رنگ در راندو :

* سردها همیشه عقب هستند ,هر رنگی اگر به سمت عقب حرکت کند تبدیل به سرد میشه؛مثل کوه ها

* برای ایجاد عمق در بک گراند ,از رنگ سرد استفاده میشود.

*هر دو رنگی که با هم ترکیب بشه و رنگ خاکستری (گاهی قهوه ای ) ایجاد کند مکمل هم هستند.

آبی و زرد و قرمز ====> ترکیبشان قهوه ای (گاهی خاکستری میشه)

نارنجی + آبی ====> خاکستری

*دلیل مکمل بودن اینه که هیچ ترکیب مشترکی با هم ندارند و با هم متضاد هستند.
از اینرو مکمل هستند که اگر به هم نزدیک بشوند به هم شدت می دهند و تاثیر روانی را زیاد میکند.

rqva7f9hx2ykpbcz9s4_400

 

برنامه فیزیکی کتابخانه

انواع مختلف طراحی معماری کتابخانه :کتابخانه های ملی، کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی،کتابخانه عمومی،کتابخانه تخصصی،کتابخانه های مدارس،کتابخانه خصوصی

 

انواع کتابخانه ها

 

۱-   کتابخانه های ملی : در بشر کشورها  یک کتابخانه تحت پوشش منابع ملی وجود دارد که معمولاً مسئولیت انتشار

فهرست کتاب شناختی ملی و اداری و مرکز اطلاعات کتاب شناختی ملی را بر عهده دارد . کتابخانه های ملی عمدتاً

کتاب های هر ملت را گردآوری و محافظت می کنند .

۲-   کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی: پیش از اختراع دستگاه چاپ ،دانشجویان معمولاً باید مسافت های طولانی

را پشت سر می گذاشتند تا سر درس استادان مشهور حاضر شوند. دستگاه چاپ این امکان را فراهم آورد تا نسخه های

متعدد درس های این استادان در مکان های مختلف پخش شود و از اینجا بود که دانشگاه ها شروع به تأسیس کتابخانه های بزرگ کردند.

۳-کتابخانه عمومی: کتابخانه های عمومی امروزه به صورت بخش جدایی ناپذیری از زندگی اجتماعی پذیرفته شده اند

 

که وظیفه ی گسترش سواد و فرهنگ را بر عهده دارند و دامنه ی وسیعی از کتاب را برای تمام سنین و مراکزی را برای

 

خدمات اطلاع رسانی همگانی ارائه می دهند.

۴-کتابخانه تخصصی: کتابخانه های ملی ،دانشگاهی و عمومی ،مجموعه کتابخانه هایی را تشکیل می دهند که دسترسی به آنها ،کم و بیش ،برای همه مردم مقدور است.

 

 

۵-کتابخانه های مدارس: در بیشتر کشورها کتابخانه های عمومی و مدارس همکاری بسیار نزدیکی به هم دارند.

 

کتابخانه مدارس محلی است برای آزمایش ها و پژوهش های جدی از طریق رسانه های گوناگون ،و همچنین باید مواد

 

آموزش مورد نیاز معلمان را ،از قبیل مجموعه های عکس ،اسلاید ،فیلم ،نوار ویدیو و وسایل کمک آموزشی برای درسهایی مانند تاریخ و ریاضیات ،در اختیار آنان قرار دهد.

 

۶-کتابخانه خصوصی: کتابخانه های خصوصی به اندازه ی صاحبان خود ،دارای تنوع هستند و از این رو نمی توان

تعریف و اصولی کلی برای آنان قائل شد. اصولاٌ لفظ “کتابخانه تخصصی” ، ترکیب نامناسبی است ،زیرا جنبه ی با اهمیت

عمومی آنها در این ترکیب ،کمرنگ می شود.

فضای اداری                                           اشکال استفاده احتمالی

 

۱-دفتر رییس کتابخانه                                             (مدیریت ، انتخاب کتاب ، گردهمایی ها)

 

۲-منشی                                                              (تایپ ، حسابداری ، آمار)

 

۳-دفتر کتابدار امانت                                              (مدیریت امانت ، انتخاب کتاب)

 

۴-دفتر کتابدار مرجع                                             (مدیریت مرجع ، انتخاب کتاب)

 

۵-دفتر کتابدار کودکان                                           (مدیریت بخش)

 

۶-اتاق فهرست نویسی                                            (مدیریت بخش ، فهرست نویسی)

 

۷-دفتر صحافی                                                    (کنترل ورود و خروج کتاب ها برای صحافی ، مرمت و تعمیرات جزیی)

 

۸-اتاق های ماشین های اداری                                 (تکثیر و غیره)

 

۹-دریافت و ارسال                                               (بسته بندی ، باز کردن بسته ها ، نگهداری و ارسال کتاب برای شعبات)

 

۱۰-اتاق مطالعه کارآموزان                                    (مطالعه ، تایپ ، جمع آوری مواد برای مطالعه)

 

۱۱-دفتر انتخاب کتاب                                           (مطالعه و بررسی ، نقد کتاب و نشریات و وارسی مواد سفارشی)

 

۱۲-اتاق کارکنان                                                (آشپزخانه ، تسهیلات بهداشتی ، رخت آویز و….)

 

فضای اداری: فضایی است که فعالیت های جاری و روزمره ی مربوط به کتابخانه توسط کارکنان در آن صورت می گیرد . منظور از

کارکنان ، کتابداران متخصص ، کارمندان دفتری و اداری است .

فضای فنی و کارگاهی

۱-کارگاه تعمیر و صحافی

صحافی کتب کمیاب ، گران قیمت و خطی باید در کتابخانه و در همان بخش مربوطه انجام گیرد و باید در بخش حفاظت یا نزدیکی آن باشد.

۲-کارگاه مرمت

هر کتابخانه که دارای کتب و اسناد قدیمی و کمیاب است به بخشی برای مرمت و تعمیر نیاز دارد. این بخش باید نزدیک اتاق ضد عفونی قرار

بگیرد و با فضای باز در ارتباط باشد. تجهیزات لازم : ۲عدد سینک بزرگ ،میز با رویه ی شیشه ای ،دستگاه های پرس و برش کاغذ ، ظرف های مخصوص نگهداری مواد شیمیایی.

۳-آتلیه عکاسی (هر آتلیه عکاسی باید حداقل ۴ اتاق برای فیلمبرداری نیاز دارد + محلی برای دسته بندی فیلم ها و انبار کردن مواد لازم و ضروری)

عمده کارهای انجام شده:تولید مجموعه های میکروفیلم ، تهیه ی نسخه دوم از میکروفیلم های موجود ،تهیه ی کپی از اسناد و متون مراجعان ،

تهیه ی عکس های مستند از آثار تاریخی ،اشیای هنری و غیره.

۴-چاپخانه

امور مربوط به چاپ:چاپ بروشور ،چاپ افست و لیتوگرافی

۵-بخش انتخاب و سفارش

انتخاب و سفارش ،منابع اطلاعاتی و غربال و ارزیابی مجموعه را انجام می دهد و در آن کتابداران از سایر بخش ها کتاب های سفارشی و خریداری شده را بررسی می کنند. اگر دو بخش دریافت و ارسال و سفارش در دو طبقه ی مختلف باشند ،باید مقابل هم قرار گیرند در کتابخانه های دانشگاهی بین این اتاق ها نسبت به میز امانت و مخزن ،مواد کمتری حمل می شود و اگر تنها یک آسانسور برای هر دو منظور استفاده شود ،کارکنان امانت در اولودت هستند. محل این اتاق باید طوری انتخاب شود که آمد و شد خارجی از طریق ناحیه ی کاری بخش آماده سازی فنی به حداقل برساند.

۶-بخش فهرست نویسی و رده بندی

در کتابخانه یک واحد فهرست نویسی باید به کتاب های بزرگسالان و کودکان اختصاص داده شود.

۷-بخش آماده سازی فیزیکی

در این بخش فهرست برگه های تهیه شده ،تکثیر و تایپ و پس از تنظیم در برگه دان بایگانی می شود. سپس کتاب مهمور شده و نشانه ی بازیابی در عطف آن نوشته شده ،کارت های امانت و برگه ی موعد برگشت ،تایپ و در داخل آن الصاق می گردد. در این مرحله کتاب برای استفاده به مخزن ارسال می شود.

فضای عمومی کتابخانه

۱-محل نگهداری کتاب(مخزن)                            (مخزن بسته ، مخزن باز)

( با در نظر گرفتن شیوه قفسه بندی و نوع دسترسی استفاده کنندگان به این دو گروه تقسیم می شود)

عبارت است از فضایی که در آن مجموعه قفسه های کتاب ،که مستقل از دیوار ساختمان هستند در اتاق یا بخشی از کتابخانه چیده شده است و مجموعه ی اصلی کتابخانه را به طور فشرده در بر می گیرد.

مخازن بسته که تنها کارکنان کتابخانه یا گروه های خاصی از مراجعان اجازه دسترسی مستقیم به آنها را دارند.

۲-فضای مطالعه

با گذشت زمان برای گروهی از رشته ها مانند علوم انسانی،علوم اجتماعی و علوم پایه و موضوع های محدودتر مانند هنرهای زیبا و موسیقی،

اتاق های مطالعه تخصصی در نظر گرفته می شوند.

در فضاهای مطالعه ناحیه های خاصی که در آن تسهیلاتی برای نشستن خوانندگان در نظر گرفته شده است.

۳-فضای امانت کیف و وسایل مراجعان

برای محافظت کتابخانه از سوء استفاده افراد یک سیستم اجباری برای امانت کیف و لباس مراجعان در رختکن به کار می رود. در راهروی ورودی کتابخانه و پیش از محل بازرسی و در نزدیکی خروجی کتابخانه باشد.

۴-بخش امانت                                            (امانت کودکان ، امانت بزرگسالان)

واحد اداری کتابخانه که تمام کارهای جاری مربوط به امانت دادن کتاب را برای استفاده در خارج از کتابخانه بر عهده دارد.

۵-بخش مرجع                                           (مرجع کودکان ، مرجع بزرگسالان)

مجموعه ای از کتاب ها که برای استفاده در خارج از کتابخانه به امانت داده نمی شود. مجموعه مرجع و کتاب شناسی و خدمات آن جزء خدمات کلیدی کتابخانه است. محل آن باید نزدیک سرسرای ورودی کتابخانه باشد.

۶-بخش نشریات ادواری و نشریات

ناحیه ای با فضای باز و ردیف های قفسه های آزاد که همچون پرده ای میان میزهای کارکنان عمل کند یک ناحیه ایده آل است. دریافت نشریات ادواری نسبت کتاب ها روند بسیار پیچیده ای دارد که از چشم ناظران پنهان است.

۷-بخش تکثیر

راحتی مراجعان را در رابطه با تکثیر مواد درخواستی افزایش می دهد. باعث جلوگیری از سوء استفاده از مواد کتابخانه ای خواهد بود.

۸-دستشوییها

در جایی در مرکز L در گوشه ای از هر طبقه واقع شود آسانتر یافت خواهد شد و هزینه ی آب لوله کشی آب و فاضلاب کاهش می یابد.

۹-کتابخانه کودکان

این ناحیه باید فضایی برای طیف کاملی از خدمات کودکان در محدوده سنی پیش دبستانی تا ۱۲ ساله داشته باشد.طرح و ظاهر آن باید کودک را تحت تأثیر قرار دهد.جریان آمد و شد از این ناحیه به سمت ناحیه ی امانت اصلی هدایت می شود به گونه ای که از همان بخش بزرگسالان کارهای امانت انجام شود.

۱۰-سالن اجتماعات و اتاق های گردهمایی

اتاق کمیته یا گردهمائی اعضای هیئت رئیسه یا نمایندگان آنها در کتابخانه از ملزومات است.

که علاوه بر آن باید یک آمفی تئاتر بزرگ برای برنامه ها و فعالیت های خود داشته باشد.

باید تسهیلاتی برای گروه های کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفری برای بحث های گروهی یا کلاس های آموزشی و گردهمائی های کوچک تأمین میشود.

۱۱-بخش سمعی و بصری

باید با وسایل دیداری – شنیداری و ثبت و ذخیره ی اطلاعات تجهیز شود.

برای کتابخانه های بزرگ اتاق واحدی به اندازه ی اتاق سمینار توصیه می شود.

اگر این فضا همراه با اتاق سمینار در محلی نزدیک ورودی کتابخانه باشد بهتر است.

فضاهای پشتیبانی

۱-فروشگاه کتاب ،انبار کتاب

در کتابخانه های عمومی برپایی فروشگاه های کتاب توسط ناشران و کتاب فروشان می تواند منافع دو طرف را تضمین کند. کتابخانه های دانشگاهی نیز با برپایی فروشگاه های موقتی نیازهای مقطعی مراجعین خود را تأمین کند.

۲-پارکینگ

۳-محل بارگیری

یک محل تخلیه و بارگیری بزرگ که گنجایش پهلوگیری دو وسیله ی نقلیه ی سنگین را به طور همزمان داشته باشد و دور از ناحیه ی عمومی کتابخانه باشد تا صدا و دود وسایل نقلیه ی باری مزاحمتی برای کاربران و کارکنان کتابخانه ایجاد نکند.

بسیاری از کتابخانه ها هر روز هزاران جلد کتاب ،مجله ،کاتالوگ و نیز موادی مانن محموله های سنگین کاغذ و تجهیزات برای عملیات جاری دریافت می شود و در یک محل پوشیده در ورودی اصلی کتابخانه که در معرض دید نباشد تخلیه و بارگیری کند.

۴-رستوران و غذاخوری             (شامل:آشپزخانه،گرمخانه،سالن میزهای۱۰ نفره،سالن میزهای ۴ نفره)

۵-بوفه                                    (شامل:آماده سازی،سالن[میزهای ۴ نفره])

۶-نمازخانه

۷-رختکن کارمندان

۸-محل استراحت کارمندان

۹-سرویس بهداشتی کارکنان

۱۰-سرویس بهداشتی مراجعه کنندگان

۱۱-آبدارخانه

۱۲-اتاق نظافت

۱۳-تأسیسات برقی و مکانیکی

گرداوری:دینا صنیعی

 

کتابخانه و خانه هنر و فرهنگ Vennesla   (معماران نروژی ) (هلن و سخت)

کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این کتابخانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque  بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند

کتابخانه و خانه هنر و فرهنگ Vennesla

عناصر ساختاری کتابخانه ایجاد هویت زیبایی شناسی پویایی معماری را به ارمغان آورده است.

 

 

خانه فرهنگ و هنر www.arturarch.com

کانسپت :

کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این خانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque  بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard

ریز فضاها :

خانه فرهنگ جدید Vennesla  شامل ریز فضاهای : ۱- کتابخانه ۲- کافه ها ۳- مکان های ملاقات و قسمت اداری ۴- کلاس های آموزشی،  میباشد .

Vennesla-Library-and-Culture

طراحی کتابخانه - مرکز تخصصی معماری ایران

کتابخانه - مرکز تخصصی معماری ایران

طراحی داخلی خانه فرهنگ و هنر

هر دنده شامل پرتو چند لایه ستون و کانالهای تهویه هوا و شیشه خم که نور را وارد فضا می کند.

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard

شاخصه های اصلی در طراحی  معماری :

۱-      ورودی اصلی شاخصی که از یک دنده مربع شکل می باشد.

۲-      حفظ انرژی و کاهش نیاز به انرژی برای هر سه ساختمان را  از طریق مفهوم infill  و صرفه جویی در اتلاف انرژی طبق استانداردها.

۳-      هماهنگی در عناصر اصلی معماری با مبلمان برای نمایان کردن یک فضای فرهنگی شهر.

طراحی نمای خارجی کتابخانه- www.arturarch.com خانه فرهنگ و هنر - www.arturarch.com

 

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house

مراحل طراحی

 

مراحل طراحی کتابخانه

 

سایت پلان

Arch2O-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard-16

پلان ها

 

پلان خانه فرهنگ و هنر

 

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-plane

 

پلان کتابخانه

جزئیات

-Vennesla-Library-and-Culture-house-جزئیات

 

Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard-21 خانه فرهنگ و هنر

 

خانه فرهنگ و هنر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شده است. این کاخ دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بنای اصلی، قسمت هایی افزوده شده است.
شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر، چوگان، چراغانی، آتش‏بازی و نمایش های میدانی را تماشا می ‏کرده اند. این‌ قصر که‌ “دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان” ، “قصر دولتخوانه” و “تالار عالی مکان” نیز نامیده میشده‌، نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌.
کاخ عالی قاپو‌ که‌ در گذشته آن را دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخوانه ‌می خواندند نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است ‌و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها می باشد.

3491769408_a5fccfd64e_400

بناى اصلى عالى قاپو از شش طبقه تشکیل شده است. در طرفین در ورودى عمارت شش طبقه دو سکوى سنگى وجود دارد. کتبه‏ اى نیز در بالاى این در قرار دارد که قسمتى از آن با گذشت زمان از بین رفته است. کرباسى که پس از در ورودى قرار گرفته سقفى بلند به اندازه مدخل جلویى ساختمان دارد. در همین کرباس مقابل در ورودى عمارت اصلى درى دیگر با دو سکو در طرفین هست که کرباس را به حیاط پشت ارتباط مى ‏دهد. بالاى این در پنجره‏اى مشبک قرار دارد که از آن نور به داخل کرباس مى ‏تابد. اتاق هاى اطراف همین کرباس در حقیقت محل ادارات دولتى بوده است.
دو راه پله مارپیچ در دو گوشه طبقه اول راههاى ارتباطى را تشکیل مى‏دهند. بالاى طبقه اول چهار طبقه هست که هر دو طبقه علاوه بر اتاقهایى که دارند داراى تالار بزرگ هستند. نخستین تالار به وسیله درى بزرگ به ایوان بخش جلویى عمارت باز مى‏شود. بر در دیوار این تالار نقوشى زیبا و رنگارنگ وجود دارد که اغلب از آثار رضا عباسى است.
طبقه ششم تالارى بزرگ دارد که تماماً گچ کارى است. این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنین‏هاى اضافى صدا را از بین مى ‏برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمتهاى تالار مى‏رسانده است. گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آکوستیک ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند.همانطور که در مطالب پیشین هم گفتم کاخ عالی قاپو در میدان امام ( میدان نقش جهان ) اصفهان واقع شده است .

 

facade-in-the-architecture-of-iran-05_400

 

 

مراکز خرید بزرگ دنیا

SM Mall of Asia
مکان: پاسای سیتی، فیلیپین
سال بازگشایی: ۲۰۰۶
مساحت کل: ۳۸ هکتار
شامل نخستین استخر شنای هم اندازه المپیک و نخستین تئاتر IMAX در فیلیپین است. وسعتی بالغ بر چهار ساختمان، مشتریان می توانند حدودا ۲۰ جایگاه تراموا داشته باشند.

مراکز خرید بزرگ دنیا

 

Cevahir Istanbul
مکان: استانبول، ترکیه
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۳۵ هکتار
بزرگترین مرکز خرید اروپایی دارای یک کشتی متحرک، استخر آب و چندین تئاتر IMAX می باشد.

cevahir-istanbul_132981_400

Golden Resources Shopping Mall
مکان: پکن، چین
سال بازگشایی، ۲۰۰۴
مساحت کل: ۵۵ هکتار
توسعه منظم، دارای بیش از۵ ردیف مغازه به تعداد ۱۰۰۰ باب جهت فروش فراوان مارک های جهانی مانند Nike و DKNY می باشد. در حقیقت مجموعه، یک پروژه بلند پروازانه با آپارتمان ها و مراکز اداری جدید است.

golden_resources_shopping_mall_400

 

South China Mall

مکان: دونگوآن، چین
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۶۵ هکتار
در مسابقه مرکز خرید چین، این مجموعه یک سال بعد از مرکز خرید Golden Resources گشایش یافت که درحال حاضر بزرگترین مرکز خرید جهان می باشد. فضای مرکز خرید شامل آسیابهای بادی، پارک های تفریحی متعددی است.

scm7_400

گرداوری دینا صنیعی

اِیوان به نشستنگاهی بلند تر از اطراف خود گفته می‌شود که معمولاً در بخش بیرونی ساختمان‌های مسکونی ساخته می‌شود.
کارشناسان عقیده دارند شرق ایران به ویژه خراسان جایگاه ایوان‌هاست. و ایوان‌های بزرگ از دوره اشکانی در ایران باقیمانده است.
زیباترین و عالی‌ترین ایوان‌ها در مساجد و بناهای اسلامی ایران است و ایوان‌های ایرانی اغلب بلند و متناسب با بنا با طاق‌نماهای بسیار جالب و متنوع ساخته شده‌اند.

kasra-ancient.ir-1_400

 

13b_400

جاذبه های گردشگری روستای آهار

روستای آهار

سفر پاییزی به روستای آهار

با شروع پاییز، پیشنهاد می کنیم که خود را برای سفر یک روزه پاییزی به اطراف تهران آماده کنید تا با چشم های خودتان زیبایی و جذابیت این فصل را در طبیعت روستای آهار ببینید. روستایی که زیبایی های این فصل در آن چند برابر جلوه می کند و با دیدن این منطقه مطمئنا پاییز یکی از فصل های مورد علاقه تان خوهد شد.

روستای آهار در شمال شرقی تهران در بخش اوشان، منطقه رودبار قصران قرار گرفته است. باغستان و روستای قدیمی خوش آب وهوایی که به دلیل داشتن طبیعت بکر همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت  دوستان بوده است.

چمن زارهای وسیع، باغ ها و درختان کهن سال زیبایی کم نظیر و چشم نوازی به این تکه از دامنه های البرز بخشیده اند.

آهار در حقیقت در محل تلاقی دو تنگه ای قرار دارد که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و دیگری به سمت جنوب غرب به منطقه و مزارع و آبشار شکر آب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می شود.

در این منطقه می توانید جاذبه هایی مثل آبشار شکراب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قلل مرتفع مثل قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال را ببینید.

 

روستای آهار www.arturarch.com

ده تنگه

برای رفتن به ده تنگه پس از رسیدن به میدان آهار و گذر از یک پل آهنی در همان ابتدای راه به یک دوراهی می رسید که راه سمت راست را انتخاب کنید. پس از طی مسافتی در کوچه باغ های آهار و عبور از کنار رودخانه پر آب و خروشان به مسیر مال رویی که تا انتهای دره ده تنگه ادامه دارد، می رسید. تمامی مسیر را درختان زیبای چنار و گردو و سایر درختان میوه فرا گرفته است و چندین آبشار کوچک و بزرگ با جوش و خروش فراوان دیده می شود. در نهایت به آبشار بزرگ تنگه می رسید. این محل جای مناسبی است برای استراحت و صرف ناهار دسته جمعی، آنهایی که اهل کوهنوردی هستند راه را برای رسیدن به قلعه دختر که قلعه نیمه مخروبه ای نیز به همین نام در آن واقع شده است ادامه می دهند.

ده تنگه در روستای آهار

قصر دخترک (قزل ماما)

قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک می باشد آتشکده ای ساسانی است که از سنگ ساروج ساخته شده است و به دلیل موقعیت آن با چشم انداز زیبا و وصف نشدنی به دهات اطراف اشراف دارد.

مسیرروستای آهار به ده تنگه از دید بسیاری از گردشگران زیباتر ازمسیر آن به شکراب است با این حال پیشنهاد می کنیم که یک روز دیگر را به روستا باغ شکرآب و آبشارپرآب آن و سایر دیدنی های این مسیر نیز اختصاص دهید.

قصر دخترک (قزل ماما) روستای آهار

مسیر دسترسی به روستای آهار

برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شوید و مسیر این جاده به سمت فشم را در پیش بگیرید. بعد از گذر از حاجی آباد و اوشان، به روستای آهار می رسید.

مسیرهای دستیابی به روستای آهار - ARTURARCH

 

 

 

 

اورکا اولین و مهم ترین موزه کودکان انگلستان است. این موزه اخیراً گالری جدیدی مختص فعالیت های تعامل موسیقایی برپا نموده که متکی بر فن آوری های هنری چند رسانه ای مدرن و به طور خاص برای کودکان بین سنین ۳ تا ۱۲ سال طراحی و تدارک دیده شده است، فضای صوت از طریق ایجاد امکان کاوش و جستجو برای کودک در حوزه علوم مرتبط با صوت، موسیقی و اجرا، نوعی تجربه منحصر به فرد را برای وی فراهم نموده است.

فضای صوت با همکاری مبتکرانه هنرمند تحسین شده صدا، تورمک اینتایر برنی و طراحان نمایشگاهی آلمانی  شمالی پدید آمده است. این گالری پیشرو و جدید در مساحتی حدود پانصد متر مربع جهت انواع تجربیات و فعالیت ها درراستای خلق، ابداع و برقراری ارتباط را برای کودکان و مطابق ویژگی های قرن ۲۱ و معیارهای طراحی موزه های جدی کودکان احداث گردیده است.

entry_400

گروه های مختلف کودکان می توانند در طی یک سفر خیالی شگفت انگیز حرکت کرده و به موجودی ناشناخته که درسیاره ای دور افتاد زندگی می کند کمک کنند تا موسیقی راه تجربه کرده و عناصر پایه ای و اساسی ساخت آن را بیاموزد.

3083952615_9604a76e9d_400

 

3084789710_11381fc1e9_400

این موجود خیالی(orby) کودکان را به سمت ۸ مرحله و عرصه متوالی در گالری هدایت کرده و آنها را به مخاطب معرفی می نماید. این عرصه ها به ترتیب عبارتند از:

فضای اول : جایی که کودکان درباره رکورد طلایی که از سوی ناسا در سال ۱۹۷۷ از طریق یک سفینه ثبت شده است، مطالبی را یاد می گیرند. هدف این بخش کشف چگونگی انتقال صوت میان زمین و سیارات دیگر است.

فضای دوم : فضای مارپیچی فعالیت های تعاملی صوتی که به کشف و دریافت علم صوت و قادر ساختن کودکان به مشاهده و احساس ارتعاش، آزمایش منابع صوتی، شدت صوت و غیره با استفاده از آلات موسیقی در ابعاد بزرگتر ازمعمولی می پردازد. همچنین، جایی است که کودکان می توانند خودشان قطعات موسیقی ساخته و به آنها گوش دهند.

فضای سوم : فضایی که کودکان می توانند بر روی یک سن به اوربی کمک کنند تا ویژگی های سالن تئاتر، اجرا وصحبت کردن برای عموم مردم را یاد بگیرد و در واقع در طول این روند، خود کودکان هستند که این مفاهیم را می آموزند.

فضای چهارم : جایی که کودکان می توانند موسیقی را با رقص نور و تغییرات آن تجربه کنند.

فضای پنجم : بازدید کنندگان موزه می توانند از طریق پوشیدن لباس های خاص و گریم، شخصیت های متفاوت و متنوعی خلق کنند.

فضای ششم: فضایی برای بررسی و تحقیق درباره چگونگی دریافت صوت توسط انسان و واکنش او نسبت به انواع مختلف موسیقی و صوت.

ear_400

فضای هفتم: فضایی در جهت آشنایی کودکان با شیوه های مختلف استفاده از موسیقی در نقاط مختلف جهان متناسب با زمینه های بومی فرهنگی خاص آنها.

فضای هشتم : کودکان در این قسمت با ترکیب موسیقی طبیعی و صداهایی که در طبیعت وجود دارد، قطعات موسیقی جدیدی خلق می کنند.

ویژگی برجسته این پروژه رویکرد خاص آن به پدیده صوت است. در عین حال، با وجودی که به نظر می رسد پرداخت جزئی به یک موضوع خاص علمی ممکن است موجب خستگی کودک شود، سعی شده تا با طراحی یک داستان و نیز مراحلی که منطبق با تخیل و داستان پردازی های کودکان طراحی شده است، مفاهیم علمی به طور غیر مستقیم و از طریق بازی های هیجان انگیز به کودک آموزش داده شود. به بیان دیگر ۸ مرحله برنامه ریزی شده برای مجموعه کاملاً منطبق با دنیای ذهنی کودک هستند و نه بر اساس درک و دریافت طرّاحان از آن موضوعات

7880305880_40a831392d_400

‌اهمیت نور پردازی

کلا نور دارای تعریف دقیقی نیست. جسم شناخته شده یا مدل مشخصی که شبیه آن باشد،‌وجود ندارد. نور یک چیز مرئی است و وجود دارد که چشم انسان بیشترین حساسیت را به آن دارد. اولین کسی که طیف نوری را کشف کرد،‌ نیوتون بود. نمی توانیم بگوییم که یک موج یا یک جزء ذره… علم می گوید هر دو.

نور تأثیر مستقیم روی زندگی افراد دارد مثلا گیاهان از نور خورشید تغذیه می کنند، نور باعث تشخیص رنگها می شود،‌ می توان با وجود نور، زشت و زیبا را از یکدیگر جدا کرد،‌ نور موجب رنگین کمان می گردد. نور تقریبا مثل هواست، یک برکت خدادادیست. ما معمولا نور را نمی بینیم ولی بوسیله آن می توانیم ببینیم.

در صنعت پزشکی نور برای جراحی ها و لیزر درمانی استفاده می شود. در ارتش،‌تسلیحات مدرن با نور ساخته می شود. در مخابرات از فیبر نوری استفاده می شود. در عکاسی به وسیله نور،‌ عکس های به یاد ماندنی می گیریم.

امروزه نور به یکی از بزرگترین صنایع تبدیل شده و یکی از عناصر زیباسازی شهرها به شمار می رود.ثابت شده که نور می تواند نقش بسیار مهمی را در وضعیت افراد داشته باشد؛‌ بنابراین طیف رنگی و نور محیط خودمان را باید طوری انتخاب کنیم که باعث کارآیی بیشتر شورد،‌ نور مستقیما روی ذهن ما تأثیر می گذارد پس بهتر است که بیشترین استفاده را از نور طبیعی کنیم تا فضایی کاملا گرم داشته باشیم. همانطور که با نگاه کردن به یک نفر در مورد او قضاوت می کنیم، به همان صورت می توانیم در مورد نور یک فضا نسبت به داخل و خارج آن قضاوت کنیم.

نور چیست؟

 

نور در فضاهای داخلی

در ابتدا باید بدانیم که رنگ دیوارها و سقف نباید زیاد تیره باشد که بتواند نور را در محل انعکاس دهد. اگر ورودی منزل یا فضای ما کوچک است، باید با نورپردازی و ایجاد فضاهای خالی،‌ قسمتی از فضاهای دیگر را ما به ورودی اضافه کنیم. اگر نور موجود در محل به اندازه کافی سقف را روشن نکند،‌ نه تنها فضای این محل کوچکتر جلوه می کند بلکه عناصر دیگری که در طراحی گذاشته ایم نادیده گرفته می شود. تمام قسمت های کوچک اعم از راهروها و یا پاگرد و پلکان با داشتن نور کافی،‌باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می شود. استفاده از آینه و بلوک های شیشه ای نیز بی تأثیر نیست.

نحوه نورپردازی در دکوراسیون نقش خیلی مهمی دارد. نورپردازی در یک اتاق
نه تنها در آرامش افراد ساکن،‌بلکه در بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا نقش بسیار مهمی بازی می کند. هر چه نور یک اتاق کم تر باشد فضای اتاق کوچکتر و دلگیرتر است و هر چه نور بیشتر باشد، اتاق بزرگتر و دلبازتر به نظر می آید. از آنجایی که اصلی ترین منبع ورود نور و روشنایی در هر فضا، پنجره است، برای استفاده بیشتر از نور طبیعی، ‌باید از پرده های توری و حریر استفاده کرد و این مسئله در شب به تناسب فاصله لوسترها و آباژور از سقف و دیوارها دارد.

به عنوان مثال در آشپزخانه این اصول حتما باید رعایت شود. چون آشپزخانه مرکز ثقل یک آپارتمان است و جایی است که کدبانوی خانه بیشترین وقت خود را در آن می گذراند و رفت و آمد زیادی به آنجا دارد. اگر بخواهیم به صورت سنتی از وسط آشپزخانه لامپ یا لوستری را آویزان کنیم و فقط نور از آنجا منتشر شود،‌طبعا افراد باید پشت به نور مشغول کارهای خود شوند و سایه خودشان بر آن مسلط می شود. با توجه به ساختار کابینت های امروزی نسبت به قبل،‌ ما در قسمت هایی از آشپزخانه که اغلب در آنجا مشغول به کار هستیم احتیاج به نور اضافی داریم.. مثل سطح روی اجاق گاز، ‌سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها به منظور آماده کردن غذا. اگر آشپزخانه،‌ محلی برای صرف غذا هم باشد،‌می توانیم از چراغ های سقفی که قابل تنظیم است استفاده کنیم. نورپردازی در حمام و سرویس ها از اهمیت کمتری نسبت به سایر جاهای منزل برخوردار است، ولی نسبت به خود از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید ساده از آن گذشت.

،‌نورهای دکوراتیو

نورهای دکوراتیو،‌ نورهایی هستند که چند اصل در آنها رعایت شده باشد:

  • ۱٫ شدت روشنایی: برای تأمین نور هر بخش از فضا باید شدت خاصی از نور را ایجاد کرد که در تمام آن فضا به طور یکنواخت باشد.
  • ۲٫ سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب کرد.
  • ۳٫ حفظ شدت روشنایی:‌ باید در نورپردازی، از تإمین روشنایی مورد نظر ‌مطمئن شویم و روشنایی نباید کمتر از ۸۰% نور توصیه شده باشد.
  • ۴٫ کنترل خیرگی چشم:‌ به منظور جلوگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم از منابع انتشار نور، درخشندگی آنها و زاویه دید معمولی باید محدود شود. مثلا
    لامپ های بدون پوشش آزار دهنده هستند.
  • ۵٫ انعکاس ناخواسته: بعض از انعکاسات ممکن است ناخواسته در راحتی دید اشخاص اختلال ایجاد کند،‌ و انعکاس نور از آینه ها و یا سنگ های براق کف منزل.
  • ۶٫ انتخاب مستقیم روشنایی: به این طریق که وسائل روشنایی بتوانند نور کافی برای سقف و دیوارها را تأمین کنند.
  • ۷٫ روشنایی غیر مستقیم: نورهای مخفی و توکار

اتاق نشیمن باید طوری طراحی شود که افرادی که او آن استفاده می کنند از نور خورشید بیشترین استفاده را ببرند. چون اتاق نشیمن معمولا در بعد از ظهرها مورد استفاده بیشتری دارد. برای روشن کردن سرتاسر اتاق نشیمن می توانیم از نورهای سقف،‌دریچه های دیواری و نور خارجی استفاده کرد. می توانیم نورهای منطقه ای به وسیله لامپ های رومیزی یا دیواری و یا لامپ های سقفی ایجاد کنیم.

شاید تشخیص اینکه یک اتاق خواب نور خوبی دارد یا نه، کار راحتی نباشد ولی از تبعات آن می توانید بفهمید. مثلا اگر از خواب بیدار شدید و دیدید سرتان درد می کند،‌چشمهایتان قرمز است و یا از همان ساعات اولیه حالتی پرخاشگر دارید،‌همه نشانگر این است که نورپردازی مناسبی ندارید. چرا که نورپردازی خوب باعث می شود در خانه خود احساس آرامش و امنیت کنید. نورپردازی باید طوری طراحی شده باشد که با فشار یک کلید به راحتی بتوانید نور اتاق را کم و زیاد کنید. مثلا اتاق خواب خود را از یک اتاق نورانی به یک اتاق آرام و رمانتیک تبدیل کنید. در اتاق خواب ها نور اصلی باید در ارتفاع پایین و به صورت موضعی باشد. این نورها حتی می تواند در گوشه های اتاق به صورت مخفی باشد و فقط زمین را روشن کند.

یکی از مسال مهمی که در اتاق خواب کودک باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است. در آپارتمان ها،‌ اتاق کودک بهتر است در جنوب شرقی منزل واقع شود تا از انرژی زندگی بخش خورشید برای سلامت کودک استفاده شود. در فنگ شویی آمده که بهتر است اتاق کودک ۸ ضلعی باشد با نور طبیعی و تهویه مناسب و با فاصله نزدیک به اتاق والدین و اگر اتاق به صورت طبیعی تاریک است از نورهای بیشتر استفاده کنیم. به طور کلی وضعیت نور اتاق خواب کودک به لحاظ سن آنها باید از حساسیت بیشتری برخوردار باشد. مثلا در روز نور زیادی داشته باشد تا کودک بتواند دنبال وسایل خودش بگردد، رنگ ها را تشخیص دهد و بتواند لباسهایش را راحت عوض کند. بتواند نقاشی کند و درس هایش را بخواند و در هنگام شب نور به قدری باشد که بتواند راحت استراحت کند و یا وقتی بیدار شد بتواند اطرافش را ببیند. از تخت خواب بیرون بیاید و راه برود.

از آنجا که فعالیت های اداری عموما در روز انجام می شود،‌ نورهای مصنوعی،‌ مکمل نورهای طبیعی در روز است. در ساختمان های اداری معمولا عرض ساختمان زیاد است و قسمت های مرکز از نور طبیعی کمتر بهره می برند. بخاطر همین در این قسمت ها نور مصنوعی در اولویت قرار دارد. در ساختمان های اداری نور پردازی در نمای ساختمان انجام می شود. در سالن های کنفرانس و گردهمایی، تأمین روشنایی برای بهتر دیدن چهره ها به اندازه روشن کردن میزها اهمیت دارد. محل های گفتگو، ‌انتظار و استراحت بهتر است به سبک فضاهای مسکونی نورپردازی شود تا محیطی دوستانه و آرام بخش بوجود بیاورد. با نورپردازی مناسب می توانیم زیبایی ساختمان را تا حد قابل توجهی اضافه کنیم در هر حال معماری و روشنایی دو مقوله غیرقابل تفکیک هستند.

در مورد هتل ها و رستوران ها می توانیم از نورهای رنگی، فانتزی و سبک های پیشرفته استفاده کنیم که در آنها مسائل دکوراتیو نیز بیشتر رعایت شود.

نور چیست؟

فراخوان کارگاه ویژه مقالات علمی- پژوهشی و ISI معماری و شهرسازی تهران، اصفهان، شیراز

فراخوان کارگاه ویژه مقالات علمی- پژوهشی و ISI معماری و شهرسازی تهران، اصفهان، شیراز

فراخوان کارگاه ویژه مقالات علمی- پژوهشی و ISI معماری و شهرسازی

ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

شرح دوره:

چگونه یک موضوع انتخاب کنیم؟

تدقیق موضوع و پرسش

استخراج اهداف و فرضیه ها

از ضرورت تا اهمیت

روش تحقیق من کدام است؟

کجا و چگونه جستجو کنیم؟

نظام های جمع آوری اطلاعات

دسته بندی، اولویت بندی و بازتولید

پرداخت جداول و نمودارها

از مهندسی تا معماریِ متن

آموزش نرم افزارهای پژوهشی همچون Endnote و Zotero

نظام های ارجاع و رفرنس نویسی

کجا و چگونه چاپ کنیم؟

یک مقاله: چند پذیرش

هدف این دوره، نه آموزش روش تحقیق و نه مبانی نظری است. در این دوره طی ۸ جلسه می آموزید که از یک سوال قاطع به یک جواب قاطع برسید. شما یک مقاله می نویسید اما تجربه نوشتن چندین مقاله دیگر را موازی با مقاله خود از سر می گذرانید. روشی که در مقاله دیگر اعضا استفاده می شود، می تواند روشی باشد که در مقاله بعدی شما مورد بهره برداری قرار می گیرد. مقالات این دوره برای چاپ در یک ژورنال علمی پژوهشی یا ISI پرورانده می شوند. هدف ما کسب مزیت در دستیابی به مقطع تحصیلی بالاتر و یا  جذب در هیات علمی دانشگاه های کشور است.

آیا می دانید با ۲ مقاله علمی پژوهشی یا ISI بدون نیاز به کنکور می توانید به صورت نامحدود در مصاحبه دکتری دانشگاه های دولتی شرکت کنید؟

مقاله خودتان را خودتان بنویسید…ومقاله دیگران را

در یک تجربه اشتراکی، به اندازه یک مقاله زحمت بکشید ولی نام خود را در چندین مقاله ببینید

مدرس دوره: دکتر محسن اکبرزاده

رزومه مدرس و دیگر اطلاعات در این نشانی قابل دسترس است:

www.motaleatmemari.blogfa.com

برای ثبت نام، نام کامل خود، نشانی پست الکترونیکی و شهر مورد تقاضا را به این نشانی SMS کنید:

۰۹۳۵۸۷۷۲۰۸۳

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

مناره

(گلدسته) برجی مدور است که یکی از اجزاء معماری اسلامی است و بیشتر در مسجدها بکار می‌رود.

مناره : جای نار، جای نور، جای روشنایی، ساختمان برج مانندی که در کنار راه می سازند برای چراغ روشن کردن یا راهنمایی.

مناره ها یکی از عناصر اصلی فن و هنر معماری اسلامی محسوب می شوند. الگوی اصلی مناره ها، برجهای کوتاه و مربع شکل پیش از اسلام سوریه بود که برای معابد و یا مقاصد کلیسایی ساخته می شد ولی معماران مسلمان بر ارتفاع آن افزودند و به بناهای پله دار چند طبقه ای از نوع فانوس های دریایی رومی نزدیک تر کردند. نخستین مناره در حدود سال ۴۵ هجری به درخواست والی عراق، زیاد بن ابیهی، در مسجد جامع بصره برپا شد. بلافاصله پس از آن، به دستور حاکم مصر، چهار مناره به مسجد عمرو در فسطاط ملحق گردید و این در حالی است که در مصر، مناره های دیگری به مساجد اضافه می شدند. شاید بتوان رواج ساخت مناره ها در جوامعی با جمعیت غالب غیر مسلمان را در تمایل مسلمین به ابراز و تحکیم حضور خود و نیز عاملی در گردآوری مسلمانان پراکنده از نواحی مختلف شهر به منظور انجام فریضه نماز دانست.

swal2v_400

مناره‌ها سه کاربرد اصلی دارند:
۱٫ میل راهنما: برای راهنمایی کاروان‌ها در مسیر جاده‌ها و نشان دادن مکانهای اصلی بافت شهری
۲٫ اذان‌گویی و خبررسانی: مکانی برای گفتن اذان.
۳٫ مناره نماد پیروزی: این نوع مناره‌ها را از جمجمه سر انسان‌ها و حیوانات می‌ساختند.
مناره‌ها از چهار جزء اصلی تشکیل شده‌اند:
پایه یا سکو: مربعی‌شکل یا چندپهلو بوده که بدنه یا ساقه مناره در وسط آن قرار می‌گیرد. پایهٔ مناره رهروان اصفهان و مناره خسروگرد سبزوار مربعی شکل بوده و پایهٔ مناره گار، مناره سین و مناره زیار هشت ضلعی. برخی از مناره‌ها هم بدون سکو هستند مانند: مناره برسیان، مناره علی و مناره ساربان
ساقه: در ایران در مناره‌های پیش از اسلام اغلب مربعی شکل و در دوران اسلامی به شکل استوانه یا مخروطی ساخته می‌شده.
سرپوش: مربع و هشت گوش که مهم‌ترین بخش مناره‌است.
رأس: سایبان که به اشکال مختلف ساخته می‌شود.

---_400_01

 

برنامه فیزیکی برای طراحی معماری سالن ورزشی: سالن بدنسازی ، سالن بیلیارد،سالن کشتی،زورخانه، جایگاه تماشاچیان

سالن ورزشی چند منظوره

 

اطلاعات و گیشه                    ۶

زمین بازی و حریم           ۴۸*۲۴

سرویس بهداشتی               ۱۰

کمک های اولیه                     ۹

رختکن بازیکنان                 ۱۲*۲

دوش                                 ۸*۲

انبار                                ۱۰ *۳

بوفه                                    ۵۰

سکوی تماشاچیان            ۲۰۰

اتاق داوران                          ۱۲

اتاق مربی                      ۱۲*۲

حراست                              ۱۲

مدیریت مجموعه                 ۲۰

منشی                                ۹

اتاق جلسات                      ۳۰

کلاس های تئوری           ۳۰*۳

اتاق سمعی و بصری         ۴۰

ورودی بازیکنان

ورودی تماشاچیان

اتاق مسئول تدارکات         ۱۲

اتاق هواساز                    ۲۰

تأسیسات مکانیکال         ۱۷۰

تأسیسات الکتریکال          ۵۰

 

تماشاچیان

ورودی و کنترل                        ۲۰

جایگاه تماشاچیان                    ۵۰۰

جایگاه خبرنگاران                      ۲۰

جایگاه V.I.P                           ۳۰

آبخوری                                  ۱۰

سرویس بهداشتی                       ۲۰

گیشه فروش بلیط                        ۳*۲

بوفه ی تماشاچیان                       ۳۰

 

 

سالن بدنسازی

بدنسازی                              ۱۰۰

اتاق هیدروتراپی                    ۳۰

سرویس بهداشتی                ۱۰

اتاق کمک های اولیه             ۱۲

رختکن و لاکر                        ۳۰

دوش                                   ۱۰

ایروبیک                              ۸۰

بوفه                                   ۳۰

اتاق اداری                     ۱۲*۲

اتاق مربی                         ۱۲

انبار تجهیزات                     ۱۲

سونا خشک                     ۱۲

 

سالن بیلیارد

پذیرش                                  ۶

انتظار                                  ۱۲

انبار                                      ۶

بوفه                                   ۳۰

سالن                                ۱۰۰

تراس

سرویس بهداشتی                ۸

 

 

سالن کشتی

اطلاعات و گیشه                         ۶

زمین مسابقه با حریم           ۲/۳۷۱

سرویس بهداشتی                    ۲۰

کمک های اولیه                         ۹

رختکن و لاکر                        ۲۰*۲

دوش                                       ۱۰

اتاق وزن کِشی                       ۱۲

اتاق کنترل دوپینگ                  ۱۲

تاسیسات                             ۶۰

بوفه                                     ۳۰

سکوی تماشاچیان               ۱۰۰

اتاق داور                            ۱۲*۲

اتاق مربی                         ۱۲*۲

مسئول مجموعه                   ۱۲

اتاق کمیته فنی                    ۲۰

انبار                                   ۱۰*۲

اتاق هواساز                         ۳۰

 

زورخانه

گود                                            ۷۸ (۸ یا ۱۰ ضلعی)

سرویس بهداشتی                      ۱۰ + انبار نظافت

کمک های اولیه                        ۱۰

رختکن و لاکر                            ۲۰

دوش                                        ۱۰

تأسیسات                                 ۴۰

بوفه                                         ۲۰

سکوی تماشاچیان                    ۵۰ ( ۴۰ عدد)

اتاق اداری                             ۱۲*۲

انبار                                        ۱۲

جایگاه مرشد/ مرشد خانه         ۱۲

گرد اوری:دینا صنیعی

کوشک

الگوی ۱ : کوشک ( باغ فین کاشان) ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.
– ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد.

bag-1_400

 

الگوی ۲ : کوشک باغ ( باغ شاهزاده کرمان)
– کوشک در یک سوم میانی قرار می گیرد ، به این صورت که اگر طول مستطیل را به سه قسمت تقسیم کنیم ، کوشک در تقاطع یکی از یک سوم قرار می گیرد.

bag-2_400

 

الگو۳ :(باغ دولت آباد یزد)

bag-3_400

ویژگی باغها :
۱٫ دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن
۲٫هندسی بودن ساماندهی فضایی آن: باغها همه هندسی هستند – باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند.
۳٫ وجود سر در بصورت ساختمان
۴٫ دارای برج
۵٫ شبکه خیابان بندی راست
۶٫شبکه آب نماها و آبیاری راست
۷٫ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی
۸٫باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها

 

برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی معماری استخر

pool_400

 

ورودی و کنترل                  ۲۰

فضاهای تقسیم                    ۳۰

رختکن انفرادی                   ۸/۱

رختکن گروهی                   ۱۰۰

سرویس بهداشتی                  ۲۰

دوش                              ۲۸

سونا خشک                       ۱۵

سونا بخار                         ۱۵

جکوزی                             ۳۰

اتاق ماساژ                         ۷۵

فضاهای تحویل حوله              ۳۰

اتاق سشوار                        ۹

کفش کن

حوضچه ی آب سرد

اتاق سولاریوم                                   ۲۵

 

اتاق مسئول مجموعه                         ۲۰

سالن کمیته برگزاری مسابقات          ۴۰

اتاق مخابره ی خبر                          ۲۴

اتاق جلسه ی کمیته فنی                 ۲۲

اتاق داوران                                ۲۴

رختکن داوران                          ۴* ۰٫۹

دوش داوران                          ۲* ۱٫۴

سرویس داوران                           ۲* ۲٫۴

اتاق معاونت                               ۱۲

اتاق غریق نجات                         ۶

 

 

انبار تجهیزات استخر                             ۲*۳۰

اتاق تاسیسات مکانیکی+ تصفیه خانه    ۱۷۰

اتاق تاسیسات مکانیکال                         ۵۰

اتاق مسئول تاسیسات                         ۱۲*۲

اتاق راک ( تاسیسات برقی)                    ۱۲

اتاق هواساز                                        ۳۰

 

بادگیرها برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می شوند.

p156a_400

بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانهٔ آن چند سوراخ تعبیه شده‌است. درون بادگیر با تیغه‌ها و جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته شده‌است، به چند بخش تقسیم می‌شود.
اولین بادگیرها در کرمان و یزد خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشند و با تشت‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک می‌کنند و به داخل خانه هدایت می‌کنند. بادگیر اعظم بازار برزگ کرمان، بادگیر دولت آباد یزد، بادگیر چپقی سیرجان و بادگیرهای بندرعباس، لارستان، قشم و سیستان از دیدنی‌ترین بادگیرهای ایران هستند.

42178_260_400

شهر تاریخی یزد به شهر بادگیرها معروف است و به تحقیق، نسبت به سایر شهرهای مرکزی ایران دارای بیشترین تعداد بادگیر است. در این شهر، مرتفع‌ترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد به ارتفاع ۳۳٫۸ متر وجود دارد. بادگیرهای شهر کرمان و کاشان ،زابل و بندر لافت در هرمزگان نیز از بادگیرهای دیدنی ایران محسوب می‌شوند.
بادگیرها معمولاً یک طرفه، چهار طرفه و یا هشت طرفه می‌باشند. در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند. ولی برعکس در شهر میبد که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر یزد است، بادگیرها کوتاه و یک طرفه هستند. این امر بدین خاطر است که در میبد، بادهای کویری، توام با گرد و غبار از سمت کویر می‌وزد و اهالی مجبورند که بادگیرهای خود را پشت به این باد و در جهت باد مطلوب بسازند. ولی در یزد، چون بین دو رشته کوه قرار گرفته، بادهای کویری کمتر جریان دارد و می‌توان بادگیرهای مرتفع چند طرفه احداث نمود.

wind_catcher_structure_wind_400

نحوه راندو منظر یا Landscape :

برای کشیدن درخت ابتدا باید تنه درخت را ترسیم نماییم و سپس برگها را. توجه داشته باشید که شاخه ها بصورت کامل ترسیم نمیشوند و قسمت های سفید توسط رنگ پر میشود. درختای گرد درون دایره و درختهای سوزنی مانند کاج درون یک مثلث ترسیم میشوند.

49_400

46_400

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری

بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

چاپارخانه

به محلهایی گفته می‌شد که اسبها و سواره‌هایی که دارای خبری بودند در آنجا استراحت می‌کردند و یا اسب خود را با اسب تازه نفسی تعویض می‌کردند. در این محل ها، همواره اسب‌ها و ماموران (سواران) آماده و تازه نفس حاضر بودند تا اخبار و نامه‌های حکومتی در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تاخیر به مقصد برسند.
عملکرد اصلی آن جهت استراحت چاپارهای دولتی و تعویض اسب های خسته با اسب های تازه نفس بوده است. چاپار ها، نامه ها و اوامر دولتی را از مرکز به ایالات و برعکس انتقال می دادند.

چاپارخانه ی بین راه( شاه عباسی)

7949297268_80ee65fa7d_400

 

سابقه چاپارخانه ها نیز در ایران به قرون پیش از اسلام می رسد. چنانچه هرودت و گزنفون هر دو در مورد چاپارخانه ها ایران توضیحات مفصل داده اند. هرودت می نویسد: “در منازل، اسب های تندرو تدارک شده. به این ترتیب که چابک سوار ها نوشته های دولتی را از مراکز تا نزدیک ترین چاپارخانه برده، به چاپاری که حاضر است می رساند و او فوراً حرکت کرده، آن را به چاپارخانه دوم می برد و باز تسلیم چاپاری می کند. بدین منوال شب و روز چاپار ها در حرکت اند و اوامر مرکز را به ایالات می رسانند. راجع به سرعت حرکت چاپار ها مورخ مذکور گوید که نمی توان تصور کرد که جنبنده ای سریعتر حرکت کند. گزنفون تاسیس چاپارخانه ها را به کوروش بزرگ نسبت داده و گوید که برای تعیین مسافت چاپارخانه ها از یکدیگر تجربه کردند که اسب در روز چقدر می تواند راه برود بی اینکه خسته شود و آن را میزان قرار دادند. اگر هم این گفته اغراق باشد، مسلم است که کسی نمی تواند به سرعت چاپار ها حرکت کند.

-2_400

نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت


نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت www.arturarch.com

 

تهرانگالری پردیس ملت، عصر جمعه -نوزدهم آبان ماه- نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران را رونمایی می کند که تلاش می‌کند جلوه هایی از توانمندیها و نیز تحولات زیبایی شناختی این طیف هنری را به تماشا گذارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈنگاهی دیگرˈ عنوان نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به یاد زنده یاد ˈمنصوره حسینیˈ در گالری پردیس ملت به روی دیوار می رود.

ˈفرناز محمدی ˈ مدیر گالری پردیس ملت نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را بر عهده دارد.

قریب به یکصد اثر از ۴۷ نقاش زن ایران در ˈنگاهی دیگرˈ به یاد و نام زنده یاد منصوره حسینی گردهم آمده که در این میان آنها هم چهره هنرمندان جوان و هنرمندان پیشگام و پیشکسوت دیده می‌شود.

در ˈنگاهی دیگرˈ از هر یک از ۴۷ نقاش زن، دو تا چند اثر به تماشا درآمده اند تا امکان رصد زاویه نگاه و نیز نوع کار هنرمند تا حدودی فراهم آید.

فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرااسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمان، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی ، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی والهام یزدانیان از جمله این هنرمندان هستند.

***نقاشی ها و مجسمه های ˈعربعلی شروهˈ در صبا

موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نمایشگاهی که در نگارخانه خیال برگزار می کند، دستاوردهای سال های فعالیت هنری ˈعربعلی شروهˈ در قالب های متنوعی از رنگ روغن روی بوم، نقاشی روی چوب، طراحی با مرکب، مداد و پاستل، نقاشی روی کاشی و حجم به نمایش می گذارد.

آثار ارائه شده شامل حدود ۱۰۰ اثر است که عمدتا مضامینی چون طبیعت، منظره نگاری، روایت قطعه های شاهنامه و نیز آثار انتزاعی و آبستره این هنرمند را در بر می گیرد.

این نمایشگاه با همکاری موسسه صبا، خانواده مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دو هفته نامه تندیس سه شنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه تا ۹ آذر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

***کارگاه آموزی ˈچسب زخمˈ در گالری پردیس ملت برگزار شد

ˈکارگاه آموزشی هنر نقاشی علی ذاکری با عنوان ˈچسب زخمˈ روز گذشته جمعه ۱۲ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری پردیس ملت برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در ادامه برنامه های معاونت هنری سازمان با موضوع بچه های ارسباران و با هدف حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان برپا شد.

تعدادی از کودکان ۷ تا ۱۲ سال به سرپرستی علی ذاکری بر روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با موضوعات آزاد به خلق اثر پرداختند و ۳ اثر مشترک با علی ذاکری در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر را ترسیم کردند.

در این رویداد هنرمندانی هم چون، بهنام کامرانی، کیوان عسگری، فرشید شفیعی، ستاره حسینی، عطیه بزرگ سهرابی و مریم فریدونی حضور داشتند.

***آثار ناصر آراسته در نگارخانه آراسته

علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند آخرین آثار ناصر آراسته را در گالری آراسته مشاهده کنند.

در این نمایشگاه تعداد ۲۸ اثر از آثار این هنرمند نقاش از جمله تابلوهای معروف وی با عنوان های پیروزی، اقاقی ها وطواف به معرض نمایش گذاشته شده است.

آثار ناصر آراسته در نمایشگاه های بسیاری به تماشا گذاشته که از میان آن ها نمایشگاه بین المللی مکزیک ( ۱۳۷۴)، دوسالانه تهران (۱۳۷۷) ونمایشگاه نقاشی تخصصی – صادراتی استادان(۱۳۷۸) است. آثار وی نیز در نمایشگاه های گروهی وانفرادی بسیاری به نمایش در آمده است.

یادآوری می شود علاقه مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نگارخانه آراسته عرضه شده است.این نمایشگاه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرده است.

منبع : ایرنا

 

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳