اگر می خواهید به دکوراسیون داخلی منزلتان کمی خلاقیت اضافه کنید، به لامپ هایی که ابتکار یک طراح ایتالیایی با نام “سابرینا فوسی” می باشد، توجه فرمایید.
این ایده از سایه چراغ خواب الهام گرفته شده است.
هدف از طراحی این چراغ خواب کاهش حجم، طراحی مجدد خطوط محیط و ایجاد سایه شمایلی مدرن است.
حبابی در وسط قرار داده شده و خطوط منحنی رنگی در اطراف آن شکل یک چراغ خواب را به خود گرفته اند.

چراغ دیواری با اشکال رنگی

چراغ دیواری با اشکال رنگی

طراحی شهری چیست ؟

 

یک شهر درست مثل یک تابلوی نقاشی است ،با این تفاوت که به اندازی نصف یک اثر هنری به طراحی آن پرداخته می شود ،و برای نصف دیگر آن می بایست این اثر را مانند یگ گیاه دانست که نسبت به شرایط محیط زیست خود نیاز به قواعد رشد و قوانین دارد.(فریتس شوماخر)
طراحی شهری فرآیندی است که به شکل‌دهی فیزیکی بافت‌های مختلف شهری و روستایی منجر می‌شود. طراحی شهری با رویکرد ساختارگرایی به ایجاد اماکن متعدد می‌پردازد. این فرآیند طراحی ساختمان‌ها، فضاها و چشم‌اندازها را در برمی‌گیرد و نهایتا جریانی را به راه می‌اندازد که به عمران و آبادی شهرهاکمک می‌کند..

طراحی شهری چیست ؟

تعریف طراحی شهری:
طراحی بخشی از هنر سازمان دادن فضای کالبدی است که با رشته های مختلف علمی و هنری مانند برنامه ریزی شهری ,معماری و منظر سازی ,مهندسی فنی ,مهندسی ترافیک و حمل و نقل روانشناسی ,جامعه شناسی واقتصاد سر و کار دارد و در عین حال با سیاست و فرهنگ نیز ارتباط پیدا می کند.پس می بینیم که دامنه ی فعالیتش بسیار گسترده است.
اگر گفته ی مانوئل کستل را بپذیریم که برنامه ریزی عین سیاست است شاید بهتر بتوان حوزه ی فعالیت شهری را مشخص کرد .به نظر جف لوید طراحی شهری حلقه ی پیوند دهنده ی معماری , معماری منظر, مهندسی به صورت گسترده و برنامه ریزی وبلاخص برنامه ریزی شهری است.این نظریه ای که امروز هم از اعتبار خود برخوردار است.
در تعاریف بالا ما به دنبال جوهر و مفهوم طراحی شهری هستیم چیزی که در شرایط جامعه ی ما نیز مفید واقع می شود . طراحی شهری فعالیت جدیدی نیست . بحثهای فراوانی از قدیم وجود داشته مبنی بر اینکه با شکل گرفتن فضای خصوصی زندگی بشر فضای عمومی نیز شکل گرفته , زیرا انسانها می خواسته اند با هم رابطه داشته باشند و به محض آنکه انسان پا ازفضای خصوصی بیرون می گذارد و در فضای عمومی قرار می گیرد حضور طراحی شهری در تاریخ کالبدی او آغاز می شود.
گستردگی فعالیت طراحی شهری نشان می دهد که این فعالیت مانند یک طرح معماری یا طراحی یک پارک نیست که با طرح مشخصی شروع شود یا پایان پذیرد. یک کار معماری معمولا در جایی شروع می شود و خاتمه می یابد , یک میدان به عنوان عنصری از سازمان فضایی شهر در طول تاریخ تکوین می یابد , دگرگون می شود ,تغییر می کند و یا مدام عوض می شود . چنین فضایی می توانداز عهد باستان شروع شود , وسطی را پشت سر گذارد , رنسانس را ببیند و امروز هم بتواند در آن فعالیت و زندگی کند.
دشواری پیش بینی آینده ایجاب می کند که طراحی شهری انعطاف پذیر باشد , بتواند خود را با حرکات ونوسانات و تصمیم گیری ها تطبیق دهد ,اصلاح شود و به قولی مدارا کند.

حرفه‌ای جدید:
طراحی شهری یکی از جدید‌ترین حرفه‌هاست که بیش از ۲۵ سال از عمر آن نمی‌گذرد. بیشتر آن چه که طراحان شهری ارایه می‌کنند، (طراحی بافت‌های مسکونی) دستاورد حوزه‌های شغلی دیگر است. در واقع طراحی شهری یک رویکرد چندگانه نسبت به سایر مشاغل دارد.

رسالت عمومی:
همزمان با شکل‌گیری صنف طراحان شهری، معماران، شهرسازان، طراحان فضای سبز، مهندسان راه، هنرمندان و طیف وسیعی از مشاغل وفاداری خود را به این حوزه «طراحی شهری» اعلام کردند.در واقع رسالت این حوزه‌ها تغییر روند شکل‌دهی فضاهای پیرامونی بود. از جمله مباحث چالش برانگیز میان این حوزه‌ها عبارت‌ بودند از:
الف) معماران باید سوای از طراحی ساختمان‌ها، با موقعیت مکانی بناها هم در ارتباط باشند.
ب) شهرسازان هم باید با شکل فیزیکی توسعه و گسترش شهرها ارتباط داشته باشند.
ج) طراحان فضای سبز هم باید در ابتدای فرآیند طراحی شهری به بررسی و فهم درست از مناطق مورد نظر دست یابند.
د) مهندسان راه هم باید به جای تمرکز روی مباحث ترافیکی، از مهارت‌های خود در ایجاد فضاهای دلپذیر (چه برای سکونت و چه برای مشاهده صرف) استفاده کنند.

چه اقداماتی در دستور کار طراحان شهری قرار دارد؟
۱ _ وسعت دید دادن به فضای شهری _ استفاده از ابتکارهایی چند در تولید و بازتولید محیط‌های پیرامونی
۲ _ طراحی فضاهای ساخته شده _ از کل شهرها و حومه‌های آنها گرفته تا خیابان‌ها و میدان‌ها ارایه نظرات خود بر چگونگی عمران و احیای شهرها
۳ _ تحقیق و تفحص پیرامون مناطق مورد نظر و ساکنان آنها در نظر گرفتن بافت فیزیکی، سیاسی، اقتصادی و روان‌شناسی حاکم بر آن مناطق
۴ _ تحت تاثیر قرار دادن مردم با ابتکارات خود، کمک به آنها در اتخاذ تصمیم‌هایی مناسب و ‌آموزش آنها جهت ایجاد مکان‌های مطلوب
۵ _ توسعه سیاستگذاری‌های نوین پیرامون ساخت و سازهای شهری
۶ _ مشاور گروهی _ کمک به مردم برای برعهده گرفتن نقش‌هایی پیرامون سازندگی و طراحی حومه‌ها
۷ _ ارایه تصاویر گرافیکی _ از طراحی‌های کلی و تکنیکی گرفته تا استفاده از آخرین دستاوردها در طراحی‌های کامپیوتری

نام پروژه : دانشگاه مینسوتا

معمار : گروه معماری آنتونی پریداک

موقعیت بنا : مینسوتا

زمان ساخت : سال ۲۰۰۰

فضای عبوری دانشگاه مینوستا که یک مرکز گردهمایی مربوط به جشن و تشریفات می باشد، به وسیله یک ورودی بزرگ که به سمت محوطه دانشگاه می باشد، اشغال شده است. این طرح مبهم که با ایده کشیده شدن های سطح یک صخره  یا بهم ریختگی خانه های اطراف مزارع می باشد، بینندگان را به درون جهت استفاده از منابع موجود در فضای باز مینوستا دعوت می کند.

طراحی دانشگاه معماری حرفه ای مینسوتا

مجموعه مرکزی شامل شیشه های بزرگ، یاد بودهای چوبی و گرانیتی که در سراسر واقع شده است می باشد که در قسمت کناری سازه شیب دار مسی که در سمت مخالف بلوک اداری و در سمت شمال است، واقع می باشد.

یاد بود سرسرا یک چند وجهی بی قاعده از صفحات گرانیتی و شکاف های شیشه ای است که به نور خورشید اجازه ورود به فضای عمومی داخلی را می دهد. داخل پروژه ، فضایی با بالکن های مجسمه مانند و پله های پیش آمده در نزدیکی دیوارهای سازه ای داخلی می باشد که ازبالا تا پایین امتداد دارد و با مس همانند سطوح خارجی پوشیده شده است. سطح هر طبقه بیان کننده دیوارهای داخلی صلب و دیدهای ارتباطی است در حالی که مفصل های سرسرای اصلی با تخته های شکاف دار پوشیده شده است. تراس یاد بود از استادیومی که قبلاٌ در سایت قرار داشته الهام گرفته شده است و همانند یک نقاشی از یکی از چند وجهی های داخلی آویزان شده است که بصورت دروازه ای است که بین گذشته تا حال ارتباط برقرار می کند.

شاخص ترین نکات این پروژه موارد زیر می باشند:

۱- سرسرای یادبود و بلوک اداری نزدیکش

۲- فضای عمومی داخلی با صفحات بی قاعده و شکاف های نوری

۳- دید به سرسرای عمومی با زمینه داخلی از محوطه دانشگاه

طراحی دانشگاه معماری حرفه ای مینسوتا

 

طراحی دانشگاه معماری حرفه ای مینسوتا

طراحی دانشگاه معماری حرفه ای مینسوتا

طراحی دانشگاه معماری حرفه ای مینسوتا

 

 

جدیدترین دریاچه مصنوعی تهران در پارک  چیتگر  

 

دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال‌غرب شهر تهران و در منطقه ۲۲ شهرداری این شهر قرار دارد.
این دریاچه از شمال و شرق به محور چهار باغ و از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌باشد.
سابقه طرح ساخت دریاچه مصنوعی چیتگر به نخستین طرح جامع تهران که پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۴۷ تدوین شد، بازمی‌گردد.
اما از آن زمان تاکنون بسیاری ساخت چنین دریاچه‌ای را رویا می‌دانستند. با این وجود موضوع ساخت دریاچه چیتگر در برنامه جامع دوم و سوم تهران نیز تکرار شد و در دوره اخیر شهرداری تهران، بالاخره برای نخستین بار و در این چند سال شهرداری تهران برای ساخت تنها دریاچه مصنوعی پایتخت شکل گرفت.
عملیات اجرایی ساخت دریاچه چیتگر در فضایی به وسعت حدود ۱۴۰ هکتار واقع در شمال پارک جنگلی چیتگر در محدوده شمال غرب پایتخت با سرعتی مضاعف دنبال می‌شود.

جدیدترین دریاچه مصنوعی تهران در پارک  چیتگر

دریاچه چیتگر از بارش‌های فصلی و آب موقت رودخانه کن و روان آبهای تهران بهره می‌برد و می‌تواند در تعدیل هوای پایتخت و افزایش رطوبت هوا کمک کند.
این دریاچه با مساحت حدود ۳۵۵ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲ گنانجده شده است. همچنین این دریاچه به‌عنوان یک وسعت بزرگ آبی می‌تواند سفره‌های زیرزمینی تهران در غرب را سیراب کند. شهری که آرام آرام سفره هایش رو به تخلیه رفته با اجرای این پروژه عظیم می‌تواند از احتمال فرو نشست خاک جلوگیری کند.
این دریاچه مصنوعی که منبع تلطیف هوا در حوزه غرب تهران به شمار می‌رود در کنار پارک جنگلی چیتگر می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
با توجه به بافت پیچیده و ناهمگون و افزایش تراکم روزافزون جمعیت، شهر تهران با افزایش آلودگی بیش از حد استانداردهای بین‌المللی مواجه گردیده که در این راستا به دلیل وزش بادهای موسمی از سمت غرب به شرق همواره محیط بکر و دست‌نخورده شمال‌غرب تهران مورد توجه مسئولین واقع گشته است.
پارک چیتگر با مساحت تقریبی ۹۵۰ هکتار از دیرباز مرکز جذب جمعیت جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنان شهر تهران بوده‌اند ولی به دلایل عدم استقرار کاربری‌های تفریحی مناسب و امنیت استفاده، بهره‌برداری دائمی از آنها میسر نبوده است.
به علاوه پیش بینی دریاچه مرکزی با مساحت حدود ۳۵۵ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲، به عنوان یک گستره آبی تغذیه کننده سفره‌های زیرزمینی و منبع لطیف هوا در حوزه غرب تهران از یــک طرف و در ترکیب با پارک جنگلی چیتگر با عملکرد گردشگری در سطح فرامنطقه‌ای شهر تهران از طرف دیگر پتانسیل‌های قابل بررسی در بازگشت سرمایه را دارا خواهد بود.

اهداف شکل‌گیری دریاچه مصنوعی چیتگر:
بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقاء قابلیتهای تفریحی تفرجی
جلب توریسم و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و …
کمک به رشد و توسعه اقتصادی
ایجاد چشم انداز های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه
امکان کاهش خطرات ناشی از طریق هدایت روانابهای سطحی بر دریاچه
تغذیه سفره های آب زیرزمینی
تلطیف هوای منطقه ۲۲ ، حوزه غرب و شهر
پاسخ به برخی نیازهای فیزیولوژیکی و روانی شهروندان

مشخصات دریاچه چیتگر:
حجم مخزن ۱۱- ۹.۵ میلیون متر مکعب
مساحت محدوده دریاچه بر اساس طرح تفصیلی ۳۳۰ هکتار
مساحت مخزن دریاچه حدود ۲۲۰ هکتار
تراز تاج سد: ۱۲۶۹ متر
طول تاج: ۷۳۰ متر
عرض تاج: ۱۲ متر
تراز نرمال دریچه: ۵/۱۲۶۷ متر
حجم دریاچه پشت سد: ۵/۶ میلیون متر مکعب
سطح دریاچه: ۱۳۸ هکتار
طول دریاچه: ۱۶۵۰ متر
طول دایک دور دریاچه: ۴۸۸۰ متر
تراز تاج دایک دور دریاچه: ۱۲۶۹ متر
حجم خاکبرداری: ۸۶۹،۰۰۰ مترمکعب
حجم بتن ریزی: ۱۰،۷۰۰ مترمکعب
رماتوربندی: ۹۸ تن
قالب بندی: ۴۷،۰۰۰ متر مربع
آسفالت: ۱۷۳،۸۰۰ متر مکعب

منابع تأمین آب دریاچه:
حدود ۸۰% از محل آب رودخانه کن و ما بقی از روان‌آب‌های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می‌شود.

تأثیرات زیست محیطی:
با توجه به موقعیت قرار گیری دریاچه و جهت باد غالب شهر تهران (شمال غرب – جنوب شرق)
نقش دریاچه چیتگر در نفس گیری تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت شهر تهران خصوصاً در منطقه غرب آن حائز اهمیت است
تاثیرات مثبت در جهت ارتقاء شرایط اکولوژیکی منطقه
امکان استفاده از آب دریاچه برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری پارک چیتگر و فضای سبز حاشیه آن

جاذبه‌های تفریحی – توریستی:
ایجاد فضای تفریحی متفاوت با سایر مکانهای تفریحی حوزه غرب تهران
ایجاد محیطی زیبا و دلنشین برای گردشگران منطقه ای و فرا منطقه ای
ایجاد محیطی مناسب برای ورزشها و بازیهای آبی
ایجاد یک مجموعه کامل و متنوع تفریحی – توریستی با توجه به قرار گیری در مجاورت پارک چیتگر ، محور تجاری ،اداری و خدماتی چهار باغ ، مجموعه ورزشی آزادی و پارک ارم
ایجاد چشم اندازهای زیبا و متنوع با توجه به عناصر عملکردی درونی و بیرونی دریاچه

مزیت‌های اقتصادی – اجتماعی:
ایجاد محیطی سالم جهت پر کردن اوقات فراغت
اشتغالزایی حاصل از خدمات جنبی
درآمدزایی ناشی از رونق صنعت توریسم
ایجاد ارزش افزوده منطقه به خصوص در کاربریهای اطراف دریاچه

موقعیت دریاچه چیتگر:
موقعیت دریاچه در منطقه ۲۲ چنان است که فضای شهری منطقه کاملاً آن را احاطه نموده. بطوریکه دریاچه از شمال و شرق به محور چهار باغ و از جنوب و جنوب غربی به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه محدود می‌باشد.

 

بهترین طرح معماری داخلی خانه ای مینیمالیسم

خانه “ای.ای” ؛گروه معماری ام.وی.ان

مکان قرار گیری این خانه در موجاکار،آلمریاست.زمین این خانه در سطحی ناهموار است که خط افقی باز رو به دریا دارد.تنها سطح صاف موجود در زمین برای ساخت این بنا استفاده شده است.

کارفرمای این منزل دو مورد مهم  را در مورد معماری داخلی این خانه  مد نظر داشته است : نخست کشیدن افق به داخل فضای  خانه،گویی که افق جزیی از خانه است. دوم اینکه این خانه برای استفاده در آینده به هنگام ازدواج و داشتن دو فرزند هم آماده باشد و فضاهایی مثل پارکینگ ،آشپزخانه سالن خانوادگی، ناهارخوری، اتاق کار و … در آن القا شود.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

موقعیت خانه شرقی و رو به دریای مدیترانه است.در این پروژه سعی شده که خانه ویژگی های خود را به طبیعت تحمیل نکند و از زمین بطور طبیعی استفاده شود. به خاطر خاک و زمین در طبقات پایین تر امکان ساخت باغچه و رویاندن درختچه وجود دارد. ساختمان دو طبقه اصلی ارتباطی بسیار قوی با دریا داشته و نشیمن و ناهار خوری از منظره زیبای افق حداکثر بهره را دارند. بازشوی بزرگ اصلی خانه آغاز یک رویارویی دلنشین با طبیعت است. بخش انتهایی خانه علاوه بر اتاق خواب بچه ها و اتاق مهمان،سونا و فضایی برای نقاشی و مجسمه سازی با یک حیاط دنج دور از باد دارد.فضایی تراس مانند بعد از ظهرها فضایی دلچسب برای استفاده است.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

ساختار کلی خانه از بتن مسلح ساخته شده است. ورودی چوبی خانه از ام.دی.اف با روکش سفید است. نازک کاری های بیرونی خانه از روکش سه لایه آلومینیومی ست:لایه خارجی از تخته قابل تنظیم ،لایه داخلی شبیه حصاری شیشه ای و لایه میانی یک شبکه بندی ضد حشره است. محوطه خارجی که به افق باز نمی شود، با سنگ هایی از دل طبیعت فضاسازی شده است. زمین بیرون حالت سنگریزه های خود را حفظ کرده و با سنگ هایی که از محوطه جمع آوری شده دیوار سازی همگام با محیط انجام شده است.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

ساختمان اداری جدید Guosen با بهره‌وری انرژی

ساختمان اداری جدید Guosen در شهر شنژن چین نماد معماری جدیدی از یک شرکت پویا است که در قرن جدید نیازمند محیط کاری لذتبخش با بهره‌وری انرژی است.
پروژه برج Guosen کاری از گروه طراحان  MVRDV می‌باشد که هدف اصلی آنها ایجاد نمای مناسب و استفاده از نور مستقیم روز برای تمام کارکنان در تمام طبقات در فضایی به مساحت ۱۸۴۹ مترمربعی بود که هیچ محل کاری از نمای خارجی ساختمان ۱۱ متر بیشتر فاصله ندارد.
پشته‌سازی این طبقات به یک برج ۲۰۴ متری با طبقات مربعی ‌شکل و دفاتر زیبا و کوچک منتهی شد.
لبه هر طبقه با زاویه ۳۵ تا ۵۵ درجه به سمت پایین تا شده و برای طبقه زیرین حکم سایه‌بان دارد که باعث خنک‌تر شدن ساختمان می‌شود.
شیشه‌های بزرگ بادگیرها را به هم وصل کرده و برای کارمندان منظره شهری زیبایی را ایجاد می‌کند.

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

 

 

 

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

اندازه بادگیرها بسته به جهت و موقعیت متفاوت است؛ در قسمت شمالی کوچک و در قسمت جنوبی بزرگتر هستند.
زاویه بادگیرها سلول‌های خورشیدی را بیشتر کرده و ۳۳% از انرژی مورد نیاز ساختمان می‌کاهد. استفاده دیگری که از بادگیرها می‌شود، جمع‌آوری آب فاضلاب است.
سیستم لوله‌های آب طویلی در سراسر ساختمان حرکت کرده و از گرمای حاصل از سلول‌های خورشیدی برای گرم کردن آب استفاده می‌کند (لوله‌ها در ساختمان دیده نمی‌شوند). در قسمت ورودی ساختمان، بادگیرها بالا کشیده شده‌اند و شیشه ورودی بزرگتر است و بدین صورت ورودی اصلی، رستوران و مرکز کنفرانس به وضوح دیده می‌شوند.

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

 

 

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

 

اگر به اشپزخانه های مختلف نگاه کنیم متوجه می شویم که در تمامی آنها قسمت زیادی از فضا به کابینت ها اختصاص داده شده است . با نصب کابینت ها و اختصاص دادن فضای زیادی به انها در حقیقت نوعی فضاسازی انجام می گیرد و فضای مناسب و بیشتری جهت نگه داری لوازم ایجاد می شود . با توجه به این کاربرد و اهمیت آنها بهتر است توجه خاصی نیز به طراحی آنها اختصاص داده شود .

طراحی کابینت اشپزخانه نقش  بسیار مهمی در دکوراسیون ان دارد . در صورت سر زدن به مغازه های مربوط به کابینت با انواع و اقسام مدل ها و طرح ها و رنگ ها رو به رو می شوید .

طراحی  کابینت در معماری آشپزخانه

به علت فراوانی گزینه های مورد انتخاب شما با سردرگمی مواجه می شوید چه رنگی ؟ چه طرحی؟ چه مدلی ؟ شاید توجه به بودجه در اختیار مهم ترین عامل در شفاف سازی فضا برای شما و اخذ تصمیم نهایی باشد .

قیمت کابینت ها بستگی به سازنده آن ، سایز و تعداد کابینت ، جنس و امکانات جانبی آن دارد . انواع و اقسام کابینت از نوع قدیمی یا مدرن آن ، فریم دار یا بدم فریم و …. در بازار موجود می باشد .
کابینت ها هم از نظر کاربرد و هم زیبایی مورد توجه هستند . حتی با وجود قیمت بالاتر بهتر است به سراغ جنس های با کیفیت تر و مرغوب تر بروید . مثلا در مورد کابینت چوبی انواع و اقسام چوب ها مثل افرا و توسکا و گردو و گیلاس و تبریزی و کاج و بلوط کاربرد دارند . بادوام ترین و مقاوم ترین آنها بلوط و گردو می باشند که همچنین بسیار سنگین هستند . برای کابینت اصولا چوب گیلاس یا افرا مناسب تر از بقیه تشخیص داده می شود . اما توسکا و تبریزی ارزان تر هستند .

کابینت های مناسب  وکارآمد در آشپزخانه تنهامی‌تواند‌ به زیبایی آن کمک کند‌، اما برخی فروشند‌گان مسکن برای گران فروختن ساختمان، این کالا را تبلیغ می‌کنند‌.‏‎

‎د‌ر زمان فروش خانه و آپارتمانها از کابینت آشپزخانه‌ها به عنوان یکی از مزیتهای اساسی نام برد‌ه می‌شود‌، اما یکی از کارشناسان مسکن تهران می‌گوید‌: تاثیر اصلی کابینت‌ها بر زیبایی خانه‌هاست و چون زیبایی یکی از د‌لایلی است که مشتری‌ها را جذب می‌کند‌، بر خرید‌ خانه تاثیرگذار است. نمی‌توان گفت که کابینت‌های‎ ‎ام‌د‌ی‌اف بر قیمت هر متر از منازل تاثیر می‌گذارند‌.‏‎ حتی صرف مقدار محدود هزینه می‌توان کابینت منزل را تهیه کرد‌‎.

‎ام د‌ی اف‎ ‎نوعی فیبر است که از خرد‌ه چوب به هم فشرد‌ه تحت فشار و حرارت به وجود‌ می‌آید‌‎.
‎اکنون د‌راکثر موارد‌ سازند‌گان کابینت از‎ ‎ام‌د‌ی‌اف‎ ‎به جای تخته سه‌لا یا تخته‌های نئوپان استفاد‌ه می‌کنند‌. شاید‌ د‌لایلی چون چگال بود‌ن ام‌د‌ی‌اف، یعنی زیاد‌ بود‌ن ذرات چوب د‌ر واحد‌ حجم آن، محکم و بد‌ون گره بود‌ن این نوع فیبر که به سوراخ کاری و سوهان کاری آن و ایجاد‌ فرم‌های د‌لخواه کمک می‌کند‌ و مسطح و هموار بود‌ن آن از مزیت‌های آن برشمرد‌ه شود‌‎.
‎ام‌د‌ی‌اف به خاطر وجود‌ ذرات بسیار ریز و نرم، بافت غیرقابل تشخیصی د‌ارد‌‏‎.
‎از سوی د‌یگر این نوع فیبر به‌راحتی با چسب چوب به هم می‌چسبد‌، سطح آن را می‌توان رنگ روغن یا رنگ پلاستیک زد‌ و همچنین با لترون یا اچ‌پی‌ال یا ملامین روکش کرد‌‎.

‎ام دی‌اف‎ ‎نه تنها برای ساخت کابینت، بلکه برای ساخت د‌یوارهای چوبی، کمد‌ و د‌کوراسیون د‌اخلی منازل نیز استفاد‌ه می‌شود‌‎.
‎ ام‌د‌ی‌اف‎ ‎از نئوپان مرغوب‌تر است. این فیبر که از خانواد‌ه چوب است، مقاومت بیشتری د‌ارد‌‎.
‎کابینت‌های رایج د‌ر بازار از انواع بد‌نه و د‌ر فلزی، بد‌نه فلزی و د‌ر لترونی، بد‌نه فلزی و د‌ر‎ ‎ام‌د‌ی‌اف، بد‌نه لترون و د‌ر‎ ‎ام‌د‌ی‌اف، بد‌نه‎ ‎ام‌د‌ی‌اف و د‌ر ام‌د‌ی‌اف، و د‌ر‎ ‎ام‌د‌ی‌اف‎ ‎و د‌ر پروفیل هستند‌‎.
‎لترون را شرکتی آلمانی د‌ر سال ۱۹۶۳ میلاد‌ی د‌ر یک کارخانه صنعت و کاغذ و لاک اختراع کرد‌، د‌ر آن زمان طراحی لترون ماشینی بود‌ و امروزه توسط د‌ستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید‌ می‌شود‌. این نوع روکش تولید‌ی بالغ بر ۱۵۰ میلیون مترمربع د‌ر سال می‌شود‌ و بیشترین مقد‌ار مصرف د‌ر روکش‌های صنایع چوبی د‌ر ۵ قاره د‌نیا را د‌اراست‎.
د‌ر ایران نیز به نئوپان‌هایی که توسط لترون روکش می‌شوند‌، لترون گفته می‌شود‌.

از جمله مزایای لترون نسبت به روکش‌های طبیعی، مقاوم بود‌ن آن د‌ر برابر آب و استحکام بیشتر د‌ر برابر ضربه، سایید‌گی و نور آفتاب است‎.
‎د‌ر واقع تفاوت بین کابینت‌های نئوپان و‎ ‎ام‌د‌ی‌اف‎ ‎د‌ر د‌رون آنهاست، چون هر د‌و با لترون روکش می‌شوند‌. به گفته این سازند‌ه کابینت، ام‌د‌ی‌اف از نئوپان مرغوب‌تر است و به د‌لیل روکش ملامینی که روی آن است، نیز مقاومت بیشتری د‌ارد‌ و ضد‌آب است. ‏‎
‎این نوع کابینت که د‌ر حال حاضر متد‌اول شد‌ه است، د‌ر رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ساخته شد‌ه و قیمتی بیش از انواع د‌یگر کابینت د‌ارد‌‎.
‎لترون نیز ورقی مثل کاغذ است و روی نئوپان‌ها کشید‌ه می‌شود‌ و کابینت‌ساز با استفاد‌ه از ورق‌های لترون به کابینت‌ها طرح می‌د‌هد‌‏‎.
‎پی‌وی‌سی‎ ‎نیز یک نوع روکش پلاستیکی است که روی نئوپان کشید‌ه می‌شود‌. یکی از کارشناسان این امر راهی را پیشنهاد‌ می‌کند‌ تا بتوان از طریق آن هزینه کمتری صرف کرد‌. مثلاً می‌توان برای کابینت‌های د‌یواری که ارتفاع استاند‌ارد‌ آنها ۷۰ سانتیمتر است، از کابینت‌های لترونی استفاد‌ه کرد‌ و برای کابینت‌های زمینی که ارتفاع استاند‌ارد‌ آنها ۹۰ سانتیمتر است، از‏‎ ‎ام‌د‌ی‌اف ‎یا فلز که جنس مقاوم‌تری د‌ر برابر رطوبت د‌ارند‌، بهره گرفت‏‎.
‎بیشتر کابینت سازان بر قیمت فاکتور ۱۰ د‌رصد‌ می‌افزایند‌ و کابینت را نصب می‌کنند‌، از سوی د‌یگر بین ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد‌ تا کابینت سفارشی خانواد‌ه‌ها به آنها تحویل د‌اد‌ه شود‌‎.
‎به نظر می‌رسد‌ د‌ر سال‌های اخیر و با وارد‌ شد‌ن فضای آشپزخانه به فضای به اصطلاح پیش چشم آپارتمان‌ها، زیبایی کابینت‌ها که جزو اصلی آشپزخانه‌ها هستند‌، بیش از پیش مورد‌ توجه قرار گرفته است تا به زیبایی سازی خانه‌ها کمک شود‌‎.

ملحقات و لوازم جانبی بکار رفته در کابینت
اینک بیایید کمی بر روی ملحقات و لوازم جانبی آشپزخانه صحبت کنیم. همانطور که انتظار داریم، کابینت های سفارشی، دامنه ی گسترده ای از انواع ملحقات و لوازم جانبی را ارایه می دهند. ولی این بدان معنا نیست که کابینت های معمولی، هیچگونه لوازم جانبی ندارند، بلکه با نصب انواع قفسه، سینی، کشو و غیره به کابینت های معمولی می توان کارآیی آنها را تا حدود زیادی افزایش داد.
یراق آلات بکار رفته در کابینت
یراق آلات زیبا همچون طلا و جواهر آلات تزئینی هستند که آدمی برای زیبایی به خود می آویزد. حتی ساده ترین کابینت های معمولی نیز با استفاده از قفل و دستگیره های زیبا و جالب توجه، نمای خوبی پیدا می کنند. یراق آلات در واقع وظیفه ای دوگانه برعهده دارند: نخست کارایی و انجام وظیفه و دوم افزودن زیبایی به کابینت. توجه داشته باشید که یک دستگیره بسیار زیبا و ظریف که در عمل ممکن است از فرط ظرافت بشکند، به هیچ کار نمی آید چراکه نخواهد توانست وظیفه ی محوله که همانا باز کردن درب قفسه یا کشوهای کابینت است را انجام دهد.
یراق آلات مخصوص نیز وجود دارد که برای افرادی با نقص عضو و یا محدودیت فعالیت های فیزیکی ساخته شده است.

انتخاب پیشخوان روی کابینت آشپزخانه
وقتی تصمیم گیری بر روی نوع کابینت مناسب انجام شد باید پیشخوان نیز انتخاب کرد تا آشپزخانه تکمیل شود. جنس مصرفی و قیمت انواع پیشخوان ها متفاوت است و ممکن است حتی ترکیب بندی کلی آشپزخانه ایجاد کند جنس پیشخوان از بیش از یک ماده ساخته شود.

دینا صنیعی

 

نکات انتخاب کابینت آشپزخانه

نخستین نکته در انتخاب کابینت این است که چه نوع کابینتی بهترین کارآیی را برای کاربرد ویژه ی شما دارد. بطور کلی می توان کابینت ها را از حیث سفارشی بودن و قیمت به ۳ دسته طبقه بندی کرد:

۱) کابینت های معمولی
اندازه و شکل این کابینت ها مطابق استانداردهای متداول است. چون ابعاد قطعات این نوع کابینت، استاندارد است و تقریبا بصورت پیش ساخته وجود دارند، معمولا اگر سفارشی از این نوع، به کارگاهی برسد، همان روز و یا حداکثر ظرف چند روز نصاب می تواند آن را برای مشتری نصب کند. ابعاد و اندازه ها و همچنین شکل و حالت این نوع کابینت کاملا محدود است؛ ولی نقطه قوت این نوع کابینت ها در قیمت رقابتی آنهاست که برای همه مناسب است.

 

چگونه کابینت مناسب منزل را انتخاب کنیم؟

 

۲) کابینت های نیمه سفارشی
در این نوع کابینت ها، مشتری می تواند از بین دو گزینه ی اندازه و شکل، یکی را با توجه به بودجه و موقعیت آشپزخانه اش انتخاب کند. معمولا این نوع کابینت را پس از آن که سفارش به کارگاه رسیده باشد می سازند و قطعات آن را بصورت از پیش ساخته آماده نمی کنند؛ از این رو، زمان آماده سازی این نوع کابینت بیشتر از کابینت های معمولی خواهد بود. وجود چند گزینه ی شکل و اندازه در این نوع کابینت ها باعث می شود مشتریان امکان انتخاب بیشتری داشته باشند؛ ولی از طرف دیگر، به دلیل اعمال نظر مشتریان در انتخاب شکل و اندازه ی دلخواه، قیمت بالاتری نیز دارند.

۳) کابینت های سفارشی
این نوع کابینت ها، دست ساز بوده و تقریبا به هر شکل و حالتی که مشتری مایل باشد در می آیند. یک گوشه یا فضای بد شکل با ابعاد نامتعارف در آشپزخانه ی شما ممکن است با کابینت های معمولی و نیمه سفارشی همخوانی نداشته باشد، ولی کابینت سازان سفارشی تقریبا با هر شکل و حالتی می توانند کار کنند و نقطه نظرات شما را برآورده کنند.البته از طرف دیگر باید گفت که این نوع کابینت ها گران ترین نیز می باشند؛ البته قیمت نهایی آن با توجه با اندازه، مواد مصرفی و گزینه های انتخابی، متغیر خواهد بود. زمان ارسال و نصب سفارش نیز با توجه به برنامه ی کاری کابینت ساز متفاوت خواهد بود.

کدام نوع کابینت چوبی، فلزی، ام‌دی‌اف یا آلومینیومی؟

احتمالا شما هم از بین این کابینت‏ها نوع ام‌دی‌اف را که چندسالی است زینت بخش آشپزخانه‏ها شده انتخاب می‏کنید چون روکش‏های زیبا و خیره‌کننده این نوع کابینت‌ها جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه می‌دهد اما آیا کابینت‌ها هم می‌توانند ما را بیمار کنند؟ آیا کابینت‌ها می‌توانند موجب به خطر انداختن سلامتی ما و اعضای خانواده ما شوند؟ …
قبل از هر چیز بهتر است درباره این پدیده نه چندان نوظهور کمی بیشتر بدانیم. ام‌دی‌اف، به معنی «فیبر یا الیاف با چگالی یا تراکم متوسط» است که از ذرات به هم چسبیده چوب تهیه می‌شود. این ذرات چوب توسط «رزین» که نوعی چسب صنعتی است در درجه حرارت بالا و در حالی که تحت فشار زیاد قرار می‌گیرند به یکدیگر چسبیده و ام‌دی‌اف را به وجود می‌آورند.

 

چگونه کابینت مناسب منزل را انتخاب کنیم؟

مزایای ام‌دی‌اف
این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که هنگام آشپزی رطوبتش بالا می‌رود، منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف‌سازی اتاق‌ها نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است. هرچند در ساخت ام‌دی‌اف از برخی مواد شیمیایی استفاده می‏شود که مانند فرمالدیید ممکن است مقداری آلودگی هوا به همراه داشته باشد اما چون در ساخت آن از ضایعات دورریختنی چوب استفاده می‌شود، به جلوگیری از قطع درختان و همچنین به پاکیزگی محیط زیست نیز کمک زیادی می‌کند. در اغلب کشورها، ساخت ام‌دی‌اف به این خاطر که نوعی بازیافت مواد دورریختنی را به دنبال دارد طرفداران زیادی دارد و مردم و دوستداران محیط زیست از این صنعت حمایت می‏کنند.

معایب ام‌دی‌اف
آنچه ام‌دی‌اف را کمی برای سلامتی خطرناک می‌کند فرمالدیید به کار رفته در رزینی است که ذرات چوب را به یکدیگر می‌چسباند. از این رو سازمان‌های استاندارد و فعالان ایمنی و بهداشت کار، به سازندگان این ترکیبات توصیه می‌کنند از مقدار کمتری فرمالدیید در رزین‌ها استفاده کنند. فرمالدیید ماده‌ای به شکل گاز یا مایع و بدون رنگ همراه با بوی تند شبیه به بوی ادویه‌جات است. فرمالدیید خالص در ۵۰ درجه سانتی‌گراد آتش می‌گیرد و بخارات آن می‌تواند باعث انفجار شدیدی شود. فرمالدیید موجب اختلالات دستگاه تنفسی، بروز آسم، سرطان بینی و یا سرطان‌های دیگر در افرادی که با این ماده تماس دارند، می‌شود. این ماده در صورتی که روی پوست دست و صورت بریزد موجب خوردگی و آسیب شدید به پوست می‌شود. هرچند مقدار فرمالدیید به کار رفته در ساخت ام‌دی‌اف به اندازه‌ای نیست که باعث نگرانی زیادی شود اما بخار شدن فرمالدئید به کار رفته در آن می‌تواند هوای خانه را آلوده کند و موجبات برخی از اختلالات تنفسی را به‌خصوص در کودکان فراهم آورد. مهندسین چوب، برای پوشاندن سطح ام‌دی‌اف از لایه‌هایی زیبا که عمدتاً از جنس وینیل هستند، استفاده می‌کنند.
این ترکیبات نیز با بخار شدن می‌توانند موجبات آلودگی هوای خانه را فراهم کنند و اختلالات تنفسی خفیفی را در افراد و به‌خصوص کودکان و سالمندان به وجود آورند.

کابینت‌های فلزی رنگ می‌بازند
کابینت‌های فلزی دیگر طرفداران زیادی ندارد. در محیط‌های مرطوب بعد از مدتی شروع به زنگ زدن می‌کنند. لبه‌های تیز در‌ها و ورق‌های فلزی آن عمدتا باعث جراحات زیادی می‌شود. رنگ آن پس از مدتی استفاده شروع به کنده شدن و پوسته پوسته شدن می‌کند. باز و بسته کردن درهای آنها با صدای بیشتری همراه است. در برخی مواقع امکان برق گرفتگی به علت اتصال سیم برق به بدنه کابینت فلزی وجود دارد و تنها حسن این کابینت‌ها قیمت ارزان آن است.

ارگونومی در کابینت‌ها
کابینت‏ها و رف‏های بالای سر معمولا برای افراد کوتاه قد غیرقابل دسترس می‌باشد و این در حالی است که دسترسی به کابینت‌های پایین برای اغلب افراد، بدون خم شدن یا زانو زدن ممکن نیست. روش منطقی جهت حل این مشکل ساخت کابینت‌هایی است که طبق ابعاد و اندازه‌های بدن انسان قابل تنظیم باشد. این نوع کابینت‌ها نه تنها می‌تواند مورد استفاده افراد کوتاه قد یا بلندقد قرار گیرد بلکه می‌تواند مورد استفاده افراد سالخورده و یا معلول نیز قرار گیرد. دسترسی به کابینت و وسایل داخل آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است رنگ کابینت‌ها را نیز روشن انتخاب کنیم تا آلودگی روی آنها به خوبی نمایان شود و نسبت به نظافت آنها به موقع اقدام نماییم.

ایمنی کابینت‏ها
لبه‏های در‌ها بهتر است کمی گرد و فاقد قسمت‌های نوک تیز و برنده باشند. کابینت باید به خوبی به دیوار نصب شده باشد(با استفاده از رول پلاک و پیچ). مواد شوینده و شیمیایی را نباید در قسمت‌های پایینی کابینت قرار داد. در غیر این صورت احتمال اینکه کودکان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند، وجود دارد. در مناطقی که احتمال بروز زلزله وجود دارد، بهتر است وسایل سنگین در قسمت‌های پایینی چیده شود و وسایل سبک تر در قسمت‌های بالایی. کودکان علاقه زیادی به باز کردن در‌ها و کشوی کابینت دارند که ممکن است خطراتی را برایشان به همراه داشته باشد. به همین خاطر باید از قفل‌های ایمنی کودک استفاده کرد. 
دینا صنیعی

 

طراحی معماری خانه ای همیشه سبز

ایده طراحان، Jeiyong Chun و Hyunjune Yang، پر کردن فضای منزل با گیاهان سبز بود. این خانه سبز شامل پنج بخش می باشد ـ دوبرج سبز، زمین سبز، دیوار سبز و پایه سبز ـ می‌باشد.
تمام این بخش‌ها  در خانه سبز با سیستم SDPCS پشتیبانی می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهد تا عملکردهای حیاتی گیاهان را  در خانه تحت کنترل داشته و آنها را در شرایط مطلوب نگهدارید.
تصور استفاده این طرح‌ها در منزل مشکل است اما استفاده از این ایده برای دفاتر کار جالب به نظر می‌رسد.

 

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

.

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

 

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

طراحی معماری خانه ای  همیشه سبز

 

طراحی تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

مازیار بهروز» معمار ایرانی مقیم آمریکا ایده جالبی برای استفاده از کانتینرهای مستعمل جهت ساخت خانه و دفاتر کاری لوکس ارائه کرده است.

خانه های کانتینری یک سازه ساده و قابل حمل هستند که با کمک کانتینرهای دست دوم طراحی و ساخته شده و باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های ساخت می شوند.

«مازیار بهروز» معمار ایرانی مقیم نیویورک و طراح خانه کانتینری، نمونه اولیه ای از این سازه را با استفاده از چهار کانتینر طراحی کرده است.

 تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

هر کدام از کانتینرها پیش از انتقال به محل مورد نظر، بر اساس طرح از پیش تعیین شده در کارخانه آماده سازی شده و بخش‌های پنجره، دیوارهای جداکننده و سیم‌کشی‌های برق در بخش‌های مختلف کانتینر نصب می‌شوند.

کانتینرهای آماده پس از انتقال به سایت مورد نظر، در پایه‌های طراحی شده قرار می‌گیرند.

در نمونه اولیه این سازه از چهار کانتینر استفاده شده است که دو کانتینر در بخش پایین یک محل شیب دار به عنوان طبقه اول و دو کانتینر بعدی نیز به عنوان طبقه دوم روی آنها قرار می‌گیرد و دو طبقه از طریق راه پله به یکدیگر متصل می‌شوند.

قرار گرفتن طبقه پایین در بخش شیب دار باعث تأمین گرمای بیشتر و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. تأمین نور نیز از طریق پنجره های بلندی که بر روی کانتینرهای طبقه دوم تعبیه شده‌اند، میسر می‌شود و بخش‌های مختلف خانه از طریق دیوارهای جداکنننده از هم مجزا می‌شوند.

در این حالت سازه ای به ارتفاع ۲٫۷ متر و با مساحت ۸۹ متر مربع آماده شده و خانه یا دفتر کار ظرف مدت هفت روز آماده تحویل می شود.

 تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

هزینه طراحی و ساخت خانه های کانتینری ۹۹ هزار دلار اعلام شده است.

 

شهرداری‌تهران برای چندمین بار طی سال‌های اخیر وعده داده، طراحی و احداث نمای ساختمان‌ها را ضابطه‌مند کند.
هم‌اکنون ساختمان‌های در حال ساخت در تهران با هر آنچه سلیقه غیرحرفه‌ای سازنده بخواهد، نما کاری می‌شود و در اغلب مواقع به دلیل عدم هماهنگی نمای ساختمان‌ها در یک خیابان، منظر شهری آنچنان اسفناک و به هم ریخته می‌شود که گویی نظارت بر ساخت‌وساز در پایتخت از کمترین درجه برخوردار است.

نمای ساختمان‌های تهران

روز گذشته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به تهیه اولین دفترچه انضباط نما، از تدوین الگوی اولیه راهنمای طراحی ، کنترل و اجرای نماهای شهری خبر داد.
جواد کریمیان اقبال با بیان این مطلب گفت: موضوع متناسب سازی و ساماندهی نماهای شهری در راستای تدقیق خواسته های طرح تفصیلی جدید تهیه و به زودی به کلیه مناطق ۲۲ گانه ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دفترچه انضباط نما از چهار موضوع و سرفصل اصلی تشکیل شده است، افزود : مبانی نظری متناسب سازی نماهای شهری – ضوابط و مقررات – نقشه‌ها، مدارک و اسناد تصویری و در نهایت چک لیست کنترل نما، چهارسرفصل اصلی این دفترچه است.

نمای ساختمان‌های تهران

کریمیان اقبال در ادامه تصریح کرد: همچنین کارگروه تخصصی سیاست‌گذاری نمای شهری در نظر دارد با تدوین حقوق و ضوابط مستخرج از آن، برای ساماندهی نماهای کلانشهر تهران با تکیه بر اصول و حقوق فطری، ایجاد محیطی مطلوب، زیبا، آرامش بخش و متعالی را برای شهروندان هموار کند.
وی تاکیدکرد : در این مسیر، شهروندان به عنوان رکن اصلی حیات اجتماعی شهر نقشی اصلی را در تدوین این اصول داشته و تمامی ضوابط ، منطبق بر حقوق ایشان تدوین خواهد شد.
مدیرکل معماری و ساختمان با اشاره به ارسال این مجلد به اساتید خبره و حرفه مند، برای اصلاحات نهایی گفت: با تصویب این ضوابط، به زودی شاهد تغییرات شایانی در عرصه نمای شهری خواهیم بود.

نمای ساختمان‌های تهران

طراحی ساختمان CCTV

مدتی پیش شرکت OMA در مراسم تکمیل و اتمامِ ساختمان دفتری برای شعبه ی اصلی و مرکزی تلوزیون مرکزی چین (CCTV) در بیجینگ (که در اواخر امسال شروع بکار خواهد کرد) شرکت کرد.این پروژه که توسط OMA طراحی شده است به عنوان خلقِ مجددِ یک آسمان خراش به شکل حلقه ای بسته می باشد. ساخت این پروژه از سال ۲۰۰۴ آغاز گردیده است. این پروژه ی ۴۷۳۰۰۰ متری CCTV)) شامل استودیوهای تلویزیو،دفاتر اداری، امکانات ساخت و پخش، میباشد که بزرگترین پروژه ی OMA و اولین ساختمان اصلی این شرکت در چین می باشد. CCTV، اصلی ترین مسأله یک ساختمان بلند مرتبه که رسیدن به بالاترین ارتفاع ممکن میباشد را به مبارزه می طلبد.

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

فرم این ساختمان از یک سکوی گسترده شروع شده و بعد دو برجی که بسوی یکدیگر خم شده و سرانجام توسط یک طره ی ۷۵ متری که بر هر دو عمود است بیکدیگر متصل میشود. این طراحی ترکیبی از کلیه فرآیند های ساخت برنامه های تلویزیونی، که قبلآ در مکانهای مختلف شهر پراکنده بودند ، را به زنجیره ای از فعالیت های بهم پیوسته تبدیل می کند. ساختار شعبه ی اصلی و مرکزی CCTV و کاری که باید در این ساختمان انجام شود هم در نمای این ساختمان نمایان میشود: شبکه ای از خطوط مورب است که تراکم این خطوط در نواحی ِتحتِ تنشِ بیشتر و در نواحی ای که به ساپورت سازه ای کمتری نیاز دارد این تراکم کمتر میشود. نمای این ساختمان جلوه ی واقعی از ساختار سازه ای اش می باشد. رم کولاس میگوید : “من خیلی خوشحال هستم، که بعد از سالها همکاریِ پیاپی، بالاخره این ساختمان cctv شروع به ایفای نقش و وظیفه ای که همیشه مدنظرش بوده است. خواهد کرد “. پروژه یcctv توسط رم کولاس (شرکت/OMA (و دیوید گیانوتن و مدیر پروژه دنگمی یاوو در همکاری نزدیک با شریکان شوهی شیگما تسو، الن ون لون و ویکتور ون در چیجه می باشد. تیم طراحی این پروژه شامل معمارانی از جمله انولینونن، چالز برمن و آدرین فیشر،و یک تیم معماری بالغ بر ۱۰۰ معمار از OMA بوده است. طرح MEP وسازه توسط سیسل بالموند و آروپ طراحی شده است. و شرکت ECADI (موسسه ی تحقیقات و طراحی معماری شرق چین) به عنوان موسسه ی طراحی بومی پروژه قرار گرفته بود. مشاوران طراح این پروژه فرانت اینک، اینساید/اوتساید،DHV،DMJMH+N، لرچ بیتس و همکارانش، LPA،سندی براون و همکارانش و رومانوگاتلند می باشند.

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building

 

CCTV-building7

CCTV-building6

مرکز محله ای جوانان دهود در آمستردام

آتلیه کمپ تیل پروژه د هود را به انجام رسانده که یک مرکز محله جوانان دو طبقه در آمستردام هلند است. هلند به عنوان بخشی از پروژه بزرگ بازسازی شهری توسعه یافت؛ این امکان جدید توسط دو مفهوم متضاد فضایی مشخص شدند. شفافیت و سحرآمیزی – که میتواند به وضوح از نمای خارجی آن خوانده شود.
در فضای باز واقع شده و دارای بسیاری از درختان قدیمی است ، طبقه ی همکف با انتقال کیفیات عناصر طبیعی به درون آن فرض میشود . هر چهار طرف از سطوح توسط لعاب از کف تا سقف اندود شده اند ، فضایی کوچک سخاوتمندانه به خارج جهت گفتگوی باز، گشوده شده است. فعالیت های ساختمان شفاف ساخته شده است ، و در نتیجه لابی به عنوان یک اتاق نشیمن عمومی برای محله به کار می رود.

21546347691930169134552012136917_400

طبقه ی فوقانی امکان جا دادن سالن عمومی را دارد ، و به عنوان فضایی درونگرا با هیچگونه پنجره ی جانبی تحقق یافته است. ظاهر ی چند منظوره و بی طرف دارد . فضا ،ارتفاع سقفی سخاوتمندانه با دو نورگیر که به طور کامل فضای داخل را روشن می نمایند را نمایان می کند . سطوح در سایه رنگ های سفید و خاکستری اندود شده ، به منظور به حداکثر رساندن اثر نور روز طبیعی که برنامه های انعطاف پذیر را برقرار می کند . نمای بیرونی حجم بالایی با اسپری پلی یورتان پوشش داده شده است که به عنوان روکش آجر ماسه آهکی زیر کار، عمل می کند. بافت خشن همچنین یک هویت متمایز را به مرکز معطوف می سازد.

215463476919315815441520121538157_400

در باغ شهر؛ آسدورپ Osdorp در مدت توسعه ی آمستردام Amsterdam پس از جنگ جهانی دوم بر اساس طرح شهری داستیل De Stijl – معمار کرنلیس ون استرن Cornelis van Eesteren – رشد کرد . از دهه ی نود ، پروژه ی بزرگ بازسازی شهری در حال پیشرفت است که در آن ساختمان های ضعیف نگهداری شده ، تخریب و سپس توسط امکانات جدید جایگزین میشود. تلاش برای از بین بردن مشکلات شهری برنامه ریزی سیام CIAM انجام شد ، در حالی که هنوز هم کیفیات آن حفظ میشود. یکی از این جنبه ها مناطق سبز با شکوه میان بلوک های ساختمانی است.
در سال ۲۰۰۵ آتلیه کمپ تیل Atelier Kempe Thill برنده ی رقابت دعوت به ساخت در چنین منطقه ای از رمروالسترات Reimerswaalbuurt برای یک مرکز محله ای کوچک جوانان شد. این کار برای ادغام سازی ساختمان های کوچک تا جای ممکن به دقت در میان انبوه درختان موجود ، برای حفظ فاصله ی کافی میان بلوک ساختمان های ‌مجاور و طراحی ساختمانی مونومنتال ، چند جهته و ساختمان ایستاده ی به خوبی قابل مشاهده بود.

دو نوع فضا؛ ساختمان تحقق یافته متشکل از دو توده های ساده- به شدت مخالف- از مفهوم فضا است . سطح طبقه ی همکف به عنوان یک فضای مسطح طراحی شده است ، به طور کامل به محیط اطراف به لطف شیشه ها در همه طرف باز میشود .فضای سبز عمومی با درختان تحت پوشش قرار داده اش توسط درخت سایه دار ، بخشی از داخل می شود و سخاوتمندانه فضای کوچک را به بیرون گسترش می دهد. این اثر توسط طراحی داخلی ساده و رنگ مایل به خاکستری افزایش یافته است. به عنوان اتاق نشیمن محله به کار می رود، فعالیت در داخل به خوبی قابل مشاهده است و تعامل مستقیم با فضای عمومی را بر انگیخته است.

215463476919327840062520122738407_400

در طبقه ی فوقانی سالن انجمن است . به منظور تحقق بخشیدن تمایل به چند عملکردی بودن و بی طرفی، یک نمای کاملا بسته دارد و به شکل یک فضای سحرآمیز و درونگرا است. ظاهر بسیار بی طرف آن، توسط ارتفاع سقف زیاد و دو نورگیرهایی که فضا را به طور طبیعی روشن می کنند، متعادل شده است. فضا تعمدا با رنگ نسبتا سفید ساده به منظور به حداکثر رساندن اثر نورگیرها در فضای داخلی نگه داشته شده است. با استفاده از این، فضایی خاص و بدون محدودیت چند عملکرد، به سالن داده میشود.
ترکیبی از این دونوع فضا ، فضای باز و بسته ، ظاهر و شخصیت ساختمان را تعیین می نماید. از بیرون، به طور مستقیم قابل مشاهده است و طراحی نما برتری دارد. در داخل، تضاد میان دو فضای ساختمان درک و شگفتی را معلوم می کند ، که فضای به طور کامل محصور بسیار روشن تر از فضای کاملا غیر محصور است.
فناوری ارزان؛ به طور معمول در این پروژه ها، بودجه ساخت و ساز بسیار کم در دسترس است. به منظور تحقق بخشیدن به یک ساختمان فضایی جذاب در این چارچوب، لازم به اعمال انواع روش های ساخت و ساز بسیار مقرون به صرفه است.
مانند یک ترکیب ارزان قیمت صنعتی، ساختمان از یک ساختار قاب فولادی با دیوار پر کننده ی آجر ماسه آهکی ساخته شده است. تمام تاسیسات فنی در دیوارها و کف ها ادغام شده که به ارتفاع یافتن اتاق ها کمک می کنند،چون جایی لازم نبوده که سقفی کاهش یابد. نمای شیشه ای، از سیستم های شیشه ای ارزان ساخته شده است ، که با استفاده از پانلهای شیشه ای بزرگ تا ۵ متر طول، تنها در دو طرف با ۵ سانتی متر پروفیل فولادی محکم شده است. ساختار درب های شیشه ای برای این پروژه به طور خاص طراحی شده است.

 

215463476919463403651520124334037_400

215463476919613133326020121331337_400

215463476919372368462520121233687_400

215463476919397583645520123735837_400

215463476919412614910020125236147_400_01

215463476919634520629020123435207_400

سیستم افشانه ی پلی یورتان برای بخش بسته ی نما استفاده شد که معمولا در عایق مخازن نفت و ساخت قالب مورد استفاده قرار می گیرد. روکش بر روی آجر ماسه آهکی در شکل مایع و نمایانده شده در محل افشانه شده است. سپس ، سطح بسیار خشن با پوشش محافظ UK پرداخت شده است. ظاهر نمای بیرونی اساسا توسط تنش خلاقانه میان دو سیستم ناشی شده است؛ روی شیشه ی بسیار صاف ، و شفاف و منعکس کننده، محل قرار گیری جعبه ی پلی یورتان خشن و با مقیاس است.
فضای داخلی توسط اقتصاد و روش خلاقانه اداره شده است. سطح بتنی کمی خشن تنها توسط یک لایه پلی یورتان پوشیده شده است. سقف با اسپری اندود آکوستیکی پوشیده شده است. علیرغم این، جداره ی داخلی بازتابنده ی بزرگ، چراغهای صنعتی بزرگ و دو راه پله ی فولادی ظریف نیز نصب شده است.

مرکز محله ای جوانان دهود در آمستردام ؛ آتلیه معماری کمپ تیل

215463476919354947702520125439477_400

21546347691948658087902012635807_400_01

21546347691954483203352012438327_400215463476919517236143520123732367_400

215463476919566886286020122638867_400

 شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud      

طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

نام پروژه : مجتمع مسکونی گلدشتاین     Goldstein sud development

معمار : فرانک گری Frank O.Gehry

موقعیت پروژه : آلمان – فرانکفورت    Frankfurt-Germany

زمان ساخت : ۱۹۹۴

“فرانک گری” در سال ۱۹۲۹ در تورنتو – کانادا متولد و در سال ۱۹۶۲ استودیو شخصی خود را تاسیس کرد. او با ارائه طرح هایش در نمایشگاه سال ۱۹۸۶ توجه بین المللی را به خود جلب کرد. وی علاوه بر طراحی پروژه هایی خاص، گام هایی برای توسعه حومه های شهری محروم نیز برداشته است. مجتمع مسکونی Goldstein   نیز که در هشت کیلومتری شهر فرانکفورت واقع شده است، نمونه ای از این گونه آثار “گری” است.

تصور اینکه دیدگاه “گری” به مجتمع مسکونی منجر به سیمایی مشابه نماهای فلزی موزه گوگنهایم و ساختمان والت دیسنی شود کمی ترسناک به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق به این مجتمع، می توان به نگاه شاعرانه و معماری لطیف او پی برد. هرچند که این مجتمع در مقایسه با دیگر آثار ” گری ” همچون مقر دفاتر ملی هلند در پراگ (۱۹۹۷) و ساختمان مرکز آمریکایی در پاریس بسیار آرام به نظر می رسد، اما هنوز رگه هایی از معماری دیکانستراکشن را در آن می توان یافت(هر چند که این تاثیرات بیش از آنکه درونی و بطنی باشند، الحاقی و سطحی به نظر می رسند). مکعب های ساده و منظم به آرامی در کنار همدیگر نشسته اند و ریتم و ابعاد بازشوها بسیار منظم و یکپارچه است. تنها بالکن ها، ورودی ها و سایبان ها هستند که با مصالح و احجامی متفاوت به این ساختار منظم الحاق شده اند، بطوری که نحوه قرارگیری و اتصال بالکن ها به احجام، سعی در بیان تعریفی متفاوت از کنج ها دارد. برنامه این مجتمع مسکونی ۱۶۲ واحدی شامل یک پارک نیمه عمومی ، پارکینگ ها، یک مرکز تجمع و یک مرکز خرده فروشی است.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

بلوک های مسکونی به گونه ای سازماندهی شده اند که حیاط های نیمه عمومی را ایجاد می کند که بیشتر با مسیرها، تراس ها و باغچه های خصوصی درگیر است. پلان های واحدها بسته به وضعیتشان نسبت به سایت متنوع است. واحدهایی که در امتداد محور شرقی – غربی بصورت خطی قرار گرفته اند، برای فضاهای نشیمن و ناهار خوری و آشپزخانه، نور جنوب و دید به کمربندی را فراهم می کنند. واحدهای محور شمالی – جنوبی فضاهای نشیمن و آشپزخانه آنها به طول ساختمان عمود شده اند و از نور خورشید در صبح ها و بعداظهرها بهره می برند.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

راه حل پیشنهادی ” گری ” برای پارک نیمه عمومی بر اساس طراحی مسیرهای حرکتی طبیعی ساکنین واحد ها شکل گرفته است. ارتفاع کم ساختمان ها و استفاده از رنگ های متنوع در نماهای تخت احجام و همچنین جزئیات ساده فضای سبز و بازی کودکان، کیفیت و مقیاسی بسیار انسانی و صمیمی را در فضای باز مجتمع پدیدار ساخته است.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud
شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

 

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی داخلی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

009AA19980602A0034,Architec

 

نام پروژه : منزل شخصی بوراوارین

معمار : گرگوری برگز

موقعیت بنا : فاندرز

زمان ساخت : سال ۱۹۹۸

بنای Burraworrin  که در کناره ساحلی بخش Mornington Peninsula   واقع شده است، برای مدت سه نسل است که متعلق به یک خانواده است. بسیاری از ساکنان این روستا جدا و منفصل هستند با این حال این خانه با چشم انداز موج دار این ناحیه در هم می آمیزد و بواسطه شرایط فضایی خود به دنبال نیازی فیزیکی برای پیوستگی با یک خانواده است.خطوط خمیده منحنی دار، خطوط سقف برآمده و بدنه کمان دار همگی در پوششی از الوارهای منشعب واره شده هستند.

طراحی معماری ویلای ساحلی منحصر بفرد

این پروژه یک مجموعه عالی از اشکال و به عنوان خانواده ای از فضاهای مرتبط شناخته می شود. دو بال خمیده با حجم های به هم متصل از ورودی مرکزی از هم دور می شوند. این اجزاء تورفتگی های داخلی نزدیک به هم را بوجود می آورند و مجموعه ای از تراس های رو به سمت شمال را که در برابر بادهای ساحلی حاکم محافظت شده اند، در بر می گیرند و در عین حال نقش اصلی خانه را به عنوان یک پناهگاه تقویت می کنند. چراغ های آویز رقصان، امکان مناظر متفاوتی را فراهم می آورند و نماهایی به سوی ساحل را می آفرینند. عناصر خمیده و منحنی بیرون در داخل هم تکرار و بازآفرینی شده اند، و در جزئیات صندلی آشپزخانه با سقف های بیضی مانند موج دار، و بالا آمدگی و تورفتگی سطوح کف منعکس می شود. در بالای دالان راهرو، قسمت دیده بانی هشت متر ارتفاع دارد و اجزای وسیعی را نمایان می سازد. این پروژه حاکی از یک ارتباط پویا در جدایی فیزیکی آن و ماهیت محلی منطقه مسکونی آن است. این ترکیب حس مکانی را ایجاد می کند که تا حد زیادی برگرفته از ارتباط آن با محیط است ، همانطور که برگرفته از روابط خانوادگی موجود در این بین نیز می باشد. موارد زیر از شاخصه های پروژه می باشند:

۱- دو بال جدا از هم که به شکل مجموعه ای از اشکال طبیعی به نظر می رسند.

۲- استخر سرپوشیده با بامبو که یک دیده بان در سوی دیگر آن به چشم می خورد.

۳- انطباق کلی خانه با محیط اطرافش.

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

پلان منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

پلان منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

 

خانه ای مکعبی بر تپه ی دنتون کروکر مارشال

درطراحی معماری این خانه  دو طبقه که بر روی تپه ای در استرالیا قرار دارد،یکی از طبقات به شکلی نا متعارف روی طبقه ی پایین قرار گرفته است .طراحی این بنا را گروه معماری دنتون کروکر مارشال Denton Croker Marshall انجام داده است. پایه ی این بنا به شکلی رویایی،نیم رخ سایه روشن دار این خانه را،که از شراب سازی منطقه ی ویکتوریا قابل رویت است،به خوبی تعریف می کند.

بخش بیرونی طبقه ی زیرین از فولاد آب دیده ساخته شده و طبقه ی بالایی ،دیوارهایی از آلومینیوم سیاه دارد.نئوپان های زیبایی دیوارها و سقف های هر دو طبقه و کف طبقه ی بالایی را پوشش داده،در حالیکه کف طبقه ی پایین یک سطح بتنی صیقل خورده دارد.

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

پانزدهمین کارگاه تاریخی با محوریت تهران‌شناسی با موضوع «بازآفرینی معماری در بناهای تاریخی» نهم آذرماه در باغ نگارستان برگزار می‌شود.

در این کارگاه که دکتر پیروز حناچی – استاد دانشگاه تهران – در آن درباره‌ی احیای معماری در بناهای تاریخی سخنرانی می‌کند، حضور دانشجویان معماری، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان آزاد است؛ ولی به‌دلیل محدود بودن مکان، اولویت تماس برای حضور در کارگاه وجود دارد.

کارگاه «بازآفرینی معماری در بناهای تاریخی» برگزار می‌شود

این کارگاه که نهم آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در باغ تاریخی نگارستان در میدان بهارستان، کوچه دانش‌سرا، کوچه‌ی شریعتمدار رفیع برگزار می‌شود با مشارکت دفتر خدمات نوسازی امامزاده یحیی و پامنار و با مشارکت پژوهشکده‌ی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این کارگاه می‌توانند با شماره‌ی ۰۹۳۹۵۵۷۷۷۳۴ تماس بگیرند.

نام پروژه : مدرسه معماری

معمار: گروه معماری برنارد چومی

موقعیت بنا : مارنه لاوالی – فرانسه

زمان ساخت : ۱۹۹۹

تجربه گسترده برنارد چومی به عنوان یک استاد معماری برای طراحی این مدرسه معماری به کار گرفته شده است. فراهم کردن امکانات برای بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز در این جا مورد نظر بوده است. پروژه در یک مسابقه که صرفاً یک طرح معماری پیشنهادی عامه پسند نیاز نداشته،برنده شده است.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

تجربه گسترده برنارد چومی به عنوان یک استاد معماری برای طراحی این مدرسه معماری به کار گرفته شده است. فراهم کردن امکانات برای بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز در این جا مورد نظر بوده است. پروژه در یک مسابقه که صرفاً یک طرح معماری پیشنهادی عامه پسند نیاز نداشته،برنده شده است. اما یک بازنگری مجدد از مدل تحصیلات معماری فرانسوی قدیمی که گروها و دانش آموزان به مدرسه داخل می شوند و همدیگر را فقط برای تدریس رسمی می بینند، می باشد. به طور معمول، معمار با طراحان برنامه های تدریس که کانسپت های فرم ها و عملکردهای ترکیب شده از ابتدا را پرورش می دهند، جفت شده است.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

راه حل چومی به اعتقاد ضرورت رویارویی با وقایع غیر منتظره بر می گردد و این با ویژگی ۲۵۰۰ متر بودن سرسرای مرکزی مدرسه ایجاد شده است. این فضا گروه زیادی از وظایف و کارها را بصورت رسمی و غیر رسمی انجام می دهد. اینجا فضایی برای نمایشگاه ها و بازدید هیئت منصفه از کارهای دانش آموزان می باشد. و دارای ویژگی هایی مثل یک کافه برای ملاقات های اجتماعی است و همچنین به عنوان یک لابی برای آتریومها که فضا را به دو بخش جدا قسمت می کنند می باشد، بعلاوه، سرسرای مرکزی اساس تمام مسیرهای گردش در داخل مدرسه را شکل می دهد. کارگاهها، کلاس ها و کتابخانه در بلوک های جدایی قرار دارند که به سمت این فضا باز می شوند.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

 

نکات خاص این بنا موارد زیر می باشند:

۱- دید داخلی اصلی مدرسه از آتریوم شیشه ای مرکزی

۲- ساختمانی که خودش آتریوم دارد در فضای مرکزی قرار دارد.

۳- ورودی اصلی و طراحی خاص و ساده آن.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

اتود دستی و اسکیس های برنارد چومی مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

پلان مدرسه معماری

پلان مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

هتل درختی

دریک نقطه ای دوردست در شمال سوئد هتل درختی وجود دارد.این هتل دارای ساختاری سبک وزن از جنس آلومینیوم است که به دور یک درخت آویخته شده است.شکل هندسی این هتل به صورت مکعبی به ابعاد ۴*۴*۴ متر که اطراف آن به آینه مزین شده است ,به طوری که آسمان وفضای پیرامون را در خود نقش می بندد.داخل این پناهگاه امن همه چیز از تخته سه لا ساخته شده است واز طریق پنجره هایش دید ۳۶۰ درجه ای را به اطرافش می دهد.این هتل دارای ساختاری ارگانیک است که ما یاد میگیریم چگونه با متریالی با تکنولوژی بالا در زمانیکه در هوای تند وناملایم هستیم استفاده کنیم.عملکرد آن برای زندگی ۲ نفره فراهم شده ,یک تخت۲ نفره , یک حمام کوچک وتراسی در سقف .دسترسی های آن توسط یک طنابی که به درخت بعدی متصل شده ایجاد شده است.همچنین برای جلوگیری از برخورد پرندگان به شیشه های باز تابنده یک رنگ بنفش چند لایه به شیشه های پانل نصب شده که قابل مشاهده برای پرندگان است.

1007634362713914505670201151214503_400

 

1007634362714366840735201136216843_400

1007634362715056671240201145216673_400

1007634362715501193955201130211193_400

100763436271526869841920116218693_400

 

1007634362715158388037201155218383_400_01

1007634362716333834218201153213833_4001007634362716504768436201110214763_400

 

1007634362716139619197201133219613_400

1007634362714127939072201112217933_400

1007634362714241374394201124211373_400

 

100763436271401700370220111217003_400

ویلای مسکونی رومانا

این ویلا در گوشه نقشه و با چشم‌اندازی به سمت خیابان اصلی شهر قرار دارد. اولین موردی که در مورد این ویلا  به ذهن می رسد  ایجاد فضای مصنوعی است که حمل و نقل با محیط پیرامون و استفاده افراد برای فعالیت‌های روزانه را میسر می‌سازدکه محوطه‌سازی با ایجاد این فضاها آغاز می شد.

طراحی معماری ویلای مسکونی

این پازل توسط «هنری دودنی»، ریاضیدان انگلیسی ابداع شده است که اجازه می‌دهد یک مثلث متوازی الاضلاع برش خورده به چهار وجه به یک ساختار مربع شکل تغییر حالت پیدا کند و در این حالت تمام قسمت ها حداقل با یک بخش در ارتباط هستند.در طراحی خانه مفهومی تبدیل شونده D*Dynamic  نیز از الگوی این پازل استفاده شده است که امکان تغییر شکل ساختمان را به هشت حالت در فصول مختلف فراهم می‌کند.

طراحی معماری ویلای مسکونی

این سازه از حداکثر سازگاری با تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف برخوردار است. دیوارهای ضخیم عایق‌دار که برای فصل زمستان مناسب هستند، در تابستان به پنل‌های جداره ‌ای تبدیل می‌شوند که باعث بزرگتر شدن محیط و افزایش مساحت خانه می‌شود.

 

طراحی معماری ویلای مسکونی

علاوه بر تأمین انرژی ساختمان بوسیله پنل های خورشیدی، امکان چرخش اتاق های خواب نیز برای بهره مندی حداکثری از نور خورشید در نظر گرفته شده است که حداکثر پویایی را برای این سازه مفهومی فراهم می کند.

 

Klaksvik05

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳