ثبت نام دوره های دکتری تخصصی پژوهش محور آغاز شد
دکتر علوی فاضل با اعلام این خبر به روابط عمومی معاونت سنجش وپذیرش گفت: ثبت نام دوره های دکتری تخصصی پژوهش محور دانشگاه آزاد اسلامی ازساعت ۱۶ روز سه شنبه مورخ ۸/۷/۹۳ آغاز و تا روزیکشنبه ۲۷مهرماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت www.azmoon.org نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. علوی فاضل در مورد شرایط ثبت نام گفت: متقاضیان دوره دکتری پژوهش محور باید در گروه علوم انسانی حداقل دارای معدل ۱۸ و در گروه غیرانسانی حداقل دارای معدل ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد باشند. وی در مورد ویژگی های این متد تحصیل گفت: این متد تحصیلی بیشتر متکی بر پژوهش و کار تحقیقی دانشجو زیرنظر استاد راهنما می باشد. لذا با توجه به اینکه یکی از نیازهای کشور ارتباط بین آموزش و صنعت و تجارت است، در این دوره نیز پایان نامه ها می بایست بتواند به نیازهای بازار کار پاسخ مناسبی دهد و در این راستا به رشته تحریر درآید. وی در مورد تفاوت دوره های پژوهش محور با دوره های دیگر گفت: به لحاظ مدرک، استخدام و … هیچ تفاوتی بین مدارک پژوهش محور و دوره های آموزشی و پژوهشی وجود ندارد. فقط در دوره دکتری پژوهش محور تأکید بر این است که دانشجویان، به تحقیقات در زمینه های کاربردی تر موردنیاز کشور رو آورند. وی در مورد نحوه گزینش گفت: پس از پایان ثبت نام اینترنتی، افراد واجد شرایط در کلیه رشته ها به معاونت پژوهشی معرفی خواهند شد تا مصاحبه علمی از آنها صورت گیردو طرحهای تحقیقاتی پیشنهادی آنها مورد بررسی قرارگیرد در نهایت نیز نتیجه آزمون مصاحبه، از طریق معاونت سنجش و پژوهش اعلام خواهد شد. وی در پایان گفت: بخشی از هزینه های دوره تحصیل پژوهش محور از محل اعتبارات طرح های تحقیقاتی اساتید راهنما پرداخت می شود و بخشی از آن را خود دانشگاه متقبل خواهد شد. اما چنانچه به هر دلیل هزینه های دوره توسط استاد راهنما پرداخت نشود، هزینه ها مستقیماً از خود دانشجو اخذ خواهد شد.

sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا در ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۱ میلادی در حومهٔ شهر والنسیا در اسپانیا به دنیا آمد. در همان شهر تحصیلات خود را در مدرسهٔ هنر و معماری به پایان رساند. پس از پایان تحصیلات معماری در ۱۹۷۵ برای تحصیل در رشته سازه وارد موسسه فنی فدرال سوییس در زوریخ شد. در ۱۹۸۱ پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی سازه تحت عنوان «چین خوردگی قاب‌های سه بعدی»فعالیت‌های معماری و مهندسی خود را آغاز کرد.

فعالیت‌های معماری و مهندسی

فعالیت‌های آغازین کالاتراوا بیشتر بر روی پل‌ها و ایستگاه‌های قطار متمرکز بود. طراحی‌های او جایگاه پروژه‌های عمرانی را به ترازی بالاتر ارتقا داد. برج مخابراتی زیبا و متهورانهٔ «مونتویی»در شهر بارسلون در اسپانیا (۱۹۹۱) در مقر برگزاری بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ باعث جلب توجهی جهانی به این مهندس عمران و آرشیتکت اسپانیایی گردید. از آن پس پیشنهادهای بسیاری از سراسر جهان به او داده شد. پاویون کوادراچی (۲۰۰۱) در موزه هنر میلواکی اولین پروژهٔ او در ایالات متحده بود. طراحی برج پیچنده ۵۴ طبقه در شهر مالمو در سوئد او را به یک طراح تراز اول جهانی تبدیل کرد. در حال حاضر کالاتراوا مشغول طراحی یک ایستگاه قطار در محل برج‌های دوقلوی نیویورک است.

سبک پیشروی کالاتراوا برای ادغام مهندسی سازه و معماری در پل سازی شهرتی جهانی یافته است. در حقیقت او را می‌توان دنباله رو مهندسان اسپانیایی مدرنیستی مانند فلیکس کاندلا و آنتونیو گائودی دانست. با وجود این، سبک او بسیار شخصی است و از مطالعات فراوان او پیرامون ساختار فیزیولوژیک بدن انسان و جهان طبیعت منتج می‌شود.

جوایز و عنوان‌ها

کالاتراوا عناوین و جوایز بسیاری را کسب کرده است. از این جمله می‌توان به مدال نقره پژوهش و فناوری از پاریس (در سال ۱۹۹۰)، و جایزه معتبر مدال طلایی را از انجمن مهندسان سازه (۱۹۹۲) نام برد.

در سال ۱۹۹۳ موزه هنرهای زیبای نیویورک نمایشگاه بزرگی از آثار او را تحت عنوان «سازه و زیبایی» برپا کرد. در سال ۱۹۹۸ وی به عضویت انجمن هنر و فرهنگ پاریس انتخاب شد.

در سال ۲۰۰۴، مدال طلای موسسه معماران آمریکا (AIA) به او اهدا شد. وی در سال ۲۰۰۵، جایزه یوجین مک‌درموت از انجمن هنرهای انستیتوی تکنولوژی ماساچوست به وی تعلق گرفت. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز هنری در آمریکا است.


اگر با دقت و به آرامی به این اسکیسها نگاه کنید ، متوجه می شوید که کیفیت آن ها ناشی از توجه و حوصله طراح است که واقعا از کارش و از اشتیاقش برای صریح و روشن بودن ارتباطش با ایده ها ، لذت می برد .این طرح ها قوی هستند ، نه سحر آمیز .

در این فصل تعدادی از پیشنهادات عملی برای تجهیزات و یادداشت برداری ارائه می شود که ان ها را از تجربیات خودمان و از تجربیات طراحان دیگر به دست آورده ایم . این یادداشت ها به صورت منبعی آسانی برای مبتدیان و کسانی که می خواهند مهارت های خود را دوره کنند ، تدوین شده است .

تجهیزات لازم برای اسکیس زذن:

دفترچه                                    فیگورها انسانی                              ناحیه بندی

قلم ها ، مداد ها و تجهیزات دیگر       قرار دادها                                کنتراست

طرحهای مقدماتی                        نماها                                          ریتم ها

ورودی های دفترچه                     پلان ها / مقاطع                         تناسبات

اسکیس های میدانی                      طرح های سه بعدی               طرح های سمبلیک

کاغذهای شطرنجی                      پرسپکتیو                                  سمبل ها

طرح های خطی                         شفاف سازی                              نمودار ها

ارزش ها / سایه روشن ها              پیاده کردن                           نمودارهای سطحی/ جدولی/ جدول/ شبکه

جزء / الگو                              طرح های تحلیلی

                                           هندسه

دفترچه یادداشت

بسیاری از طراحانی که به یادداشت های بصری اهتمام دارند ، نظراتی درباره انتخاب دفترچه یادداشت ارائه کرده اند . اگر چه طراحان مختلف نیازهای خاصی دارند ، می توان نکات کلی در انتخاب دفترچه بر شمرد:

۱-   دوام : دفترچه های یادداشت ، سوابقی دایمی هستند ، بنابراین باید توان تحمل تاثیرات مختلف استفاده مستمر را داشته باشند و آن قدر محکم باشند که یک عمر دوام بیاورند . کاغذ دفترچه باید مرغوب باشد و جلد آن محکم و سخت تا به راحتی خم یا پاره نشود .

۲-   حمل و نقل : دفترچه شما باید همیشه در دسترس باشد ، پس دفترچه ای انتخاب کنید که بتوان به راحتی آن را با خود حمل کرد . دفترچه جیبی خیلی راحت است ، اما اگر عادت به همراه داشتن کیف یا زیر دستی یک دفترچه بزرگتر نیز شاید مناسب باشد .

۳-   کاربری : اگر استفاده از یک دفترچه مشکل باشد ، احتمالا ً از ان استفاده نمی شود ، در نتیجه در هدف خود شکست می خورد . دفترچه هایی که خیلی نازک یا خیلی بزرگ باشند ، حمل و نقل و گرفتن آن ها سخت است . دفترچه های فنری به خاطر محکم بودن جلد و امکان برگرداندن کامل صفحات ، مفید و گرفتن آن ها بسیار ساده است .

۴-   قابل رویت بودن : برای تاثیر بیشتر طرح ها و یادداشت ها باید آن ها به راحتی دیده شوند . معمولاً مداد روی کاغذ زبر خوب دیده می شود در حالی که کارهای جوهری روی کاغذ های صاف بهترین تاثیر را دارند . کاغذی که خیلی پرز داشته باشد ، جوهر پخش می کند و قلم روی آن گیر می کند در نتیجه خطوطی نامنظم و ریش به وجود می آید . کاغذ خیلی نازک ممکن است به راحتی پاره شود و یا باعث پس دادن جوهر به صفحات بعدی شود .

۵-   دفترچه های متنوعی در دسترس هستند که شما دو نوع اصلی از آن ها را موثر تر خواهید یافت . نوع اول با یک فنرمارپیچ در بالا یا یک سمت آن ، حدود ۹ سانتی متر ۱۵-۱۳ سانتی متر ارتفاع و کمتر از ۱۳ میلی متر ضخامت دارد. یک مقوای سفت نیز در پشت و روی جلد قرار دارد . دفترچه نوع دوم با صحافی دوختنی و جلد مقوایی محکم ، تقریبا همان اندازه ها را اما نه کاملا ً همان ضخامت دارد . شقهای دیگر عبارتند از : یک جلد محافظ قابل تعویض که دفترچه ای با جلد نرم در آن قرار گیرد . دفترچه ای که جلد محکمی در زیر و جلد نرم و قابل انعطافی در رو داشته باشد که بتوان به راحتی آن را به طرف زیر تا کرد .

۶-   دفترچه ها با کاغذی نرم و کاملا ً مات توصیه می کنیم : این کاغذها باعث می شوند که طرح ها از پشت آن دیده نشوند . برخی از طراحان کاغذهای شفاف را ترجیح می دهند تا بتوانند اسکیس ها را کپی کنند . برخی دیگر از کاغذ هایی با شطرنجی های کم رنگ استفاده می کنند که به طراحی آن ها کمک می کند . شما باید آن ها را امتحان کنید و مناسب ترین رفترچه را برای کارتان انتخاب کنید . اگر رفترچه ای که خواسید در دسترس نبود ، می توانید آن را سفارش بدهید .

برگرفته از یادداشت های پل لازیو


ترسیم کروکی توسط james Richards  در یک خیابان شلوغ

مراحل ترسیم کروکی james Richards  در یک خیابان شلوغ

 

۱-در اول با یک خط افق و یک قاب شروع میکنیم.

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 

۲-حجم کلی را کشیده و بعد جزئیات را که شامل فیگورها (که تعدادی از مردم اول ،تعدادی آخر شیت ،تعدادی متحرک و در حال گپ زدن و… که به این ترتیب جریان زندگی را به خوبی نشان داده است)،وسایل خیابان ،پرنده هاو … را اضافه کرده .

 

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 

 

۳-شروع به ترسیم جزئیات می کنیم.

 

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 

۴- ودر نهایت آن را راندو کرده و رنگ اضافه میکنیم.

 

james Richards -مدرسه اسکیس ایران-تلفن:02122706631
کروکی james Richards

 sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

 

بـاغ هـای ژاپـنـی

یکی از مهم ترین اصول فرهنگ اصیل ژاپن، عشق به طبیعت و مظاهر آن است. این عشق تا به جایی پیش رفته است که بسیاری از نمادهای طبیعی، مقدس و الهی شمرده می شوند.

در ژاپن، قدمت باغ ها همانند بسیاری از فرهنگ ها و تمدن های دیگر، به نخستین گروه از انسان هایی می رسد که در مکان مشخصی اقامت کرده و نخستین اجتماعات بشری را تشکیل دادند. در ابتدا هدف از ایجاد باغ بهره گیری از مواهب طبیعی و ایجاد محیطی آرامش بخش در فضایی کاملاً طبیعی و بکر بود اما با گذشت زمان، انسان با به کارگیری خلاقیت های هنری و دستکاری و تغییر محیط، سعی در ایجاد بوستان های زیبا، باشکوه و خیال انگیز داشته است.

امروزه، بوستان ، فضایی محصور است که در آن سعی شده طبیعت به شکلی هدفمند و هنرمندانه بازسازی شود و جالب است بدانید که اولین بوستان ها (به تعریف امروزی) توسط ایرانیان باستان ساخته شدند. در باغ های باستانی ایران، زاویه قائمه بسیار مورد توجه بوده است؛ باغ معمولاً در فضایی مربع یا مستطیل شکل ساخته می شد و حتی فضای درون آن نیز، توسط آبراه هایی به چهار بخش مساوی تقسیم می گردید؛ این سبک و روش ابداعی ایرانی، توسط بسیاری از اقوام دیگر در ساخت بوستان مورد تقلید و استفاده قرار گرفت و آثار آن تا به امروز نیز باقی است.باغ ژاپنی نام سبکی خاص از باغسازی است که در آن از عناصر موجود در طبیعت به نحو شگرفی استفاده می شود. معمولاً در ترکیب باغ های ژاپنی از ترکیب گیاهان رنگارنگ و متنوع با عناصری همچون پله های سنگی، برکههای کم عمق، حصارهای سنگی، نرده هایی از خیزران (بامبو)، پلهای چوبی و یا سنگی بر فراز برکه ها و جزایر مصنوعی آکنده از گل و گیاه استفاده می شود.باغ سنگی ژاپنی گونه ای از انواع باغ های ژاپنی است.

طراحی منظر در معماری ژاپن

طبیعت کشور ژاپن ، بهترین وکاملترین الگو در طراحی فضای خارجی معماری ژاپنی است . یک ژاپنی طراحی منظر را به « سامان دهی طبیعت » ،« به کار گیری مصالح، بافت و فرم های طبیعی »، « استفاده بهینه از عناصر دست ساز » تعبیر میکند .

بنابراین دلایل و همچنین وجود اصل « احترام به طبیعت » در فرهنگ مردم ژاپن باغ سازی ژاپنی بهترین نمود طراحی فضای خارجی و از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

تکنیک های باغ سازی نه تنها در وسعت زیاد ، بلکه در فضاهای بسته کوچک نیز با ظرافت و دقت کامل رعایت می شود . باغبان، باغ را از گیاه پر نمی کند ، او برای جلوگیری از اغتشاش بصری ، قسمت های اندکی از باغ را سامان دهی کرده و بیش از آنکه به چشم دیده شود طراحی خود را بر پایه ایجاد ارتباط بهینه میان اجناس مختلف باغ بنا می نهد . وی همچنین از عناصر دست ساز نظیر فانوس های سنگی ، حوضچه های آب و آبشار و جوی های مصنوع برای انسانی کردن مقیاس باغ ، تزیین فضای باغ و ایجاد کارکردهای در محدوده باغ استفاده می کند .

هدف او رسیدن به تعادل و تناسب ، بدون طراحی هندسی است . او باغ را به خانه خود وصل می کند و عناصر ملموس زیادی ، نظیر وزش باد ، طنین ، گذشت فصلها ، تلالو خورشید و ابعاد طبیعی و آشکار فضای خالی را از باغ استخراج می کند .

با این مقدمه ، برای شناخت اصول طراحی فضای خارجی در معماری ژاپنی ، جستاری در باغ سازی ژاپنی خواهیم داشت .

آوای سکوت : ( باغ سنگ )

در نهان یک سنگ سخت ، زمان انباشته شده وجود دارد . وظیفه اصلی باغبان آن است که این کیفیت ها را قابل رؤیت کند ، او سنگهای خشن و طبیعی را انتخاب کرده و آنها را در زمین باغ محکم می کند .

باغبان ، ایجاد تمرکز را برای زایش تفکر در نهاد هر که باغ را می بیند ، به مثابه یک اصل در طراحی خود پذیرفته است و اجازه می دهد ،دریایی از ریگ، بدون وجود نقطه ای سبز رنگ ، انسان را به خلوت نهی و رهایی از قیود نزدیکتر سازد .

وی ممکن است با هدف برقراری تعادل و یا نرم کردن طبیعت سخت سنگ ، از گیاهان سبز ، در ترکیبی غیر ثابت و پویا
استفاده کند .

هرگاه سنگ های باغ او سنگین بوده و احساسی ریشه دار از محکمی و قدرت را در باغ نشان دارند ، می گوید که « آنها زنده اند » این احساس عمیقتر نیز خواهد بود . همان گونه که یکی از شخصیت های زمان کاواباتا درک کرده بود : « باغ های سنگی که قرن ها نفس کشیده اند ، در یک قاب قدیمی قرار دارند که به نظر می رسد ، سنگها سالها در آنجا بوده اند . با این وجود ، فرمهای تیز و گوشه دار آنها شکی باقی نمی گذارد که به دست انسان در ترکیب های گوناگون قرار گرفته اند ، بهتر نیست برویم؟ ( او پرسید ) ، سنگها مرا می ترسانند . » سنگها همچنین برای زه کشی و امتداد خطوط پلان ساختمان در باغ به کار می روند. گاهی ماسه ، تا باغ را بزرگتر از آنچه که هست ، به نظر برساند . شکل های مواج ماسه و سنگهای دو طرف باز تاب هم هستند .

زمزمه ای پایدار : ( باغ های آب و درخت )

اگر سنگها در باغ ، مکان های سخت و ایمنی به وجود می آورند ، درختها و آب نیز اجازه می دهند ، باغ افقی و عمود رشد یابد و حرکت کند . باغبان از درختان همیشه سبز ، به منزله هسته اصلی باغ سازی استفاده می کند ، چرا که آنها استواری و ثبات طبیعت را به همراه دارند و باغ را در سرتاسر سال سبز نگه می دارند و وی همیشه این مسئله را در نظر داشته است که چگونه باغ ژاپنی در همه فصول و همه وقت بایست جلوه خاص خود را داشته باشد .

باغبان ، درختان بزرگ ریز و درختانی را که برگهای آنها در پاییز تغییر رنگ می دهد ، برای نشان دادن تغییر فصول و چرخه حیات به کار می برد . برگهای زرد رنگ پای درختان ، در هنگام طلوع آفتاب ، رنگ روشنی دارند . این رنگها باعث تسکین محیط ، نمایش چرخش فصول و جاری شدن روح زندگی در باغ می شوند . برگ های زرد و قرمز پاییزی همانند قبری از نور و آتش هستند که بر روی باغ گسترده شده اند . باغبان درختان و بوته زارها را تنها به خاطر نمایان کردن ویژگی طبیعی آنها شکل می دهد و همچنین گلها را که تنها ضرورتی برای شکل دهی فضای باغ هستند . آزالیاها به دقت حرص می شوند و اغلب با توجه به شکلشان در مناظر از آنها استفاده می شود .

آب ، عنصری آزاد است و حالت و شکل جایی را که در آن قرار دارد به خود می گیرد . آب بخشی از باغ ژاپنی است و باغبان ها از آب به خاطر صدایش استفاده می کنند . صدای ریزش آب « روح » هر باغ ژاپنی است . در مناظر قدیم ذن بودیستی آبشارهای زیبای ساخته شده با هدف خاصی خشک رها می شدند . مشاهده گر بایستی چیزی را خود به منظره اضافه کند تا تصویر آن را کامل کند

در باغ های مدرن کیوتو ، هوا را با شنیدن صدا تنفس می کنند . نمایش در فصول تحت تأثیر آبشارها قرار می گیرد ، مقداری آب در بهار جاری می شود اما در زمستان که قطرات آن بر روی استخر نیمه یخ زده می چکد ، زیباترین نمود آب احساس می شود .

آب همچنین به خاطر سطح منعکس کننده اش در باغ به کار می رود . تخته سنگها در آب همانند جزیره هایی در اقیانوس به نظر می آیند . سنگ هایی که پوشیده از آبند ، از هر گونه ظاهر مصنوعی آریند و از آن جهت مورد توجه اند که احساس زیباشناسانه بیشتری نسبت به هر آنچه دست ساز انسان است در بر دارند .

باغبان ها ، درختها و بوته زارها را برای نشان دادن تضاد به کار می برند تا به کمک آنها ، طبیعت باغ را به عناصر ساخت انسان نظیر خانه و یا فانوس های سنگی پیوند بزنند و مهمتر از همه چیز باغ ژاپنی مکانی برای تجدید روحیه انسانی است .

نهر درخشان جریان می یابد و آب از روی سنگها و شن ها روان می شود و خلوص سنگهای زیر خود را آشکار می کند . هر لحظه با آنکه در تغییر است مانند لحظه پیش است . فصول خود تجدید می شوند و با خود می گویند :

« انسان جزئی از طبیعت است و کمال خود را در طبیعت می جوید »

معماری و منظر ارتباط فضایی و بصری داخل و خارج بنا ، مهم ترین اصل در معماری ژاپن است . در باغ سازی ژاپنی ، ارتباط ساختمان و مجاور آن به  ساده ترین شکل و با هماهنگی هوشمندانه ای برقرار شده است . بین معماری و منظر نباید انقطاعی باشد و شخص باید از یکی در دیگری جاری شود . خانه و باغ در هم ادغام می شوند و ساختمان جزئی از چشم انداز می شود خطوط عمودی و افقی درهای کشویی در پرچین ها تکرار می شود . قدم سنگها ، حصارها و رخبامهای پیش آمده و راه رو های شفاف با نرده های کوتاه به طور کامل باغ را با بنا مرتبط می کنند ، سنگها در کنار ورودی خانه به صورتآینه وار قرار گرفته اند تا بدون هیچ مرزی فضای خارج را به داخل راه دهند . سنگاب واقع در کنار ایوان اغلب با هدف انتقال باغ به داخل خانه ساخته می شود . جایگذاری مناسب این سنگاب عامل مهمی در جهت بخشی به مجموعه باغ می باشد.

اشکال طبیعی ، مصالح و عناصر طبیعی نقش بسیار مهمی در شکل گیری معماری ژاپن و تأثیر گذاری آن دارند . در باغهایی که تفکر خلاقانه ای در طراحی آنها وجود داشته باشد ، سطوح نقاشی شده وجود ندارد و سنگهای بریده بریده در تزئینات استفاده می شود .

 منابع و مأخذ:

—از زمان و معماری ، منوچهر مزینی

—معماری مدرن ، بنه ولو

—معماری معاصر غرب ، وحید قبادیان

—فضا،زمان،معماری ، زیگفرید گیدئون

—پیشگامان معماری نوین ؛ پیتر بلیک

—هنر در گذر زمان ؛ هلن گاردنر

—دانش نامه قرن بیستم ؛

—تأملات در هنر ومعماری- مهندس نوحی

—معاری و شهر سازی قرن ۲۰ ؛ دانشگاه شهید بهشتی

—آثار معماران ( فرانک لویت رایت ، آلوار آتو ، تادائو آندو …)


اسکیس کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد سال ۱۳۹۰

موضوع اسکیس:

طراحی نمایشگاه هنر مدرن با تاکید بر سر در ورودی در تهران

کیوسک راهنمای گردشگری در ورودی شهر بم

طراحی خانه ایی اقلیمی در شهر یزد

تعداد و ابعاد شیت ها:

۵ شیت A3

اسناد مورد نیاز:

سایت پلان

پلان

نماها

مقطع از طرح و سایت

پرسپکتیو

توضییح و تحلیل توسط تیم مشاوره مدرسه اسکیس ایران:

در سال ۱۳۹۰ امتحان اسکیس به شیوه ایی متفاوت برگزار گردید. و ۳ موضوع برای امتحان در نظر گرفته شد.

طراحی نمایشگاه هنر مدرن با تاکید بر سر در ورودی در تهران با رویکردی نماد گرا است که لازم است تا فرمی نمادین و شاخص برای آن در نظر گرفته شود.

با توجه به وجود هنر مدرن در سوال استفاده از احجامی با فرم معماری قوی و بهره گیری از روند طراحی در پروسه شکل گیری حجم نهایی توصیه می شود.

کیوسک راهنمای گردشگری در ورودی شهر بم با رویکرد اقلیمی و نمادین است که با استفاده از حجمی شاخص که بیان کننده فرهنگ، اقلیم و هویت شهر بم باشد ، می تواند سبب کسب نمره مورد قبول باشد.

از آنجا که شهر بم در اقلیم گرم و خشک واقع شده است آشنایی داوطلب با ضوابط اقلیم گرم و خشک ضروری است.

طراحی خانه ایی اقلیمی در شهر یزد در حیطه موضوعات عملکردی و اقلیمی قرار می گیرد.بهتر است از مفاهیم سنتی-اقلیمی به شیوه ایی مدرن و امروزی استفاده شود.


 

اسکیس کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد سال ۱۳۸۹

موضوع اسکیس:

طراحی اقامتگاه بین راهی در مسیر نایین و یزد

تعداد و ابعاد شیت ها:

سایت پلان

پلان

نماها

مقطع از طرح و سایت

پرسپکتیو

توضییح و تحلیل توسط تیم مشاوره مدرسه اسکیس ایران:

این موضوع در دسته بندی موضوعات اسکیس کارشناسی ارشد، در دسته موضوعات عملکردی و اقلیمی قرار می گیرد.

آنچه در این موضوع منجر به کسب نمره بیشتر می شود آشنایی داوطلبین با ظوابط طراحی اقلیمی مناسب با موضوع اسکیس یعنی اقلیم گرم و خشک می باشد. شایسته است داوطلب حین ترسیم مدارک مربوط به اسکیس این ظوابط را رعایت کند.

اهمیت به زون بندی فضاها، سلسله مراتب، مسیر های دسترسی، گرافیک پلان و دیگر موارد مربوط به اصول طراحی معمارانه پلان، می تواند به کسب نمره برای داوطلب کمک شایانی نماید.

ترسیم دیاگرام هایی که نشان دهنده فرایند طراح معماری است توصیه می گردد.

استفاده از آب و پوشش گیاهی در شیت های ترسیمی توصیه می شود.

استفاده از رنگ های گرم و تک رنگ برای ارائه مناسب است.

موضوعات پیشنهادی مشابه با موضوع:

نمایندگی فروش ،تعمیر و تعویض ایران خودرو

هتل سه ستاره بر خیابان ولی عصر همراه با پارکینگ سر پوشیده

مجتمع اقامتی در اصفهان برای اقامت ارزان مسافران در ایام تعطیل

یک مجتمع توریستی و اقامتی در سرعین

اسکان موقت در کنار سد لتیان

مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه در اقلیم کوهستانی

مجموعه پلاژها و اسکله تفریحی در حاشیه دریای خزر

موضوع اسکیس:

طراحی یادمان ۸ سال دفاع مقدس در میدانی در خرمشهر

اسکیس کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد سال 1388
اسکیس کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد سال ۱۳۸۸

موضوع اسکیس:

طراحی یادمان ۸ سال دفاع مقدس در میدانی در خرمشهر

تعداد و ابعاد شیت ها

۵ شیت A3

اسناد مورد نیاز:

  1. سایت پلان
  2. پلان
  3. نماها
  4. مقطع از طرح و سایت
  5. پرسپکتیو

توضییح و تحلیل توسط تیم مشاوره مدرسه اسکیس ایران:

  1. این موضوع در دسته بندی موضوعات اسکیس ارشد در جایگاه موضوع نمادین قرار می گیرد.
  2. فرم و حجم در این موضوع مهم است زیرا یادمان می بایست در میدان شاخص و منومنتال باشد.
  3. بهرمندی از سنت و مفاهیم مذهبی و عرفانی در موضوع می تواند به کسب نمره بیشتر کمک کند مفاهیمی از قبیل رشادت، شهادت و…
  4. در چنین موضوعاتی بهتر است شیت مربوط به پرسپکتیو از ارائه مناسبی برخوردار باشد و استفاده از عناصر محیطی همانند درخت، ماشین، آسمان و فیگور استفاده شود.
  5. بهتر است یادمان و میدان و فضای شهری در تداوم بصری با یکدیگر باشد.
  • چگونگی در گیر کردن فرم معماری با مفاهیم از قبیل سنت، فرهنگ و تاریخ، در این گونه موضوعات بسیار مهم است و ملاک ارزیابی داوران می باشد. به طور مثال برای خلق یک المان با محوریت مذهب و عرفان، فرم های مدور و سیال مثل دایره و حرکت به سمت آسمان توصیه می گردد و برای بیان موضوع جنگ اشکال نوک تیز و فرم مثلث تشابه مفهومی دارد.

موضوعات پیشنهادی مشابه:

  •  مقبره اخوان ثالث کنار مقبره فردوسی
  •  المان صنعت و معدن در اهواز
  •  یادمان سقوط هواپیمایی ایرباس در بندر عباس
  • مقبره ایرج بسطام
  • یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس
  •  یادمان برای چهره های ماندگار

اسکیس های معمار سبک متا، تام مین (Thom Mayne):

روش طراحی های او :

واژه « متا مورفوسیس ـMetamorphosis » که نام شرکت او هم از آن گرفته شده است به معنی دگرگونی و تغییر شکل است . روش طراحی مورفوسیس هم بر اساس وجود تناقض ، دگرگونی و درک پروژه ها به عنوان یک موجودیت جستجو گر است .  کار های مورفوسیس دراری لایه بندی های مختلفی است . طرح ها معمولا از نظام های سازمانی مختلفی تشکیل شده اند که نهایتا یک کل منسجم را به وجود می آورند . طرح ها از نظر بصری مجسمه گونه هستند و این روند در سال های اخیر با پیشرفت نرم افزارهای رایانه ای پر رنگ تر شده است .

درباره معماری متا:

براساس تحلیل اطلاعات سازمان یافته ،طبق اصول مورفولوژی با استفاده از الگوریتم ها و کدهای ژنتیکی شکل گرفته است که محدوده فرم های معماری وسعت تازه ای می بخشد،این فرم ها در نوعی دنیای جدید شکل شناسی کنار هم قرار گرفته و فضا متا را بوجود می آورند ،فضایی که بیش از سه بعد دارند و گونه های گذشته ،حال و آینده در کنار هم قرار می دهند.

در طول تاریخ طراحی ،الگوریتم ها به صورت گسترده ای در معماری استفاده شده اند.حتی قبل از اینکه مفهوم الگوریتم با کامپیوتر پیوند بخورد،دستور العمل ها و قواعدی در معماری وجود داشته اند که در واقع همان الگوریتم ها بوده اند.برای عقلانی کردن و منطقی کردن فرآیند طراحی در حرفه ی معماری چاره ای جز استفاده از دستورالعمل هایی ساختار مند و منطقی و جود نداشته است.

در مراحل اولیه و کانسپت یک طراحی ،الگوریتم ها متهم می شوند به این که حساسیتی نسبت به مسائل زیبا شناسی ندارن چرا که از فر آیند منطقی و ریاضی استفاده می کنند.به همین دلیل امروزه متداول ترین روش استفاده از کامپیوتر در طراحی معماری ترکیبی ست از طراحی اولیه و تصمیم گیری های مهم ابتدای طراحی ،با روش های ذهنی و دستی و سپس بسط و ادامه آن ایده ها به وسیله ی نرم افزارهای رایانه ای.


یک ثبت کننده ماهر اطلاعات بصری مانند یک شنونده خوب است که بالا بردن مهارت خود را در دریافت تجربیات تمرین می کند . نمونه اول به وضوح پتانسیل اقتشاشات یک یادداشت بردار آگاه را که از پیش پنداشت های خود درباره موضوع مطلع است ، نشان می دهد .

” اسکیس زدن مهارت دستی است که ابزار ذهن باشد . فرایند اسکیس زدن برای مستند کردن یک فضا ، راهی برای دیدن نظم است . در هنگام دیدن یک فضا ، یک تصور خاص می تواند اسکیس های زیادی به وجود آورد . فکر کردن به این تصورات ایجاد نوعی گفت و گو می کند : اسکیسها به عنوان منبع ایده ها ، اسکیسها به عنوان ثبت اندیشه ها ، اسکیس کردن ، فکر کردن با مداد است ” .

(( متوجه شدم که اسکیس ها مرا به سطح بالاتری از ادراک ساختار محیط هدایت می کنند . در طول طراحی خود را ورای تاثیر ابتدایی موضوع به یک آگاهی ناب از قطعات خاص ایجاد کننده ترکیب بندی می رانم : هر وقت که رویداد معماری خاصی ، مثلا جزئی از یک پلان را اسکیس و یا در طول طراحی بفهمم که قطعات به تنهایی و یا در سیستم ، چگونه کار می کند ، آن جزء برای اجرا و اصلاح فرایند طراحی در اختیار قرار می گرد . ))

((طراحی برایم علاوه بر لذت زیبا شناختی مشخص ، پیشنهادهای زیادی به ارمغان می آورد . جنبه های فیزیکی ، مانند فرم ، بافت و رنگ مانند کیفیات تجریدی تر طرح و ترکیب بندی آشکار می شوند . اگر بتوانم فضاهای سه بعدی را به ترسیمات دو بعدی تبدیل کنم ، فی نفسه آن ها را می فهمم . بنابراین طراحی کمک می کند تا بفهمم که چه چیزی می بینم . اسکیس زدن یک ابزار است ، درست به همان صورتی که خواندن یک ابزار است . فهمیدن این که چنین ابزارهایی چقدر به زیبا شناختی مربوط هستند ، مفتون کننده است . ))

(( سه دلیل قانع کننده وجود دارد که اسکیس زدن زنده را تجربه تشدید می کند . حس حضور فراگیر زمان در فرم و حالت موضوع که هنرمندان را در ماهیت مواد گرفتار می کند ، شوق تهیج کننده تسخیر اثر که با تلاش خالق حاصل می شود ؛ و کنجکاوی تحریک شده .

(( هر منظره ای برای من (( زنده )) است همان طور که موسیقی با صداهای گذشته زنده است و اثرات آینده هنوز شنیده نشده است . این تجربه آتی ذاتاً محاوره ای است . همان طور که در یک کنسرت یک نفره به صورت واکنشهای تک نوازی ( اگر چه ناکافی ) همیشه در موضع باز پرسی چشم انتظار ، ظاهر می شود . اثرات بصری به طراح نشان می دهند که نظم اصلی پلان و استقرار نسبی آن ، بر اساس کاربردی است که در آن فضاهای ما بین به همان اهمیت موضوع هستند . در این جا جذبه این حیاط – چال های مسکونی روستای چونگ تائو ، در نزدیکی ژیان در هونان چین همان قدرمنطبق با حفاری هایشان است که با انزوا و دوری از اجتماع “

این یادداشت بردار عقیده جالبی درباره یادداشت های شخصی ، اسکیس زدن و ثبت دایم مشاهدات دارد . (( بیشتر اسکیس های که در این جا می بینید بسیار سریع کشیده شده اند )) برخی از آن ها در مکث های کوتاه مدت ، در حالی که وسایلی همراه خود داشتم ، ترسیم شده اند . اغلب مواقع ، دفترچه اسکیسی برای اسکیسهای احتمالی همراه داشتم . ان جا دوست ندارم بدون طراحی خیلی دور بروم از مان تحصلی به هر طریق این کار را کرده ام .

(( بر خی از اسکیسها مقدمه ای برای طرح های بزرگتر یا تابلوهای نقاشی می شوند ، البته هیچ کدام از اسکیسهایی که در این جا ارائه شده اند ، به چنین سرنوشتی دچار نشدند .

دفترچه اسکیس علاوه بر نقش تمرینی آن ، به ما در به یادآوردن یک ایده ، یک مکان ، یک روز یا احساسی که برای ما مهم باشد کمک می کند . برخی از طرح ها تنها اکتشافاتی برای برخی ایده های بصری است ، به طور مثال اسکیس های صفحه رو به رو ، بازخوردی از ساختمان ها فضاها و مناظر عرضه می کند ))

((این نوع طرح ها ( بررسی مقدماتی ) فرایند جست و جو را نشان می دهد : امتحان کردن سوال های بر آمده از یک هدف دیگری معلوم به نحوی که پایه ای برای کار اختصاصی تر دیگری فراهم کنند . این طرح ها دارای جهره آزمایشی خود خواسته هستند . تغییراتی در موضوع کلی به وجود می آورند و به وضوح تمریناتی برای واقعی تر نمودن کرانه های معماری هستند . بدین لحاظ به صورت یک مجموعه ، فرآنید ی که کاملا خطی نبوده ، بلکه مستلزم امتحان دوباره سوالات معینی است ، توسعه می دهد .

(( معمولا ماهیت آموزشی این بررسی ها ، می گوید که چه چیزی حذف شود و چه چیزی ترسیم . به نحوی که قادر هستند ایده ها را آزمایش و بنیادی برای گسترش های بعدی فراهم کنند که ایت امر مستلزم باقی گذاشتن پرسش ها به صورت باز ، به وسیله فرضیات ناتمام است .

برگرفته از مفاهیم پل لازیو


سواد بصری  و جایگاه آن در آموزش اسکیس چیست؟

نمونه شفاهی یک مهارت ضروری در یک جامعه صنعتی و تکنولوژی است .مواد بصری شامل دو نوع مهارت است : ذکاوت بصری و بیان بصری .

ذکاوت نوعی توانایی قوی دیدن اطلاعات و پیام های مرکب به صورت صریح و واضح در محیط پیرامون است . بیان بصری ، همراه شدن و شروع کردن با پیام های بصری است . ذکاوت بصری مربوط به پیام های بصری دریافتی ما است ، اما بیان بصری راجع به پیام هایی است که ارسال می کنیم . داندیس در کتاب مبادی سواد بصری سه سطح از پیام های بصری را توصیف می کند . این سه سطح عبارتند از بازنمایی ، تجریدی و سمبلیک

بازنمایی ثبت صحیح آن چیزی است که می توانیم ببینیم یا بیان کنیم . عملکرد اسکیس های بازنمایی مانند تصاویر عکاسی است ، اما خیلی منتخب تر و به دقت بخش های ضروری تر هستند . عکس هر چیزی را که قابل رویت باشد ، به دقت بازسازی می کند ، اما اسکیس نحوه نگاه کردن انسان به چیزهای قابل رویت را ثبت می کند . کشیدن اسکیس و خواندن اسکیس های دیگران ، هم ایده ای از موضوع ارائه می کند و هم راه های مختلف دیدن را آموزش می دهد .

تجرید در ارتباط بصری را می توان به صورت ” ساده سازی ” در جهت یک معنی پر شور تر و چکیده تر ” در نظر گرفت . تجرید می تواند آگاهانه و هدفمند ، پیام های بصری را به یکدیگر بیامیزد . تجرید روی بخش های خاصی از یک اسکیس بازنمایی تاکید می کند . سمبولیسم ، ساده سازی پیام های بصری است . اما از تصاویر جانشین و مبدل برای چیزهایی که واقعا دیده نمی شوند ، استفاده می کند . با استفاده از این سمبل ها می توان در یک محیط تجریدی به گونه ای خاص اطلاعات بیشتری را ارئه کرد . یادداشت برداری بصری همیشه به صورت ترسیمیات واقع گرایانه نیست ، بلکه مشخصه های خاصی با مهارت های ترسیمی واقعی ، مشترک هستند .شیوه اسکیس زدن یادداشت های بصری ، خصوصا سرعت ناشی از آن شما را اغوا می کند و به تدریج شما را قادر می سازد تا سوژه ها را دقیق تر ترسیم کنید .

به طور کلی ، فرآنیدهای خلاقه نیاز به سه نوع فعالیت دارند . جمع آوری اطلاعات مختلف درباره فاکتورهای بصری مساله طراحی ( نیازمندی ها ، مفاهیم ، فرم ها ) ؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات برای به دست آوردن ادراکی از مساله طراحی ( روابط ، سلسله مراتب نیازها ، راه حل های کلی ) استخراج راه حل های خاص برای مساله طراحی ( تصورات کلی ، روش ساخت ، نحوه بیان ) هر یک از این فعالیت ها ، ثبت ، تجزیه و تحلیل طراحی …) مفاهیمی هستند که در یک یادداشت برداری بصری می توانند کمک بیشتری به طراح کنند .

ثبت

اساس طراحی و بالطبع یادداشت برداری انتخاب اطلاعات است . طراحی بدون تمرین ، تجزیه تحلیل مساله ، تولید راه حل و آزمایش نمودن آن ها ، مشکل است ، اما بدون اطلاعات لازم درباره مساله سوابق طراحی در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ، غیر ممکن است . ثبت کردن اطلاعات در هر یک از شرایط فوق ، مستلزم ترکیب مهارت هایی مانند مشاهده ، ادراک ، ممیزی و ارتباط است .

برای شروعی خوب در یادداشت برداری بصری باید تک تک این مهارت ها را به خوبی فهمید .

مشاهده : بیشتر افکار ما تحت تسلط سمت چپ مغز که در نمادین کردن ، تجریدی کردن و عقلانی کردن مهارت دارد، قرار دارد . در حالیکه عملکردهای سمت چپ مغز ، مانند درک فضایی ، مشاهده دقیق و تشخیص الگوها ، سرکوب می شوند . زیرا این سمت مغز دائما به ما فشار می آورد تا به جای مشاهده ، از سمبل ها کلیشه ها و یا قرار دادهای ساده استفاده کنیم .

ادراک

وقتی که عادت به طراحی کردیم ، متوجه می شویم نسبت به آن چه می بینیم ، اطلاعات بیشتری داریم . این اطلاعات تنها ابزاری برای ترسیم یک اسکیس واقعی تر نیستند ، بلکه اطلاعاتی معمی درباره ماهیت فرم و سهیم بودن ان در مشاهده و تجربه اسکیس های زیبا و ایجاد ارتباط است ،در این جا چند روش اختیاری برای ثبت تجربیات نو ارائه می کنیم ؛ می توان با استفاده از فلش ، اطلاعاتی به اسکیس اضافه کرد ؛ می توان اسکیس بزرگتری از یک عنصر خاص را برای ثبت دقیق تر و صحیح تر استفاده کرد ؛ اسکیس اصلی می تواند به پلان و مقطع یا نمودارهایی شامل برخی مشاهدات دیگر تکمیل گردد .

ممیزی

ممیزی برای بالا بردن قوه ادراک است . وقتی که نسبت به سطوح مختلف اطلاعات آگاه شدیم ، شاید بخواهیم روی اطلاعات خاصی که برای کارمان اهمیت بیشتری دارد متمرکز شویم . در چنین مواقعی ما از ممیزی برای سه فصل های یادداشت هایمان استفاده می کنیم . ممیزی می تواند در ارتباط با نوع یادداشت برداری نیز باشد.


یادداشت های بصری وجایگاه آن در آموزش اسکیس چیست؟

یاداداشت های بصری ابزار گرافیکی برای نوشتن است . یادداشت برداری بصری ، برای ثبت اطلاعاتی به کار می رود که در درچه اول بصری باشند و با کلمات نیز قادر به ثبت کامل آن ها نباشیم . یادداشت برداری ابزار مهمی برای پرورش خلاقیت است . هدف ما تشویق به توسعه و استفاده از مهارت های بصری است . مخصوصا یادداشت برداری بصری ساده ، سریع و موثر ، ایجاد یادداشت های بصری می تواند مفید و موثر و حتی کوششی لذت بخش باشد .

چه کسانی به یادداشت برداری نیاز دارند ؟ ترسیمات یک معمار ، چگونگی سازماندهی ساختمانی که در دست بررسی دارد ، پلانی از چگونگی کار کردن سیستم سیرکولاسیون ، یا چگونه و کجا عناصر سازه با دیگر بخش های ساختمان مرتبط می شوند را تشریح می کند . یادداشت های بصری اطلاعاتی را ثبت می کنند که برای نگهداری ، بررسی و ارتباط انتخاب شده اند . چنین ترسیماتی غالبا تحلیلی هستند ؛ آن ها در برگیرنده اطلاعات بیشتری نسبت به بیان ساده یک عکس هستند . یادداشت های بصری در مقایسه با ترسیمات هنری ، مانند اسکیس یک منظره نیازمند تفکر بیشتر و مهارت کمتری هستند . زیرا می خواهند اطلاعات منتخبی را افشا کنند ، در حالی که اسکیس یک منظره نیازمند به دور اندیشی کمتر ، اما مهارت های قابل توجهی دارد تا به یک تصویر صحیح تبدیل شود . اما در هر حال یادداشت برداری بصری دارای تاثیرات عمیق تری است . یک وضعیت دیگر را در نظر بگیرید : اثر زبان نوشتاری بر افکار و اعمال نه تنها زبان نوشتاری با مجموعه لغات متداول و گرامر آن ایده ها را با یکدیگر مرتبط می سازد ، بلکه واقعا نحوه تفکر ها را تعیین می کند . از این گذشته ، یادداشت برداری بصری افکار ، مفاهیم و ایده های خود ما را به ما بر می گرداند و در نهایت ، تداعی ها و جرقه های جدیدی به ذهن خطور می کند که حاصل نظم بخشیدن به آن چیزهایی هستند که در غیر این صورت تنها افکار تصادفی و بی اثری بیش نبودند .

سواد بصری همانند زبان نوشتای می تواند چنان غنا و ادراکی را فراهم کند که غیر از آن ها قابل دسترس نباشد . ارتباط در ادبیات ، ریاضیات ، موسیقی و یا گرافیک ، درست آن جوهر خلاقهای است که روابط بین نمادها و ایده ها را ترسیم می کند . دامنه خلاقیت انسان ، به عمق تجربه اش نسبت به جهانی که در آن زندگی می کند ، بستگی دارد . قوه خیال حاصل غنای ادراکاتی است که از مشارکت فعالانه و آگاهانه در جهان افکار و جهان ماده به دست آمده است .

برگرفته از مفاهیم کتاب یادداشت های بصری-پل لازیو


اسکیس های میدانی

یکی از اشکالاتی که اغلب یادداشت برداران با آن مواجه می شوند ، کم آوردن وقت برای طراحی یک سوژه است . اسکیس ها سریع به شیوه های مختلف یادداشت کردن جنبه های دیگر سوژه ، ماننده سایه روشن ها ، الگوها و یا جزئیات و باز سازی طرح با استفاده از این یادداشت ها در زمانی دیگر ، می تواند تا حدودی راهگشا باشد . می توانید طرح خشنی با مداد تهیه کنید و در زمانی دیگر با قلم روی آن مرور کنید . بعد هم خطوط مدادی را پاک کنید . همیشه دفترچه خود را در دسترس قرار دهید . عادت کنید که ایده های شما ارتباطی به مکان یا زمانی که آن ها را به دست می آورید نداشته باشند .

کسانی هستند که اغلب ایده های خود را در محیط با زمان های خاصی مانند قبل از خوابیدن یا بعد از بیدار شدن به دست می آورند . تاریخ زمانی که دفترچه را شروع می کنید و زمانی که آن را به انتها می رسانید ، روی جلد دفترچه یادداشت کنید . تمام دفترچه های خود را با هم در جای امنی نگه دارید .

ورودی های دفترچه

برخی از افراد وقتی که یک دفترچه را برای بار اول آغاز می کنند ، احساس می کنند که هر ایده یا موضوع جدیدی باید در یک صفحه قرار گیرد . آن ها متوجه می شوند که بسرعت در حال پر کردن دفترچه خود هستند و صفحاتی را نیمه کاره رها می کنند . یک روش ساده برای اجتناب از این کار ، کشیدن خطی در زیر هر ایده قبل از پرداختن به یک ایده جدید است . با این که نتیجه صفحه است و شماد قادر به تشخیص آن ها از یکدیگر نیستید ، اما تفکر با شماده ارتباط بین ایده های مختلف بیشتر تحریک می شود .

از خطوط می توان برای جدا کردن ایده ها در دفترچه های بزرگتر نیز استفاده کرد ، که با ایجاد فضاهای کوچکتر ، شما را وادار می کند تا فشرده تر و اقتصادی تر اسکیس کنید . تاریخ گذاری اسکیس ها به یافتن منشا و پیشینه ایده ها کمک می کند . وقتی اسامی افراد یا مکان ها را فراموش کنید ، احتمالا می توانید تاریخ تقریبی یک سخنرانی یا بازدید از مکان خاصی را با مراجعه به دفترچه ، به یاد آورید . با سیر کردن در میان دفترهای طراحی به ترتیب تاریخی آن ها می توانید به سرعت ایده ها را جا به جا کنید .


دفترچه یادداشت

بسیاری از طراحانی که به یادداشت های بصری اهتمام دارند ، نظراتی درباره انتخاب دفترچه یادداشت  و اهمیت آن در آموزش اسکیس ارائه کرده اند . اگر چه طراحان مختلف نیازهای خاصی دارند ، می توان نکات کلی در انتخاب دفترچه بر شمرد:

۱-   دوام : دفترچه های یادداشت ، سوابقی دایمی هستند ، بنابراین باید توان تحمل تاثیرات مختلف استفاده مستمر را داشته باشند و آن قدر محکم باشند که یک عمر دوام بیاورند . کاغذ دفترچه باید مرغوب باشد و جلد آن محکم و سخت تا به راحتی خم یا پاره نشود .

۲-   حمل و نقل : دفترچه شما باید همیشه در دسترس باشد ، پس دفترچه ای انتخاب کنید که بتوان به راحتی آن را با خود حمل کرد . دفترچه جیبی خیلی راحت است ، اما اگر عادت به همراه داشتن کیف یا زیر دستی یک دفترچه بزرگتر نیز شاید مناسب باشد .

۳-   کاربری : اگر استفاده از یک دفترچه مشکل باشد ، احتمالا ً از ان استفاده نمی شود ، در نتیجه در هدف خود شکست می خورد . دفترچه هایی که خیلی نازک یا خیلی بزرگ باشند ، حمل و نقل و گرفتن آن ها سخت است . دفترچه های فنری به خاطر محکم بودن جلد و امکان برگرداندن کامل صفحات ، مفید و گرفتن آن ها بسیار ساده است .

۴-   قابل رویت بودن : برای تاثیر بیشتر طرح ها و یادداشت ها باید آن ها به راحتی دیده شوند . معمولاً مداد روی کاغذ زبر خوب دیده می شود در حالی که کارهای جوهری روی کاغذ های صاف بهترین تاثیر را دارند . کاغذی که خیلی پرز داشته باشد ، جوهر پخش می کند و قلم روی آن گیر می کند در نتیجه خطوطی نامنظم و ریش به وجود می آید . کاغذ خیلی نازک ممکن است به راحتی پاره شود و یا باعث پس دادن جوهر به صفحات بعدی شود .

۵-   دفترچه های متنوعی در دسترس هستند که شما دو نوع اصلی از آن ها را موثر تر خواهید یافت . نوع اول با یک فنرمارپیچ در بالا یا یک سمت آن ، حدود ۹ سانتی متر ۱۵-۱۳ سانتی متر ارتفاع و کمتر از ۱۳ میلی متر ضخامت دارد. یک مقوای سفت نیز در پشت و روی جلد قرار دارد . دفترچه نوع دوم با صحافی دوختنی و جلد مقوایی محکم ، تقریبا همان اندازه ها را اما نه کاملا ً همان ضخامت دارد . شقهای دیگر عبارتند از : یک جلد محافظ قابل تعویض که دفترچه ای با جلد نرم در آن قرار گیرد . دفترچه ای که جلد محکمی در زیر و جلد نرم و قابل انعطافی در رو داشته باشد که بتوان به راحتی آن را به طرف زیر تا کرد .

۶-   دفترچه ها با کاغذی نرم و کاملا ً مات توصیه می کنیم : این کاغذها باعث می شوند که طرح ها از پشت آن دیده نشوند . برخی از طراحان کاغذهای شفاف را ترجیح می دهند تا بتوانند اسکیس ها را کپی کنند . برخی دیگر از کاغذ هایی با شطرنجی های کم رنگ استفاده می کنند که به طراحی آن ها کمک می کند . شما باید آن ها را امتحان کنید و مناسب ترین رفترچه را برای کارتان انتخاب کنید . اگر رفترچه ای که خواسید در دسترس نبود ، می توانید آن را سفارش بدهید .

برگرفته از کتاب یادداشتهای یصری -پل لازیو


سمپوزیوم مجسمه‌سازی باعث رونق اقتصاد هنر در پایتخت می‌شود

به نقل از همشهری آنلاین:
نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران یکی از اقدامات ماندگار هنری شهرداری تهران است که بر اثر گذر زمان نه تنها ارزش خود را از دست نداده بلکه امروز در بین اهالی هنر، فرصت مغتنمی برای شکوفایی توان هنری نسل جوان است.

مرتضی طلایی در گفت‌وگو با ستاد خبری ششمین سمپوزیون مسجمه‌سازی تهران با تاکید بر اینکه هنر مجسمه‌سازی همواره فرصتی برای هنرمندان معاصر بوده تا توان هنریشان را برای آیندگان به جای گذارند، تصریح کرد: با برگزاری این نمایشگاه، فرصت مطالعه، اندیشه و تفکر برای نسل جویای هنر فراهم می‌شود از همین رو برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از سوی اعضای شورای شهر همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در واکنش به این خبر که مجسمه‌های شرکت کرده در ششمین سمپوزیوم مجسمه در یک بوستان شهر تهران به صورت تخصصی جانمایی می‌شوند نیز گفت: گردهمآیی این آثار هنری به صورت یک جا در یکی از بوستانهای تهران، گام اثرگذاری در جهت ترویج فعالیتهای فرهنگی است که می‌تواند منجر به رونق بازار کارهای هنری به ویژه مجسمه‌سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه نصب مجسمه‌ها میتواند در اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد، افزود: اگر این مجسمه‌ها با شرح کامل از روند تهیه و ساختشان در بوستان‌ها نصب شوند، فرصتی برای مطالعه و اندیشه فراهم میکنند و در نتیجه کودکان و نوجوانان را برای کنکاش در عمق هنر هدایت می‌کنند.

طلایی گام برداشتن سازمانها درجهت تقویت حوزه‌های مختلف هنر به ویژه مجسمه‌سازی را ضروری دانست و یادآور شد: با حضور پررنگ هنرهای مختلف در دل شهر، شهروندان با ابعاد هنر بیش از پیش آشنا میشوند و فرصتی برای اشتغالزایی‌های جدید نیز فراهم می‌شود.

نایب رئیس سورای شهر تهران متذکر شد: یکی از مهمترین دستاوردهای ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی، رونق اقتصاد هنر پایتخت و ترویج فرهنگ استفاده از آثار هنری در اماکن عمومی و خصوصی است. از همین رو باید امیدوار باشیم در آینده شاهد رونق گرفتن بازار مشاغلی مرتبط با این رشته هنری باشیم.

ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از ۲۳ شهریور تا ۱۵ مهرماه در محل برج میلاد برگزار می شود. بازدید از نحوه چگونگی ساخت مجسمه ها برای علاقه مندان آزاد است.


ثبت نام آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر علوی فاضل با اعلام این خبر به روابط عمومی معاونت سنجش و پذیرش گفت: ثبت نام آزمون EPT روز سه شنبه ۱/۷/۹۳ آغاز و تا پنجشنبه ۱۰/۷/۹۳ ادامه خواهد داشت. علوی فاضل در ادامه افزود: متقاضیان برای شرکت در این آزمون با مراجعه به وب سایت EPT.iauset.com نسبت به ثبت نام آنلاین خود اقدام کنند. معاونت سنجش و پذیرش زمان این آزمون را در روز جمعه مورخ ۱۸ مهرماه در تهران اعلام و بیان کرد: ثبت نام شدگان در روز چهارشنبه مورخ ۱۶ مهرماه با مراجعه به وب سایت EPT.iauset.com نسبت به پرینت برگه آزمون ورود به جلسه خود اقدام کنند. وی در پایان گفت: این آزمون فقط در تهران برگزار می شود و داوطلبان محترم یک ساعت قبل از شروع آزمون در محل آزمون حضور به هم رسانند.
sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

برگزاری دومین همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری

پس از برگزاری موفق نخستین همایش معماری پایدار و توسعه شهری، دومین همایش با رویکرد پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی توسط انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران و با همکاری اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌های کشور در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۳ در شهرستان قم برگزار خواهد شد.

از کلیه علاقه‌مندان به اطلاع از اخبار و برنامه‌های همایش تقاضا می‌شود در این وب‌سایت عضو شوند. برای عضویت می‌توانید روی منوی “ارسال مقاله و ثبت‌نام” سپس بخش “عضویت در سایت” کلیک کنید و یا از لینک زیر وارد صفحه عضویت شوید. عضویت در سایت جهت اطلاع‌رسانی بوده و پذیرش مقالات فقط از طریق ایمیل info@saud.ir صورت می‌گیرد.

محورهای همایش

محور ویژه: پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی

۱- پدافند غیرعامل در معماری و ساختمان

۲- پدافند غیرعامل در شهرسازی(پدافند شهری)

۳- آموزش معماری و شهرسازی

۴- توسعه شهر ایرانی، اسلامی، فرهنگ و سنت

۵- نقش محیط زیست و اقلیم در معماری و شهرسازی پایدار

۶- اقتصاد، توسعه شهری و معماری

۷- بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در معماری و شهرسازی پایدار

۸- توسعه شهری پایدار

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.saud.ir مراجعه کنید.

معرفی همایش

موضوع توسعه پایدار از جمله مباحث مهم در معماری و شهرسازی معاصر است که بخش وسیعی از ادبیات علمی توسعه شهری و نیز سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها را به خود معطوف ساخته است. رشد تکنولوژی و تغییرات سریع سبک زندگی، اگر چه میزان رفاه و آسودگی زندگی انسان‌ها را افزایش داده است اما تخریب هر روزه محیط زیست بشر را نیز به همراه داشته است. ضرورت توجه به محیط زیست برای کاهش این آسیب، توسعه پایدار را به عنوان راه‌حل مناسبی مطرح می‌کند. بدیهی است نقش معماران و شهرسازان در این زمینه با توجه به جایگاه‌شان در سازندگی کشور بسیار حیاتی است. در ایران، علیرغم اینکه فعالیت‌های قابل توجهی در سال‌های اخیر از سوی سازمان‌های دولتی و مجامع علمی صورت گرفته است، اما کمبود فعالیت‌هایی که دربرگیرنده مجموعه مباحث، دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در زمینه معماری و توسعه شهری پایدار باشد، کماکان مشهود است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.saud.ir مراجعه کنید.

تقویم همایش

فرصت ارسال چکیده مقالات۱۵ آبان ۱۳۹۳
اعلام نتایج بررسی چکیده مقالات۲۴ آبان ۱۳۹۳
فرصت ارسال اصل مقالات۲۷ آذر ۱۳۹۳
اعلام نتایج داوری اصل مقالات۱۰ دی ۱۳۹۳
ثبت نام۱۵ دی ۱۳۹۳
برگزاری همایش۲ بهمن ۱۳۹۳

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.saud.ir مراجعه کنید.


منابع مورد تایید برای مقاله و تز نویسی دکتری معماری

روش های تحقیق در معماری به قلم لیندا گروت و دیوید وانگ ترجمه علی رضا عینی فر – انتشارات دانشگاه تهران

این کتاب دارای دو بخش می باشد که بخش اول یه گستره تحقیق معماری در پنج فصل می پردازد و در بخش دوم به هفت راهبرد تحقیق اشاره دارد.

روش تحقیق با رویکرد پایانامه نویسی به قلم غلام رضا خاکی – انتشارات فوژان

از عناوین مطرح شده در این کتاب می توان به

پژوهش و جایگاه آن در مدیریت علمی و عملی

نظریه کارکرد و اجزای آن

روش شناسی تحقیق….

مقدمه ایی بر روش تحقیق در علوم انسانی به قلم دکتر محمدرضا عینی فر- انتشارات سازمان مصالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)

این کتاب در غالب سیزده فصل به طور مفصل مباحث مربوط به تز نویسی و مقاله نویسی را باز کرده است.از جمله روش های گردآوریاطلاعات، تهیه و تنظیم مقاله علمی و …..

sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

سرفصل های دکتری معماری-اسکیس دکتری

با توجه به حجم زیار کتب تخصصی در معماری، و توجه طراحان سوال به این کتب برای طراحی سوالات کنکور دکتری معماری، توصیه می کنیم قبل از شروع برنامه ریزی برای شروع مطالعه برای آمادگی کنکور دکتری معماری، سرفصل های مطرح در این آزمون مطالعه گردد.

برای در یافت سرفصل های دکتری معماری بر روی لینک زیر کلیک کنید.

sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

tch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬

 درباره استیون هال (Steven Holl) واستفاده از تکنیک آبرنگ در راندو هایش

استیون هال (Steven Holl) معمار برجستهٔ آمریکایی است. وی همکنون استاد دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده آمریکا است.

متولد ۱۹۴۷ م در شهر واشنگتن ایالات متحده امریکا می باشد.

ایشان در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شد.استیون هال تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس در رم ایتالیا کامل کرد(۱۹۷۰). ودر سال ۱۹۷۶عضو انجمن دانشکده معماری لندن شد . سپس در همان سال به نیویورک بازگشت و شغل مستقلش را تاسیس کرد.

در نیویورک شرکتی برای خود تاسیس کرد که به شکل حلوا ماهی می باشد .

از آن هم به طور ملی و هم برای ماوراء دریاها استفاده می شد در این شرکت انواع کارهای عمومی و خصوصی انجام گرفته می شد.

این شرکت از لحاظ بین المللی با جوایز متعددی شناخته شده بود.دراین جا نمایشگاه ها و موزه ها وانواع زیادی از پروژه های مختلف طراحی شد و بر کیفیت ومزیت شرکت افزود.

در فوریه سال ۱۹۸۰ در تالار دانشکده ییل یک نمایشگاه معماری بر پا کرد. و کارهای خود را به معرض دید عموم گذاشت.

از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ در دانشکده های معماری و شهرسازی به عنوان استادیار مشغول به کار بود .

پس از یک سری مطالعات شهری به طراحی کردن با مقیاس کوچک پی برد و کار خود را در زمینه طراحی با مقیاس کوچک آغاز کرد .

پیشتر در زمینه آپارتمان مشغول به طراحی شده بود . بعد ها طرح زدن برای پروژه های دیگر(موزه – نمایشگاه – دانشکده – پروژه های دولتی – و… ) را نیز آغاز کرد. که تحولی در زندگی وی محسوب می شود .

در ۱۹۸۶ جایزه ای برای پروژه مجموعه سالن نمایش در نیویورک دریافت کرد.

موسسه سلطنتی معماران بریتانیا؛ ریبا، استیون هال Steven Holl معمار امریکایی را به عنوان برنده جایزه جنکز Jencks Award: ویژنز بیلت Visions Built معرفی کرد جایزه جنکز هر سال به شخصی داده می شود که در سطح جهانی هم در هم حوزه عملی و هم نظری ارایه ایی بر ارایه های موجود معماری افزوده باشد مراسم در مقر ریبا در جلسه ایی با سخن رانی استیون هال و ریاست چارلز جنکس Charles Jencks برگزار خواهد شد استیون هال به عنوان یکی از مهمترین معماران امریکا هم به سبب توانایی اش در ترکیب نور و فضا با وجوه مختلف برامده از حساسیت های بافتاری پروژه و هم به سبب به کار گرفتن کیفیت های منحصر به فرد مختص هر پروژه برای افرینش طرحی کانسپ محور در جهان شناخته شده است. از دیگر خواص پروژه های او ترکیب و هم اوایی پروژه های نو در بسترهایی با حساسیت های فرهنگی و تاریخی زیاد می باشد. اثار او گستره ایی از کارهای فرهنگی، شهری، دانشگاهی و مسکونی را هم در مقیاس ملی و هم جهانی در بر می گیرد.

او در راندوهایش از تکنیک آبرنگ استفاده کرده است.

تکنیک آبرنگ:

آبرنگ یکی از شیوه های شناخته شده ی راندو و یکی از پرزحمت ترین ابزار برای ماهر شدن می باشد آآبرنگ نمیتواند مانند ابزارها کنترل و تصحیح شود.اگرچه ذاتا کنترل پذیر نیست اما ترسیم را هیجان انگیز می کند.برای راندوی آبرنگ ۲ روش وجود دارد:( یک روش این است که طرح را با مداد روی کاغذ بکشید و سپس با قلم موی آبرنگ ان را راندو کنید:روش دیگر استفاده از قلمو برای ترسیم طرح و راندوی ان است)روش دوم بسیار ساده تر است و تصویر واضح از راندو ارائه می دهد.تکنیک آبرنگ برای راندوآاسمان وآب بسیار کاربرد دارد.

برای راندو با آبرنگ به نکات زیر توجه کنید:

نکته۱:در انتخاب کاغذ و قلم موی با کیفیت ومرغوب نهایت دقت را بکنید.اندازه قلم مو را با توجه به موضوع راندو انتخاب کنید.قلم موهای بزرگ برای آسمان وقلم موهای کوچک برای جزئیات استفاده میشود.

نکته۲:هنگام راندوی فضاهای بزرگ مانند آسمان و زمین یا عناصری که نیاز به چند سطح رنگ دارند ابتدا سطح مورد نظر را با آب آغشته کنید.این کار از آثار نا مطلوب آب که در حین کار ظاهر می شود جلوگیری میکند

نکته۳:برای پوشش گیاهی فهوه ای مایل به قرمز را با سبز ترکیب کنیدو برای سایه خاکستری آبی و قرمز روشن را با یکدیگرمخلوط کنید چنان چه هر رنگی را با قهوه ای سوخته مایل به قرمز-خاکستری یا مشکی مخلوط کنید به سایه خاکی و همامنگی وثبات می رسید.

نکته۴:از ابزار تیزی مانند تیزبر برای ایجاد خط و خراشیدن کاغذ و ایجاد بافتی جذاب استفاده کنید برای ایجاد بافتی تیره هنگامی که راندو هنوز مرطوب است روی ان خط بیاندازید برای داشتن قسمتهای روشن سفید بعد از این که راندو خشک شد روی ان را خط دار کنید وبخراشید.

نکته۵:ازآنجا که نمک با آَب واکنش می دهد برای ایجاد بافتی مخصوص میتوان نمک را هنگامی که نقاشی مرطوب است روی کاغذ بکشید


شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳