لوازم دکوری خود را چگونه سازماندهی کنیم

وسایل دکوری بیشتر به وسایلی گفته می شوند که جنبه نمایش و زیبایی را در منزل دارند و باعث میشوند که وسایل مصرف خودشان را زیباتر جلوه دهند در کل وسایل دکوری به دو دسته تقسیم می شوند:

وسایل دکوری نمایشی

وسایل دکوری مصرفی

 وسایل دکوری

 

یک سری از وسایل در محل و فضای زندگی ما وجود دارند که اگر نباشند ما هیچگونه کمبودی را حس نمی کنیم و به روال زندگی معمولی ما لطمه ای وارد نمی کند. مثلا مجسمه های دکوری که ممکن است از گچ و چوب یا سفال یا هر چیز دیگری درست شده باشد و یا قاب عکس های مختلف که بر روی دیوارها و پیشخوانهای فضای ما گذاشته شده اند و یا حتی ظروفی که ما در کمدها و ویترین های خودمان گذاشته ایم و خیلی کم از آنها استفاده می کنیم.

نبودن این وسایل،‌هیچ گونه اختلالی در زندگی ما ایجاد نمی کند و باعث نمیشود که به خاطر نبود آنها با مشکلی مواجه شویم ولی بودن آنها نیز خالی از لطف نیست مثلا مجسمه های مختلف درگوشه و کنار و یا قاب عکس ها و اشیای دکوری دیگری در فضای ما باعث میشه که خلأهایی که در فضای خودمان داریم را پر کنیم و احساس خلوت و تنهایی را در ما از بین ببرند و بیشتر افراد نیز با این وسایل انس می گیرند و به آنها عادت می کنند.

برای تهیه کردن اینگونه وسایل می توانیم دو راه را پیشنهاد کنیم: ۱- آنها را بخریم ،‌ یعنی در فروشگاه های مختلف شهرها و فروشگاههایی وجود دارند که فقط وسایل دکوری می فروشند که ما می توانیم با مراجعه به این فروشگاه ها از تنوع رنگ و تنوع اجسام نیز استفاده کنیم و بنا به سلیقه خودمان آنجا خرید کنیم و حالت دوم اینکه آنها  را بسازیم که ساختن این وسایل نیز دو حالت دارد: ۱- سفارش دهیم  ۲- خودمان  بسازیم.

برای ساخت وسایل دکوری: حالت اول که سفارش دهیم به این گونه است که ما شکل و حجم  و رنگ و مشخصات کامل وسیله ای را که می خواهیم به جاهای مربوطه و استاد کار ماهر آن بدهیم، تا استاد کار سفارش ما را درست کند و تحویل ما دهد و حالت دوم این است که خودمان بسازیم یعنی با رفتن به کلاسهای مختلف یا دیدن برنامه های تلویزیونی، یاد بگیریم و وسایلش را تهیه کنیم و بسازیم. مثل ساخت گلهای چینی و یا ساختن گل و گلدان بوسیله روکش های رنگی چوب و یا دوختن پرده های رنگین برای پنجره ها.

 وسایل دکوری

وسایل دکوری مصرفی وسایلی هستند که علاوه بر اینکه باعث زیبایی و انسجام محل ما می شوند می توانیم به عنوان یک وسیله و ابزار از آنها استفاده کنیم مثلا یک میز تلفن علاوه بر اینکه    می تواند زیبا باشد به این صورت که از چوب درست شده باشد و پایه آن منبت کاری و صفحه آن معرق باشد و رنگ دلپذیری داشته باشد به عنوان یک میز جهت استفاده برای نگهداری از گوشی تلفن و دفترچه تلفن باشد و ما از آن استفاده بهینه بکنیم یا اینکه مبلمانی داشته باشیم که پارچه های آن مخمل باشد و پایه چوبی کوتاه و جذاب همچنین میزهای عسلی ست شده با پایه چوبی مبل که روی آن شیشه طراحی شده باشد، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی را به میدهد می توانیم از آنها برای پذیرایی کردن از مهمان ها و استراحت خودمان استفاده کنیم.

وسایل چوبی و یا شبه چوبی که در منزل ما وجود دارند تقریبا عبارتند از: کتابخانه، کمدها، جاکفشی، میزها و غیره که همه آنها هم به صورت دکوراتیو و هم مصرفی عمل می کنند به عنوان مثال یک کتابخانه بزرگ در وسط پذیرایی و یا اتاق کار با رنگبندی و تقسیمات درست وقتی که چیدمانی قشنگ داشته باشد، کتابها از بزرگ تا کوچک کنار هم و در بعضی طبقات مجسمه های تزئینی و در گوشه ای از آن قاب عکس های کوچک از افرادی که دوستشان داریم می تواند فضایی دلنشین برای ما ایجادکند. در کنار آن می توانیم میز کاری همرنگ و یا از خانواده رنگ کتابخانه داشته باشیم که یک صندلی گردان و دو صندلی ثابت جهت مهمان باشد و ما از این میز جهت مطالعه کتابهای کتابخانه خودمان استفاده کنیم.

وقتی که ما فضایی را دکور کنیم طبعا وسایل دکوری آنجا را یک جوری با هم ست و نزدیک هم می کنیم مثلا اگر کتابخانه و میز کار از MDFو یا چوب کرم رنگ باشد ما کمدها و جاکفشی و وسایل دیگر را از همان جنس و رنگ مثلا از MDF و یا چوب کرم رنگ می سازیم، و اینکه وسایل ما از یک نوع جنس و یک رنگ خاص باشند خود را در سطوح صاف اصلی فضا بیشتر نمایش دهند. مثلا یک میز و صندلی وکتابخانه به رنگ قهوه ای در زمینه رنگ سطوح صاف دیوار و سقف کرم روشن یک حالت برجستگی و شفاف را به ما نشان می دهد تا اینکه وسایل دکوری ما به رنگ کرم روشن با زمینه دیوار و سقف کرم روشن، چون رنگ وسایل دکوری با زمینه دیوار ما یک رنگ است و زیبایی خود را نشان نمی دهند.

پرده های یک منزل مثل لباس آن منزل می مانند همانطور که ما دوست داریم همیشه شیک پوش  و اطو کرده باشیم پرده های منزلمان نیز باید با پارچه های خوب و اطو کرده باشند رنگ بندی پرده ها باید طوری باشدکه با طیف رنگی دیوارها و کف و سقف همخوان باشد و منظره دلچسبی را برای ما فراهم کند اگر تور و والان هم داشته باشد به زیبایی آن اضافه می کند.

وسایل دکوری زیادی وجود دارند مثلا تخت خواب در اتاق خواب همراه دو میز عسلی کوچک کشو دار در دو طرف تخت خواب همراه دراور و آیینه آن همه و همه می توانند وسایل دکوری مصرفی باشند که جنس چوب و یا MDF همرنگ و ست ساخته شده باشند. و یا در اتاق خواب کودک تمامی وسایل اعم از کمد بچه، تخت خواب میز تحریر و غیره . . . از یک جنس و از رنگهای دو گانه زیبا و شاد باشد و قاب عکسهایی از عکسهای قدیمی بجه ها باشد روی دیوار باشند و از لوستر و آباژورهایی با طرح های بچه گانه استفاده شود و همه وهمه اینها باعث می شوند که اتاقی با وسایل دکوری مصرفی و تزیینی داشته باشیم.

آشپزخانه شرایط خاص خودش را دارد مثلا خود کابینت ها میتوانند با طراحی رنگ بندی های جالب توجه ساخته شوند که هم مصرفی و هم تزئینی هستند و روی کابینت ها می تواند مایکروفر، آبمیوه گیری، هم زن و وسایل دیگر به صورت منظم چیده شوند. خود این چیدمان باعث میشود که فضای زیباتری داشته باشیم مثلا میز ناهارخوری را طوری بچینیم که به آسانی بتوانیم از کنار آن رفت و آمد کنیم. باید طوری ظروف را بچینیم که هر موقع چیزی بخواهیم دم دست باشد . ادویه جات را در ظروف شیشه ای کوچک کنار هم مرتب بچینیم و روی همه آنها با چسباندن کاغذ مشخص کنیم که در داخل آنها چیست. در کل وسایل دکوری        می توانند در هر جای فضای ما باشند چه از نوع مصرفی باشند و چه از نوع دکوراتیو، فقط این ما هستیم که باید از آنها بهترین استفاده را بکنیم تا از فضایی که داریم بیشترین و بهترین استفاده را ببریم. تا در آنجا احساس خستگی و درماندگی نکنیم و فضایی دوست داشتنی داشته باشیم.

 

هتل یاس شام هتلی فولدینگ

طراحی معماری این هتل فولدینگ دو برج است که بوسیله یک پل بر بالای یک مسیر مسابقه به هم مرتبط میشوند و دریک سایبان که از شیشه و فولاد پوشیده شده و به هنگام شروع مسابقات ابوظبی Grand Prix افتتاح شده است .

طراحی هتلی متفاوت

 

طراحی هتلی متفاوت

 

هانی رشید یک نشانه شهری در معماری را متصور شده بود که تأثیرات کلیدی مختلف و الهام بخش اعم از زیبایی شناسی و فرم های همراه با سرعت و حرکت ومناظر هنری و هندسی را در بردارد ، اساس هنر باستانی اسلامی و سنت های هنری و صنعتی را شکل می دهد .

طراحی هتلی متفاوت

ویژگی اصلی طراحی پروژه ، اهمیت معماری و مهندسی است ؛ ۲۱۷ متر وسعت فرم های ساخته شده از فولاد و ۵۸۰۰ محور پانل های شیشه ای الماس شکل .

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

پوسته بیرونی از نظر بصری کل مجموعه را با هم متصل کرده درحالی که تأثیرات نوری و بازتاب طیفی تولید می کند که در مقابل آسمان و دریا و چشم انداز صحرای اطراف بازی می کند .

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

ترکیب جواهر مانند کل پروژه ، از نظر بصری و تکنیکی پاسخگوی محیط خود برای ایجاد یک حس فضایی متمایز و قدرتمند و همچنین یک صحنه خیره کننده به فرمول یک  و رویداد های دیگر است . هتل یاس به عنوان یک نقطه عطف قابل توجه در جزیره یاس برای ابوظبی و امارات طراحی شده .

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

 

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

 

معماری اکولوژیکال

فایل powerpoint

دانلود در ادامه مطلب

دانلود

تاریخچه :

در سال ۱۹۷۱ Ian Mcharg   کتاب طراحی با طبیعت را تالیف کرد یک سیستم عمومی برای تجزیه
تحلیل کردن لایه های سایت است که یک انبساط کامل برای ویژگی های کیفی یک مکان بود .Mc Harg  جنبه های کیفی و لایه های سایت ، مانند قدمت ، اب شناسی ،زمین شناسی ،گیاهان و غیره را توضیح می دهد .این سیستم پایه ی Gis (سیستم اطلاعات جغرافیایی ) در امروز است .Gis  یک وسیله ی همیشه موجود است که برای اجرای طراحی لنداسکیپ اکولوژیکالی استفاده می شود .
۱۹۷۸ توسعه سیستم اکولوژیکال کشاورزی . Bil Mollison و David Holmgren اصطلاحی را برای یک سیستم از طراحی احیا کننده ی اکوسیستم های بشری ابداع کردند .در سال     ۱۹۹۴  David Orr در این کتاب یعنی Earth In Mind :که شامل اموزش ،محیط ،چشم انداز بشری ،یک سری مقاله به نام طراحی بومی هوشمند تالیف کرده است .این نیرویی است که سلامتی ، پایداری ، عکس العمل ،عدالت و جوامع پر رونق را خلق می کند .
۱۹۹۴ John , Nancy Jack Todd  در کتابش “از شهرهای بومی تا زندگی ماشینی ” قوانین طراحی اکولوژیکال را توصیف کرده است .
۲۰۰۴ Fritjof Capra  در کتابش ” ارتباطات مکتوم ” : یک علم برای زندگی پایدار، اولین علم سیستم های زنده را نوشته است و کاربرد اندیشه های جدید را با زندگی دانشمندان برای استنباط ما از سازماندهی اجتماع بررسی کرده است .

تاریخ معماری ایران

 

تخت سلیمان

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحهای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است. قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به ۳ هزار سال پیش باز می گردد؛ و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.
تمام آثار آن درون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن دشتی گسترده است. حصار بیرونی از سنگ های لاشه ای به ابعاد مختلف به ضخامت ۵ متر و ارتفاع ۱۴ متر و محیط بیرونی ۱۲۰۰ متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار با سنگ های تراش دار نماسازی شده و دارای ۳۸ برج دفاعی مخروطی شکل است.
بنای دیوار و حصار بیرون متعلق به دوره ساسانی است و در دوره ایلخانی نیز ضمن مرمت پاره ای از قسمت های فروریخته ، دروازه جدید در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث شده است.

15204178_400

داخل حصار بیضی شکل دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می خورد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه و در مرکز مربع شمالی آتشکده واقع شده است و دور تا دور این مربع را یک حصار مستطیلی شکل به طول تقریبی ۲۵۰ متر و عرض تقریبی ۱۵۰ متر در بر گرفته و ۶۰ برج مدور آن را احاطه کرده است.

2989573079_3d83d04893_400

در جبهه شمال غربی دریاچه و در زاویه مربع بزرگتر ، ایوان رفیع معروف به ایوان خسرو قرار دارد که این ایوان از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است.
ایوان به دو اتاق یا حوض خانه هفت گوش راه می یابد که مربوط به دوره ایلخانان است. در بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی یک جوی سنگی وجود دارد که ۳۰۰ متر طول و۴ متر ارتفاع دارد. این جوی سنگی را اهالی محلی ، اژدهای سنگی می نامند.
تخت سلیمان در حمله امپراطور رومیان که در سال ۶۲۴ میلادی اتفاق افتاد ویران شد . آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است.
مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.
بکارگیری سنگ‌های تراشدار و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و واقع شدن دریاچه عجیب و همیشه جوشانی به عمق ۱۱۲ متر در وسط این مجموعه جلوه زیبا و خاصی به این مکان تاریخی بخشیده است.
درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود ۲۱ درجه است و همین موضوع ثابت می کند که آب آن از سفره‌ای زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین می‌شود.
این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره حکمرانی آقاخان در قرن هفتم هجری به عنوان تفرجگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت.

img_92_400

فضای سبز

 

 

افزایش جمعیت شهرها، باعث بالا رفتن ارزش زمین ها و در نتیجه استفاده حداکثر زمین در جهت ساختمان سازی شده. متأسفانه این مسئله نمای شهرها را به مجموعه ای از سنگ و بتن تبدیل کرده. تراکم جمعیت، همراه با آلودگی های مختلف باعث افزایش بیماری های مختلف می شود. علاوه بر اینها، مبتلا شدن به بیماری های روحی-روانی، هزینه ای است که انسان ها در ازای دور شدن از طبیعت، پرداخت می کنند. بنابراین فضای سبز شهری می تواند عاملی راهگشا برای از بین بردن این مشکلات و ایجاد زیبایی دلنشین در کنار محیط کار و زندگی فراهم کند.

 

فضای سبز

از دیدگاه محیط زیست، فضای سبز یکی از بخش های جاندار هر زمین یا شهراست. تقسیم بندی آن در مرحله اول به فضاهای سبز و سطوح سبز تقسیم می شه و در  مرحله بعدی به شهری و غیر شهری، تفاوت بین فضای سبز و سطوح سبز در این است که سطوح سبز مثل زمین چمن ورزشگاه نمی تونه مثل فضای سبز شبیه جنگل، در کاهش آلودگی های صوتی مؤثر باشد و یا باعث کم شدن حرارت بشه. بر اساس این تقسیم بندی، فضاها و سطح هایی که برای استفاده در شهر پیشنهاد می شوند را
می توانیم اینجوری بیان کنیم، فضاهای سبز عمومی، نیمه عمومی، خیابانی و سطوح سبز عمومی، خیابانی و ورزشی که برای فضای سبز عمومی پارکها برای فضای سبز نیمه عمومی پادگانها و بیمارستانها، و فضاهای سبز خیابانی مثل درختکاری حد فاصل
پیاده روها و خیابانها و بزرگراهها .

فضای سبز شهری و غیرشهری با هم فرق می کنند. به طور کلی فضاهای سبز را می تونیم به دو دسته تقسیم کنیم: ۱- فضاهای سبز برون شهری  ۲- فضاهای سبز درون شهری.

فضاهای برون شهری نقش مهارکننده رشد بی رویه شهر را دارد و به چند دسته تقسیم می شه. مثل کمربندهای سبز احاطه کننده، کمان ها و محورهای سبز، پارک های ملی، پارک های جنگلی و پارک های گیاه شناسی که هر کدام از این گزینه ها توضیحات خاص خودش را دارد.

عملکرد فضای سبز

فضای سبز در شهرها، دارای عملکردهای مختلفی است. از یک طرف باعث بهبود زیست محیطی شهرها و از طرف دیگر، شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت همشهریان ایجاد می کند. از دیدگاه محیط زیست، باعث کم شدن انواع آلودگی ها، افزایش نفوذپذیری خاک، تأثیر مثبت بر چرخه آب و خیلی چیزهای دیگر می شه. فضای سبز به عنوان بخش جاندار یک شهر مکمل بخش بی جان شهرست. در کل
می تونیم بگیم فضای سبز می تونه به عنوان لبه شهر، آرایش دهنده شبکه راه ها و تفکیک کننده فضاهای شهری ایفای نقش کند.

استاندارد فضای سبز

استفاده از فضای سبز در ایران عمدتا با استانداردهای کشورهای دیگر بوده. تعیین سرانه فضای سبز بستگی به خصوصیات منطقه و شهر دارد. مثلا سرانه فضای سبز یک شهر کویری یا یک شهر بزرگ مثل تهران نمی تونه مثل یک شهر ساحلی در استان مازندران باشه. اطلاع از استانداردها می تونه فقط یک مسیر باشه. بر اساس مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی سرانه قابل قبول فضاهای سبز در شهرهای ایران، بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است، که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی سازمان بین المللی محیط زیست که بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع برای هر نفر است، رقم کمتریه.

اهمیت و جایگاه فضای سبز در جامعه

مسئله طراحی و اجرای فضای سبز و همچنین نگهداری و مدیریت آن تاکنون به دست افراد غیر متخصص بوده، افراد نیمه متخصص هم با دیدگاه های تک بعدی معماری یا باغبانی قادر به حل مشکلات فضای سبز و پیشرفت آن نمی تونند باشند. اینجاست که فارغ التحصیلان مهندسی فضای سبز توانایی خودشون را در مورد فن و هنر می تونند نشون بدن. واضح تر بگم که قسمت زیادی از علم و فن کشاورزی را مثل، باغبانی،
خاک شناسی و آبیاری و علوم پایه مثل گیاه شناسی را با هنر طراحی درهم می آمیزند و همچنین دخالت دادن علم های مختلف در احداث فضای سبز باعث می شود که متخصصین این رشته را منحصر به فرد کند. ضعف محاسبات مهندسی در فضاهای سبز تاکنون باعث به بارآمدن زیان های بسیار زیاد، مثل زیان های ناشی از سرما، گرما و خشکسالی پیش بیاد. مهندسی فضای سبز همچنین از نظر هنری مثل شعر و موسیقی از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک مهندس فضای سبز باید رنگ ها را به خوبی بشناسد و با دنیای مرموز رنگ ها آشنا باشه. همچنین شکل ها و بافت ها در فضای سبز بسیار متنوع است. مثل درختان و درختچه ها، بوته ها و گل ها. همانطوری که یک موسیقیدان با ترکیب نتها با موسیقی دلنشین می سازه، مهندس فضای سبز هم با ترکیب شکل ها ، رنگها و بافتها و با درنظر گرفتن اصولی مثل سادگی، تنوع، تکرار و مقیاس وحدتی را بوجود می آورد که بی نظیر باشد.

‌ کاربرد و نوع فضاهای سبز شهری معیارهایی برای تقسیم بندی هستند . بدین ترتیب
می تونیم فضاهای سبز شهری را اینطور تقسیم کنیم. پارک ها، باغچه های میادین،
باغچه های محلی، فضاهای سبز مخصوص مثل قبرستون ها و باغ وحش ها، فضاهای وابسته به مدارس، دانشگاه ها، شهرک ها و مجتمع های مسکونی و درختکاری های ردیفی و فضاهای منظره ای. یا به طور ساده تر بگوئیم گردشی، استراحتگاهی، بازی، گلکاری، ورزشی.

از دید معماری و دکوراسیون فضای سبز باید فضایی مفرح و شادی بخش باشد چون اشخاصی که وارد یک فضای سبز می شوند، می خواهند از دغدغه ها ی کار روزمره و زندگی خارج شوند و وارد محیطی شوند که برای مدت کوتاه همه مشکلات خود را فراموش کنند یا به گونه ای راحت تر بگم استراحت کنند سپس ما باید فضایی را بسازیم که در آن گلهای مختلف یا آب نماهای زیبا و نیمکت هایی برای نشستن با نورپردازی های ملایم و رنگی بطور خلاصه: فضاسازی، نقشه و تنوع، تکرار، سازگاری، مردم داری، حداقل دخالت و تجاوز به شرایط طبیعی، را حتی دسترسی و اصول زیبا شناسی را داشته باشد.

یکی از مواردی که مهندسین فضای سبز در طراحی هاشون باید توجه داشته باشند، محل قرار گرفتن مبلمان در فضاهای سبز عمومی است. برای مثال نیمکت جایی قرار بگیره که علاوه بر سایه درخت از ریختن فضولات پرندگان روی آن جلوگیری بشه. و در فاصله چند متری از سطل زباله قرار بگیره. و جایی باشه که جلوی تردد عابرین نباشه. همه این موارد و عوامل دیگر از نکاتیه که در طراحی باید در نظر گرفته بشه.

به طور خلاصه استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک، ساخت آبنما، آبشار و برکه، احداث باربیکیو و تأمین مبلمان و سایر تجهیزات تفریحی در پارک های عمومی و مواردی دیگر .

ذکر چند نکته:

  • – زیبایی یک شهر از لحاظ دید کافی نیست. زیبایی یک شهر باید با خواسته های قلبی ما یکجور باشه.
  • – یک طراحی خوب در فضای سبز باعث میشه که مردم دلگرم بشند و آنها را به محیط و شهر علاقه مند می کند.
  • – تأثیری که یک طراح فضای سبز در زیبا کردن شهر دارد مثل تأثیر یک پزشک بر بیمار خود است.
  • – مردم از کوچک و بزرگ از نیازمند تا بی نیاز از بی سواد تا با سواد همگی مثل یک آینه بر روی فضاهای شهر تأثیر می گذارند مثلا پاکیزگی از جمله موارد خیلی ساده است.

 

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

طراحی لابی

طراحی لابی

 

در فضاهای عمومی مجتمع ها و آپارتمانها و برج های مسکونی به جهت وسعت و همچنین تعداد ساکنان، معمولا یک هیئت مدیره وجود دارد و در رأس آنها فردی به عنوان مدیر ساختمان مسئولیت اصلی را به عهده می گیرد. این افراد قوانین محکمی را تدوین می کنند که سرپیچی از آنها با توجه به قوانین آپارتمان نشینی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه نظم بیشتری در ساختمان حاکم است. از آنجا که خصوصیات فضاهای عمومی ساختمان تا حدودی، نمادی از موقعیت و خصوصیات افراد ساکن است در میان قوانین بندهایی نیز به شرایط ظاهری فضا و دکوراسیون محیط های عمومی و مشترک و در واقع فضاسازی آنها اختصاص می یابد.

وقتی وارد یک ساختمان میشویم، اولین چیزی که می بینیم لابی است که نقطه مشترک اغلب مجتمع ها و برجهاست. امروزه برای آپارتمانهای پر از واحد نیز لابی در نظر گرفته می شود. این مکانها معمولا در طبقه همکف ساختمان واقع شده و جزو فضایی از ساختمان است که کسی که قصد ورود به آپارتمان را داشته باشد باید به این محیط وارد شود و بعد از عبور از آنجا به واحد مورد نظر خود رجوع کند.

 

 

در کل لابی به دوقسمت تقسیم می شود:

  • نگهبانی
  • نشیمن

از آنجا که تعداد ساکنین در مجتمع ها و برج های این چنینی زیاد است و رفت و آمدهای زیادی در آنجا صورت میگیرد، به خاطر چنین مسائلی و حفظ امینیت ساکنین، نگهبان شبانه روزی استخدام می کنند که در قسمت نگهبانی لابی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را کنترل می کند. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک افراد و واحدهای ساختمان است.

قسمت نشیمن، محیطی از لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد. در واقع طبق مقررات برج ها و مجتمع ها شخصی که به عنوان مهمان وارد می شود باید پس از ذکر نام خود و نام ساکن به نگهبان، مدت زمان کوتاهی را در لابی منتظر بماند تا پس از اجازه دادن فرد ساکن، وارد واحد مورد نظر شود و چه بسا که ملاقاتهای کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی ها انجام می شود.

طبیعتا نیاز به وجود لوازم دکوراسیونی برای انجام کارهایی که ذکر شد، و همچنین   بهره مندی مطلوب از فضا، شرایط ساختاری اصولی و ظاهری مطلوب ضروری است. در صورتی که تمام این موارد با اصول دکوراسیون و اساسی انجام شود، هم از لحاظ اقتصادی برای ساکنین به صرفه خواهد بود و هم فضایی زیبا و دلپذیر تر خواهیم داشت.

یکی از مسائلی که در لابی باید به آن توجه زیادی شود کف است. چون لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه کننده هاست، محکم بودن کف از جمله ضروریات یک پوشش است. درمیان همه کفپوشها سنگ بهترین انتخاب است. چون هم در مقابل ضربه هایی که از اسباب کشی و حمل بار ایجاد می شود، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود. نکته قابل توجه اینکه در فضاهایی که وسعت آنها زیاد است از سنگ سیاه استفاده نکنیم چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه    لکه هایی را روی سطح سنگ ایجاد می کند و ظاهری کثیف پدید می آورد و دیگر اینکه از کفپوشهایی مثل فرشهای ماشینی، گلیم و گبه و مانند اینها استفاده نکنیم چون دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن می باشد ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف  کفش ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.

بعد از کف باید برویم سراغ دیوارها. برای پوشش دیوارها،‌ باید ابتدا به وسعت فضای لابی توجه کنیم. اگر وسعت فضای ما زیاد بود و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می توانیم دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ دیواری های مختلف تنوعی زیبا را در محیط ایجاد کنیم. با این تنوع علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط را نیز می توان افزایش داد. ولی اگر لابی به اندازه ای کوچک باشد که فضای کافی برای مانور اثاثیه و بار وجود نداشته باشد بهتر است دیوارهای محیط را نیز با سنگ بپوشانیم و حتی وسایل دکوری را نیز به یک میز و صندلی محدود کنیم.

نوع رنگ برای دیوارها باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که بکار رفته، انتخاب شود.

 

طراحی لابی

لابی هم مثل هر فضای دیگر، با وجود یک نورپردازی خوب، صرفنظر از موضوع روشنایی، جلوه زیبا و متفاوتی پیدا می کند، برای نورپردازی این محیط ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، به دو نوع نورپردازی نیاز است، یکی نورپردازی وظیفه ای فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی.

برای نورپردازی فضای نشیمن می توانیم از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن های توکار، لوسترها و چراغ های دیوار کوب، آباژور و یا انواع چراغهای رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود داشته باشد، نور پردازی آنها، جلوه ای متفاوت را بوجود می آورد، نکته قابل توجه این است که اگر فضای لابی، راهروها و یا مکانهای موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور کافی برخوردار باشد، می توانیم از گیاهان طبیعی استفاده کنیم تا روحی تازه به محیط

ببخشیم ولی در غیر اینصورت باید از گلها و گیاهان مصنوعی استفاده کنیم.

همانطور که گفتیم لابی دارای دو قسمت اصلی است که هر کدام از آنها لوازم دکوراسیونی خاص خودش را نیاز دارد. البته نوع لوازم دکوراسیونی انتخابی، رابطه مستقیم با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. در بعضی از لابی ها محیط نشیمن برای قرار دادن نیم ست مبلمان ، یعنی یک کاناپه و دو مبل تکی و یک میز جلوی مبل، و یا ترکیب دو کاناپه دو نفره مناسب است ولی در بعضی جاهای دیگر به دلیل کمبود جا، ‌امکان جا دادن یک کاناپه و یک میز و یا حتی میز صندلی و یا مبل کوچک وجود دارد.

بطور کل باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خصوصیاتی که لوازم دکوراسیونی در لابی باید داشته باشد این است که محکم و مقاوم باشد چون این لوازم دکوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل کاربردی در منزل، بیشتر مورد استفاده قرار       می گیرند و افراد با فرهنگها و گروه های سنی مختلف از آنها استفاده می کنند، به همین دلیل احتمال صدمه دیدن آنها افزایش پیدا می کند. و تعویض هر چند وقت یک بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساکنین میسر نیست.

امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی، ترکیب فلز، پارچه و یا حتی ترکیبی از چوب فلز و پارچه برای این محیط ها، مناسب است. چون فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی گیرد و تنها با یک پوشش جدید مثل رنگ، نمایی تازه و متفاوت پیدا می کند. در نتیجه هم نمای ظاهری آن به راحتی تغییر می کند و هم هزینه کمی را پرداخت می کنیم و هم مستحکم است.

به طور کلی انتخاب این لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سلیقه ای است. باید سعی کنیم پارچه هایی که برای استفاده از این لوازم بکار می بریم قابل شستشو باشند . چون به دلیل استفاده زیاد زود کثیف می شوند و نباید از پارچه های روشن استفاده کنیم. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره های لابی نیز ضروری است و نباید فراموش شود.

طراحی لابی

 

آتَشکَده به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد.
ایرانیان باستان تا قرن ۴ پ م در فضای باز نیایش میکردند و اردشیر دوم هخامنشی اولین بار نیایشگاه مسقف ساخت.اطلاعات ما در مورد آتشکده ها به زمان ساسانیان باز میگردد.این آتشکده ها چهار تاقیهایی گنبد دار هستند که درون آنها آتشدانی قرار دارد و در آن آتش روشن نگه داشته میشود.آتشکده ها بر اساس نوع آتشی که در آنها قرار دارد به سه گروه آتش بهرام، آدران و دادگاه تقسیم میشوند.آتشکده های بسیاری در ایران باستان ساخته شده است که پس از ورود تازیان به مرور تخریب شدند.برخی از آنها نیز به مسجد تبدیل شدند مانند مسجد جامع اصفهان و اردستان.
شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان است. معمولاً ً هر آتشکده ۸ درگاه و چند اتاق ۸ گوشه دارد و آتشدان در وسط بنا واقع است.

3d8bc7b2-b77d-4d57-9f42-33ceecf44f88_400

با گذر زمان و به تدریج مقرر می‌شود که آفتاب بر آتش نتابد. بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن قرار داشت.
تعداد آتشکده‌ها بسیار است و تأسیس آن‌ها به زمان خیلی پیش از ظهور زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان می‌رسد.
محافظ آتشکده را هیربد می‌نامیدند، در میان آتشکده‌های ایران سه مادر آتشکده بودند که طبقات مختلف مملکت آتشکده‌های شهرها و دیه‌ها و حتی خانه‌های خود را از آنها فروزان می‌ساختند و آن سه عبارت از:
• آذرفرنبغ
• آذرگشنسپ
• آذربرزین مهر
آذر فرنبغ: اختصاص به موبدان داشت و محل آن درباریان پارس در نیمه راه بین بندرعباس و دارابگرد بود.
آذر گشسب: ویژه پادشاهان و آرتشتاران و بزرگان بود و محل آن در شهر شیزیاگنزک در کنار دریاچه اورمیه بود که خرابه‌های آن اکنون در ده بهرام، در نزدیکی تکاپ دیده می‌شود.
آذربرزین مهر: آتشکده کشاورزان و پیشه‌وران بود و در کوه‌های ریوند در شمال‌غربی نیشابور قرار داشت. این آتشکده‌ها و آتشکده‌های دیگر پس از اسلام به تدریج از میان رفتند.

272_400

 

4310631295_ec9ab88e5b_400_01

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

اهمیت بالکن در آپارتمان مسکونی

در آپارتمان ها قسمت هایی وجود دارد که مشترک است و همه ساکنین در آنجا سهیم هستند ولی در آپارتمانها قسمت های دیگری نیز وجود دارد که شخصی است و لی ممکن است در نما و یا جاهای دیگر مشترک باشد. مثل بالکن ها، انباری، درب ورودی ساختمان و غیره.

زندگی در آپارتمان ها بایدها و نبایدهای بسیار دارد. زندگی در آپارتمانهای بلند مقرراتی دارد که باید رعایت شود. در مدتی کمتر از سه دهه، ساکنان شهرهای بزرگ به زندگی در ساختمانهای بلند و یا همان آپارتمان روی آوردند. شتاب گرفتن آپارتمان نشینی در دو دهه اخیر، مانع از آن شده که دوره انتقال فرهنگ زندگی در این ساختمانها نیز در جامعه ما گنجانده شود. از این رو در بسیاری از این ساختمانها شاهد بروز اختلافات گوناگون هستیم. در گذشته نه چندان دور آپارتمان نشینی مختص قشر خاصی بود ولی امروزه تقریباً تمام شهرنشینها رو به آپارتمان نشینی آورده اند. لذا بحث کردن در مورد فضاهایی که مورد توجه نیستند ولی خیلی مهم هستند، ضروری است.

طراحی بالکن

 

جاهایی که مورد توجه نیستند مثل بالکنها، حیاط خلوت و پشت بام هستند که   خیلی ها از لحاظ دکوری و زیبایی به آنها توجه نمی کنند چون فضایی خارج از فضای داخل ساختمانشان هست و همیشه فراموش می شوند. ولی در کل نکته های کلیدی هستند. مثلا در مورد بالکنها صحبت می کنیم در بالکنها نباید هیچ تغییری بدهیم درست است که یک بالکن جزو ملک شخصی هر آپارتمان محسوب می شود ولی تغییر در آن مثل بستن آن به وسیله دیوار و اضافه کردن به خانه و یا زدن سقف (در صورت نداشتن) عوض کردن رنگ بدنه آنها، زدن سایبان، نرده حفاظ، بستن بند برای آویزان کردن لباس، نصب کردن کولر یا هر وسیله دیگر که در بالکن باشد. نصب هر گونه آنتن در بالکن که قابل رؤیت از بیرون باشد. نگهداری هر نوع حیوان مثل پرنده و سگ در بالکن که باعث مزاحمت همسایه ها باشد و خیلی چیزهای دیگر که باعث شود نمای ساختمان عوض شود یا زشت شود و یا حتی مزاحمت برای دیگران ایجاد کند غدغن  می باشد و اگر هم بخواهد انجام شود با اجازه تمامی همسایگان و مدیر ساختمان باید انجام شود که اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم بحث خیلی طولانی می شود.

از آنجایی که بالکنها قسمت مشترک حریم داخلی خانه و محیط خارج به حساب    می آید، می توانیم با استفاده از دکور صحیح و آگاهانه، جلوه و زیبایی شهر وساختمان خود را دو چندان کنیم و به حفظ روحیه و نشاط همشهریان نیز کمک کنیم. شاید بارها اتفاق افتاده باشد که هنگام گذر از کوچه و خیابان، با دیدن منظره بالکن آپارتمان های مختلف، در مورد شخصیت صاحب هر یک از آن خانه ها فضاوت کرده باشید. بالکن، در حقیقت، نوعی بیان کننده شخصیت ساختمان و ساکنان آن است. یکی با گل و گیاه انس و الفت دارد و دیگری با گذاشتن یک میز و چند صندلی راحتی دور آن را نشان  می دهد که به محیط خانواده اش علاقمند است.

برای دکور کردن بالکنها به یک سری نکات باید توجه کنیم. این نکات عبارتند از اینکه هنگام دکور کردن باید حقوق شهروندان دیگر را در نظر بگیریم و بالکن را به صورت انباری درنیاوریم و وسایل اضافی و یا کم مصرف را در آنجا نگذاریم. دکوری که برای بالکن در نظر می گیریم باید با طرح و نقشه بالکن و همچنین موقعیت جغرافیایی آپارتمان هماهنگی و تناسب داشته باشد وسایلی انتخاب کنیم که در چهار فصل سال قابل استفاده باشد. اگر قرار است از بالکن در شب استفاده کنیم به نورپردازی آن بیشتر توجه کنیم بالکنها را طوری دکور کنیم که برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشیم در رنگ آمیزی وسایل دکوری دقت داشته باشیم که وسعت را بیشتر نشان دهد. از استفاده کردن از گل و گیاه دریغ نکنیم چون فضایی که گیاهان در بالکن ایجاد می کنند بی نظیر است استفاده از گل گیاه در بالکن فضای اطراف و نمای ساختمان را نیز زیباتر می کند.

دکور بالکن

اگر شیشه های پنجره بالکن شفاف باشد و ما بتوانیم فضای بیرون را از داخل آپارتمان خود ببینیم دکور بالکن تأثیر بسیار زیادی بر روی دکور داخل ساختمان دارد. مثلاً ما می توانیم با انتخاب مبلمان که با رنگ آمیزی داخل هارمونی داشته باشد آن را حالت ست آپارتمان درآوریم و یا از گیاهانی استفاده کنیم که وقتی از داخل آپارتمان به آنها نگاه می کنیم نیز از زیبایی و طراوت آنها لذت ببریم.

طراحی بالکن

پشت بام

بام بالاترین نقطه ساختمان است و از جمله بخشهای مشترک محسوب می شود. در پشت بام تأسیساتی همچون انبساط حرارت مرکزی دستگاه سردکننده، تأسیسات مربوط به حفظ بنا مثل لوله فاضلاب و انواع وسایل دیگر که اکثراً مشترک محسوب می شوند قرار دارند. علاوه بر اینها قسمت هایی نظیر آنتن تلویزیون یا کولرهای شخصی هر واحد نیز در پشت بام قرار می گیرد.

بعضی فکر می کنند که پشت بام متعلق به بالاترین واحد است و وی می تواند از آن استفاده بیشتری بکند ولی باید بدانیم که پشت بام مربوط به قسمت مشاع می باشد و حق استفاده از آن برای تمام ساکنین یکسان است و از آنجایی که عدم مراقبت بام ساختمان باعث تخریب آپارتمانها به خصوص واحدهای طبقه آخر می شود باید در نگهداری آن مسایل زیادی را مورد توجه قرار دهیم و از آن استفاده بهینه کنیم مثلا می توانیم به عنوان فضای سبز از آن استفاده کنیم.

از لحاظ طبیعی که کلا فضای سبز در هر شهری مورد نیاز است که هم باعث تصفیه هوا می شود ولی از نگاهی دیگر، به دلیل اینکه عایق بندی بهتری در پشت بام ایجاد  می شود می توان از آن به عنوان فضای تفریح و استراحت استفاده کرد و در مواردی نیز امکان پرورش گل و سبزیجات و میوه جات می باشد.

معایب بامهای سبز

در بعضی مواقع به دلیل شرایط جوی نامساعد باعث از بین رفتن فضای سبز می شود، ساختمان ممکن است وزن این فضا را تحمل نکند و یا دلایل دیگری .

قسمتهای دیگر آپارتمان:

از قسمتهای دیگر آپارتمان قسمت پاسیو و حیاط خلوت است. نورگیرها معمولا در قسمت انتهایی آپارتمان در جایی که آپارتمان ها پشت به پشت همدیگر هستند، قرار می گیرند. از یک نورگیر ممکن است بیش از دو واحد استفاده کنند که متراژ آن بستگی بر حسب قانونهای موجود در شهرداریهای آن شهر محاسبه می شود. بیشترین استفاده از نورگیرها را واحد همکف می برد که باید نسبت به دکور آن توجه زیادی داشته باشد و آنجا را تمیز و زیبا نگه دارد. در مورد پوشش نورگیرها می توانم بگویم که قبلا به وسیله شیشه پوشیده می شد که با توجه به خطرات احتمالی آن و مشکلات آب بندی شیشه ها و همچنین سختی فرم دهی، آنها با یک سری طلق های روشن و یا مات به صورت رنگی و مشجع جایگزین شده اند. نورگیرها انواع طرحها و فرمهای مختلف را دارند و جهت انتخاب هر نوع از آنها می توانید با کارشناسان مخصوص این کار مشورت کنید و درخواست طراحی نمونه مورد نظر خود را بنمائید.

با رعایت این ضوابط و قانونها آپارتمان شیک و بدون دغدغه ای خواهیم داشت. کلا ما انسانها در هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر دقت لازم را داشته باشیم و قانون و مقررات آن کار را رعایت کنیم و سعی کنیم که همیشه کمترین خطا را نسبت به سایرین داشته باشیم، می تونیم موفق باشیم و از هر موفقیت خود بهترین استفاده را کنیم و همیشه زندگی آرام و شاد و راحتی را خواهیم داشت.

رنگ در راندو :

* سردها همیشه عقب هستند ,هر رنگی اگر به سمت عقب حرکت کند تبدیل به سرد میشه؛مثل کوه ها

* برای ایجاد عمق در بک گراند ,از رنگ سرد استفاده میشود.

*هر دو رنگی که با هم ترکیب بشه و رنگ خاکستری (گاهی قهوه ای ) ایجاد کند مکمل هم هستند.

آبی و زرد و قرمز ====> ترکیبشان قهوه ای (گاهی خاکستری میشه)

نارنجی + آبی ====> خاکستری

*دلیل مکمل بودن اینه که هیچ ترکیب مشترکی با هم ندارند و با هم متضاد هستند.
از اینرو مکمل هستند که اگر به هم نزدیک بشوند به هم شدت می دهند و تاثیر روانی را زیاد میکند.

rqva7f9hx2ykpbcz9s4_400

 

نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت


نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت www.arturarch.com

 

تهرانگالری پردیس ملت، عصر جمعه -نوزدهم آبان ماه- نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران را رونمایی می کند که تلاش می‌کند جلوه هایی از توانمندیها و نیز تحولات زیبایی شناختی این طیف هنری را به تماشا گذارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈنگاهی دیگرˈ عنوان نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به یاد زنده یاد ˈمنصوره حسینیˈ در گالری پردیس ملت به روی دیوار می رود.

ˈفرناز محمدی ˈ مدیر گالری پردیس ملت نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را بر عهده دارد.

قریب به یکصد اثر از ۴۷ نقاش زن ایران در ˈنگاهی دیگرˈ به یاد و نام زنده یاد منصوره حسینی گردهم آمده که در این میان آنها هم چهره هنرمندان جوان و هنرمندان پیشگام و پیشکسوت دیده می‌شود.

در ˈنگاهی دیگرˈ از هر یک از ۴۷ نقاش زن، دو تا چند اثر به تماشا درآمده اند تا امکان رصد زاویه نگاه و نیز نوع کار هنرمند تا حدودی فراهم آید.

فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرااسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمان، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی ، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی والهام یزدانیان از جمله این هنرمندان هستند.

***نقاشی ها و مجسمه های ˈعربعلی شروهˈ در صبا

موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نمایشگاهی که در نگارخانه خیال برگزار می کند، دستاوردهای سال های فعالیت هنری ˈعربعلی شروهˈ در قالب های متنوعی از رنگ روغن روی بوم، نقاشی روی چوب، طراحی با مرکب، مداد و پاستل، نقاشی روی کاشی و حجم به نمایش می گذارد.

آثار ارائه شده شامل حدود ۱۰۰ اثر است که عمدتا مضامینی چون طبیعت، منظره نگاری، روایت قطعه های شاهنامه و نیز آثار انتزاعی و آبستره این هنرمند را در بر می گیرد.

این نمایشگاه با همکاری موسسه صبا، خانواده مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دو هفته نامه تندیس سه شنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه تا ۹ آذر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

***کارگاه آموزی ˈچسب زخمˈ در گالری پردیس ملت برگزار شد

ˈکارگاه آموزشی هنر نقاشی علی ذاکری با عنوان ˈچسب زخمˈ روز گذشته جمعه ۱۲ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری پردیس ملت برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در ادامه برنامه های معاونت هنری سازمان با موضوع بچه های ارسباران و با هدف حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان برپا شد.

تعدادی از کودکان ۷ تا ۱۲ سال به سرپرستی علی ذاکری بر روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با موضوعات آزاد به خلق اثر پرداختند و ۳ اثر مشترک با علی ذاکری در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر را ترسیم کردند.

در این رویداد هنرمندانی هم چون، بهنام کامرانی، کیوان عسگری، فرشید شفیعی، ستاره حسینی، عطیه بزرگ سهرابی و مریم فریدونی حضور داشتند.

***آثار ناصر آراسته در نگارخانه آراسته

علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند آخرین آثار ناصر آراسته را در گالری آراسته مشاهده کنند.

در این نمایشگاه تعداد ۲۸ اثر از آثار این هنرمند نقاش از جمله تابلوهای معروف وی با عنوان های پیروزی، اقاقی ها وطواف به معرض نمایش گذاشته شده است.

آثار ناصر آراسته در نمایشگاه های بسیاری به تماشا گذاشته که از میان آن ها نمایشگاه بین المللی مکزیک ( ۱۳۷۴)، دوسالانه تهران (۱۳۷۷) ونمایشگاه نقاشی تخصصی – صادراتی استادان(۱۳۷۸) است. آثار وی نیز در نمایشگاه های گروهی وانفرادی بسیاری به نمایش در آمده است.

یادآوری می شود علاقه مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نگارخانه آراسته عرضه شده است.این نمایشگاه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرده است.

منبع : ایرنا

 

تکنیک کلاژ و ماژیک :
در این کار می بایست ساختمان وسط با ابعادی از پیش تعیین شده با ارتفاع ثابت و … طراحی و در پرسپکتیو خیابانی قرار می گرفت:

8m3v17hkbdo83fqd7i35_400_01

این کار کاملا کار دسته و هیچ تغییری با کامپیوتر ایجاد نشده . ساختمان اول از سمت راست رو مثل چیزی که توی خیابون بود کشیدم و ساختمان وسطی رو طراحی کردم و ساختمانهای سمت چپ رو کلاژ کردم ( عکسشون رو چسبوندم) بعد کف خیابون رو کشیدم ، بعد عکس آسمون ، ماشین ، دوچرخه و هواپیما رو از جاهای مختلف بریده و چسبوندم آخرش هم اون درخت رو با ماژیک و لاک کشیدم .اون خط های سفید لاک غلط گیره ، که به نقطه گریز رفتن و پرسپکتیو رو قوی تر نشون میدن ( همون هایی که از روی دوچرخه هم رد شدن ) این گونه خطوط وجود ظاهری ندارند ولی پرسپکتو را قوی می کنند و به قول یکی از اساتید به فضا انرژی میدهند.
منبعhttp://www.sketch-fathi.blogfa.com

آسمان
آسمان بخش وسیعی از ترسیم را تشکیل می دهد و وضع کلی هوا از خورشیدی تا طوفانی،غروب آفتاب تا نیمه شب را نشان می دهد .آسمان می تواند به تعادل ترسیم کمک کند و توجه را بر موضوع متمرکز کند.از شکل ابرها اغلب برای رسیدن به ترکیب زیگزاگی جالب استفاده می شود.به طور کلی،رنگهای روشن،ترسیم را لطیف می سازد و سبب جلب توجه فرد به نقاط کانونی می شود .استفاده از جفت رنگ به جذابیت و پیشرفت طرح کلی رنگ کمک می کند.رنگ بیش از اندازه باعث می شود آسمان تیره و غیرواقعی به نظر برسد.

134_400_01

رنگ آسمان باید خط افقی یا ساختمانها را قطع کند تا عناصر روی زمین معلق به نظر نرسند.به عنوان یک اصل،آسمان در جایی که به خط افق می رسد باید همیشه روشن تر باشد.با وجود این در اسکیس های سریع ممکن است مجبور شویم آسمان را در اطراف مرکز رسم تیره تر و هم زمان با حرکت به طرف بیرون روشن ترکنیم تا نقطه کانونی ایجاد کند و در برابر ساختمانی یه رنگ روشن به انبوه-تهی برسد .استفاده از رنگ نارنجی نزدیک افق توسط جفت رنگ به ترسیم جذابیت می بخشد.
به هنگام رنگ آمیزی آسمان،به منظور یک دست شدن آن ،از همان ابزاری استفاده کنید که در دیگر عناصر رسم استفاده کرده اید.ابزار مشخصی مانند ماژیک ممکن است محدودیت هایی را برای فضاهای بزرگ ایجاد کند زیرا ظاهری خط مانند دارد. در این مورد-به عنوان مثال برای آسمان -از پاستل استفاده کنید.
با تیز بر ،پاستل آبی را بتراشید تا پودر ایجاد کند و ان را روی نواحی مورد نظر بپاشید.سر انگشتتان را در اطراف ساختمان جلو و عقب ببرید تا آسمان پدید آید .روی رنگ آبی از پاستل سفید برای ایجاد ابر استفاده کنید.

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری

بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

چهارطاقی

” چهار طاقی” در معماری ایرانی، نامی است کلی برای یکی از فرم‌های مهم و بنیادینی که در تکامل این معماری نقشی اساسی داشته‌است. نام “چهار تاقی” تا حدی روشنگر فرم آن نیز هست. “چهارتاقی” به بنایی چهارگوش گفته می‌شود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوس‌ها یا گوشواره‌هایی قرار دارد که به گنبد منتهی می‌شوند؛ چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

niasar_winter_sunset_400

پس از به وجود آمدن تکنیک گنبدسازی و پس از آن که معماران ایرانی توانستند پلان‌های مربع را به دایره تبدیل کنند، استفاده از فرم چهارتاقی مرسوم شد. در دوره ساسانی، چهارتاقی‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حقیقت چهارتاقی به یک “واحد” معماری تبدیل شد که می‌توانست به صورت مجزا و یا در ترکیب با چهارتاقی‌ها و عناصر دیگر در یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.
در دوره اسلامی از طرح چهارطاقی در شماری از بناهای غیردینی، چون کوشک‌ها، نیز استفاده شده‌است. برخی از چهارطاقی‌ها نیز در دوران اسلامی به مسجد یا امامزاده تبدیل شده‌اند. از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیتهای بسیار در فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده‌است.

20100824170521812_4taghi-e-niasar_400

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگریwww.arturarch.com

تهران نخستین جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری غارهای کشور و نحوه حفاظت آنها در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

ˈمحمد علی فیاضیˈ مدیر کل اداره طبیعت گردی معاونت گردشگری کشور درباره این جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره عکس غارهای ایران ظرف دو ماه، ۲۰۸ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط اساتید انجمن عکاسان میراث فرهنگی مورد داوری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه غارها به عنوان گنجینه‌ای از زیبایی ها، یکی از بستر های مساعد توسعه طبیعت گردی و جذب گردشگر به شمار می آیند، افزود: ۶۰ عکس برگزیده با همکاری حوزه هنری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در مجتمع فرهنگی هنری سوره نقش خانه اصفهان به نمایش در می آید تا فرصت معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت موجود فراهم شود.

فیاضی همچنین گفت: از عکس‌های منتخب جشنواره عکس غارهای ایران، نخستین اطلس دو زبانه غارهای ایران به همت معاونت گردشگری با همکاری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران چاپ می‌شود.

آیین رونمایی از تمبر جشنواره و تجلیل از ۱۰ عکاس برتر جشنواره عکس غارهای ایران با حضور مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری ۱۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

منبع : ایرنا

 

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتواست که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید.
این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آنرا ۱۲۰ گز نوشته‌اند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچ‌بری‌های و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

24l0ghs_400

نمای داخلی گنبد سلطانیه تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.
ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.
دالان‌های تودرتویی در سردابهٔ این بنا موجود است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتی حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده‌است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده‌است.
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است.
گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

sultanieh-grabkapelle-des-rhoda-bende-khan-um-1316-islamische-baukunst_400

 

برنامه فیزیکی طراحی معماری کلینیک زنان

ایستگاه پرستاری به همراه استراحت پرستاران، انبار دارو و بایگانی در ارتباط مستقیم قرار بگیرد.

اتاق درد در دنج ترین نقطه و در فاصله با اتاق ها بستری یا فضاهای ساکت باشد. دیوار ها آکوستیک با ضخامت ۲۰ سانتی متر باشد.

اتاق های پزشک باید قابلیت قرار گرفتن تخت های مخصوص معاینه ی زنان را داشته باشد.

اتاق زایمان باید کاملاً از کاشی باشد (برای شستشو پس از زایمان ).

در اتاق عمل نباید زاویه ی تند یا حتی قائمه وجود داشته باشد.

اتاق عمل گاهاً پنجره ای رو به بیرون دارد که همیشه بسته است مگر پس از شستشوی اتاق به منظور تبخیر آب و رطوبت.

 

 

ریز فضاهای کلینیک زنان

۱٫پذیرش

۲٫ اتاق درد

۳٫ اتاق زایمان طبیعی

۴٫ اتاق جراحی (سزارین )

۵٫ اتاق معاینه نوزادان

۶٫ اتاق معاینه

۷٫ ریکاوری (بستری بعد از عمل )

۸٫ اتاق ماما

۹٫ اتاق پزشک

۱۰٫ استراحت پرستاران

۱۱٫ انبار تجهیزات

۱۲٫ اتاق گزارش نویسی

۱۳٫ سرویس بهداشتی عمومی

۱۴٫ رختکن پرسنل

۱۵٫ سرویس حمام

۱۶٫ تی شوی خانه

۱۷٫ اتاق بستری(+دوش. توالت فرنگی.لگن. گهواره نوزاد)

۱۸٫کمد تمیز و کمد کثیف

۱۹٫ آبدار خانه

۲۰٫ اتاق ملحفه ی تمیز

۲۱٫ دپوی ملحفه(تحویل ملحفه ی تمیز)

۲۲٫ شستشو

۲۳٫ اتو کشی

۲۴٫ خیاطی

۲۵٫ بسته بندی

۲۶٫ انبار البسه ی تمیز ( موارد ۲۳٫۲۴٫۲۵و۲۶ سرویس و رختکن مجزا دارد.)

۲۷٫ اتاق نوزادان سالم

۲۸٫ اتاق انکوباتور(نوزادان نارس)

۲۹٫ اتاق نوزادان مشکوک

۳۰٫ ایستگاه پرستاری

۳۱٫ مامو گرافی

۳۲٫ سونو گرافی

۳۳٫ امحاء زباله

۳۴٫ بارانداز

۳۵٫ سردخانه ی زیر صفر

۳۶٫ سرد خانه ی بالای صفر

۳۷٫ اتاق کمپرسور

۳۸٫ انبار حبوبات

۳۹٫ انبار ظروف

۴۰٫ انبار دار

۴۱٫ مسئول آشپزخانه

۴۲٫ اتاق سرآشپز

۴۳٫ آشپزخانه شامل : کباب پز – زوب – پخت – ظرفشویی – شستشوی مواد غذایی – خرد کردن سبزیجات

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیددر بیجینگ چین  به نام کهکشان سوهو در ۱۸ طبقه شامل ۴ ساختار گنبدی شکل همراه با پلها وسیستم عامل های خم شده که صفحات زمین را به ایجاد انواع مختلفی از فضاهای عمومی است ، به طور کلی این مرکز تفریحی و سرگر می با شهر درگیر است.

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

 

گرداوری:دینا صنیعی

عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شده است. این کاخ دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بنای اصلی، قسمت هایی افزوده شده است.
شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر، چوگان، چراغانی، آتش‏بازی و نمایش های میدانی را تماشا می ‏کرده اند. این‌ قصر که‌ “دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان” ، “قصر دولتخوانه” و “تالار عالی مکان” نیز نامیده میشده‌، نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌.
کاخ عالی قاپو‌ که‌ در گذشته آن را دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخوانه ‌می خواندند نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است ‌و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها می باشد.

3491769408_a5fccfd64e_400

بناى اصلى عالى قاپو از شش طبقه تشکیل شده است. در طرفین در ورودى عمارت شش طبقه دو سکوى سنگى وجود دارد. کتبه‏ اى نیز در بالاى این در قرار دارد که قسمتى از آن با گذشت زمان از بین رفته است. کرباسى که پس از در ورودى قرار گرفته سقفى بلند به اندازه مدخل جلویى ساختمان دارد. در همین کرباس مقابل در ورودى عمارت اصلى درى دیگر با دو سکو در طرفین هست که کرباس را به حیاط پشت ارتباط مى ‏دهد. بالاى این در پنجره‏اى مشبک قرار دارد که از آن نور به داخل کرباس مى ‏تابد. اتاق هاى اطراف همین کرباس در حقیقت محل ادارات دولتى بوده است.
دو راه پله مارپیچ در دو گوشه طبقه اول راههاى ارتباطى را تشکیل مى‏دهند. بالاى طبقه اول چهار طبقه هست که هر دو طبقه علاوه بر اتاقهایى که دارند داراى تالار بزرگ هستند. نخستین تالار به وسیله درى بزرگ به ایوان بخش جلویى عمارت باز مى‏شود. بر در دیوار این تالار نقوشى زیبا و رنگارنگ وجود دارد که اغلب از آثار رضا عباسى است.
طبقه ششم تالارى بزرگ دارد که تماماً گچ کارى است. این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنین‏هاى اضافى صدا را از بین مى ‏برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمتهاى تالار مى‏رسانده است. گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آکوستیک ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند.همانطور که در مطالب پیشین هم گفتم کاخ عالی قاپو در میدان امام ( میدان نقش جهان ) اصفهان واقع شده است .

 

facade-in-the-architecture-of-iran-05_400

 

 

مراکز خرید بزرگ دنیا

SM Mall of Asia
مکان: پاسای سیتی، فیلیپین
سال بازگشایی: ۲۰۰۶
مساحت کل: ۳۸ هکتار
شامل نخستین استخر شنای هم اندازه المپیک و نخستین تئاتر IMAX در فیلیپین است. وسعتی بالغ بر چهار ساختمان، مشتریان می توانند حدودا ۲۰ جایگاه تراموا داشته باشند.

مراکز خرید بزرگ دنیا

 

Cevahir Istanbul
مکان: استانبول، ترکیه
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۳۵ هکتار
بزرگترین مرکز خرید اروپایی دارای یک کشتی متحرک، استخر آب و چندین تئاتر IMAX می باشد.

cevahir-istanbul_132981_400

Golden Resources Shopping Mall
مکان: پکن، چین
سال بازگشایی، ۲۰۰۴
مساحت کل: ۵۵ هکتار
توسعه منظم، دارای بیش از۵ ردیف مغازه به تعداد ۱۰۰۰ باب جهت فروش فراوان مارک های جهانی مانند Nike و DKNY می باشد. در حقیقت مجموعه، یک پروژه بلند پروازانه با آپارتمان ها و مراکز اداری جدید است.

golden_resources_shopping_mall_400

 

South China Mall

مکان: دونگوآن، چین
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۶۵ هکتار
در مسابقه مرکز خرید چین، این مجموعه یک سال بعد از مرکز خرید Golden Resources گشایش یافت که درحال حاضر بزرگترین مرکز خرید جهان می باشد. فضای مرکز خرید شامل آسیابهای بادی، پارک های تفریحی متعددی است.

scm7_400

گرداوری دینا صنیعی

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳