نکات اصول ومبانی طراحی شهری (۲)
دانلود در ادامه مطلب
تسلط بر ذهن و کنترل رابطه بین لایه های یاد شده، تحریک ذهن و افزایش درجه خلاقیت هنرمند از یک طرف و کم کردن فاصله ذهن تا واقعیت، دو مقوله ای است که باید بیشتر بدان پرداخت. با کم کردن فاصله بین ذهن و دست معمار به سبب درک سریع و انتقال یافته ها بر روی کاغذ می تواند بسیار راه گشا باشد. مشکلی که در بیشتر طراحان دیده می شود عدم کنترل ذهن و تجسم به موقع یافته های ذهنی است، به گونه ای که گسستی بین اندیشه معمار و اثر خلق شده دیده می شود و کانسپت اصلی پروژه چیزی متفاوت از اثر خلق شده است و نمی توان روند مشخصی را برای شکل گیری پروژه مورد نظر قائل شد. معضلی که اکنون در بسیاری از دانشکده های و دنیای حرفه ای معماری با آن روبرو هستیم و شاید نقطه شروعی باشد، در توجیه عدم وجود هویت مشخص و پویا در معماری معاصر ایران.
یکی از مواردی که زیر بنای فکری ایشان را تقویت کرده و به سوی مفاهیم جدیدی هدایت می کند اسکیس هایی هستند که به دور از هر گونه تعقلی، در راستای معرفت حسی و ساختار ذهنی شخص در ارتباط با دنیای بیرون ترسیم می شوند. طراحی سریع، از ایده ای که به ذهنشان خطور می کند بهانه ایست بر بکارت فرم ها و نقش هایی که شکل می گیرند و در مراحل بعدی است که لایه های فکری و تجربی هنرمند، وارد عمل شده و اسکیس ای ساده را به طرحی معمارانه تبدیل می کنند. ایده های مختلفی که به مرور زمان به ذهن خطور می کنند فضای الهام گونه ای را پدید می آورند و معمار را بر می انگیزند، همچون شاعری که در چالش با هستی در لحظه ای خاص و بسیار کوتاه سعی در ثبت مفاهیمی دارد که در حالت عادی متوجه آنها نبوده است. اتفاقی غیر منتظره که دارای معانی عمیقی بوده و دریچه های جدیدی در ذهن یک معمار باز می گشاید. معمار نیز به مانند مراقبه کننده ای منتظر فرا رسیدن آن لحظه خاص بوده و با تذهیب و ترغیب اندیشه و احساس خویش می تواند به ادراکی والا، دست یابد.
تعدد اسکیس های مفهومی که در هر برخوردی با عناصر و اندیشه های مختلف انجام می گیرند، در دست یابی به چنین ادراکی بسیار راهگشا است. کشف و شهودی معمارانه که اتفاقات و نوآوری های خاصی را در بین صفحات کاغذ، قلم و رنگ جستجو می کند و یا تجسمی حجمی در قالب ماکت، تجسمی سه بعدی و به خصوص قابل لمس، با ارتباط گیری بالا برای خالق اثر و مخاطب به وجود می آورد. طراحی صرف و استفاده از ابزار و تکنیک های راندو، تنها وجهه ای خلاصه و عینی از محیط را القا می کنند که به شناسایی آن فضای خاص می انجامد نه خود معمار و نه ذهنیت خاص او. دغدغه اصلی یک معمار خلقتی است که در ابعاد و بستر های مختلف جوابگو باشد. چنین عملی زیر بنای فکری و ذهنی دقیقی را طلب می کند که به طور همزمان قدرت سازماندهی مفاهیم فضایی خاص پروژه، نیازمندی های طرح، دریافت های مختلف از آنالیز سایت، دیاگرام و عملکردهای پروژه، راهکارهای پیشنهادی و غیره را داشته باشد. اسکیس ها و ماکت های مفهومی که در راستای زندگی معمارانه شخص اتفاق می افتد و نه به خاطر پروژه ای خاص، مجموعه ای عظیم از یافته های خود را کنار هم قرار داده و ظرفیت پردازشی ذهن را بالا می برد تا جوابگوی موارد ذکر شده باشد.
معمار در لحظه ای چه قلم بدست باشد و چه در خواب، ذهن به فعالیت خویش ادامه داده و یافته های خود را برای مرحله ظهور و حتی حضوری استعاره گون آماده می کند و با انعطاف پذیری بالا، جوابگوی پروژه هایی با موضوعات مختلف خواهد بود؛ چرا که شخص بر ساختار کلی از فضا، نشات گرفته از ماهیت درونی معماری تسلط یافته و می تواند آن را در قالب های مختلفی از مکان، زمان و موضوعات مختلف معنی کرده که این خود راهی است به سوی بی زمانی در معماری. این موضوع به دو معناست و در رابطه معمار و اثر معماری تعریف می شود.
در وهله اول ما با معماری مواجه هستیم که در وراء زمان و مکانمندی پروژه طراحی می کند و نه تنها موضوعات و شرایط خاص پروژه تفکرات وی را تحت الشعاع قرار نمی دهد بلکه توانایی برخورد با هر نوع پروژه ای را بدلیل تسلط بر ماهیت فضا و نحوه تغییر و تسلط بر آن را داراست. آفریده های چنین معماری به سبب نشات گرفتن از چنین مفهومی عمیق، اندیشه ای واحد و در عین حال قابل تعریف و استناد در دوره های مختلف تاریخی خواهد داشت.
در تحلیل آثار شاخص معماری با نمونه هایی از سبک ها و دوره های مختلف و مقایسه آنها به وحدتی معمارانه در درون مایه اثر پی می بریم؛ به گونه ای که اکثر آثار در شاخصه های مهم و تعیین کننده فضای معماری مشترکند و از تناسبات گرفته و نحوه ارتباط احجام و سطوح به گونه ای است که گویی هر کدام از این معماری ها استادی مشترک دارند. البته در سبک های مختلف به سبب اندیشه و اهدافی که طراح به دنبال آن است کیفیت فرم ها و فضای خلق شده به طبع متفاوت خواهد بود ولی مسلم آنست که ما تعریفی واحد از ماهیت معماری داریم و به معماران و طراحانی که در آن دست می برند تغییر یافته، سعی می کند با اندیشه اعمال شده کنار بیاید و حتی در دست استادان فن خود را به آنان واگذارد.
نتیجه گیری:
تقویت ذهن و گشودن دریجه های تخیل یک هنرمند امری است بسیار مهم و نمی توان یک معمار و یا هنرمندی را در خارج از چهارچوب ایده و خلاقیت تعریف کرد. مفاهیمی که به گونه ای استعاری و تمثیلی در یک فضای ذهنی شکل می گیرند نیازمند زمینه ای برای پرورش و توسعه اند و باید با ابزار مشخص هر حرفه ای در دنیای خارج تجسم یابند. تحلیلی دوباره بر روی نمونه کارهای انجام شده و انعکاس دوباره آن در ذهن، حرکتی دو سویه را تداعی می کند که در مسیری افقی دارای رفت و برگشتی عمودی است و همین امر در کنار عمق دهی به ساختار عملی ذهن، ایده های پخته ای را ارایه کرده و سطح تفکر معماری شخص را بالا می برد.
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
در ساختمانسازی و هواپیماسازی به تیر یا عضو افقی گفته میشود که یک سرش بر پایه متکی و سر دیگرش از بدنهٔ بنا بیرون نشسته است.
سازه های طره ای شامل برج هایی می شوند که از پی بالا آمده اند. این سیستم شبیه سیستم قاب خمشی در مقابل وزن با مکانیزم فشار و در مقابل نیروی جانبی با مکانیزم خمش و برش عمل می کنند.
برج طره ها تحت خمش کلی قرار می گیرند در حالی که قاب های خمشی بوسیله اتصالات خمشی در مقابل خمش محلی تیر ها و ستون ها مقاومت می کنند. خمش کلی برج های طره ای از حداقل در بالای برج آغاز و به حداکثر در تراز پایه ختم می شود. این در حالی است که در قاب های خمشی خمش محلی تیر ها و ستون ها در هر طبقه از منفی به مثبت متغییر است.
برج های طره ای می توانند دیوار های باریک، صندوقه های تو خالی و یا ستون های توپر باشند. ولی در مقایسه با دیوارهای برشی که نیرو های جانبی را اصولا با برش تحمل می کنند این سیستم اصولا نیروهای جانبی را با مکانیزم خمش متحمل می شود.مصالح معمول این سیستم بتن آرمه و چوب می باشد. ممکن است کف طبقات نیز از برج طره شود. طره ها به فنداسیون های بزرگی نیازمندند تا در مقابل واژگونی مقاوم باشند. سیستم طره ای با برج های چند گانه ممکن است پی های مفصلی داشته باشند که برج ها را به منظور پایداری بهتر به هم متصل می کند.
۱- برج طره ای واحد با طبقات طره ای
۲- برج طره ای واحد تحت نیرو های جانبی
۳- برج های دوقلو طره ای با پی متصل برای افزایش پایداری
۴- برج های دوقلو طره ای تحت نیرو های جانبی
۵- برج طره ای واحد با طبقات معلق
۶- برج طره ای واحد با طبقات معلق تحت بار جانبی
طراحی ساختمان بازرگانی بینالمللی yongsan
یک شرکت بین المللی معماری به اسم “kohn Pedersen fox” معروف به KPF طرح پیشنهادیشان، بلوک H، برای منطقه بازرگانی yongsan در شهر سئول از کشور کره جنوبی را ارائه دادند. اقامتگاه های مجلل پنج ستاره با خدمات بیشماری در فضایی با مساحت ۱۶۷۲۲۵ مترمربع ساخته خواهند شد.
۱۴۶۰۰ مترمربع از این مساحت در بخش شمال شرقی این منطقه به یک برج بلند ۳۸۵ متری اختصاص دارد. شکل پروژههای توسعه از مرکز به سمت سه بال مجزا برای طراحی آپارتمانها و اتاقهای هتل با نور طبیعی، مناظر دراماتیک با حفظ حریم خصوصی است.
بخش میانی به سمت پارک yongsan است. اتاقهای مهمان زوایای دید بزرگی از داخل فضای اتاق دارد در حالی که از حداکثر خلوتش از اتاق مجاور استفاده میکند.
این برج مجهز به کازینو، فروشگاه، استخر آبگرم و یک ساختمان در طبقه همکف (ساختمان پایه) برای تطبیق دادن یک سالن بزرگ ضیافت و دیگر امکانات است.
برنامهها همگی یک فرم واحد دارند. دفاتر و مساکن با پالت مواد مختلف مشخص شدهاند. عناصر جامد در نما به عنوان یک الگوی پویا بر روی سطوح غیرتکراری قرار گرفتهاند. پوسته از تخته سنگ در پایه شروع شده و در بالای ساختمان به انتهای ساخت فلزی میرسد.
مدیر طراحی KPF اظهار داشت: «هدف ما از طراحی این پروژه برقراری ارتباط با زندگی خیابانی، شهر جدید yongsan، وبافت بزرگتر شهر سئول بود. ما این حرکت را با یک رویکرد اندیشمندانه در مورد برنامه، موقعیت و نوع ساختمان انجام دادیم.»
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
شاه نشین
اتاقی است با ارتفاع نسبتا بلند که معمولا ارتفاع آن ۲ برابر دیگر اتاقهای خانههای قدیمی است. در قسمت بالای این ارتفاع، سقف نیم گنبدی قرار میگیرد و چون ارتفاع زیاد بود باعث خنک شدن اتاق میشود.
شاه نشین ها با تزئینات خاصی نظیر نقاشی، شیر در زیر گنبد و در زمان قاجار با آیینه کاری همراه بوده است. گچبریهای نفیس به همراه تندبریها در اطراف اجاق و نقاشیهای شیشهها نیز از جمله این تزئینات به شمار میرود.
یک ارسی (پنجره) بالا رو، با شیشههای رنگی همراه با الحاقات مربوط به آن نیز در اتاق شاه نشین وجود دارد که اغلب ۳ دری یا ۵ دری بوده است.
شاهنشین در معماری ایرانی کاربردهای زیر را دارد:
• تو رفتگی داخل پنجدریها است که کمی از سطح زمین بالاتر بوده و معمولاً بزرگ خانه یا مهمان در آن مینشینند.
• یک فضای تو رفته با سقف نیم گنبدی با فضایی مانند یک طاقچه گود، که در این معنی آن را نشیمن نیز میخوانند.
• بخشی از تالار که بلندتر از دیگر قسمتهاست.
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
میدان چیست؟
تاریخچه میدان
از قرن نهم هجری واژه میدان در ادبیات ایرانی واژه هایی چون میدان رزم ، بزم ، میدان جنگ و جدال ودر نهایت جایی برای گردهمایی و جمع شدن مردم آن دیار به دور هم بوده است .
در قرون بعدی با شکل گیری میادینی همچون میدان نقش جهان اصفهان ، میدان گنجعلی خان کرمان ، میدان خان یزد ، ….. میدان به صورت عنصری قوی وارد عرصه های اجتماعی – سیاسی و اقتصادی مردم ایران گردید .میدان صاحب آباد تبریز یکی از میادین اولیه ایران بود که با کارکرد نظامی و به خاطر سان دیدن حسن شاه از لشکریان خود به وجود آمد و در دوره های بعدی رشد و گسترش یافت .
ساخته شدن این میدان به نبود چندین قرن فضای باز شهری در سیستم شهرسازی در شهرهای ایران پایان داد و فضای میدان با شکل و فرم جدید را وارد شهرهای ایران کرد.
میدان کنونی موجود بسیار کوچکتر از میدانی است که در متون تاریخی ذکر شده است که خود این مطلب دلیلی بر این ادعاست که تغییرات معماری و شهرسازی روی این عنصر هم تأثیرات ژرفی گذاشته است .
میدان به عنوان فضای مرکزی هر شهر در زمان حیات اصلی خود در عرصه های مختلف مانند سیاسی ، فرهنگی ، نظامی ، اقتصادی و حتی ورزشی فعل بوده و محلی برای انجام تمامی این کارها ،اما از نظر فرم و شکل فاقد هر گونه بدنه سازی و جداره سازی (مانند میدان نقش جهان ) بوده است و تنها با قرارگیری عناصر معماری از قبیل مسجد ، کاخ ، بازارو کلیسا در اطراف آن تعریف می شده است .
میدانهای موجود را در مباحثی همچون مکان یابی (تعریف مکان ) ، هویت و در نهایت شکل میدان می توان دسته بندی کرد.
تعریف مکان :
مکان بخشی از فضاست که به وسیله شخص یا چیزی اشغال شده و دارای بار معنایی و ارزشی است . اگر فضا امکان وقوع حرکت را می دهد ، مکان درنگی پدید می آورد .
هویت یک مکان ، آمیزه ای خاص است از روابط اجتماعی و بدین خاطر همواره بدون ثبات ، مجادله ای و چندگانه می شود .
متمایز شدن خصوصیات یک مکان از مکانی دیگر باعث می شود که افراد ساکن احساس نمایند که مکان زندگی آنها دارای کیفیات خاص است و ضمن علاقه به آن ، تمایل به تامین نیاز در داخل محدوده آن مکان داشته باشند ، چنین احساسی نسبت به محل زندگی احساس تعلق به مکان گفته می شود که جان لنگ آنرا به عنوان حس شهروندی نسبت به مکان تعبیر کرده است .
بدین ترتیب مکانها ، کانون های فضایی هستند که به کمک حوادث و رویدادهای معنی دار هستی در آنها تجربه می شود .
مرز و آستانه ، عناصر مکان را بنیان می نهند و آنها فضای گذاری را از یک قلمرو به قلمرو دیگر بوجود می آورند که می تواند در نوع خود بی نظیر باشد .یک آستانه ، مفصلی است که بین قلمرو گروه های مختلف قرار می گیرد .این مکان می تواند به صورت حد و مرزهای قطعی و روشن ، نظیر میدان مطرح شده و شکل و مفهوم خاص به خود گیرد که در این صورت در ارتقای هویت آن گستره ، تآثیری مثبت دارد .
وضعیت موجود :
در حال حاضر با تعریفی که از میدان وجود دارد و با تاریخچه موجود از این عنصر شهری ، کارکرد درستی از آن وجود ندارد ، چراکه میدان جایی است برای انسان و با انسان شکل می گیرد و با حرکت انسان حرکت را تعریف می کند .
در میادین امروزی که در ایران وجود دارد تعریفی جدید از آن به وجود آمده و آن حرکت دایره ای ماشینها به دور آن است ، که این مسئله با تعاریف میدان مطلبقت ندارد و اینکه نقش انسان در این میادین چه می شود ؟
میدان امروزی دیگر جایی برای زندگی ندارد ، کسی را در داخل میدان در حال حرکت نمی توان دید ، دیگر کسی در فضای ابنمای میدان و در زیر سایه درختان آن استراحت نمی کند و تنی آسوده نمی کند حال این عنصر مطلوب دیگر رمقی برای جبران این همه کاستی را ندارد و در نهایت تسلیم شده است.
هویت :
امروزه شاهد این مسئله هستیم که هرجا میدانی در راستا و محور خیابانی شکل می گیرد ، آن میدان محلی می شود برای حرکت وسیله های نقلیه به دور آن و در نهایت آبنمایی و شاید فضای سبزی در میان آن که به کل صورت مسئله را پاک می کند و به جای آن سؤال جدیدی را ایجاد می کند که در واقع هدف از ایجاد این آبنما و فضای سبز که عملا هیچ دسترسی هم به آن نیست چه بوده و انسانی که روزی میدان را جایی برای جمع شدن ، شنیدن اخبار شهر ، مسابقات ورزشی و…. می دانسته ، امروز با این شکل جدید چه کند ؟
در اکثر میادین استفاده از المانهایی مانند مجسمه هایی نا مزون ، آبنماهایی نا متناسب ، فضای سبزی بی استفاده که فقط جهت تزئین استفاده شده و هیچ انسانی حتی اجازه ورود به آن را نداشته و در صورت ورود به آن با برخورد مواجه می شود .همین میادین روزگاری مردم را دور هم جمع می کردند و جایی برای تفریح و سرگرمی آنها بوده اند ، اما امروزه میدان جایی برای گذر است و نه جایی برای ماندن ،تفکر ، شادی و …..
نتیجه اینکه :
برای شناخت هر فضای معماری تعریفی وجود دارد که با آن تعاریف معنی کاربردی به آن فضا جنبه عملی می دهد و ما آنرا مبانی نظری می نامیم که به نظر می رسد در مورد میدان مبانی نظری ،تعریفی جدید پیدا کرده و دیگر به تاریخچه آن نظری نداریم و کاربری تازه ای نیز برای آن ساخته ایم .
امروزه اگرچه دیگر میدان فضایی برای تأمل برایمان پدید نمی آورد ، محلی شده برای گذر از زمان که ما نیز به نوعی به آن عادت کرده ایم و میدان را با این وضعیت قبول کردیم و ارتباط یکسویه ای نیز برقرار شده است . دلیل چنین مطلبی اینست که ، شناخت و معرفت معماری سنتی ،علوم و دانشهای مختلف را در غالب محدوده های محصور و بریده شده از دیگر مطالب می دانیم و نه در جهت تمام علوم و برای رساندن به کمال متعالی .
هرچه شناخت ما از گذشته کمتر باشد و علوم ما مقطع ، باید شاهد چنین مواردی نیز باشیم ، تمام عناصر معماری با یکدیگر در ارتباطند ، چه بسا میدانی بی هویت خیابانی بی هویت را پدید می آورد و خیابان ،ساختمان و فضای شهری بی هویت تری را . برای رسیدن به کمال باید خلق متعالی داشت و در سایه تفکر متعالی معماری را بنا کرد حال آنکه آن فضا ، فضایی شهری مانند میدان باشد ، که نمود بارزی از تفکر ، هویت و پیشینه معماری سنتی ما باشد .
این پروژه در امارت متحده عربی در حال اجراست و تشکیلات دولتی توسعه نخیل (Nakheel) در حال اجرای این پروژه است
این پروژه شامل ۳ جزیره بنام Palm Jumeirah و Palm Jebel Ali و Palm Deira می باشد که هر سه جزیره قرار است به شکل نخل باشد . در این جزایر قرار است ده ها ساختمان مسکونی ، ویلا، پاساژ ، هتل، مراکز تفریحی و خرید ساخته شود . این ۳ جزیره ۵۲۰ کیلومتر از آب های خلیج فارس را به شهر دبی اضافه خواهد کرد البته به شکل زمین خاکی . برای دو جزیره اول حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب شن و سنگ استفاده خواهد شد و جزیره ی بعدی که Palm Deira باشد حدود ۱ میلیارد متر مکعب خاک و سنگ استفاده خواهد کرد . جزیره Jumeirah از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده و بعد آن جزیره ی Jebel Ali اعلام به کار کرد . جزیره ی Deira در سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرد و این پروژه تقریبی بین ۱۰ الی ۱۵ سال کار خواهد برد ، البته این تخمین برای قبل رکود اقتصادی در دبی بود،باید ببینیم در آینده این پروژه به کجا خواهد رسید.
طرح اولیه : این جزیره شناور از شش اتاق خواب دونفره، فضایی با ظرفیت دوازده نفر مسافر و چهار خدمه توسط یک شرکت اتریشی تشکیل شده است.
سازندگان این قایق سه میلیون پوندی اظهار داشتند: «منبع تغذیه خودکار بر پایه سیستم انرژی ، از سیستم انرژی بادی بیصدا میباشد. برای گرمایش و تهویه مطبوع از بازیافت گرما از آب دریا استفاده میشود.
مدیر شرکت همچنین بیان کرد: «در ابتدا، هدف من ایجاد هتلهای زنجیرهای شناور با کیفیت بالا بود ولی با پیشرفت پروژه کمکم به این نتیجه رسیدم که جزیرههای جذاب و غیرعادی Orsos نباید محدود به طبقه خاصی از اجتماع باشد و میباست مخاطبان بیشتر، افرادی با آگاهی از زندگی مدرن و متعهد به محیط زیست، داشته باشد.
این کمپانی اتریشی ساخت نمونه اولیه این جزیره را در آلمان و مجارستان شروع کرد و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۳ به نظر عموم برساند.
« بینندهای، خواهندهای، آفرینندهای و هم پلی به آینده و نیز دردا همچون عاجزی مانده برپل … »
(فردریش نیچه)
علم هرمنوتیک که با دیگاههای هایدگر و گادامر پا به عرصه کلامی و فلسفی و
ادبی وعلوم مختلف گذاشت، در ابتدا با نقد ادبی و چالشهایی در این باب اغاز شد. هرمنوتیک (hermeneutics) در فعل یونانی هرمینویین (hermeneuein) نهفته است که عموما به تاویل کردن ترجمه می شود. کاوش درباره اصل و منشا این دو کلمه، ماهیت تاویل را در علم کلام و ادبیات به طرز شگفت آوری روشن می کند و در زمینه بحث کنونی نیز پیش در آمد ارزشمندی است به فهم علم هرمنوتیک جدید!
اندیشه های هایدگر مرز نمی شناسند، او درباره ی بسیاری از نکات و مسایل فلسفی نظر دارد. مساله هایدگر را به نحوی ساده گرایانه می توان این گونه بیان کرد. معنای هستی چیست؟ آوای هستی کدام است؟ … نکته جالب توجه این است که نقطه شروع فلسفه هایدگر با آن همه پیچیدگی ها و دشواری ها که زبانزد همگان شده جنین پرسش ساده ای است که به ذهن هر کودکی می آید، بی آنکه هرگز پاسخش را بیابد.
سرلوحه کتاب هستی و زمان هایدگر جمله ای است از مکالمه افلاطون :« اکنون … بیایید و مطلب را بر ما روشن کنید. هنگامیکه از باشنده سخن می گویید،مرادتان چیست؟ بی گمان منظورتان از دیرباز بر خودتان روشن است. ما نیز پیش تر گمان می بردیم که مقصود شما را دریافته ایم ولی در این دم کاملا ناتوان شده و درماندهایم.». هایدگر می کوشد تا با آشکار نمودن مفاهیم مد نظرش هرمنوتیک را معنا نماید. او یادآور میشود هر چیز (هر ابژه ی) این جهان بر ما ظاهر می شود، هر شکل ظهور حتی ساده ترین شکل آن آشکار شدن چیزی است. آگاهی ما از چیزی، و به سوی آن چیز است. این آشگارگی همواره مجموعه ای از باورها یا فرض ها را همراه دارد، چیزهایی چون واکنش های طبیعی، ارزش گذاری ها، رویکردهای عاطفی و حسی. پس نسبتی هست میان آنچه آشکار می شود و آنچه به سوی آشکارگی پیش می رود.
اما آنچه که مسبب ایجاد ارتباطی میان گستره بین هرمنوتیک و معماری گشت از آن بعد است که آفرینش معماری به طور کلی دوبعد دارد صورت یا فرم و معنا یا مفهوم. این دو مقوله درطول تاریخ معماری و به خصوص معماری معاصر بحث انگیزترین مباحث د معماری بوده اند. آفرینش معماری روندی است که با مقولات ذهنی و معنایی معمار آغاز می گردد و در نهایت به مقولات عینی و صوری می انجامد و سپس مخاطب آن بازخوردی معنایی و ذهنی از آن خواهد داشت. در طی این پروسه از شروع خلق معماری تا باز تصویری ذهنی مخاطب هرمنوتیک یا تاویل بسیار تاثیر گذارند و همواره سوال برانگیز!
اما ساختمان ها، نظامی از نشانه های زبانی نیستند که صرفا وظیفه انتقال پیام را بر عهده داشته باشند. معماری پیش از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد، باید فضایی برای زیستن فراهم آورد. با اینکه یکی از مولفه های اصلی تجربه فضا، فهم، معنا و محتوا یا پیام آن فضا است، ولی مواجهه انسان با محیط مصنوع و حتی محیط های طبیعی، فقط به جنبه ادراک معنای آن محیط، محدود و منحصر نیست. تجربه فضایی جزیی از زندگی و آمیخته با آن است، زندگی روزمره هیچ گاه از تجربه فضایی یا تجربه در مکان بودن تهی نیست، اما همه تجارب، تجارب معطوف به ادراک پیام نیستند. اگر تجربه کردن هم معنادار بودن دانسته شود، آنگاه اگر معنایی از فضا ادراک نکنیم باید نتیجه بگیریم که هیچ تجربه ای را از سر نگذرانده ایم، کاملا واضح است که چنین تجربه ای نادرست است. عدم برقراری ارتباط مفهومی (conceptual) با ساختمان نیز نوعی تجربه است. ادراک معنا یا عدم ادراک معنا هر دو بخشی از تجربه اند. گر چه غنای بسیاری از تجارب فضایی در گرو ادراک معنا از محیط است، اما برخی اوقات معلول و متاثر از حضور معنایی متعالی است؛ احساس درونی که از مکان بر نمی خیزد بلکه رنگ وبوی خود را بر مکان می افکند.
یک ساختمان کاملا فرمال که نه چیزی را تصویر می کند و نه بیانگر احساس یا ایده ای است، به هیچ وجه کارکرد یک نما را ندارد. آن بنا در واقع بیانگر برخی خصوصیات خودش است و صرفا خود را از سایر ساختمانهایی که ابدا اثر هنری نیستند، متمایز می کند.
از آنجا که ارزش ومعنای شی به خاطر مجاورت آن با رویدادی معنایی با اهمیت است، لذا توجه ما به آن شی صرفا به دلیل قابلیت آن در بازآفرینی یاد و خاطره آن رویداد است. بنابراین شی خود قابل اهمیت نیست. چنان معنا و محتوایی، نمی تواند دلیلی بر جلب توجه مخاطب به آثار معماری باشد.
یک تعبیر (جنبه) از فهم زیباشناختی این است که معنایابی و ارزشگذاری اساسا به هم وابسته و مرتبط اند. بنابراین وقتی مخاطب مبادرت به شناخت یا به بیان دقیق تر فهم دلالت یک ساختمان یا هر اثرهنری می کند، آن را ارزش گذاری کرده است.
این تعبیر مستلزم ادراکی از تجربه او است، وقتی که ناظر از منظر علایق زیباشناختی با اشیا مواجه می شود مطابق چنین نظریه ای، می توان گفت که چگونه یک ساختمان بر حسب تجربه ای که از آن می شود، واجد دلالت است.
پیش از بررسی این نظریه باید میان دو گونه تجربه تمایز قایل شد: میان تجاربی که مخاطب برایشان ارزش قایل است، چون از آنها لذت می برد و میان تجاربی که از آنها لذت می برد و برایش ارزشمند هستند به دلیل اینکه بر خاسته از نوعی استدلال عقلی هستند. در گروه دوم، تجارب، توجیه پذیرند. برای توجیه یک تجربه، دلایلی عرضه میشود تا سایرین تحت لوای توصیف معینی از آن تجربه، آن را درک کنند و از آن لذت ببرند. این تجارب محصول توانایی ما در پرداختن به داوریهای زیباشناختی یا انتقادی است.
اماچه چیز وضعیت ذهنی بیننده را قابل بکارگیری در این فعالیت زیباشناختی می نماید؟ معماری ای که مخاطب آن را زیبا می یابد، مکانی است که او بواسطه آن تجارب لذت بخش زندگیش را از سر گذرانده است، تجاربی که اهمیت فرهنگی معماری به خاطر آنها است. اما این اهمیت به دلیل قابلیت او در داشتن چنان تجاربی است، تجاربی که داوری های انتقادی را در خود مندرج دارند. این نمونه ای در تایید استقلال نظریه زیباشناختی است. صور دیگر تفکر عقلانی، بر حسب نتایج حاصل از استدلالهایشان، قابل شرح و توصیف هستند.
نتیجه عقلانیت عملی، عملی است و پذیرفتن آن به معنی عمل کردن بر طبق نتایج چنان عقلانیتی است. نتیجه عقلانیت نظری باور است و پذیرفتن عقلانیت نظری به معنی پذیرفتن باور در نظام اعتقادی است. ما از آثار هنری لذت می بریم. با این حال چیزهای زیادی وجود دارد که لذت بخش هستند و تجارب خوشایندی در ما پدید می آورند ولی ما آنها را هنر نمی دانیم. لذا همه تجارب خوشایند، تجارب زیباشناختی نیستند. وقتی مخاطب به ارزیابی یک اثر معماری می پردازد، از او انتظار می رود که حداقل تا حدودی به فهم خودش اشاره داشته باشد. لذت او در گرو فهم اثر معماری است و به خاطر این فهم است که می تواند تجاربش را توجیه کند.
چون معمولا از طریق احساس و ذهن انسانی مقایسه هایی انجام می شود، انتظار می رود که احساسات ما ضابطه ای برای درک فراهم آورد. هنر باید چیزی بیش از یک حقیقت فیزیکی باشد زیرا حقایق فیزیکی فاقد هر گونه واقعیت هستند در حالیکه هنر… به نحو برجسته ای واقعی است.
آرنهایم می گوید: این امر به معنای آن است که هنر فقط به مثابه یک تجربه روانشناسانه وجود دارد، و نیروهایی که چنین تجربه ای را به وجود می آورند، مورد توجه ما قرار دارند. اگر واقعا فرایندهای ذهنی خود را درک می کردیم، قادر بودیم آن فرایند را دریابیم. ولی چون فاقد چنین درکی هستیم، اجازه دهید آنچه را که عموما به عنوان خصوصیات اصلی احساسمان می شناسیم، یعنی بینایی، شنوایی،بویایی و چشایی را مورد استفاده قراردهیم. به نظر می رسد که در معماری، دید به عنوان حسی که تسلط دارد و از طریق آن پویایی ها و تجربیاتی را جمع آوری می کنیم که با ذهن و فهم ما متقابلا عمل کنند، تا درکی انتزاعی از واقعیت ایجادکنند. همان گونه که کپش اشاره کرده است، دیدن وظیفه قرن ما است. آرنهایم ذکر میکند ناظر را بررسی کنید و در عین حال آنچه در مکانیزم عصبی بینایی می گذرد، در نظر بگیرید، قبل از هر چیز در می یابید که با فرایندی شدیدا پویا سروکار دارید.
اکنون ما به عصری رسیده ایم که به نظر می رسد شیوه عملی معمارهایمان در هیچ یک از مبانی نظری قابل تعریف و توجیه نیست بلکه کارشان بر فرم ها و باورهای رایجی استوار است که برای عموم مردم هر دم ناخوشایندتر می شوند. این واقعیت که بناها یکی از نیازهای پایه ای انسان هستند، قابل قبول است. چرا که مردم و محیط صنعتی به فضای ساختمانی نیاز دارند، لکن در این رابطه پدیده ای هم وارد شده که در عمق تاریخ موجودیت بشر زاییده است و ما آن را معماری می نامیم. همین پدیده است که می تواند یک خانه، یک پل، یک کارخانه، یک اداره، یک کارگاه و یک عبادتگاه را در مفهومی وسیعتر از آنچه که هستند مطرح نماید. بنابراین می توان گفت که مفهوم معماری عبارت است از ساختمانی که معنا و مفهوم داشته باشد. اما این رویکرد به معماری همیشه این جستجوی پاسخ این سوال را برای منتقدان در بر خواهد داشت که آیا می توان رای قطعی و متقنی درباره یک اثر معماری داشت؟
حسن عبدپور
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
اهمیت بالکن در آپارتمان مسکونی
در آپارتمان ها قسمت هایی وجود دارد که مشترک است و همه ساکنین در آنجا سهیم هستند ولی در آپارتمانها قسمت های دیگری نیز وجود دارد که شخصی است و لی ممکن است در نما و یا جاهای دیگر مشترک باشد. مثل بالکن ها، انباری، درب ورودی ساختمان و غیره.
زندگی در آپارتمان ها بایدها و نبایدهای بسیار دارد. زندگی در آپارتمانهای بلند مقرراتی دارد که باید رعایت شود. در مدتی کمتر از سه دهه، ساکنان شهرهای بزرگ به زندگی در ساختمانهای بلند و یا همان آپارتمان روی آوردند. شتاب گرفتن آپارتمان نشینی در دو دهه اخیر، مانع از آن شده که دوره انتقال فرهنگ زندگی در این ساختمانها نیز در جامعه ما گنجانده شود. از این رو در بسیاری از این ساختمانها شاهد بروز اختلافات گوناگون هستیم. در گذشته نه چندان دور آپارتمان نشینی مختص قشر خاصی بود ولی امروزه تقریباً تمام شهرنشینها رو به آپارتمان نشینی آورده اند. لذا بحث کردن در مورد فضاهایی که مورد توجه نیستند ولی خیلی مهم هستند، ضروری است.
جاهایی که مورد توجه نیستند مثل بالکنها، حیاط خلوت و پشت بام هستند که خیلی ها از لحاظ دکوری و زیبایی به آنها توجه نمی کنند چون فضایی خارج از فضای داخل ساختمانشان هست و همیشه فراموش می شوند. ولی در کل نکته های کلیدی هستند. مثلا در مورد بالکنها صحبت می کنیم در بالکنها نباید هیچ تغییری بدهیم درست است که یک بالکن جزو ملک شخصی هر آپارتمان محسوب می شود ولی تغییر در آن مثل بستن آن به وسیله دیوار و اضافه کردن به خانه و یا زدن سقف (در صورت نداشتن) عوض کردن رنگ بدنه آنها، زدن سایبان، نرده حفاظ، بستن بند برای آویزان کردن لباس، نصب کردن کولر یا هر وسیله دیگر که در بالکن باشد. نصب هر گونه آنتن در بالکن که قابل رؤیت از بیرون باشد. نگهداری هر نوع حیوان مثل پرنده و سگ در بالکن که باعث مزاحمت همسایه ها باشد و خیلی چیزهای دیگر که باعث شود نمای ساختمان عوض شود یا زشت شود و یا حتی مزاحمت برای دیگران ایجاد کند غدغن می باشد و اگر هم بخواهد انجام شود با اجازه تمامی همسایگان و مدیر ساختمان باید انجام شود که اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم بحث خیلی طولانی می شود.
از آنجایی که بالکنها قسمت مشترک حریم داخلی خانه و محیط خارج به حساب می آید، می توانیم با استفاده از دکور صحیح و آگاهانه، جلوه و زیبایی شهر وساختمان خود را دو چندان کنیم و به حفظ روحیه و نشاط همشهریان نیز کمک کنیم. شاید بارها اتفاق افتاده باشد که هنگام گذر از کوچه و خیابان، با دیدن منظره بالکن آپارتمان های مختلف، در مورد شخصیت صاحب هر یک از آن خانه ها فضاوت کرده باشید. بالکن، در حقیقت، نوعی بیان کننده شخصیت ساختمان و ساکنان آن است. یکی با گل و گیاه انس و الفت دارد و دیگری با گذاشتن یک میز و چند صندلی راحتی دور آن را نشان می دهد که به محیط خانواده اش علاقمند است.
برای دکور کردن بالکنها به یک سری نکات باید توجه کنیم. این نکات عبارتند از اینکه هنگام دکور کردن باید حقوق شهروندان دیگر را در نظر بگیریم و بالکن را به صورت انباری درنیاوریم و وسایل اضافی و یا کم مصرف را در آنجا نگذاریم. دکوری که برای بالکن در نظر می گیریم باید با طرح و نقشه بالکن و همچنین موقعیت جغرافیایی آپارتمان هماهنگی و تناسب داشته باشد وسایلی انتخاب کنیم که در چهار فصل سال قابل استفاده باشد. اگر قرار است از بالکن در شب استفاده کنیم به نورپردازی آن بیشتر توجه کنیم بالکنها را طوری دکور کنیم که برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشیم در رنگ آمیزی وسایل دکوری دقت داشته باشیم که وسعت را بیشتر نشان دهد. از استفاده کردن از گل و گیاه دریغ نکنیم چون فضایی که گیاهان در بالکن ایجاد می کنند بی نظیر است استفاده از گل گیاه در بالکن فضای اطراف و نمای ساختمان را نیز زیباتر می کند.
دکور بالکن
اگر شیشه های پنجره بالکن شفاف باشد و ما بتوانیم فضای بیرون را از داخل آپارتمان خود ببینیم دکور بالکن تأثیر بسیار زیادی بر روی دکور داخل ساختمان دارد. مثلاً ما می توانیم با انتخاب مبلمان که با رنگ آمیزی داخل هارمونی داشته باشد آن را حالت ست آپارتمان درآوریم و یا از گیاهانی استفاده کنیم که وقتی از داخل آپارتمان به آنها نگاه می کنیم نیز از زیبایی و طراوت آنها لذت ببریم.
پشت بام
بام بالاترین نقطه ساختمان است و از جمله بخشهای مشترک محسوب می شود. در پشت بام تأسیساتی همچون انبساط حرارت مرکزی دستگاه سردکننده، تأسیسات مربوط به حفظ بنا مثل لوله فاضلاب و انواع وسایل دیگر که اکثراً مشترک محسوب می شوند قرار دارند. علاوه بر اینها قسمت هایی نظیر آنتن تلویزیون یا کولرهای شخصی هر واحد نیز در پشت بام قرار می گیرد.
بعضی فکر می کنند که پشت بام متعلق به بالاترین واحد است و وی می تواند از آن استفاده بیشتری بکند ولی باید بدانیم که پشت بام مربوط به قسمت مشاع می باشد و حق استفاده از آن برای تمام ساکنین یکسان است و از آنجایی که عدم مراقبت بام ساختمان باعث تخریب آپارتمانها به خصوص واحدهای طبقه آخر می شود باید در نگهداری آن مسایل زیادی را مورد توجه قرار دهیم و از آن استفاده بهینه کنیم مثلا می توانیم به عنوان فضای سبز از آن استفاده کنیم.
از لحاظ طبیعی که کلا فضای سبز در هر شهری مورد نیاز است که هم باعث تصفیه هوا می شود ولی از نگاهی دیگر، به دلیل اینکه عایق بندی بهتری در پشت بام ایجاد می شود می توان از آن به عنوان فضای تفریح و استراحت استفاده کرد و در مواردی نیز امکان پرورش گل و سبزیجات و میوه جات می باشد.
معایب بامهای سبز
در بعضی مواقع به دلیل شرایط جوی نامساعد باعث از بین رفتن فضای سبز می شود، ساختمان ممکن است وزن این فضا را تحمل نکند و یا دلایل دیگری .
قسمتهای دیگر آپارتمان:
از قسمتهای دیگر آپارتمان قسمت پاسیو و حیاط خلوت است. نورگیرها معمولا در قسمت انتهایی آپارتمان در جایی که آپارتمان ها پشت به پشت همدیگر هستند، قرار می گیرند. از یک نورگیر ممکن است بیش از دو واحد استفاده کنند که متراژ آن بستگی بر حسب قانونهای موجود در شهرداریهای آن شهر محاسبه می شود. بیشترین استفاده از نورگیرها را واحد همکف می برد که باید نسبت به دکور آن توجه زیادی داشته باشد و آنجا را تمیز و زیبا نگه دارد. در مورد پوشش نورگیرها می توانم بگویم که قبلا به وسیله شیشه پوشیده می شد که با توجه به خطرات احتمالی آن و مشکلات آب بندی شیشه ها و همچنین سختی فرم دهی، آنها با یک سری طلق های روشن و یا مات به صورت رنگی و مشجع جایگزین شده اند. نورگیرها انواع طرحها و فرمهای مختلف را دارند و جهت انتخاب هر نوع از آنها می توانید با کارشناسان مخصوص این کار مشورت کنید و درخواست طراحی نمونه مورد نظر خود را بنمائید.
با رعایت این ضوابط و قانونها آپارتمان شیک و بدون دغدغه ای خواهیم داشت. کلا ما انسانها در هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر دقت لازم را داشته باشیم و قانون و مقررات آن کار را رعایت کنیم و سعی کنیم که همیشه کمترین خطا را نسبت به سایرین داشته باشیم، می تونیم موفق باشیم و از هر موفقیت خود بهترین استفاده را کنیم و همیشه زندگی آرام و شاد و راحتی را خواهیم داشت.
رنگ در راندو :
* سردها همیشه عقب هستند ,هر رنگی اگر به سمت عقب حرکت کند تبدیل به سرد میشه؛مثل کوه ها
* برای ایجاد عمق در بک گراند ,از رنگ سرد استفاده میشود.
*هر دو رنگی که با هم ترکیب بشه و رنگ خاکستری (گاهی قهوه ای ) ایجاد کند مکمل هم هستند.
آبی و زرد و قرمز ====> ترکیبشان قهوه ای (گاهی خاکستری میشه)
نارنجی + آبی ====> خاکستری
*دلیل مکمل بودن اینه که هیچ ترکیب مشترکی با هم ندارند و با هم متضاد هستند.
از اینرو مکمل هستند که اگر به هم نزدیک بشوند به هم شدت می دهند و تاثیر روانی را زیاد میکند.
برنامه فیزیکی کتابخانه
انواع مختلف طراحی معماری کتابخانه :کتابخانه های ملی، کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی،کتابخانه عمومی،کتابخانه تخصصی،کتابخانه های مدارس،کتابخانه خصوصی
۱- کتابخانه های ملی : در بشر کشورها یک کتابخانه تحت پوشش منابع ملی وجود دارد که معمولاً مسئولیت انتشار
فهرست کتاب شناختی ملی و اداری و مرکز اطلاعات کتاب شناختی ملی را بر عهده دارد . کتابخانه های ملی عمدتاً
کتاب های هر ملت را گردآوری و محافظت می کنند .
۲- کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی: پیش از اختراع دستگاه چاپ ،دانشجویان معمولاً باید مسافت های طولانی
را پشت سر می گذاشتند تا سر درس استادان مشهور حاضر شوند. دستگاه چاپ این امکان را فراهم آورد تا نسخه های
متعدد درس های این استادان در مکان های مختلف پخش شود و از اینجا بود که دانشگاه ها شروع به تأسیس کتابخانه های بزرگ کردند.
۳-کتابخانه عمومی: کتابخانه های عمومی امروزه به صورت بخش جدایی ناپذیری از زندگی اجتماعی پذیرفته شده اند
که وظیفه ی گسترش سواد و فرهنگ را بر عهده دارند و دامنه ی وسیعی از کتاب را برای تمام سنین و مراکزی را برای
خدمات اطلاع رسانی همگانی ارائه می دهند.
۴-کتابخانه تخصصی: کتابخانه های ملی ،دانشگاهی و عمومی ،مجموعه کتابخانه هایی را تشکیل می دهند که دسترسی به آنها ،کم و بیش ،برای همه مردم مقدور است.
۵-کتابخانه های مدارس: در بیشتر کشورها کتابخانه های عمومی و مدارس همکاری بسیار نزدیکی به هم دارند.
کتابخانه مدارس محلی است برای آزمایش ها و پژوهش های جدی از طریق رسانه های گوناگون ،و همچنین باید مواد
آموزش مورد نیاز معلمان را ،از قبیل مجموعه های عکس ،اسلاید ،فیلم ،نوار ویدیو و وسایل کمک آموزشی برای درسهایی مانند تاریخ و ریاضیات ،در اختیار آنان قرار دهد.
۶-کتابخانه خصوصی: کتابخانه های خصوصی به اندازه ی صاحبان خود ،دارای تنوع هستند و از این رو نمی توان
تعریف و اصولی کلی برای آنان قائل شد. اصولاٌ لفظ “کتابخانه تخصصی” ، ترکیب نامناسبی است ،زیرا جنبه ی با اهمیت
عمومی آنها در این ترکیب ،کمرنگ می شود.
فضای اداری اشکال استفاده احتمالی
۱-دفتر رییس کتابخانه (مدیریت ، انتخاب کتاب ، گردهمایی ها)
۲-منشی (تایپ ، حسابداری ، آمار)
۳-دفتر کتابدار امانت (مدیریت امانت ، انتخاب کتاب)
۴-دفتر کتابدار مرجع (مدیریت مرجع ، انتخاب کتاب)
۵-دفتر کتابدار کودکان (مدیریت بخش)
۶-اتاق فهرست نویسی (مدیریت بخش ، فهرست نویسی)
۷-دفتر صحافی (کنترل ورود و خروج کتاب ها برای صحافی ، مرمت و تعمیرات جزیی)
۸-اتاق های ماشین های اداری (تکثیر و غیره)
۹-دریافت و ارسال (بسته بندی ، باز کردن بسته ها ، نگهداری و ارسال کتاب برای شعبات)
۱۰-اتاق مطالعه کارآموزان (مطالعه ، تایپ ، جمع آوری مواد برای مطالعه)
۱۱-دفتر انتخاب کتاب (مطالعه و بررسی ، نقد کتاب و نشریات و وارسی مواد سفارشی)
۱۲-اتاق کارکنان (آشپزخانه ، تسهیلات بهداشتی ، رخت آویز و….)
فضای اداری: فضایی است که فعالیت های جاری و روزمره ی مربوط به کتابخانه توسط کارکنان در آن صورت می گیرد . منظور از
کارکنان ، کتابداران متخصص ، کارمندان دفتری و اداری است .
فضای فنی و کارگاهی
۱-کارگاه تعمیر و صحافی
صحافی کتب کمیاب ، گران قیمت و خطی باید در کتابخانه و در همان بخش مربوطه انجام گیرد و باید در بخش حفاظت یا نزدیکی آن باشد.
۲-کارگاه مرمت
هر کتابخانه که دارای کتب و اسناد قدیمی و کمیاب است به بخشی برای مرمت و تعمیر نیاز دارد. این بخش باید نزدیک اتاق ضد عفونی قرار
بگیرد و با فضای باز در ارتباط باشد. تجهیزات لازم : ۲عدد سینک بزرگ ،میز با رویه ی شیشه ای ،دستگاه های پرس و برش کاغذ ، ظرف های مخصوص نگهداری مواد شیمیایی.
۳-آتلیه عکاسی (هر آتلیه عکاسی باید حداقل ۴ اتاق برای فیلمبرداری نیاز دارد + محلی برای دسته بندی فیلم ها و انبار کردن مواد لازم و ضروری)
عمده کارهای انجام شده:تولید مجموعه های میکروفیلم ، تهیه ی نسخه دوم از میکروفیلم های موجود ،تهیه ی کپی از اسناد و متون مراجعان ،
تهیه ی عکس های مستند از آثار تاریخی ،اشیای هنری و غیره.
۴-چاپخانه
امور مربوط به چاپ:چاپ بروشور ،چاپ افست و لیتوگرافی
۵-بخش انتخاب و سفارش
انتخاب و سفارش ،منابع اطلاعاتی و غربال و ارزیابی مجموعه را انجام می دهد و در آن کتابداران از سایر بخش ها کتاب های سفارشی و خریداری شده را بررسی می کنند. اگر دو بخش دریافت و ارسال و سفارش در دو طبقه ی مختلف باشند ،باید مقابل هم قرار گیرند در کتابخانه های دانشگاهی بین این اتاق ها نسبت به میز امانت و مخزن ،مواد کمتری حمل می شود و اگر تنها یک آسانسور برای هر دو منظور استفاده شود ،کارکنان امانت در اولودت هستند. محل این اتاق باید طوری انتخاب شود که آمد و شد خارجی از طریق ناحیه ی کاری بخش آماده سازی فنی به حداقل برساند.
۶-بخش فهرست نویسی و رده بندی
در کتابخانه یک واحد فهرست نویسی باید به کتاب های بزرگسالان و کودکان اختصاص داده شود.
۷-بخش آماده سازی فیزیکی
در این بخش فهرست برگه های تهیه شده ،تکثیر و تایپ و پس از تنظیم در برگه دان بایگانی می شود. سپس کتاب مهمور شده و نشانه ی بازیابی در عطف آن نوشته شده ،کارت های امانت و برگه ی موعد برگشت ،تایپ و در داخل آن الصاق می گردد. در این مرحله کتاب برای استفاده به مخزن ارسال می شود.
فضای عمومی کتابخانه
۱-محل نگهداری کتاب(مخزن) (مخزن بسته ، مخزن باز)
( با در نظر گرفتن شیوه قفسه بندی و نوع دسترسی استفاده کنندگان به این دو گروه تقسیم می شود)
عبارت است از فضایی که در آن مجموعه قفسه های کتاب ،که مستقل از دیوار ساختمان هستند در اتاق یا بخشی از کتابخانه چیده شده است و مجموعه ی اصلی کتابخانه را به طور فشرده در بر می گیرد.
مخازن بسته که تنها کارکنان کتابخانه یا گروه های خاصی از مراجعان اجازه دسترسی مستقیم به آنها را دارند.
۲-فضای مطالعه
با گذشت زمان برای گروهی از رشته ها مانند علوم انسانی،علوم اجتماعی و علوم پایه و موضوع های محدودتر مانند هنرهای زیبا و موسیقی،
اتاق های مطالعه تخصصی در نظر گرفته می شوند.
در فضاهای مطالعه ناحیه های خاصی که در آن تسهیلاتی برای نشستن خوانندگان در نظر گرفته شده است.
۳-فضای امانت کیف و وسایل مراجعان
برای محافظت کتابخانه از سوء استفاده افراد یک سیستم اجباری برای امانت کیف و لباس مراجعان در رختکن به کار می رود. در راهروی ورودی کتابخانه و پیش از محل بازرسی و در نزدیکی خروجی کتابخانه باشد.
۴-بخش امانت (امانت کودکان ، امانت بزرگسالان)
واحد اداری کتابخانه که تمام کارهای جاری مربوط به امانت دادن کتاب را برای استفاده در خارج از کتابخانه بر عهده دارد.
۵-بخش مرجع (مرجع کودکان ، مرجع بزرگسالان)
مجموعه ای از کتاب ها که برای استفاده در خارج از کتابخانه به امانت داده نمی شود. مجموعه مرجع و کتاب شناسی و خدمات آن جزء خدمات کلیدی کتابخانه است. محل آن باید نزدیک سرسرای ورودی کتابخانه باشد.
۶-بخش نشریات ادواری و نشریات
ناحیه ای با فضای باز و ردیف های قفسه های آزاد که همچون پرده ای میان میزهای کارکنان عمل کند یک ناحیه ایده آل است. دریافت نشریات ادواری نسبت کتاب ها روند بسیار پیچیده ای دارد که از چشم ناظران پنهان است.
۷-بخش تکثیر
راحتی مراجعان را در رابطه با تکثیر مواد درخواستی افزایش می دهد. باعث جلوگیری از سوء استفاده از مواد کتابخانه ای خواهد بود.
۸-دستشوییها
در جایی در مرکز L در گوشه ای از هر طبقه واقع شود آسانتر یافت خواهد شد و هزینه ی آب لوله کشی آب و فاضلاب کاهش می یابد.
۹-کتابخانه کودکان
این ناحیه باید فضایی برای طیف کاملی از خدمات کودکان در محدوده سنی پیش دبستانی تا ۱۲ ساله داشته باشد.طرح و ظاهر آن باید کودک را تحت تأثیر قرار دهد.جریان آمد و شد از این ناحیه به سمت ناحیه ی امانت اصلی هدایت می شود به گونه ای که از همان بخش بزرگسالان کارهای امانت انجام شود.
۱۰-سالن اجتماعات و اتاق های گردهمایی
اتاق کمیته یا گردهمائی اعضای هیئت رئیسه یا نمایندگان آنها در کتابخانه از ملزومات است.
که علاوه بر آن باید یک آمفی تئاتر بزرگ برای برنامه ها و فعالیت های خود داشته باشد.
باید تسهیلاتی برای گروه های کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفری برای بحث های گروهی یا کلاس های آموزشی و گردهمائی های کوچک تأمین میشود.
۱۱-بخش سمعی و بصری
باید با وسایل دیداری – شنیداری و ثبت و ذخیره ی اطلاعات تجهیز شود.
برای کتابخانه های بزرگ اتاق واحدی به اندازه ی اتاق سمینار توصیه می شود.
اگر این فضا همراه با اتاق سمینار در محلی نزدیک ورودی کتابخانه باشد بهتر است.
فضاهای پشتیبانی
۱-فروشگاه کتاب ،انبار کتاب
در کتابخانه های عمومی برپایی فروشگاه های کتاب توسط ناشران و کتاب فروشان می تواند منافع دو طرف را تضمین کند. کتابخانه های دانشگاهی نیز با برپایی فروشگاه های موقتی نیازهای مقطعی مراجعین خود را تأمین کند.
۲-پارکینگ
۳-محل بارگیری
یک محل تخلیه و بارگیری بزرگ که گنجایش پهلوگیری دو وسیله ی نقلیه ی سنگین را به طور همزمان داشته باشد و دور از ناحیه ی عمومی کتابخانه باشد تا صدا و دود وسایل نقلیه ی باری مزاحمتی برای کاربران و کارکنان کتابخانه ایجاد نکند.
بسیاری از کتابخانه ها هر روز هزاران جلد کتاب ،مجله ،کاتالوگ و نیز موادی مانن محموله های سنگین کاغذ و تجهیزات برای عملیات جاری دریافت می شود و در یک محل پوشیده در ورودی اصلی کتابخانه که در معرض دید نباشد تخلیه و بارگیری کند.
۴-رستوران و غذاخوری (شامل:آشپزخانه،گرمخانه،سالن میزهای۱۰ نفره،سالن میزهای ۴ نفره)
۵-بوفه (شامل:آماده سازی،سالن[میزهای ۴ نفره])
۶-نمازخانه
۷-رختکن کارمندان
۸-محل استراحت کارمندان
۹-سرویس بهداشتی کارکنان
۱۰-سرویس بهداشتی مراجعه کنندگان
۱۱-آبدارخانه
۱۲-اتاق نظافت
۱۳-تأسیسات برقی و مکانیکی
گرداوری:دینا صنیعی
کتابخانه و خانه هنر و فرهنگ Vennesla (معماران نروژی ) (هلن و سخت)
کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این کتابخانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند
عناصر ساختاری کتابخانه ایجاد هویت زیبایی شناسی پویایی معماری را به ارمغان آورده است.
کانسپت :
کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این خانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند
ریز فضاها :
خانه فرهنگ جدید Vennesla شامل ریز فضاهای : ۱- کتابخانه ۲- کافه ها ۳- مکان های ملاقات و قسمت اداری ۴- کلاس های آموزشی، میباشد .
هر دنده شامل پرتو چند لایه ستون و کانالهای تهویه هوا و شیشه خم که نور را وارد فضا می کند.
شاخصه های اصلی در طراحی معماری :
۱- ورودی اصلی شاخصی که از یک دنده مربع شکل می باشد.
۲- حفظ انرژی و کاهش نیاز به انرژی برای هر سه ساختمان را از طریق مفهوم infill و صرفه جویی در اتلاف انرژی طبق استانداردها.
۳- هماهنگی در عناصر اصلی معماری با مبلمان برای نمایان کردن یک فضای فرهنگی شهر.
مراحل طراحی
سایت پلان
پلان ها
جزئیات
معماری پایدار
همانگونه که می دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفتهای فنی- تکنولژیکی در عرصه معماری ، معماری بومی اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل می گرفت و همساز با اقلیم سر بر می افر اشت به دست فراموشی سپرده شد.
فایل pdf
دانلود در ادامه مطلب
فهرست
معماری پایدار
معنای لغوی واژه پایداری
توسعه پایدار ومفاهیم ومضامین
طراحی پایدار(طراحی سبز
تعاریف ساخت وسازپایدار
اهداف کلی ساختمانهای پایدار
اصول معماری پایدار
اصول توسعه ساخت وساز پایدار
طراحی پایدارواصول اولیه
چهارچوبهای معماری پایدار
چند نکته در طراحی پایدار
معماری پایدار از دیدگاه سه تن از معماران معاصر
چند نمونه معماری پایدار از منابع خارجی
لوازم دکوری خود را چگونه سازماندهی کنیم
وسایل دکوری بیشتر به وسایلی گفته می شوند که جنبه نمایش و زیبایی را در منزل دارند و باعث میشوند که وسایل مصرف خودشان را زیباتر جلوه دهند در کل وسایل دکوری به دو دسته تقسیم می شوند:
وسایل دکوری نمایشی
وسایل دکوری مصرفی
یک سری از وسایل در محل و فضای زندگی ما وجود دارند که اگر نباشند ما هیچگونه کمبودی را حس نمی کنیم و به روال زندگی معمولی ما لطمه ای وارد نمی کند. مثلا مجسمه های دکوری که ممکن است از گچ و چوب یا سفال یا هر چیز دیگری درست شده باشد و یا قاب عکس های مختلف که بر روی دیوارها و پیشخوانهای فضای ما گذاشته شده اند و یا حتی ظروفی که ما در کمدها و ویترین های خودمان گذاشته ایم و خیلی کم از آنها استفاده می کنیم.
نبودن این وسایل،هیچ گونه اختلالی در زندگی ما ایجاد نمی کند و باعث نمیشود که به خاطر نبود آنها با مشکلی مواجه شویم ولی بودن آنها نیز خالی از لطف نیست مثلا مجسمه های مختلف درگوشه و کنار و یا قاب عکس ها و اشیای دکوری دیگری در فضای ما باعث میشه که خلأهایی که در فضای خودمان داریم را پر کنیم و احساس خلوت و تنهایی را در ما از بین ببرند و بیشتر افراد نیز با این وسایل انس می گیرند و به آنها عادت می کنند.
برای تهیه کردن اینگونه وسایل می توانیم دو راه را پیشنهاد کنیم: ۱- آنها را بخریم ، یعنی در فروشگاه های مختلف شهرها و فروشگاههایی وجود دارند که فقط وسایل دکوری می فروشند که ما می توانیم با مراجعه به این فروشگاه ها از تنوع رنگ و تنوع اجسام نیز استفاده کنیم و بنا به سلیقه خودمان آنجا خرید کنیم و حالت دوم اینکه آنها را بسازیم که ساختن این وسایل نیز دو حالت دارد: ۱- سفارش دهیم ۲- خودمان بسازیم.
برای ساخت وسایل دکوری: حالت اول که سفارش دهیم به این گونه است که ما شکل و حجم و رنگ و مشخصات کامل وسیله ای را که می خواهیم به جاهای مربوطه و استاد کار ماهر آن بدهیم، تا استاد کار سفارش ما را درست کند و تحویل ما دهد و حالت دوم این است که خودمان بسازیم یعنی با رفتن به کلاسهای مختلف یا دیدن برنامه های تلویزیونی، یاد بگیریم و وسایلش را تهیه کنیم و بسازیم. مثل ساخت گلهای چینی و یا ساختن گل و گلدان بوسیله روکش های رنگی چوب و یا دوختن پرده های رنگین برای پنجره ها.
وسایل دکوری مصرفی وسایلی هستند که علاوه بر اینکه باعث زیبایی و انسجام محل ما می شوند می توانیم به عنوان یک وسیله و ابزار از آنها استفاده کنیم مثلا یک میز تلفن علاوه بر اینکه می تواند زیبا باشد به این صورت که از چوب درست شده باشد و پایه آن منبت کاری و صفحه آن معرق باشد و رنگ دلپذیری داشته باشد به عنوان یک میز جهت استفاده برای نگهداری از گوشی تلفن و دفترچه تلفن باشد و ما از آن استفاده بهینه بکنیم یا اینکه مبلمانی داشته باشیم که پارچه های آن مخمل باشد و پایه چوبی کوتاه و جذاب همچنین میزهای عسلی ست شده با پایه چوبی مبل که روی آن شیشه طراحی شده باشد، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی را به میدهد می توانیم از آنها برای پذیرایی کردن از مهمان ها و استراحت خودمان استفاده کنیم.
وسایل چوبی و یا شبه چوبی که در منزل ما وجود دارند تقریبا عبارتند از: کتابخانه، کمدها، جاکفشی، میزها و غیره که همه آنها هم به صورت دکوراتیو و هم مصرفی عمل می کنند به عنوان مثال یک کتابخانه بزرگ در وسط پذیرایی و یا اتاق کار با رنگبندی و تقسیمات درست وقتی که چیدمانی قشنگ داشته باشد، کتابها از بزرگ تا کوچک کنار هم و در بعضی طبقات مجسمه های تزئینی و در گوشه ای از آن قاب عکس های کوچک از افرادی که دوستشان داریم می تواند فضایی دلنشین برای ما ایجادکند. در کنار آن می توانیم میز کاری همرنگ و یا از خانواده رنگ کتابخانه داشته باشیم که یک صندلی گردان و دو صندلی ثابت جهت مهمان باشد و ما از این میز جهت مطالعه کتابهای کتابخانه خودمان استفاده کنیم.
وقتی که ما فضایی را دکور کنیم طبعا وسایل دکوری آنجا را یک جوری با هم ست و نزدیک هم می کنیم مثلا اگر کتابخانه و میز کار از MDFو یا چوب کرم رنگ باشد ما کمدها و جاکفشی و وسایل دیگر را از همان جنس و رنگ مثلا از MDF و یا چوب کرم رنگ می سازیم، و اینکه وسایل ما از یک نوع جنس و یک رنگ خاص باشند خود را در سطوح صاف اصلی فضا بیشتر نمایش دهند. مثلا یک میز و صندلی وکتابخانه به رنگ قهوه ای در زمینه رنگ سطوح صاف دیوار و سقف کرم روشن یک حالت برجستگی و شفاف را به ما نشان می دهد تا اینکه وسایل دکوری ما به رنگ کرم روشن با زمینه دیوار و سقف کرم روشن، چون رنگ وسایل دکوری با زمینه دیوار ما یک رنگ است و زیبایی خود را نشان نمی دهند.
پرده های یک منزل مثل لباس آن منزل می مانند همانطور که ما دوست داریم همیشه شیک پوش و اطو کرده باشیم پرده های منزلمان نیز باید با پارچه های خوب و اطو کرده باشند رنگ بندی پرده ها باید طوری باشدکه با طیف رنگی دیوارها و کف و سقف همخوان باشد و منظره دلچسبی را برای ما فراهم کند اگر تور و والان هم داشته باشد به زیبایی آن اضافه می کند.
وسایل دکوری زیادی وجود دارند مثلا تخت خواب در اتاق خواب همراه دو میز عسلی کوچک کشو دار در دو طرف تخت خواب همراه دراور و آیینه آن همه و همه می توانند وسایل دکوری مصرفی باشند که جنس چوب و یا MDF همرنگ و ست ساخته شده باشند. و یا در اتاق خواب کودک تمامی وسایل اعم از کمد بچه، تخت خواب میز تحریر و غیره . . . از یک جنس و از رنگهای دو گانه زیبا و شاد باشد و قاب عکسهایی از عکسهای قدیمی بجه ها باشد روی دیوار باشند و از لوستر و آباژورهایی با طرح های بچه گانه استفاده شود و همه وهمه اینها باعث می شوند که اتاقی با وسایل دکوری مصرفی و تزیینی داشته باشیم.
آشپزخانه شرایط خاص خودش را دارد مثلا خود کابینت ها میتوانند با طراحی رنگ بندی های جالب توجه ساخته شوند که هم مصرفی و هم تزئینی هستند و روی کابینت ها می تواند مایکروفر، آبمیوه گیری، هم زن و وسایل دیگر به صورت منظم چیده شوند. خود این چیدمان باعث میشود که فضای زیباتری داشته باشیم مثلا میز ناهارخوری را طوری بچینیم که به آسانی بتوانیم از کنار آن رفت و آمد کنیم. باید طوری ظروف را بچینیم که هر موقع چیزی بخواهیم دم دست باشد . ادویه جات را در ظروف شیشه ای کوچک کنار هم مرتب بچینیم و روی همه آنها با چسباندن کاغذ مشخص کنیم که در داخل آنها چیست. در کل وسایل دکوری می توانند در هر جای فضای ما باشند چه از نوع مصرفی باشند و چه از نوع دکوراتیو، فقط این ما هستیم که باید از آنها بهترین استفاده را بکنیم تا از فضایی که داریم بیشترین و بهترین استفاده را ببریم. تا در آنجا احساس خستگی و درماندگی نکنیم و فضایی دوست داشتنی داشته باشیم.
هتل یاس شام هتلی فولدینگ
طراحی معماری این هتل فولدینگ دو برج است که بوسیله یک پل بر بالای یک مسیر مسابقه به هم مرتبط میشوند و دریک سایبان که از شیشه و فولاد پوشیده شده و به هنگام شروع مسابقات ابوظبی Grand Prix افتتاح شده است .
هانی رشید یک نشانه شهری در معماری را متصور شده بود که تأثیرات کلیدی مختلف و الهام بخش اعم از زیبایی شناسی و فرم های همراه با سرعت و حرکت ومناظر هنری و هندسی را در بردارد ، اساس هنر باستانی اسلامی و سنت های هنری و صنعتی را شکل می دهد .
ویژگی اصلی طراحی پروژه ، اهمیت معماری و مهندسی است ؛ ۲۱۷ متر وسعت فرم های ساخته شده از فولاد و ۵۸۰۰ محور پانل های شیشه ای الماس شکل .
پوسته بیرونی از نظر بصری کل مجموعه را با هم متصل کرده درحالی که تأثیرات نوری و بازتاب طیفی تولید می کند که در مقابل آسمان و دریا و چشم انداز صحرای اطراف بازی می کند .
ترکیب جواهر مانند کل پروژه ، از نظر بصری و تکنیکی پاسخگوی محیط خود برای ایجاد یک حس فضایی متمایز و قدرتمند و همچنین یک صحنه خیره کننده به فرمول یک و رویداد های دیگر است . هتل یاس به عنوان یک نقطه عطف قابل توجه در جزیره یاس برای ابوظبی و امارات طراحی شده .
فایل powerpoint
دانلود در ادامه مطلب
تاریخچه :
در سال ۱۹۷۱ Ian Mcharg کتاب طراحی با طبیعت را تالیف کرد یک سیستم عمومی برای تجزیه
تحلیل کردن لایه های سایت است که یک انبساط کامل برای ویژگی های کیفی یک مکان بود .Mc Harg جنبه های کیفی و لایه های سایت ، مانند قدمت ، اب شناسی ،زمین شناسی ،گیاهان و غیره را توضیح می دهد .این سیستم پایه ی Gis (سیستم اطلاعات جغرافیایی ) در امروز است .Gis یک وسیله ی همیشه موجود است که برای اجرای طراحی لنداسکیپ اکولوژیکالی استفاده می شود .
۱۹۷۸ توسعه سیستم اکولوژیکال کشاورزی . Bil Mollison و David Holmgren اصطلاحی را برای یک سیستم از طراحی احیا کننده ی اکوسیستم های بشری ابداع کردند .در سال ۱۹۹۴ David Orr در این کتاب یعنی Earth In Mind :که شامل اموزش ،محیط ،چشم انداز بشری ،یک سری مقاله به نام طراحی بومی هوشمند تالیف کرده است .این نیرویی است که سلامتی ، پایداری ، عکس العمل ،عدالت و جوامع پر رونق را خلق می کند .
۱۹۹۴ John , Nancy Jack Todd در کتابش “از شهرهای بومی تا زندگی ماشینی ” قوانین طراحی اکولوژیکال را توصیف کرده است .
۲۰۰۴ Fritjof Capra در کتابش ” ارتباطات مکتوم ” : یک علم برای زندگی پایدار، اولین علم سیستم های زنده را نوشته است و کاربرد اندیشه های جدید را با زندگی دانشمندان برای استنباط ما از سازماندهی اجتماع بررسی کرده است .
مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحهای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است. قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به ۳ هزار سال پیش باز می گردد؛ و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخشهای مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاههای کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار میرود.
تمام آثار آن درون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن دشتی گسترده است. حصار بیرونی از سنگ های لاشه ای به ابعاد مختلف به ضخامت ۵ متر و ارتفاع ۱۴ متر و محیط بیرونی ۱۲۰۰ متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار با سنگ های تراش دار نماسازی شده و دارای ۳۸ برج دفاعی مخروطی شکل است.
بنای دیوار و حصار بیرون متعلق به دوره ساسانی است و در دوره ایلخانی نیز ضمن مرمت پاره ای از قسمت های فروریخته ، دروازه جدید در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث شده است.
داخل حصار بیضی شکل دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می خورد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه و در مرکز مربع شمالی آتشکده واقع شده است و دور تا دور این مربع را یک حصار مستطیلی شکل به طول تقریبی ۲۵۰ متر و عرض تقریبی ۱۵۰ متر در بر گرفته و ۶۰ برج مدور آن را احاطه کرده است.
در جبهه شمال غربی دریاچه و در زاویه مربع بزرگتر ، ایوان رفیع معروف به ایوان خسرو قرار دارد که این ایوان از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است.
ایوان به دو اتاق یا حوض خانه هفت گوش راه می یابد که مربوط به دوره ایلخانان است. در بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی یک جوی سنگی وجود دارد که ۳۰۰ متر طول و۴ متر ارتفاع دارد. این جوی سنگی را اهالی محلی ، اژدهای سنگی می نامند.
تخت سلیمان در حمله امپراطور رومیان که در سال ۶۲۴ میلادی اتفاق افتاد ویران شد . آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است.
مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار میرفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.
بکارگیری سنگهای تراشدار و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و واقع شدن دریاچه عجیب و همیشه جوشانی به عمق ۱۱۲ متر در وسط این مجموعه جلوه زیبا و خاصی به این مکان تاریخی بخشیده است.
درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود ۲۱ درجه است و همین موضوع ثابت می کند که آب آن از سفرهای زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین میشود.
این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره حکمرانی آقاخان در قرن هفتم هجری به عنوان تفرجگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت.