پژوهشگران دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعت نفت با استفاده از نانوذرات اکسید روی، به پوشش‌های اپوکسی/پلی آمیدی با خواص بهبود یافته ضد خوردگی و فیزیکی-مکانیکی دست پیدا کردند. هدف این کار تحقیقاتی ساخت این پوشش‌ها جهت کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای سازه‌های فلزی مختلف بوده است.

پژوهشگران دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعت نفت با استفاده از نانوذرات اکسید روی، به پوشش‌های اپوکسی/پلی آمیدی با خواص بهبود یافته ضد خوردگی و فیزیکی-مکانیکی دست پیدا کردند. هدف این کار تحقیقاتی ساخت این پوشش‌ها جهت کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای سازه‌های فلزی مختلف بوده است.

 

پوشش اپوکسی یک پوشش آلی پرکاربرد با خواص منحصربه‌فرد فیزیکی-مکانیکی و ضد خوردگی است. از این پوشش جهت کاهش نرخ خوردگی فلزات در معرض محیط‌های خورنده استفاده می‌گردد. کاربرد عمده این پوشش‌ها بر روی سازه‌های فلزی نظیر لوله‌های انتقال نفت، گاز و آب است. علیرغم خواص ضد خوردگی مناسب این پوشش، کاهش عملکرد ضد خوردگی این پوشش به دلیل تخریب در محیط خورنده در زمان‌های بسیار طولانی و نیز قرار گرفتن در محیط‌های به شدت خورنده دور از انتظار نیست. از همین رو، روش‌های مختلفی جهت اصلاح عملکرد ضد خوردگی و دوام پوشش اپوکسی صورت پذیرفته است که استفاده از نانوذرات یک روش موثر جهت دستیابی به این هدف است.

دکتر بهرام رمضانزاده کراتی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از محققان این کار توضیح داد: «سالانه در کشور رقم قابل توجهی از خسارت‌های وارده به تأسیسات فلزی، به مشکلات خوردگی آن‌ها اختصاص دارد و حجم بالایی از پوشش‌های آلی جهت حفاظت خوردگی فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که استفاده از پوشش‌های بر پایه نانوذرات طول عمر سازه‌های فلزی مورد استفاده در تأسیسات را بسیار بالا می‌برد. به همین منظور این کار تحقیقاتی را با هدف ساخت پوشش‌هایی جهت کاربرد در تأسیسات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام دادیم.»

نانوذرات به دلیل برخورداری از سطح تماس بالا قادرند نفوذ عوامل خورنده به داخل پوشش را سخت کنند. در این پژوهش از نانوذرات اکسید روی استفاده شد تا خواص ضد خوردگی و فیزیکی/مکانیکی پوشش اپوکسی بهبود داده شود. دکتر رمضانزاده ادامه داد: «نانوذرات اکسید روی به دلیل اندازه ذرات پایین و سطح ویژه بالا قادرند تا یک سد فیزیکی در برابر نفوذ عوامل خورنده به درون پوشش و به سطح فلز ایجاد نموده و زمان رسیدن این عوامل خورنده را به سطح فلز طولانی‌تر نموده و طول عمر سازه فلزی را کاهش دهند. نانوذرات همچنین با کاهش چگالی اتصالات شیمیایی و افزایش چگالی اتصالات فیزیکی پوشش، باعث بهبود مقاومت یونی و مقاومت در برابر تخریب هیدرولیتیکی (تخریب در حضور آب) شده و دوام پوشش را افزایش می‌دهند. همچنین با این مکانیزم بهبود خواص فیزیکی-مکانیکی از جمله کاهش شکنندگی پوشش و افزایش چقرمگی آن نیز حاصل می‌شود.»

در این کار تحقیقاتی که با همکاری دکتر محمدرضا محمدزاده عطار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر منصور فرزام از دانشگاه صنعت نفت آبادان صورت گرفته است، ابتدا ساخت فرمولاسیون پوشش‌های اپوکسی/پلی آمیدی در درصدهای مختلفی از نانوذرات اکسید روی صورت گرفت. سپس با اعمال پوشش‌های نانوکامپوزیتی بر روی زمینه‌های فلزی از پیش آماده‌سازی شده، نمونه‌های خام به دست آمدند. با پخت نمونه‌ها در کوره در دما و زمان مشخص، پوشش‌های مورد نظر به‌دست آمدند که با آزمایش‌های گوناگون خواص این پوشش تعیین شدند.

دکتر رمضانزاده با اشاره به نتایج این کار تحقیقاتی، ابراز داشت: «آزمون‌های EIS برای ارزیابی خواص ضد خوردگی، آزمون FT-IR برای ارزیابی مقاومت در برابر تخریب هیدرولیتیک، آزمون AFM برای ارزیابی چگونگی پخش نانوذرات و آزمون DMTA و DSC برای ارزیابی خواص فیزیکی-مکانیکی پوشش‌های به‌دست آمده صورت گرفت که نتایج به‌دست آمده نشان دهنده تأثیر نانوذرات بر فرآیند پخت پوشش اپوکسی، کاهش چگالی اتصالات عرضی و افزایش چگالی اتصالات فیزیکی بود. استفاده از درصد بهینه نانوذرات پخش مناسب نانوذرات و بهبود خواص فیزیکی-مکانیکی را باعث گردیده و مقاومت به خوردگی پوشش اپوکسی را به طرز قابل توجهی بهبود دادند. همچنین در این تحقیقات نشان داده شد که نانوذرات مقاومت یونی و مقاومت در برابر تخریب هیدرولیتیکی پوشش اپوکسی در محیط خورنده آبی را افزایش داده‌اند.»

این در حالی است که نانوذرات با بهبود خواص سدکنندگی و مقاومت یونی، باعث بهبود خواص ضد خوردگی پوشش اپوکسی شده است. در ادامه، آزمایش‌ها بر روی نمونه‌ها نشان دادند که استفاده از درصدهای بالای نانوذرات، باعث افت خواص ضدخوردگی و فیزیکی-مکانیکی می‌شود که به دلیل پخش نامناسب نانوذرات رخ می‌دهد.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Progress in Organic Coatings‏ (جلد ۷۲، شماره ۳، ماه نوامبر ‌سال ۲۰۱۱) منتشر شده است. علاقمندان می‌توانند متن مقاله را ‏در صفحات ۴۱۰ الی ۴۲۲ همین شماره مشاهده نمایند.‏

 

پلانتاگون، اولین مزرعه عمودی در سوئد

درطراحی این گلخانه، گیاهان رشد می کند و سبزیجات تازه می رویند که این حرکت می تواند راه حلی برای کاهش آلودگی در شهر باشد.

ground-breaking-first-plantagon-پلانتاگون

چند سال پیش یک کمپانی آمریکایی ـ سوئدی به اسم Plantagon از طرح هایش برای سلسله گلخانه های عظیم بلندی که برای کشاورزی شهری در شهرهای بزرگ تعبیه شده بودند، پرده برداشت.

ground-breaking-first-plantagon-پلانتاگون

در آن زمان، پیشنهاد مزرعه مارپیچ عمودی به نظر خوب آمد و پلانتاگون مراسم پی ریزی و آغاز ساخت اولین مزرعه عمودی را چند هفته پیش در شهر لینکوپینگ سوئد به مرحله اجرا درآورد.

پلانتاگون، اولین مزرعه عمودی در سوئد

دراین گلخانه، گیاهان رشد می کند و سبزیجات تازه می رویند که این حرکت می تواند راه حلی برای کاهش آلودگی در شهر باشد.

پلانتاگون، اولین مزرعه عمودی در سوئد

به نظر می رسد پلانتاگون در طراحی اولیه گنبد متشکل از سطوح هندسی خود برای این برج عظیم هر دو مورد به عنوان ویترینی از گیاهان و هم رشد گیاهان درون آن را در نظر گرفته است.

ground-breaking-first-plantagon-پلانتاگون

نام این ساختمان نمونه «مرکز بین المللی تعالی کشاورزی شهری» خواهد بود و مکانی برای دانشمندان برای آزمایش فن آوری های جدید مورد نظر برای توسعه کشاورزی شهری می باشد.

plantagon02

درون این دیوارهای عظیم شیشه ای، گیاهان در گلدان ها می رویند و سپس به طبقه هایی که در مارپیچ بزرگ مرکزی قرار دارند منتقل می شوند.

plantagon03

همان طور که مارپیچ آرام آرام به سمت پایین می رود، گیاهان رشد کرده و وقتی به پایین رسیدند آماده برداشت هستند.

plantagon04

کود و پس مانده گیاهان برای سیستم های خنک کننده و گرم کننده گلخانه تبدیل به بیوگاز می شوند. خواسته دانشمندان از مزرعه عمودی نه تنها تهیه غذا بلکه کمک به توسعه راه حل های پایدار برای انرژی، گرما و مسئله آب در زندگی شهری می باشد.

plantagon05

پیش بینی می شود که ساخت اولین گلخانه عظیم عمودی ۱۲ الی ۱۶ ماه به طول انجامد.

plantagon06

 

 

در یک نگرش کلی به رسالت معماری در سده‌ی اخیر می‌توان این نکته را دریافت که: آثاری موفق و حائز اهمیت بوده و از آن ها به نیکی یاد می‌شود که به یک نکته‌ی انحصاری توجه داشته‌اند. نکته‌ی بارز مختص هر پروژه‌ی موفق نوع مسئله و ایده‌ی پاسخگویی به آن مسئله بوده است. پس می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که یک معماری موفق فارغ از مسایل جانبی از قبیل سبک، تکنیک اجرا و …دارای سه خصوصیت بارز می باشد.

 

۱-نظریه

۲- مسئله

۳-ایده

 

 

نظریه:

در مواجه با چند معماری ساخته و پرداخته‌ی یک طراح با تحلیل های تئوریک – ایدوئولوژیک و کالبدی می‌توان به موضع گیری و استراتژی نسبتاً مشخصی رسید در خصوص نوع برخورد با فضاها، توده ها، نحوه‌ی قرارگیری طرح روی زمین، نوع توجه و ارزشگذاری به بستر، نوع نگاه، اعتماد و توجه به دخالت استراکچر، محیط پیرامون و غیره که از خودآگاه و ناخودآگاه شخص طراح برخاسته است. با تحلیل آثار معماری چون زاها حدید می‌توان به نوع جهان بینی ،نگرش و نظریه‌ی معماری وی پی برد.

او معتقد است زمین پایدارترین عنصر موجود در طبیعت، نیروهایی شناخته و نیروهایی ناشناخته دارد که در هر محیط و در هر شرایط، نوع تاثیرگذاری آن بر ساخته ی بشر مشخص است. معماری از زمین برخاسته و به آن هم باز خواهد گشت. این گفته ها را می‌توان دیدگاه و نظریه ی زاها حدید نسبت به معماری دانست.

 

مسئله:

در یک معماری موفق دو نوع مسئله وجود دارد که طراحی و پروسه ی طراح حول شکلگیری شالوده و پاسخ این مسئله صورت می‌پذیرد. این دو مسئله جدای از هم و هر یک از آن ها طی مسیر خود را می‌طلبند. یکی مسئله‌ی ساختمان که روحیه‌ای فیزیکال، کاربردی و تکنیکی دارد و دیگری مسئله‌ای منجر به کشف ناشناخته ها و واقعیات دور از ذهن می‌شود مانند کشف خصوصیات مدل و فیگورهای جدید فضا، فضایی که باید به کشف ماهیت درونی آن رسید تا از آن لذت برد.

گاهی مسئله توسط طراح مطرح می‌شود و گاه توسط کارفرما، این دو صورت از طرح مسئله با توجه و به تبع شرایط، گاه منجر به انزوا و انحراف می‌شود. گاه به هدف و مقصود می‌رسد و آن بستگی دارد به این که در چه مواردی مسئله توسط طراح و در چه شرایطی توسط کارفرما مطرح شود که زاویه ی دید آن ها نسبت به موضوع در آن شرایط عمیق تر و دقیق تر باشد.

 

ایده:

معماری عبارت است از طرح ایده های فضایی که علاوه بر حل مسائل پروژه، مسئله ای در مورد فضا مطرح کند. معماری از مجموع ایده و ساختمان تشکیل می‌شود که در آن فضا مسئله ای مفهومی و ساختمان مسئله ای فیزیکال است.

طرح مسئله‌ی فضا ممکن نمی‌شود مگر این که ایده ی فضا ادراک موجود نسبت به خود را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و آن را متحول سازد، یعنی از یک سو در مقابل ساخت و سازهای بی رمق و متداول روز قرار گرفته و از سوی دیگر معماری جلوه‌های ویژه را مورد نقد قرار دهد. در این صورت معماری تحقق یافته است.

ایده مانند آب است و در همه جا نفوذ می‌کند. حتا ایده های پیش پا افتاده ای نظیر شلوار جین و کوکاکولا که جهان را فتح می‌کنند.

در عصر حاضر یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های بشر تولید ایده است، روبوت‌ها و کامپیوترها بقیه‌ی کارها را انجام می‌دهند. تولید ایده، در حقیقت یکی از مهم ترین فعالیت های مغز است که کامپیوتر قادر به انجام آن نیست و معماری به مثابه‌ی ایده  از دهه ی ۱۹۶۰ به بعد در مسابقات، ملاک قضاوت قرار گرفته است. امروزه، بسیاری از آثار مهم، بیش از آن که به زیبایی شناسی بپردازند، به نشان دادن ایده ی معماری می‌پردازند به همین سبب گاه این آثار خشک و شماتیک می‌نمایند. فرم معماری سعی می‌کند به خالص ترین وجه، تقریباً مشابه‌ی دیاگرام ها و فرم های خلاصه، ایده‌ی آغازین را به طور موثر بیان کند. به عنوان مثال می‌توان طرح دفتر فناوری های ریاست جمهوری بهرام شیردل و نحوه ی ارایه ی او را در جام فضایی، فیلتر سبز، خرده اقلیم و سیستم ارتباطات پیوسته به وضوح مشاهده کرد.

معماری امروز اگر صاحب ایده نباشد نه تنها به لحاظ فرهنگی منسوخ است بلکه حتا طراح به جای پرداختن به مسائل پروژه، ناچار است به دور آن بچرخد و با شعبده بازی های سلیقه‌ای مشروعیتی ظاهری برای خویش کسب کند.

 

رستوران گو وِر از آی وی وی؛ مینیمالیسم بومی

این یک رستوران با مساحت کلی ۲۳۰ متر مربع در سمت جنوب سالن نمایشگاه کشاورزی در پکن است . این طرح ، بازسازی یک ساختمان قدیمی با یک بخش تازه ساخته شده است . دیوار جدید بیرونی شامل ورقه های فیبر با روکش سیمان ، هر کدام با ۱۰ میلی متر ضخامت و ۳۰۰ میلی متر عرض همراه با شیشه و ورق های فلزی می باشد . این دیوار روکش دار با ضخامت ۳۰۰ میلی متر ، به عنوان ساختار و دیوار داخلی عمل می کند . فضای داخلی توسط نور روزِ بیرونی به وجود می آید که همچنان که از ضخامت شیشه عبور می کند ، نور آن نیز تضعیف می شود . این بازسازی در طول ۴ روز به اتمام رسیده .

طراحی معماری رستوران

 

 

Restaurants_around_theworld_2

 

طراحی معماری رستوران

 

 

طراحی معماری رستوران

 

 

طراحی معماری رستوران

 

Interior space 1

طرح ها، استراتژی، و مدیریت در:«احیای بافتهای شهری »

پیشگفتار :

دیرزمانی در پیشبرد طولانی حیات، گذر زندگی را لابلای مشغله رفع نیازهای اولیه خود آنچنان احساس نمی نمود.

 

تا آن هنگام که با یاری پیشرفت دانش، توانا گردید بر این نیاز تا حدود بسیاری پیروز گشت و از این زمان به بعد فراغتی حاصل آمد تا بتواند به منزلت مدنیت شایسته و در خورآدمی نیز بیندیشد و تجلی چنین اندیشه­ای در شکل گیری شهرها به منصه ظهور رسید.

در مسیر طولانی تر از لحاظ کیفیت و فشردگی این رشد و بالندگی گاه مراقبت و کنترل توسعه از حیطه برنامه ریزی خارج گردید و به پدیده­ای به نام بافت های نامتناسب و فرسود منجر شده است سخن و طرح­ها در مورد چگونگی رفع معضل پیش رو بسیار است و در حیطه تخصصهای فراوان خواهد گنجید.

در گفتاری که پیش رو خواهیم داشت تلاش گردیده است از دیدگاهی هر چند محدود به بخشی از موضوع – احیای بافتهای شهری و ضرورت پارامترهای زیست محیطی و مشخص بویژه فضای سبز- و آنهم بصورتی اختصار یافته و در حدود اندوخته های با سراسر کم و کاست و با کمال تواضع در برابر اندیشه های صاحب نظران فرهیخته امر پرداخته شود. بدیهی است دیدگاههای دیگر دانش شهری و شهرسازی در حیطه این بحث نخواهد گنجید.

 

 

۱- سازگار سازی بافت قدیمی و جدید شهری

بدون شک حفظ هویت بجای مانده از هر دوران در معماری یک شهر در هر سطح و کیفیت در کنار مدرن سازی توسعه شهری نه تنها امکان پذیر است بلکه تنها راه حفظ و بقای شهر در حال و آینده است. و برقرار ساختن ارتباط با آن هویت و احساس دارای گذشته بودن در نزد ساکنان آن شهر و دیدگاه جهانی معطوف به آن شهر می باشد.

موضوع اساسی چگونگی نیل و حصول به این مهم می باشد.

حفظ هویت های بجای مانده از هر دوران در معماری یک شهر بخوبی امکان پذیر است.

در روش مدرن سازی کنترل شده شهرها حتی دستری به مجموعه­های ارزشمند و تاریخی بافت قدیم شهرها سهل تر می گردد. و از سوی دیگر در بافت جدید شهری، نزدیک سازی محیط مستقل خانوادگی به محیط شهری، ساده سازی و نور فروان و صرفه جویی اجباری در فضاهای ساختمانی و بهره بردارای فراوان از تراکم در ارتفاع و در سطح و ایجاد مساحت هاو طول و عرض ها و ارتفاعهای بزرگتر فضای شبز در عین کاهش سرانه فضای سبز نسبت به دو دوره با فاصله زیاد قدیم و امروزین به چشم می خورد. اما در واقع می توان با نگرش به هره­برداری از بناهای تاریخی بجای مانده از دورانی با بافت قدیم شهری اعم از ساختمانهای مسکونی، اداری، باغات،سفارتخانه ها، کوچه باغها و خیابانهای درختی بعنوان یک مجموعه محاط شده در یک بلوک مدرن سازی شده در عین حفظ این بافتها از موانع ترافیکی و عدم دسترسی به آنها نیز احتراز جست.

پیچیدگی موضوع مربوط می شود به « چگونگی ایجاد سنخیت»، « همجواری بهنجار» و « هماهنگ سازی» بافت قدیم و بافت جدید شهری.

کشف سنخیت، امکان همجوار سازی بهنجار، اقدامات تکمیلی هماهنگ سازی میان دو بافت قدیم و جدید شهری، سه سؤال اساسی در موضوع تحول شهرها در دوران کنونی است.

در این بین- و بر همین مبنا- سه بحث اساسی مطرح است.

– آیا به لحاظ ماهیت می توان سنخیتی میان بافت قدیم و جدید شهر یافت و آیا اصولاً احساس می شود؟

– آیا اصولاً همجواری میان دو بافت مورد نظر ممکن است بتوان در مرحله دوم به بهنجار سازی موضوع پرداخت؟

– در صورت صدق ۲ گفتار و پارامتر فوق، آیا می توان به اقدامی تکمیلی تحت عنوان هماهنگ سازی میان دو بافت پرداخت؟

اگر چه در سطح تمامی کشورهای جهان نمی توان دو شهر را یافت که از لحاظ بافت و شکل ظاهری شباهت کامل به یکدیگر داشته باشند، لیکن ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان – که در این بحث مورد نظر ما رسیدن به چنین ساختاری با حفظ ویژگی های فرهنگی و ملی است و اصولاً راهی جز این سراغ نمی توان گرفت- از الگویی پیروی می نماید که در نظر گاه ارزشها و باورهای تمامی ملل جهان در ارکان خود یکسان و مشابه است.

از این الگو شاید بتوان چنین استنباطی را ارائه داد که تا حدودی ملموس باشد. چرا که ویژگی ها و جزئیات این اسلوب در مورد هر یک از شهرهای بزرگ و معتبر جهان که در اینجا لزوماً به منزله وسعت در نظر گرفته نمی شود بلکه ثقل تمرکز و تلاقی جمعیت های گذشته و حال جوامع انسانی در آنها بیشتر مد نظر است.

در سطح تمامی کشورهای جهان نمی توان دو شهر را یافت که از لحاظ بافت و شکل ظاهری شباهت کامل به یکدیگر داشته باشند، لیکن ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان – که در این بحث مورد نظر ما رسیدن به چنین ساختاری با حفظ ویژگی های فرهنگی و ملی است و اصولاً راهی جز این سراغ نمی توان گرفت- از الگویی پیروی می نماید که در نظرگاه ارزشها و باورهای تمامی ملل جهان در ارکان خود یکسان و مشابه است.

میادین وسیع که حول یک محور مرکزی از بنای با بار فرهنگیف ورزشی هنری، مذهبی و یا سیاسی بالا- آن چنان که بیشتری برد زمانی که از گذشته های دور تا آینده های نه چندان نزدیک را بتواند متحمل گردد. این مهم در لحاظ نمودن صرفه جویی های احداث چند باره بناها و همچنین افرایش اعتبار شهرها از اهمیت فوق العاده بالایی برخودار است- با احاطه  کننده هایی متقارن از آب و پوشش گیاهی و مسطح و با رعایت محوطه سازی هماهنگ با سبک معماری بنای مرکزی احداث می شوند و ساختمان ها و عمارت های حاشیه میدان که برحسب تقسیم بندی میادین دیگر احداث ها براساس اسلوب های شناخته شده معماری عملی و در همین راستا میدان یا میادینی بر مبنای روش های بدعت گذارده شده قابل طرح، بنا می شوند. و خیابان های متصل کننده میادین به یکدیگر در بخشی از امتداد وصل شده خود به میادین ( به عنوان قابل پیشنهاد) بخشی از طول خیابان در یک سو یا رعایت سبک معماری میدان مورد نظر و بخشی دیگر از طول خیابان از سوی دیگر با رعایت سبک معماری میدان مقابل و بخش میانی فاصله دو میدان شامل سطوح عمیق فضای سبز و با رعایت سبک معماری خاص که سبک مبدأ را به سبک مقصد به شیوه­ای منطقی پیوند می دهد میباشد. و در صورت اصرار بر بهره­برداری احداثی از فضای موجود، ساختمانهای یکپارچه با معماری مدرن و ساده می تواند مناسب باشد.

پیروی سبک معماری خیابان متصل کننده در میدان از طرح های معماری هر یک از میادین بصورتی جداگانه و با رعایت سبک معماری میدانی که از آن مبدأ می یابند و خاتمه یافتن این سبک از دو سو به فاصله میانی خیابان به سطوح عمیق فضای سبز و ساختمانهای یکپارچه مدرن و ساده طرح قابل پیشنهادی همجوار سازی سبک های معماری متفاوت درون شهرهاست.

 

۲- هویت بخشی به شهرهای بزرگ ایران

تهران

تقریباً منهای میدان حسن آباد، سایر میادین تهران دارای بافت اتفاقی بوده و اگر چه در برخی میادین بافتی منتظم پیش بینی شده است، اما تقریباً کلیه میادین تهران نیاز به اصلاح بافت براساس تجدید نظر از مبنای احداث دارند.

وضعیت کنونی بافتهای شهری چون تهران با وجود یأس آور بودن آن این نوید را نیز به همراه دارد که می توان از منشأ و بیخ و بن به هویت بخشی آن اقدام نمود.

وضعیت کنونی اگر ناامید کننه است اما می تواند این نوید را به همراه داشته باشد که اکنون که قصد بر احیای بافتهای شهری است و می توان با بهره برداری از بار بسیار بالا و فراوان معماری تاریخ سبک های مختلف تمدن ایرانی و ایرانی – اسلامی در کنار سبکهای جدید و مدرن معماری، هویتی اساسی، ستایش آمیز و هدفمند به میادین و بخش هایی از خیابان های منتهی به آنها بخشید.

۳- نمایش عصاره­­ای از فرهنگ و معماری جهانی

و به عنوان ارائه فرهنگ پویا و قابل سازگار با فرهنگ جهانی به جهانیان از یک جهت و ارضای لمس فرهنگ جهانی از سوی جامعه متفکر و بازیدکنندگان جهانی از شهر (جهانگردان داخلی و خارجی) از جهت دیگر می توان بخشی از شهر را به نمایش چکیده­ای از سمبل های فرهنگی و تاریخی جهان اختصاص داد.

به همین منظور می توان یک منطقه شهری مناسب را انتخاب و سبک طراحی و معماری آنرا در هر یک از میادین و بخشهای انتهایی خیابان های منتهی به هر میدان را براساس سبک معماری یکی از شهرهایی بزرگ و معتبر جهان طراحی نمود و ساخت. این ایده اگر چه ممکن است در حال حاضر آنچنان ملموس و تجربه شده نباشد اما روشی است که در آینده­ای نه چندان در بوسیله کشورهای بزرگ مورد انتخاب و به مورد اجرا گذارده خواهد شد.

برای نخستین بار نیست که اندیشه مطروحه اندیشمندان این مرز و بوم، منشأ برای تغییر و تحولات حتی اساسی- در ساختار حیاتی بیگانگان می شود، بنابراین وقت آن رسیده که اکنون که فرصت طلایی برای این سرزمین پدید آمده است تا برای اولین مرتبه در امتداد تاریخ معاصر چنین اندیشه­هایی برای بار نخست در اختیار کارگزاران این کشور قرار داده می شوند، در اجرای آنها پیش قدم شده و در بهره­برداری از سودآوری آنها از رقیبان سبقت جویند.

۴- بررسی ساماندهی بافت های موجود شهری با مشارکت مردم و چگونگی مدیریت مداخله و سیاست های ارگان های مسئول

بدون تردید بسیاری از بناها نو (و حتی نوسازی شده) در نماهای خیابان های مهم و میادین اصلی شهرها وجود دارند که فاقد هر نوع هویت معماریمی باشند. در این مورد می توان دستورالعملی تهیه و تدوین نموده و سپس به مورد اجرا گذاشت که براساس ان صاحبان این بناها( چه خصوصی و چه دولتی) در ازای تغییر نمای ساختمان خود براساس طرح و نقشه معماری ویژه ساماندهی و نوسازی بافت شهرها رسیده باشد) از پرداخت عوارض خاص معاف بوده و همچنین در صورت به اتمام رساندن پروژه از مزایایی ویژه بهره­مند شوند. و همینطور، تنها نقشه معماری بناهای شهری که از برنامه هماهنگ شده معماری بافت در نظر گرفته شده نقطه مورد نظر شهری تبعیت می نماید به تایید رسانده شوند و موارد تخلف مورد بررسی و اقدام قرار گیرند.

تشکیل واحدهای عالی شهرسازی و معماری ویژه هویت بخشی بافت شهرها، راه عملی اصلاح بافت و ساماندهی و معماری شهری می باشند.

۵- اصلاح و ساماندهی بافت های شهری و معماری فضای سبز

– معماری فضای سبز در خدمت ساماندهی شهرها

حرکت مثبتی که در زمینه پروژه­های زیست محیطی بویژه فضای سبز در شهرها آغاز شده است بسیار قابل تقدیر بوده و اصولاً منشأ و انگیزه بحثی است که پیش رو خواهیم داشت:

پوشش گیاهی درون شهری که لازمه حیات شهرهاست تحت شرایطی از دوام و ماندگاری بالاتری برخودار خواهند بود که به عنوان جزیی اساسی از طرح معماری شهر باشند و به ترتیب به بررسی آن می پردازیم:

حرکت همه جانبه احیای منابع تقویت عناصر زیست محیطی به ویژه فضای سبز عامل حرکت جدید دخیل سازی پارامترهای معماری فضای سبز در معماری اساسی شهرهاست.

هنگامیکه جزیی از طراحی نما و معماری شهری باشند:

ساختمانها:

شامل ورودی آنها از دو سو یا یک سو

بخشی از مهتابی ( بالکن) طبقات ( باز هم از یک سو و دو سو)

فلاورباکس بالکن ها و یا زیر پنجره ها

خیابان ها:

تفکیک کننده منطقی سواره رو از پیاده رو

در طراحی فضای سبز این بخش نکات مهم زیر لازم به رعایت می باشند،

چشم انداز و دید را مختل نسازند ( از هر دو سو)

قابلیت دسترسی منطقی و تکرار شده عابر پیاده را به پیاده رو و سواره رو برقرار سازند.

بلوار سازی از طریق رعایت حداقل ارتفاع لازم جهت نورشکنی شب اتومبیل ها در بخشی از چشم اندازههای ساختمان ( دو یا سه وجه) حضور قطعی داشته باشند.

دیوارهای سبز

شهرهای برگ تحت تأثیر ضرورت توسعه، روز به روز شبکه ارتباطی گسترده تری کجهز می شوند.

فشارهای آلودگی هوا، صوتی و حتی تصویری ( از طریق گسترش سازه های بی جان) نیز به نسبت همسن توسعه افزایش می یابند. و در شهرهایی بزرگ که تجربه چنین توسعه­ای را پشت سر گذاشته اند اقداماتی با نتایج سه گانه را ترتیب سه گانه را ترتیب داده و در نتیجه تقلیل دهنده این فشارها بوده­اند.

دیواره های سبز حتی به تجربه برای کسانی که در این زمینه تخصصی مرتبط ندارند عامل کاهش دهنده معضلات سه گانه فشارهای آلودگی هوا، صوت و تصویر تشخیص داده شده است.

به همین منظور در طراحی بافتهای شهری اصل رعایت حریم بزرگراه ها با هدف احداث چنین پوشش گیاهی که از انواع درختچه ها و درختان همیشه سبز متراکم تشکیل می شوند اصلی است که همواره می بایست مدنظر قرار گیرد.

– چشم انداز اجتناب ناپذیر- و بنابراین مهم- در تقاطع بزرگ راه ها:

پدیده غیر هم سطح بودن بزرگراههای متقاطع، ضرورت یک طراحی اصولی در اصلاح بافتهای شهری توسعه یافته می باشد.

و این پدیده لاجرم چشم اندازی وسیع ایجاد می کنند که ضرورتاً می بایستی فاقد هر گونه قابل بهره برداری بوده و همچنین پرهیز از هرگونه حجم ارتفاع پذیری باشند. بنابراین بهترین و تنها استفاده ممکن از این سطوح وسیع ایجاد پوشش گیاهی و بدون ارتفاع و حجم می باشد.

گونه هایی که از سمت ها و معماری تقاطع پیروی کرده و در مقابل تابشهای شدید آفتاب و وزش بادها و خشکی احتمالی مقاومت نمایند. و در عین حال پشم اندازی وسیع و گذرا ( در حرکت سریع) و زیبا ارائه دهند.

– ذخایر توسعه کنترل شده شهری،

– تبدیل حواشی بزرگ راهها حومه شهری به پارکهای خارج شهری- نقاط ذخیره شده برای توسعه درونی و پیرامونی شهرها -؛ هنگامیکه به نقش بزرگراهها (حتی در نگاهی سطحی) نگریسته می شود، مشاهده می شود که ضرورت کوتاه سازی فواصل، امتداد بزرگ راهها از میان تپه­ها و تپه­ماهورها و سطوح یکنواخت درون شهری و خارج شهری عبور می نمایند که خوشبختانه بسیاری از این نقاط هنوز در معرض ساخت و سازها و تصرفات غیر مجاز ( و حتی مجاز ) شهری قرار نگرفته اند.

جای مطلوبیت بسیار دارد که اراضی وسیع به پارکهای جنگلی ممتد و چنانچه در خارج از شهر قرار گرفته اند به پارک هایی با این ویژگی (پارک خارج شهری) مبدل گردند.

شکلگیری شبکه گسترده بزرگ راهها در شهرهای امروزی و عبور الزامی آنها از اراضی بکر و گسترده درون شهری و خارج شهری فرصت مغتنمی پدید آورده است بواسطه آن می توان به پارکهای وسیع جنگلی و پارک های خارج شهری دست یافت.

این پروژه در آینده نیز می تواند پس از اصلاح اساسی بافت های نامتناسب و بیجای مسکونی و اداری و آموزشی درون شهری مأمن بسیار مناسبی برای احداث های کاملاً محدود و مرتفع و اصلاح کننده توزیع تراکم بافت شهری و جمعیت در شهرها قرار گیرد. ایمن گاهی جهت توسعه کنترل شده شهرها و رهایی از تراکم های اجتناب ناپذیر کنونی نقاط گرفتار شهرها.

لازم به توضیح نیست که این چنین سیاست گذاری با مطالعه فراوان و با دقت فراوانتری می بایست همراه باشد چرا که در این زمینه بین تنها ۲ حالت شرایط مطلق منفی و مثبت مطرح است. دقت و مطالعه فروان موجب اتخاذ سیاستی بهنجار خواهد  گردید و غفلت از آن موجب رشد بی رویه و ناهنجار ساخت و سازهای شهری می شود.

تبدیل اراضی گسترده درون و خارج شهری به پارکهای جنگلی خارج شهری نتایج سه گانه:

۱- تقویت منابع زیست محیطی ۲- پیشگیری از گسترش بی رویه ساخت و سازهای درون و برون شهری ۳- منابع اصلاح توزیع متراکم جمعیت شهری از طریق احداث های کاملاً کنترل شده و با برنامه ریزی در آینده را به همراه خواهند داشت.

– ضرورت وجود گیاه در طراحی بافت های شهری

– ضرورت تشخیص رفتار گیاه بعنوان موجود زنده در نماسازی ابنیه

– فرم مهندسی

گیاه بصورت درخت یا درخچه و یا بوته در طول عمر خود همواره در حال رشد بوده و عموماً بر حجم و ارتفاع آن – در آن حدود که روی نمای طراحی شده شهری ما تاثیر قابل ملاحظه بر جا بگذارد- افزوده می شود. این معظلی است که همواره معماران به آن می اندیشیدند و بعضاً به ایراد اساسی حذف پوشش گیاهی و یا به یک پروژه ناقص از لحاظ معماری و منظر گرفتار می آیند.

همکاری نزدیک و پایاپای و مشترک طراحان و معماران شهرساز و طراحان و معماران فضای سبز مشکلات مربوط به حذف پوشش گیاهی و یا پروژه­های فضای سبز ناقص را مرتفع خواهند ساخت و علاوه بر آن منجر به ارائه طرح ها و سبکهای جدید معماری خواهد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

در صورتیکه در طراحیهای خود با متخصص امر مشورت نمایند علاوه بر ارائه پروژه­ای بدون نقص می توانند از صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در برآوردهای مربوط به مواد و مدت زمان تقریبی احداث پروژه بهره مند کردند. بسادگی می تواند منحنی رشد و حجم ارتفاع گیاه را در طول حیات آن ترسیم نموده و با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری- و حتی تجسم شرایط جدید- تاثیر حضور گیاه را از لحاظ ظاهری اشغال سطح نمای پروژه، مورد بررسی قرار داد و به ترسیم نمای نهایی ابنیه اقدام نمود. و بر حسب نیاز و با انتخاب گونه گیاه مناسب و نقطه مناسب کاشت براساس نقطه تعیین شده در طرح نمای ساختمان می توان حتی بخشی از حرکت های رنگ و حجم را در نمای ساحتمان برای آرشیتکت پر نمود.

۶- ساماندهی بافت شهری آرمانی با مقاصد نزدیک و دور

بدون شک پدیده شهر نشینی از ابتدای مدنیت با مهاجرت همراه بوده است و در این بین پدیده غر مسطح بودن اقتصادی شهروندان آ چنان بوسیله کارگزارن بزرگ درک نگردیده و در حیطه سیاست گذاری کلان شهرها جز به شکل گیری مناطق و نواحی غیر اصولی و ناهنجار پیرامون شهرها و حتی درون شهرها راه بجای دیگر نبرده است. در این راستا برنامه احداث شهرکهای اقماری در صورتی می توانند در رفع این ناهنجاری مفید واقع شود که براساس برنامه درون قطعی انتقال شهروندان نقاط متراکم و غیر اصولی درون شهری از یک سو و مدرن سازی نواحی تخلیه شده به منظور اسکان اصولی ساکنان نقاط باقیمانده غیر اصولی از سوی دیگر صورت پذیرد. بدین منظور ابتدا با احداث یک شهرک اقماری با گنجایش کافی جهت انتقال ساکنان کامل یک نقطه پر جمعیت و غیر اصولی شهری، مشکل تخلیه و اسکان ساکنان این نقطه مرتفع می گردد. سپس با تخریب و احداث اصولی و مدرن نقطه درون شهری مورد نظر امکان اسکان جمعیت چند نقطه متراکم – در سطح و نه در ارتفاع – درون شهری دیگر حاصل می شود.

بدین ترتیب نقاط درون شهری متعددی حاصل آید که میتوانند در برنامه سامان دهی اصولی شهر به بهترین نحو مورد بهره برداری قرار گیرد. بویژه این طرح فضاسازی در درون شهرها برای مقابله و امادگی در برخورد منطقی با پدیده شهرها در اواخر قرن آینده کاملاً ضروری می باشد. و بعنوان اقدامی اصولی جهت توسعه کشور در نقاط بکر و دست نخورده:

انتقال مرکز سیاسی کشور به شهر دیگر ( شهری حتماً جدید الحداث با ویژگیهای معماری اصولی فرهنگ و تمدن کشوری) می تواند در توزیع منطقی سرمایه گذاری ها به نقاط مورد هدایت، موجب توسعه نقاط شهرهای دیگر و در نتیجه کشور گردد. چنین ساماندهی در دنیای امروز ضوروتی فراتر از نیازهای مادی را در دل خود جای داده است. تا آنجا که ما در گذشته ای نه چندان دور در شهرهایمان در عین مفرحی ناشی از همجواری با درختان و باغات کهنسال و نهرها و جویبارهای زالال و پاکیزه جاری در شهر، همجوار مدفن وابستگان و دوستانمان نیز بوده­ایم. غرق در معنویت و مواهب طبیعت امروز همجواری طبیعت و معنویت دور از دسترس زندیگمان قرار گرفته است. ضرورتی که در شهرهای معتبر جهان بدان از قلب توجه شده و همچنان رعایت می گردد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

حفظ بافت های قدیمی (از دیدگاه هنری و ارزشهای تاریخی) در کنار توسعه بافتهای جدید شهری ضروری است و بدین منظور می بایست راه کار را مشخص نمود. توجه به ساختار و بافت شهرهای معتبر جهان تهی از فاید نخواهد بود. در برنامه هویت بخشی به شهرهای بزرگ ایران لازم است بسیاری از بافت های شهری از بیخ و بن اصلاح شوند.

– در بخشی از طرح توسعه بافت های جدید شهری مناسبت دارد که نقطه ای نیز برای نمایش عصاره­ای از فرهنگ و معماری جهانی در نظر گرفته شود.

– خوب است به اندیشه های مطروحه بعنوان ثروتهای اساسی یک کشور بهای لازم داده شود.

– در استراتژی احیا و ساماندهی بافتهای شهری یکی از کارآمدترین اقدامات:

تشکیل واحدهای عالی شهرسازی و معماری ویژه هویت بخشی بافت شهرها با دستورالعملی کاملاً شده روشن و آینده نگر می باشد.

– معماری فضای سبز در احیای اساسی و اصولی بافت های شهری موثر، پرفایده و اجتناب ناپذیر است. و طیف گسترده تری از نتایج اولیه خود، نظیر طراحی و معماری خیابانها و معابر. ساختمانها ( اعم از خصوصی، عمومی و دولتی) چشم اندازها و ذخیره سازی زمین های بکر و مفید درون و پیردامون شهری را شامل می شود. و همکاری و هماهنگی معماران شهرساز و معماران فضای سبز چنین اهداف را تأمین خواهد نمود.

و سرانجام آنکه:

بواسطه انکه شهروندانی با سطوح متفاوت اقتصادی در کنار یکدیگر بوجود دارند و از سویی نیاز به سیاست های شهرک های اقماری و مدرن سازی و احیای بافتهای قدیمی و فرسوده ( با رعایت حفظ ارزشهای معماری و میراث تاریخی) و اصل تمرکز زدایی منطقی موجب می شوند که سامان دهی بافت های شهری، آرمانی با مقاصد نزدیک و دور محسوب گردد.

مهندس ماشاالله گودرزی

طراحی مدرسه ی پل

پلی که دو قلعه ی باستانی را در خانه های روستای چین ارتباط می دهد، یک مدرسه طراحی معماری تلفیقی است و اقتصاد محلی را از سر می گیرد ، در حالی که به دقت ارتباط میان معماری گذشته و آینده را در نظر می گیرد و با محیط خود هماهنگ است.مدرنیزاسیون سریع چین باعث تضاد های مطلق میان ساختارهای قدیم و جدید شده است، گسستگی میان معماری گذشته و حال باز شده، و بسیاری مناطق روستایی توسعه نیافته رها شده و با ظاهر به سرعت در حال تغییر مناطق شهری ارتباط نیافته.

 طراحی مدرسه ی پل

pol-school1

ایالت روستایی فوجیان Fujian ، در سواحل جنوب شرقی چین ، یک منطقه ی کوهستانی با آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب است – به طور سنتی توصیف میشود ” کوه هشت بخشی ، یک قسمت آب و یک قسمت زمین های کشاورزی” . روستای کوچک زیاشی Xiashi در فوجیان چندین ساختمان جدید دارد. برای چندین سال پیاپی نه تنها به یک مدرسه ی ابتدایی ،‌ بلکه به یک مرکز اجتماعی جدید برای ارائه ی یک فضای اجتماعی مرکزی نیاز داشت.

ماموریت: هدف اصلی طراحی مدرسه ی پل Bridge School بود برای از سر گرفتن اجتماع زیاشی و برای حفظ فرهنگ سنتی و شیوه ی زندگی از طریق یک زبان زیبایی شناسانه معاصر که با سنت در حال رقابت نیست اما در عوض ارائه می شودو با سنت در روش های جدید در ارتباط است. وقتی از معمار لیژیادونگ خواسته شده بود که مدرسه را طراحی کند ، او الهام این را داشت که آنرا روی پلی میان دو توتولوی باستانی ancient toulou – قلعه مانند سنتی- مانند ساختارها قرار دهد – که در دو طرف رودخانه از طریق روستا ایجاد می شود. در اصل ساخته شده توسط اجداد مردم محلی هاکا Hakka ، این قلعه های مدور متمایز ، دیوارهای ضخیم و محکم کوبیده شده در زمین است. ساختاری که پلها دو نیمه روستا را در ارتباط نمادین گذشته و حال درنظر می گیرند.

 طراحی مدرسه ی پل

تحقق:
توسط پایه های بتنی تقویت شده ،‌ سازه های فلزی ساده همانند یک شاه تیر جعبه ای غول پیکر که کمی جا به جا شده عمل می کنند ، بنابراین ساختمان ماهرانه می پیچد ، بالا می رود و پایین می آید به عنوان محدوده ی نهر . در داخل یک جفت تقریبا یکسان، کلاس های درس گوه ای شکل است، که هر کدام به سمت نقطه ی میانی ساختار باریک می شود. اگر چه امکان این برای استفاده ساختمان اصلی به عنوان پل وجود دارد ، یک گذرگاه باریک در زیر سازه های فلزی به حالت تعلیق درآمده است و لنگر توسط سیم های کششی یک مسیر جایگزین و مستقیم تر ارائه می کند.

 طراحی مدرسه ی پل

از جمله در طرح ساختمان یک زمین بازی برای کودکان در یک طرف آب است. سبکی طبیعی و سیالیت فضایی عناصر کلیدی ساختار است. با استفاده از درب های کشویی وتاشو ، مدرسه به تئاتر تصنیف و یا ساختار بازی تبدیل می شود. این توانایی برای حرکت کودکان و تشویق آنها برای درگیری فعال با معماری است. قاب فولادی در حجابی از میله های چوب باریک پیچیده شده است ، که نور را فیلتر میکند و فضای داخل را با نسیم خنک معتدل می کند. ساختار در تضاد کامل با معماری سنگین دو طرف نهر، به نظر سبک میرسد.

 

 طراحی مدرسه ی پل

 

مفهوم ساختمان الهام گرفته از طب سنتی چینی است، که انسان را به عنوان یک سیستم کامل با قطعات بهم پیوسته می بیند. با نزدیک شدن به پروژه این روش برای در نظر گرفتن جامعه به عنوان کل برای ایجاد ساختمان های انعطاف پذیر و مطبوع پسندیده است. مدرسه ی پل در بسیاری سطوح به وحدت رسیده:‌ بین گذشته و حال ، میان سنت و مدرن، میان دو طرف رودخانه ، و بین اعضای جامعه. ساختمان ، روح بخشی موفقیت آمیز جامعه ، پرداختن به نیازهای اجتماعی از طریق مداخله های معماری را در بر دارد.

طراحی شده توسط :‌ آتلیه لیژیادونگ Li Xiaodong Atelier

گرداوری:دینا صنیعی

دکوراسیون  آپارتمان 
اگر قصد ندارید مدت طولانی در یک مکان ماندگار شوید یا اگر نمی‌خواهید در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات ساختمان خود با سایر مالکان سهیم باشید، اجاره خانه بهترین کار است. اغلب مستأجرین با این مشکل مواجه‌اند که نمی‌توانند آپارتمانشان را آن طور که دوست‌دارند تزئین کنند زیرا اغلب مالکین نسبت به هرگونه تغییر در دکوراسیون داخلی و طرح آپارتمان خود سختگیر و حساس هستند.در این مقاله نکاتی برای تغییرات جزئی اما چشمگیر در آپارتمان اجاره ای شما ارائه می شود.

ایجاد فضاهای جدید در آپارتمان:

یکی از راه‌های ایجاد تغییر و اعمال سلیقه در دکوراسیون داخلی آپارتمان، تقسیم اتاق‌های بزرگ به چند قسمت کوچک‌تر است.
این کار به‌راحتی با استفاده از پاراوان که در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع در بازار وجود دارد، امکان‌پذیر است. با این کار نه‌تنها فضاهای بیشتری خواهید داشت بلکه با انتخاب صحیح و مناسب پاراوان‌ها، به نوعی سلیقه خود را نیز به‌نمایش می‌گذارید.

خلاقیت در آپارتمان اجاره ای

اگر می‌خواهید خلاقانه‌تر عمل کنید، می‌توانید درهای قدیمی را از کهنه‌فروش‌ها خریداری کنید و با کاغذدیواری، پارچه یا رنگ، سطح آن‌ها را بپوشانید و تزئین کنید. اگر این پیشنهاد مطابق سلیقه شما نیست، با استفاده از یک کاناپه نیز می‌توانید فضای اتاق را تقسیم کنید. به این ترتیب بخشی به‌عنوان نشیمن و بخشی به عنوان غذاخوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از یک فضای بزرگ بدون دیوار حائل برای دو منظور استفاده می‌شود.

خلاقیت در آپارتمان اجاره ای

استفاده از کابینت‌ها:

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در کابینت‌ها، طرح شخصی خود را در آپارتمانتان پیاده کنید. کابینت‌ها اغلب دستگیره‌های ساده ای دارند. آن‌ها را به سلیقه خود عوض کنید. البته دستگیره‌هایی انتخاب کنید که استاندارد باشند و موقع جابه جایی بتوانید آن‌ها را به محل جدید منتقل کنید.

درب کابینت‌ها را نیز می‌توانید به سلیقه خود عوض کنید و همه این‌ها را مجدداً در زمان جابه جایی به وضعیت اول برگردانید. حتی اگر مالک سختگیر هم باشد این تغییرات کوچک قابل‌قبول است.

تغییرات در کف و دیوارها:

اگرچه نمی‌توان در خانه استیجاری موکت‌ها را کند یا رنگ دیوارها را تغییر داد، ولی باز هم می‌توان ترفند‌هایی به‌کار برد. برای مثال ورقه‌های پهن را با نوارهای چسبی بر روی دیوار بچسبانید یا با کاغذهای آماده پشت‌چسب‌دار دیوارها را بپوشانید.

برای کف اتاق‌ها از چند تکه قالیچه کوچک که تنوع زیادی در محیط ایجاد می‌کنند، استفاده‌کنید. حتی می توانید با چند تکه از نمونه‌های کوچک موکت‌ها و سایر کف‌پوش‌ها که در فروشگاه‌ها ارائه می‌شوند، یک طرح جدید درست کرده و الگوی خاص خود را اجرا کنید.

ابتکارات کوچک تغییرات بزرگ به وجود می‌آورند:

با تغییرات جزئی آپارتمانتان را منحصر به‌فرد کنید. برای مثال نصب یک پوشش پارچه‌ای شیک به دور جام دستشویی، فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافه ایجاد می‌کند و به دستشویی جلوه‌ای خاص می‌بخشد. استفاده از تابلوها و  گیاهان آپارتمانی نیز در زیباتر شدن محیط مؤثرند.

شما می‌توانید تابلوهای سبک و کم‌وزن را بدون سوراخ کردن دیوارها از یک نخ ماهی‌گیری که از حاشیه گچ‌بری‌ها عبور کرده ‌آویزان کنید. البته می‌توانید تابلوها یا آثار هنری را روی سه‌پایه‌ها، تاقچه‌ها یا پایه‌های سه‌گوش کنج دیوارها نیز قرار دهید. همین روش را برای گیاهان آپارتمانی نیز می‌توانید به کار برید. گیاهان به محیط زیبایی و تنوع می‌بخشند و به پاکی هوای آپارتمانتان کمک می‌کنند.

با کمی خلاقیت و ابتکار می‌توانید به سلیقه خود محیطی دکوراتیو با تزئیناتی منحصر به فرد بیافرینید.‌    

خلاقیت در آپارتمان اجاره ای

مرکز فرهنگی و گالری هنری پل کله

در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۵ مرکز فرهنگی پل کله در های خود را روی علاقه مندان هنر سراسر جهان گشود.مرکز فرهنگی پل کله یک نماد بین المللی است که به منظور تقدیر از پل کله ،نقاش ،موسیقی دان ،معلم و شاعر بزرگ قرن بیستم توسط رنزو پیانو ساخته شده است .این بنا در شهربرن ،جایی که او نیمی از عمر خود را در آن سپری کرده است ،قرار دارد .از حدود ده هزار اثر پل کله تقریبا چهار هزار اثر آبرنگ و طراحی در این گالری جمع آوری شده است .می توان گفت این مرکز بزرگترین مجموعه در جهان است که تنهابه اثاریک هنرمند اختصاص یافته است.

“رنزو پیانو “در خصوص طراحی این موزه می گوید: “باید اول گوش دهید که زمین به شما چه می گوید ،چرا که سایه طرح از قبل درآنجاست . در این مورد خاص باید به صدای پل کله نیز گوش کنیم وایده بگیریم.در آثار او همیشه طبیعت ،درختلن ورنگ ها دیده می شود…”
بدین ترتیب وی با الهام از آثار پل کله و توجه به بستر و زمینه ساختمان بنایی را طراحی نموده است که هم اکنون در زمره موفق ترین آثار با هدف پیوند با زمینه می باشد.

resized_492x246_492x246_resized_750x375_750x375_kultur_paul-klee-zentrum_400

طرح معماری بنا
سه تپه ساخته شده از فولاد و شیشه به سه ساختمان تقسیم شده است که با عملکردهای مختلف شناخته میشود . در حقیقت علاوه بر فضای نمایش گسترده،این موزه محوطه مدرن موسیقی و تئاتر برای برنامه های خود مرکز و مهمانان دارد .همچنین شامل یک موزه برای کودکان چهار سال و بالاتر می باشد که در آن می توانند با روش های گوناگون هنر را درک کنند. به طور کلی می توان گفت این مجموعه یک گردشگاه چند منظوره با تاسیسات ارتباطی ،سرسراها ،سالن های اجتماعات،سالن سمینار می باشد.ساختمان به سه قسمت متصل به هم تقسیم شده است :بال جنوبی (کوتاهترین موج)شامل دفاتر مدیریت ،اداری،تحقیقات و سرویس است قسمت مرکزی (موج میانه)به مجموعه های دائمی و نمایش غیر دائمی و همچنین محل انبارها اختصاص داده شده است و موج سوم و بلندترین آنها به پذیرش و شروع حرکت یعنی قسمت ورودی و سالن اجتماعات و … اختصاص یافته است.
این سه طاق که تمامی فضاهای اصلی موزه را در خود جای داده اند توسط راهرویی شیشه ای به طول ۱۵۰ متر به یکدیگر متصل می شوند که پیانو ازآن به عنوان خیابان موزه یاد می کند و از پنجره های آن به راحتی می توان مناظر اطراف و چمن هایی که بر روی سقف موزه روییده است را مشاهده کرد . پیانو محل ساخت بنا را نیز در مکانی از سایت انتخاب نموده است تا منحنی ملایم اتوبانی که در دسترسی اصلی موزه نیز می باشد از این راهرو شیشه ای دیده شود.

108_400

 

34_400_01

 

 

بازدیدکنندگان هنگامی که به قسمت نمایش آثار داخلی وارد می شوند ،کم کم به داخل تپه ها قدم می گذارند،سپس به ئمرکز تحقیقات و مطالعات درباره کله و آثارش می رسند.
بال های مختلف و گوناگون توسط یک مسیر ارتباطی به هم متصل می شوند.ورودی اصلی مرکزی از طریق یک پل شکل می گیرد که در آن مسیر قسمتی وجود دارد که بدنه شفاف آن در یک حفره عمیق فرو رفته است،این کار ابتکاری نوین برای مخفی کردن اندازه واقعی بنا است .از این قسمت بازدیدکننده شکل تپه یا موج مانند ساختمان را تحسین می کند.

ایده طراحی
ایده طرح بادر نظر گرفتن فراز و فرودهای روح یک مجسمه مطابق با پستی بلندی و شیب زمین بود. بنابراین موزه دقیقا شکل زمین را می گیرد،در عین حال تا جایی که ممکن است حومه و طبیعت را کامل می کندو حس زیبایی و نامحدودی را که توسط کوهستان ایجاد شده است امتداد می دهد.

e1_400

تعامل با تپه های اطراف
رابطه نزدیک کارهای کله با طبیعت بود که باعث شد رنزوپیانو ساختمانی را طراحی کندکه با تپه ها و محیط اطراف متعامل باشدو در نتیجه ساختمانی سبک وزن،به شکل سینوسی که بیشتر از استیل و شیشه تشکیل شده ،طراحی شدکه بیشتر به مجموعه ای از تپه ها می ماند.
مسیر شهری
همچنین از ابتدا مشخص بود که ارزش کله و هنر او بسیار فراتر از یک ساختمان معمولی است واین مرکز باید به آثار “شاعر سکون”تعلق گیرد،بنابراین ایده های پیانو در حول و حوش سکوت وسکون موزه چرخید.عبور یک مسیر شهری از نزدیکی محل پروژه نه تنها برای او مشکلی ایجاد نکرد ،بلکه او احساس کرد که باید این پروژه هم از لحاظ عملکردی و هم از نظر زیبایی شناسی به رگ اصلی وبنیاد تمدن متصل شود.

 

 

قاب خمشی

قاب های خمشی تشکیل شده اند از یک یا دو قاب پرتال که تیر ها و ستون های آن با اتصالات مقاوم خمشی به هم متصل شده اند که تغییر شکل های خمشی را از تیر به ستون و یا بالعکس منتقل می کنند. تیرها و ستون ها با یکدیگر کار می کنند تا سازه در مقابل نیرو های وزنی و جانبی مقاومت کند. مقاومت خمشی باعث می شود که قاب های خمشی منعطف ترو شکل پذیر تر از قاب های مهاربندی شده و یا دیوار های برشی باشند. رفتار شکل پذیر این سیستم باعث می شود که انرژی ناشی از زلزله را جذب کند ولی تغییر مکان جانبی را که برای آرامش ساکنین و امنیت آنها مهم است را افزایش می دهد.

7_400_01

قاب های خمشی باعث ایجاد فضا های آزاد معماری با کمترین تداخل سازه ای می شوند. ساختمان های اداری که معمولا نیاز به فضا های منعطف با کاربری های متنوع دارند از این سیستم استفاده می کنند. برای کاهش تغییر مکان جانبی در ساختمان های بلند سیستم های دوگانه استفاده می شود که از مهاربندی و یا دیوار های برشی بهره می گیرند و معمولا در هسته داخلی قرار داده می شوند زیرا در این نقاط انعطاف پذیری پلان زیاد مهم نیست.

به علت هزینه بالای اتصالات خمشی موجود در این سیستم ساختمان های با ارتفاع کم ممکن است از این سیستم در چند دهانه محدود استفاده شود. دیگر دهانه های مفصلی تنها بار های قائم را تحمل کرده و توسط دهانه های دیگری که قاب خمشی هستند پشتیبانی می شوند.اتصال تیر به ستون معمولا قائم بوده و تلاش می شود که بعد از تغییر شکل نیز قائم باقی بماند. تیر ها با مقاومت در مقابل پیچش به تحمل بار های جانبی کمک می کنند.

۱- قاب پرتال با اتصالات مفصلی در مقابل نیرو های جانبی ناپایدار است

۲- اتصال خمشی در تراز پایه و اتصال مفصلی در تیر ، تغییر مکان زیاد

۳- اتصال مفصلی در پایه و تیر صلب با اتصال خمشی ،تغییر مکان زیاد

۴- اتصال خمشی در پایه و تیر صلب،تغییر مکان به نصف کاهش یافته

۵- پایه با اتصال مفصلی و اتصالات خمشی در تیر، تیر دارای نقطه عطف است

۶- بار قائم، پایه مفصلی، تیر با اتصال خمشی ، تیر دارای دو نقطه عطف است

۷- بار جانبی ، تمام اتصالات مفصلی ، نقطه عطف در تیر و ستون

۸- بار قائم ، تمام اتصالات خمشی ، نقطه عطف در تیر و ستون

۹- تغییر شکل قاب با چند دهانه تحت بار جانبی

۱۰- تغییر شکل قاب با چند دهانه تحت بار قائم

 

 

 

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

شوادان
این فضا که شبادان، شبابیک، خشیان و باد کش نیز نامیده می شود به طور مشخص در شهرهای دزفول و شوشتر دیده می شود. و زیر زمینی با عمق بسیار زیاد است. با توجه به ویژگی خاک این دو شهر، در واقع در دل زمین حفر می شود و معمولاً فاقد مصالح بنایی است و حداکثر در مواردی بخش هایی از دیواره ی آنرا با گچ می پوشانند. سقف آن گنبدی و فاقد سازه است. در بالاترین قسمت سقف، سوراخی وجود دارد که معمولاً به کف حیاط می رسد.
این فضا که گاه ۶ تا ۷ متر در زیر زمین پایین می رود به حریم مالکیتی خانه ی مجاور نیز نفوذ می کند.
شوادان ها علاوه بر مکش سوراخ بالا که موجب جریان هوا می شود، از پدیده ی نفوذ تأخیری فصول در زمین استفاده می کنند. در چنان عمقی معمولاً با دمای یک یا حتی دو فصل قبل روبرو هستیم.

18b_400

شوادان ها یکی از ویژگی های خاص و ویژه معماری دزفول است که کاربری های متنوعی داشته است از جمله کار تهویه هوا و خنکی ساختمان را بر عهده داشته ، به این صورت که شوادان دریچه ای در بیرون خانه برای ورود هوا داشته و با توجه به عمق شوادان و رطوبت موجود در آن ، هوای در شوادان خنک شده و این هوای خنک از طریق کانال هایی در بخش های مختلف ساختمان توزیع می شده است. علاوه بر آن به عنوان محلی خنک و آرام در تابستان ها مورد استفاده قرار گرفته ، همچنین این شوادان ها به خانه های همجوار راه داشته است و به این صورت ارتباط نزدیکی میان همسایه ها وجود داشته است.
ر این فضا(شوادان) محلهایی برای نگهداری مواد غذایی نیز وجود داشت. مثلاً نگهداری گوشت که بوسیله زنجیرهای بسیار قطور از سقف آویزان بود : تنها بهانه‌ای که شخص را در روز به بیرون از شوادان می‌کشاند پختن نان بود. می‌توان گفت در معماری این ناحیه بیشتر ارتباطات عمودی است تا افقی.
واژه کت که قسمتی از فضای شوادان است در جاهای دیگر معماری دزفول استفاده می‌شود. به این ترتیب که در کنار رودخانه دز تپه‌هایی با ارتفاع ۳۰-۲۰ متر با خاک و سنگ بسیار پیوسته و متراکم وجود دارد. درون این تپه‌ها را سوراخهایی یا فضاهایی برای استراحت درست کرده‌اند«کاملاً طبیعی» که در گذشته استفاده‌های دیگری داشته ولی امروزه برای تفریح و استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرند این فضاها که همه به هم پیوسته و راه دارند کت نامیده می‌شوند و فضاهای تقسیم کوچکتر را کتول می‌گویند.

17b_400_02

لوچیانو بالد ساری

baldessari,luciano

بالد ساری،لوچیانو

تولد در رووتو به سال۱۸۹۶،مرگ در میلان به سال۱۹۸۲٫در پلی تکنک میلان درس خواند و درسال۱۹۲۲فارغ التحصیل شد.دوره ی فعالیت حرفه ای او به عنوان طراح و نقاش از سال۱۹۲۰به بعد آغاز شد.

از سال۱۹۳۲تا سال۱۹۳۳با همکاری جینو پونتی کارخانه ی تولیدی سیماشوکولات سیما را نیز در میلان طراحی کرد.

از کارهای نمایشگاهی بسیار شاخص او دو نمونه را میتوان نام برد:

۱)غرفه ی وستا در نمایشگاه سال۱۹۲۳میلان،به شیوه ی ساختار فرمالیستی و با تناسبات زیبا و نماسازی جرز پنجره ای؛

۲)ساختمان غرفه ی بریدا در نمایشگاه سال۱۹۵۱میلان،با فرم جسورانه ی سقف پوسته ای که با بتن مسلح به اجرا درآمد.

بالدساری در زمره طرفداران معماری سنتی در مکتب راسیونالیسم ایتالیائی به شمار می رود.

 

پایاب
محل دسترسی به آب قنات در حیاط خانه ها و مساجد است و نمونه های عمومی آن نیز در شهرهایی همچون نایین به چشم می خورد. الگوی معمول آن هشتی است که با اتاق ترکی یا کلمبه پوشانده و در مسیر قنات در مرکز آن یک حوض ساخته می شود. نکته اقلیمی، هوای بسیار خنک آن در تابستان است که علاوه بر استفاده به عنوان یخچال برای نگهداری مواد غذایی، در مواردی برای خواب نیم روزی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

21507384_400_04

احتمالاً می توان بین پایاب و پادیاو رابطه ای برقرار کرد، فضایی که به گفته ی استاد پیرنیا با online casino مهاجرت به اروپا پاسیو را بوجود آورده است. نمونه های عالی پایاب در مسجد جامع نایین، مسجد جامع نطنز، مسجد جامع یزد و خانه های تاریخی یزد از جمله خانه ای که امروز به هتل کهن کاشانه تبدیل شده دیده می شود.
پایاب ها مکان هایی هستند که برای دسترسی آسان به گذرگاه زیرزمینی آب قنات ساخته می شوند. پایاب با پله از سطح زمین به پایین می رسد. پایاب ها نقش تفریح گاه داشته اند و به خاطر هوای خنک شان، هم به طور خصوصی و هم عمومی از آن ها استفاده می شده است.فضای اصلی پایاب، از یک اتاق به شکل های چهارگوش و هشت گوش ساخته شده. در کف پایاب، یک حوض است که معمولا آب قنات در آن می چرخد و از آن بیرون می رود.

 

s3t2ir0wenqg8o03t0sk_400_04

یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. معمولاً هر یخ‌چال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند.

yakhchal_of_yazd_province_400_01

یخچال‌ها به طور عمده از سه قسمت تشکیل شده‌اند، دیوار طویل سایه انداز، مخزن یخ و حوضچه‌های تولید یخ. دیوار سایه‌انداز این دیوار بسیار طویل و بلند است، ارتفاع این دیوارها که گاهی تا ۱۰متر می‌رسد، در طول روز از تابش آفتاب بر روی آب‌های منجمد شده در حوضچه‌ها جلوگیری می‌کند. گاه جهت استحکام بیشتر دیوار سایه‌انداز، پشت‌بندهای بزرگ در قسمت جنوبی دیوار احداث می‌کردند. دیوارهای سایه‌انداز در پایین دارای ضخامتی زیاد بوده و به تدریج در بخش‌های فوقانی از قطر آنها کاسته می‌شود. حوضچه‌‌های تهیه یخ این گودال مستطیل شکلی است که به موازات حوضچه‌ها، دیوار سایه‌انداز و در بخش شمالی آن حفر شده و طول آن اندکی کمتر از طول دیوار و عمق آن ۳۰ الی ۵۰سانتیمتر و گاه بیشتر بوده است. این گودال محل تهیه یخ در شب‌های سرد زمستان بود. مخزن یخ این مخازن معمولا در پشت دیوار سایه‌انداز و در بخش جنوبی آن و در بعضی موارد به وسیله یک یا چند مدخل ورودی به بخش شمالی راه می‌یابد. انبار یخ نیز گودال‌های عمیق و بزرگی هستند که در وسط مخزن یخ حفر شده‌اند. شکل این گودال‌ها در یخچال‌های گنبددار به صورت دایره با شعاعی تا حدود ۴متر و گاه بیشتر است. دیوار این گودال‌ها از سنگ یا آجر یا اندود کاهگل ساخته و پشت آن با مصالح عایقی چون خاک ذغال و یا مصالح دیگر پر شده است. جهت دستیابی به کف این گودال‌ها نیز از پله‌های کوچکی که در دیوار آن تعبیه شده، استفاده می‌شود همچنین چاهی در بیرون از یخچال حفر شده که به وسیله مجاری باریکی که در کف گودال‌های یخ تعبیه کرده‌اند، آب حاصل از ذوب یخ به این چاه‌ها هدایت می‌شود.

screen-shot-2012-07-18-at-1.26.59-pm_400

white-trash-repairs-yakhchal1_400

 

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

 

پروژه ‌ Ted Givensدر بین ۱۰ پروژه هنگ‌کنگ انتخاب شد

 

 

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

طراحان این پروژه به دنبال طرحی پر جنبش برای معماری هستند تا پناهگاهی امن و مطمئن در مکان‌های ناامن و در معرض طوفان‌های شدید بسازند.

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

 

 

هدف رهایی از راه‌های استاتیک ساخت و ایجاد روش استفاده از فن‌آوری است که در پاسخ به محیط به روش دینامیک کسب می‌شود

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

ساخت خانه ای دربرابر نا امنی

Arch2O-3D-Art-Exhibit-02

نمایشگاه بین المللی هنر سحر و جادو ویژه در چین در سال ۲۰۱۲ درهانگز در حال اجراست.

این نمایشگاه یک رویداد خاص است. یک تجربه سرگرم کننده برای کودکان که می توانند احساس آثار هنری لمس کنند  و همچنین با آثار هنری مختلف بازی کنند.

arturarch-3D-Art-Exhibit

-3D-Art-Exhibit-

Arch2O-3D-Art-Exhibit-06

arturarch-3D-Art-Exhibit-07

Arch2O-3D-Art-Exhibit-08

Arch2O-3D-Art-Exhibit-09

Arch2O-3D-Art-Exhibit-10

Arch2O-3D-Art-Exhibit-11

Arch2O-3D-Art-Exhibit-05

Arch2O-3D-Art-Exhibit-04

3D-Art-Exhibit-arturarch

نقاشی های 3d

arturarch-3D-Art-Exhibit

 

طراحی معماری جالب پارک

یک زمین در کنار آزادراه شهر Bat-Yam سرزمین اشغالی ، با یک طراحی معماری زیبا و جالب تبدیل به یک مکان عمومی شد.
این زمین که به یک پارچه سوراخ سوراخ شباهت دارد، پارک عمومی جدید حالت ناهنجار حدی را کمی تخفیف داد که انجام فعالیت‌های خاص در مکانی عمومی را ممکن می‌سازد.
معمولاً شرایط حدی در شهرهای مدنی منجر به ایجاد فضاهای عمومی می‌شود که اصولاً توجهی به آنها نمی‌شود در حالی که انواع مختلف فعالیت‌ها را برای طیف گسترده‌ای از مردم جذب می‌کند.

طراحی و ساخت پارک

پروژه ” REAL estate” شامل نمادشناسی جدید برای مکان‌های عمومی است که مرزهای بین محدوده خصوصی و عمومی در چشم‌انداز شهری را بررسی می‌کند.
این زمین در شهر مدیترانه‌ای Bat-Yam، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای سرزمین اشغالی قرار دارد.
اکثر ساکنان این شهر در خانه‌های مدرنی زندگی می‌کنند که در دهه پنجاه برای مهاجران ساخته شد

طراحی و ساخت پارک

این پروژه در انتهای یک خیابان مسکونی عریض متجدد قرار دارد که به دیوار بتنی منتهی می‌شود که به صورت یک مانع آکوستیک برای بزرگراه عمل می‌کند.
از آنجا که این مکان بلااستفاده محلی برای زباله‌های ساکنان محل، آتش‌بازی برای تعطیلات و استفاده از مواد مخدر، زندگی سگ‌ها و دیگر کارهای ممنوع شده بود،‌ این پروژه را در آنجا اجرا کردند تا مانع از این فعالیت‌ها شوند.

طراحی و ساخت پارک

نمای اصلی پروژه شامل دیواری به سمت خیابان مسکونی است که آن سویش پیداست و در ورودیش چوبی است و زمین بازی بین این دیوار چوبی و دیوار بتنی قرار دارد.
ارتفاع هر دو دیوار یکی است اما یکی بازدارنده و دیگری جذب کننده است. نوشته صورتی رنگ نئونی “the REAL estate” بیانگر این است که این مکان برای عموم قابل استفاده است.
سطح این زمین از یک پارچه یک سَره به شکل پتوی بتنی است که تا دور دیوار بتنی آکوستیک کشیده شده است.
سطح پیوسته از چشم‌انداز افقی ساخته بشر آغاز شده و به تدریج به سمت دیوار شیب‌دار عمودی می‌رود.
در این سطح هفت تو رفتگی چوبی قرار دارد حالت فضای خصوصی را در این چشم‌انداز شهری به خود گرفته‌اند. هرکدام از این تورفتگی‌ها شکل بدن را به صورت فردی، دو نفره و گروهی به خودمی‌گیرند.

 

 

طراحی و ساخت پارک

 

 

طراحی و ساخت پارک

گرد اوری: دینا صنیعی

طراحی شهری کامل در تیرانا

گروه معماری Grimshaw به تازگی اعلام کرد که برای طرح جامع یک گستره بزرگ در پایتخت آلبانی – تیرانا- انتخاب شده است.
این گروه طرح زنجیره‌ای قوی از فضاهای عمومی در بلواری را ارائه داد که از نظر هندسی پاسخی به الگوهای موجود مالکیت زمین است.

طرح کامل شهر در تیرانا

تیرانا شهری مدیترانه‌ای با فرهنگی خارجی است. در این طرح، هر فضا یا اتاق نشیمن با مشخصه و استفاده‌ای متفاوت نشان داده شده است.
شهردار تیرانا فراخوان طراحی‌ برای گسترش سه کیلومتری بلوار متعلق به دهه ۱۹۳۰ و ساخت پارک کنار رود ۷ کیلومتری را اعلام داشت.

طرح کامل شهر در تیرانا

فضای پروژه ۱۴ کیلومتر مربع است و فرصتی عالی برای طرح جامع در این مقیاس در مرکز قاره اروپا می‌باشد.
اگرچه زمان زیادی برای ساخت و تکمیل فضای این طرح جامع لازم است، شهردار تیرانا امیدوار است ساخت بلوار و اتاق‌های نشیمنش را که همانند ستون فقرات طرح است را هرچه سریعتر تمام کند.

طرح کامل شهر در تیرانا

 

طرح کامل شهر در تیرانا

گرد اوری دینا صنیعی

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳