تقسیم فضایی مدرن

در این مقاله به بررسی تقسیم فضایی های مدرنی پرداخته می‌شود که می‌توان در طراحی‌های امروزی بکار برد. این راهکار‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی صورت گیرد.

چگونه می‌توان با پارتیشن‌بندی‌های مناسب به بهره‌گیری درست از فضا رسید؟

کاربری و عملکرد درست در فضا، تهویه خوب، نور راحت و دسترسی به مناظر از جمله ویژگی های مهم مورد نیاز است. که باعث آسایش انسان در فضاهای مسکونی یا هر کاربری دیگری می شود. با این وجود، دستیابی به این عناصر در خانه های کوچکتر شهری سخت تر می شود. بنابراین معماران، طراحان و کاربران فضایی به سمت راه حل های طراحی روی می آورند تا تنظیمات دلپذیرتر و شخصی سازی شده ایجاد کنند.راه حل اولیه برای ارتقاء و گسترش فضاها، کاهش مقدار پارتیشن ها یا دیوارهای صلب استاندارد و جایگزینی آنها با ابزارهای جایگزین برای جداسازی فضایی است.

اگر این مرحله آسان و مقرون به صرفه به درستی اعمال شود، جریان هوا و انتشار نور طبیعی را در هر منطقه بهینه می کند. همچنین می‌تواند پویایی و حرکت بصری ایجاد کند، زیرا عملکردهای مختلف را در یک منطقه قاب می‌کند و برجسته می‌کند. در واقع، همانطور که در پروژه های زیر مشاهده می شود، تفسیرهای ممکن زیادی از تقسیم بندی فضای غیر صلب وجود دارد.

۱ – دیوارها

اولین قدم برای جایگزینی پارتیشن ها، داشتن بازشوها یا دهانه‌های بزرگ در درون دیوارهای غیرسازه ای موجود است. این موضوع یک راه خوب برای اطمینان از تداوم بصری و کادربندی و قاب کردن فضایی همزمان است. این حرکت همچنین می‌تواند با برجسته کردن نقاط شاخص پروژه جذابیت محسوسی را در فضا ارائه کند.

Team Living House / Masatoshi Hirai Architects Atelier

این پروژه بازسازی آپارتمانی در مرکز شهر توکیو است. مشتری به طور ناخواسته خواستار گذراند وقت ‌های بسیار جذاب و خوب در کنار دیگر اعضای خانواده شد. سپس طراح به این موضوع فکر کرد که همیشه این موضوع که خاانه های اطراف ما بسیار دور از واقعیت زندگی خانوادگی و جوامع هستند. . انگار هیچ هویتی در زندگی خانوادگی وجود نداشت که مضحک است و همه شبیه به یکدیگراند.

خانواده یکی دیگر از اتفاق‌های مهم در زندگی فرد است. کارفرما درخواست داشت تا اتفاقات در خانه راحت و بی دغدغه انجاک شود. در واقع: بیایم و بروم، درست مثل اتو کردن پیراهن هایم در حین توجه به بچه ها، دور هم جمع شدن و صرف شام، زمزمه کردن پس از آواز خواندن در اتاق دیگر، صحبت کردن با کسی که دراز کشیده است. در واقع این اتفاقات نشان از زندگی خانواده در کنار یکدیگر را نشان میدهد.

Kolmio+LIM / Yusuke Seki

این پروژه یک سالن ناخن‌کاری واقع در اوزاکا، پایتخت غربی ژاپن است. جایی که کارفرما اولین آرایشگاه خود را در آن بخش راه اندازی کرد. “Kolmio” از نام (kolmio+LIM) گرفته شده است. در طراحی چیدمان سالن از چوب اصلی و سفید به گونه ای طراحی شده است که رنگ اصلی پوست طبیعی را منعکس کند. و خود فضا نمادی از فرآیند لاک زدن ناخن است. دیوار زیگزاگ و انکسار نور طبیعی به بازتاب درخشان لاک ناخن اشاره دارد. و تم های رنگی طرح نمایانگر لایه های مختلف لاک ناخن است که یکی پس از دیگری اعمال می شود.

دیوارهای رنگی الهام گرفته از ساختمان‌های همسایگی درست بیرون پنجره است. و به عنوان راهی برای ترکیب زیبایی‌شناسی اطراف با طراحی سالن، به عنوان بخشی از موضوع کلی در طراحی داخلی مدنظر قرار گرفت. “Kolmio” در اصل یک دکوراسیون مثلثی پیچیده است. اشکال پویا این فروشگاه از kolnio الهام گرفته شده است و دارای ارزش نمادین است. و همچنین یک تقسیم عملکردی را در مرکز فضا ارائه می دهد. تمام روش‌های طراحی از محیط آنجا الهام گرفته شده‌اند و اقدامات همه در اطراف اتفاق افتاده است.

در مقاله‌های بعد به بررسی ادامه این نوع تقسیمات فضایی مدرن پرداخته خواهد شد.

طراحی حمام‌های مدرن

این روز‌ها توجه به فضاها خانه و طراحی آن‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بعد از روزمرگی‌های زیاد و خسته کننده شاید دوش آب گرم و یا وان پر آب لذت بخش بتواند خستگی روز را از تن به در کند. در همین خصوص مردم امروزه به این فضاها اهمیت بیشتری می‌دهند.

آیا طراحی حمام مورد توجه شما قرار گرفته است؟

این روزها زندگی در مشغله‌های متنوع غوطه‌ور است. و از طرفی متراکم شدن شهرها و درگیری روزانه مردم به شکل‌گیری الگوهای زندگی و کار ادامه آن منجر می‌شود. انسان‌ها به خوبی متوجه تاثیر چیدمان فضایی و طراحی محیطی که در آن زندگی می‌کنند، شده‌اند. از طرفی به اهمیت زیاد این موضوع بر رفاه جسمی و روانی آنها شده‌اند. در نتیجه، طراحی داخلی خانه ها بر ارتقای تامین آرامش، راحتی و آسایش به عنوان راهی برای فرار از دنیای گذرا و شلوغ بیرون تمرکز کرده است.

حمام‌های مدرن به عنوان فضایی جذاب که می‌توان آنرا محلی برای شروع و پایان روز کاری دانست، با زنذگی روزمره ما سازگار شده است. این فضا نقش کلیدی را به عنوان محیطی اختصاص داده شده به آرامش و مراقبت از خود ایفا می‌کند. از این رو، آنچه قبلاً یک منطقه کاملاً کاربردی بود. اکنون به عنوان یک خلوتگاه شخصی پرانرژی و فضای نشیمنی مدرن و منعطف تلقی می‌شود. که حتی می‌تواند عملکردهای دیگری – از سالن بدنسازی گرفته تا یک آبگرم خصوصی را نیز شامل شود.

طراحی فضای حمام

با این حال در طراحی این فضای مرطوب، انتخاب ترکیب مواد مناسب برای دستیابی به این فضای آرام و در عین حال پویا بسیار مهم است. چه از طریق رنگ، بافت یا سایر ویژگی های منحصر به فرد. مواد مختلف در نهایت می توانند معماری را زنده کنند. با داشتن قدرت انعکاس یا گرفتن نور، تأثیر بر ادراک کاربر و تعریف سبک اتاق – که تداعی هایی با طبیعت، شهری یا حتی ایجاد می کند.

وقتی صحبت از حمام های مدرن می شود، انتخاب متریال ماندگار که حس زیبایی شناسی را نیز بهبود می بخشد ضروری است. با در نظر گرفتن این موضوع، Dornbracht (با همکاری Sieger Design) در می ۲۰۲۱ یک سری جدید لوازم حمام CYO را در طیف گسترده‌ای از پرداخت‌ها راه‌اندازی کرد که امکان طراحی چندگانه را فراهم می‌کرد.

بررسی نمونه‌ ها

متروپولیتن: دوری از شهر بزرگ (Metropolitan: Retreat from the big city  )

در حمام‌های متروپولیتن، همه چیز در مورد ایجاد تعادل است. این فضا در حالی که مستعد فضایی پر جنب و جوش شهرهای بزرگ را به تصویر می کشد. و به عنوان یک خلوتگاه انرژی بخش از دنیای پر هیجان بیرون عمل می کند.

Oasis: آوردن طبیعت به داخل خانه (Oasis: Bringing nature indoors)

از سوی دیگر، حمام Oasis اساساً در مورد طبیعت است. و به دنبال از بین بردن مرزها با آوردن بیرون به یک فضای باز و انعطاف پذیر است. بنابراین، فضا از مواد خام و مصنوعی مانند سنگ مرمر سیاه، بتن، پارچه سبز، سنگریزه، کورین سیاه و شیشه بازیافتی سبز استفاده می کند.

عرفانی: مرموز و ظریف

به غیر از Metropolitan و Oasis، Dornbracht دو مفهوم معماری دیگر را به الهامات حمام CYO خود اضافه کرد. در ابتدا همانطور که از نامش پیداست. مفهوم عرفانی با محیطی مرموز مشخص می شود. این موضوع به ویژه به دلیل انتخاب منحصر به فرد خود از متریال( از جمله سنگ تیره، فلزات مات و چرم ظریف ) که ترکیبی منحصر به فرد و رازآمیز از گرما را همراه با طبیعت سرد و خشن ایجاد می کند، به گونه‌ای جذاب متمایز است.

شما دوستان می‌توانید برای طراحی فضاهای داخلی خود با مشاوران دفتر آرتور و همکاران مشورت‌های لازم را انجام دهید.

روابط بین کارفرما و معمار

در این بخش به بررسی روابط میان کارفرما و معمار پرداخته می‌شود. در طراحی ویلاها و مکان‌های مسکونی ارتباط موثر این دو طرف بسیار مهم است. زیرا باید معمار با نوع زندگی فرد آشنایی کامل را در جهت طراحی خانه داشته باشد.تا محیط را طبق خواسته و شرایط آسایش خانواده طراحی کند.

آیا قصد ساخت ویلا را دارید؟

در طراحی ویلا و ساختمان‌های مسکونی رابطه میان کارفرما و معمار از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. تعداد افراد خانواده، نوع زندگی، اعتقادات و فرهنگ یک خانواده می‌تواند تاثیرات زیادی را بروی طرح یک معمار بگذارد.

روابط بین معمار و کارفرما باید در جلساتی متمادی ادامه داشته باشد. اتودهای معمار زمانی به مرحله قابل قبولی می‌رسد که بتواند با توجه به صحبت‌های فرد کامل شود. خاطرات و احساسات خانواده در طول زندگی و تجربیات آن‌ها از محل‌های دیگری که در آن زیسته‌اند می‌تواند بسیار موثر باشد. تبدیل خاطرات به فضا یعنی بخشیدن حس مکان به ویلا و یا خانه از مهمترین کارهای معمار است. او سعی دارد خاطرات خانواده را به تصویر بکشد و تعلق خاطر خانواده را به ویلای جدید بیشتر از پیش کند. از طرفی معمار سعی دارد ساختار فکری فرد را ساخته و با توجه به انتظام فکری خانواده فضاها را طراحی کند.

کارفرما می‌تواند نظرات خود را با توجه به افکار و اعتقاداتش بر روی کاغذ بیاورد. آن‌ها را با معمار در میان گذارد و در نتیجه بحث و گفتگوها به تعاملی زیبا رسیده و زبان مشترکی میان آن‌ها پدید بیاید. در نتیجه این رفت و آمدها و جلسات حتما می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

خط‌های معمار زبان ویلا است که ‌می‌تواند در راستای اهداف کارفرما پیش رود. معمار باید با توجه به محدودیت‌های پروژه از جمله بودجه، محل سایت و ویلا و سلایق مختلف هر یک از کارفرمایان کار را پیش ببرد. ممکن است کارفرما در ابتدا در برابر پیشنهادات جذاب و جدید مقاومت کند. اما معمار می‌تواند با خط و ربط‌های مرتبط و استدلال‌های قوی خود خلاقیت معمارانه‌ای را از خود بروز دهد.

ویلایی با کانسپت خاطرات گذشته

Villa Nostalgia

معمار: Luigi Rosselli Architects

ویلایی متعلق به دهه ۱۹۳۰. خریداران ویلا با مراجعه به معمار خواستار طرحی مدرن در عین حال با حفظ خاطرات آن شدند. معمار سعی خود را داشت تا بتواند حس فضای گذشته را در عین مدرن بودن حفظ کند. با تغییراتی در پله‌ها و فضاهای داخلی خانه که به سادگی و دخل و تصرف کمی انجام شد. ویلا به شکل فعلی خود در آمد.

نمونه‌های طراحی ویلا با توجه به نظرات خاص کارفرمایان (برند آرتور)

خانه ایی روی آب

نماد یین یانگ چه در باب فرم و چه در باب مفاهیم در اسکیس های اولیه این ویلا مشهود است.از مفاهیم استفاده شده در کانسپت این پروژه تضاد ودر عین حال اثر متقابلشان بر یکدیگر است.بر اساس این طرز تفکر تمام پدیده های طبیعی ،شامل یا تابع یک تضاد مضاعف هستند.این زوج های متضاد بر خلاف تضادشان، نفی کننده یکدیگر نیستند بلکه هر کدام آنها شرط وجود دیگری به شمار می روند.

طراح پروژه از این مفاهیم ، برای ایجاد رابطه ساختمان با محیط، هوشمندانه بهره برده است.در این اثر طبیعت و معماری در برابر هم قرار ندارند بلکه در هم ادغام شده و یکدیگر را تکمیل می کنند. ارتباط بین ساختمان و زمین ،قرار دادن بنا بر روی آب است.که منجر به کاهش “وزن احساسی” ساختمان می شود ،رابطه بنا با محیط بیرون از طریق پل و رامپ ها امکان پذیر است.

خانه ایی روی آب
خانه ایی روی آب


ویلا افشاریه

بنا در شهرک ویلایی افشاریه، نزدیک اتوبان کرج-قزوین، قرار گرفته است. با گشتی در محوطه و رسیدن به ویلا، دیوارهای آجری پارامتریک به کار رفته در بخش ورودی، کششی ناخودآگاه به سوی بنا ایجاد می کند که پس از ورود و اندکی درنگ در مجموعه و دیدن یکپارچگی و وحدت بین بنا و طبیعت انعکاس یافته در آب استخر و تقارن به وجود آمده، حسی مدرن از معماری خانه-باغ های ایرانی القا می شود.

این ویلا با توجه به درخواست کارفرما که علاقه وافری به ساختار کوشک و باغ ایرانی داشت، طراحی شد. حس نوستالژی چهار باغ و معماری گذشته و همچنین خاطرات کارفرما از خانه‌های آجری که در آن‌ها روزگار گذرانده در این پروژه مد نظر قرار گرفت.

ویلا افشاریه طراحی زیسته
طراحی تجربه زیسته

سلسله مراتب ورودی

ورودی اولین بخش از ویلاها است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. ورودی می‌تواند معرف بنا در نگاه اولیه باشد. پس طراحی آن در ویلاهای مدرن امروزی یکی از بخش‌های حائز اهمیت است.

در خصوص ورود به ویلا و سلسله مراتب آن چه می‌دانید؟

در معماری گذشته ایران ورودی از جایگاه مهمی برخوردار بوده است. فرآیند ورود از چند مرحله تشکیل می‌شد. این فرآیند با نام سلسله مراتب ورودی در کتب معماری دیده می‌شود. از ابتدا با مرحله پیشخوان یا جلوخان شروع می‌شد. گاهی جلوخان در بناهایی مانند مساجد و یا بناهای یادمانی فضایی وسیع‌تر را در برمی‌گیرد. جلوخان معمولا بنا را از فضای شهری جدا کرده و دعوت‌کنندگی را به درون ساختمان افزایش می‌دهد. این مکان معمولا با فضاهای اطراف خود کمی متفاوت است. با حوض، درختان و دیوارهایی تزیین شده با طاقنماها از محیط شهری اطراف خود جدا می‌شود.

بعد از جلوخان سر در خود را نشان میدهد. در آیگاه خود از چند بخش تشکیل می‌شده است. سکو، سردر و درب چوبی ۳ بخش اساسی درآیگاه هستند. سکو محل نشستن میهمانی بود که وارد خانه‌ نمی‌شد. و یا برای سوار شدن بر روی مهتر خود از آن استفاده می‌کردند. سردر نیز نیم‌گنبدی(کانه‌ای) بود که بالای در قرار می‌گرفت. در چوبی نیز دارای کوبه بود. این کوبه‌ها هم برای زنان و هم برای مردان ساخته شده بود.

بعد از گذشت از سر در وارد مرحله‌ای دیگر از ورود می‌شویم. هشتی فضایی است که پیش روی ما قرار دارد. هشتی در واقع به نوعی تقسم کننده فضاست. فضای اندرونی و بیرونی در خانه‌های اعیان نشین ورودی‌های جداگانه‌ای داشتند. در خانه‌های مخقرتر بیرونی در بالای ورودی قرار میگرفت و اندرونی از فضای هشتی وارد می‌شد. راهرو یا دالان فرد را از فضایی تاریک (برای دید نداشتن به داخل) به فضایی روشن هدایت می‌شود. محل بعدی میانسرا است. خرد اقلیمی کوچک در میان خانه‌هایی با حیاط مرکزی. حیاط یا میانسرا قلب خانه‌های کویری و کوهستانی هستند. گاهی به صورت گودال باغچه ساخته شده که در مناطقی مانند کاشان و یزد به وفور یافت می‌شود.

نمونه‌هایی از طراحی ویلاهای مدرن با در نظر گرفتن سلسله مراتب ورودی

ویلای Kostelec Residence

معمار: ADR

در این ویلا ورودی به این صورت است که ورود از فضای باز به فضای نیمه باز و در نهایت به فضای بسته می‌رسد. ورودی با کنسولی بلند تعریف شده است. ستون بتنی و کف کار شده باعث جدا شدن این قسمت از دیگر فضاهای محیط شده است. ترکیب بتن و چوب در ویلا فوق‌العاده بوده و ترکیبی معمارانه را نمایش می‌دهد.

Villa in Sicily

معمار:DAP Studio

ویلا سیسیلی با سکویی از محیط جدا شده و ورودی با طی کردن مسیری به داخل خانه می‌رسد. سکو علاوه بر جدا کردن ویلا از محیط، خود ورودی را متمایز می‌کند. به تراس که برسیم با عناصر متحرکی مواجه می‌شویم که برای فیلترینگ نوری تعبیه شده‌اند. ورودی ویلا با ستون و عقب نشینی تعریف می‌شود. ترکیب چوب و بتن سفید در این ویلا درخشان است.

نمونه‌ایی از طراحی ویلاهای مدرن با در نظر گرفتن سلسله مراتب ورودی (برند آرتور)

ویلای طالقان

ویلای طالقان در بستری سبز و پویا شکل گرفت. ایجاد نظرگاه در مجموعه برای استفاده از طبیعت پیرامون از اهداف طراحی است. طبقات بر اساس شکل بستر و احترام به سایت شکل گرفت و سبب ایجاد فضاهای پویا همانند کنسول های معلق و بام های سبز گردید. در این سایت از انرژی خورشیدی برای تامین سرمایش و گرمایش استفاده شده است.ورودی این فضا از پایین ترین قسمت از زیر کنسول طراحی شده به سمت بالا با پله‌هایی زیبا در حرکت است. ورودی تعریف شده با فضای سبز و کنسول معلق دعوت کنندگی اعجاب انگیزی را در نور به وجود آورده است.

سلسله مراتب ورودی در ویلای طالقان

همانطور که گفته شد در‌های ورودی از اهمیت خاصی در معماری ما برخوردارند. دکتر آرتور با هنر خود درهای ورودی را به زیباترین وجه ممکن طراحی می‌کند. در زیر چند نمونه از این طراحی ها را ببینید.

ساختمان مسکونی موج

برج باغ آبشار

مجتمع مسکونی شهریار

طراحی وید

ویدها و یا فضاهای خالی ایجاد شده در معماری ساختمان‌های زیادی دیده می‌شود. طراحی وید به منظور ایجاد ارتباط بصری با کیفیت از طبقات بالا به سمت پایین است. یعنی حرکت عمودی نگاه!

چه میزان با طراحی وید در ساختمان‌ها امروزی موافق هستید؟

معمولا وید ها فضاهایی خالی هستند که در مکان و یا فضاهایی به نسبت بزرگتر جای می‌گیرند. این فضاها را می‌توان به وفور در مراکز اداری تجاری دید. طراحی وید به منظور ارتباط وسیع بصری در این مجتمع‌ها صورت می‌گیرد و مکانی را در دل مکان دیگر قرار می‌دهد. گاهی این وید ها به شدت زیبا و مجسمه‌گون ساخته می‌شوند و به مکانی جذاب برای لابی‌ها و فضاهای نشستن تبدیل می‌شوند. حتی ویدها ممکن است در ساختمان‌های مسکونی ویا ویلاهای دوبلکس دیده شده و دو طبقه را با پله‌های زیبا به‌یکدیگر ارتباط دهند.

در واقع می‌توان گفت این ویدها تنها فضایی خالی نیستند. بلکه با توجه به طراحی معمار ممکن است به اصلی‌ترین مکان ساختمان بدل شوند. ویدها می‌توانند خوانایی بیشتری را برای ساختمان فراهم کنند. قطع نشدن ارتباط چشمی کاربران با طبقات دیگر می‌تواند یکی از جذابیت‌های پروژه باشد. این فضاها معمولا با مواد و مصالحی ساخته می‌شوند که دارای شفافیت بالا باشند. شیشه و فولاد از این متریال‌ها هستند.

این فضاها نور و گرما را به راحتی در فضا پخش می‌کنند. ممکن است در این ویدها فضاهای ارتباطی نیز واقع شوند. پله‌ها آسانسور و یا رمپ از عناصری است که می‌تواند در این فضاهای جذاب بصری قرار گیرند. گاهی وسایل تزیینی مانند لوسترهای بزرگ بر جذابیت این فضاها می‌افزاید. معمولا در پایین ویدها و در طبقه همکف جایی برای نشستن مانند لابی و یا کافی شاپی برای استراحت و خوردن غذا طراحی می‌کند.

نمونه‌هایی از طراحی وید در ساختمان‌ها

House of Light Voids

معمار: byrayboedi

این ساختمان، ساختمانی مسکونی است که به صورت مدرن طراحی شده است. مصالح غالب مورد استفاده در بنا بتن و چوب است. رنگ سفید مورد استفاده فضایی روشن و شفاف و خوانا را در برابر کاربران قرا می‌دهد. پله‌ها به صورت مینمال ساخته شده و وید از بالا به پایین نظاره گر خانه است. مبلمان خانه به صورت مینیمال طراحی شده و درختان باریک در خانه خودنمایی می‌کند.

نمای داخلی از خانه با وید
فضای داخلی با وید
قسمتی از خانه با طراحی وید

KaDeWe Berlin Masterplan

معمار:OMA

این پروژه ساختمانی واحد برای ۴ گروه کلاسیک، جوان‌پسند و مدرن و برای عموم است. هر کدام ازن بخش‌ها با وید وسط تقسیم‌بندی شده‌اند و فضایی مدرن و جدید را به‌وجود آورده‌اند. هر طبقه خاص و به صورت منحصر به فرد طراحی شده است.وید در انتها به پشت بام می‌رسد و چشم‌اندازی بی نظیر را در برابر مخاطبان به نمایش می‌گذارد. رسیدن به طبقات بالا از طریق پله‌های برقی و رمپ‌ها امکان پذیر است. پشت بام به‌گونه‌ای طراحی شده که همانند یک حیاط رو باز عمل می‌کند.

مجتمع با وید
طراحی وید در مجتمع
وید با پله برقی

نمونه‌هایی از طراحی وید در ساختمان‌ها برند آرتور

مجتمع چند منظوره دماوند

استراتژی طراحی پروژه اداری و تجاری دماوند، ، ایجاد بستری پویا و انعطاف پذیر برای تعامل شهر و بنا است. پروژه در امتداد بزرگراه تهران- دماوند شکل گرفته است. تلفیق فضاهای خارجی و باز مجموعه از طریق شیب ملایم بام بخش های مختلف مجموعه با بستر پیرامون خود در شهر است. وید بزرگ مجتمع ارتباطی کامل را بین طبقات به صورت عمودی برقرار می‌سازد.

طراحی مجتمع با وید
مجتمع چند منظوره با وید
وید مجتمع چند منظوره

نمادگرایی در طراحی ویلا

منظور نمادگرایی در طراحی ویلا، استفاده از مفاهیم یا عناصر خاصی در طراحی است. که برای رساندن مضامینی خاص معماران از این نمادها بهره‌ می‌برند.

آیا اطلاعاتی در خصوص نمادگرایی یا سمبولیسم در طراحی دارید؟

علاوه بر این مسائل باید دانست که معماری صرفا استفاده از مصالح، موارد اقتصادی و علمی نیست. بلکه به‌کارگیری علم و هنر به صورت توامان منجر به شکل‌گیری معماری می‌شوند. تا تشکیل معماری معنادار و با مفهوم را ارائه دهند. در واقع می‌توان اینطور بیان نمود که معماری از چند مرحله تا رسیدن به شکل و فرم نهایی تشکیل شده است. از ترکیب این مراحل معماری نهایی شکل می‌گیرد. از مرحله ایده پردازی که خلاقیت و نوآوری را به عهده دارد و بیشتر مفاهیم نظری و هنری در این مرحله شکل می‌گیرند. و بعد مراحل اجرا و ساخت و بهره‌بری از پروژه که می‌توان علم و مهارت را دخیل در این روند دانست.

استفاده از نمادها در معماری سبقه طولانی دارد. در واقع معماری با استفاده از نمادها و تمثیل‌ها در مکان و زمان ثبت می‌شود. معماری تاریخ را ثبت می‌کند و برای آیندگان حفظ می‌کند. اما کیفیت استفاده از این نمادها بسیار مهم بوده و نباید به ابتذال کشیده شود. استفاده سطحی از نماد‌ها و نشانه‌ها برای مثال فقط در تزیینات را نمیتوان نماد گرایی درستی خواند. و این موضوع باید در عمق و جان معماری نفوذ کند تا بتواند پیام رسان خوبی در برابر دیدگان افراد باشد.

این نمادها را می‌توان در همه ساختمان‌ها به خصوص در بناهای یادبودی و مذهبی به وفور دید. استفاده از اعداد، تصاویر گرافیکی، به صورت مفاهیم و مضامین در طراحی پلان و حجم و در هندسه‌های فضایی و مفهومی می‌توانند راهکارهایی برای به‌کارگیری نماد‌ها در طراحی معماری دانست. در معماری مدرن امروز بیشترین استفاده از نماد و نمادگرایی در کاربست مفاهیم استعاری و انتزاعی است. شاید بتوان مهمترین معمار این سبک را دنیل لیبسکیند دانست. موزه برلین یهود که در مقاله‌ای مفصلا به آن پرداخته‌ایم، نمادی از مظلومیت یهودیان در برلین است.

نمونه‌هایی از نمادگرایی در طراحی ویلا

Weekend Retreat 

معمار: Lightscape Architects

این ویلا با توجه به نمادگرایی مفهومی و استعاری شکل گرفته است. برای خانواده‌ای کوچک طراحی شده که به دور از شلوغی شهر قرار بگیرند. و درواقع ویلا نمادی از درهم‌آمیختگی فضای شهری و روستایی در کنار هم است. ویلا به صورت مکانی برای استراحت خانواده در آخر هفته‌ها ساخته شده است. و حداکثر تلاش معماران در حفظ محیط طبیعی و سبز و استفاده حداقلی از زمین است. تراس‌های ایجاد شده نقشی اساسی در خصوص جذب نور و جلوگیری از باران‌های شدید موسمی ایفا می‌کند.

همچنین بازشوهای این تراس‌ها باعث دریافت نسیم‌های جنوبی شده که به مقدار فزاینده‌ای گرمای خورشید را کاهش می‌دهند. از طرفی چشم‌اندازی وسیع را به نمایش می‌گذارد که جذابیت اتاق‌های خواب در طبقه بالا را افزایش می‌دهد.

نمادگرایی در طراحی ویلا نمای بیرونی
نمای داخلی از نمادگرایی در طراحی ویلا
فضای پشت خانه در نماد گرایی در طراحی ویلا

Infinity House

معمار: Osamu Morishita Architect & Associates

این ویلا که برای دو خانواده در ژاپن طراحی شده، نمادی از بینهایتی در رفاه، امنیت و سلامت خانواده است. در کنار سایت حوضی وجود دارد که خانواده درخواست توجه ویژه در طراحی به این عنصر بود. زیرا این خانه یا ویلا ساخته شده برای آخر هفته دو خانواده در کنار یکدیگر است. و آن‌ها قصد داشتند در منار طبیعت اطراف قدم بزنند و لذت ببرند.

معماران در تلاش بودند باین بی‌نهایتی را در مناظری خاص به تصویر بکشند. که این ویلا فقط مختص این خانواده باشد. نمای خانه با عناصر متحرک طراحی شده که چشم‌انداز را به زیبایی در برابر چشم خانواده به دور از نورهای آزار دهنده قرار می‌دهد.

طراحی حیاط داخلی نمادگرایی در ویلا
فضای داخلی در طراحی در نماد گرایی
قسمتی از نمای داخلی و خارجی در نمادگرایی

نمادگرایی در طراحی ویلا برند آرتور

ویلای روی آب

نماد یین یانگ چه در باب فرم و چه در باب مفاهیم در اسکیس های اولیه این ویلا مشهود است.از مفاهیم استفاده شده در کانسپت این پروژه تضاد ودر عین حال اثر متقابلشان بر یکدیگر است.بر اساس این طرز تفکر تمام پدیده های طبیعی ،شامل یا تابع یک تضاد مضاعف هستند.این زوج های متضاد بر خلاف تضادشان، نفی کننده یکدیگر نیستند. بلکه هر کدام آنها شرط وجود دیگری به شمار می روند.

طراح پروژه از این مفاهیم ، برای ایجاد رابطه ساختمان با محیط، هوشمندانه بهره برده است.در این اثر طبیعت و معماری در برابر هم قرار ندارند بلکه در هم ادغام شده و یکدیگر را تکمیل می کنند. ارتباط بین ساختمان و زمین ،قرار دادن بنا بر روی آب است.که منجر به کاهش “وزن احساسی” ساختمان می شود ،رابطه بنا با محیط بیرون از طریق پل و رامپ ها امکان پذیر است.

برند آرتور نمادگرایی در طراحی ویلا
فضای بیرونی برند آرتور نمادگرایی
نمای بیرونی در نمادگرایی برند آرتور

برای مطالعه بیشتر در خصوص طراحی و ساخت ویلا می‌توانید به سر برگ طراحی و ساخت ویلا مراجعه فرمایید.:)

طراحی داخلی ویلای مدرن

در این بخش به طراحی داخلی ویلاهای مدرن میپردازیم. این روزها با افزوده شدن طرفداران سبک مدرن بر شمار این ویلاها نیز افزوده شده است. همانطور که قبلا ذکر شد دوست داران سبک مدرن سادگی و خلوص را می‌پسندند. در ادامه در خصوص طراحی داخلی این ویلا صحبت خواهیم کرد.

آیا طراحی داخلی مدرن را می‌پسندید؟

طراحی داخلی مدرن شامل فضاهایی با آرامش و سکوت است. خلوصی با سادگی و خوانایی واضح در فضاها. اتاقهایی با هندسه کامل بدون تزیینات و تجمل‌گرایی. در این سبک سعی میشود هرگونه تزیینات اضافی از فضا حذف گردد. اتاق‌ها فقط دارای فضاهای عملکردی مورد نیاز هستند. استفاده از رنگ‌های متنوعی درون این خانه ها دیده نمیشود. پس اگر دوست دارید فضایی گرم و سرشار از رنگ داشته باشی این سبک اصلا به شما توصیه نمیشود. در عوض ما به شما سبک بوهمیان را معرفی می‌کنیم.

کاربرد رنگ‌هایی خنثی چون سفی و خاکستری و یا رنگ‌های روشن از جمله ویژگی‌های بارز این نوع طراحی داخلی ویلای مدرن است. سبک مدرن به دنبال کارکرد درست هر فضا به دور از ریز تجملاتی است که محیط را شلوغ می‌کند. اگر شما لازم به یک کتابخانه دارید،‌آن را به ساده ترین شکل ممکن با رنگی روشن به شما تحویل می‌دهد.

ابزار و تجهیزات منزل نیز به همین روش طراحی و ساخته می‌شود. وسایل و مبلمان باید ساده و با کارایی بالا شکل بگیرند. معمولا طراحی آن‌ها به وسیله خطوط صاف و به دور از اشکال پیچیده شکل می‌گرد. شیشه و بتن و فولاد از مصالح پر استفاده درون این خانه‌هاست. به خصوص بتن به رنگ سفید که گاها به صورت اکسپوز نیز ممکن است به اتاق و یا خانه اضافه شود.

فضاهای خانه معمولا نورگیری زیادی را در بر دارد. زیرا معمولا خانه از پنجره‌های کشیده و بلند تشکیل شده است. مناظر به صورت قاب شده در تصویری واضح از درون خانه قابل تماشا هستند. شیشه یکی از متریال‌های پر کاربرد درون طراحی داخلی ویلای مدرن است.

نمونه‌هایی از طراحی داخلی ویلای مدرن

Mirror Maze Apartment

YAEL PERRY | INTERIOR DESIGNER

ویلا تجربه‌ای جذاب و جدید برای طراحان داخلی پروژه بود. بازسازی ویلایی کوچک و دوبلکس. معماران سعی داشتند تا از پلان فضای باز برای بازسازی ویلا استفاده کنند. اما قسمت‌های نشیمن و آشپزخانه را از کل فضاها به قدر جدا ساختند. خانه به وسیله دهانه‌ها ورودی مختلفی پوشیده شده است. برای نورگیری طراحان تلاش کردند که با آینه‌هایی که در طرح اصلی خود در نظر داشتند نورگیری کافی را با توجه به فضای کوچک خانه تامین کنند. قاب پنجره‌ها نیز مشکی است و مجموعه آینه‌ها را تکمیل می‌کند. آینه‌ها فضایی تو در تو و مبهم را به وجود می‌اورند که به شدت زیبا بوده و ابتکاری جدید در طراحی مدرن است.

طراحی داخلی ویلای مدرن آینه
طراحی داخلی مدرن کتابخانه
فضای داخلی اتاق خواب طراحی داخلی مدرن

طراحی داخلی ویلای مدرن در برند آرتور

ویلاهای زیادی در برند آرتور به سبک مدرن طراحی شده‌اند. ما در این قسمت به نمونه‌هایی چند از این سبک بسنده می‌کنیم. قمصر، ویلا چکاد و ویلای مشا از این دست بناها هستند.شما قادر به دیدن تصاویر بیشتری در قسمت پروژه‌های شرکت هستید.

همراهان گرامی ‌میتوانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی داخلی ویلای مدرن با دفتر معماری آرتور و همکاران تماس حاصل فرمایید.

نمای داخلی ویلا هشت بهشت
طراحی داخلی ویلا قمصر
طرحی از نمای داخلی ویلا مشا

شما دوستان عزیز برای دیدن ویلاهای ایرانی و آجری می‌توانید به این لینک سر بزنید.

طراحی ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس، ویلایی دوطبقه است. اما؛ با این شرط که ورودی مجزا نسبت به باقی فضاهای خانه نداشته باشد. در طراحی ویلاهای دوبلکس طبقه زیرین به‌وسیله پله‌ها به طبقه بالا متصل می‌گردد.

چرا ویلای دوبلکس؟

در طراحی ویلاهای دوبلکس به به حفظ حریم‌های خصوصی و عمومی به گونه‌ای مدرن و نو توجه شده است. این نوع ویلاها با توجه به چشم‌انداز و یا باغ کوچکی که ممکن است در محل ساخت پروژه وجود داشته باشد، محل قرارگیری فضاها متفاوت خواهد بود. برای مثلا برای استفاده از چشم ‌انداز ممکن است اتاق‌های خواب و مستر در طبقات پایین و فضاهای پذیرایی در طبقه بالا قرارگیرند.

این ویلاها معمولا برای سکونت یک خانواده است. اما دیده شده که با ورودی مجزا برای استفاده دو خانواده هم استفاده شود. انعطاف این ویلاها در جایگذاری فضاها بالاست. ممکن است اعضای خانواده نیاز به اتاق کار و یا آتلیه کوچک ر ویلا داشته باشند. این فضا می‌تواند به راحتی در طبقه بالا و در جایی دور از دسترس میهمانان قرار گیرد.

از طرفی با توجه به جدا سازی فضاهای خصوصی و عمومی اینگونه ویلاها به شدت مورد توجه واقع می‌شوند. اتاق‌های خواب و سرویس‌های اصلی می‌توانند در طبقه بالا طراحی شوند و برای میهمانان فضاهایی در طبقه پایینتر با توجه به متراژ فضا در نظر گرفته شود. با این وجود می‌توان در طبقه بالا نیز برای اهالی خانه حال‌های خصوصی را نیز در نظر گرفت.

فضاهای بالا و پایین با پله به یکدیگر متصل می‌شوند. فرم این پله‌ها معمولا مانند مجسمه‌ای زیبا شکل می‌گیرد. یک وید زیبا که دید به طبقات پایین را فراهم می‌کند نیز می‌تواند تکمیل کننده این پله ها باشد.

نمونه‌ای از طراحی ویلای دوبلکس

Duplex villa

débert architects

این ویلا در دامنه یک منطقه کوهستانی در مجارستان واقع شده است.ویلا با تطبیق بر توپوگرافی محل طراحی شده و با آن بالا و پایین می‌رود! این منطقه دارای فضاهای پیاده‌روی، مکانی برای گشت زدن در بین پرندگان و همچنین چشم‌اندازهای ۳۶۰ درجه بسیار جذابی است. دسترسی به محل ویلا با منتهی شدن ویلا از شمال به سمت شمال شرقی پایین دامنه، با جاده‌ای اصلی صورت می‌گیرد. این ویلا در نگاه اول، دو ویلای کاملا مجزا در کنار هم تعریف می‌شود اما آن‌ها به وسیله راهرویی سفید به یکدیگر متصل هستند.

فضای داخلی هر دو ساختمان دوبلکس بوده و منظره‌ای جذاب را در پیش روی ببینده قرار می‌دهد. با پنجره‌های کشیده خود نورگیری فوق‌العاده‌ای را سمت شرق برای خانه فراهم می‌کند. فضاهای داخلی ویلا نیز کاملا مینمال طراحی شده‌اند. سطوحی سفید که با چوب‌های به کار رفته در مبلمان تعادلی ظریف و معمارانه را به رخ می‌کشند.

به دلیل وجود شیب زیاد، با استفاده از طراحی روف گاردن به‌جای تراس‌ها و باغچه‌ها ویلاها به هم متصل می‌شود. این روف گاردن‌ها می‌توانند تراسی وسیع را در پشت بام با دیدی وسیع از چشم‌انداز اطراف فراهم می‌آورد. که می‌تواند باغی کوچک را در سطحی بالاتر ایجاد کند.

طراحی ویلای دوبلکس: نمای بیرونی ویلا
طراحی ویلای دوبلکس چشم‌انداز بیرونی از فضای دوبلکس
طراحی ویلای دوبلکس مایی از ویلا

نمونه طراحی ویلای دوبلکس در برند آرتور

طراحی ویلای دوبلکس قمصر

هنر آجرکاری به عنوان پدیده ایی ارزشمند در تاریخ معماری سرزمین ایران، نشان از هنر و اصالت دارد. در فرایند همنشینی این سرمایه تاریخی با مضامین معماری مدرن و مینیمال، می توان به شیوه ایی متفاوت برای بیان معماری دست یافت. رویکردی که به طور خاص در ویلای قمصر مورد توجه قرار گرفت. چیدمان آجر در فضاهای داخلی و پوسته خارجی بنا شکل گرفت.

طراحی ویلای دوبلکس: نمایی از فضای داخلی با پله‌ها
فضای پایین پله های طراحی ویلای دوبلکس

طراحی ویلای هشت بهشت

این پروزه در شهرک هشت بهشت دماوند با متراژ ۷۰۰ متر در سه طبقه ساخته شده با دید منظر عالی که با توجه به دید پروژه جهت گیری شده است .

ویلای دوبلکس هشت بهشت دوبلکس
طراحی ویلای دوبلکس: نمای بیرونی ویلا هشت بهشت

ویلا‌ شیشه‌ ای

این روزها با تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن کشورها، همه در تلاشند تا سبک زندگی خود را با دنیای مدرن این روزها وفق دهند. معماری نیز از این امر مستثنی نبوده است. و دائما در حال رشد و حرکت به سمت و سویی مدرن، دیجیتال و هوشمند است. ویلا شیشه‌ ای زیر مموعه‌ای از ویلاهای مدرن است.

از شیشه چه میدانید؟

در ابتدا بهتر است قبل از ورود به بحث ویلا شیشه‌ ای، کمی راجع به شیشه و استفاده از آن در قرن‌های گذشته صحبت کنیم. در قرن ۱۷ فقط افراد بلند مرتبه شهر و یا اشراف اجازه استفاده از شیشه را داشتند. و افراد معمولی فقط می‌توانستند با مواد و عناصر طبیعی مانند پوست حیوانات، پارچه‌ها و موادی از این دست پنجره‌های خود را بپوشانند. بعد از گذشت زمان و به روز شدن جامعه، استفاده از شیشه به امری عادی بدل شد. و همانطور که امروزه مشاهده می‌کنید همه ساختمان‌های امروز از جمله ویلاها از شیشه‌ استفاده کرده‌اند.

این استفاده از شیشه به حدی رسید که شما ساختمان‌های تمام شیشه‌ای را به وفور می‌بینید. ویلا‌ها،‌ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی و یا با کاربری‌های دیگر تماما از شیشه شکل می‌گیرند. اما چرا شیشه؟ شیشه از مصالحی است که جذابیت ساختمان را به دلیل شفافیت فوق‌العاده و عبور نور از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرفی شیشه به علت شفافیت خود فضایی را ایجاد می‌کند که مانند خانه‌هایی با دیوارهای صلب عمل نکرده و فضایی به شدت سبک و نورانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مزایا و معایب شیشه

اولین ویژگی بازگذاشتن دست معمار در انتخاب نوع شیشه‌ است. این ماده دارای شکل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی‌ است. که این موضوع انتخاب آزادانه‌ای را به معماران و طراحان برای طراحی داخلی هدیه می‌کند. از اینرو، این روز‌ها ساخت ویلا شیشه‌ای به شدت مورد استقبال قرار میگیرد با نگاهی دیگر به شیشه و مزایای آن می‌تواندریافت که این ماده عایق خوبی برای گرماست و آن را از خود عبور نداده و به اصطلاح گرما را در خود ترپد (به دام انداختن) می‌کند. این خاصیت را می‌توان با توجه به کاربری مورد نظر به درستی انخاب کرد تا بتواند در محیط ساختمان به خوبی عمل کند.

ویلاهای مدرن شیشه‌ ای

بعد از توضیحاتی اجمالی در خصوص شیشه به بحث ویلا و طراحی ویلا شیشه‌ ای می‌پردازیم. از سردمداران ساخت ویلاهای شیشه‌ای می‌توان به میس وندروهه و فیلیپ جانسون در بین معماران مدرن اشاره داشت. در ادامه به بررسی آثار این دو میپردازیم.

خانه یا ویلای فارنزورث

شاید از چشمگیرترین ویلاهای مدرن و کاملا شیشه‌ای بتوان ویلا شیشه‌ ای میس وندروهه به نام خانه فارنزورث اشاره داشت. این ویلا درون فضایی جنگلی قرار دارد و سرتاسر آن از شیشه‌ است. قسمت سرویس شاید تنها بخشی از ساختمان بوده که مصالح آن چوب است. خانه به وسیله سکو از طبیعت اطراف خود جدا می‌شود و با چند پله به سمت ورودی به در می‌رسد. در زیر عکس‌هایی را از این خانه خواهید دید.

شاید مهمترین نکته خانه ارتباط فوق‌العاده زیبای معماری با طبیعت است. در هیچ‌کجای خانه خبری از قطع شدن دید و ارتباط بصری نیست. در این خانه هر ۴ فصل به زیبایی تمام خود نمایی می‌کند.میس تمامی ایده‌های خود برای ویلا یا خانه‌ای مدرن را در فارنزورث پیاده کرده است. پلان‌های باز،‌شیشه‌های سرتاسری و استفاده از حداقل دیوارها برای طراحی پلان.

نمای پاییزی ویلا
اسکیس خانه فارنزورث اثر میس وندروهه
نمایی از خانه غرق در آب

خانه یا ویلای شیشه‌ای فیلیپ جانسون

این خانه یا ویلا برگرفته از خانه شیشه‌ ای میس وندروهه است. اما نتوانست نظر وی را جلب کند. زیرا به نظر او فیلیپ جانسون نتوانسته بود جزییات خانه را نیز طراحی کند. اما این خانه بازهم با استفاده از قاب‌ها و پانل‌های تماما شیشه‌ای بسیار زیبا در طبیعت اطراف جلوه می‌کند.در این ویلا نیز طبیعت بکر و زیبای اطراف در شیشه‌های منعکس می‌شوند و منظره‌ای جذاب را برای کاربران فراهم می‌کند.این خانه یا ویلا نیز از آثار اولیه دنیای معماری مدرن است.

خانه شیشه‌ای
خانه شیشه ای از نمای داخل
نمای دیگری از خانه شیشه‌ای

ویلای شیشه‌ای طراحی شده توسط برند آرتور

ویلا خطی

این ویلا یک ساختمان دو طبقه مینیمال از ترکیب آهن، آجر و چوب می باشد. پروژه پاسخی است به سه سوال اساسی: نیازهای ساکنان آن، موقعیت قرارگیری پروژه و دغدغه های زیست محیطی. استراتژی طراحی پروژه به وسیله بیرون کشیدن یک مکعب از هندسه یکپارچه ویلا برای خلق حیاط مرکزی و الحاق پنجره های خطی از جنس آجر و چوب برای نما است. این پروژه روی توپوگرافی سایت قرار میگیرد و طراحی آن با توجه به شیب زمین به انجام رسیده است. ویلایی که چشم‌انداز‌های جذابی را برای کاربر در سکانس‌های متفاوت ایجاد کرده است.

ویلا خطی
ویلا خطی در طالقان

ویلا مشا (آلترناتیو اول)

ویلایی در دماوند و در حال ساخت. یکی از آلترناتیو‌های ارائه شده برای ساخت ویلایی شیشه‌ای بود که از چشم‌انداز‌های وسیعی بهره ‌می‌برد. این ویلا با رویکردی سبز محور طراحی و با استفاده از تک درختی زیبا به خوبی شکل گرفته است.

ویلا مشا
ویلا مشا داخلی

ویلای مرزن‌آباد

در طبیعت جنگلی با سایتی تشکیل شده از پستی و بلندی‌ها. این ویلا با مصالحی مدرن ساخته شده که با توپوگرافی موجود در سایت رشد می‌کند. در هر طبقه با چشم‌اندازی بی نظیر از طبیعت از کاربران پذیرایی می‌کند. خانه طبیعت را در جهات مختلف قاب می‌کند و فضایی گرم و زیبا را برای کاربران فراهم می‌کند.پله‌ها همانند مجسمه‌ای زیبا عمل نموده و در هریک از مسیرها جلوه‌گر زیبایی ویلاهستند. فضاهای باز و نیمه باز در ین ویلا طبیعت اطراف را هرچه بیشتر به داخل می‌کشند. عدم قطع ارتباط بصری با فضای بیرون از ویژگی‌های مهم این ویلا است.

شما می‌توانید برای مشاوره بیشتر با دفتر معماری دکتر آرتو و همکاران تماس حاصل فرمایید. مشاوران ما بهترین ایده‌ها را در ساخت ویلای رویایی شما در نظر دارند.:)

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳