برنامه فیزیکی برای طراحی معماری سالن ورزشی: سالن بدنسازی ، سالن بیلیارد،سالن کشتی،زورخانه، جایگاه تماشاچیان

سالن ورزشی چند منظوره

 

اطلاعات و گیشه                    ۶

زمین بازی و حریم           ۴۸*۲۴

سرویس بهداشتی               ۱۰

کمک های اولیه                     ۹

رختکن بازیکنان                 ۱۲*۲

دوش                                 ۸*۲

انبار                                ۱۰ *۳

بوفه                                    ۵۰

سکوی تماشاچیان            ۲۰۰

اتاق داوران                          ۱۲

اتاق مربی                      ۱۲*۲

حراست                              ۱۲

مدیریت مجموعه                 ۲۰

منشی                                ۹

اتاق جلسات                      ۳۰

کلاس های تئوری           ۳۰*۳

اتاق سمعی و بصری         ۴۰

ورودی بازیکنان

ورودی تماشاچیان

اتاق مسئول تدارکات         ۱۲

اتاق هواساز                    ۲۰

تأسیسات مکانیکال         ۱۷۰

تأسیسات الکتریکال          ۵۰

 

تماشاچیان

ورودی و کنترل                        ۲۰

جایگاه تماشاچیان                    ۵۰۰

جایگاه خبرنگاران                      ۲۰

جایگاه V.I.P                           ۳۰

آبخوری                                  ۱۰

سرویس بهداشتی                       ۲۰

گیشه فروش بلیط                        ۳*۲

بوفه ی تماشاچیان                       ۳۰

 

 

سالن بدنسازی

بدنسازی                              ۱۰۰

اتاق هیدروتراپی                    ۳۰

سرویس بهداشتی                ۱۰

اتاق کمک های اولیه             ۱۲

رختکن و لاکر                        ۳۰

دوش                                   ۱۰

ایروبیک                              ۸۰

بوفه                                   ۳۰

اتاق اداری                     ۱۲*۲

اتاق مربی                         ۱۲

انبار تجهیزات                     ۱۲

سونا خشک                     ۱۲

 

سالن بیلیارد

پذیرش                                  ۶

انتظار                                  ۱۲

انبار                                      ۶

بوفه                                   ۳۰

سالن                                ۱۰۰

تراس

سرویس بهداشتی                ۸

 

 

سالن کشتی

اطلاعات و گیشه                         ۶

زمین مسابقه با حریم           ۲/۳۷۱

سرویس بهداشتی                    ۲۰

کمک های اولیه                         ۹

رختکن و لاکر                        ۲۰*۲

دوش                                       ۱۰

اتاق وزن کِشی                       ۱۲

اتاق کنترل دوپینگ                  ۱۲

تاسیسات                             ۶۰

بوفه                                     ۳۰

سکوی تماشاچیان               ۱۰۰

اتاق داور                            ۱۲*۲

اتاق مربی                         ۱۲*۲

مسئول مجموعه                   ۱۲

اتاق کمیته فنی                    ۲۰

انبار                                   ۱۰*۲

اتاق هواساز                         ۳۰

 

زورخانه

گود                                            ۷۸ (۸ یا ۱۰ ضلعی)

سرویس بهداشتی                      ۱۰ + انبار نظافت

کمک های اولیه                        ۱۰

رختکن و لاکر                            ۲۰

دوش                                        ۱۰

تأسیسات                                 ۴۰

بوفه                                         ۲۰

سکوی تماشاچیان                    ۵۰ ( ۴۰ عدد)

اتاق اداری                             ۱۲*۲

انبار                                        ۱۲

جایگاه مرشد/ مرشد خانه         ۱۲

گرد اوری:دینا صنیعی

کوشک

الگوی ۱ : کوشک ( باغ فین کاشان) ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.
– ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد.

bag-1_400

 

الگوی ۲ : کوشک باغ ( باغ شاهزاده کرمان)
– کوشک در یک سوم میانی قرار می گیرد ، به این صورت که اگر طول مستطیل را به سه قسمت تقسیم کنیم ، کوشک در تقاطع یکی از یک سوم قرار می گیرد.

bag-2_400

 

الگو۳ :(باغ دولت آباد یزد)

bag-3_400

ویژگی باغها :
۱٫ دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن
۲٫هندسی بودن ساماندهی فضایی آن: باغها همه هندسی هستند – باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند.
۳٫ وجود سر در بصورت ساختمان
۴٫ دارای برج
۵٫ شبکه خیابان بندی راست
۶٫شبکه آب نماها و آبیاری راست
۷٫ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی
۸٫باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها

 

برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی معماری استخر

pool_400

 

ورودی و کنترل                  ۲۰

فضاهای تقسیم                    ۳۰

رختکن انفرادی                   ۸/۱

رختکن گروهی                   ۱۰۰

سرویس بهداشتی                  ۲۰

دوش                              ۲۸

سونا خشک                       ۱۵

سونا بخار                         ۱۵

جکوزی                             ۳۰

اتاق ماساژ                         ۷۵

فضاهای تحویل حوله              ۳۰

اتاق سشوار                        ۹

کفش کن

حوضچه ی آب سرد

اتاق سولاریوم                                   ۲۵

 

اتاق مسئول مجموعه                         ۲۰

سالن کمیته برگزاری مسابقات          ۴۰

اتاق مخابره ی خبر                          ۲۴

اتاق جلسه ی کمیته فنی                 ۲۲

اتاق داوران                                ۲۴

رختکن داوران                          ۴* ۰٫۹

دوش داوران                          ۲* ۱٫۴

سرویس داوران                           ۲* ۲٫۴

اتاق معاونت                               ۱۲

اتاق غریق نجات                         ۶

 

 

انبار تجهیزات استخر                             ۲*۳۰

اتاق تاسیسات مکانیکی+ تصفیه خانه    ۱۷۰

اتاق تاسیسات مکانیکال                         ۵۰

اتاق مسئول تاسیسات                         ۱۲*۲

اتاق راک ( تاسیسات برقی)                    ۱۲

اتاق هواساز                                        ۳۰

 

بادگیرها برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می شوند.

p156a_400

بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانهٔ آن چند سوراخ تعبیه شده‌است. درون بادگیر با تیغه‌ها و جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته شده‌است، به چند بخش تقسیم می‌شود.
اولین بادگیرها در کرمان و یزد خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشند و با تشت‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک می‌کنند و به داخل خانه هدایت می‌کنند. بادگیر اعظم بازار برزگ کرمان، بادگیر دولت آباد یزد، بادگیر چپقی سیرجان و بادگیرهای بندرعباس، لارستان، قشم و سیستان از دیدنی‌ترین بادگیرهای ایران هستند.

42178_260_400

شهر تاریخی یزد به شهر بادگیرها معروف است و به تحقیق، نسبت به سایر شهرهای مرکزی ایران دارای بیشترین تعداد بادگیر است. در این شهر، مرتفع‌ترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد به ارتفاع ۳۳٫۸ متر وجود دارد. بادگیرهای شهر کرمان و کاشان ،زابل و بندر لافت در هرمزگان نیز از بادگیرهای دیدنی ایران محسوب می‌شوند.
بادگیرها معمولاً یک طرفه، چهار طرفه و یا هشت طرفه می‌باشند. در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند. ولی برعکس در شهر میبد که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر یزد است، بادگیرها کوتاه و یک طرفه هستند. این امر بدین خاطر است که در میبد، بادهای کویری، توام با گرد و غبار از سمت کویر می‌وزد و اهالی مجبورند که بادگیرهای خود را پشت به این باد و در جهت باد مطلوب بسازند. ولی در یزد، چون بین دو رشته کوه قرار گرفته، بادهای کویری کمتر جریان دارد و می‌توان بادگیرهای مرتفع چند طرفه احداث نمود.

wind_catcher_structure_wind_400

نحوه راندو منظر یا Landscape :

برای کشیدن درخت ابتدا باید تنه درخت را ترسیم نماییم و سپس برگها را. توجه داشته باشید که شاخه ها بصورت کامل ترسیم نمیشوند و قسمت های سفید توسط رنگ پر میشود. درختای گرد درون دایره و درختهای سوزنی مانند کاج درون یک مثلث ترسیم میشوند.

49_400

46_400

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری

بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

چاپارخانه

به محلهایی گفته می‌شد که اسبها و سواره‌هایی که دارای خبری بودند در آنجا استراحت می‌کردند و یا اسب خود را با اسب تازه نفسی تعویض می‌کردند. در این محل ها، همواره اسب‌ها و ماموران (سواران) آماده و تازه نفس حاضر بودند تا اخبار و نامه‌های حکومتی در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تاخیر به مقصد برسند.
عملکرد اصلی آن جهت استراحت چاپارهای دولتی و تعویض اسب های خسته با اسب های تازه نفس بوده است. چاپار ها، نامه ها و اوامر دولتی را از مرکز به ایالات و برعکس انتقال می دادند.

چاپارخانه ی بین راه( شاه عباسی)

7949297268_80ee65fa7d_400

 

سابقه چاپارخانه ها نیز در ایران به قرون پیش از اسلام می رسد. چنانچه هرودت و گزنفون هر دو در مورد چاپارخانه ها ایران توضیحات مفصل داده اند. هرودت می نویسد: “در منازل، اسب های تندرو تدارک شده. به این ترتیب که چابک سوار ها نوشته های دولتی را از مراکز تا نزدیک ترین چاپارخانه برده، به چاپاری که حاضر است می رساند و او فوراً حرکت کرده، آن را به چاپارخانه دوم می برد و باز تسلیم چاپاری می کند. بدین منوال شب و روز چاپار ها در حرکت اند و اوامر مرکز را به ایالات می رسانند. راجع به سرعت حرکت چاپار ها مورخ مذکور گوید که نمی توان تصور کرد که جنبنده ای سریعتر حرکت کند. گزنفون تاسیس چاپارخانه ها را به کوروش بزرگ نسبت داده و گوید که برای تعیین مسافت چاپارخانه ها از یکدیگر تجربه کردند که اسب در روز چقدر می تواند راه برود بی اینکه خسته شود و آن را میزان قرار دادند. اگر هم این گفته اغراق باشد، مسلم است که کسی نمی تواند به سرعت چاپار ها حرکت کند.

-2_400

نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت


نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت www.arturarch.com

 

تهرانگالری پردیس ملت، عصر جمعه -نوزدهم آبان ماه- نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران را رونمایی می کند که تلاش می‌کند جلوه هایی از توانمندیها و نیز تحولات زیبایی شناختی این طیف هنری را به تماشا گذارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈنگاهی دیگرˈ عنوان نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به یاد زنده یاد ˈمنصوره حسینیˈ در گالری پردیس ملت به روی دیوار می رود.

ˈفرناز محمدی ˈ مدیر گالری پردیس ملت نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را بر عهده دارد.

قریب به یکصد اثر از ۴۷ نقاش زن ایران در ˈنگاهی دیگرˈ به یاد و نام زنده یاد منصوره حسینی گردهم آمده که در این میان آنها هم چهره هنرمندان جوان و هنرمندان پیشگام و پیشکسوت دیده می‌شود.

در ˈنگاهی دیگرˈ از هر یک از ۴۷ نقاش زن، دو تا چند اثر به تماشا درآمده اند تا امکان رصد زاویه نگاه و نیز نوع کار هنرمند تا حدودی فراهم آید.

فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرااسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمان، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی ، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی والهام یزدانیان از جمله این هنرمندان هستند.

***نقاشی ها و مجسمه های ˈعربعلی شروهˈ در صبا

موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نمایشگاهی که در نگارخانه خیال برگزار می کند، دستاوردهای سال های فعالیت هنری ˈعربعلی شروهˈ در قالب های متنوعی از رنگ روغن روی بوم، نقاشی روی چوب، طراحی با مرکب، مداد و پاستل، نقاشی روی کاشی و حجم به نمایش می گذارد.

آثار ارائه شده شامل حدود ۱۰۰ اثر است که عمدتا مضامینی چون طبیعت، منظره نگاری، روایت قطعه های شاهنامه و نیز آثار انتزاعی و آبستره این هنرمند را در بر می گیرد.

این نمایشگاه با همکاری موسسه صبا، خانواده مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دو هفته نامه تندیس سه شنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه تا ۹ آذر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

***کارگاه آموزی ˈچسب زخمˈ در گالری پردیس ملت برگزار شد

ˈکارگاه آموزشی هنر نقاشی علی ذاکری با عنوان ˈچسب زخمˈ روز گذشته جمعه ۱۲ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری پردیس ملت برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در ادامه برنامه های معاونت هنری سازمان با موضوع بچه های ارسباران و با هدف حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان برپا شد.

تعدادی از کودکان ۷ تا ۱۲ سال به سرپرستی علی ذاکری بر روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با موضوعات آزاد به خلق اثر پرداختند و ۳ اثر مشترک با علی ذاکری در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر را ترسیم کردند.

در این رویداد هنرمندانی هم چون، بهنام کامرانی، کیوان عسگری، فرشید شفیعی، ستاره حسینی، عطیه بزرگ سهرابی و مریم فریدونی حضور داشتند.

***آثار ناصر آراسته در نگارخانه آراسته

علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند آخرین آثار ناصر آراسته را در گالری آراسته مشاهده کنند.

در این نمایشگاه تعداد ۲۸ اثر از آثار این هنرمند نقاش از جمله تابلوهای معروف وی با عنوان های پیروزی، اقاقی ها وطواف به معرض نمایش گذاشته شده است.

آثار ناصر آراسته در نمایشگاه های بسیاری به تماشا گذاشته که از میان آن ها نمایشگاه بین المللی مکزیک ( ۱۳۷۴)، دوسالانه تهران (۱۳۷۷) ونمایشگاه نقاشی تخصصی – صادراتی استادان(۱۳۷۸) است. آثار وی نیز در نمایشگاه های گروهی وانفرادی بسیاری به نمایش در آمده است.

یادآوری می شود علاقه مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نگارخانه آراسته عرضه شده است.این نمایشگاه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرده است.

منبع : ایرنا

 

تکنیک کلاژ و ماژیک :
در این کار می بایست ساختمان وسط با ابعادی از پیش تعیین شده با ارتفاع ثابت و … طراحی و در پرسپکتیو خیابانی قرار می گرفت:

8m3v17hkbdo83fqd7i35_400_01

این کار کاملا کار دسته و هیچ تغییری با کامپیوتر ایجاد نشده . ساختمان اول از سمت راست رو مثل چیزی که توی خیابون بود کشیدم و ساختمان وسطی رو طراحی کردم و ساختمانهای سمت چپ رو کلاژ کردم ( عکسشون رو چسبوندم) بعد کف خیابون رو کشیدم ، بعد عکس آسمون ، ماشین ، دوچرخه و هواپیما رو از جاهای مختلف بریده و چسبوندم آخرش هم اون درخت رو با ماژیک و لاک کشیدم .اون خط های سفید لاک غلط گیره ، که به نقطه گریز رفتن و پرسپکتیو رو قوی تر نشون میدن ( همون هایی که از روی دوچرخه هم رد شدن ) این گونه خطوط وجود ظاهری ندارند ولی پرسپکتو را قوی می کنند و به قول یکی از اساتید به فضا انرژی میدهند.
منبعhttp://www.sketch-fathi.blogfa.com

آسمان
آسمان بخش وسیعی از ترسیم را تشکیل می دهد و وضع کلی هوا از خورشیدی تا طوفانی،غروب آفتاب تا نیمه شب را نشان می دهد .آسمان می تواند به تعادل ترسیم کمک کند و توجه را بر موضوع متمرکز کند.از شکل ابرها اغلب برای رسیدن به ترکیب زیگزاگی جالب استفاده می شود.به طور کلی،رنگهای روشن،ترسیم را لطیف می سازد و سبب جلب توجه فرد به نقاط کانونی می شود .استفاده از جفت رنگ به جذابیت و پیشرفت طرح کلی رنگ کمک می کند.رنگ بیش از اندازه باعث می شود آسمان تیره و غیرواقعی به نظر برسد.

134_400_01

رنگ آسمان باید خط افقی یا ساختمانها را قطع کند تا عناصر روی زمین معلق به نظر نرسند.به عنوان یک اصل،آسمان در جایی که به خط افق می رسد باید همیشه روشن تر باشد.با وجود این در اسکیس های سریع ممکن است مجبور شویم آسمان را در اطراف مرکز رسم تیره تر و هم زمان با حرکت به طرف بیرون روشن ترکنیم تا نقطه کانونی ایجاد کند و در برابر ساختمانی یه رنگ روشن به انبوه-تهی برسد .استفاده از رنگ نارنجی نزدیک افق توسط جفت رنگ به ترسیم جذابیت می بخشد.
به هنگام رنگ آمیزی آسمان،به منظور یک دست شدن آن ،از همان ابزاری استفاده کنید که در دیگر عناصر رسم استفاده کرده اید.ابزار مشخصی مانند ماژیک ممکن است محدودیت هایی را برای فضاهای بزرگ ایجاد کند زیرا ظاهری خط مانند دارد. در این مورد-به عنوان مثال برای آسمان -از پاستل استفاده کنید.
با تیز بر ،پاستل آبی را بتراشید تا پودر ایجاد کند و ان را روی نواحی مورد نظر بپاشید.سر انگشتتان را در اطراف ساختمان جلو و عقب ببرید تا آسمان پدید آید .روی رنگ آبی از پاستل سفید برای ایجاد ابر استفاده کنید.

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری

بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

چهارطاقی

” چهار طاقی” در معماری ایرانی، نامی است کلی برای یکی از فرم‌های مهم و بنیادینی که در تکامل این معماری نقشی اساسی داشته‌است. نام “چهار تاقی” تا حدی روشنگر فرم آن نیز هست. “چهارتاقی” به بنایی چهارگوش گفته می‌شود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوس‌ها یا گوشواره‌هایی قرار دارد که به گنبد منتهی می‌شوند؛ چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

niasar_winter_sunset_400

پس از به وجود آمدن تکنیک گنبدسازی و پس از آن که معماران ایرانی توانستند پلان‌های مربع را به دایره تبدیل کنند، استفاده از فرم چهارتاقی مرسوم شد. در دوره ساسانی، چهارتاقی‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حقیقت چهارتاقی به یک “واحد” معماری تبدیل شد که می‌توانست به صورت مجزا و یا در ترکیب با چهارتاقی‌ها و عناصر دیگر در یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.
در دوره اسلامی از طرح چهارطاقی در شماری از بناهای غیردینی، چون کوشک‌ها، نیز استفاده شده‌است. برخی از چهارطاقی‌ها نیز در دوران اسلامی به مسجد یا امامزاده تبدیل شده‌اند. از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیتهای بسیار در فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده‌است.

20100824170521812_4taghi-e-niasar_400

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگریwww.arturarch.com

تهران نخستین جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری غارهای کشور و نحوه حفاظت آنها در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

ˈمحمد علی فیاضیˈ مدیر کل اداره طبیعت گردی معاونت گردشگری کشور درباره این جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره عکس غارهای ایران ظرف دو ماه، ۲۰۸ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط اساتید انجمن عکاسان میراث فرهنگی مورد داوری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه غارها به عنوان گنجینه‌ای از زیبایی ها، یکی از بستر های مساعد توسعه طبیعت گردی و جذب گردشگر به شمار می آیند، افزود: ۶۰ عکس برگزیده با همکاری حوزه هنری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در مجتمع فرهنگی هنری سوره نقش خانه اصفهان به نمایش در می آید تا فرصت معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت موجود فراهم شود.

فیاضی همچنین گفت: از عکس‌های منتخب جشنواره عکس غارهای ایران، نخستین اطلس دو زبانه غارهای ایران به همت معاونت گردشگری با همکاری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران چاپ می‌شود.

آیین رونمایی از تمبر جشنواره و تجلیل از ۱۰ عکاس برتر جشنواره عکس غارهای ایران با حضور مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری ۱۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

منبع : ایرنا

 

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتواست که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید.
این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آنرا ۱۲۰ گز نوشته‌اند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچ‌بری‌های و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

24l0ghs_400

نمای داخلی گنبد سلطانیه تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.
ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.
دالان‌های تودرتویی در سردابهٔ این بنا موجود است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتی حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده‌است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده‌است.
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است.
گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

sultanieh-grabkapelle-des-rhoda-bende-khan-um-1316-islamische-baukunst_400

 

برنامه فیزیکی طراحی معماری کلینیک زنان

ایستگاه پرستاری به همراه استراحت پرستاران، انبار دارو و بایگانی در ارتباط مستقیم قرار بگیرد.

اتاق درد در دنج ترین نقطه و در فاصله با اتاق ها بستری یا فضاهای ساکت باشد. دیوار ها آکوستیک با ضخامت ۲۰ سانتی متر باشد.

اتاق های پزشک باید قابلیت قرار گرفتن تخت های مخصوص معاینه ی زنان را داشته باشد.

اتاق زایمان باید کاملاً از کاشی باشد (برای شستشو پس از زایمان ).

در اتاق عمل نباید زاویه ی تند یا حتی قائمه وجود داشته باشد.

اتاق عمل گاهاً پنجره ای رو به بیرون دارد که همیشه بسته است مگر پس از شستشوی اتاق به منظور تبخیر آب و رطوبت.

 

 

ریز فضاهای کلینیک زنان

۱٫پذیرش

۲٫ اتاق درد

۳٫ اتاق زایمان طبیعی

۴٫ اتاق جراحی (سزارین )

۵٫ اتاق معاینه نوزادان

۶٫ اتاق معاینه

۷٫ ریکاوری (بستری بعد از عمل )

۸٫ اتاق ماما

۹٫ اتاق پزشک

۱۰٫ استراحت پرستاران

۱۱٫ انبار تجهیزات

۱۲٫ اتاق گزارش نویسی

۱۳٫ سرویس بهداشتی عمومی

۱۴٫ رختکن پرسنل

۱۵٫ سرویس حمام

۱۶٫ تی شوی خانه

۱۷٫ اتاق بستری(+دوش. توالت فرنگی.لگن. گهواره نوزاد)

۱۸٫کمد تمیز و کمد کثیف

۱۹٫ آبدار خانه

۲۰٫ اتاق ملحفه ی تمیز

۲۱٫ دپوی ملحفه(تحویل ملحفه ی تمیز)

۲۲٫ شستشو

۲۳٫ اتو کشی

۲۴٫ خیاطی

۲۵٫ بسته بندی

۲۶٫ انبار البسه ی تمیز ( موارد ۲۳٫۲۴٫۲۵و۲۶ سرویس و رختکن مجزا دارد.)

۲۷٫ اتاق نوزادان سالم

۲۸٫ اتاق انکوباتور(نوزادان نارس)

۲۹٫ اتاق نوزادان مشکوک

۳۰٫ ایستگاه پرستاری

۳۱٫ مامو گرافی

۳۲٫ سونو گرافی

۳۳٫ امحاء زباله

۳۴٫ بارانداز

۳۵٫ سردخانه ی زیر صفر

۳۶٫ سرد خانه ی بالای صفر

۳۷٫ اتاق کمپرسور

۳۸٫ انبار حبوبات

۳۹٫ انبار ظروف

۴۰٫ انبار دار

۴۱٫ مسئول آشپزخانه

۴۲٫ اتاق سرآشپز

۴۳٫ آشپزخانه شامل : کباب پز – زوب – پخت – ظرفشویی – شستشوی مواد غذایی – خرد کردن سبزیجات

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیددر بیجینگ چین  به نام کهکشان سوهو در ۱۸ طبقه شامل ۴ ساختار گنبدی شکل همراه با پلها وسیستم عامل های خم شده که صفحات زمین را به ایجاد انواع مختلفی از فضاهای عمومی است ، به طور کلی این مرکز تفریحی و سرگر می با شهر درگیر است.

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

 

گرداوری:دینا صنیعی

عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شده است. این کاخ دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بنای اصلی، قسمت هایی افزوده شده است.
شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر، چوگان، چراغانی، آتش‏بازی و نمایش های میدانی را تماشا می ‏کرده اند. این‌ قصر که‌ “دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان” ، “قصر دولتخوانه” و “تالار عالی مکان” نیز نامیده میشده‌، نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌.
کاخ عالی قاپو‌ که‌ در گذشته آن را دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخوانه ‌می خواندند نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است ‌و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها می باشد.

3491769408_a5fccfd64e_400

بناى اصلى عالى قاپو از شش طبقه تشکیل شده است. در طرفین در ورودى عمارت شش طبقه دو سکوى سنگى وجود دارد. کتبه‏ اى نیز در بالاى این در قرار دارد که قسمتى از آن با گذشت زمان از بین رفته است. کرباسى که پس از در ورودى قرار گرفته سقفى بلند به اندازه مدخل جلویى ساختمان دارد. در همین کرباس مقابل در ورودى عمارت اصلى درى دیگر با دو سکو در طرفین هست که کرباس را به حیاط پشت ارتباط مى ‏دهد. بالاى این در پنجره‏اى مشبک قرار دارد که از آن نور به داخل کرباس مى ‏تابد. اتاق هاى اطراف همین کرباس در حقیقت محل ادارات دولتى بوده است.
دو راه پله مارپیچ در دو گوشه طبقه اول راههاى ارتباطى را تشکیل مى‏دهند. بالاى طبقه اول چهار طبقه هست که هر دو طبقه علاوه بر اتاقهایى که دارند داراى تالار بزرگ هستند. نخستین تالار به وسیله درى بزرگ به ایوان بخش جلویى عمارت باز مى‏شود. بر در دیوار این تالار نقوشى زیبا و رنگارنگ وجود دارد که اغلب از آثار رضا عباسى است.
طبقه ششم تالارى بزرگ دارد که تماماً گچ کارى است. این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنین‏هاى اضافى صدا را از بین مى ‏برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمتهاى تالار مى‏رسانده است. گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آکوستیک ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند.همانطور که در مطالب پیشین هم گفتم کاخ عالی قاپو در میدان امام ( میدان نقش جهان ) اصفهان واقع شده است .

 

facade-in-the-architecture-of-iran-05_400

طراحی و اجرای مجتمع مسکونی عسل

گروه ایران معماری (شرکت ساختمانی آلتون سازه) به مدیریت مهندس آرتور امید آذری، متشکل از کارشناسان و متخصصان با استفاده از تکنولوژی روز و متریال های با کیفیت می توانند آنچه در ذهن شماست را به بهترین نحو بیا فرینند.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

مجتمع مسکونی عسل

آرشیتکت: آرتور امید آذری

 

صحبت در مورد کارهای ارتور امید اذری نیاز به مقدمه ندارد. او از افرادی است که کارهایش چه از نظر کمیت چه از نظر کیفیت مورد توجه بوده است . آنچه بیش از هر چیز در آثار مسکونی وی حائز اهمیت پیرامون بناست. ایده‌های وی در این خصوص و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های ساختمانی جدید، کنترل انرژی و معماری پایدار موضوعات اصلی فعالیت‌های آکادمیک وی می‌باشند.

زمانی که عناصر همگن باشد از تکرار عناصر همگن به وحدت در طرح میرسیم . در این پروژه عنصر واحد در نما انتخاب شکل مربع می باشد که در ابعاد های مختلف خود نمایی میکند و از تکرار این عنصر در سطوح مختلف به هارمونی میرسیم .فرم معماری به صورت رابطی است که تبادل اطلاعات بین بنا  وناظر را به تکامل میرساند.

در این پروژه عناصری همچون سطوح لرزان با مصالحی همچون اجر وترکیب ان با سنگ تناسب بصری خاصی را ایجاد می کند و تاکید بر تغییر ساختار مکعبی از قسمتهای خاصی و به منظور تقویت تعریف تنوع فضاهای داخلی شده است.

 

 

 

مجتمع مسکونی عسل

 

امکانات پروژه:طراحی بام ، طراحی منظر،طراحی داخلی طراحی لابی

تعداد طبقات:۵

ویژگبهای مهم:توجه به طبیعت و محیط  توجه به نیاز کاربران

 

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

مجتمع مسکونی عسل  آرشیتکت: آرتور امید آذری

کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری

 

 

 

 

این کار پروژه طراحی معماری الیوت وایت دانشجوی سال سوم انستیتو پرات در نیویورک است .این تصاویر از طراحی مفهومی خود برای توسعه مجدد نمایشگاه جهانی کوئینز نیویورک است.

در طول ساخت این پروژه مفهومی بتن با یک کیسه پلاستیکی حمایت شده تا زما نی که بتن سفت وسخت ومتورم شود.در این موزه از فرم  پنج شهرک نیویورک برای طراحی معماری کانسپت  استفاده شده است.

 فرایند طراحی موزه

mooze (5)

 

 فرایند طراحی موزه

 فرایند طراحی موزه

در این پروزه از زمین به صورت یک زیر فضای عمومی برای زمانی که موزه بسته است استفاده شده در ساختمان این بنا از یک شبکه که با یک لایه بتن پوشش داده شده است .

 فرایند طراحی موزه

 فرایند طراحی موزه

 

mooze (6)

 

 فرایند طراحی موزه

گرد اوری: دینا صنیعی

مجتمع مسکونی موج آرشیتکت: آرتور امید آذری – ویژگی های خاص پروژه ۱-  قرارگیری : پروژه در تقاطع دو خیابان مهم دروس و پاسداران واقع شده است. ۲-  احترام به طبیعت : درختان در بین دیوارها هوشمندانه حفظ شده اند. ۳- دسترسی های مستقل : دسترسی مستقل برای هر واحد پیش بینی شده. ۴- شاخصه مهم مجتمع مسکونی موج واقع در پاسداران ارگانیک (طبیعی) بودن آن است، در این پروژه سعی شد درختان سایت قطع نشود و بر اساس درختان محوطه سازی شده است. ” معماری کردن بدون قطع کردن حتی یک درخت”

پروژه مجتمع مسکونی موج

مجتمع مسکونی موج (Moj Residential Complex) – مشخصات کلی پروژه مساحت زمین : ۱۷۰۰ متر مربع موقعیت: پاسداران – دروس طراحی و اجرا : مهندس آرتور امید آذری کارفرما : آقای خلیلی و شرکا   – امکانات عمومی : ۱- لابی با کانتر و نورپردازی نقطه ای و خطی ۲- محوطه بازی برای بچه ها واقع در حیاط ۳- فضای سبز و آب نماها و آبشارهای بسیار زیبا در حیاط ۴- پوشش گیاهی برای تعریف ورودی مجتمع ۵- استخر کودک در پشت بام ۶- جکوزی در پشت بام ۷- سونا خشک و بخار ۸- چهار دستگاه آسانسور کنه فنلاند (Kone) 9- سیستم روشنایی هوشمند BMS  (Building Manager Sistem) 10- ژنراتور برق اضطراری ۱۱- سیستم حفاظتی دوربین های مداربسته (در آسانسور ها و پارکینگ و لابی و جلوی درب ورودی مجتمع) ۱۲- چاه آب برای شستشوی مشاعات و آبیاری پوشش گیاهی و سیرکولاسیون آبشارها و آبنما ها ۱۳- تعریف پیش ورودی از کوچه به حیاط ۱۴- تعریف دیوارهای سبز ۱۵- هارمونی خطوط منحنی در تمام قسمتهای پروژه ۱۶- خطوط سیال در حیاط و لابی و واحدهای مسکونی و پشت بام ۱۷- تامین نور طبیعی خورشید در تمام قسمتهای مجتمع (لابی و واحدهای مسکونی و ….) ۱۸- مجتمع دارای پاسیو مرکزی (آتریوم) برای تامین نور طبیعی ۱۹- Roof garden  : شامل فلاور باکس، آلاچیق ، باربکیو، شومینه، آبنما، استخر ، جکوزی و سونای خشک و تر ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه که در پشت بام بسیار معمارانه طراحی شده اند طراحی سطوح دوار و شفاف در این پروژه منجر به نوگیری مطلوب و همچنین ایجاد دید مناسب در نما گردیده است و همچنین طراح با ایجاد فضاهای پر و خالی به عملکرد مطلوب دست پیدا کرده است زیرا عملکرد با خلق فرم زیبا رابطه مستیم دارد.   مفهوم پویایی و حرکت با استفاده از عناصر سمبلیک فرمی و رنگی در فرهنگ معماری ایرانی به گونه ای خلاقانه و بدیع در طراحی فضای بام این پروژه به ظهور رسیده است عامل شکل دهنده سقف، استفاده از سازماندهی مرکزی و هندسه دایره  ، همچنین با مخفی کردن نور و ایجاد یک طیف سایه نور ، فضای نشیمن خصوصی به یک فضای آرام و دلنشین تبدیل شده است. جانمایی آب نما در جلوی ورودی و انعکاسی بنا در آن یادآور مفاهیم معماری ایرانی است و همچنین ورودی بنا توسط عناصری چون ستون، طراحی خاص و فرمان درب ورودی، نورپردازی، صفحات افقی بر روی هم چیده شده، شاخص گردیده است. ترکیب آب و گیاه، با وارد کردن روح و سرزندگی به فضای داخلی مجموعه ، حسی از معماری ایرانی را به وجود آورده است.”ایجاد یک حس شاعرانه در فضا” طراحی اندیشمندانه سقف توانسته است به عنصر غالب در طراحی راهروها تبدیل شود. گذر نور از خلال، حفره های طراحی شده در سقف، فضایی در پس نور و سایه را آفریده است، سایه های رنگ پریده هم سقف را نامحسوس تر جلوه می دهد و هم مقیاس انسانی تر و صمیمی تری ایجاد می کند.   این اتاق نشیمن، زیبا و دلنشین، با مبلمانی فرمال، نورپردازی مرکزی در سقف و نورپردازی مخفی در پشت پوسته طراحی شده بر دیوار اتاق ، فضایی گرم و صمیمی را خلق کرده است.

پیش‌طرح یا اسکیس : (Sketch)

318747_333136230116922_808666193_n_400

در رشته‌هایی مثل : معماری ونقاشی به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه ‌است. در اسکچ از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای اسکچ فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. نمونه کاملتر اسکچ که در آن از رنگ نیز استفاده می‌شود و پاره از جزئیات نیز نشان داده شده‌اند راندو خوانده می‌شود.

در اسکچ طرح اولیه به صورت سریع و online casino غالبا دست آزاد ترسیم می شود. برخلاف کروکی که بر اساس واقعیت است اسکچ زائیده فکر و تخلیات معمار می‌باشد و در واقع فکر و اندیشه روی کاغذ است. طرح کشیده شده در اسکیس معمولاً با رنگ یا وسایل ترسیمی راندو می شود.راندو یک رسانه و یا یک عامل ارتباط است. ارتباط اجزای طرح با هم، با زمینه، طراح، کارفرما و یا دیگر عوامل درگیر در ساخت. راندو را میتوان ابزاری برای طراحی‌های خلاقانه دانیست.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳