گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امید آذری
دانشنامه معماری قرن بیستم حاوی اطلاعات جامع و تخصصی در باره هنر و معماری ، توسط محققین گروه ایران معماری تدوین شده است تا راه گشای فضای علمی و پژوهشی جامعه معماری ایران باشد.
تانگه،کنزو
تولد در ازاکا به سال ۱۹۱۳ در دانشگاه تحصیل کرد، در این ۱۹۴۶ تا ۱۹۳۶ به عنوان دستیار کار می کرد و سپس تا سال ۱۹۷۲ سمت استادی داشت. بعد از اتمام تحصیل مدتی با دفتر کونیه مایه کاوا که قبلا از کارمندان لوکوربوزیه بود وارد همکاری شد. تانگه معتقد بود که لحن شاعرانه و متفاوت معماری لوکوربوزیه به مراتب فراتر از شیوه بیانی جنبش اینترنشنال استیل است .
“کنزو تانگه” در شهر کوچک “ایمباری” ( Imbari ) در جزیره “شیکوکو” ( Shikoku ) ژاپن متولّد شد . او جایزهی پریتزکر ( Peritzker ) را در سن ۷۴ سالگی نصیب خود کرد .
گر چه معمار شدن بسیار فراتر از رویاهای بیقرار او به عنوان یک پسر بود ، آثار لوکوربزیه ( Le Corbusier ) بود که تجسّم او را به وجد آورد تا در سال ۱۹۳۵ به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده معماری دانشگاه توکیو شروع به تحصیل کرد . در سال ۱۹۴۶ استادیار دانشکده معماری دانشگاه توکیو شد و همزمان آتلیه معماری “تانگه” را راهاندازی کرد . از دانشجویان او میتوان “فومیهیکو ماکی” ( Fumihiko Maki ) ، “کوجی کامییا” ( Koji Kamiya ) ، “آراتا ایسوزاکی” ( Arata Isozaki ) ، “کیشو کوروکاوا” ( Kisho Kurakawa ) و “تانهاو اوکی” ( Taneo Oki ) را نام برد .
“تانگه” مسئول بازسازی شهر جنگزدهی هیروشیما بود . پارک ِ “صلح” و مرکز شهری که او طراحی کرد ، هیروشیما را به یک نماد جهانی برای بشری که آرزوی صلح در سر دارد تبدیل کرده است . در همان سالی که او موفّق به کسب جایزهی “پریتزکر” شد ، او طرحهای خویش را برای سالن بزرگ شهر توکیو علنی ساخت . که تشکیل شده بود از یک سالن Assembly Hall ، یک سالن اجتماعات ، یک پارک و ۲ برج . تانگه همچنین به عنوان استاد میهمان در دانشگاه MIT فعّالیّت داشت . همچنین در دانشگاههای هاروارد ، ییل ( Yale ) ، واشنگتن ، پرنسیتون ، کالیفرنیا در برکلی و دانشگاههای آلاباما و تورنتو به عنوان سخنران فعّال بود .
رسالهی دکترای او در سال ۱۹۵۹ با عنوان “ساختار شهرهای بزرگ با توجه به اندازه و موقعیّت آنها” که در واقع بیانی بود از ساختار شهری با توجّه به جابجایی ِ مردم به/و از محل کار . طرح جامع او برای شهر توکیو در سال ۱۹۶۰ ، پاسخ منطقی تیم “تانگه” به این مشکلات بود که طبیعتی فکر شده را برای شهر قائل میشد که اجازهی رشد و تغییرات را به شهر میبخشید . “طرح جامع” توکیوی او توجّهات بسیاری را به سمت خویش معطوف ساخت . چرا که ایدهی نوی او مشتمل بر گسترش شهر از کنارههای ساحلی بوسیلهی پل ، خرابه مصنوعی ، پارکینگهای شناور و “کلان ساختارها” در نوع خود بینظیر و بسیار بدیع بود .
طرحهای جامع شهرسازی دیگر در سال ۱۹۶۷ برای استان فییرا ( Fiera ) بولونیا ( Bologna ) در ایتالیا شروع شده بود . و نیز برای شهر جدیدی با جمعیت ۶۰۰۰۰ نفر در کاتانیا ( Catania ) ایتالیا . با تمام این فعّالیّتها در ایتالیا ، جای تعجّب ندارد که Olivetti کار طراحی دفتر مرکزی ژاپنی خود را به او واگذار کرد . برای کلیسای جامع “مریم مقدّس” شهر توکیو او تعداد زیادی از کلیساهای سدههای میانه را بازدید کرد : “پس از بازدید از فراخنای بهشتی و فضای روحانی بهشتی آنها شروع به تجسّم کردم و تصمیم گرفتم با ابزار مدرن و در قالب مدرن آنها را ارائه کنم . ” مرکز خبرپراکنی و انتشارات “یامانیشی” ( Yamanishi ) در کوفو ( Kofu ) ژاپن ، بسیاری از ایدههای تانگه را به کار میگیرد : پلکانهای سیلندری ، آسانسورها ، سیستمهای تهویه و سیستمهای الکتریکی . فضاهای افقی ارتباطدهنده آنها به ساختمانهایی که در امتداد یک خیابان واقع شدهاند ، متصّل شده است . برخی از قطعات زمین خالی و برخی دیگر احداث شده هستند . مهمترین جنبه ، توانایی بالقوّه گسترشی است . فضاهای خالی میان کفها که اکنون در حکم فضای باز عمل میکنند که در صورت نیاز میتوان تبدیل به گلخانه نمود .
تنها پروژه کامل شده “تانگه” در ایالات متحّده ، قسمت الحاقی موزه هنر “مینیاپولیس” ( Minneapolis ) است که طراحی کرد . قسمت اصلی این موزه در سال ۱۹۱۱ بوسیلهی Mckim Mead & Whit در سبک نئوکلاسیک طراحی شده بود . در سنگاپور ، تانگه شماری از ساختمانهای اصلی و بزرگ را طراحی کرده است ؛ The Overseas ، Union Bank ساختمان GB ، مرکز مخابرات و موسسه تکنولوژی نانیانگ ( Nanyang )
هتل Akaska Prince در توکیو ، اکنون به نمادی از این شهر برگشته است . بناهای دیگر شامل مرکز ” Sogesttv ” ، ساختمان ” Henaei Mori ” ، موزه تاریخ ” Hyogo ” ، بازسازی بخشهایی از یادمان صلح هیروشیما ، مدرسهی ” Tohin ” ، مرکز فرهنگی ” Ehime ” و هم اکنون نیز پروژههای جدیدی در مرحلهی طراحی قرار دارند . مانند موزهی هنری “یوکوهاما” و دفتر ژاپن دانشگاه سازمان ملل .