ملاقات خواهید کرد.

فضای قسمت خاجی‌شکل بسیار آرام است و به نظر می‌رسد که با سر و صداهای بیرون فاصله زیادی داریم. روشنایی بر روی سطح منحنی فضا را گرم می‌کند. دیوارهای داخلی نیایشگاه از چوب درخت توسکای مشمعی ساخته شده و مبلمان نیز چوبی است.

گردآوری: دینا صنیعی

 

 

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

 

پروژه ‌ Ted Givensدر بین ۱۰ پروژه هنگ‌کنگ انتخاب شد

 

 

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

طراحان این پروژه به دنبال طرحی پر جنبش برای معماری هستند تا پناهگاهی امن و مطمئن در مکان‌های ناامن و در معرض طوفان‌های شدید بسازند.

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

 

هدف رهایی از راه‌های استاتیک ساخت و ایجاد روش استفاده از فن‌آوری است که در پاسخ به محیط به روش دینامیک کسب می‌شود

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

Arch2O-3D-Art-Exhibit-02

نمایشگاه بین المللی هنر سحر و جادو ویژه در چین در سال ۲۰۱۲ درهانگز در حال اجراست.

این نمایشگاه یک رویداد خاص است. یک تجربه سرگرم کننده برای کودکان که می توانند احساس آثار هنری لمس کنند  و همچنین با آثار هنری مختلف بازی کنند.

arturarch-3D-Art-Exhibit

-3D-Art-Exhibit-

Arch2O-3D-Art-Exhibit-06

arturarch-3D-Art-Exhibit-07

Arch2O-3D-Art-Exhibit-08

Arch2O-3D-Art-Exhibit-09

Arch2O-3D-Art-Exhibit-10

Arch2O-3D-Art-Exhibit-11

Arch2O-3D-Art-Exhibit-05

Arch2O-3D-Art-Exhibit-04

3D-Art-Exhibit-arturarch

نقاشی های 3d

arturarch-3D-Art-Exhibit

 

طراحی معماری جالب پارک

یک زمین در کنار آزادراه شهر Bat-Yam سرزمین اشغالی ، با یک طراحی معماری زیبا و جالب تبدیل به یک مکان عمومی شد.
این زمین که به یک پارچه سوراخ سوراخ شباهت دارد، پارک عمومی جدید حالت ناهنجار حدی را کمی تخفیف داد که انجام فعالیت‌های خاص در مکانی عمومی را ممکن می‌سازد.
معمولاً شرایط حدی در شهرهای مدنی منجر به ایجاد فضاهای عمومی می‌شود که اصولاً توجهی به آنها نمی‌شود در حالی که انواع مختلف فعالیت‌ها را برای طیف گسترده‌ای از مردم جذب می‌کند.

طراحی و ساخت پارک

پروژه ” REAL estate” شامل نمادشناسی جدید برای مکان‌های عمومی است که مرزهای بین محدوده خصوصی و عمومی در چشم‌انداز شهری را بررسی می‌کند.
این زمین در شهر مدیترانه‌ای Bat-Yam، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای سرزمین اشغالی قرار دارد.
اکثر ساکنان این شهر در خانه‌های مدرنی زندگی می‌کنند که در دهه پنجاه برای مهاجران ساخته شد

طراحی و ساخت پارک

این پروژه در انتهای یک خیابان مسکونی عریض متجدد قرار دارد که به دیوار بتنی منتهی می‌شود که به صورت یک مانع آکوستیک برای بزرگراه عمل می‌کند.
از آنجا که این مکان بلااستفاده محلی برای زباله‌های ساکنان محل، آتش‌بازی برای تعطیلات و استفاده از مواد مخدر، زندگی سگ‌ها و دیگر کارهای ممنوع شده بود،‌ این پروژه را در آنجا اجرا کردند تا مانع از این فعالیت‌ها شوند.

طراحی و ساخت پارک

نمای اصلی پروژه شامل دیواری به سمت خیابان مسکونی است که آن سویش پیداست و در ورودیش چوبی است و زمین بازی بین این دیوار چوبی و دیوار بتنی قرار دارد.
ارتفاع هر دو دیوار یکی است اما یکی بازدارنده و دیگری جذب کننده است. نوشته صورتی رنگ نئونی “the REAL estate” بیانگر این است که این مکان برای عموم قابل استفاده است.
سطح این زمین از یک پارچه یک سَره به شکل پتوی بتنی است که تا دور دیوار بتنی آکوستیک کشیده شده است.
سطح پیوسته از چشم‌انداز افقی ساخته بشر آغاز شده و به تدریج به سمت دیوار شیب‌دار عمودی می‌رود.
در این سطح هفت تو رفتگی چوبی قرار دارد حالت فضای خصوصی را در این چشم‌انداز شهری به خود گرفته‌اند. هرکدام از این تورفتگی‌ها شکل بدن را به صورت فردی، دو نفره و گروهی به خودمی‌گیرند.

 

 

طراحی و ساخت پارک

 

 

طراحی و ساخت پارک

گرد اوری: دینا صنیعی

طراحی شهری کامل در تیرانا

گروه معماری Grimshaw به تازگی اعلام کرد که برای طرح جامع یک گستره بزرگ در پایتخت آلبانی – تیرانا- انتخاب شده است.
این گروه طرح زنجیره‌ای قوی از فضاهای عمومی در بلواری را ارائه داد که از نظر هندسی پاسخی به الگوهای موجود مالکیت زمین است.

طرح کامل شهر در تیرانا

تیرانا شهری مدیترانه‌ای با فرهنگی خارجی است. در این طرح، هر فضا یا اتاق نشیمن با مشخصه و استفاده‌ای متفاوت نشان داده شده است.
شهردار تیرانا فراخوان طراحی‌ برای گسترش سه کیلومتری بلوار متعلق به دهه ۱۹۳۰ و ساخت پارک کنار رود ۷ کیلومتری را اعلام داشت.

طرح کامل شهر در تیرانا

فضای پروژه ۱۴ کیلومتر مربع است و فرصتی عالی برای طرح جامع در این مقیاس در مرکز قاره اروپا می‌باشد.
اگرچه زمان زیادی برای ساخت و تکمیل فضای این طرح جامع لازم است، شهردار تیرانا امیدوار است ساخت بلوار و اتاق‌های نشیمنش را که همانند ستون فقرات طرح است را هرچه سریعتر تمام کند.

طرح کامل شهر در تیرانا

 

طرح کامل شهر در تیرانا

گرد اوری دینا صنیعی

اتاق کرسی

این اتاق در مجموعه ی زمستان نشین در خانه های قدیمی و اغلب در گوشه های این بخش که در و پنجره ی کمتری به حیاط دارند، ساخته می شده تا در زمستان با بستن در و پنجره ها بتوان آنرا گرم کرد. در وسط اتاق، چال کرسی قرار داشته و ابعاد اتاق تابع ابعاد کرسی بوده، چون دیواره های آن برای تکیه دادن مورد استفاده قرار می گرفته اند. این فضا در همه خانه های اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد. این اتاق در مناطق پر شیب در پشت اتاق ها و داخل کوه کنده می شده و فاقد پنجره بوده است. این بخش در خانه هایی که حیاط بیرونی داشتند، گاه روی محور اصلی که شکم دریده یا چلیپا بوده نیز قرار می گرفته است. در خانه ی حیدرزاده تبریز اتاق کرسی الگوی شکم دریده دارد. که با توجه به استفاده ی این اتاق در شب و در بخش های خصوصی خانه تزیینات مفصلی ندارد. در خانه ی پیرنیا در نایین این اتاق با استقرار در محور اصلی، تزییناتی بسیار ظریف با لایه کاری گچی دارد.

26_400

 

015_400

نام خانه : خانه رز سایدلر
هری سایدلر متولد وین در سال ۱۹۲۳ بود و از بریتانیا و کانادابه دانشگاه هاروارد رفته بود و زیر نظر والتر گروپیوس اموزش معماری دیده بود .او با فارغ التحصیلی در سال ۱۹۴۵ شغلی در دفتر کار مارسل بروئر درنیویورک اختیار کرد و بر روی خانه های متعددی شامل کلبه ی چیمبرلینو خانه شخصی بروئر کار کرد. وی تبدیل به یک پیرو علاقه مند استادان خود گردید و هنگامی که نزد والدینش در سیدنی امد خانه ای را به سبک بروئر برایشان طراحی کرد و طرح این خانه کپی دقیق خانه ای است که سایدلرهمراه با اردی تامسون همگامی که در نیویورک بود طراحی کرد وخانه رز سایدلر فقط به خاطر واقع شد نش در خاک استرالیا یک خانه استرالیایی محسوب می شود.

ارتباط طرح خانه و زمین
طرح این خانه یک مکعب است که از زمین رشد کرده و به اطراف کنسول شده است. یک شیب تندرو به شمال که دیدهای وسیعی بر فراز دره جنگلی دارد کنده شده و با دیوارهای حائلی از سنگ طبیعی که مانند لنگرهایی ساختمان را به زمین اطراف ان پیوند می دهند حفاظت شده است ومکعب اصلی ساختمان بر روی این سکو با ارتفاع یک طبقه روی زمین قرار می گیرد.

main_image_400

توضیح پلان
خانه دارای پلان یو شکل است و مکعب اصلی ساختمان بر روی سکوئی با ارتفاع یک طبقه روی زمین قرار میگیرد و دارای :
۱٫ پارکینگ
۲٫یک اتاق کار
۳٫ هال ورودی کوچک
میباشد که در پای طرح کنده کاری شده است.یک پله مستقیم از هال ورودی برخاسته و به میان طبقه اول در همجواری یک وید کوچک پشت یک تراس چوبی منتهی می شود که اتاق خواب ها در یک بال و فضاهای نشیمن در بال دیگر میباشد که توسط یک فضای خانوادگی چند منظوره و تراسی باز از یکدیگر جدا شده اند .

dsc00300webcright_400

نمای ورودی

0_400

رمپ چوبی از جلوخان طرح به سمت طبقه اول

1_400_05

راه پله طبقه دوم به همراه وید پشت ان

2_400_01

تراس قسمت پذیرایی

dsc00258webcright_400

ناهار خوری و آشپزخانه

dsc00273webcright_400

dsc00272webcright_400

پذیرایی و شومینه سنگی

dsc00259webcright_400

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳