نگاهی به برترین طراحی های داخلی

بررسی طراحی داخلی در این سال سؤالاتی در مورد اینکه آینده طراحی داخلی چگونه می‌تواند باشد را ایجاد می کند. با نگاهی به گذشته، در خصوص گذراندن وقت کاربران فضایی، تغییر زیادی نکرده است. به دنبال تغییرات مداوم در محدودیت‌های رفت‌وآمد و تداوم همه‌گیری، مردم اذعان داشتند که بیشتر وقت خود را در داخل خانه سپری می‌کنند. بنابراین مکان‌های زندگی و کار خود را متناسب با آن تطبیق دادند.

نگاهی به طراحی داخلی فضاها داشتید؟

همانطور که گفته شد در طی چند سال اخیر تغییراتی در زندگی مردم پدید آمد. این تغییرات ناگهانی در سبک زندگی افراد را وادار کرد تا به خوبی از این واقعیت آگاه شوند. که فضایی که در آن زندگی می کنند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی آنها دارد. بنابراین آنها شروع به انتخاب ویژگی هایی کردند که حساسیت، آرامش، خوش بینی و پویایی را تقویت می کند. احساساتی که با ناسازگاری ها مقابله می کند. سرپناهی امن برای فرار از تنهایی این روزها و خانه نشینی باشد.

برخی از روندها و ویژگی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ مورد توجه بودند. مانند طرح‌های بیوفیلیک، استفاده از مصالح بومی، و رنگ‌های آرام و خنثی، در سال ۲۰۲۱ پابرجا ماندند. برخی دیگر به تازگی معرفی شده‌اند و به‌شدت در پروژه‌هایی با مقیاس‌ها و عملکردهای متنوع مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سال ۲۰۲۱ همچنین شاهد تنوع طراحی بیشتر در فضای داخلی تجاری و خرده فروشی در مقایسه با پروژه های مسکونی بودیم. که نشان می داد معماران، طراحان و صاحبان مشاغل چگونه روش های مختلفی برای ترجمه مفاهیم خود به روایت های بصری و فیزیکی پیدا کردند.

در این راستا سایت آرک دیلی به معرفی این فضاها پرداخته است.

فضای داخلی بیوفیلیک و ورود طبیعت

اگرچه ممکن است این اصطلاح جدیدبه نظر برسد، اما مفهوم بیوفیلی برای چندین دهه در معماری و طراحی مورد استفاده قرار گرفته است. مفهوم این اصل بسیار ساده است: افراد درون فضا را با طبیعت پیوند دهید تا رفاه و کیفیت زندگی آنها را ارتقا یابد! با تمام گرایش‌های طراحی در حال انجام که در نتیجه تثبیت شده‌اند، تقاضا بر روی مصالح آلی متمرکز شده است که محیط‌های بیرون را شبیه‌سازی می‌کنند. در میان همه گزینه ها، چوب یکی از محبوب ترین مواد برای کشاندن طبیعت به داخل خانه است! نه تنها به دلیل عملکرد، بلکه به دلیل مزایای فیزیولوژیکی و روانی متعدد آن.

طراحی بیوفیلیک
معماری بیوفیلیک
بیوفیلیک

نورپردازی به عنوان یک عنصر ویژه

نور یک هدف اساسی در معماری دارد آن هم: کمک به دیدن. چه از طریق روش های طبیعی و چه مصنوعی.اتاق ها باید مطابق با آن روشن شوند. تا ساکنان بتوانند با خیال راحت در آنها ساکن شوند و وظایف روزانه خود را انجام دهند. هنگامی که سیستم مناسب در مسیر طراحی معماری داخلی انتخاب شود. نور همچنین می تواند به بهره وری انرژی و پایداری در داخل ساختمان به عنوان یک سیستم جامع کمک کند. جدا از ارزش کارکردی نور درمحیط که بر همگان آشکار است، طراحی نور می‌تواند به دیدن بافت‌ها و تکسچرها کمک کند.

سیستم های مصنوعی نور پردازی امکان نور رنگی را نیز فراهم می‌کنند. و در میان تمام راه‌های رسیدن به رنگ، چراغ‌های نئون به عنوان گزینه‌ای کلاسیک معرفی می‌گردد. از طرفی آویزان کردن از سقف در بلندای ارتفاع فضاها، نورپردازی را می‌طلبد. که بتواند به عنوان منبع نوری عمل کرده و نور را تامین کند. آویزها که به لوستر معروفند شاید عملی ترین راه برای کنترل قرارگیری منبع نور باشند.

نور
رشته ای
نئونی

تقسیم فضایی مدرن

در مقاله اول به بررسی تقسیم فضایی های مدرن پرداخته شد و بخشی از دسته‌بندی‌ها نیز ارائه گردید. در ادامه به بررسی دیگر موارد پرداخته شد. همانطور که گفته شد این جداسازی فضاها به شکل سنتی و رایج انجام نشده و با نگاهی مدرن به طراحی فضا پرداخته‌اند.

چگونه می‌توان با پارتیشن‌بندی‌های مناسب به بهره‌گیری درست از فضا رسید؟

کاربری و عملکرد درست در فضا، تهویه خوب، نور راحت و دسترسی به مناظر از جمله ویژگی های مهم مورد نیاز است. که باعث آسایش انسان در فضاهای مسکونی یا هر کاربری دیگری می شود. باتوجه به این موضوع، دستیابی به این عناصر در خانه های کوچکتر شهری سخت تر می شود. بنابراین معماران، طراحان و کاربران فضایی به سمت راه حل های طراحی روی می آورند تا تنظیمات دلپذیرتر و شخصی سازی شده ایجاد کنند.راه حل اولیه برای ارتقاء و گسترش فضاها، کاهش مقدار پارتیشن ها یا دیوارهای صلب استاندارد و جایگزینی آنها با ابزارهای جایگزین برای جداسازی فضایی است.

اگر این مرحله آسان و مقرون به صرفه به درستی اعمال شود، جریان هوا و انتشار نور طبیعی را در هر منطقه بهینه می کند. همچنین می‌تواند پویایی و حرکت بصری ایجاد کند، زیرا عملکردهای مختلف را در یک منطقه قاب می‌کند و برجسته می‌کند. همانطور که در پروژه های زیر مشاهده می شود، تفسیرهای ممکن زیادی از تقسیم بندی فضای غیر صلب وجود دارد.

در مقاله قبل با دو مورد از این تقسیم‌ها فضایی و دیوارهای جدا کننده آشنا شدیم. بررسی نمونه‌های را در ادامه خواهیم داشت:

۲ – سطوح

راه حل بعدی ، تنوع بخشیدن به سطوح و ارتفاعات سقف یا کف زمین است. عملکردهای مختلف می‌توانند به ابعاد عمودی متفاوتی نیاز داشته باشند. که از نظر جذب یا شنیدن صدا برای کاربران فضایی مناسب‌تر است. تغییر در سطوح را می توان از بالا یا پایین انجام داد.

سقف‌های پایین آمده: در این مورد، یک سقف کاذب، سیستم شبکه معلق، یا پانل های آویزان نیز می تواند به عنوان نشانگر برای مناطق مختلف در نظر گرفته شود. انواع این سقفها نیز می‌توانند برای جایگذاری تاسسیات مکانیکی و الکتریکی (تهویه مطبوع، روشنایی تعبیه شده …) مفید واقع شوند.

Blue and Glue / HAO Design

فضایی وسیع جذاب و لذت بخش برای زوج‌های جوان با بچه‌ها، کافه‌ها و اغذیه فروشی‌های مرکز شهر که قبلاً به آنها رفت و آمد می‌کردند، اغلب به مناطق ممنوعه تبدیل می‌شوند. اما برای این زوج، که در ابتدای تجربه دردسرهای پدر و مادر شدن بودند. میل به خانه‌ای داشتند که خنده فرزندانشان و سبک زندگی یوپی محبوبشان در کنار هم شکل گیرد. خانه لوکاس و کلی در کائوسیونگ نمونه ای از تعادل عالی بین تربیت کودک و صمیمیت عاشقانه است.

صفحات مشبک چوبی روی سقف به عنوان پارتیشن فضایی ساده و هماهنگ با جزئیات عمل می کنند. با بزرگ شدن بچه‌ها، فضای زیر پارتیشن فضایی شبیه به کتابخوانی برای آنها فراهم می کند.

۳ -استفاده یک‌در میان از مصالح

یک روش دیگر برای برجسته کردن سطوح مختلف، در مواردی که دیوارهای طولانی وجود دارند.( بدون پارتیشن‌بندی) از طریق تغییر مصالح است. لایه‌بندی روکش‌های متضاد یا کاشی کاری در مناطق کنار هم، روشی کاربردی و خلاقانه برای متمایز کردن فضاها خواهد بود. مطمئناً این نوع طراحی عنصری جذاب برای آراستن طراحی است که به پروژه پویایی و حرکت می بخشد.

Apartamento Umami / Semerene Arquitetura Interior

ساکنان این آپارتمان ۱۴۱ متر مربعی در برازیلیا خواهان فضایی منعطف و یکپارچه بودند که در آن آشپزخانه قلب خانه باشد. آپارتمان باید شامل دو اتاق خواب، یک اتاق تلویزیون، یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه و یک منطقه خشکشویی باشد. علاوه بر این، مشتریان می خواستند ارتباط قوی با هویت برازیلیا ایجاد کنند و ویژگی های اصلی ساختمان مدرنیستی را برجسته کنند که با آثار هنری و طراحی جمع آوری شده توسط مشتریان در سراسر جهان ترکیب شده است.

بهترین آثار معماری کاندید شده در آرک دیلی

در این مقاله به بررسی بهترین آثار معرفی شده در سایت آرک دیلی پرداخته خواهد شد. این آثار به عنوان آثار برتر سال ۲۰۲۱ معرفی شده‌اند. در ادامه به بررسی اجمالی این ساختمان‌ها می‌پردازیم:

بیش از ۵۰۰۰ پروژه جدید منتشر شده در طول سال ۲۰۲۱، ArchDaily را به بزرگترین کتابخانه معماری آنلاین در جهان تبدیل کرده است. تیم سرپرستی ArchDaily با هدف ارائه الهام، دانش و ابزار به کاربرانی که در ایجاد محیط‌های ساخته شده بهتر مشارکت می‌کنند. با دفاتر تماس می‌گیرد، پروژه‌های ساخته‌شده را در جهان تهیه و ارائه می‌کند.

Little Island Park

معمار: Heatherwick Studio

این پارک در منهتن طراحی شده است. طراان برآن بودند تا برخلاف سطح صاف خیابان‌های اطراف محل پارک. توپوگرافی جدیدی را ایجاد کنند. ایده اولیه مانند برگی بود که به سمت نورخورشید در حرکت است. ایده بعدی از چوب‌های باقی مانده اسکله الهام گرفته شد و به صورت پایه‌هایی در طرح در نظر گرفته شدند. در پایین پایه‌ها نیز پرورش ماهی را در نظر گرفته‌اند. این پارک خرد اقلیمی جذاب را با ایده سازه‌ای خاص به نمایش می‌گذارد که به گفته طراحان از گلدان‌هایی در قاهره ایده گرفته شده است. در این خرد اقلیم بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی مورد استفاده بوده که با آب و هوای منطقه کاملا سازگارند.

نقشه هوایی
کانسپت
نورگیری

۵۰% Cloud Artists Lounge Restaurant

معمار: Luoxu + CCD

رستورانی در چین که با معماری خاص خود مشهور است. طراحی داخلی این رستوران توسط تیم طراحی ccd و luoxu انجام گرفته است. این طراحی با ایده گرفتن از فرم اصلی ساختمان انجام گرفته است. فرم‌های منحنی و صلب و خطوط آن‌ها در تمامی طراحی داخلی ادیده می‌شود. استفاده از آجر‌های قرمز و سنتی در کار نیر از ویژگی‌های بارز این بناست. در گوشه گوشه این ساختمان هنر به چشم میخورد. مجسمه‌های زیبا و هنری با نورگیری طبیعی جلوه‌گری دو چندانی ایجاد می‌کند.

طراحی داخلی
مجسمه‌ها
ورودی

Plaza of Kanagawa Institute of Technology

معمار: junya ishigami + associates

این فضا محیطی جذاب است در تکمیل میدانی در ژاپن. مهمترین نکته در طراحی این پلازا توجه به فضای نیمه باز و تطبیق‌پذیری با محیط است. پلازای طراحی شده شبیه به یک پل معقر است. با قاب کردن آسمان با ۵۹ حفره در سقف. طبیعتی جذاب و آسمانی زیبا را برای کاربران فراهم می‌آورد. با متریال آسفالت جاذب می‌توان حتی باران را به راحتی دفع کرد و فضا را دلنشین نمود.

طراحی پل وار
نورگیری سقفی
فضای نشیمن

Ncaved House

معمار: MOLD Architects

خانه ای در دل طبیعت حفر شده در زمین. با منظره‌ای جذاب به سمت طبیعت. این حفر شدن ویلا به دلیل بادهای شمالی است که میتواند آزار دهنده باشد. به همین دلیل طراحان برآن شدند تا خانه‌ای همساز با اقلیم بسازند که از مناظر نیز استفاده کند. از طرفی برای جلوگیری از نور زننده خورشید از شیدهایی کمک گرفته است که می‌تواند علاوه بر سایه‌اندازی محلی برای نشستن را نیز فراهم کند. این ویلا در سه بخش نشیمن اتاق‌های خواب و اتاق مهمان تقسیم‌بندی شده است. اتصال این طبقات با پلکانی فراهم می‌شود که با چرخش‌هایی مناظر را برای نشیمن و فضاها فراهم می‌کند.

نمای بیرونی
نمای هوایی
فضای داخلی

در مقاله بعد به ادامه چندی از آثار پرداخته خواهد شد.

شما دوستان می‌توانید در خصوص مشاوره با ویلاهای خود و ساخت ساختمان‌های رویایی‌تان با دفتر آرتور و همکاران مراجعه فرمایید.

طراحی صندلی‌های مدرن

معماران در طول سال های دانشگاهی خود، به غیر از یادگیری طراحی ساختمان، مهارت های گسترده ای را کسب می کنند. در معرفی به برخی از این مهارت‌ها می‌توان به طراحی مبلمان داخلی اشاره نمود. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آیا به طراحی مبلمان توجه کرده‌اید؟

همانطور که بیان شد معماران در طول تحصیل و کارهای حرفه‌ای خود مهارت‌های دیگری را نیز می‌آموزند. برخی از این موارد عبارتند از: حل خلاقانه مسئله، مدیریت پروژه، توجه زیاد به جزئیات، هماهنگی تیم ها و پاسخگویی دقیق به نیازهای مصرف کننده. بنابراین، تحصیل در این رشته اغلب زمینه ‌های لازم را برای طراحی‌های مختلف در هر مقیاسی – از طراحی شهری تا طراحی محصول و یا دیتیل‌ها را فراهم می‌کند.

از طرفی با کشف سایر زمینه‌های ایجاد خلاقیت مانند هنر، عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی می‌تواند به سایر رشته‌ها نیز آشنا و مسلط شود . از میان بسیاری زمینه‌های ایجاد شده، به ویژه برای بسیاری از معماران مشهور. علاقه‌مندند در عوض انجام طراحی و مسائل از مسیر سنتی و همیشگی، به سمت طراحی مبلمان، به ویژه طراحی صندلی، پیشروی کنند.

طراحی صندلی توسط معماران

اگر به معماران مشهور دوران گذشته مانند فرانک گری، میس ون در روهه، لوکوربوزیه و ایرو سارینن نگاه کنیم، همه آنها صندلی هایی را طراحی کرده اند. با نگاهی به قرن بیست و یکم، این الگو همچنان قوی باقی می ماند. در حالی که برخی از معماران معاصر نیز ساختمان ها را به طور موازی طراحی می کنند. بسیاری از آنها صرفاً به طراحی مبلمان و صندلی پرداخته‌اند. برخی از آنها پس از فارغ التحصیلی مسیر خود را تغییر داده اند، برخی دیگر پس از سال ها مشاغل معماری مرسوم را ادامه داده‌اند.

طراحی صندلی
صندلی با طراحی معمار

چرا معماران صندلی طراحی می کنند؟

یک صندلی با طراحی موفق بیش از هرچیز دارای فرمی یکپارچه و عملکرد را نشان می دهد. در حالی که معماری طراحی داخلی فضاها را انجام داده و چارچوب را تعیین می کند. یک صندلی می تواند تأثیر زیادی بر شخصیت فضایی اتاق داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، دلایل مختلفی وجود دارد که چرا معماران طراحی صندلی را انتخاب می کنند؟

آنها ممکن است آن را فرصتی برای تقویت خلاقیت خود بدانند. و یا به‌کارگیری تکنیک های جذاب خود در یک فضای جدید. برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند طراحی کوچکترین جزئیات ساختمان های خود را نیز برعهده داشته باشند. و البته هستند کسانی که با یک شغل سنتی راضی نمی شوند. و در نتیجه موفقیت بیشتری در طراحی جزییات به خصوص در طراحی صندلی پیدا می کنند. دلیل هر چه که باشد، به وضوح یک جایگزین محبوب و مرسوم است.

بنابراین، علاوه بر طرح‌های قبلی که مجدداً به‌کارگرفته می‌شوند. امروزه تعداد بی‌پایانی از صندلی‌های قابل توجه با طراحی معماران بازار را در دست گرفته‌اند. با تغییر روند فناوری‌های نوآورانه و افزایش توجه محیطی. بسیاری از این طرح‌های جدید تکنیک‌های پیشرفته و مواد سازگار با محیط زیست را بررسی می‌کنند. و در عین حال زیبایی مدرن و جذابی را ارائه می‌دهند.

صندلی مدرن
جلو صندلی
طرح صندلی

در مقاله بعد مجموعه‌ای از معماران معاصر را ارائه می‌دهیم. که صرف‌نظر از مسیر شغلی خود، صندلی‌های زیبا، مبتکرانه و منحصربه‌فردی را طراحی کرده‌اند .(یا به طراحی ادامه می‌دهند) که بسیار کاربردی – و در برخی موارد پایدار هستند.

طراحی خانه‌های مدرن

با گذر زمان، جدایی از فرهنگ گذشته و بحران هویت، در کالبد خانه ها و دیدهای بصری شهرهای ایرانی پدیدار گشت. به طوری که دیگر نمی توان رابطه ای بین معماری معاصر و معماری غنی و پر محتوای گذشته این سرزمین یافت.

آیا خوانش‌هایی جدید از معماری سنتی ایران را دوست دارید؟

آ گاهی نسبت به تأثیر متقابل انسان، فرهنگ، روش زیست و محیط زندگی بر یکدیگر مورد غفلت واقع شده است. و یا تحت تأثیر تفکرات متریالیستی و سلطه‌گرانه حا کم بر شهرسازی قرار گرفته است. موضوع مهم هویت که در صورت شکل گیری شهر براساس مبانی نظری برگرفته از ارزش های فرهنگی جامعه به تجلَی هویت فکری و فرهنگی جامعه و مقابله با بحران هویت کمک فراوانی میکند.

هر ناحیه مسکونی باید با توجه به ساختارهای گوناگون خانوادگی و نیازهای مکانی و اجتماعی مختلف ساخته شده ایجاد شود. زیرا هر سایت و محل پروژه با داشتن ویژگی های فضایی و اجتماعی خاص خود، محیطی منحصر به فرد را به منصه ظهور می‌رساند. از این رو برای کسب مطلوبیت در حوزه ساختمان سازی به خصوص خانه و مسکن مدرن، باید اصول کیفی برگرفته از ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، بومی و … یک منطقه مورد توجه قرار گیرند. شاید بارزترین ویژگی معماری سنتی سازگاری با اعتقادات و روش زندگی مردمان آن منطقه است.

خانه و مفهوم آن

خانه مهم ترین معیار جهت ارزیابی شکل کالبدی شهرهاست. بدیهی است که بدون خانه همه چیز در شهر معنای خود را از دست می دهد. به همین جهت می توان گفت نقطه اصلی کالبدیک شهر خانه محسوب می شود. اگر ما شهری را بدون عناصر خدماتی، تجاری، فرهنگی، در نظر بگیریم که صرفا دارای اجزاء سکونتی باشد شهری است با کاستی های فراوان. اما اگر شهری را با همه عناصر و عملکردها در نظر گرفته شود. و صرفا عناصرسکونتی را از آن حذف گردد دیگر به آن مجموعه نمی توان شهرگفت.

مفهوم خانه چنین بیان شده است : خانه زادگاهی است با سلسله مراتب و کارکردهای مختلف که سکونت کردن و زندگی کردن را برای همیشه در لوح وجود ساکنین حک میکندو.

Hashemi, (1996)

بررسی خانه‌ سنتی ایرانی:

استفاده از مصالح بومی:

مصالح موجود منطقه و هم چنین استفاده یک نوع یا گونه های مشابه از مصالح در خانه ها تا در کوچه و خیابان از نظر سیمای شهری نیز نماهایی یکدست و عاری از برتری یکی بر دیگری به وجود آید.

در طراحی نماهای بیرونی و نمای داخلی نیز باید به رعایت این موضوع توجه کرد. از تزیینات افراطی و گران قیمت در نمای خارجی استفاده نکرد. و نباید خانه خود را از سایر خانه ها متمایز نمود که باعث جلب توجه سایرین شود. خلاف این امر موجب جریحه دار شدن احساسات فقرا می گردد.

طراحی داخلی:

از نظر طراحی درون خانه نیز بایستی از فضاهای غیر ضروری و تک کارکردی پرهیز نمود. و تا جای ممکن به گونه ای که به حریم ها و به حوزه خصوصی خانه آسیب نزند. از فضاهای چند منظوره استفاده نمود. در نظر گرفتن فضاهای ویژه مهمان نیزضروری است. اندازه اتاق ها باید برحسب نیاز بوده و از آن مقدار بزرگ ترنباشد.

معماری پایدار:

در این بین باید به مساله طراحی پایدار به نحوی که در خانه های سنتی ایرانی صورت می گرفته نیز اشاره کرد. که این گونه از طراحی بهترین روش برای پرهیز از اتلاف می باشد. پنجره ها و درگاه ها نیز بنابراین اصل با انتخاب تکنیک های متناسب با شرایط اقلیمی طوری طراحی می شوند. که سهم عمده ای در رعایت قوانینی دارد که زیاده روی در مخارج خانه و اسراف را ممنوع می داند.

طراحی مدرن کنسول های فضاهای داخلی

طراحی داخلی فضاهای مسکونی از مهمترین نکات در ساخت خانه‌است. فضاهایی مانند آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی از محیط‌هایی هستند که شاید به طور دائم در آن‌ها ماندگار نباشیم اما فضای داخلی آن‌ها در خانه تاثیر گذار است. میزهای کنسول و از جمله مبلمانی است که در این فضاها مورد استفاده خواهند بود. در ادامه به بررسی این مبلمان خاص و شیک پرداخته خواهد شد:

آیا میزهای کنسول را در طراحی فضاهای خانه می‌پسندید؟

کابینت‌ها و یا بهتر بگوییم کابینت‌های جزیره‌ای و همینطور میزها و یا کنسول‌هایی که در فضاهای حمام و سرویس‌ها قرار می‌گیرند و افراد فعالیت‌ها را روی آن‌ها انجام می‌دهند. به طور کلی کنسول‌ها از یک سطح افقی تشکیل شده‌اند. که می‌توان طراحی این میزها را بین میزهای فضاهای خشک و تر مثل آشپزخانه و یا به طور کلی در فضای مرطوب مانند حمام تقسیم کرد.

سرویس‌ها و حمام:

این کنسول‌ها و میزها مجموعه‌ای از سینک و شیرآب و یا کابینت‌ها و دیگر لوازم مربوطه است. جنس و نوع متریال به‌کار رفته در کنسول‌ها به انتخاب روکش آن بستگی دارد. نوع رنگ انتخابی و سبک کلی فضا نیز موثر است. طراحی این کنسول‌ها و کابینت‌ها ممکن است به وسیله معمار مجموعه انجام شده و یا از استانداردهای موجود در بازار می‌توان استفاده کرد.

کابینت‌ها و میزها را می‌توان به صورت کنسولی معلق قرار داد که پاها به راحتی زیر آن قرار گیرد. و یا می‌توان به صورت کابینت‌ها تا کف زمین طراحی شوند. در خصوص کنسول شدن این میزها راحتی ، سهولت ایستادن و همچنین شستن و تمیز کردن زیر آن‌ها بیشتر مورد استقبال عموم واقع شده است.

آینه‌ای که بر روی این کنسول‌ها قرار می‌گیرند می‌تواند فضاها را شیک‌تر و جذابتر کند. آینه‌های ساده و بزرگ این روزها بسیار مورد توجه است.

آشپزخانه‌ها

در مورد آشپزخانه ها، میزهای کار بزرگتر هستند و معمولاً چندین کاربرد دارند. گاهی اوقات به طور همزمان: چندین کار بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد. شستشو و ضد عفونی کردن، نگهداری وسایل پخت و پز و … از کارهایی است که می‌توان روی کنسول‌های آشپزخانه انجام داد. بنابراین این کابینت‌ها بزرگتر و جادارتر از کسنول‌ها و کابینت‌های سرویس‌ها و حمام است.

این کابینت‌ها با توجه به نوع مصرفی آن‌ها در در کنار شیر‌های آب و یا محیط‌های خشک‌تر طراحی به خصوص تری داشته باشند. و یا از متریال‌های جداگانه‌ای در طراحی‌ آن‌ها به کار رفته باشد. سنگ‌های مصنوعی، ام دی اف‌‌ها و همینطور چوب می‌تواند از مصالحی باشد که در ساخت کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی می‌توان از دو متریال در کنار هم استفاده کرد. ولی توجه به بهداشت و مقاومت در برابر رطوبت از موارد مورد توجه است.

با وجود این اطلاعات کلی، طراحی آشپزخانه و حمام با توجه به کاربری و زندگی روزمره هر خانواده، با معماری و فضای موجود برای این عناصر، با بودجه و مصالح موجود در هر مکان، متفاوت است. بنابراین مهمترین نکته در طراحی این کنسول‌ها و کابینت‌ها توجه به سبک کلی ساخت خانه و طراحی داخلی خانه است. انتخاب رنگ و متریال آن‌ها و آینه درصورت لزوم می‌تواند رنگ و جلای مناسب‌تری را به خانه دهد.

بازسازی فضاهای داخلی

امروزه شاید در توان همه افراد خرید خانه جدید و یا بازسازی با هزینه‌های کلان نباشد. اما با تفکری درست و مشورت با تیم طراحی مناسب می‌توان به نتایجی رسید که امکان بازسازی خانه را با بودجه مورد نظر خود انجام دهید.

چگونه با توجه به بودجه خود ساختمان را بازسازی کنیم؟

زمانی فکر بازسازی به ذهنمان خطور می‌کند که یا طراحی داخلی قدیمی شده است و یا کهنه به نظر می‌آید. این تغییرات را باید با در نظر گرفتن بودجه، زمان و تغییرات نابه هنگام باید در نظر گرفت. همیشه ارتقا فضا و نوسازی و بازسازی آن شاید با هزینه‌های هنگفت صورت نپذیرد و یا با خرج زیاد به نتیجه دلخواه نرسد. و یا هزینه کم قطعا مساوی با کیفیت پایین نیست. در رسیدن به فضاهای مطلوب راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان با در نظر گرفتن آن‌ها به فضای مورد نظر دست یافت.

شاید اولین گزینه برای صرفه جویی در مخارج انجام کار توسط خودتان است. با اینکار می‌توانید در هزینه‌هاتی مربوط به استخدام پیمانکاران و یا افراد دیگر صرفه جویی کنید. اما اگر وقت کافی و یا مهارت لازمه را ندارید در بخشی از کارها که تخصصی تر هستند اعلام نیاز کنید. شما می‌توانید بخشی از وسایل و تجهیزات را از دوستانتان قرض بگیرید. اینکار می‌هواند پروژه شما را به کارگاهی کوچک برای بازسازی تبدیل نماید.

بازسازی

مصالح و مبلمان

شما می‌توانید از برخی مصالح به طور مجدد استفاده کنید. و یا در نظر داشته باشید که از مصالح بومی استفاده کنید. این مصالح می‌تواند هزینه کمتری را برای شما به ارمغان آورد.

گاها در بازسازی ممکن است نیازی به خراب کردن دیوارها و یا تغییر کل پلان نباشد و صرفا با بازنگری وسایل و مبلمان خانه به فضایی نو دست یابید. فضاهای مملو از مبلمان‌های متعدد و تنگ و فشرده خسته‌ کننده هستند. شاید بهتر باشد مواردی را که از آن‌ها استفاده کمتری می‌کنید از فضا دور کنید. اگر در این صورت نیز به فضای بیشتری نیاز داشته و یا خواهان تغییرات بیشتری بودید باید با یک معمار و یا طراح داخلی مشورت کنید. چیدمان فضا باید به گونه‌ای باشد که بیان کننده داستان شما باشد.

رنگ‌آمیری مجدد

بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که رنگ‌آمیری مجدد می‌تواند هم هزینه کتری داشته باشد و هم تغییرات لازمه را به وجود آورد. شاید اولین سطوحی که به رنگ آمیزی مجدد نیازمند باشد، دیوارها و سقف ها هستند. کم هزینه ترین مواد رنگ آمیزی، رنگ های مبتنی بر آب است. البته به خاطر داشته باشید که رنگ‌های ارزان‌تر ممکن است نیاز به سه لایه رنگ باشد تا با پوشش یک لایه رنگ گران قیمت و با کیفیت بالا برابری کند. تغییر رنگ کابینت، در یا قاب پنجره نیز می تواند هویت بصری فضا را تا حد زیادی تغییر دهد.

عوض کردن روکش مبلمان و صندلی ها نیز می‌تواند به عوض شدن محیط کمک کند. انتخاب رنگ مناسب در طراحی داخلی بسیار مهم و قابل توجه است. زیرا رنگ‌ها می‌توانند محیط را باز و شفاف کند و یا مات و کدر.

رنگ آمیزی

تعمیر و باز سازی وسایل

گاهی تعمیر و بازسازی و نوسازی وسایل خانه می‌تواند بسیار در کم کردن هزینه و زیبا شدن محیط کمک کند. ممکن است تعمیر لوازم هزینه بسیار کمتری نسبت به خرید همان وسیله باشد. هر کالایی پتانسیل این را دارد که دوباره به وسیله‌ای نو تبدیل شود. بنابراین بهترین راه برای پس انداز پول، کار کردن با وسایلی است که دارید. به عنوان مثال، به‌جای دور انداختن مبل‌ها یا صندلی‌های غذاخوری، می‌توانید کوسن‌ها و پارچه‌ها را دوباره روکش کنید. اینکار به خصوص در زمانی که فریم و قاب مناسب و نویی دارند انجام پذیرند.

شما دوستان می‌توانید با دفتر آرتور و همکاران در خصوص بازسازی منازل خود صحبت کنید. همکاران ما می‌توانند بهترین‌ها را برای شما به ارمغان آورند.

روند طراحی ساختمان های مدرن در سال ۲۰۲۱

مقاله زیر بخش دوم از تحقیق برگرفته از تحلیل سالانه سایت آرک دیلی است. گروه آرک دیلی توانسته است با آنالیز و بررسی ساختمان ها به عناصر و جزییاتی در طراحی این بناها برسد که مرتبا در حال تکرار بوده و یا قوی ترین بازخورد ها را داشته اند.در زیر به بررسی این مقاله خواهیم پرداخت.

آیا چگونگی ساخت و معماری ساختمان های موفق را زیر نظر داشته اید؟

در بخش دوم به بررسی دیگر موارد تحلیل و بررسی آرک دیلی پرداخته خواهد شد:

ترکیب معماری و طبیعت

رنگ ها

راه حل های هوشمند و برنامه ای

در ادامه بحث به بررسی هریک با نمایش عکس ها پرداخته ایم:

ترکیب معماری و طبیعت

باغ های داخلی

این روزها معماران در تلاشند تا بتوانند معماری و طبیعت را با انسان پیوند دهند. از فضاهای سبز و کاربرد گیاهان و درختان در ساختمان ها مسئله ای است که می تواند بسیار مورد اهمیت باشد. زیرا گیاهان و فضاهای سبز می تواند روحیه افراد را عوض کند. از این گیاهان میتواند به طراحی داخلی به مقدار بسیار زیاد کمک کنند. فضاهای سبز می تواند به شکل های متفاوتی در ساختمان مورد استفاده واقع شود. فضاهای سرد و بی روح مانند اداری را می توان با حضور گیاهان منعطف سازند.

به عنوان روف گاردن و فضای سبز در نمای پنجم می تواند فضایی دلچسب را فراهم کند. از طرفی درون ویدها و فضاهای باز می تواند با گیاهان جذاب تزیین شود. گونه های متفاوتی از گیاهان وجود دارد که باید با توجه به طراحی فضا انتخاب شوند. نورگیری و سایه اندازی برای استفاده از گیاهان بسیار موثر است. در زیر نمونه هایی از این طراحی را می توان دید:

طراحی داخلی با گیاهان
فضای اداری با گیاهان

رنگ ها

رنگ در طراحی داخلی

رنگ عاملی مهم در طراحی فضا می باشد. می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند. که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند. متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند. منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند.

هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است. و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎ دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند.

بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎ بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است. که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند. و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند.رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد. بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛

رنگ در طرای داخلی
داخلی با رنگ
استفاده از رنگ

راه حل های هوشمند و برنامه ای

الحاقات و تزیینات

در تزیین و استفاده از جزییات باید حتما به موارد استفاده از عناصر بسیار توجه داشت. استفاده زیاد از این موارد می تواند محیط را از جلوه خاص خود دور کند. و یا کمبود آن ها نیز ممکن است فضا را بی روح جلوه دهد. از رنگ مناسب و تزیینات درست بسیار می تواند در محیط تاثبر گذار باشد. الحاقات می تواند مواردی مصنوع و یا طبیعی باشد که در محیط قرار می گیرند. توجه به نوع الحاقات و تزیینات در محیط باید با توجه به نوع سبک انتخابی شما در کل ساخت خانه باشد.

یکی از فعالیت هایی که در برند آرتور و همکاران طراحی و اجرا ی دکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد..

آیا به تفات رنگ‌ها در طراحی داخلی اندیشیده‌اید؟ 

رنگ

رنگ عاملی مهم در طراحی فضا می باشد. رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند. که از جمله مهم ترین آنها می توان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند. متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند. منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند.

جهانی تک رنگ، با تونالیته های محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید. و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود. تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است.

هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است. و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎ دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تاثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند.

رنگ‌بندی اتاق‌ها

بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎ بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است. که رنگ ها نیز مثل انسان ها، از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند. و یا برعکس ناهموان و متضاد یکدیگرند.رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد. بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست؛

کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند. می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضای نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیباشناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مساله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است. ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی که وی بین کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.

طرح‌های دکوراسیون داخلی برند آرتور در ویلای قمصر

ویلای قمصر
ویلای قمصر
ویلای قمصر

طراحی خانه‌های مدرن در زمین

شاید برای شما نیز دیدن آثاری از معماران در سراسر دنیا که در دل زمین ساخته شده‌اند، جذاب باشد. در ادامه به معرفی چندی از این بناها پرداخته خواهد شد که شما عزیزان با این نمونه‌ها آشنا شوید.

آیا تا بحال نام بناهای زیر را شنیده‌اید؟

Casa Aguacates, Mexico, by Francisco Pardo

Subterranean Mexican house
Casa Aguacates is partly subterranean

این بنا در مکانی غیر معمول در بین جنگل‌های آووکادو ساخته شده است. استراحتگاهی برای مسافرانی که با هواپیما به این جغرافیا آمده‌اند. کانسپت اصلی این پروژه ساخت خانه‌ای در جنگل بود اما خواسته کارفرما دیدی دست نخورده به مزرعه آووکادو بود. پس به این ترتیب باید خانه درون زمین دفن ی‌شد. اما پشت خانه با پلانی که به صورت ذوزنقه است همسطح زمین قرار گرفته است. قسمت جلویی خانه با پلکانی بیرونی به سطح زمین در جنوب خانه می‌رسد. معمار با توجه به علاقه کارفرما نمای پنجم ساختمان را نیز طراحی کرده است. سقف پوشیده از گیاهان بوده و نورگیرهایی خطی بر روی آن تعبیه شده است.

فضای داخلی خانه ساده ، روان و خالص است. بخش مرکزی را نشیمن،‌آشپزخانه و ناهار خوری قرار دارد. اتاق نشیمن چشم‌اندازی جذاب به بیرون، به درون باغی وحشی دارد. از مصالح طبیعی نیز درون خانه استفاده شده است.

در این پروژه توانایی معمارانه و ظریف در بکارگیری تعامل میان طبیعت و معماری است. طبیعتی وحشی در کنار سکونی با آرامش در دل زمین.

Avocado field site
Exterior staircase at Casa Aguacates

NCaved, Greece, by Mold Architects

Home is built into the hillside overlooking the coast by Mold Architects
aerial view of the home by Mold Architects. Top: the home is submerged within the hillside and orientated towards the ocean

این بنا نگاهی فوق‌العاده از ورودی خود به دریا دارد.برای حفاظت از خانه در برابر بادهای شمالی تصمیم بر این شد که خانه در دل زمین دفن شود. پلانی به شکل گوه که اتاق‌های خواب در انتهای باریک ساختمان و بالاتر از شیب منطقه و ساختمان قرار گرفته اند. این اتاق‌ها با مناطق نشمین و اتاق مهمان در سطوح پایین‌تر هستند. بام سبزی شیبدار با مجموعه‌ای از حیاط‌های سر پوشیده و تراس‌های باز، باز شده است. این حفره‌ها اجازه ورود نور و هوا را به اتاق‌هایی که در سطوح پایینتر هستند میرساند. به علاوه این موضوع چشم‌اندازی زیبا را برای فضای نشیمن فراهم می‌کند.

بر خلاف دیوارهای سنگی و صلب اما در سطوح افقی سطح‌های شیه‌ای و سفافی دیده می‌شود که تعادل میان فضاها را رعایت می‌کند. یک پلکان سه سطح را به هم رسانده و در انتها به ورودی اصلی میرسد که مشرف به فضای نیم طبقه نشیمن است.

Terraces are divided by stone walls
Stone walls and a wood pergola frames the view
Living spaces are adjoined by a large terrace and infinity pool. Photo is by Panagiotism Voumbakis

نمونه‌ای از خانه‌ای در دل زمین در برند آرتور

خانه‌ای در دل زمین

معماران: آرتور امید آذری، جعفر لطف الهی

این پروژه در قسمت مرکزی ایران در شهرکرمان ، در اقلیم گرم و خشک واقع شده است. در این طراحی از اصول معماری همساز با اقلیم استفاده شده است. استراتژی اصلی طراحی استفاده از مصالح بوم آورد از جمله خاک رس و سنگ طبیعی است. برای سازگاری با محیط زیست از خاک برداشت شده است.

خانه در زمین
طراحی خانه در زمین

طراحی ویلاهای مدرن چوبی

طراحی این ویلاها معمولا با توجه به نوع اقلیم و محل سایت انجام می‌گیرد. در حاشیه جنگل‌ها و یا در نزدیکی آن می‌توان این ویلاها بیشتر دید. توجه به آب و هوای منطقه در ساخت خانه‌ها موثر است. زیرا باید در مناطق با بارش زیادتر و رطوبت بیشتر تمهیدات لازم را در خصوص ساخت این ویلاها و یا ساختمان‌ها در نظر گرفت.

آیا قصد ساختن خانه یا ویلایی چوبی را در نظر دارید؟

چوب در اسکاندیناوی زودتر از کشورهای اروپای مرکزی به اهمیت و ویژگی‌های چوب پی برده و از این ماده در ساخت و ساز خانه‌ها و ویلاها استفاده کرده‌اند.ساخت بناهای چوبی باید با توجه به منطقه و نوع آب و هوای آن صورت ئذیرد. مراحل ساخت را باید همانند دیگر بناها در نظر گرفت و پیش برد. برخلاف تفکر عمومی بناهای ساخته شده با چوب عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است.این ماده می‌تواند در صرفه جویی انرژی نیز موثر باشد. چرا که یک ماده عایق طبیعی است.

این خانه‌ها و ویلاها با سرعت بیشتری ساخته می‌شوند. زیرا معمولا از پانل‌های پیش ساخته، ساخته می‌شوند مگر اینکه به خانه‌های چوبی سنتی علاقه داشته باشید. در خانه‌های پیش ساخته پانل‌ها به محل پروژه آورده می‌شوند و سپس در سایت مونتاژ می‌گردند. این روش می تواند هزینه کمتری داشته باشد.

خانه های منفعل یا کنش پذیر نوع دیگری از ساخت بنا با چوب است. این خانه‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که با طبیعت سازگار بوده و می‌توان این ساختمان را به نوعی ساختمان با معماری پایدار دانست. این بناها تا حد امکان با طبیعت سازگارند و همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. صد در صد قابل بازیافت بوده و به میزان کمتری مضر هستند.

نمونه‌هایی از خانه‌های ساخته شده با چوب

سه خانه پیوسته ، three attached house

معمار: شرکت PONT12 architectes

مکان قرارگیری پروژه و سایت پلان

این پروژه از قابلیت های سایت حداکثر استفاده را کرده و در عین حال در تلاش است. تا از بافت سبز اطراف به وسیله فرم و حجم خود خارج نگردد.کج کردن پلان و سطح مقطع باعث کاهش مقیاس، تقویت و حفظ حریم خانواده در این مجموعه می شود. این خطوط کج باعث به وجود آمدن تراسهایی می شود که اتاق های نشیمن را گسترش داده و نورگیری را به ویژه در خانه وسط با روزنه ای به سمت غرب افزایش داده است.

انعطاف حجم و ترکیب نماها بسیار جذاب است و مفهوم خوانش سنتی این سه خانه پیوسته را در نظر ببیننده محو می‌کند. ابتکار این پروژه در جای دیگری نهفته است: در این بنا از نظرگاهی در اتاق زیر شیروانی صرف نظر میکند و سقفی مسطح را با چشم اندازی وسیع با درختان مرتفع و جذاب ارائه می کند.

علاوه بر این نیز در داخل خانه از پنجره های وسیعی استفاده شده است. که ارتباط بین داخل و خارج بنا را حفظ می کند و به نوعی چشم انداز قابل ارائه از پنجره ها کیفیت بصری خانه را بالا می برد. طراحی داخلی بنا با مبلمان چوبی و مینمال، فضایی ساده و پکپارچه را در پیش روی ببیننده قرار می دهد؛ فضایی کاملا خوانا و مشخص.

۳ خانه پیوسته با نمایی از روکش های چوبی
نمای پشتی از ۳ خانه پیوسته

ابتکارات پروژه:

انعطاف حجم و ترکیب نماها بسیار جذاب است و مفهوم خوانش سنتی این سه خانه پیوسته را در نظر ببیننده محو میکند. ابتکار این پروژه در جای دیگری نهفته است: در این بنا از نظرگاهی در اتاق زیر شیروانی صرف نظر میکند و سقفی مسطح را با چشم اندازی وسیع با درختان مرتفع و جذاب ارائه می کند.

علاوه بر این نیز در داخل خانه از پنجره های وسیعی استفاده شده است. که ارتباط بین داخل و خارج بنا را حفظ می کند و به نوعی چشم انداز قابل ارائه از پنجره ها کیفیت بصری خانه را بالا می برد. طراحی داخلی بنا با مبلمان چوبی و مینمال، فضایی ساده و پکپارچه را در پیش روی ببیننده قرار می دهد؛ فضایی کاملا خوانا و مشخص.

(بام) نمای پنجم خانه
چشم انداز وسیع بام

مصالح و فضاهای داخلی

مصالح به صورت خام استفاده می شوند و همینطور باقی میمانند. بتن اکسپوزی که در داخل بنا سطح دیوارها پوشانده و چوبی که نمای خانه ها را شکل می دهد. حال و هوای این بنا را اتصال و درکنار هم قرار گرفتن مواد و مصالح به کار گرفته شده تامین می کند.

دیوارهای بتنی، دال های شن و ماسه ای که سنگدانه ها را به نمایش می گذارد و مهمترین بخش آن یعنی استفاده از روکش های چوبی در نما که نمودی از مفاهیم سنتی را در معرض نمایش می گذارد. این انتخاب ساده و بنیادی مصالح باعث بهینه سازی و از طرفی یکپارچپی و پیوستگی کلی طرح شده است. دالهای فعال گرما را به روشی بهینه منتقل میکنند. و روکش های چوبی به طراح این اجازه را می دهد تا بتواند فرم های شکسته بنا را در سایت پروژه بهینه کند.

طراحی داخلی اتاق چوب و بتن اکسپوز
نمایی از یکی از آشپزخانه ها کار شده با چوب
دیوارها با بتن اکسپوز

The Wooden Villa

معمار:Nicolas Dahan

این ویلا مکانی است برای قدم زدن در جنگل درختان کاج. ساخت ویلایی جذاب با چشم‌اندازهایی فوق‌العاده برای زندگی که با تکنیک ساختمانی چوب ساخته شده است. نورگیری‌های بزرگ و به قولی لاکچری ویلا بسیار اعجاب انگیز است. پنجره‌های با ارتفاع ۳ متر که نوری زیبا را به داخل هدایت ‌می‌کنند. دو سوم خانه با شیشه ساخته شده است.

در این ویلا برای بالا بردنن مقاوت چوب آن را تقویت کرد، سبک کردن، سمباده زدن و لاک زدن به آن می‌تواند از مواردی باشد که مقاومت چوب را بالا می‌برد.فضای داخلی و خارجی ویلا تماما با چوب ساخته شده است. سقف به صورت وافل ساخته شده و آن هم چوبی است.

نیکلاس داهان در مورد این خانه می‌گوید:

“To enter the pine forest is to enter the house. The site itself is integral to the architecture. The pine and oak trees provide shelter from strong winds. The ocean, though not visible, is so close that the sound of the surf rhythms the day. Nature runs through the bedrooms and the living room. The house is built where the air flows”

Nicolas Dahan
نمای بیرونی ویلای چوبی
فضای داخلی ویلا چوبی
ویلا چوبی در شب

نمونه‌هایی از ساختمان‌های ساخته شده با چوب در برند آرتور

مجموعه باغ آپارتمان دولت

سایت پروژه در شمال تهران واقع شده است. در گذشته کل منطقه باغ بوده است. توسعه شدید بلند مرتبه سازی در سالهای اخیر موجب تخریب باغ ها یکی پس ازدیگری شده است. سایت پروژه یکی از باغ های تخریب نشده در منطقه است. استراتژی طراحی مبتنی برحفظ درختان باغ است. بر این اساس خطوط مرزی بین درختان و فضای خالی بین آنها محل قرار گیری توده در نظر گرفته شد.

در این پروژه با توجه به اهمیت طبیعت و سازگاری با آن از چوب در نماسازی ساختمان استفاده شده است. نمای زیبای این پروژه همخوانی جذابی را بین آپارتمان و محیط اطراف فراهم ساخته است. از طرفی ارتباط میان انسان و طبیعت را نیز دو چندان می‌کند.

برج آپارتمان قلهک طراحی چوبی
طراحی با چوب برج آپارتمان دولت

ویلا خطی

ویلای خطی، در طالقان واقع شده است. این ویلا یک ساختمان دو طبقه مینیمال از ترکیب آهن، آجر و چوب می باشد. پروژه پاسخی است به سه سوال اساسی:  نیازهای ساکنان آن، موقعیت و قرارگیری پروژه و دغدغه های زیست محیطی. استراتژی طراحی پروژه به وسیله بیرون کشیدن یک مکعب از هندسه یکپارچه ویلا برای خلق حیاط مرکزی و الحاق پنجره های خطی از جنس آجر و چوب برای نما می باشد.

حیاط مرکزی به عنوان فضای واسط بین شرق و غرب ویلا عمل میکند. در حالیکه حیاط مرکزی اجازه ورودی نور طبیعی را به داخل ویلا می دهد باعث ایجاد ارتباط بصری بین فضاهای داخلی نیز می گردد. این فضا، فضای واسطه ایی است بین لبه بیرونی و داخلی برای کنترل نوسانات شدید آب و هوایی در زمستان و تابستان است. از طرف دیگری، بمنظور تسلط بر چشم اندازهای طبیعی منطقه بخش اعظمی از نمای پروژه شفاف درنظر گرفته شد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص طراحی و ساخت ویلا می‌توانید به سر برگ طراحی و ساخت ویلا مراجعه فرمایید. از طرفی برای دیدن سبک‌های مدرن و دوبلکس نیز پروژه‌های بیشتری را می‌توانید ملاحظه کنید.:)

سلسله مراتب ورودی

ورودی اولین بخش از ویلاها است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. ورودی می‌تواند معرف بنا در نگاه اولیه باشد. پس طراحی آن در ویلاهای مدرن امروزی یکی از بخش‌های حائز اهمیت است.

در خصوص ورود به ویلا و سلسله مراتب آن چه می‌دانید؟

در معماری گذشته ایران ورودی از جایگاه مهمی برخوردار بوده است. فرآیند ورود از چند مرحله تشکیل می‌شد. این فرآیند با نام سلسله مراتب ورودی در کتب معماری دیده می‌شود. از ابتدا با مرحله پیشخوان یا جلوخان شروع می‌شد. گاهی جلوخان در بناهایی مانند مساجد و یا بناهای یادمانی فضایی وسیع‌تر را در برمی‌گیرد. جلوخان معمولا بنا را از فضای شهری جدا کرده و دعوت‌کنندگی را به درون ساختمان افزایش می‌دهد. این مکان معمولا با فضاهای اطراف خود کمی متفاوت است. با حوض، درختان و دیوارهایی تزیین شده با طاقنماها از محیط شهری اطراف خود جدا می‌شود.

بعد از جلوخان سر در خود را نشان میدهد. در آیگاه خود از چند بخش تشکیل می‌شده است. سکو، سردر و درب چوبی ۳ بخش اساسی درآیگاه هستند. سکو محل نشستن میهمانی بود که وارد خانه‌ نمی‌شد. و یا برای سوار شدن بر روی مهتر خود از آن استفاده می‌کردند. سردر نیز نیم‌گنبدی(کانه‌ای) بود که بالای در قرار می‌گرفت. در چوبی نیز دارای کوبه بود. این کوبه‌ها هم برای زنان و هم برای مردان ساخته شده بود.

بعد از گذشت از سر در وارد مرحله‌ای دیگر از ورود می‌شویم. هشتی فضایی است که پیش روی ما قرار دارد. هشتی در واقع به نوعی تقسم کننده فضاست. فضای اندرونی و بیرونی در خانه‌های اعیان نشین ورودی‌های جداگانه‌ای داشتند. در خانه‌های مخقرتر بیرونی در بالای ورودی قرار میگرفت و اندرونی از فضای هشتی وارد می‌شد. راهرو یا دالان فرد را از فضایی تاریک (برای دید نداشتن به داخل) به فضایی روشن هدایت می‌شود. محل بعدی میانسرا است. خرد اقلیمی کوچک در میان خانه‌هایی با حیاط مرکزی. حیاط یا میانسرا قلب خانه‌های کویری و کوهستانی هستند. گاهی به صورت گودال باغچه ساخته شده که در مناطقی مانند کاشان و یزد به وفور یافت می‌شود.

نمونه‌هایی از طراحی ویلاهای مدرن با در نظر گرفتن سلسله مراتب ورودی

ویلای Kostelec Residence

معمار: ADR

در این ویلا ورودی به این صورت است که ورود از فضای باز به فضای نیمه باز و در نهایت به فضای بسته می‌رسد. ورودی با کنسولی بلند تعریف شده است. ستون بتنی و کف کار شده باعث جدا شدن این قسمت از دیگر فضاهای محیط شده است. ترکیب بتن و چوب در ویلا فوق‌العاده بوده و ترکیبی معمارانه را نمایش می‌دهد.

Villa in Sicily

معمار:DAP Studio

ویلا سیسیلی با سکویی از محیط جدا شده و ورودی با طی کردن مسیری به داخل خانه می‌رسد. سکو علاوه بر جدا کردن ویلا از محیط، خود ورودی را متمایز می‌کند. به تراس که برسیم با عناصر متحرکی مواجه می‌شویم که برای فیلترینگ نوری تعبیه شده‌اند. ورودی ویلا با ستون و عقب نشینی تعریف می‌شود. ترکیب چوب و بتن سفید در این ویلا درخشان است.

نمونه‌ایی از طراحی ویلاهای مدرن با در نظر گرفتن سلسله مراتب ورودی (برند آرتور)

ویلای طالقان

ویلای طالقان در بستری سبز و پویا شکل گرفت. ایجاد نظرگاه در مجموعه برای استفاده از طبیعت پیرامون از اهداف طراحی است. طبقات بر اساس شکل بستر و احترام به سایت شکل گرفت و سبب ایجاد فضاهای پویا همانند کنسول های معلق و بام های سبز گردید. در این سایت از انرژی خورشیدی برای تامین سرمایش و گرمایش استفاده شده است.ورودی این فضا از پایین ترین قسمت از زیر کنسول طراحی شده به سمت بالا با پله‌هایی زیبا در حرکت است. ورودی تعریف شده با فضای سبز و کنسول معلق دعوت کنندگی اعجاب انگیزی را در نور به وجود آورده است.

سلسله مراتب ورودی در ویلای طالقان

همانطور که گفته شد در‌های ورودی از اهمیت خاصی در معماری ما برخوردارند. دکتر آرتور با هنر خود درهای ورودی را به زیباترین وجه ممکن طراحی می‌کند. در زیر چند نمونه از این طراحی ها را ببینید.

ساختمان مسکونی موج

برج باغ آبشار

مجتمع مسکونی شهریار

بازی با نور و سایه

استفاده از کیفیت‌های نوری متفاوت باعث جذابیت در ویلاها است. نور و روشنایی در ویلا و نوع به کارگیری آن بسیار مهم بوده و با خلاقیت وایده‌پردازی معمار در ارتباط است. بازی با نور سایه یکی از چالش‌های مهم در زیبا سازی فضاهای ویلا است.

چقدر نور و روشنایی در ویلاها برای شما اهمیت دارد؟

از سال‌های دور در معماری ایرانی توجه به ور و نورگیری بسیار پر اهمیت بوده است. همه خانواده‌های ایرانی در صدد داشتن خانه‌ای پر نور در عین فرار از نور‌های گزنده بوده‌اند. استفاده از عناصر مختلف در نور گیری مانند شباک، فخرو مدین و یا شناشیل در جای جای ایران نشان از اهمیت این مسئله است. هر یک از این عناصر در اقلیم‌های متفاوتی مورد استفاده بوده است. استفاده از نورگیرها به همراه حفظ حریم شخصی در خانه‌های ایرانی به شدت مورد توجه بوده است.

از طرفی می‌توان زیبایی را زاییده نور دانست. بازتاب نور بر اجسام است که همه ‌زیبایی‌های جهان را در ذهن ما مسحور کننده می‌کند. نور در ساعات مختلف کیفیت‌های متفاوتی را در معرض چشم قرار می‌دهد. معماران خلاق از این تفاوت‌ها در ساعات مختلف نهایت بهره را برده و فضای داخلی را با خلاقیت خود زیبا و جذاب می‌کنند. از طرفی با توجه به چالش‌های جدید طراحان در برخورد با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، توجه به نوع نورگیری و سطوح مورد استفاده برای نورگیری بسیار مورد توجه است.

نور و روشنایی به دلیل گذراندن وقت در فضاهای بسته بسیار با اهمیت است.هر پروژه دارای سایت و محل مخصوص به خود بوده و نورگیری متفاوتی را می‌طلبد. سایت‌های جنگلی، کوهستانی و یا کویری هرکدام دانش خاص خود را از اقلیم و شرایط آب وهوایی نیاز دارد. نورگیری درست و اصولی در ساختمان، آن را به فضایی باز و دلباز مبدل می‌کند. اما بازی با نور می‌تواند کیفیت‌های متفاوتی را در معرض چشمان کاربران قرار دهد. استفاده از نماهای دو جداره و یا دوپوسته، کاربست پوسته‌های مشبک و یا پنجره‌هایی با طرح‌های خاص این نوع کیفیت‌ها را برای خانه به عمل می‌آورد.

هندسه مشبک و ایجاد کیفیت نوری متفاوت

تقابل میان نور و سایه یکی از تضادهای زیبایی سات که می‌توان در کاربرد فضاهای داخلی معماری به خوبی از آن بهره برد. اما این طراحی باید با دقت تمام انجام شود. زیرا نور گیری همانطور که اشاره شد علاوه بر تامین نور فضا،‌ با مسائلی همچون حریم خصوصی، دید به چشم‌انداز و صرفه‌جویی در انرژی در ارتباط است. فضاهای مشبک به وجود آورنده بسیاری از این ویژگی‌ها هستند. این مشبک‌ها می‌توانند به صورت هندسی و یا طرح‌های مختلف اجرا شوند. گره‌چینی‌های هندسی و یا شباک‌ها در معماری ایرانی و سنتی ما به وفور دیده می‌شود.

فخرو مدین و چینش آجری است که در فضاهای داخلی خانه‌های قدیمی ایران از جمله خانه عباسیان مورد استفاده بوده است. چرا که علاوه بر ایجاد نور و سایه و تقابل میان آن‌ها با ایجاد حریم خصوصی و جلوگیری از دید از بیرون به داخل فضایی دلنشین را فراهم می‌کند. در این روزها می‌توان نمونه‌های مدرن شده زیبایی از این نوع چینش آجری را دید.

پوسته‌های دو جداره و مشبک می‌تواند کیفیت‌های جذابی را فراهم کند. این پوسته‌ها معمولا با روش‌های پارامتریک و الگوهای جدید طراحی می‌شوند. این پوسته‌ها می‌تواند با مضالح و متریال مختلفی ساخته شود. چوب، آجر و سیمان را می‌توان از مصالحی دانست که برای ساخت آن‌ها می‌شود به کار برد.

نمونه‌هایی از کاربرد پوسته‌های مشبک (بازی با نور و سایه) در بناهای جدید

پوسته‌های بتنی

Shibori Office

معمار: The Grid Architects

در این پروژه (ویلا) نور در نقاط مختلف سایت قابل دسترسی است. برای جلوگیری از گزند این نور معماران به فکر ایجاد حفره‌هایی در نمای ساختممان افتادند. این حفره‌ها بر اسن اساس که برش‌های بزرگتر در پایین و برش‌های کوچکتر در قسمت بالایی نما ایجاد شدند. این کار نور را به صورت کنترل شده وارد ساختمان میکرد.زیبایی این نور در کنار بافت چوبی و رنگ انتخابی معماران جلوه‌ای دو چندان پیدا می‌کند. فضای داخلی با بتن قرمز اخرایی تزیین شده و این نور باعث زیبایی بیشتر می شود. در طراحی فضای داخلی با سادگی برخورد شده است و مبلمان به صورت مدرن انتخاب شده‌اند.

نمای بیرونی بازی نور و سایه در طراحی ویلا
فضای داخلی نور و سایه
بازی نور و سایه در طراحی ویلا نمای بیرونی

پوسته چوبی

UMBRA Installation

معمار: TINKAH

این بنا از مشربیه‌ها الهام گرفته شده‌اند. و به دنبال ایجاد فضای جذاب در نور گیری هستند. مشربیه، عنصری از معماری سنتی خاورمیانه است. همانطور که بیان شد این‌گونه پوسته‌ها حفره‌های هندسی را ایجاد می‌کن. مشربیه به کاربران فضااین امکان را می‌دهد تا کارهای خود را بدون از بین رفتن حریم خصوصی، به بیرون نگاه کنند. به طور همزمان، با محدود کردن مقدار نور ورودی و در عین حال که نسیم را دعوت می کند. این پوسته از گرم شدن بیش از حد توسط نور خورشید در خانه ها جلوگیری می کند. پوسته به رنگ روشن است تا نور خورشید را منعکس کند و نور اضافی وارد فضا نشود.

Termitary House

معمار: Tropical Space

این خانه یا ویلا با توجه به آب و هوای منطقه که در اکثر روز‌ها بارانی و یا آفتابی است انجام گرفته است. استفاده از مصالح آجر به دلیل خنکی برای تابستان است. و چون در ویتنام آجر جزیی از مصالح سنتی است، از این متریال استفاده شده است. استفاده از چینش فخرو مدین و نورگیری‌های فیلتر شده، بسیار نورگیری خوبی را در خانه ایجاد می‌کند.

نمونه‌هایی از کاربرد پوسته‌های مشبک (بازی با نور و سایه) توسط برند آرتور

ویلای چکاد

در شهر دماوند واقع شده است.این پروژه با ۳ طبقه در حال اجرا می باشد.طراحی و نظارت عالیه این پروژه ساختمانی، توسط دکتر آرتور امید آذری در برند ساختمانی آرتور انجام شده است. اکنون این پروژه در حال اجرا است. در این طرح با آجر چینی و استفاده از آجر به سبک مدرن فضایی متفاوت را به‌وجود آورده است. استفاده از این اجرهایی به شکل فخر و مدین در نمای خانه،‌فیلتر نوری را درون خانه ایجاد می‌کند.

ویلای آجری چکاد
چکاد نور گیری

ویلای قمصر

هنر آجرکاری به عنوان پدیده ایی ارزشمند در تاریخ معماری سرزمین ایران، نشان از هنر و اصالت دارد. در فرایند همنشینی این سرمایه تاریخی با مضامین معماری مدرن و مینیمال، می توان به شیوه ایی متفاوت برای بیان معماری دست یافت. رویکردی که به طور خاص در ویلای قمصر مورد توجه قرار گرفت. چیدمان آجر در فضاهای داخلی و پوسته خارجی بنا شکل گرفت.

ویلای قمصر نور و سایه
بازی نور و سایه فضای داخلی

دفتر معماری آرتور و همکاران در تلاش است با توجه به نیاز‌های روز جامعه و مدرن همگام باشد و شما را در رسیدن به اهداف خود در بهترین ویلاها و ساختمان‌ها یاری رساند.

طراحی مجتمع‌های چند منظوره و سبز

مجتمع‌های چند منظوره ساختمان‌هایی هستند که از چند عملکرد و برای انجام کارکردهای متفاوت شکل گرفته‌اند. در ادامه این متن نمونه های جذابی را با طراحی مجتمع‌های چند منظوره که در جهان ساخته شده است معرفی میکنیم. شما همراهان گرامی می‌توانید برای طراحی بام‌های سبز خود و یا روف گاردن‌ها به به این قسمت مراجعه فرمایید.

در خصوص معماری سبز چه می‌دانید؟

این ساختمان‌ها، به منظور استفاده بهینه از انرژی‌ها و هدر رفت آن‌ها ساخته و طراحی می‌شوند. طراحان و معماران در تلاشند که که ساختمان‌ها روزبه روز با تکنولوژی جدید ساخته و پرداخته شوند. این هوشمند سازی و به روز ساختن معماری کمک می‌کند تا ساختمان جزیی از طبیعت باشد و در راستای بهبود آن تلاش کند.استفاده از تهویه‌های مطبوع طبیعی، دودکش‌های خورشیدی، نماهای دو پوسته و دوجداره همگی از این دست طراحی‌ها در ساخت هستند. به کارگیری پشت بام سبز و یا خانه‌هایی با نمای سبز و متغیر نیز از آن جمله‌اند.

مصالح مورد استفاده در این ساختمان‌ها نیز قابل اهمیت است. این متریال باید به دور از هرگونه مواد مضر برای طبیعت باشند. قابل بازیافت بوده و با دوام باشند. معمولا این بناها با محیط اطراف خود سازگارند. در تلاشند تا با تغییرات شرایط اقلیمی و محیطی، فضای خانه را با توجه به ترجیحات آسایشی کاربران در آوردند. گاهی این تنظیمات به صورت دستی و در اکثر مواقع به صورت هوشمند انجام می‌گیرد.

نمونه‌ های طراحی مجتمع‌های سبز

Wood Innovation Design Centre  (مرکز طراحی نوآورانه چوبی)

معمار: Michael Green Architecture

این مجتمع مکانی برای طراحان،محققان و دانشجویانی است که نوآوری‌هایی را در خصوص فرآورده‌ها چوبی انجام می‌دهند. طبقات پایین شامل فضاهای آموزش و در طبقات بالا فضاهای اداری و سازمانی جای داده شده‌اند.این ساختمان ۸ طبقه تمام با جوب ساخته شده است و الگویی است برای ساختمان‌ها دیگر.ساختمانی با ساختار ساده و “خشک” از پانل های کف CLT یکپارچه با سیستم ستون ها و تیرهای گلولام (Glulam)و دیوارهای چوبی حجیم است و سیستمی مدولار را در پیش می‌گیرد. این ساختمان را با آزمایشات و تحقیقات بسیار زیادی طراحی و ساخته‌اند. از طرفی این بنا با توجه به شرایط آمریکای شمالی ساخته شده است.

مرکز طراحی نواورانه با طراحیسبز
طراحی سبز
نمای بیرونی در طراحی معماری سبز

Fig Tree Pocket 

معمار: Smart Design Studio

این ساختمان جزئی از ۴ ساختمانی است که در یک محوطه قرار داشته که هرکدام عملکرد خاص به خود را دارند. این ساختمان‌ها از سه طرف به باغ‌ها می‌رسند و بر اساس معماری پایدار طراحی شده است. طراحی غیرفعال خورشیدی و تهویه‌های طبیعی از مسائلی است که در این بناها طراحی شده‌اند. دسترسی مناسب به ساختمان‌ها و چشم‌اندازهای وسیع و زیبا از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجتمع‌ است. سایت از سمت شمال به جنوب کشیده شده و ساختمان‌ها در این ساختار ساخته شده‌اد. نمای سفید رنگ و تراس‌های زیبا در جهت چشم‌اندازهای باغ جذابیت ساختمان‌ها را چند برابر کرده است. نام این ساختمان برگرفته از درخت قدیمی انجیری است که در مجاورت آن قرار دارد.

طراحی مجتمع‌های سبز نمای بیرونی
درخت انجیر طراحی مجتمع‌های سبز
فضای بیرونی طراحی مجتمع‌های سبز

Greenway Office Park

معمار:modus studio

فضایی طراحی شده با پلان باز برای انجام کارهای اداری. نمای این ساختمان به صورت تغییر پذیر عمل می‌کند.نور بسیار خوب و مورد نیاز ساختمان از طریق پنجره‌های کشیده وارد فضا می‌شوند. نور را می‌توان در این ساختمان به صورت فیلتر شده داشت. ارتباط مستقیم با چشم‌اندازها و فضاهایی جمعی برای تعامل هرچه بیشتر در هنگام کار از ویژگی‌های این ساختمان است. فضاهای چوبی چندلایه در طبقه دوم با جزییاتی زیبا و گرم شکل گرفته است. ترکیب سایه و روشن‌ها و فضاهای چوبی جلوه جذابی را به بخش‌های مختلف می‌دهد.

نماهای متحرک طراحی مجتمع‌های سبز
داخل طراحی مجتمع‌های سبز
عناصر عمودی طراحی مجتمع‌های سبز

نمونه‌ های طراحی مجتمع‌های سبز در برند آرتور

پروژه مسکونی آرتسام

ساختمانی طراحی شده توسط برند آرتور و همکاران است. این ساختمان مسکونی با ایده نمای متغیر و سبز طراحی شده و فیلترینگ نوری در آن به خوبی انجام می‌پذیرد.

مجتمع چندمنظوره ماراوا

رتبه اول مسابقه “مجموعه توریستی، تفریحی، تجاری و مسکونی، مراغه“این مجموعه با هدف احترام به طبیعت و بافت شهر شکل گرفت. شکل گیری مجموعه در راستای محور رودخانه صوفی چای بر اساس معماری پایدار طراحی را به هدف اولیه خود نزدیک ساخت. ایجاد بستری معمارانه برای تعاملات اجتماعی و پویا در شهر با توجه به برگزاری سالانه مسابقات قایق رانی از نقطه عطف طراحی مجموعه به شمار می آید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص طراحی و ساخت ویلا می‌توانید به سر برگ طراحی و ساخت ویلا مراجعه فرمایید. از طرفی برای دیدن سبک‌های مدرن و دوبلکس نیز پروژه‌های بیشتری را می‌توانید ملاحظه کنید.:)

خانه های هالیوودی

طراحی خانه ها در هالیوود توسط یک نواریست که فضاهای باز و بسته را بوجود آورده و ترکیب می کند..

با توجه به حرفه ای بودن افراد و سایت خانه های هالیوود،مکانی که بسیاری از افسانه های هالیوودی در آن زندگی می کنند،طراحی خانه ها از کاوش پتانسیل های فضاهای مسکونی سرچشمه می گیرد،که این فضاها توسط نوارهای بی پایان و از یک جنس متریال ساخته می شوند ، همانطور که اتاق ها پیچیده  طراحی شده اند و در آغوش یک نوار دائمی  فیلم قرار گرفته اند .

پیچیدگی موج دار یک نوار  موجب شکل گیری فضاهای مختلف ، اشکال متفاوت پنجره ها  ، فرم خط آسمان و شکافی برای نور طبیعی و به جریان افتادن هوا در داخل فضاها می شود.

این طراحی ها با هدف رسیدن به یک دید و منظر مناسب و خاص از شهر صورت گرفته اند .

 

 

07

01

09

08

02 03 04 05

06

Hollywood House / wHY Architecture

wHY Architecture shared with us an interesting project for a house in Hollywood, a series of spaces contained by a single stripe, alternating between open and closed.

Read more about it:

Recognizing the profession of the clients and the site of the house where so many Hollywood legends have lived, the design originated by exploring the potentials of residential space created within an unending band of a single material; as if the rooms are wrapped and embraced within a continual strip of film. The undulated wrapping of the strip overlaps and departs to differentiate spaces, shape windows, skylights and gaps for natural light and air to flow through the entire house. The design uses strategic borrowed sceneries aimed for specific views from this Hollywood Hills location down towards the city

web site:http://iranmemari.com/

 

موزه سالوادور دالی

گروه معماری HOKموزه ای برای آثار سالوادور دالی در فلوریدا طراحی کرده است.

کانسپت معماری این بنا توسط (یان وی موس) تا حد زیادی از آثار سوئالیسم ،ترکیبی از عناصر کلاسیک و خارق العاده برگرفته شده است .

از آنحا که فلوریدا مستعد ابتال قدرتمند است ، ویژگی شاخص این بنا تطبیق با آب و هوای سخت منطقه می باشد. وجود دیوار های بتنی با ضخامت ۱۸ اینچ می توند بنا را در مقابل طوفان ها و باد هایی با سرعت ۱۶۵mph محافظت کند

این موزه با وسعت ۶۸۰۰۰ مترمربع ، دارای فضاهایی است که با ۲۱۴۰ قطعه های رنگی و شیشه ای پوشیده شده است .

راه پله مارپیچ این موزه برگرفته از DNA است  و در آن تناسبات مستطیل طلایی و دنباله ی فیوناچی به چشم می خورند استفاده از قطه های شیشه ای باعث ایجاد کنتراست بین این فضا و فضای بتنی می شود و از دیگر ویژگی های آن  ارتباط با طبیعت و بازتاب نور به داخل موزه می باشد .

 

01

02

 

03

 

04

 

05

 

06

 

استفاده ی موثر از طبیعت در طراحی فضاهای آموزشی

 

۵
فضاهای آموزشی نقش پر رنگی در زندگی کودکان که بیشتر وقتشان را آنجا سپری می کنند، دارند.
محیط زیست در فضای آموزشی باید سه دسته از نیاز کودکان را فراهم کند: ۱٫ نیاز تحصیلی ۲٫معاشرت های اجتماعی و فعالیت های فیزیکی ۳٫نیازهای احساسی که برای تامین این نیازها فضاهای خاصی در طراحی بایددر نظر گرفته شوند تا به محیط آموزشی کارآمدی برسیم زیرا طراحی محیط زیست و پیرامون فضای آموزشی تاثیر زیادی بر بخش داخلی ساختمان دارد.

Capture.JPG02
پیشرفت تکنولوژی نقش پررنگی در سبک زندگی کودکان،به خصوص در شهرهای بزرگ دارند و ارتباط کودکان با طبیعت اطرافشان بسیار محدود شده و مشکلی است که باید به کارگیری و محافظت از طبیعت در مدارس و دیگر مکان های عمومی که ممکن است قابل استفاده کودکان نباشد، حل شود .
در دو قرن اخیر مشاهده شده که مدارس، به کارخانه ای برای یادگیری تبدیل شده اند که این نحوه ی آموزش و تحصیل توسط بسیاری از معماران و معلمان زیر سوال رفته است. به همین دلیل تحقیقاتی راجع به جنبه های مختلف فضاهای آموزشی و تاثیری که بر یادگیری کودکان می گذارند، انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که دانش آموزانی که در محیط استاندارد تحصیل کردند بازتاب بیشتری از تحصیلات خود دارند تا دانش آموزانی که در محیط های غیر استاندارد نا مناسب تحصیل کرده اند و در این مطالعه اهمیت طبیعت در طراحی محیط آموزشی در پیشرفت دانش آموزان مورد بحث قرار می گیرد.
مطالعات زیادی ثابت کرده اند که حضور طبیعت در محیط آموزشی تاثیر چشمگیری بر پیشرفت بازده دانش آموزان در ریاضیات و علوم دارد و برای کسانی که در تمرکز مشکل دارند یا دچار اختلال کمبود توجه می باشند مفید است.

 

۰۳ copy
طبیعت به دانش آموزان این اجازه را می دهد که محیط اطراف خود را لمس کنند و یا آنرا تغییر دهند، برای مثال در باغچه ی شنی می توانند زمین را حفر کنند یا فرم های جالب شنی درست کنند، حیاط مدرسه ای که طبیعت در آن وجود داشته باشد، تجربه ی کارهای دستی لازم برای آموزش های محیط زیستی را تشویق کند.

 

۰۱
ارزش تحصیل در محیط طبیعی و سبز این هست که تحصیل به قوانین مدرسه محدود نیست و تحصیل اینگونه اطلاعات پیوسته ای که نه تنها از زندگی جدا نیست، بلکه باعث کمال می شود را پرورش می دهد.
وقتی بچه ها در محیط طبیعی بازی می کنند، تنوع بازی هایشان بسیار متنوع می باشد و همین باعث رشد قوه ی تخیل و بازی خلاقانه باعث رشد مهارت هایشان می شود.
هدف از تحصیلات در محیط طبیعی و باز این است که یادگیری بعضی مسائل در محیط باز موثرتر است و باعث می شود دانش آموزان در کلاس های درسی رایج(درون ساختمان مدرسه) بازده و کارایی بیشتری داشته باشند.

 

۰۴ copy
دانش درباره ی محیط زیست در ذهن و سر، به دست آوردن مهارت با حضور در محیط زیست با دست امکان پذیر است و در نهایت باعث ایجاد حس اهمیت نسبت به طبیعت توسط قلب می شود. جنبه های مختلف برنامه آموزشی در محیط باز به خصوص در درس علوم، جغرافیا، هنر و ورزش می توتند نقش موثری داشته باشد و طبیعتا حیاط مدرسه می تواند قدم خوبی برای شروع باشد. تحصیل در فضای باز ارتباط مستقیمی با یادگیری تجربی دارد و یادگیری تجربی عموما یادگیری ای تلقی می شود که تجربه ی کار با دست باعث یادگیری شود و غالبا به عنوان تحصیل غیررسمی شناخته می شود که فرآیندی طولانی است که باعث رشد در تحصیل و کار می شود.

تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.این موزه در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌.

ساختمان موزه ،که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است‌.

طراحی و معماری این بنا به دست کامران دیبا انجام گرفته است‌. هشتی‌، چهارسو، معبر و گذرگاه از جمله عناصر چشم‌نوازی هستند که بازدیدکنندگان هنر دوست را به تأمل در هنر و فرهنگ ایران زمین وا می‌دارند. موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می آید.

گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری است‌. به هنگام برپایی هر نمایشگاه‌، یک یا دو گالری نیز به نمایش گنجینه‌هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می‌یابد.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

ساختمان موزه تلفیقی ازمعماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در پیرامون فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌ اثر زیبا و نوین ماده و فکر، که آن را هنرمند ژاپنی‌ نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته است‌ خود نمایی می‌کند.
arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری
arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری
ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران به مثابه اثر ی هنری است که هنر معاصر ایران وبخشی از تاریخ هنر مدرن جهان را نمایندگی می کند.

معماری منحصر به فرد مدرن این موزه ، الهام گرفته شده ازمعماری سنتی ایرا ن است که مفهومی فلسفی با خود به همراه دارد و با استفاده ازطاقهای مرسوم روستایی ونورگیرهای برگرفته ازبادگیرهای کویری طراحی شده است. وطرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند.

این شیوه طراحی هم ادای دینی به معماری سنتی است و هم مبین این نکته که تلفیق این دو معماری (الهام از اصول معماری سنتی ومدرن )امکان پذیر است.

در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف موزه است یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار دارد.طراح موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از بوستان را ایجاد کند.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

علاوه بر آن با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به بوستان ، سعی بر برقراری رابطه با بوستان نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.در دل این بوستان بزرگ محوطه ی وسیعی وجود دارد که به دلیل نصب مجسمه هایی از هنرمندان نامدار ایرانی وخارجی به ” به باغ مجسمه ” معروف است .ودقیقاً یادآور باغ های ایرانی است که از دل تاریخ واندیشه باصلابت وشکوهند ایران بیرون آمده است .آنهایی که با جغرافیای ایران آشنایی دارند به درستی درک می کنند که درپهنا وحاشیه کویر ، باغ هایی با درختان سربه فلک کشیده قد علم کرده اند ودرون هریک از باغ ها ،عمارتی یا بناهایی ساخته شده که کام ودل ساکنانش را با پیچش نسیم به بار نشسته درون بادگیرها، هشتی ، چهارسو ومعبر همراه می کند .

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

بنابراین اقلیم ومختصات کویر ،بهترین وبیشترین موضع معماری درجهت همراهی با طبیعت را انتخاب می کند.ساختما ن موزه درزمان حال بیشتر وواضح تر تاریخ گذشته ایران را درذهن ها جا می اندازد. ساختمان موزه از سنگ وبتون ساخته شده و روی هم رفته۸۵۰۰مترمربع مساحت دارد.

سطح کلی دیوارهای موزه نیز مساحتی بالغ بر۲۵۰۰ مترمربع را تشکیل می دهد. که شامل ۹ گالری کوچک وبزرگ ودارای تجهیزات کامل جهت نمایش آثار هنری است .این موز ه یکی از فعال ترین وپرثمرترین مراکز فرهنگی وهنری در تهران است که دربافت شهری نمودی بسیار زیبا وخوشایند دارد . این مرکز دربیست ویکم مهرماه سال ۱۳۵۶درمساحتی حدود ۸۵۰۰متر افتتاح شد و از تاریخ سی ام همان ماه درمعرض بازدید کنندگان قرا گرفت .این ساختمان درحاشیه غربی پارک لاله درخیابان کارگرشمالی قرار دارد که از نقطه نظر جغرافیای شهری در مرکز شهر تهران قرار دارد.شایدهم ازاین منظر بتوان  گفت موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیستی است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری
بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند .بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند.

باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها – نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ است که با حرکت دورانی مخاطب خودرا به زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور است درادامه حرکتی آرام و مارپیچ را دنبال کند. ودرآخر هم مخاطب بدون این که احساسی ناخوشایندی از حرکت در مسیر پیچ درپیچ داشته باشد به جای نخست خود باز می گردد یعنی سردرموزه هنرهای معاصر تهران.
arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری

 

ساخت مجتمع مسکونی شبیه قله های یخی!

این قله های بر افراشته به گونه ای ساخته شده اند که هم به ساختمان ها و خانه های همسایه اجازه ی حفظ ویژگی های خود را داده اند و هم خود را با تمام شگفتی های زیباییشان به آرامی زیر نور خورشید در بین تمامی این شلوغی ها قرار گرفته و از تماشای اقیانوس لذت می برند.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری

خانه های یخی دانمارک، تبدیل به بهترین بخش بندر آرهوس شده اند!
جایی که در عکس مشاهده می کنید شاید شبیه به قصر برفی در یک مکان آرام  به نظر بیاید اما در کمال تعجب باید بدانید که این ساختمان های رویایی در میان انبوه رفت و آمد کشتی ها و ازدحام معمول بندر آرهوس دانمارک جای گرفته اند!

جایی که پیشرفت قابل توجه آن به کمک بازسازی و استفاده مفید از  قسمت های بلا استفاده و قدیمی، آن را به دومین شهر بزرگ و پیشرفته ی دانمارک تبدیل کرده است.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری
پروژه ی عظیم خانه های یخی به دنبال ساخت خود پیشرفت بسزایی را برای آرهوس به ارمغان آورده است. حال این سوال را پیش می آورد که آیا بندر آرهوس به سکوی پرتابی برای توسعه اقتصادی و پیشرفت های دیگر دانمارک تبدیل خواد شد؟

انتخاب این قسمت از شهر بعنوان محل استقرار این کوهستان یخی که قراراست مسکن خیلی ها باشد ، به جهت نزدیک بودن به فضای مناسب کار و اشتغال وفعالیت های اجتماعی گسترده، داشتن مردمانی با فرهنگ های گوناگون و خانه هایی از انواع مختلف در حوالی خود بوده است.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری
از برنامه های این پروژه کنار گذاشتن حدود ۲۰۰ واحد آپارتمانی برای اجاره دادن با قیمتی بسیار پائین  است. هدف از این کار این است که برای افراد مختلف از هر فرهنگ و مشخصه ی اجتماعی مناسب باشد تا به نوعی ارتباط وهماهنگی با محیط اطراف برسند.

طبق این گزارش روند ساخت و اتمام پروژه نیز به نوبه ی خود با موانعی روبه رو بوده است .برای مثال تضاد میان مساحت مورد نظر سازندگان و محدودیت فضایی که در دست داشتند و نیز محدودیتی که برای ارتفاع ساختمان در نظر گرفته شده بود مانع ازداشتن منظره ی فوق العاده ی اقیانوس برای تمامی واحد ها می شد، اما سازندگان آن نهایت سعی خود را کرده اند که از حداکثر ارتفاع مجاز بهره ببرند.

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری
در نهایت این قله های بر افراشته به گونه ای ساخته شده اند که هم به ساختمان ها و خانه های همسایه اجازه ی حفظ ویژگی های خود را داده اند و هم خود را با تمام شگفتی های زیباییشان  به آرامی زیر نور خورشید در بین تمامی این شلوغی ها قرار گرفته  و از تماشای اقیانوس لذت می برند.

 

 

arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری arturazeri,artorazeri,ارتور اذری,آرتور آذری,معمار,معماری,طراحی,دفتر معماری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان پذیرش در مرکز رشد تخصصی هنر در زمینه معماری،شهرسازی – دانشگاه هنراصفهان

فراخوان دومین دوره پذیرش در مرکز رشد تخصصی هنر – دانشگاه هنر اصفهان
فرصتی مناسب برای دانش آموختگان، کار آفرینان، هنرمندان و صاحبان ایده

اولین مرکز رشد تخصصی هنر*
که توسط دانشگاه هنر اصفهان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی شده است، با  هدف حمایت از ایجاد و گسترش کسب و کارهای دانش­بنیان توسط فارغ­ التحصیلان، کارآفرینان، هنرمندان و صاحبان ایده در زمینه:
– هنر
– صنایع دستی
– معماری
– شهرسازی
و رشته ­های وابسته اقدام به پذیرش گروه­ های کاری فعال در زمینه های مختلف هنر، می­ نماید.

* مرکز رشد، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه­ ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه­ های جدید توسط کارآفرینان فعال در زمینه­ های مختلف نوآوری و فناوری، پشتیبانی می­ کند.

شرایط پذیرش در مرکز رشد هنر:
– داشتن تیم کاری مناسب (متخصص، خلاق و کارآفرین)
– داشتن ایده محوری و زمینه کاری مبتنی بر دانش/ ویژگی های هنری با جنبه های اقتصادی و بازار کار مناسب
– دارا بودن برنامه کاری متناسب با زمینه کاری و متکی بر شناخت بازار
آمادگی برای ثبت شرکت یا موسسه

حمایت ها و خدمات در مرکز رشد هنر:
– خدمات پشتیبانی عمومی (اسکان و فضای کاری، تلفن و دورنگار، اتاق‌های کنفرانس، تجهیزات سمعی و بصری و ….)
– خدمات اطلاع‌رسانی (دسترسی به شبکه و اینترنت، دسترسی به کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی و ….)
– خدمات مشاوره‌ای و آموزشی (مشاوره‌های علمی، مدیریتی، مالی، حقوقی، بازاریابی، دوره­ ها و کارگاه های آموزشی مورد نیاز شرکت های تازه تاسیس)
– حمایت های مالی و اعتباری (بهره­ مندی از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی جهت کاهش هزینه­ های شرکت­ ها نوپا و تبدیل ایده به محصول، کمک به دسترسی به منابع مالی و جذب  سرمایه‌گذاران، تسهیل در جذب پروژه‌های تحقیقاتی)
– خدمات پشتیبانی فنی (امکان استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی)

متقاضیان باید:
۱ – اطلاعات لازم و راهنما و کاربرگ­ های پذیرش در مرکر رشد را از لینک کاربرگهای جذب دریافت و  حداکثر تا ۳۰ آذر ماه ۹۴ ، کاربرگ تکمیل شده را به پست الکترونیک artincubator[at]aui.ac.ir ارسال نمایند. بدیهی است اولویت پذیرش با شرکت­ها/موسسات و تیم های کاری است که زودتر کاربرگ های پذیرش را تکمیل و ارائه نمایند.
۲ – با مراجعه  به آدرس bpm.istt.ir و عضویت در سامانه جذب و پذیرش، کارتابل شخصی ایجاد کنند و پس از ساختن گردش کار جدید، مرکز رشد تخصصی هنر را به عنوان مرکز مورد تقاضا انتخاب نمایند.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳