سایت این پروژه در کنار انشعابی از رودخانه مین در فوجیان، چین قرار گرفته است. آنجا که هر یک از انگشتان آب را به سمت خود می کشد؛ همچون زمین در برابر رودخانه. این امر منجر به جهت گیری هر یک از ساختمان ها رو به آب شده است. هدف معماران نکست از این طرح، بهره برداری از نزدیکی به آب با ایجاد ارتباطی میان رودخانه و تا حد امکان بیشتر ساختمان ها بوده است. کانسپت اولیه از تصویر لمس آب توسط دست گرفته شده است .
پارکینگ این مجموعه ی مسکونی در زیرزمین قرار داده شده است تا فضای میان خانه ها کاملا به فضای سبز و افراد پیاده اختصاص یابد. استخرهای این ویلاها دارای چشم اندازهای متفاوتی نسبت به رودخانه و کوهستان پشت آن می باشند.ساختمان های این مجموعه نسبت به جهت گیری شان به آب به ویلاهایی با سه طبقه در سمت خیابان و ویلاهایی با چهار طبقه در فاصله ی دورتر به آب تقسیم شده اند.
چرخش حجم ها نسبت به آب، فضاهای خارجی متفاوت و متنوعی را به وجود آورده اند. دو برج مسکونی و هتل نیز در انتهای سایت قرار گرفته اند و هر یک دارای معماری منحصر بفردی می باشند.
راندو و اسکیس , پرزانته و راندو , راندو در معماری , تکنیک های راندو , راندو با آبرنگ , راندو با مداد رنگی , راندو چیست ,پرسپکتیوو راندو
درباره اجلاس برترین های معماری،دکوراسیون و تکنولوژی
زمان برگزاری همایش: ۱۷ الی ۲۰
زمان برگزاری سمینار برندینگ و فروش: ۱۴ الی ۱۷
هزینه ثبت نام:
برندینگ و همایش : ۲۷۰،۰۰۰ تومان
همایش: ۷۰،۰۰۰ تومان
هیئت علمی:
نحوه پرداخت :
۱- واریز وجه بحساب سیبا شماره ۰۱۰۲۲۵۴۵۰۴۰۰۹ بنام محمد حسین رحمانی ، قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی سراسر کشور .
۲- انتقال به کارت ملی به شماره ۶۰۳۷۹۹۷۱۳۱۴۷۸۳۰۸ بنام محمد حسین رحمانی .
تخفیفات :
ثبت نام دانشجویان با ۷۵% تخفیف (ارسال کارت دانشجویی به ایمیل زیرجهت تائید ثبت نام الزامیست info@decoratech.ir)
ثبت نام اعضاء انجمن معماری پایدار در همایش به صورت رایگان
ثبت نام فعالین حوزه در اجلاس با ۵۰% تخفیف(با ارسال معرفینامه از شرکت به ایمیل info@decoratech.ir )
ثبت نام اعضاء انجمن معماری پایدار در سمینار برندینگ ۷۵% تخفیف
ثبت نام فعالین حوزه در سمینار برندینگ با ۵۰% تخفیف (با ارسال معرفینامه از شرکت به ایمیل info@decoratech.ir )
اعطاء گواهی نامه حضور در اجلاس از مرکز مدیریت طراحی پایدار
اعطاء گواهی نامه مرکز آموزش وزارت بازرگانی (جهت شرکت کنندگان در سمینار برندینگ)
علاقمندان به دریافت گواهی بین المللی ICS کانادا میتوانند مبلغ ۵۰،۰۰۰ تومان مضاف بر هزینه ثبت نام واریز نمایند و در فرم ثبت نام تمایل به دریافت این گواهینامه را مشخص نمایند.
لازم بذکر است بعلت تقاضای بالا جهت شرکت در سمینار مذکور و لزوم صدور مجوز از طرف سازمان صدا و سیما ، هر چه سریعتر نسبت به پر نمودن فرم ثبت نام اقدام نمائید
»» جهت ثبت نام در اجلاس کلیک کنید ««
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سمینار برند سازی و افزایش فروش اینجا کلیک کنید
داوری مرحله اول: اجلاس برترین های معماری دکوراسیون و تکنولوژی توسط بیش از ۵۰۰نفر از اساتید و معماران برجسته و دانشجویان معماری
داوری مرحله دوم: وبسایت معماری پایدار توسط دانشجویان و افراد غیر معمار
نکته: هر پروژه بایستی بر روی فوم برد ۵۰*۷۰ بینام شیت بندی گردد.
ذکر حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۵۰۰ کلمه بعنوان رپورتاژ و توضیحات پروژه الزامیست.
تذکر ۱: از ارائه ی کارهایی که بر روی ام دی اف ارسال میگردد و یا بیش از دو شیت باشد خودداری میگردد.
تذکر ۲: آثار بایستی اجرا شده و با ذکر محل پروژه باشد.
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱ مهر سال جاری
مدارک مورد نیاز: ارائه ی رپرتاژ پروژه با درج نام طراح یا تیم طراحی، نام شرکت و مجری طرح، آغاز و پایان پروژه، فایل عکس های شیت بندی شده در قالب یک حلقه سی دی به همراه شیت ارسال گردد همچنین درج اطلاعات تماس و آدرس ایمیل و تلفن همراه الزامیست.
لازم بذکر است از نفرات برگزیده این مشابقه در سومین همایش ملی معماری با اهدای تندیس و لوح، تقدیر بعمل خواهد آمد همچنین پروژه در نشریه ی معماری پایدار درج خواهد گشت.
برای اسکیس تعاریف متعددی را میتوان بیان کرد: اسکیس در حقیقت انجماد یک ایده در حال عبور از ذهن است. اسکیس بازگو کننده یک سلسله تفکرات است که در ذهن معمار یا طراح وجود دارد و از طریق فرآیند طراحی به واقعیت میپیوندد. اسکیس طراحی دست آزاد است، دستی فارغ از هرگونه ابزار، جز قلم برای کشیدن، دستی توانمند و هماهنگ با ذهن.
ویژگی های یک اسکیس
یک اسکیس میتواند نحوه فکر کردن طراح را نسبت به موضوع طراحی بیان کند. اسکیس به دور از هرگونه دروغ است و ما صادقانه هر آنچه که در ذهن خود می بینیم را به روی کاغذ میآوریم. اسکیس نوعی بیان معماری و بهتر از آن معمارانه است و از اصالت بالایی در رشته معماری و سایر رشتههای هنرهای تجسمی بر خوردار است و ابزار مناسبی برای خلق و بیان ایده ها می باشد . ذات اسکیس طراحی تند، سریع میباشد، پس گاهی ممکن است که یک اسکیس دارای خطوط زیاد باشد. اسکیسها کمک خواهند کرد تا ما بیشتر در مورد ایدههای خود فکر کنیم و آنها را بررسی نماییم و بیشتر به پرورش و رشد آنها بیاندیشیم. گاهی اوقات در برخی از اسکیسها و اتودهای شخصی و اولیه ممکن است اغراق وجود داشته باشد البته این مورد در مراحل اولیه کار امری است شخصی و برگرفته از بینش طراح، که در مراحل بعدی بر طرف خواهد شد . خلاصه آن که ما به عنوان یک دانشجوی معماری یا معمار و یا طراح باید نوعی تفکر منطقی و قوی نسبت به موضوع طراحی داشته باشیم و در حقیقت ایدهها و افکار را بتوانیم در راستای اهداف والا خلق و پرورش دهیم. حال اگر قدرت بیان آن را توسط دست آزاد و ابزار اسکیس نداشته باشیم ناچاراً به طرق دیگر ایده و فکرمان را بیان میکنیم مثلاً از ساخت ماکت و یا طراحی دو بعدی و سه بعدی رایانهای و یا دست با ابزار( مسلح ) کمک میگیریم. مهم این است بتوانیم فکرمان را بیان کنیم بیانی معمارانه. اگر ما قادر باشیم اسکیسهای با گرافیک بالا و یا به اصطلاح زیبا و با رنگ و لعاب و در سطح حرفهای ارائه کنیم، اما پشت این خطوط به ظاهر زیبا فکر و مبانی نظری و هدف نداشته باشیم در واقع کاری بیهوده و عبث انجام دادهایم و خود را گول زدهایم و این گونه ترسیمات هیچ گونه جایگاهی برای رشد نخواهند داشت. پس بهتر است اول چگونه فکر کردن را بیاموزیم و بعد چگونه خلق کردن و چگونه ارائه کردن را …
دومین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ توسط مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار و تحت حمایت سیویلیکا برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.
حوزه(های) تحت پوشش:
تاریخ برگزاری: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
تاریخ برگزاری میلادی: ۲۰۱۵-۰۹-۰۱
برگزار کننده: مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار
سایر برگزار کنندگان: تحت حمایت سیویلیکا
وضعیت کنفرانس: در حال پذیرش خلاصه مقاله
محورهای همایش:
فناوری های نوین در حوزه محیط زیست
فناوری های نوین در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات
فناوری های نوین در حوزه صنایع و ایمنی صنعتی
فناوری های نوین در حوزه مهندسی عمران
فناوری های نوین در حوزه معماری و شهرسازی
فناوری های نوین در حوزه برق و ICT
فناوری های نوین در حوزه مکانیک
فناوری های نوین در حوزه دامپزشکی
فناوری های نوین در حوزه مهندسی پزشکی
فناوری های نوین در حوزه زیست فناوری
فناوری های نوین در حوزه علوم وگیاهان دارویی
فناوری های نوین در حوزه فناوری های مهندسی
فناوری های نوین در حوزه فضای مجازی
فناوری های نوین در حوزه فناوریهای نرم و مدیریت
فناوری های نوین در حوزه کشاورزی
فناوری های نوین در حوزه نفت و انرژی
فناوری های نوین در سایر زمینه ها
sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان
سید هادی میر میران به سال ۱۳۳۲ خورشیدی در قزوین متولد شد و به سال ۱۳۴۷ خورشیدی با رتبه اول از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد .
شرکت نقش جهان – پارس را بنا گذاشت و بیشترین آثار ماندگار معماری خود را به یادگار گذاشت . وی در جایگاه مشاور ، طی همکاری با جنبش دولتی ، پروژه های متعددی را طراحی نمود که از میان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
آپارتمان های مسکونی ایل گلی در تبریز
بنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران در تهران
کتابخانه ملی ایران در تهران
ساختمان استانداری تهران
مجموعه فرهنگی – ورزشی جزیره ی سیری
کتابخانه ملی شورای شهر کانسای در ژاپن با همکاری و همفکری بهرام شیرازی و رضا دانشمیر
ساختمان مرکزی وزارت نیرو در تهران
ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران
ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران در تهران
کتابخانه مرکزی شیراز
سفارت جمهوری اسلامی در بانکوک
موزه ی تاریخ ملی کالیفرنیا
طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه در قم
مرکز هنری موزه سعد آباد در تهران
ایستگاه میر داماد در تهران
سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین
از سوابق آموزشی سید هادی میر میران می توان به این موارد اشاره کرد :
مدرس دانشگاه معماری علم و صنعت
مدرس دانشگاه معماری آزاد اسلامی تهران ، شیراز ، همدان
دریافت نشان معماری ایران از سوی انجمن مفاخر ایران
سید هادی میر میران از جمله معمارانی است که به ترکیب خاصی از معماری سنتی ایرانی و امروزی دست یافته است . او تکامل معماری ایران را حاصل تعامل اصول ، مبانی ، الگوهای کهن این بوم می داند که با تعامل هوشمندانه در آن ها می توان به الگوهایی در خور زمان معاصر دست پیدا کرد .
از قرن هفتم تا نیمهٔ قرن نهم یعنى تا دو قرن و نیم، اندیشهٔ ایرانى برتر از اندیشههاى قدرتهاى منطقهاى بود.
سرزمین کهنسال ایران با سابقهاى درخشان و طولانى در هنرهاى گوناگون، سهم بزرگى نیز در توسعه و تکامل معمارى جهان دارد.
بناهاى تاریخى و آثار جالبى که در سراسر این کشور باستانى وجود دارد و آنچه که در طول زمان به دلایل مختلف از بین رفته است، نتیجهٔ قرنها کار و تلاش نیاکان ماست که در این مورد از هیچ کوششى دریغ نکردهاند.
این آثار ارزشمند معمارى که معرف فرهنگ و تمدن ایران و ایرانى است، دستاورد تلاش متمادى هنرمندانى است که با ایمان و ابتکار در تکامل و گسترش هرچه بیشتر معماری، بهخصوص در دوران اسلامى مشتاقانه کوشیدهاند.
تاریخچه معمارى ایران براساس بررسىها و کاوشهاى باستانشناسى به حدود هزارهٔ هفتم قبل از میلاد مىرسد. از آن زمان تاکنون این هنر در ارتباط با مسائل مختلف، بویژه دلایل مذهبى گسترش و تکامل یافته است.
معمارى ایران داراى ویژگىهایى است که در قیاس با معمارى سایر کشورهاى جهان، ارزشى مخصوص بهخود دارد. ویژگىهایى چون طراحى متناسب، محاسبات دقیق، ستونهاى بلند، گوناگون که هر کدام در عین سادگى معرف شکوه معمایر این سرزمین است. به اعتقاد استاد پیرنیا معمارى ایران بر اصولى چون مردمداری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، درونگرایى و … نهاده شده است.
در دوران اسلامی، احداث نیایشگاهها بیش از هر نوع بناى دیگر مورد توجه بوده است؛ تا جایى که اگر شهرى مسجد جامع یا آدینه نداشت، بعنوان یک شهر تلقى نمىشد. نیایشگاههایى چون تاریخانهٔ دامغان، مسجد کبود، مسجد گوهرشاد، مسجد شیخ لطفالله، از یادگارهاى باارزش معمارى مذهبى است که معماران این بناها، هنر خود را با عشق درآمیختهاند. مقابر و آرامگاههاى بزرگان دین و سیاست نیز همانند نیایشگاهها با نقشههاى متفاوت، پوششهاى گوناگون گنبدى و تزئیناتى چون گچبری، کاشیکاری، آجرکاری، معمارى این دوره را اعتبار خاصى بخشیدند. مجموعههاى زیباى بسطام و نطنز و حرم حضرت رضا (ع) با شیوههاى متفاوت معمارى نمونههاى باشکوهى هستند از این شاخه از بناهاى دورهٔ اسلامی. در هیچ جاى جهان بناهاى آرامگاهى همانند ایران یافت نمىشود که اینچنین عمر طولانى و مقبولیت ریشهدار و سطح عالى و پابرجا در خود داشته باشد.
در شهرهاى ایران اسلامى اماکن عمومى در مسیر گذرگاههاى اصلى و فرعى شهر ساخته مىشدند. تکایا، حسینیهها، مصلىها در بافت بسیارى از شهرها جاى ویژهاى داشتند و در ایام سوگوارى از این بناها استفاده مىشده است. مصلىها نیز خارج از شهر در برگزارى مراسم عیدین نقش ویژهاى در مراسم مذهبى مسلمانان ایفا مىکرد.
معمارى سنتى ایران روندى پیوسته و ملایم و استوار را تا دورهٔ قاجار پیمود و دگرگونىهاى لازم در هر مرحله یا دوره متناسب با نیازها و خواستهها در آن پدیدار شده تا به بهترین نحو ممکن، متناسب با شرایط و امکانات هر دوره پاسخگوى نیازهاى کارکردی، فضایى و بصرى ممکن باشد.
در دورهٔ قاجار همزمان با گسترش روابط ایران با اروپائیان، زمینههاى نفود فرهنگ و تمدن آنان در ایران نیز بهتدریج فراهم شد و بسیارى از عرصههاى فرهنگی، اجتماعی، شهرى و از جمله معمارى را تحت تأثیر قرار داد.
ورود تکنولوژى غرب و بویژه در مرحلهٔ نخست ورود اتومبیل، به همراه دگرگونى ساختار اجتماعى – شهری، دگرگونىهاى اساسى در بافت شهرى ایجاد کرد و خیابانها و گذرگاههاى مستقیم بهتدریج بوجود آمدند و گسترش یافتند. دسترسى ساده و آسان، اهمیتى فراوان یافت و در نتیجه ساختمانهاى واقع در کنار خیابان مورد توجه قرار گرفتند. بویژه که براساس نظام جدید شهری، دکانها و سایر فضاهاى خدماتى و تجاری، در طبقهٔ همکف ساختمانهاى واقع در کنار خیابانها جاى گرفتند. نور و منظر بسیارى از این ساختمانها از خیابان تأمین مىشد، در نتیجه اتاقها به شکل خطى در کنار هم و در امتداد لبهٔ خیابان ساخته شدند.
در طراحى این گونه ساختمانها، از معمارى غرب اقتباس مىشد و بسیارى از عناصر و تزئینات آن عیناً یا با دگرگونىهایى مورد استفاده قرار مىگرفت. کاربرد این عناصر غالباً بدون تأمل صورت مىگرفت و آنرا به شکل نوعى جریان گذرا در تاریخ معمارى ایران متجلى مىساخت و تلفیقى هنرمندانه صورت نمىگرفت. همین ضعف سبب شد تا بسیارى از نوآورىها و اقتباسها در این دوران (اواخر قاجار و دهههاى نخست عصر حاضر) در دورهٔ بعد فراموش شدند، بهگونهاى که گویا جزئى از تاریخ معمارى و فرهنگ ما نبودهاند. بعضى اقتباسها نیز که دوام یافتهاند مانند احداث بالکن به سمت گذرگاههاى عمومی، هنوز از ویژگىهاى لازم کارکردى براى هماهنگى با شرایط فرهنگى و اجتماعى کشورمان برخوردار نشد، و در نتیجه یا تغییر شکل یافتهاند یا بهصورت انبار و یا محلى بدون استفاده درآمدهاند، که این نکته خود نشانگر فقر دانش معمارى است.
جدا شدن از ارزشها و تجربیات معمارى سنتى و رو آوردن به غرب از آن زمان تا امروز نیز کمابیش ادامه یافته و بعنوان یک روند اصلى در بین بسیارى از متخصصان استمرار یافته است. نباید از نظر دور داشت که توجه به معمارى سنتى و بومى کشور از سوى متخصصان در دهههاى پیشین، غالباً تحت تأثیر اندیشههاى غربى همچون پست مدرنیسم بوده است.
میانسرا – حیاط و صحن – یکى از ویژگىهاى معمارى اسلامى است. مساجد، مدارس و کاروانسراها عمدتاً داراى صحن یا حیاط مرکزى هستند. میانسرا بنا را از سروصدا و فعالیت زندگى روزمره و عادى جدا مىکرد و هم نیاز مسلمانان به وضوخانه و محل تطهیر در مساجد و مدارس و نیاز مسافران را به استراحت، بارگیرى و باربندى در حیاط کاروانسرا تأمین مىکرد. میانسرا معمولاً به شکل مربع یا مستطیل بود. راه دسترسى به شبستان و راهپلهها، اتاقها و … از میانسرا مىگذشت و داراى دو یا چهار ایوان بود.
ایوان
از دوره اشکانى ایوان مورد استفاه قرار گرفته است و معمولاً از یک طاق آهنگ تشکیل مىشوند از سه طرف بسته و به طرف میانسرا باز مىشود. ایوانها از اجزاى مهم معمارى بنا هستند. و موجب شکوه بنا مىشوند و امکان ایجاد تزئین در بنا را فراهم مىسازند. ایوانها، فضاهاى ورودى و خروجى هستند و از تابش آفتاب جلوگیرى مىکنند.
رواق
رواق فضاهاى سرپوشیده ستوندار است و یا از چشمه طاقهایى تشکیل یافته که در طرفین سحن یا میانسراى مسجد یا اماکن مذهبى ساخته مىشود. دهانه اینگونه فضاها رو به صحن است و در ورودى مسجد را به شبستان یا گنبدخانه متصل مىکند.
گنبد
گنبد از مهمترین عناصر معمارى است که از قبل از اسلام بکار مىرفته است. گنبدهاى ایرانىداراى اشکال مختلفى است که برخى از آنها عبارتند از: گنبد مخروطى یا رُک، گنبد یک پوش، گنبد دوپوش و سهپوش، گنبد پیوسته و گسسته. معماران ایرانى روى بناهاى گوناگونى مثل مساجد، مدارس و مقبرهها، گنبدهاى زیبایى ساختهاند. در دوره اسلامی، گنبدها اغلب با کاشىکارى معرق تزئین یافتهاند، مانند مسجد شیخ لطفالله در اصفهان.
شبستانهاى ستوندار
این شبستانها در طرفین گنبدها به گونهاى ساخته شدهاند که مىتوان با افزودن یا برداشتن دهانههایی، آنها را توسعه داد یا کوچک کرد.
حجره
حجره یا اتاق در اطراف حیاط مرکزى یا میانسرا بصورت مربع، مستطیل یا چند ضلعى ساخته مىشد. در مدارس این حجرهها براى استفاده طلاب و در کاروانسراها براى استراحت مسافران و گاه چلهنشینى و غرلتگزینى درویشان بنا مىشد.
مناره
مناره یا منار، بنایى کشیده و بلند است که در کنار بناهاى مذهبى مثل مدارس و مساجد و مقبرهها ساخته مىشدند. قبل از اسلام منارهها براى راهنماى بکار مىرفتند و یا معرف آتشکده و آتشگاهها بودند و به آن میل مىگفتند. در دوره اسلامی، احداث این بناها گسترش یافت.
در ایران مناره مسجد جامع سمنان و دامغان از قدیمىترین منارههاست. از دوره سلجوقى به بعد بود که منارهها به صورت زوج به سردر ورودى یا بر ایوان اصلى احداث شدند. مناره شامل پایه، ساقه و کلاهک یا تاج و بخشهاى پلکان و نورگیر مىباشد. منارههاى اولیه ساده بودند اما بتدریج با تزئیناتى چون آجرکاری، کاشىکاری، مقرنس و کتیبه آراسته شدند.
بادگیر
با توجه به شرایط اقلیمى و جغرافیایى مناطق گوناگون ایران، معماران ایرانى شیوههاى مختلف را در شهرهاى گوناگون توسعه بخشیدند. بادگیرها در مناطق کویرى بدلیل گرما رواج داشته است. هر بادگیر شامل برجهاى تهویه بر فراز ساختمان است. در بالاى هر برج یک رشته دهانههاى عمودى وجود دارد که در مقابل بادهاى وزان قرار گرفته و براى گرفتن نسیم و هدایت آن به اتاق همکف یا زیرزمین، تعبیه شده است. در شهرهاى کویرى مانند کاشان، یزد و کرمان از بادگیر در بناهاى مختلف به نحو مطلوب استفاده شده است.
پله
راهپلههاى مارپیچ منارهها و پلههایى که به فضاهاى داخلى و خارجى بنا یا به پاشیرهاى سراشیبى آبانبارها منتهى مىشوند، اهمیت ویژهاى در معمارى دارند. بعضى مواقع پلهها وسیله سبک کردن حجمهاى ساختمانى نیز هستند.
مدرسه غیاثیه خرگرد، هشت دستگاه پله دارد. مسجد کبود تبریز نیز پلههایى در شش قسمت دارد. در ساختن پلهها اغلب از آجر استفاده مىشود.
سردابه
در تعدادى از آرامگاهها، محل تدفین در طبقهاى پایینتر از سطح زمین ساخته مىشد. احداث سردابه بیشتر در آرامگاههاى شمال و آذربایجان مرسوم بوده است. در این بناها طبقه همکف محلى براى زیارت یا مراسم مذهبى بوده است.
ابراهیم بن استاد اسماعیل بنّاى اصفهانى / نام این استاد در ایوان جنوبى مسجد جامع اصفهان آمده است. / سده یازدهم
ابوالحسن (حاجی) معمارنوایى / حاجى ابوالحسن نوایى از جمله بنّایانى بود که از حدود سال ۱۲۸۲ هـ . ق زیردست محمد حسنخان صنیعالدوله (اعتمادالسلطنه بعدی) در باغها و کاخهاى سلطنتى کار مىکرد و در سال ۱۳۰۰ هـ .ق معمارباشى دربار شد و سپس به لقب صنیعالملکى مفتخر گردید و ثروت و شهرتى به دست آورد. طرح و معمارى تالار سلام و تالار آیینه و سرسراها و حوضخانهها و اندرون و حرمخانه گلستان از اوست و نام او بر دیوارهاى شرقى و غربى تالار آیینه دیده مىشود. / سده سیزدهم
ابوالحسن کارون / معمار ایوان جنوبى مدرسه در مسجد جامع اصفهان. / ۷۶۸ هـ . ق
بدر / معمار و گچبر محراب مسجد جامع اصفهان / ۷۱۰ هـ . ق
تقى سلطان قمى / معمار مدرسه فیضیه قم / ۹۳۹ هـ . ق
جعفرخان / میرزا جعفرخان معمار فرزند استاد غلامرضا معمار عهد زندیه است. وى در عهد فتحعلى شاه و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه معمارباشى دولت بود. / سده سیزدهم
حاجى بنّا / معمار مقبره ملاحسن کاشى در سلطانیه / ۹۷۳ هـ . ق
حسینعلى / بنّا و سازنده گنبد امامزاده اسماعیل در اصفهان
حیدرعلى (استاد) معمار اصفهانى / پدر آقا اسماعیل معمار، متخلص به کاشف که به ملازمت شاهعباس صفوى دست از کار کشیده بود. / سده یازدهم
زینالعابدین معمار / معمار مسجد جامع ارومیه / سده هفتم
ساقى (میرزا شاه حسین) معمار / معمار معاصر شاه اسماعیل صفوى که شعر مىسرود و به وزارت رسید / سده دهم
سعد بن محمد کدوک البنّاى یزدى / معمار گنبد جامع یزد / ۷۷۷ هـ . ق
سعید بن جعفر البنّا / معمار برج فیروزآباد فارس / سده ششم
سلطان حسین بنا (استاد) قمى / معمار آستانه امام موسى کاظم (ع) و امام محمد جواد (ع) در عراق که به امر پادشاه صفوى ساخته شد.
سلطان محمد یزدى / معمار حمام و کاروانسراى گنجعلىخان در کرمان / سده یازدهم
سلطان محمود (استاد) / معمار بقعه امام موسى کاظم (ع) و امام محمد جواد (ع)
شمسالدین محمد تبریزى / معمار مسجد شاه مشهد / ۸۵۵ هـ .ق
شیرازى معمار / معمار کاروانسراى نزدیک آرامگاه کوروش در پاسارگاد / سده هشتم
عبداللهخان معمار / از معماران مشهور عهد فتحعلىشاه و اوایل ناصرالدینشاه بود. عمارت چشمه در کاخ گلستان به معمارى او ساخته شد و نیز ارگ تهران را به امیرکبیر در سال ۱۲۶۷ تجدید عمارت کرد./ سده سیزدهم
عبدالله امد مریه / معمار مشهد على بن موسىالرضا در مشهد / ۵۱۲ هـ . ق
على (استاد) بنا / نام این استاد در مسجد گوهرشاد و مشهد با رقم (استاد على بنا ۱۰۵۲) دیده مىشود. / سده یازدهم
على بن محمد بن حسین بن شاه البّنا / معمار و بنّاى مقبره پیر علمدار در دامغان / ۴۱۷ هـ . ق
علىاکبر (استاد) مهندس و معمارباشى اصفهانى / مسجد جامع کبیر اصفهان واقع در میدان نقش جهان، به معمارى او، به امر شاهعباس صفوى به اتمام رسیده است. / سده یازدهم
على محمد (استاد) صانعى معمارباشى / یکى از معماران دوره اسلامی که جزو معغماران معروف و برجسته تهران بشمار مىآید و او کسى بود که به ابتکار شخصى خود انقلاب و تجددى در کار ساختمانى در تهران ایجاد کرد و سبک مختلط معمارى ایرانى و فرنگى را پیش از هر کس در ایران رایج کرد. اشتهار فنى و صنعتى او از دوره مظفرالدین شاه شروع مىشود. او سازنده دودکش هفده مترى ضرابخانه است. و نیز کاخ جعفر قلیخان اسعد (سردار اسعد) را ساخته که اکنون باشگاه بانک ملى ایران است. معمارباشى به سال ۱۳۲۷ هـ . ش در تهران درگذشت. / سده چهاردهم
غلامرضاى تبریزى/ معمار معروف عهد کریمخان زند بودکه به امر او حصار و خندق دور تهران را ساختهاند. او با خاندان زند خویشى داشت و فرزند او حاجى میرزا جعفرخان معمار مشهور عهد فتحعلىشاه و اوایل سلطنت ناصرالدینشاه است. / سده دوازدهم
فخرالدین عبدالوهاب شیرازى / بناى محراب مدرسه جامع اصفهان / ۹۶۸ هـ .ق
قوامالدین (استاد) شیرازى / معمار بزرگ و مشهور دوران شاهرخ تیمورى طراح و معمارمسجد گوهرشاددر مشهد مورخ ۸۲۱ هـ . ق و معمار مصلاى هرات که به سال ۱۳۰۳ هـ . ق به امر امیر عبدالرحمن خان ویران شد و خانقاه مدرسه هرات و آغاز ساختمان مسجد خرگرد که به سال ۸۴۸ هـ . ق به دست غیاثالدین شیرازى به اتمام رسید سده نهم
مجید (القاضى الجلیل – البنّا) / معمار مسجد جامع کاشان / ۴۶۶ هـ . ق
محمد شیرازى (استاد) / معمار آستانه قم (صحن جدید) به دستور میرزا على اصغر خان اتابک. / سده چهاردهم
محمد بن حسن بن ابىطالب المهندس بنّاى الدامغانى / معمار و سازنده و گچبر مقبرهٔ با یزید بسطامى در بسطام مورخ ۷۲۳ هـ .ق / سده هشتم
محمد ابراهیم خان معمارباشى وزیر نظام / این معمار فرزند محمدتقى خان آذربایجانى بود که در عهد محمدشاه منصب معمارباشى گرى دولت را داشت. بناى تکیه سید نصرالدین یا ناصرالدین در تهران و میدان توپخانه بهدست او انجام یافته است. / سده سیزدهم
محمدرضا بن استاد حسن بنّاى اصفهانى / این استاد معمار مسجد شیخ لطفالله اصفهان است که به سال ۱۰۲۸ هـ . ق تمام یافته است. / سده یازدهم
محمد بن محمد البنّا / معمار مسجد جامع اردستان / ۵۵۵ هـ . ق
محمود ایزدى / کمالالدین محمود ایزدی، سازنده یا طلاکار گنبد طلاى صحن کهنه آستانه رضوى در مشهد ۱۰۱۵ هـ .ق
برگزار کننده: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
مجری: مهندسین مشاور بنکوه سازان
یکی از مراکز مهم و ارزشمند در بافت تاریخی شیراز ارگ کریمخانی، بازار وکیل و محدوده پیرامون آن است که بهسازی، نوسازی و ارتقا کیفیت کالبدی و عملکردی این محدوده می تواند محرک رشد و توسعه و بهبود شرایط بافت تاریخی شیراز گردد.
به همین منظور شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران (وزارت راه و شهرسازی) در نظر دارد مسابقه طراحی مجموعه زندیه شهر شیراز را با هدف حفظ و توسعه بافت تاریخی شیراز زیر نظر هیئت داوران برگزار نماید.
شرکت در مسابقه برای تمامی مشاوران حقوقی و اشخاص حقیقی دارای تجربه طراحی در پروژه های مشابه آزاد است. لذا از کلیه طراحان (اشخاص حقیقی و حقوقی) دعوت به عمل می آید که آمادگی خود برای شرکت در مسابقه مذکور را حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۰۲با ارسال رزومه و مدارک مورد نیاز خود و مشاور خارجی همکار به آدرس بزرگراه همت، خیابان شیراز جنوبی، نبش کوچه ژاله، پلاک ۲۰، طبقه پنجم شمالی اعلام نمایند.
اعضای هیئت داوران:
۱٫ آقای دکتر ایرج اعتصام
۲٫ آقای دکتر سید محسن حبیبی
۳٫ آقای مهندس کامران صفامنش
۴٫ آقای مهندس ایرج کلانتری
۵٫ آقای دکتر ناصر بنیادی
۶٫ آقای مهندس فرج اله رجبی
۷٫ خانم مهندس مروارید قاسمی
شورای سیاست گذاری:
۱٫ جناب آقای دکتر ایزدی؛ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
۲٫ جناب آقای دکتر طالبیان؛ معاونت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳٫ جناب آقای مهندس پاک فطرت؛ شهردار شیراز
جوایز مسابقه:
مرحله اول:
برای ۱۰ مشاور برتر دعوت به شرکت در مرحله دوم مسابقه به همراه کمک هزینه نقدی به مبلغ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
مرحله دوم:
– رتبه های اول تا سوم به ترتیب: پانصد میلیون ریال، سیصد میلیون ریال و دویست میلیون ریال
– طرح شایسته تقدیر به صلاحدید داوران، ۱۲ سکه تمام بهار آزادی
مشخصات عمومی طرح:
محدوده طراحی واقع در شیراز، غرب بازار وکیل و شرق ارگ کریمخانی می باشد.
سایت محدوده طراحی در زمینی به وسعت ۱۲۹۳۰۰ مترمربع و زیربنای حدود ۱۰۰۰۰۰ مترمربع می باشد.
کاربری پیشنهادی برای اراضی طرح شامل فضاهای اقامتی، تجاری، فرهنگی، خدماتی و طراحی فضاهای باز شهری میباشد.
تقویم مسابقه
آخرینمهلت ارسال رزومه و فرم ثبت نام: ۹۴/۶/۲ انتشار لیست مشاورین منتخب: ۹۴/۷/۴ آخرین مهلت ارائه آثار توسط مشاورین منتخب: ۹۴/۹/۱۳ اعلام نتایج مسابقه: ۹۴/۹/۲۷
نادر خلیلی نویسنده ، مهندس ، معمار پس از پنج سال سفر و پژوهش آثاری ارزشمند در زمینه معماری ایرانی بر جای گذاشته است .
نادر خلیلی مبتکر خانه های سرامیکی (گلتافتن) ، متولد سال ۱۳۱۵ تهران است که تحصیلات و تجربیات خود را در ایران و آمریکا کسب کرده است . کتاب های تنها دویدن و خانه های سرامیکی او در سطح جهانی و تجدید چاپ شده است .
مهندس خلیلی برنده جوائز “تکنولوژی ممتاز ” از انیستیتوی معماران آمریکا و در ” طرح معماری ” از سازمان ملل متحد جهت اسکان برای محرومین جهان شده است .
طرح های پیش تاز ملل متحد جهت اسکان بر روی کره ی ماه بر اساس فلسفه یکتایی ارکان (آب ، باد ، خاک و آتش ) و معماری و شهرسازی سنتی کویری ایران چندین بار در کنفرانس های بین المللی فضایی ارائه و منتشر شده است .
از آثار ارزشمند نادر خلیلی می توان به به کتاب تنها دویدن اشاره داشت او می گوید :
( این کتاب را در بیایان ها و روستاهای ایران …نوشتم . قهرمانان این کتاب در حقیقت ، مردم ساده و زنده دل ایران هستند . کسانی که در گنجینه سنت و فرهنگ غنی ما در دلشان نهفته است )
خلیلی همچون حسن فتحی در پی احیای سازه های سنتی بوده است . اندیشه او بیش از هر چیزی متوجه انسان ها است .
.از راندو با رنگ های سرد و خنثی استفاده شده که با هم هماهنگی دارد.
.خطوط متفاوت در راندوی کار باعث گرافیکی شدن کار شده است.
.از سایه برای نشان دادن جهت تابش خورشید استفاده شده است.
.در راندو از فیگور برای نشان دادن حس فضا و تناسب با بنا استفاده شده است.
sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان
sketch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان
– آبرنگ روسی (سن پترزبورگ) ۲۴ رنگ – قلم گرد ۱۲ و ۲۰ – پالت رنگ روسی – چسب کاغذ – تخته شاسی A3 – مقوا آلمانی ترجیحا بافت درشت (خروس نشان)
روز جمعه ۴ اردیبهشت ماه ۹۴ ساعت ۸ الی ۱۲ ظهر
هنرجویان گرامی؛ جهت هماهنگی و رزرو با شماره تلفن مدرسه ۲۲۷۰۶۶۳۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.
etch٬ آموزش Dmax3٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬ پرسپکتیو دید پرنده٬ پرسپکتیو دید ناظر٬ پرسپکتیوو راندو٬ ترسیم فیگور٬ تکنیک های راندو٬ دانلود پلان معماری٬ دانلود پلان ویلا٬ دیاگرام نما و مقطع راندو با آب مرکب٬ راندو با آبرنگ٬ راندو با مداد رنگی٬ راندو با وایتکس٬ راندو چیست٬ راندو در معماری٬ راندو و اسکیس٬ رواشناسی رنگ٬ روش حل مسئله اسکیس٬ ساخت ماکت اتود حجمی٬ سازه در معماری٬ شیت بندی٬ طراحى اقلیمى مقطع٬ طراحی با دست آزاد٬ طراحی منظر٬ فرم معمارانه٬ کاربرد خط در اسکیس٬ کلاسهای اسکیس٬ مدل سازی سه بعدی٬ مقالات آموزشی اسکیس٬ مقالات معماری٬ نکات کلیدی برای اسکیس ارشد٬ هندسه پلان
sketch٬ آموزش ۳Dmax٬ آموزش اسکیس٬ آموزش کروکی٬ آموزشگاه معماری٬ اصول سایه زدن٬ انواع ماژیک راندو٬ پرزانته و راندو٬ پرسپکتیو داخلى٬
۳-مبانی فیزیک ساختمان ۳ نور و روشنایی زهرا قیابکلو (انتشارات جهاد دانشگاهی امیر کبیر )
***
۴-جزوه دکتر زهرا قیابکلو ( دانشگاه تهران ) ( انتشارات مرکز معماری ایران)
*
۵-معماری روشنایی – شاهین حیدری ( انتشارات دانشگاه تهران )
***
مباحث مقرات ملی ۱۳، ۱۴ ، ۱۶، ۱۸، ۱۹
****
۱-درک رفتار سازه ها محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
ایستاییوسیستم های ساختمانی
****
۲-سازه در معماری – محمود گلابچی (انتشارات دانشگاه تهران )
****
۳-مبانی سازه برای معماران – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
***
۴-ساختمان ها چگونه عمل می کنند – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
***
۵-صفحات طوسی کتاب ها یاستاتیک کاربردی برای دانشجو معماری و عمران و مقاومت کاربردی برای دانشجویان معماری و عمران – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
***
۶-طراحی لرزه ای برای معماری – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۷-معمار مهندس – ساختار – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۸-سیستم های ساختمانی آینده – محمود گلابچی( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۹-پوسته ها و ورق های تاشده – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۱۰-سازه مشبک فضایی – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۱۱-سازه به مثابه معماری – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۱۲-صفحات طوسی کتاب های طراحی ساختمان های بتنیو طراحی ساختمان های فولادی – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*
۱۳-معماری دیجیتال – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
*****
۱۴-ایستایی و فن ساختمان – مجتبی فاطمی ( انتشارات دانشگاه تهران )
****
۱۵- معماری آرکی تایپی – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
****
۱۶-طبیعت منبع الهام – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
****
۱-فناوری نانو در معماری و مهندسی ساختمان – محمود گلابچی ( انتشارات دانشگاه تهران )
عناصر ، جزئیاتومصالح ساختمانی
****
۲-جزئیات ارتقا نوین ساختمانی – محمود گلابچی (انتشارات دانشگاه تهران)
*****
۳-جزئیات ارتقا دهنده معماری – محمود گلابچی (انتشارات دانشگاه تهران)
*****
۴-درس گفتار عناصر و جزئیات و مصالح مهندس سینا شریفی (انتشارات مرکز معماری ایران)
***
۵-ساختمان های فولادی برای دانشجویان معماری و عمران – محمود گلابچی (انتشارات دانشگاه تهران)
***
۶-طراحی ساختمانه ای بتنی برای دانشجویان معماری و عمران – محمود گلابچی (انتشارات دانشگاه تهران)
*****
۱- سبک شناسی معماری ایرانی – محمد کریم پیر نیا (انتشارات سروش دانش)
معماری ایران
**
۲- معماری اسلامی – محمد کریم پیرنیا (انتشارات سروش دانش)
*****
۳- درس گفتار معماری اسلامی دکتر متدین (دانشگاه تهران) (انتشارات مرکز معماری ایران)
****
۴- معماری ایرانی – غلامحسین معماریان (انتشارات سروش دانش)
****
۵- خشت و خیال – کامبیز نوایی و کامبیز حاج قاسمی (انتشارات سروش)
**
۶- معماری اسلامی – الکساندر پاپادوپولو ترجمه حشمت ا… جزئی
*******
۷- مسجد مکانی برای معراج مومن – مهندس بهشتی – انتشارات روزنه
هر فرد فقط یک بار می تواند در دورههای دکتری تخصصی پژوهش محور ثبت نام کند
دکتر علوی فاضل با اعلام این خبر به معاونت سنجش و پذیرش گفت: هر داوطلب فقط یک بار میتواند در دوره های دکتری تخصصی پژوهشی محور ثبت نام کند. لذا حتی اگر داوطلبی چند طرح پژوهشی برای ارائه داشته باشد، فقط باید یکی از آنها را انتخاب و ثبت نام نماید. علوی فاضل در ادامه افزود: داوطلبان باید در نظر داشته باشند که رشته انتخابی آنها باید متجانس با رشته مقطع کارشناسی ارشد باشد. البته داوطلبان می توانند گرایش های متفاوت رشته انتخابی را انتخاب کنند. به عنوان مثال یک فرد می تواند با مدرک کارشناسی ارشد عمران- سازه در دوره دکتری پژوهش محور عمران – مهندسی زلزله یا مدیریت ساخت یا ژئوتکنیک شرکت نماید. معاونت سنجش و پذیرش در خصوص این که استاد راهنمای انتخابی این دوره چه ویژگی هایی باید داشته باشد، تأکید کرد: استاد راهنمای دوره های دکتری تخصصی پژوهش محور باید عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی باشد، اما برای داوطلبان امکان انتخاب استفاده از استاد راهنمای دوم از سایر دانشگاهها وجود دارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا دو دانشجو می توانند در یک طرح پژوهشی مشارکت داشته باشند، گفت: در حال حاضر امکان این که دو دانشجو بر روی یک طرح پژوهشی به طور مشترک همکاری و مشارکت نموده و در دورهی دکتری تخصصی پژوهش محور ادامه تحصیل دهند، وجود ندارند. وی همچنین افزود: طرح های تحقیقاتی درون واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز نمی تواند به عنوان طرح تحقیقاتی دانشجویان دورهی دکتری پژوهش محور ارائه شود. علوی فاضل در ادامه گفت: ثبت نام این دوره ها از روز سهشنبه مورخ ۸/۷/۹۳ آغاز و تا روز یکشنبه ۲۷مهرماه ادامه خواهد داشت که داوطلبان لازم است فرم تقاضا اجرای طرح تحقیقاتی به عنوان رساله دکتری که در سایت www.azmoon.org وجود دارد دریافت کرده و پس از تکمیل و امضاء داوطلب و استاد راهنما در قالب یک فایل pdf آماده نمایند و سپس با مراجعه به همین پایگاه نسبت به ثبت نام قطعی خود اقدام کنند . وی در پایان گفت: متقاضیان این دوره باید در گروه علوم انسانی دارای معدل حداقل ۱۸ و در گروه غیرانسانی حداقل دارای معدل ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد باشند.
منبع خبری: روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
اسکیس کارشناسی ارشد معماری دانشگاه سراسری سال ۱۳۸۶
موضوع اسکیس: طراحی چای بازار در شمال کشور
تعداد و ابعاد شیت ها
یک شیت A2
اسناد مورد نیاز:
سایت پلان
پلان
پرسپکتیو
توضییح و تحلیل توسط کارشناسان مدرسه اسکیس ایران:
همواره در طول سال هایی که امتحان اسکیس برگزار گردیده است، نشان دهنده اهمیت بالای اقلیم در طرح سوال اسکیس است. پس به عنوان اولین گام برای آمادگی شرکت در آزمون اسکیس ارشد، شناخت و مطالعه اقلیم های ایران و ضوابط طراحی آن می باشد.
همچنان که از عنوان سوال مشخص است، ” طراحی چای بازار در شمال کشور” آشنایی با فاکتورهای اقلیمی، بومی و محلی حاکم بر منطقه از اهداف اصلی پاسخگویی به این آزمون می باشد.
پیشنهاد می گردد در حین طراحی موارد زیر را در رابطه با موضوع خواسته شده در نظر بگیرید:
پایبندی به هویت بومی و محلی منطقه
ایجاد رابطه میان اقلیم و بنا
چگونگی برخورد با کوران هوا
بررسی چگونگی استقرار فضاهای لازم برای خرید و فروش، محل تجمع، مسیرهای رفت و آمد و ….
استفاده از رنگ های شاد و سرزنده موجود در طبیعت شمال می تواند به ارائه نهایی کمک کند.
چکیده ایی از ضوابط اقلیمی، اقلیم معتدل و مرطوب
اقلیم معتدل
گسترش پلان در طول محور شرقی- غربی لازم به نظر می رسد. در این مناق می توان از فرم های آزادو حتی صلیبی شکل استفاده کرد.
در مناطق معتدل، آزادی بیشتری در انتخاب وجود داردو لی در هرصورت فرم های قرار گرفته در جهت محور شرقی – غربی مناسبترتد.
ضرورت ایجاد کوران موثر در منطقه ای که افراد حضوردارند.
پلان های بازو فضاهای عریض و آزاد بین ساختمان ها،در ایجاد کوران موثر در ساختمان ها نقش عمده ای دارد.در این مناطق بهتر است ساختمان ها بر روی پیلوتی قرار گیرد.
ریچارد مایر(به انگلیسی: Richard Meier) متولد نیوآرک،نیوجرسی ۱۹۳۴ معمار برجستهٔ آمریکایی است او یکی از پنج معمار بزرگ نیویورک است. وی یکی از اعضای موسسه معماران آمریکا میباشد و در سال۱۹۸۰ موفق به دریافت مدال هنری نیویورک شد. در سال ۱۹۸۴ دولت فرانسه به وی لقب فرماندهی هنر را اعطا کرد.وی درجه آموزش و تربیت معماری را در دانشگاه کورنل کسب کرد و دفتر کارش را در سال ۱۹۶۳ در نیویورک تاسیس کرد. آثار وی مختص به آمریکا نیست و در اروپا و ژاپن نیز فعالیت داشتهاست.وی در سال ۱۹۸۴ مامور طرح در شهرداری لوس آنجلس شد و در آن زمان کار طراحی کتابخانه مرکزی هوگو، را انجام داد.
ریچارد می یر بخاطر معماری و طرحهایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است.کمیسیونهای ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، headquarterهای یکی شده، خانه سازی و اقامتگاههای شخصی را دریافت نموده. در میان اکثر پروژه های مشهورش، Getty Center در لس آنجلس، High Museum of Art در آتلانتا، جورجیا؛ موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت آلمان، Canal + Television Headquarters در پاریس و موزۀ هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا به چشم می خورند.
ریچارد می یر برترین افتخارات موجود در معماری را دریافت کرده است:
-در ۱۹۸۹ موسسۀ سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلای سلطنتی را به او تقدیم کرد
– در۱۹۹۲ دولت فرانسه امتیاز ویژۀ Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres را به او اعطا کرد.
– Deutscher Architekture Preis را در ۱۹۹۳دریافت کرد .
– در ۱۹۹۵ فرد منتخب آکادمی علوم و هنر آمریکا می شود.
– در ۱۹۹۷ مدال طلای AIA را در تشخیص موفقیتی ابدی در هنرها از موسسۀ معماری آمریکا به خوبی Praemium Imperiale از دولت ژاپنی دریافت کرد.
– در سال ۱۹۸۴ جایزۀ Pritzker را بخاطر بالاترین امتیاز در زمینۀ تفکر صحیح در معماری دریافت کرد؛ او جوانترین دریافت کنندۀ این جایزه در تاریخ Pritzker Prize بود. در همان سال می یر از نظر هیئت داوران برای طراحی ۱ میلیارد دلاری Getty Center در لس آنجلس- کالیفرنیا، معمار منتخب شناخته شد.
او مقالات متعددی در سراسر جهان ارائه داده است و در موارد بیشماری از اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف بوده است. کتابهای زیادی تالیف نموده و موضوع بسیاری از کتابها، ویژه نامه ها، روزنامه ها و مقالات بیشماری در مجلات بوده است.
علاوه بر عضویت در هیئت مدیرۀ Cooper Hewitt National Design Museum و American Academy در رم همچنین عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا، آکادمی معماری بلژیک و فرانسه، Bund Deutscher Architekten و آکادمی هنر و ادبیات آمریکا نیز می باشد؛ به واسطۀ اینکه جایزۀ Brunner در معماری را در ۱۹۷۶ دریافت کرد
می یر از سال ۱۹۵۶ در Cooper Union، دانشگاه Princeton، موسسۀ Pratt، دانشگاه هاروارد، دانشگاه Yale و UCLA آموزش دیده است. او کلاس Frank T. Rhodes (استاد دانشگاه در دانشگاه Cornell (را بدست می گیرد
او هم چنین عضو موسسۀ معماران آمریکاست که نشان افتخار New York Chapter را در ۱۹۸۰ و مدال طلا از Los Angeles Chapter را در ۱۹۹۸ دریافت کرد. جوایز متعدد طراحی اش شامل:
۲۹ نشان افتخار AIA بین المللی و ۵۳ جایزۀ طراحی AIA نیویورک.
آقای می یر مدرک معماری اش را در دانشگاه Cornell دریافت نمود و درجات افتخاری از دانشگاه Naples، موسسۀ تکنولوژی نیوجرسی، مدرسۀ جدید پژوهشهای اجتماعی، موسسۀ Pratt و دانشگاه بخارست.
پذیرش در رشته محل های جدید مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد آغاز شد
دکتر علوی فاضل با اعلام این خبر به معاونت سنجش و پذیرش گفت: پذیرش در رشته محل های جدید مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد از ظهر امروز سه شنبه ۱۵ مهرماه آغاز و تا روز شنبه مورخ ۱۹/۷/۹۳ ادامه خواهد داشت. علوی فاضل افزود: داوطلبانی که در آزمون های سال ۹۳ شرکت کرده اند در این مرحله می توانند برای شرکت در تکمیل ظرفیت به سایت www.azmoon.org مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. وی در خصوص شرکت مجدد در پذیرش رشته محل های جدید کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی گفت: پذیرفته شدگان مراحل قبلی، قبولی آنها حفظ می شود و شرکت در پذیرش در رشته محل های جدید باعث حذف قبولی آنها در مرحله قبل نخواهد شد. لذا پس از اعلام نتایج پذیرفته شدگان می توانند، برحسب علاقه یکی را انتخاب کرده و جهت ثبت نام به واحد مورد نظر مراجعه کنند. معاونت سنجش و پذیرش در ادامه گفت: داوطلبان کارشناسی ارشد در نظر داشته باشند که فقط در رشته های مجموعه امتحانی خود امکان انتخاب رشته را دارند؛ بنابراین امکان ثبت انتخاب رشته از سایر مجموعه های امتحانی در سامانه را نخواهند داشت. به عنوان مثال شرکت کنندگان مجموعه حسابداری و مدیریت مالی می توانند گرایش های مدیریت مالی، حسابداری و حسابرسی را انتخاب کنند. وی در پایان گفت: فقط داوطلبان دکتری که در جلسه مصاحبه حاضر بوده اند، می توانند در این تکمیل ظرفیت شرکت کنند.
منبع خبری:روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
خواسته های مسابقه
ارائه ایده های نو و اجرایی در خصوص شکل، اندازه، بافت رنگ و نحوه قرارگیری تابلوهای پیاده راه به نحوی که منظری چشم نواز و بدور از اغتشاش یا یکنواختی بصری را ایجاد کرده و به هویت تاریخی خیابان نیز توجه نماید از اهداف این مسابقه می باشد.
خواسته های طراحی شامل موارد ذیل می باشند:
۱-ارائه راهنماهای طراحی شهری در خصوص تابلوها و عناصر الحاقی جداره های خیابان تربیت نظیر کولرها، سایبانها ، لامپها و..حداکثر در دو صفحه A4 (این راهنماها در شیتهای مسابقه نیز باید ارائه شوند)
۲-ارائه نمای جداره های معرفی شده پیاده راه تربیت در مقیاس ۱۰۰/۱ قبل و بعد از ساماندهی (پیشنهاد می گردد جداره های ساماندهی شده به صورت کولاژ بر روی عکسهای پانورامای خیابان نمایش داده شوند تا امکان مقایسه بین وضعیت موجود و وضعیت پیشنهادی فراهم گردد.)
۳- ارائه نمای بخشهایی از جداره به صورت چند مغازه و بنا در کنار یکدیگر (که در نقشه۱ با حاشیه سبز مشخص شده اند) در مقیاس بزرگتر (۵۰/۱) (ترجیحا به صورت ارائه اصلاحات بر روی عکسهای پانورامای موجود)
۴- ارائه پرسپکتیوها و دیدهای سه بعدی دید ناظر از وضعیت جداره ها در شب و روز پس از ساماندهی بر اساس تصاویر معرفی شده شماره …. که در سایت مسابقه قابل دریافت می باشند.
۵- ارائه جزئیات مربوط به یکی از تابلوها در مقیاس ۲۰/۱ به نحوی که مصالح، بافت رنگ و نحوه اجرای تابلو را به خوبی نمایش دهد.
نحوه ارائه شیتها:
هر شرکت کننده مجاز است حداکثر دو شیت ۱۰۰ در هفتاد به صورت افقی را به مسابقه ارسال نماید. شیتها بدون درج نام بوده و شرکت کنندگان بایستی مشخصات خود را شامل اسامی و شماره تماس در یک برگه A4 جداگانه ضمیمه شیتهای طراحی نمایند.
شرایط شرکت در مسابقه * طرح های ارائه شده باید دارای اصالت بوده، به گونه ای که عدم تقلید عین به عین از نمونه های خارجی و یا داخلی موجود، در آن احراز گردد.
* هر فرد یا گروه، جهت شرکت در مسابقه، لازم است به سایت همایش مراجعه نموده و ثبت نام نماید.
* هر فرد یا گروه، مجاز به ارسال حداکثر ۱ طرح می باشد.
* برنده شدن در مسابقه لزوما به معنی اجرای طرح برنده و الزام آور برای مجری به لحاظ اجرایی نخواهد بود. هر چند طرحهای برتر طبق نظر داوران و در صورت حائر شرایط بودن به لحاظ جنبه های اجرایی جهت طی فرایند اجرایی شدن به مسئولین مربوطه در سازمان زیبا سازی شهرداری ارجاع خواهند گردید.
– نکته: طراح (طراحان) موظف است از ذکر اسم خود یا گروه، در شیت ارائه شده پرهیز نموده و این اطلاعات را در برگه ای جداگانه به شیتها پیوست نماید. بدیهی است که طرح های ارسال شده که فاقد نکات ذکر شده باشند و یا در موعد مقرر ارسال نگردند، قابل شرکت در مسابقه نخواهند بود.
معیارهای داوری
* توجه به سیما و هویت تاریخی خیابان
* توجه به اندازه قطعات و تناسبات جداره ها و بازشوها در طراحی تابلوها
* توجه به شکل و هندسه، نوع مصالح و رنگ و بافت تابلوها در ترکیب با جداره های خیابان
* در نظر گرفتن فونت و سائر علائم گرافیکی و موقعیت آنها در تابلو و نورپردازی تابلو در شب جهت ایجاد هماهنگی در سیمای مغازه های طول خیابان
* انعطاف پذیری و قابلیت نصب آسان تابلو
* ارائه پیشنهادات طراحانه جهت به حداقل رساندن اغتشاش بصری ناشی از عناصر الحاقی جداره ها نظیر کولرها، سایبانها، و…
جوایز:
نفر اول: ۵ سکه بهار آزادی
نفر دوم: ۳ سکه بهار آزادی
نفرسوم: ۲ سکه بهار آزادی
داوران مسابقه هیئت داوری به ترتیب حروف الفبا:
۱- دکتر شبنم اکبری نامدار
۲- مهندس پورجواد اصل
۳- دکتر محمدتقی پیربابایی
۴- دکتر سهیلا چوبساز
۵- دکتر فرزین حق پرست
۶- مهندس عزتی
۷- مهندس عبداللهی
۸- مهندس سولماز قره باغی
۹- دکتر مرتضی میرغلامی
۱۰- دکتر احد نژاد ابراهیمی
دبیر مسابقه: دکتر مرتضی میرغلامی مسئول اجرایی: مهندس مجتبی روشن
شرایط و نحوه ثبت نام
نحوه ثبت نام در مسابقه:
تکمیل و ارسال فرم ثبت نام در مسابقه (موجود در سایت) و واریز مبلغ ثبت نام کل مبلغ ثبت نام برای هر شرکت کننده/گروه ۲۰ هزار تومان (۲۰۰ هزار ریال) می باشد.
روشهای پرداخت:
روش اول: پرداخت به صورت اینترنتی
ابتدا به سایت http://tabriziau-conference.org/conference/?action=main
مراجعه و به عنوان کاربر جدید ثبت نمایید. پس از ورود به سامانه در قسمت فوقانی صفحه روی بخش ذیل کلیک کنید.
سپس در بخش “لطفا یک همایش را انتخاب کنید” گزینه “مسابقه طراحی و ساماندهی خیابان تربیت” را انتخاب کرده و سایر مراحل را طی نمایید. پس از وارد نمودن مبلغ هزینه ثبت نام شما به درگاه بانک ملت ارجاع داده خواهید شد. پس از پرداخت، شماره حواله پرداخت/تراکنش خود را در فرم ثبت نام وارد نمایید.
روش دوم: پرداخت از طریق مراجعه حضوری به بانک ملت
مبلغ ۲۰ هزارتومان را به شماره حساب ۶۱/۱۷۶۸۹۲۷۹ بانک ملت شعبه طالقانی تبریز به نام درآمد کارگاه ها و همایش های دانشگاه هنر اسلامی تبریز واریز و شماره تراکنش و یا رسید ر در فرم ثبت نام وارد نمایید.
دبیرخانه مسابقه:
نشانی دبیرخانه: تبریز-میدان ساعت- خیابان مقصودیه- دانشکده معماری و شهرسازی- دفتر دانشکده – شماره نمابر: ۰۴۱۱۵۵۳۹۲۰۰
برای تماس با دبیرخانه می توانید از طریق ایمیل info@tabriz-arch.ir مکاتبه نمایید.
سایت مرتبط: http://tabriz-arch.ir
برای ثبت نام در مسابقه کلیک کنید
فایل ها مدارک مربوط به مسابقه
شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱ آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳