کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی
یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی محوطه سازی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت محوطه سازی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.
تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۲۲ ۰۲۱
نورپردازی محوطه خانه
نور
انواع نورپردازی باغی :
نورپردازی به طرف پایین Downlighting
نورپردازی به طرف بالا uplighting
نورپردازی بافتی Grazing
نورپردازی کامل(پوشش داده شده با نور) washing
نورپردازی متقاطع croslighting
نورپردازی تاکیدی Accent lighting
نورپردازی موضعی spotlighting
نورپردازی آینه ای mirroring
نورپردازی نیم رخی silhouetting
هاله نورانی the halo effect
نورمحوطه array lighting
نور سیمی flood lighting
نورپردازی پله و چشم انداز دور step and vista lighting
نورپخش شونده spread lighting
سایه افکنی shadowing
نور مهتاب گون moon lighting
اختصاص دادن نواحی معینی برای انواع نورپردازی ، به ما کمک می کند که در یک فضای سبز اثرات مختلفی روی بیننده بگذاریم. یک مجسمه هنگامی که در کنار گیاهان سبز قرار می گیرد منظره ای کاملا متفاوت با زمانی که کنار یک دیوار ساده قرار دارد ایجاد می کند. باید از تمامی شیوه های نورپردازی برای دستیابی به یک نورپردازی خاص و اثرگذاری متفاوت استفاده کنیم.
محدوده تکنیک های مستقیم تطبیقی شامل نورپردازی به سمت بالا و نورپردازی به سمت پایین است و برای دستیابی به نتایج ماهرانه می توان از نورپردازی تاکیدی استفاده کرد.
Downlighting
نورپردازی به سمت پایین استخری از نور روی سطوح زیرین بوجود می آورد، که این امرعلاوه برضریب اطمینان و امنیت،توانایی دید در شب را افزایش می دهد.
گل ها و گیاهان به سمت بالا تمایل دارندو صورتشان به سمت خورشید است. باکمک این نوع نورپردازی می توان آن هارا به خوبی نشان داد.
به طورکلی برای نورپردازی به سمت پایین به منظور ممانعت از خیرگی چشم از حباب هایی که دارای قدرت کمتری هستند استفاده می شود. نوری که به سمت پایین می تابد بازتاب شدیدتری را به چشم برمی گرداند برای رفع این عیب از نور سندبالاست شده جهت پراکندن نور به اطراف استفاده می شود.
این نورپردازی جهت تامین روشنایی موارد زیر به کارمی رود:
چمن
دیوارهای منتهی به پشت بام
مجسمه ها
آلاچیق
میزناهارخوری
uplighting
این نورپردازی که از سمت پایین شی، به سمت بالای آن هدایت می شود، به دلیل معکوس بودن با جهت نور روز جلب توجه می کند.لامپ به گونه ای نصب می شود که پرتوهای نوری آن دقیقآ روی نقطه دید نباشدو کمی پایین تر از آن قرار گیرد. بنابراین زیبایی شی ، نورپردازی شده بدون مواردی چون ایجاد خیرگی و یا عدم تمرکز در محلی که لامپ قرار دارد، مورد ارزیابی قرار می گیرد. در جایی که چندین نقطه دید وجود دارد و نورپردازی کلی شی موردنظر است ، درخشندگی داخلی و خارجی کاسه چراغ باعث کاهش خیرگی چشم در نقاط مختلف می شود. این نورپردازی عمومی ترین نوع نورپردازی جهت باغ هاست زیرا تقریباً در همه جا امکان نصب آن وجود دارد. در صورتی که نورپردازی از سمت بالا به دلیل نیاز به استرا چر همیشه در دسترس نیست.
نورهای up light میخی (Spike mounted up light )
به دلیل هزینه ی کم ، سهولت جابه جایی، سهولت تنظیم بارشد گیاهان و تغییرات فصول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
با نورپردازی به سمت بالا اثرات متفاوتی را می توان ایجاد کرد مانند:
نورهای تاکیدی Accent lighting
نورهای کامل washing
نورپردازی برای تاکید به روی بافت Grazing
Grazing
این نوع نورپردازی برای تاکید بر موارد ذیل است:
درختان نمای خانه مجسمه دیوار
ما تصور می کنیم منظور از نورپردازی بالا، قرار دادن منبع نوری روی سطح زمین است. درحالی که با نصب نورهای موضعی روی دیوارها، شاخه ها یا زیر آب نیز می توان این حالت نوردهی را ایجاد کرد.
این نورپردازی در جایی که بافت از یک سمت قابل مشاهده است،استفاده می شود.
نورپردازی در زاویه ای دقیق در نزدیکی سطح باعث تاکید بر آن سطح می شود؛ چون روی سطح سایه های قوی ایجاد می کند. از آنجایی که لغت Texturing با Grazing هم معنااست، این نورپردازی در برخی مواقع نورپردازی بافتی نامیده می شود و تاکید خاصی به روی بافت و رنگ دارد.
نورپردازی به سمت بالا کنار تنه درختان ، تاکیدی بر بافت ، رنگ و الگوی پوست درخت است. در حالی که همان نورپردازی در کنار یک درخت ستونی شکل مانند کاج باعث تاکید بر بافت شاخ و برگ درخت می شود.
کاربرد اصلی این نوع نورپردازی به روی دیوارسنگی و آجری است قراردادن لامپ ها نزدیک دیوار برای نشان دادن برآمدگی های سطوح مانند: ملات، بند کشی ها و خلل و فرج موجود در سطوح است.
Washing
Wall Washing نوری است که سطح دیوار را کاملاً می پوشاند و کاربردهای بی شماری دارد. در باغ های مدرن که پوشش یا نقاشی دیوار بافت خاص ندارد نورپردازی به شیوه ی Washing توجه را به سمت رنگ یا انعکاس نور دیوار جلب می کند، تا فضایی را تعریف کرده کرده و محیطی دوستانه و صمیمی خلق کند.
نکته ی کلیدی جهت چنین تاثیری در یک فضای خودمانی و کوچک استفاده از نوری کم ارتفاع است که نقش و نگارهایی ظریف و چشم نوازی را ایجاد می کند.
لامپ ها هم روی سطح زمین و هم داخل سطح زمین نصب می شوند. هم چنین ممکن است حباب سند بلاست شده یا ساده و یا حتی رفلکتور جداگانه داشته باشند.
کارخانه ها برای بیان چنین خصوصیاتی در لامپ های تولید شده ی خود از عبارت (Wall Washing ) و یا ((mini flood استفاده می کنند.
این نورپردازی برای ایجاد ارتباط بصری یا پس زمینه حصارها و یا کاج های چتری استفاده می شود. و در مقیاس بزرگتر برای نورپردازی آب نماها به کار می رود.
البته باید به خاطر داشته باشید که این نوع نورپردازی وقتی شما از پنجره به بیرون نگاه می کنید یا وقتی در راهرو ورودی قدم می زنید، باعث ایجاد خیرگی می شود.
خصوصیات نورپردازی معماری یک بنا ، بیشتر وابسته به روش های انتخابی نوع لامپ در مناطق مسکونی است.
غیرمتداولترین این نوع نورپردازی استفاده از (Flood lighting) کوچک یا نور روی به پایین است که نور را پراکنده می کند. به طور مثال زیر لبه پشت بام استفاده می شود. می توان با تاکید بر نور روی گیاهان ، نور ورودی و مسیر های منتهی به آن ، نور نما و دیوار خانه ها ، نوعی امنیت نوری ایجاد کرد.
Crooss lighting
نورهای مورب یا متقاطع عبارتی است که موقعیت یک چراغ و جهت نوردهی آن را بیان می کند. بدین صورت که چراغ را درکنار سوژه قرار می دهیم تا نور به طور مورب از روی آن عبور کند. نور پردازی متقاطع یک حصار گیاهی به گونه ای است که حباب پرتوهای موضعی وسیعی روی گیاه بتاباند و تاثیری روی بافت و سطح آن نداشته باشد.
استفاده از این نوع نورپردازی در مقایسه با نورپردازی از روبرو، باعث تاکید بیشتر بر بافت و فرم سوژه می شود. کاربرد مفید این نوردهی در جایی است که حجم یک مجسمه یا یک نقش برجسته یا کوه روشن شده با نور رنگی به دلیل نورپردازی از روبرو ، کاملاً مشخص است و قسمتی از جسم به دلیل سایه دار شدن دیده نمی شود. و این مشکل با اضافه کردن لامپی در قسمت دیگر برطرف می شود، هم چنین با استفاده از لامپی با درخشندگی حباب کمتر با فاصله دورتر می توان خصوصیات بافتی ایجاد شده توسط چراغ اول را کم ولی نور را از بین نبرد.
در جایی که ازدو منبع نوری برای توازن استفاده می شود، چراغ هایی که به صورت میخی نصب می شوند قابلیت انعطاف بیشتری به ما می دهند.
Accent Lighting
این روش شامل استفاده از لامپ های مستقیم برای تاکید بر یک تک گیاه ، نقطه کانونی و دیگر خصوصیات مقابل دید است. و در یک پس زمینه تیره یا یک پس زمینه از حصار گیاهی کمتر به چشم می آید. هم چنین نورپردازی تاکیدی را می توان با نور هایی به سمت بالا و یا پایین و یا متقاطع و یا حتی با هر منبع نوری زیر آب یا روی درختان و یا روی زمین و یا روی هر ساختار دیگری ایجاد کرد.
تمرکز پرتوهای نوری قوی به روی سوژه ، این نورپردازی را به وجود می آورد. لازم است که برای این کار هدف گیری نوری به دقت انجام شود و از تاباندن نور بیش از اندازه پرهیز شود، و یا نور به صورت یکنواخت بر سطح نتابد.
نورهای تابیده ی دورتر از نقطه کانونی ، سایه نازیبایی روی سطح مجاور ایجاد می کنند.
Spotlighting
عبارت نورهای موضعی اغلب با نورهای تاکیدی اشتباه گرفته می شود و برخی اوقات یک معنی از آن ها برداشت می شود. نور موضعی معمولاً به نوری گفته می شود که به علت نبود موقعیت عملکردی جهت نصب منبع نور در فاصله نزدیک ، در فاصله ی دورتری نصب می شود . به عنوان مثال در لبه پشت بام ساختمان استفاده می شود تا نقاط کانونی ، خصوصیات پیاده رو و یا سطح زمین را روشن سازد . و یا برآمدگی حجم چتری شکل درخت را از حصارهای گیاهی تفکیک می کند .
پرتو نوری موضعی قادر است نورملایمی را که از فاصله دور تری تابیده می شود جبران کند.