درباره استیون هال (Steven Holl) واستفاده از تکنیک آبرنگ در راندو هایش

استیون هال (Steven Holl) معمار برجستهٔ آمریکایی است. وی همکنون استاد دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده آمریکا است.

متولد ۱۹۴۷ م در شهر واشنگتن ایالات متحده امریکا می باشد.

ایشان در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شد.استیون هال تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس در رم ایتالیا کامل کرد(۱۹۷۰). ودر سال ۱۹۷۶عضو انجمن دانشکده معماری لندن شد . سپس در همان سال به نیویورک بازگشت و شغل مستقلش را تاسیس کرد.

در نیویورک شرکتی برای خود تاسیس کرد که به شکل حلوا ماهی می باشد .

از آن هم به طور ملی و هم برای ماوراء دریاها استفاده می شد در این شرکت انواع کارهای عمومی و خصوصی انجام گرفته می شد.

این شرکت از لحاظ بین المللی با جوایز متعددی شناخته شده بود.دراین جا نمایشگاه ها و موزه ها وانواع زیادی از پروژه های مختلف طراحی شد و بر کیفیت ومزیت شرکت افزود.

در فوریه سال ۱۹۸۰ در تالار دانشکده ییل یک نمایشگاه معماری بر پا کرد. و کارهای خود را به معرض دید عموم گذاشت.

از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ در دانشکده های معماری و شهرسازی به عنوان استادیار مشغول به کار بود .

پس از یک سری مطالعات شهری به طراحی کردن با مقیاس کوچک پی برد و کار خود را در زمینه طراحی با مقیاس کوچک آغاز کرد .

پیشتر در زمینه آپارتمان مشغول به طراحی شده بود . بعد ها طرح زدن برای پروژه های دیگر(موزه – نمایشگاه – دانشکده – پروژه های دولتی – و… ) را نیز آغاز کرد. که تحولی در زندگی وی محسوب می شود .

در ۱۹۸۶ جایزه ای برای پروژه مجموعه سالن نمایش در نیویورک دریافت کرد.

موسسه سلطنتی معماران بریتانیا؛ ریبا، استیون هال Steven Holl معمار امریکایی را به عنوان برنده جایزه جنکز Jencks Award: ویژنز بیلت Visions Built معرفی کرد جایزه جنکز هر سال به شخصی داده می شود که در سطح جهانی هم در هم حوزه عملی و هم نظری ارایه ایی بر ارایه های موجود معماری افزوده باشد مراسم در مقر ریبا در جلسه ایی با سخن رانی استیون هال و ریاست چارلز جنکس Charles Jencks برگزار خواهد شد استیون هال به عنوان یکی از مهمترین معماران امریکا هم به سبب توانایی اش در ترکیب نور و فضا با وجوه مختلف برامده از حساسیت های بافتاری پروژه و هم به سبب به کار گرفتن کیفیت های منحصر به فرد مختص هر پروژه برای افرینش طرحی کانسپ محور در جهان شناخته شده است. از دیگر خواص پروژه های او ترکیب و هم اوایی پروژه های نو در بسترهایی با حساسیت های فرهنگی و تاریخی زیاد می باشد. اثار او گستره ایی از کارهای فرهنگی، شهری، دانشگاهی و مسکونی را هم در مقیاس ملی و هم جهانی در بر می گیرد.

او در راندوهایش از تکنیک آبرنگ استفاده کرده است.

تکنیک آبرنگ:

آبرنگ یکی از شیوه های شناخته شده ی راندو و یکی از پرزحمت ترین ابزار برای ماهر شدن می باشد آآبرنگ نمیتواند مانند ابزارها کنترل و تصحیح شود.اگرچه ذاتا کنترل پذیر نیست اما ترسیم را هیجان انگیز می کند.برای راندوی آبرنگ ۲ روش وجود دارد:( یک روش این است که طرح را با مداد روی کاغذ بکشید و سپس با قلم موی آبرنگ ان را راندو کنید:روش دیگر استفاده از قلمو برای ترسیم طرح و راندوی ان است)روش دوم بسیار ساده تر است و تصویر واضح از راندو ارائه می دهد.تکنیک آبرنگ برای راندوآاسمان وآب بسیار کاربرد دارد.

برای راندو با آبرنگ به نکات زیر توجه کنید:

نکته۱:در انتخاب کاغذ و قلم موی با کیفیت ومرغوب نهایت دقت را بکنید.اندازه قلم مو را با توجه به موضوع راندو انتخاب کنید.قلم موهای بزرگ برای آسمان وقلم موهای کوچک برای جزئیات استفاده میشود.

نکته۲:هنگام راندوی فضاهای بزرگ مانند آسمان و زمین یا عناصری که نیاز به چند سطح رنگ دارند ابتدا سطح مورد نظر را با آب آغشته کنید.این کار از آثار نا مطلوب آب که در حین کار ظاهر می شود جلوگیری میکند

نکته۳:برای پوشش گیاهی فهوه ای مایل به قرمز را با سبز ترکیب کنیدو برای سایه خاکستری آبی و قرمز روشن را با یکدیگرمخلوط کنید چنان چه هر رنگی را با قهوه ای سوخته مایل به قرمز-خاکستری یا مشکی مخلوط کنید به سایه خاکی و همامنگی وثبات می رسید.

نکته۴:از ابزار تیزی مانند تیزبر برای ایجاد خط و خراشیدن کاغذ و ایجاد بافتی جذاب استفاده کنید برای ایجاد بافتی تیره هنگامی که راندو هنوز مرطوب است روی ان خط بیاندازید برای داشتن قسمتهای روشن سفید بعد از این که راندو خشک شد روی ان را خط دار کنید وبخراشید.

نکته۵:ازآنجا که نمک با آَب واکنش می دهد برای ایجاد بافتی مخصوص میتوان نمک را هنگامی که نقاشی مرطوب است روی کاغذ بکشید


شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳