نغمه آربونی- کلاس اسکیس وراندو

راندو
راندو

نغمه آربونی/پرسپکتیو/کتاب معمارانه آرتور

.در راندو از طیف رنگی طوسی قهوه ای استفاده شده است.

از خطوط عمودی و مورب برای گرافیکی شدن کار استفاده شده است.

.داشتن چندین نوع ضخامت خطی برای نشان دادن طیف بندی خطوط.

 

 

 

نغمه آربونی_کلاس راندو و اسکیس_از کتاب معمارانه آرتور

.از راندو با رنگ های سرد استفاده شده است.

.راندوی آسمان با کف همخوانی دارد.

.از هاشور های مورب و افقی برای نشان دادن متریال در پرزانته بنا به کار رفته است.

.از شیت بندی خطی استفاده شده است.

.از دیاگرام استفاده شده است.

از فیگور برای نشان دادن حس فضا و تناسب با بنا استفاده شده است.

نغمه آربونی _کلاس اسکیس و راندو_استاد آرتور امید آذری
نغمه آربونی _کلاس اسکیس و راندو_استاد آرتور امید آذری

 

 

 

 

نغمه آربونی- کلاس اسکیس وراندو

.استفاده از دیاگرام در شیت بندی.

.توضیحات نوشته شده روی پلان برای درک بهتر بنا به کار رفته است.

.خطوط چرخان داخل آب برای نشان دادن جریان در آن است.

.خطوط با راپید سفید روی پنجره ها برای بزرگنمایی آن ها به کار رفته است.

.با خطوط تیره سایه برای نشان دادن جهت تابش خورشید به کار برده است.

. خطوط موازی روی مسیر عابر در راندو برای نشان دادن مسیر عبور است.

.استفاده از دو رنگ در راندوی آسمان و راندوی تیره درختان در پشت بنا برای تاکید بر بنا است.

تابستان ۹۳

 

نغمه آربونی-کلاس اسکیس وراندو
نغمه آربونی-کلاس اسکیس وراندو

 

رنگ شناسی و دایره رنگی

رنگ شناسی
رنگ شناسی

رنگ, ساده ترین وسیله ابزار بیان و ارتباز هنرمند یا بیننده است.

سه رنگ اصلی, آبی, زرد و قرمز است و ساده ترین رنگ ها سیاه و سفید است که به ندرت به صورت خالص در طبیعت یافت می شود.

آن چیزی که ما به عنوان رنگ درک می کنیم, در حقیقت امواج نوری است. فوتون (الکترون) های نور مریی, وقتی بر سطح جسمی برخورد می کنند بسته به نوع جنس, عناصر تشکیل دهنده و تراکم مولکولی آنها, بازتاب نوری از خود دارند که در نتیجه یک جسم یا عنصر, به رنگ یا رنگ های خاصی دیده می شود. اصولا امواج نوری موجود در نور سفید وقتی از طریق یک منشور به طیف رنگی تجزیه می شود به رنگ های موجود در آن, به صورت مجزا, قابل مشاهده می شوند. وقتی می گوییم جسمی به رنگ بنفش یا زرد یا قرمز است, معنای آن این است که این جسم فقط امواج بنفش و زرد یا قرمز را از خود منعکس می کند و مابقیه نورها از جسم عبور کرده, جذب شده و یا تبدیل به انرژی گرمایی می شوند.

دایره رنگ ۱۲ رنگه – رنگ های مکمل یا ثانویه

اگر دایره ای ترسیم و آنرا به ۱۲ بخش تقسیم کنیم, ۱۲ رنگ که حاصل از ترکیب سه رنگ اصلی زرد, قرمز و آبی است را ایجاد کرده ایم. رنگ های اصلی با بیشترین دقت ممکن مشخص می شوند. آن ها را در مثلثی طوری قرار میدهیم که زرد در گوشه بالا و قرمز در گوشه پایین سمت راست و آبی در گوشه پایین سمت چپ قرار دارد. این مثلث را در دیواره ای محاط می کنیم. شش ضلعی منتظمی در داخل دایره ترسیم می نماییم. در مثلث های متساوی الساقینی که با دو ضلع مجاور یک شش ضلعی بوجود می آیند, رنگی را که از مخلوط دو رنگ اصلی پدید می آید, قرار می دهیم. بدین ترتیب رنگ های ثانویه را نیز خواهیم داشت:

زرد+ قرمز = نارنجی

زرد+ آبی= سبز

قرمز+ آبی= بنفش

حال با شعاع مناسبی, بیرون دایره اول, دایره دیگری را می کشیم و حلقه بین این دو دایره را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم می کنیم. در این حلقه, سه رنگ اصلی و ثانویه را در جاهای مناسب خود قرار می دهیم به طوری که بین دو رنگ یک قسمت خالی باقی بماند. در این جاهای خالی رنگ های ثالثه را قرار می دهیم. هر یک از رنگ های ثالثه در مخلوط یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانیه بوجود می آید:

زرد+ نارنجی= زرد-نارنجی

قرمز+ نارنجی= قرمز-نارنجی

قرمز+ بنفش= قرمز-بنفش

آبی+ بنفش= آبی- بنفش

آبی+ سبز= آبی- سبز

زرد+ سبز= زرد-سبز

 

زمانی می توان از کنتراست دو رنگ صحبت کرد که تفاوت آشکاری در مقایسه بین آن دو مشاهده کرد. زمانی که تفاوت بارز است آنرا کنتراست قطبی می نامیم.

 

کنتراست های هفتگانه رنگ
کنتراست های هفتگانه رنگ

موقع بررسی خصوصیات نمود رنگ می توان هفت نوع کنتراست کشف کرد. این کنتراست ها از نظر خصوصیت, ارزش هنری, تاثیر بعدی, میانی و نمادی, منحصر به فردند و در مجموع با هم پایه و اصول رنگ بندی را تشکیل می دهند.

کنتراست های هفتگانه رنگ به شرح ذیل است:

۱-      کنتراست فام

۲-      کنتراست تیره- روشن

۳-      کنتراست سرد- گرم

۴-      کنتراست مکمل

۵-      کنتراست هم زمانی

۶-      کنتراست اشباع

۷-      کنتراست وسعت

کنتراست رنگی
کنتراست رنگی

زیباشناسی رنگ

زیبا شناسی رنگ را می توان در سه جهت بررسی کرد:

امپرسیون (بصری)

اکسپرسیون (احساسی)

کانستراکسیون (نمادی)

در میان مردمان قدیم رنگ فقط جنبه نمادین رنگ مورد توجه قرار می گرفت و یا به صورت نمادی برای عقاید مذهبی با اساطیری به کار گرفته می شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روانشناسی رنگ و فرم

یکی از ملاحظات روانشناختی که در کاربرد هنر رنگ اهمیت دارد, بررسی متقابل رنگ هاست. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند.

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

از بخش های مهم و موثر بیان معماری, تکنیک های ارائه شده و استفاده از رنگ ها در آن است. با شناخت صحیح مبانی نظری و اصول و قواعد ارائه و بیان معماری می توان به یک اثر ماندگار دست یافت. رنگ و پردازش به کاربرد اصولی رنگ آمیزی می تواند سبب ظهور موضوع از بطن اثر داشته باشد. رنگ, هویت و معنای هر هنر است. پس از تلفیق با روش های مرسوم ارائه, می توان یک اثر بدیع خلق کرد.

از دیرباز در جوامع مختلف سبک های متفاوتی برای ارائه و بیان اثر معماری وجود داشته است. بطور مثال, آقای مایک دابلیو, در کتاب خود, تکنیک های راندو در معماری (ترجمه آرتور امید آذری), تکنیک هایی مانند ترکیب ماژیک و روان نویس, تکنیک آبرنگ, تکنیک ماژیک و رنگ پاش, تکنیک ماژیک و مدادرنگی, تکنیک مدادرنگی و پاستل, تکنیک قلم خودنویس و … نام برد.

آرتور امید آذری در کتاب “درجستجوی فضاهای گم شده” از رازهای موفقیت در راندو نام میبرد و می گوید: حاصل آنچه در دوران تدریس به دست آوردم و به عینه دیدم این است که: در روزهای نخست, دانشجویان, در راندو با مشکلات بسیاری روبرو بودند که نمونه های آن در زیر آمده است:

۱-      بی حوصلگی          ۲- نداشتن اعتماد به نفس      ۳- ارزش خطی ضعیف          ۴- نا آشنایی با قوانین پرسپکتیو

۵- عدم شناخت ابزار راندو                        ۶- درک نکردن رنگ                        ۷- لذت نبردن از اثر خویش                ۸- عدم شناخت از استعداد                     ۹- ندیدن آنچه باید دید         ۱۰- آگاه نبودن از عرفان نهفته در خط و خاک و سرشت خویش

که اگر هنرجو موارد ذکر شده را درخود از بین ببرد و با اصول و قواعد راندو به شناخت کافی برسد می تواند ارائه های ارزشمندی را به مرحله ظهور برساند.

تکنیک های راندو

شناخت ابزار راندو

اکولین: ترکیبی از جوهر و بیگمنت که به آبرنگ نیز شباهت دارد. اکولین مستقیما از مواد رنگساز تهیه می شود و به صورت محلول مورد استفاده قرار می گیرد.

گچ پاستل: گچ پاستل شامل قطعه های رنگی از گچ است که به صورت تکی یا در بسته های چند رنگی در بازار به فروش می رسد و در دو نوع خشک و روغنی در دسترس است. بهتر است که پاستل شما از نوع نه خیلی چرب و نه خیلی خشک باشد.

آبرنگ: رنگابه به طراحی تک رنگ با قلو مو و آبرنگ گفته می شود. طرح رنگابه تنها با یک روش (روشن یا تیره) شکل می گیرد. رنگابه, تک رنگ رقیق شده ای است که هرچه آب آن بیشتر باشد, رنگ کمتر خواهد شد و تن رنگ ضعیفتر می شود. در راندو با آبرنگ, رنگ سفید از طریق سفیدی کاغذ حاصل می شود.

انواع تکنیک های راندو با آبرنگ:

  • راندو با آبرنگ به روش خیس در خشک (آبرنگ روی سطح خشک کاغذ)
  • راندو با آبرنگ بروی کاغذ نیمه خشک
  • راندو با آبرنگ به روش خیس در خیس (آبرنگ بروی کاغذ نیمه خیس و خیس)

مواد رنگی: مداد رنگی, نوعی مداد است که مغزی آن اثر رنگی برجای میگذارد. مغزی مداد بخش استوانه ای شکل و باریک است که از ترکیب رنگدانه (ماده رنگی) فشرده, نوعی موم و کائولین (نوعی از خاک رس) تشکیل شده است. سبک های مختلفی برای کار با مدادرنگی وجود دارد. از جمله سبک های زیر که دو سبک نخست, در میان نقاشان رایج تر است.

  • شیوه خطی
  • شیوه سایه پردازی
  • شیوه شیار اندازی
  • شیوه سفید کردن

قلم فلزی: برای ارضای روح و بیان تفکر بهترین ابزار است, چون در نک رنگ و سایه روشن, واقعیت های تصویر را به معرض دید می گذارد و هر بیننده ای را به وجد می آورد.

ماژیک: ماژیک ها بر روی کاغذ رنگی شفاف ایجاد می کنند.نوک ماژیک ها به دو شکل است: پهن و گرد که هرکدام کاربردهای مجزا دارند.

شیگرو بان
شیگرو بان

شیگرو بان، معمار ژاپنی برنده جایزه معماری پریتزکر سال ۲۰۱۴ شد

این جایزه که هر سال اعطا می‌شود مهم‌ترین جایزه در رشته معماری به حساب می‌‌آید. بان به طراحی‌های مدرن و بشردوستانه خود معروف است.
برای دومین سال متوالی یک معمار ژاپنی به نام شیگرو بان جایزه پریتزکر را از آن خود کرد. این معتبرترین جایزه در رشته معماری است.
تام پریتزکر، رئیس بنیاد پریتزکر گفت که شیگرو بان، معمار ژاپنی جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کرده است. او در توضیح علت انتخاب بان برای این جایزه، کار این معمار ۵۶ ساله را ظریف و نوآورانه نامید.
رئیس بنیاد پریتزکر، شیگرو بان را همچنین به خاطر ارائه طرح‌های بشردوستانه ستود.
این معمار ژاپنی در طراحی سرپنا‌ه‌هایی در رواندا، هائیتی و فیلیپین از مواد غیر سنتی مانند مقوا همراه با راه و روشی خلاقانه استفاده کرده است.

ابراز حیرت شیگرو بان
شیگرو بان، معمار ژاپنی از انتخاب خود برای دریافت این جایزه ابراز شگفتی کرده است. او روز سه‌شنبه (۲۵ مارس/ ۵ فروردین) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “ان اچ کا”‌ی ژاپن گفت: «من قطعا فکر نمی‌کردم که برای چنین بردی مطرح شوم.»
جایزه پریتزکر از سال ۱۹۷۲ اعطا می‌شود. ارزش این جایزه ۱۰۰ هزار دلار است. فرانک گهری، رنزو پیانو و اسکار نیمایر از معماران برجسته دنیا از جمله برندگان پیشین این جایزه‌ محسوب می‌شوند.
شیگرو بان هفتمین هنرمند ژاپنی است که موفق به کسب این جایزه شده است. در ماه ژوئن قرار است در آمستردام هلند این جایزه به او اعطا شود.

بیوگرافی:

در سال ۱۹۵۷ در توکیو به دنیا آمد .
در سال های ۱۹۷۷-۱۹۸۰ در مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پرداخت و بعد از آن ، از سال ۱۹۸۰ در مدرسه معماری اتحادیه کوپر ، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۹۸۴ فارق التحصیل شد .
کار خود را قبل از تأسیس شرکت خود در سال ۱۹۸۵ ، با معمار ژاپنی آرتا ایسوزاکی شروع کرد .
شیگرو بان معروفیت بین المللی خود را به سبب کار خود با کاغذ و مقوای بازیافتی مورد استفاده برای ساخت سازه های موقت برای قربانیان زلزله کوبه در سال ۱۹۹۵ به دست آورد .
او در مدارس متعدد از جمله دانشگاه هنر tama ، دانشگاه ملی یوکوهاما ، دانشگاه nihon ، دانشگاه کلمبیا و keio تدریس کرده است .
او در سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ مشاور کمیسیون عالی سازمان ملل در امر مهاجران و پناهندگان (UNHCR) بود.
در زندگی کاری خود جوایز متعددی از جمله ” بهترین معمار جوان سال” و در سال ۱۹۹۷ و همچنین جایزه معماری جهانی برای طراحی خود از غرفه ژاپن در سال ۲۰۰۱ و مدال توماس جفرسون در سال ۲۰۰۵ دریافت کرده است .

سایر سوابق دانشگاهی او عبارتند از:

۱ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه ملی یوکوهاما. (۹۹-۱۹۹۵)

۲ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه نیهون. (۲۰۰۰-۱۹۹۶)

۳ـ پروفسور مدعو دانشگاه کلمبیا. (۲۰۰۰)

۴ـ عضو مدعو مرکز دونالد دانشگاه کلمبیا.

۵ـ پروفسور دانشگاه کیو.

بی تردید, تحصیل در مدرسه کوپر یونیون، تاثیر به سزایی در شکل گیری تفکر شیگرو بان داشته است.
او در ابتدا علاقه‌ی بسیار زیادی به پنج معمار نیویورک داشت و در اثر همین علاقه به مدرسه کوپر یونیون وارد شد.درآن زمان سه‌عضو ازپنج معمار نیویورک ـ‌جان هیدک, پیتر آیزنمن, و ریچارد میر در مدرسه کوپر یونیون تدریس می‌کردند.
تاثیری که جان هیدک بر شگیرو بان می‌گذارد، در آثار اولیه او بسیار محسوس است, (در ادامه بحث به آن می‌پردازم.) شیگرو بان تلاش خستگی ناپذیری جهت خلق روشهای سازه‌ای نو، از خود نشان داد و توانست آثار معماری بدیعی با این روش‌ها بوجود آورد.

آثار او را می توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

طراحی در سبک هیدک

شیگرو بان در ادامه تفکر هیدک, از خانه به عنوان مهمترین فضای زندگی شروع به کار کرد. خانه‌هایی که او طراحی نمود, بسیار متاثر از خانه های طراحی شده توسط هیدک هستند.
او در پروژه (Villa K-1987) که تحت تأثیر خانه‌ی دیوار هیدک است ـ به نقش دیوار در ساختمان توجه نمود . ویلا از سه دیوار شکل گرفته است. دیوارخطی، که سیرکولاسیون خانه را سازماندهی می کند. دیوار مدوری، که فضاهای داخلی ویلا را در بر می گیرد و دیوار استوانه‌ای شکلی، که فضاهای سرویس و آشپزخانه و حمام را درخود جای داده است.
نکته قابل توجه دیگر در طرح این ویلا, ورود از طریق یک پل به طبقه اول است. از آنجا که سایت این ویلا دارای چشم انداز بسیار زیبایی است, شیگرو بان ورودی ویلا را یک طبقه بالا برده تا ساکنان همواره در ورود و خروج، از آن چشم انداز زیبا بهره کافی ببرند.
همچنین در پروژه (I House-1991)،دو دیوار چوبی در دو سمت شرق و غرب خانه به صورت مستقل طراحی نمود، بگونه‌ای که ” این دیوارها دارای سازه‌ی مستقل هستند و بوسیله‌ی سازه‌های کابلی مهار شده‌اند. استفاده از دیوار در پروژه خانه‌ای با سه دیوار(۱۹۹۸) به اوج قدرت شکلی خود می رسد. او در این پروژه با سه دیوار شاخص پروژه را سازماندهی می کند.دیوارU شکل، که سه ضلع خانه را دربر می گیرد. دیوار کنار پله، که دارای سازه مستقل است, و پله به آن کنسول شده است. دیوارمنحنی شکل، که فضاهای مکانیکی موردنیاز کارفرما را از فضاهای اصلی خانه جدا می‌کند. این سه دیوار, هر یک با عملکرد و شخصیت خود, بوسیله‌ی رنگ یا دیوارهای شیشه‌ای یا صیقلی شده، مشخص شده‌اند, تا بر بازتاب‌های خود در فضا تاکید بیشتری کنند.

اعظم حسنی

sketch٬ آموزشsketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو

راندو
راندو

اعظم حسنی/دانشگاه دماوند/از کتاب معمارانه آرتور/راندو با ماژیک

استفاده از راندو با رنگ های طوسی و صورتی باعث فانتزی شدن کار شده است.

استفاده از راندو با خطوط نامنظم برای آسمان.

استفادهاز فیگور برای تناسب ودرک بهتر حس فضا.

خطوط افقی با ماژیک روی بنا استفاده شده تا کار افقی تر به نظر برسد.

خطوط نامنظم وچرخشی باعث گرافیکی شدن کار شده است.

تابستان ۹۳

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

 

محمدمهدی مرز آبادی

راندو
راندو

محمدمهدی مرز آبادی/دانشگاه دماوند/از کتاب معمارانه آرتور

.استفاده از راندو با طیف رنگی طوسی.

.استفاده از فیگور برای نشان دادن تناسب وحس فضا.

.استفاده از رنگ های روشن وتیره درکنار هم برای نشان دادن فرورفتگی ها و بیرون زدگی ها.

.تاکید بر راندوی گلدان وسط برای بهتر نشان دادن پس زمینه.

تابستان۹۳

راندو
راندو

محمدمهدی مرزآبادی/دماوند/از کتاب معمارانه آرتور

.خط های آسمان وکف باهم همخوانی دارد.

.خطوط عمودی وافقی روی بنا باعث گرافیکی شدن کار شده است.

.استفاده از فیگور برای نشان دادن تناسب و حس فضا.

.استفاده از سایه برای نشان دادن جهت تابش خورشید.

.راندو با ترکیب رنگ های گرم وسرد هارمونی خوبی ایجاد کرده است.

تابستان ۹۳

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

 

یاسمن ناظری

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

راندو
راندو

یاسمن ناظری/دانشجوی دانشگاه دماوند/از کتاب معمارانه آرتور

.استفاده از سایه برای برجسته کردن کار.

.خط آسمان باعث گرافیکی شدن کار شده است.

.استفاده از راندوی تیره برای مناظر باعث تاکید بیشتر بر بنا شده است.

تابستان ۹۳

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

 

راندو
راندو

نگار اکبری/راندو/جلسه سوم/کتاب معمارانه آرتور ۴

.استفاده از راندوی طیف رنگی طوسی قهوه ای وسبز طوسی ترکیب مناسبی ایجاد کرده است.

.استفاده از خطوط عمودی و افقی و مورب باعث گرافیکی شدن کار شده است.

.راندوی بیشتر مناظر در پس زمینه بنا باعث حجمی شدن کار شده است.

.راندوی کم درختان باعث تاکید بیشتر بر بنا شده است.

.کادر با درختان بسته شده است.

. از خط واگرا در راندوی آسمان استفاده شده است.

. خطوط منحی برای چمن ها باعث گرافیکی شدن کار شده است.

 

نگار اکبری-اسکیس وراندو

.دیاگرام در شیت بندی استفاده شده است.

.توضیحات روی پلان به درک بهتر کاربری کمک کرده است.

.در راندواز رنگ های گرم وسرد در کنار هم استفاده شده که به جذابیت راندو افزوده است.

.استفاده از راپید سفید روی راندو با تاچ به گرافیکی شدن کار افزوده است.

تابستان ۹۳

نگار اکبری-اسکیس وراندو
نگار اکبری-اسکیس وراندو

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

بهاره پورعلی-کلاس اسکیس وراندو-شیت بندی

بهاره پورعلی_کلاس اسکیس وراندو_از کتاب معمارانه آرتور۴

.از راندو تک رنگ استفاده شده است.

.استفاده از راندو با رنگ متضاد روی زمینه تیره باعث جذابیت کارشده است.

.از هاشور مورب برای نشان دادن انعکاس شیشه استفاده شده است.

. از سایه برای نشان دادن جهت تابش خورشید استفاده شده است.

.برای نشان دادن بافت از خطوط عمودی روی بنا استفاده شده است.

.برای بستن کادر از درخت استفاده شده است.

.از خطوط واگرا برای نشان دادن خط آسمان استفاده شده است.

 

 

بهار پورعلی _کلاس کروکی

.از هاشور با شدت زیاد وکم برای نشان دادن دوری و نزدیکی استفاده شده است.

.در کروکی با نشان دادن جزئیات درخت حس فضا بهتر منتقل شده است.

بهار پور علی_کروکی_آرتور امید آذری
بهار پور علی_کروکی_آرتور امید آذری

 

 

بهارپورعلی_کلاس راندو_معمارانه آرتور۴

.از راندو با رنگ های خنثی استفاده شده است.

.استفاده از خطوط افقی روی بنا باعث حس تعادل در کار شده است.

.بازتاب بنا در کف نشان داده شده است.

.راندوی اطراف بنا نامنظم و با رنگ های تیره ، به خاطر تاکید بیشتر بر بنا است.

.از راندو با تکنیک تاچ استفاده شده است.

بهار پورعلی_کلاس راندو_آرتورامید آذری
بهار پورعلی_کلاس راندو_آرتورامید آذری

 

 

بهار پورعلی_کلاس راندو_معمارانه آرتور۴

.به کار بردن خطوط افقی روی بنا باعث تعادل در کار شده است.

.خطوط خطوط مورب روی صفحات عمودی باعث جذابیت کار شده است.

از تکنیک لکه گذاری استفاده شده است.

.در راندوی کف از رنگ هایی که باهم همخوانی دارند استفاده شده، که باعث جذابیت کارشده است.

از هاشور برای ایجاد سایه در راندو استفاده شده که جهت تابش خورشید را نشان می دهد.

 

 

بهار پورعلی_کلاس راندو_آرتور امیدآذری
بهار پورعلی_کلاس راندو_آرتور امیدآذری

 

بهار پورعلی_کلاس پرسپکتیو

.در راندو از هاشورهای افقی ونقطه برای نشان دادن تفاوت متریال استفاده شده است.

. برای نشان دادن حس فضا و تناسب با بنا از فیگور در راندو استفاده شده است.

. از راندوی تک رنگ استفاده شده است.

.راندوی آسمان و کف همخوانی دارد.

.راندوی مناظر با رنگ تیره باعث تاکید بیشتر بر بنا شده است.

بهارپورعلی_کلاس پرسپکتیو_آرتورامیدآذری
بهارپورعلی_کلاس پرسپکتیو_آرتورامیدآذری

 

 

بهاره پورعلی-کلاس راندو و اسکیس

.از رنگ ها در راندو به صورت جسورانه استفاده شده است که همخوانی با کاربری آن دارد.

.از دیاگرام در شیت بندی استفاده شده است.

.توضیحات روی پلان به درک بهتر کاربری افزوده است.

.در راندو از اشکال گرافیکی استفاده شده که به جذابیت آن افزوده است.

.ایجاد سایه در بنا برای نشان دادن جهت تابش خورشید.

.راندوی گرافیکی محیط همچون آسمان با خطوط منحنی باعث زیبایی کار شده است.

تابستان ۹۳

بهاره پورعلی-اسکیس وراندو
بهاره پورعلی-اسکیس وراندو

 

 

بهاره پورعلی-کلاس راندو و اسکیس

.پرزانته بسیار جسورانه به کار رفته است.

.توضیحات روی شیت به درک بهتر از بنا افزوده است.

.در پرسپکتیو داخلی از دو رنگ مشکی و قرمز کنار هم استفاده شده است که به جذابیت کار افزوده است.

.از چرخش خطوط برای نمایش بهتر محیط پیرامون استفاده شده است.

.از فیگور برای نشان دادن مقیاس با محیط پیرامون به کار رفته است.

.از سایه در بنا برای نشان دادن جهت تابش خورشید استفاده شده است.

تابستان ۹۳

 

بهاره پورعلی-اسکیس وراندو
بهاره پورعلی-اسکیس وراندو

 

در حوزه اموزش رشته معماری بر حسب نیازهای دانشجویان معماری ، آتلیه آرتور بصورت تخصصی با رویکرد آموزش مهارت های عملی در زمینه اسکیس و راندو در سطوح پایه (کاردانی و کارشناسی) و مقاطع بالاتر در حوزه کارشناسی ارشد و دکتری شکل گرفت تا راهکاری بسوی تعلیم و تعلم جامعه معماری کشور در زمینه آموزش معماری باشد.

آرتور امید آذری، استاد آرتور، آرشیتکت آرتور، artur،


سوابق تدریس در دانشگاه ها و موسسات

  1. دستیار استاد ضیاءالدین جاوید در کلاس های بیان معماری ، دانشگاه آزاد قزوین ، سال تحصیلی ۱۳۸۰-۱۳۷۷٫
  2. دستیار استاد امیر هوشنگ اردلان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، سال تحصیلی ۱۳۸۰-۱۳۷۸٫
  3. دستیار استاد سیمون آیوازیان در کلا س های اسکیس، دانشگاه تهران ، سال تحصیلی ۱۳۸۶-۱۳۸۵٫
  4. تدریس در دوره های تجربه خلاق در موسسه آموزشی خانه هنر و معمار، ۱۳۹۳-۱۳۸۴٫
  5. تدریس درس تمرین های معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید‌ رجایی، سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۷٫
  6. تدریس درس بیان معماری ۱، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، سال تحصیلی  . ۱۳۸۸-۱۳۸۷٫
  7. تدریس درس بیان معماری ۲، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.، سال تحصیلی۱۳۷۸-۱۳۷۷ .
  8. تدریس درس بیان معماری ۳، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،  سال تحصیلی ۱۳۸۹-۱۳۸۸ .
  9. تدریس درس بیان معماری ۲، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، سال تحصیلی   ۱۳۸۹-۱۳۸۸٫
  10. تدریس درس طراحی دست آزاد، دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹٫
  11. تدریس درس  طراحی دست آزاد، دانشگاه سوره، سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۷ .
  12. تدریس درس طراحی و ساخت و ارائه معماری، دانشگاه آموزشی و پژوهشی ساختمان و شهرسازی، سال تحصیلی ۱۳۸۶-۱۳۸۵ .
  13. تدریس درس طراحی دست آزاد، دانشگاه آزاداسلامی واحد‌دماوند، ۱۳۹۳-۱۳۹۲.
  14. تدریس درس  طراحی و اسکیس، موسسه آموزش عالی آزاد مهرپویان ، سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹ .
  15. تدریس دوره های اسکیس، مرکز معماری ایران، سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹٫
  16. تدریس درس طراحی دست آزاد، موسسه عالی فاضل در شیراز، سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲٫

تالیفات

آموزش اسکیس و راندو، یساولی، ۱۳۸۵، با مقدمه‌ایی از ضیاء‌الدین جاوید.(چاپ ششم)

آموزش گام به گام کروکی در معماری، یساولی،۱۳۹۰، کتاب برگزیده سال ۱۳۸۷ ، با مقدمه امیر هوشنگ اردلان .(چاپ سوم)

آموزش گام به گام راندو در معماری، یساولی،۱۳۹۰، با مقدمه امیر هوشنگ اردلان. (چاپ سوم)

در جست و جوی فضاهای‌گمشده،یساولی، ۱۳۹۱٫(چاپ سوم)

فضا،فلسفه،معماری، یساولی، ۱۳۹۱٫

آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر، پرهام نقش، ۱۳۸۹  (چاپ سوم)

آموزش طرح معماری( از کانسپت تا فرم ، فضا)، علم معمار رویال، ۱۳۸۹٫(چاپ پنجم)

معماری رازگونه، نیک پی، ۱۳۸۶٫

معمارانه آرتور جلداول(مرجع کامل اسکیس و راندو در معماری) ، اشراقی، ۱۳۹۲، با مقدمه ایی از دکتر‌فلامکی.

معمارانه آرتور جلددوم (مرجع فن طراحی معماری، آموزش پلان، نما، مقطع،فرم) ، اشراقی، ۱۳۹۲، با مقدمه ایی از دکتر سیمون آیوازیان.

معمارانه آرتور جلدسوم (راهنمای جامع فرایند طراحی موضوعات پایه در معماری با رویکرد کنکور اسکیس ارشد) ، اشراقی، ۱۳۹۲، با مقدمه ایی از دکتر وحید قبادیان.

معمارانه آرتور جلدچهارم (مرجع کامل فرم در معماری با رویکرد کنکور اسکیس ارشد) ، اشراقی، ۱۳۹۲،      با مقدمه ایی از دکتر فرح حبیب.

کتاب های ترجمه شده

  1. روزایمی مات رانی ، Ruzaimi Mat Rani/آرتور امید آذری، کوروش محمودی، سارا پیرتاچ/ Sketching masterclass 2010/ چگونه اسکیس بزنیم به سادگی A.B.C، بیهق کتاب، ۱۳۹۲٫
  2. هاسه‌گاوا، نوری‌یوشی،/ Hasegawa, Noriyosh آرتور امید آذری، کوروش محمودی/ Sketching interiors colour : a step by step guide، طراحی داخلی رنگ آموزش قدم به قدم/دولتمند، ۱۳۹۰٫
  3. مایک لین lin mike w/ آرتور امید آذری/ Architectural rendering techniqves :a color refrence ، تکنیک‌های راندو در معماری، اشراقی، ۱۳۹۱٫

طراح های پژوهشی

همکار طرح پژوهشی

  1. همکاری با دفتر پژوهش های فرهنگی در ترسیم کروکی های کتاب معماری غرب به تالیف دکتر وحید قبادیان.
  2. بررسی راهکارهای تحقق پذیری مدیریت یکپارچه و هاهنگ شهری با تاکید بر نهاد های حاکمیتی شهر ، مجری طرح سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور، سال ۱۳۸۹٫

همایش ها

  1. سمینار در روزه فرایند طراحی در معماری، موسسه آموزش عالی اشراق(بجنورد)، اردیبهشت ماه ۱۳۹۳٫
  2. الگوبرداری در معماری با رویکرد بهره برداری از طبیعت، نخستین همایش ملی “طبیعت، معماری و شهر”، پاییز ۱۳۹۰، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر.
  3. فرایند طراحی و اجرای پروژه های معماری، همایش به مناسبت هفته پژوهش، آذر ۱۳۸۷٫
  4. همایش منطقه ‌ایی معماری نوین، همایش با عنوان بهینه‌سازی مصرف انرزی” در طراحی مسکن با تاکید بر کاربست انرزی” دانشگاه آزاد اسلامی واحد سواد کوه، دی ۱۳۸۹٫
  5. همایش هفته معمار، دانشکده سوره، اردیبهشت ۱۳۸۷٫
  6. فرایند خلاقیت در طراحی، باشگاه هنر معماری فرهنگسرای ارسباران
  7. یرپایی نمایشگاه کتاب و برگزاری کارگاه اسکیس و سخنرانی، دانشکده فنی و مهندسی.
  8. فرایند ذهن خلاق از اسکیس  تا طراحی معماری.
  1. سخنرانی در همایش کانسپت در معماری، دانشگاه های استان مازندران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، انجمن علمی معماری، خرداد ۱۳۸۷٫

مقالات ارسال شده به مجلات

مقالات علمی- پژوهشی

  1. تعامل” دستور کار۲۱ ” و فرایند تحقق پذیری „شهر‌سالم با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی در شرایط فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌‌‌ زیست، ج ۱۱، شماره ۴٫
  2. بررسی مفهوم پایداری در معماری منظر به مثابه رویکرد بومی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط ساخت، جلد۱۱، شماره۴، صفحات ۶۳۷-۶۲۵

مقالات ISI

  1. Urben management and Immigration regarding socio-cultural aspects(with special attention on iran¢s experience and condition.
  1. Assessment and a Review of  tourism effect in design of cultural-tourism complex: case study: masoule، Iran، international Journal of Applied Since and Technologe/United States of America.
  1. Effect of the architect’s thinking on improving the quality of architectural design which creates semipattern/ Editor in Chief

Founder President of American-Eurasian Network for Scientific Information (AENSI Publisher) / Date: 12-06-2014.

مقالات علمی ترویجی

معماری بیوفیلیا به مثابه آینده پژوهی و دانشی میان‌رشته‌ایی در معماری- شهرداریها، شماره ۱۱۹، آذر ۱۳۹۲٫

  1. آینده‌پژوهی در معماری و شهرسازی فرافضا، بررسی مفهوم معماری متا در شهر متا، شماره ۱۹، آذر ۱۳۹۲٫
  2. لزوم بسترسازی شهرهای پیاده‌مدار، شهرداریها، شماره ۱۱۸، آبان ۱۳۹۲٫
  3. سنجه‌های کیفیت‌زندگی در پژوهش‌های شهری، رویکرد تحلیلی و بازشناختی،شهرداریها ،شماره ۱۱۶، شهریور ۱۳۹۲٫
  4. برنامه‌ریزی گردشگری و روستایی در ماسوله، نشریه بوطیقای معماری، پذیرش چاپ ۱۳۹۱٫
  5. رهیافت‌هایی بر شناسایی معیارهای تاثیرگذار در طراحی‌معماری‌پایدار، نشریه‌بوطیقای‌معماری، پذیرش چاپ ۱۳۹۲٫
  6. از ایده تا ساخت، ماهنامه کامپیوتر و ساختمان، شماره ۳۲، پاییز ۱۳۸۳٫

داوری و همکاری با مراکز پژوهشی

  1. داور فصلنامه علمی‌پژوهشی(مدیریت شهری)، پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور
  2. داوری مسابقه فراخوان طراحی میدان و المان شهدای طلوع فجر مراغه، شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه، سال ۱۳۹۳
  3. عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه سراسری و دانشجویی معماری موسسه آموزش عالی علمی و کاریردی سراسر کشور، سال ۱۳۹۲
  4. داوری جشنواره عرصه و فروش آثار و تولیدات مراکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر سراسر کشور، سال ۱۴۹۲٫
  5. مشارکت مسابقه فراخوان طراحی میدان والمان دفاع مقدس ، سازمان زیباسازی شهرداری اهواز.
  6. داوری نمایشگاه سراسری دانشجویی معماری مراکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر، موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر-سال ۱۳۹۳٫

جوایز و افتخارات

  1. جایزه کتاب برگزیده(آمزش اسکیس و راندو) از سوی جشنواره رشد/به علت تولید کتاب مفید برگزیده آموزشی/ دفتر انتشارات کمک آموزشی برگزیده/هفتمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد/آبان ماه ۱۳۸۷٫
  2. طرح برگزیده در مسابقه طراحی سر در دانشگاه آزاد قزوین، اجرای طرح مذکور/سال ۱۳۷۹٫
  3. نمایشگاه آثار هنری با عنوان افق رنگی، فرهنگسرای ارسباران، ۲۳ بهمن تا اسفند ۱۳۸۹٫
  4. نمایشگاه و مسابقه اسکیس در معماری، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اردکان
  5. سمینار آفرینش در هنرو معماری، مرکز آموزش های فرهنگی و هنری، مرداد ۱۳۸۵٫
  6. همکاری در راستای توسعه و پیشرفت مجتمع آموزشی بناب، مجتمع آموزشی بناب.
  7. همکاری در راستای ارتقاء علم و فرهنگ آموزشکده فنی و حرفه ایی قدیسه سازی، آذر ۱۳۹۱٫
  8. تقدیر و سپاس برای تالیف کتاب تخصصی معماری در راستای رشد و ارتقاء سطح معماری کشور، انتشارات اشراقی.
  9. دومین نمایشگاه برترین‌های مبلمان خانگی و دکوراسیون هدکس، دی ۱۳۹۰٫
  10. انجمن علمی معماری، در کارگاه آموزشی دو روزه اسکیس، دانشگاه مازندران، اسفند ۱۳۹۲٫
  11. مسابقه اسکیس در سطح دانشگاه های استان مازندران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، انجمن علمی معماری، خرداد ۱۳۸۷٫

 

ورزشگاه اختصاصی بایرن‌مونیخ

 

آلیانز آرنا یکی از زیباترین ورزشگاه‌های پیشرفته‌ و مدرن جهان است. این ورزشگاه از تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای شمرده‌شدن به‌عنوان یکی از ورزشگاه‌های مدرن برخوردار است؛ چراکه برخی از صندلی‌های این ورزشگاه نیز از گرمکن‌ برخوردار است. ورزشگاه اختصاصی تیم‌های ایالت باواریا، در بازی‌های بایرن‌مونیخ به رنگ قرمز، در بازی‌های مونیخ ۱۸۶۰ و در بازی‌های تیم ملی آلمان به رنگ سفید منقش می‌شود. اما گویا این سه‌رنگ طبع تنوع‌طلب ژرمن‌ها را راضی نکرده است؛ چراکه کمپانی فیلیپس در پی انجام تغییراتی است.

کمپانی فیلیپس با تعبیه‌ی سیستم پیشین که با استفاده از LEDهای سه‌رنگ انجام پذیرفته است، سبک نوینی از ساخت ورزشگاه‌های ورزشی را بنیان نهاد؛ اما گویا این کمپانی سعی در انجام تغییراتی دارد تا این ورزشگاه مدرن را بیش از پیش چشم‌نوازتر نماید. براساس اطلاعات منتشر شده، فیلیپس در نظر دارد تا سیستم پیشین را جایگزین کرده و با استفاده از ۳۸۰,۰۰۰ ال‌ای‌دی، قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را برای این ورزشگاه اضافه کند.

این سیستم قابلیت نمایش انیمیشن‌ها و تصاویر متحرک را در زمان انجام بازی‌ها در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا منجر به بهبود نمای بصری ورزشگاه خانگی تیم محبوب خود شوند. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد پخش بازی‌ها روی ساختار خارجی ورزشگاه باشیم.

پس از قدیمی‌شدن ورزشگاه المپیک مونیخ با سقف زیبای خود که تا حدودی شبیه به ورزشگاه تختی تهران بود، مقامات مسئول تصمیم به ساخت ورزشگاه جدیدی برای تیم‌های مونیخی گرفتند که ماحصل آن ورزشگاه ۶۹,۹۰۱ نفری آلیانزآرنا است. کمپانی سرمایه‌گذاری آلیانز امتیاز نام‌گذاری این ورزشگاه را برای سی‌سال از آن خود کرده است؛ اما در بازی‌های رسمی فیفا و بین‌المللی نمی‌توان از این نام تجاری برای آن استفاده کرد. این ورزشگاه با نام کشتی بادبانی در میان کاربران شناخته می‌شود و با حضور طرفدران بایرن در این ورزشگاه زیبا جوی خاص بر آن حاکم می‌شود.

لازم به ذکر است پیش‌تر باشگاه رئال مادرید نیز در طرح توسعه ۴۰۰ میلیون یورویی ورزشگاه خود، سنتیاگو برنابئو، از طرحی مشابه رونمایی کرده بود.

شرح مختصری بر زندگی نامه استاد هوشنگ سیحون

 

زنده یاد استاد سیحون
زنده یاد استاد سیحون

زنده یاد استاد هوشنگ سیحون در تهران به سال ۱۳۳۸ زاده شد.

وی نقاش و معمارپرآوازه ایرانی است که به خلق بناهای یادمانی، ماندگار در فرهنگ و سنت این بوم همت گمارده اند.

از میان پروژه های معماری وی می توان به آرامگاه بزرگانی چون : خیام، کمال الملک، ابوعلی سینا، نادرشاه و بنای بانک سپه و موزه توس اشاره داشت.

استاد زنده یاد هوشنگ سیحون در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران می پرداخت و نمایشگاه هایی از آثار خود را، در ایران و خارج از ایران در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو در سال ۱۹۲۷ در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست، بر پا کرده است.در این نمایشگاه تابلویی از ” کلاف هایی خطی” را به نمایش گذاشت که در آن از خطوط همدیگر را قطع نمی کردند.

مجموعه دارانی از دانشگاه های هاروارد،واشنگتن، نقاشی های او را گردآوری و نگهداری می کنند.

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

هنر و معماری، ایران و جهان

نویسنده: سید رضا حسینی

 

تلفیق هنر با معماری به عنوان دستاوردی بشری در طول تاریخ بزرگترین شاهکارهای ماندگار را برای انسان امروزی به یادگار گذاشته است. به عقیده بسیاری همین تلفیق است که معنایی خاص به زندگی و آثار برجا مانده از انسان بخشیده است به گونه ای که بخش اعظم تفکرات و دستاوردهای بشری از طریق هنر و معماری به انسان امروز رسیده است. این میراث پر بها صاحب نظران را بر آن داشته تا با بررسی آثار برجا مانده تفکر پیشینیان را واکاوی کنند.

کتاب «هنر و معماری، ایران و جهان» نگاه خود را بر اساس همین دیدگاه قرار داده است و تلاش می کند با بررسی سیر تحول و تطور هنر در اعصار گذشته تا امروز شکوفایی آن را در دستاوردهای به جا مانده از بشر در تاریخ را بازگو کند.

این کتاب از هنر و معماری ابتدایی آغاز می شود و به بررسی هنر برجا مانده انسان نخستین در نقش و نگارهای غارها می پردازد. علاوه بر آن تاثیر و تاثر هنر در اعصار مختلف و کشورهای مختلف که حرفی برای گفتن دارند را باز گو می کند. از سوی دیگر تاثیری که معماری در این فضا از تفکر بشر خلق شده و جنبه ای از هنر را به خود گرفته است را متناسب با هر عصر بازگو می کند.

نویسنده پس از بررسی هنر و معماری ۳ فصل آخر کتاب را به بررسی هنر و معماری ایران، هنر و معماری دوران اسلام و آشنایی با هنر سنتی ایران می پردازد تا تعریفی جامع از ایران برای مخاطب بازگوید.

به کار گیری تصاویر تاریخی از اشیاء و دستاوردهای هنری برجا مانده از بشر در طول زمان از جمله ویژگی های بارز کتاب «هنر و معماری، ایران و جهان» است که نویسنده توانسته است برای القاح نگاه خود از آنها بهره گیرد به گونه ای که بالغ بر ۸۰۰ تصویر مشتمل بر ابنیه تاریخی، مجسمه ها، نقاشی های دیواری برجامانده، نقش برجسته ها، زیور آلات تاریخی برجا مانده، فلزکاری ها و .. در این کتاب استفاده شده است.

کتاب حاضر توسط سید رضا حسینی در ۵۲۸ صفحه تالیف و از سوی انتشارات مارلیک منتشر شده و همانگونه که ناشر ادعا می کند استقبال خوب مخاطبان باعث تجدید چاپ چندباره آن شده است. این کتاب ۱۱ فصل دارد که ۳ بخش آخر آن به دلیل اختصاصش به ایران بیش از یک سوم کتاب را شامل می شود.

نویسنده : دکتر محمد کریم پیرنیا

موضوع: معماری – ایرانی – معماری اسلامی – تاریخ

کتاب «معماری ایرانی» به تقریر استاد محمد کریم پیر نیا(۱۳۷۶-۱۳۱۰)، کتابی است که در بیست و پنج بخش متنوع ارائه می شود. این کتاب، آنگونه که در دیباچه ی آن بیان می شود از چهار منبع گوناگون شامل: درسهای استاد پیرنیا در سالهای ۶۵ تا ۷۰، متن پیاده شده ی گفتارهای استاد در مستند معماری ایرانی، مقالات و برخی نوشته های تکمیلی او، توسط دکتر غلامحسین معماریان گردآوری و تدوین شده است. بخش های گوناگون کتاب به گونه ای است که علاوه بر این که می توان هر بخش را به صورت مجزا مطالعه کرد، اطلاعاتی جامع و مفید در باب معماری ایرانی به خواننده ارائه می دهد. معرفی فضاها و بناهای گوناگون در سراسر ایران و تصویری از موقعیت آنها در زمان حال، که متناسب با هر بخش از کتاب آورده شده است، به نوعی ما را با نقاط گوناگون تاریخی ایران آشنا می سازد.
در پیشگفتار کتاب سخنانی درباره ی رابطه و پیوند زندگی مردم با معماری و تاثیر این دو بر یکدیگر می خوانیم. در این بخش استاد پیرنیا به درونگرایی در معماری ایرانی و استفاده ی درست و به جا از مصالح موجود در سرزمینی با شرایط ایران می پردازد. آنچه که امروز و در ساخت و سازهای معاصر دیده نمی شود.
سه بخش از این کتاب شامل: «کاریز» ، «آب انبار» ، «پل و سد» روشهای بهره گیری، انباشت و استفاده ی مناسب از آب را با توجه به کمبود آب در بسیاری از نقاط کشور و تلاش برای دسترسی به آن و هم چنین اختراعات گوناگونی را که بدین منظورصورت می گرفته است بیان می کند. «آتشکده» ، «کنشت» ، «معبد آناهید، پادیاو و مهرابه» ، «مسجد» و «کلیسا» بخش هایی دیگر از کتاب را تشکیل می دهند که به بررسی نیایشگاه های گوناگون که به دلیل حضور مذاهب و آیین های گوناگون در ایران شکل می گرفته اند، می پردازد. «آرامگاه ها» بخش دیگری است که مروری را بر گونه های مختلف آرامگاه در ایران با توجه به ادیان گوناگون حاضر انجام می دهد. علاوه بر این در این بخش به بارگاه های مقدس و امامزادگان و نقش اجتماعی این مکان ها پرداخته می شود. در بخش پنج، مبحث «شهر» یکی از بخش های مهم این کتاب به شمار می آید که می توان از طریق آن به معیارهایی که برای ساخت یک شهر وجود داشته است، پی برد. به علاوه این که در این بخش به انواع شکل شهر در ایران، شامل شکل “شطرنجی” و شکل “تار عنکبوتی” و ساختارهای هر یک اشاره می شود. بخش هایی از کتاب نیز که به معماری «بازار» و « خانه» در شهرهای گوناگون ایران می پردازد حائز اهمیت است. چراکه بازارها همواره، علاوه بر مکانی برای تجارت، مکان هایی اجتماعی محسوب می شده اند که در معماری آن ها در کنار نظم و ترتیب خاص آن، بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی فضای بازار نیز فکر می شده است. بررسی خانه ها در بخش هشت کتاب نیز از آنجایی که به گفته ی استاد پیر نیا، از مباحثی است که کمتر به آن پرداخته شده است، در حالی که می توان به مدد آن، معماری پیشین و معاصر را با یکدیگر تطبیق داد و بسیاری از نیازها در این زمینه را رفع کرد، در خور توجه است.
بررسی معماری حمام ، خانقاه، مدرسه، کاخ، باغ، راهسازی، میل و منار، ساختمان های گوناگون، درها و پنجره ها و بادگیر از دیگر بخش های باقی مانده است که هر کدام در جای خود مفید و حاوی اطلاعاتی ارزشمند است.
از ویژگی های بارز در کتاب ها و گفتارهای استاد پیر نیا بهره گیری او از واژگان اصیل معماری ایرانی است که در این کتاب نیز در کنار نثر ساده و قابل درک آن دیده می شود. واژه نامه ی انتهای کتاب در جهت یافتن معانی این واژگان به کار می آید. علاوه بر این صفحات کتاب دارای تصاویر، نماها و عکس هایی است که فهم آموزه های آن را آسان می کند.

نویسنده: ارنست گامبریچ

مترجم:علی رامین

تاریخ هنر گامبریچ یکی از مشهورترین و پرخواستارترین کتاب‌هایی است که تاکنون دربارهٔ هنر نگاشته شده است. این کتاب همچون مدخلی برای ورود به دنیای هنر، از نخستین تجربهٔ هنری انسان در نقش‌پردازی داخل غارها گرفته تا واپسین آثار هنری امروز جهان، در پنجاه سال گذشته رقیب و همتایی نداشته است. خوانندگان از هر گروه سنی و زمینهٔ فرهنگی در سراسر عالم، کتاب ارنست گامبریچ را شاهکاری مسلم دانسته‌اند که دانش و خرد را، با بهره‌گیری از استعداد فوق‌العادهٔ خویش در انتقال مفاهیم ظریف و پیچیده درهم آمیخته است. این تاریخ هنر، پسندیدگی ماندگار خود را به سلاست و روانی شیوهٔ نگارش، و نیز چیره‌دستی نگارندهٔ فاضل و متفکر آن در تحلیل‌های روشن و خواندنی رخدادهای هنر جهان، وامدار است.

 

نظریه‌های پسامدرن در معماری

نویسنده:  کیت نسبیت

مترجم: محمدرضا شیرازی

مجموعه‌ی حاضر که درصدد معرفی و تشریح نظریه‌های معاصر معماری به جامعه دانشجویی، دانشگاهی و حرفه‌ای در جهت کمک به ساماندهی جریان معماری معاصر ایران در قالب «گفتمان سوم» است، در سه بخش تدوین شده است. بخش اول، ترجمه‌ی مقدمه‌ی جامع کیت نسبیت، استاد دانشگاه ویرجینیا بر کتاب نظریه‌پردازی برنامه‌ی کار جدید معماری است که منتخب مقالات صاحب‌نظران معماری معاصر است. در بخش دوم، خلاصه مقالات و در بخش سوم تعلیقات و توضیحات ضروری ارائه شده است.
این مجموعه به پارادایم‌های تأثیرگذاری همچون پدیدارشناسی، زبان‌شناسی، نشانه‌شناسی، ساختارگرایی، پساساختارگرایی، شالوده‌فکنی، مارکسیسم و فمینیسم و درونمایه‌های معمارانه‌ای چون تاریخ‌گرایی، معنا، روح مکان، منطقه‌گرایی، نظریه‌ی شهری، زمینه‌گرایی کالبد می‌پردازد. همچنین نظریات فیلسوفانی چون میشل فوکو، رولان بارت، مارتین هایدگر، ژاک دریدا، اومبرتو اکو، فردریک جیمسون، ژان فرانسوا لیوتار و همچنین آرای معماران و نظریه‌پردازان معماری‌ای از قبیل دیانا اگرست، جفری برود بنت، پیتر آیزنمن، کنت فرامپتون، ویتوریو گرگوتی، رم کولهاوس، آلدو رسی، برنارد چومی و دیگران مورد بررسی قرار گرفته است.

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان

جایزه رفع مشکل ترافیک و حمل و نقل نیویورک به یک معمار ایرانی( نینا محجوب)  رسید

نینا محجوب، معمار ایرانی و همکارانش به عنوان یکی از برندگان رقابت حل مشکل جمعیت نیویورک امریکا معرفی شدند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله «متروپلیس» مدتی پیش برای رقابت «شهرهای زنده» خود از شرکت‌کنندگان خواست راهکارهایی را برای حل بحران مسکن پیش‌ روی شهر نیویورک ارائه دهند. بر اساس ادعای این مجله، انتظار می‌رود این شهر تا سال ۲۰۴۰ پذیرای بیش از یک میلیون سکنه بیشتر باشد و این امر مشکلات مضاعفی برای حمل و نقل و مسکن ایجاد می‌کند. این رقابت به دنبال طرح‌هایی بود که در پنج بخش نیویورک قابل‌پیاده‌سازی باشند. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود دوام‌پذیری، استراتژی‌های چندکاربرده، امکانات رفاهی سبک زندگی و طرح چند نسلی نیز در نظر گرفته شود. طرح «ویو» برنده نخست رقابت مزبور، توسط «اندرو دافین» و شرکت NBRS+Partners ارائه شد و در واقع، بازتوسعه خط ریلی West Side Line است که در سال ۱۹۳۴ و پیش از بلااستفاده‌شدن آن افتتاح شده بود. برنده دوم این رقابت نیز چاد کلوگ، ماتیو بولز و نینا محجوب از شرکت طراحی AMLGM معرفی شدند. طرح Urban Alloy آن‌ها تبادل بین جاده‌های بزرگ و حمل و نقل ریلی را میسر می‌کند و شامل ساختاری با پیچک‌های فولادی وسیعی است که خطوط قطار و آزادراه‌ها را شامل می‌شود و نقطه اتصال مرکزی برای مردم نیویورک است. علاوه بر داشتن هاب حمل‌ونقل، این ساختار همچنین دارای واحدهای مسکونی و فضاهای سرگرمی است که توسط ارتباطات حمل و نقلی به آسانی در دسترس قرار می‌گیرد. هر یک از این برندگان ۱۰ هزار دلار امریکا را به عنوان جایزه دریافت می‌کنند

طراحی تونل چوبی

آثار هنری گاهی اوقات یاد آور طبیعت مدت زمان عمر یک ماده میباشد، با استفاده از صفحات چوبی اثر پوست مانند بر روی سطح که با سیم مفتولی زیر سازی شده  بوجود آمده است.

با توجه به فضای تونل  مانند یک گالری در موزه هنرهای معاصر دانشگاه سائوپائولو، هنرمند “هنریک اولیویرا” یک مارپیچ هزارتو خیره کننده با استفاده از تخته سه لا، نصب کرده که پر از اتاق هایی شبیه ریشه های درخت به هم پیچیده میباشد و به اندازه کافی برای بازدید کنندگان گالری برای راه رفتن در داخلش بزرگ است.

آثار هنری گاهی اوقات تداعی کننده طبیعت دوره ای طول عمر یک ماده میباشد، با استفاده از تکه های دورانداخته شده تخته سه لا اثر پوست مانند بر روی سطح ریشه ها ایجاد شده است. به این معنا که این چوب ابتدا از طبیعت برداشت شده، سپس پرداخت شده، استفاده شده، و دور انداخته شده، و در نهایت در اینجا خود را در یک محیط تازه میبیند که در آن دوباره طبیعی به نظر می رسد.

این کار در نهایت یک تجربه دوگانه از فضای دربرگیرنده اش ایجاد نموده است. از داخل شامل یک تونل پیچ و خم دار هراسناک بسته است. که برای یک بار بازدید رایگان است، و سپس بازدید کننده می تواند حد کامل ساختار ۱۶۰۰ متر مربعی که در آن سفر نموده را از بیرون نیز ببیند.

آثار هنری گاهی اوقات یاد آور طبیعت مدت زمان عمر یک ماده میباشد، با استفاده از صفحات چوبی اثر پوست مانند بر روی سطح که با سیم مفتولی زیر سازی شده  بوجود آمده است.

با توجه به فضای تونل  مانند یک گالری در موزه هنرهای معاصر دانشگاه سائوپائولو، هنرمند “هنریک اولیویرا” یک مارپیچ هزارتو خیره کننده با استفاده از تخته سه لا، نصب کرده که پر از اتاق هایی شبیه ریشه های درخت به هم پیچیده میباشد و به اندازه کافی برای بازدید کنندگان گالری برای راه رفتن در داخلش بزرگ است.

آثار هنری گاهی اوقات تداعی کننده طبیعت دوره ای طول عمر یک ماده میباشد، با استفاده از تکه های دورانداخته شده تخته سه لا اثر پوست مانند بر روی سطح ریشه ها ایجاد شده است. به این معنا که این چوب ابتدا از طبیعت برداشت شده، سپس پرداخت شده، استفاده شده، و دور انداخته شده، و در نهایت در اینجا خود را در یک محیط تازه میبیند که در آن دوباره طبیعی به نظر می رسد.

این کار در نهایت یک تجربه دوگانه از فضای دربرگیرنده اش ایجاد نموده است. از داخل شامل یک تونل پیچ و خم دار هراسناک بسته است. که برای یک بار بازدید رایگان است، و سپس بازدید کننده می تواند حد کامل ساختار ۱۶۰۰ متر مربعی که در آن سفر نموده را از بیرون نیز ببیند.

تکنیک راندوی تک رنگ:
راندوی تک رنگ در دانشگاه های معتبر دنیا بسیا مورد توجه بوده است زیرا در ارائه تک رنگ به محتوای معماری بیشتر توجه بوده است زیرا در ارائه تک رنگ به محتوای معماری بیشتر توجه می شود.در راندوی تک رنگ بیننده با پرازانته و رنگ های مختلف درگیر نیست و به خود موضوع ومحتوای معمارانه بیشتر توجه می کند در این تکنیک سعی می شود رنگ استفاده شده و سایه ها در یک قالب و با تونالیته های مختلف باشد مثلا اگر رنگ انتخابی برای راندو قهوه ای باشد از تونالیته های کرم تا قهوه ای تیره استفاده می شود عناصر محیطی-درخت-فیگورو….نیز در راندو با تونالیته های مختلف یک رنگ ارائه می شوند
نکته:گاهی خط های ارائه اسکیس همرنگ رنگ انتخابی برای راندو می باشد.
نکته ی مهم:سرعت کار در این ارائه بسیار بالاست زیرا ازیک ابزار برای راندو استفاده می شود.
توجه:رنگ هایی که برای راندوی تک رنگ توصیه می شود:آبی

توجه هر فرد می تواند با رنگ های مختلف اتود بزند وبا انتخاب یک رنگ دلخواه و تمرین این شیوه را برای راندوی خود انتخاب کند.

sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳