آموزش اسکیس و راندوی استاد آرتور

سومین کنفرانس سازه و معماری با محوریت بیونیک

برگزارکننده: قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران

اهداف کنفرانس:

– ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی بین اندیشمندان، محققان، صنعتگران، دانشجویان و دست‌اندرکاران در زمینه معماری و سازه.
– تداوم گفتمان‎های بین‎المللی در زمینه مفاهیم، نظریات و تئوری‎های مرتبط با محورهای کنفرانس.
– ارتقا سطح دانش جامعه مهندسی و عموم در مسائل مرتبط معماری و سازه و نقش علم بیونیک در طراحی.
– توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در زمینه مباحث کنفرانس.
– معرفی نمونه‎های موفق طراحی بیونیک در سطح جهان و بررسی آنها از دیدگاه‌های مختلف.

محورهای کنفرانس:
– بایونیک منبع الهام در معماری
– مصادیق معماری بایونیک در معماری گذشته ایران و جهان
– بایونیک در سایرعلوم
– بایومیمکری در معماری
– بایونیک و انرژی
– بایونیک و معماری پاسخگو
– بایونیک و سازه های باز و بسته شونده
– بایونیک و ساختمان های بلند
– بایونیک و هندسه در معماری
– بایونیک و فرم یابی در معماری
– بایونیک و فرآیند ساخت در معماری
– بایونیک و فناوری های دیجیتال در معماری
– بایونیک و متدولوژی انتقال ایده ها از طبیعت به معماری

تاریخ های مهم:
آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: ۱۳۹۴/۹/۱۵
اعلام نتیجه داوری مقالات: ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
ارسال مقالات نهایی: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
شروع کنفرانس: ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
پایان کنفرانس: ۱۳۹۴/۱۱/۱۹

دبیرخانه:
تهران، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری، قطب علمی فناوری معماری
تلفن: ۶۶۴۰۱۰۱۵- ۰۲۱

سایت مرتبط: icas.ut.ac.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com

باغ دولت آباد یزد

آموزشگاه معماری

در یادگارهای یزد، نوشته ایرج افشار آمده است که مطالعه تاریخ قدیم یزد نشان می دهد که باغ های مهم و بزرگ و زیبا از قدیم ترین ایام در آنجا ساخته می شده و ذکر بسیاری از آنها در آن کتب موجود است. از جمله در تاریخ جدید یزد از سی باغ نام رفته است. ولی افسوس که اثری از هیچکدام از آنها اکنون برجای نیست. باغ دولت آباد یزد ازنمونه باغ های بزرگ ایران است که در سال ۱۱۶۰ هجری قمری « دوره زندیه» بنا گردیده است. بادگیر مرتفع و زیبای آن با ارتفاع ۳۳ متر از سطح زمین بلندترین بادگیری است که تاکنون شناسایی شده است. این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانی های محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، سر سلسه خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد است. او ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را به وجود آورد. قنات تاریخی عظیم و مهم دولت آباد دارای قدمتی بیش از دویست سال است که از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده است.

مؤلف جامع جعفری ذیل عنوان « ذکر قنات مبارکه دولت آباد یزد  ایراد وقف نامه آن از منشـآت عالم ربانی آقای سید احمد اردکانی…» و پس از عبارت پردازی ای زیاد می نویسد:

«… تخمیناً معادل پانصد درب باغ  و مساوی دوهزار جریب زمین از آن آب شاداب است… منبع و مظهر آن هر دو در بلوک مهریجرد است و … و در ساحت نه فرسنگ زمین قمری به جهت آن آب حفر فرموده از بلوک مهریجرد به حوالی ولایت کشانیدند و در حومه شهر به زراعت رسانیدند و آسیابی در قریه محمدآباد چاهوک که واسطه میان مهریجرد و شهرت بنا فرموده، از آن آب دائر ساختند … بالجمله بنای قنات مزبور بر چهار رشته قنات است… رشته اول قنات مسمی به باقر آبادست که در اصل مرغابی بود و بعد از انتقال به نواب جنت مآب خان مغفور سعید آبی بر روی کارش آمد… رشته دوم قنات مسمّی به مهدی آبادست… رشته سیم قنات مسمّی به … است … رشته چهارم نصفه از قنات قدیمه بغداد آبادست که منتقل به خود فرموده … و این چهار رشته قنات را بر روی هم مسمّی به قنات دولت آباد ساخت از ساحت مهریجرد به عرصه حومه شهر چنانکه مسطور گشت جاری گردانیده و در موضع آبشاهی ربع از قنات دولت آباد را مفروز نموده و به اولاد فرخنده نهاد خود بخشیده اند و سه ربع دیگر را به حومه آورده ربعی از آن سه ربع را به ضمیمه باغ دولت آباد که نیز از ابنیه آن بزرگوارست با اراضی تابعه باغ مزبور وقف بر چهارده معصوم فرموده اند که متولی شرعی آن (نام متولی را از نسخه خطی زدوده اند)…»

مؤلف جامع جعفری سپس به نقل متن وقفنامه پرداخته است و بلافاصله پس از اتمام آن توصیف عمارات مربوطه به باغ را موضوع سخن خود قرار داده و تلخیص آن بدین صورت است:

«یکی دیگر از بناهای نزهت انتمای آن بزرگوار باغ دولت آبادست که متصل به دروازه چهار منار و خارج شره واقع است و از آب قنات دولت آباد مشروب می شود… فضای باغ به حسب طول به بسط … و به حسب عرض … و در سمت شرقی عمارتی به طرح هشت … طرح ریزی کرده اند… حیاض حوضخانه ها هشتی طرحش… آب حوض فلک را… برباد داده و اعجوبه بادگیر عیوق طرحش … راه آمد شد با کیوان گشاهد … مقابل آن عمارت در سمت غربی که بدایت باغ است طرح عمارت دیگر ریخته اند…» (یادگارهای زد؛ ایرج افشار)

باغ دولت آباد پس از محمد تقی خان رو به ویرانی رفت و اگرچه دوباره مورد مرمت قرار گرفت  ولی هیچگاه به روزگاران آبادانی و دلگشایی عهد خان بزرگ نرسید.

عملیات مرمت و بازسازی باغ دولت آباد از سال ۱۳۴۸ توسط دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی آغاز شد و تا سال ۱۳۱۶ ادامه داشته است. بخش هایی از مجموعه که مورد مرمت قرار گرفت عبارتند از: عمارت تالار آیینه، عمارت مستخدمین، آشپزخانه ها، عمارت تهران، قسمت ساباط و آب انبار عمارت حرمخانه، عمارت بادگیر و عمارت سرو، عمارت بهشت آیین، همچنین در فاصله سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ عملیات باغسازی و محوطه سازی در این باغ تاریخی صورت پذیرفت. باغ دولت آباد یزد در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت.


ارزش معماری و نسبت آن با محیط زیست

نویسنده : سعید جعفری

شاید اگر بخواهیم یک تعریف ساده- و نه چندان علمی – از معماری به دست آوریم، آن را باید هنر استفاده مناسب از خلاقیت های موجود برای فراهم کردن شرایط مطلوب مکانی معنی کنیم. به این معنی که معماری با استفاده از المان ها و ابزارهای دم دستی – و نه لزوماً پیچیده و غیرقابل دسترس- شرایطی ایجاد می کند که در نزدیک ترین فاصله ممکن با وضعیت ایده آل قرار دارد و فضای لازم برای زندگی راحت را به دست می دهد. اصلی ترین وظایف یک معمار آن است که با استفاده از امکانات ذهنی«همه آن قوانین و استانداردهای طراحی که علم و هنر معماری براساس آن شکل گرفته است» و همین طور امکانات فیزیکی «همه آن چیزها و ابزارها و ادواتی که به طور طبیعی یا به مدد تکنولوژی های مدرن به شیوه مصنوعی در اختیار معماران قرار دارد» فضایی ایجاد کند که متناسب با کارکرد آن، بهترین شرایط را داشته باشد. مثلاً در معماری شهری امروز که اساساً دچار محدودیت های فیزیکی و مکانی است، یک معمار که ناگزیر از توسل به شیوه های حجمی محدود مثل ترکیب های مکعبی است، هنر معماری و وظیفه او آن است که با استفاده از المان های مختلف، چه در طراحی و چه در به کارگیری از مصالح و ابزار مناسب، ساختار خشن این ترکیب های مکعبی را تلطیف کند و تا حدودی از حجم بی تخفیف و سنگین خطوط قطع عمودی و افقی بکاهد. تصور کنید اگر همین معدود المان های تلطیف کننده، مثل آرک های قوسی شکل یا فرم نورپردازی و مصالح جدید پوششی دیوارها و کف خانه ها و فرم پنجره ها و… هم اگر نبود، زندگی در این قوطی های مکعبی روی هم سوار شده، تا چه حد مشکل و غیرقابل تحمل می شد، کما اینکه همین الان در غالب موارد و با احتساب وضعیت نابسامان معماری ساختمان ها و آپارتمان های ما زندگی چقدر سخت، فرساینده و غیرقابل تحمل است.
شاید به همین اندازه که درباره معماری کلی سخن گفته شد، بد نباشد چند سطری هم درباره کلیات مفهوم کلمه پرطمطراق «محیط زیست» هم سخن بگوییم: واژه یی که اگرچه در وهله اول بسیار ساده به نظر می رسد و مفهومی چون محل طبیعی زندگی را در ذهن متبادر می کند، اما هرچه بیشتر درباره آن تامل می کنیم، پیچیده تر به نظر می رسد: به همان اندازه یی که زیستن و زندگی مفهوم پیچیده یی است و زوایای پنهان و آشکار زیاد و دامنه وسیعی دارد. همان طور که تعریف ساده از محیط زیست، تصویر گل، گیاه، سبزه، باغچه، درخت، پرنده، گربه، حیوان و… این مفاهیم ساده طبیعی را در ذهن آدم ایجاد می کند، سنگ و آجر و چوب و آهن و همه آنچه در اطراف ما است و البته ترکیب همه اینها با یکدیگر هم به همان اندازه جزء محیط زیست ما به حساب می آیند. پس بی راه نیست که بگوییم، وقتی از نسبت معماری و محیط زیست قرار است حرف بزنیم، باید از نسبت ترکیب همه آنچه اطراف ما است با محیط فیزیکی که در آن زندگی می کنیم، سخن بگوییم و درباره مطلوبیت وضع موجود و مقایسه آن با ایده آل های نسبی صحبت کنیم.
در واقع آنچه حاصل مشاهدات عینی نگارنده از وضع موجود معماری شهری و به خصوص معماری شهری ساختمان های تهران است، نشان دهنده وضعیت چندان مطلوب و خوشایندی نیست. به این معنی که معماری غالب ساختمان ها و آپارتمان های ما به گونه یی است که با توجه به امکانات و ابزارهای محدود موجود هم می توانست به لحاظ ارتباط منطقی با محیط زیست شرایط بهتری داشته باشد. صحبتی در کمبودهای فیزیکی- مثل مسائل مالی یا حتی ابزاری- نیست، اما در واقع مساله اصلی ما در ناسازی این تناسب به لحاظ فرهنگی است. از یک سو فشارهای وارده از طرف متولیان امور ساخت و ساز که تو گویی در برابر هیچ طرح جدید و متفاوت (و البته حساب شده یی) حاضر نیستند از خود انعطاف نشان دهند و خود را در حصار ساده ترین و مکعبی ترین طرح هایک به زعم خودشانک به لحاظ اقتصادی مطمئن چنان در بند کرده اند که رهایی از آن خارج از حد تصور است و از سوی دیگر نبود یک نظام کارآمد نظارتی و صنفی و از آن مهم تر عدم احساس نیاز به داشتن چنین نظامی، شرایطی را به وجود آورده تا علاوه بر همه محدودیت های مالی و فیزیکی، فقر فرهنگی هم در ماجرا، مزید بر علت شود. شاید اگر می شد به بساز و بفروش ها و انبوه سازان شرکت های ساختمانی اطمینان داد که دادن فرصت ابتکار و ایجاد شرایط حداقلی برای ظهور و بروز خلاقیت در ایجاد ترکیب های مطلوب معماری – زیست محیطی، چندان هم غیراقتصادی نیست و حداقل می تواند به اندازه طرح های تکراری مقرون به صرفه باشد، نیمی از راه طی می شد. یا شاید اگر می شد دل به نظام نظارتی کارآمدی خوش داشت که اقلاً در مورد رعایت حداقل ها در طراحی و اجرای ساختمان ها بتواند از خود واکنش نشان دهد، باز هم می شد تا حدودی به ادامه ماجرا امیدوار شد. مثلاً نظام مهندسی که درباره طراحی سازه و محاسبات و اجرا این همه سختگیری می کند، اگر یک دهم این سختگیری را درباره رعایت کف استانداردهای فضای سبز داخلی و خارجی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی از خود نشان می داد یا در برابر زیاده خواهی های صاحبان و سازندگان املاک در تصرف و تسخیر فضاها یک دهم وسواسی که در مقابل زیاده خواهی های سازه یی از خود نشان می دهد، ایستادگی می کرد، باز هم می شد تا حدودی به آینده ساختمان های شهری مان خوش بینانه نگریست. امید به روزی که نقش معمار و معماری از این وضعیت دکوری و سمبلیک بیرون بیاید و چیزی فرای یک امضا و مهر پایه چند، پای نقشه ها معنی دهد و در حد و اندازه مفهوم معماری – به معنای هنر ترکیب مناسب همه اجزای محیطی موجود برای فراهم کردن شرایط مطلوب مکانی – ارزش پیدا کند.


نگاهی به کاربرد معماری سبز در زندگی شهری

معماری سبز را بیشتر با اصطلاح «معماری پایدار» می شناسیم. اصطلاحی کلان که به شرح تکنیک هایی در طراحی معماری می پردازد که همسو با نگرش های زیست محیطی بوده و با ایده احترام به طبیعت شکل گرفته است.

از معماری سبز چه می‌دانید؟

معماری سبز، در حقیقت روند تازه یی نیست. چرا که در بسیاری از تمدن های باستانی و معماری های سنتی از جمله معماری سنتی ایران به صورتی بنیادین وجود داشته است. همچنین نمونه بارز و سیستماتیک آن را می توان در «علم فنگ شویی» یا همان «هنر چیدمان چینی» دید.

امروزه در پی پیامدهای منفی جهان صنعتی، نظیر آلودگی روزافزون هوا و محیط زیست معماری در پی یافتن راه‌حلی برای بهره‌وری درست ساختمان‌ها است. کاهش منابع طبیعی و بحران انرژی، حفظ و پاسداری از منابع طبیعی جهان به یکی از مهم ترین دغدغه های انسان عصر حاضر تبدیل شده است.

اما معماری سبز با جست و جوی راهی برای به حداقل رساندن اثرات منفی ساختمان ها بر محیط زیست است. در حقیقت تلاشی است برای هم آوایی و همسویی با طبیعت. این کار از طریق افزایش کارایی و بهینه سازی در مصرف مصالح، انرژی و گسترش فضا. بدین ترتیب در معماری سبز به جای دشمنی با طبیعت، انرژی های آن را مهار کرده و به بهترین شکل در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دستیابی به معماری ویلاهای سبز


دستیابی به چنین هدفی با اندک نگرشی ممکن می شود. به عنوان مثال در یک ساختمان سبز و همراه با طبیعت از مواد و مصالحی استفاده می شود. که برای طبیعت زیان نداشته و نه تنها آن را آلوده نمی کند. بلکه قابل برگشت به چرخه طبیعت است. ساختمانی که با استفاده از مصالح پیرامون خود و در عین حال به گونه یی مستحکم بنا شده باشد، خود جزیی از طبیعت می شود.در استقرار چنین ساختمانی، فراهم کردن دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی و از جمله دوچرخه و پیاده رو مناسب مدنظر قرار می گیرد. چرا که بدین ترتیب استفاده از اتومبیل به حداقل خواهد رسید.

همچنین جهت یابی ساختمان با توجه به جهت بهینه تابش خورشید و با هدف حداکثر استفاده از نور طبیعی و کسب انرژی رایگان است. (به عنوان مثال تجهیز بنا با آبگرمکن خورشیدی و مولد برق نوری) . ولیکن آنچه در این گونه ساختمان ها به خصوص دارای اهمیت است. فراهم کردن راه و امکانی برای ورود طبیعت به بنا است. که می تواند مثلاً با ایجاد برش هایی در حجم و پر کردن آن با فضای سبز انجام شود.

این راهکارها اگرچه در دید نخست با اندیشه های حاکم «بساز بفروشی» امروز جامعه ما در تقابل است. ولیکن در نهایت، اقتصادی ترین شیوه معماری است. فراموش نکنیم طراحی ساختمان های سبز به صورت منفرد و تک به تک اگرچه خوب است. و لیکن کارساز نیست و باید همزمان با یک طراحی شهری سبز انجام شود. چرا که طبیعت متشکل از لکه های سبز جدا از هم نیست بلکه پوشش سبز گسترده یی است که باید شهر را در بر بگیرد.

نمونه‌ معماری طراحی ویلای سبز

Villa M

معمار: Triptyque Architecture

این ویلا با نمایی پویا و با اسکلتی فولادی در برابر شهر قرار می‌گیرد. این نما با گیاهانی که بر روی آن رشد می‌کنند. به جنگلی دارویی و عمودی تبدیل خواهد شد. علاوه بر زیبایی و رویارویی با سبزی ساختمان به پایداری آن کمک می‌کند. آسایش حرارتی را برای کاربران فراهم کرده و از طرفی زیبایی و خاص بودن را فراهم می‌آورد.این ویلا درصدد پدید آوردن معماری متمایز و نمایش کاربردی گیاهان در نماس. معماران آن تلاش میکنند تا شهر را با نمودهای دیگری از ساختمان نیز آشنا کنند. آن‌ها میخواهند شهر را با طبیعت آشتی دهند.

طراحی ویلای سبز نمای بیرونی
ویلای سبز سایت
ویلای سبز نمای بیرونی

شهر «دونگتان»


امروزه در دنیا تلاش های زیادی در این راستا صورت گرفته است. از اختصاص جوایز ارزنده به ساختمان های سبز گرفته تا سرمایه گذاری روی طرح هایی که بعضاً برخی از آنها پروژه هایی عظیم و شگفت انگیزند. از آن جمله می توان به طرح شهر «دونگتان» در چین اشاره کرد.

هدف این پروژه دستیابی به حداقل آسیب ممکن به محیط زیست است. شرکت آروپ طراح این پروژه ، آن را «نخستین شهر پایدار» نامیده است. که با وسعت ۱۴۸۲ جریب و برای سکونت ۵۰۰ هزار نفر در نزدیکی شانگهای، در دهانه رود یانگ تسه ساخته خواهد شد. مرحله اول این پروژه برای سکونت ۸۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی به پایان خواهد رسید.

در این شهر از انرژی قابل تجدید استفاده خواهد شد. بیشتر خیابان های آن نه فقط مسیر عبور، که راه های خدماتی خواهند بود. که در آنها می توان پیاده روی و دوچرخه سواری کرد و انرژی ساختمان ها از طریق توربین های بادی، پانل های نوری و بازیافت تامین می شود.

طراحی سبز شهر «دونگتان»

شهر بدون کربن


یکی دیگر از پروژه ها در معماری سبز، نخستین شهر بدون کربن و ضایعات در «ابوظبی» است. که توسط دفتر معماری «فاستر و همکاران» طراحی خواهد شد. شهر ۱۴۸۳ جریبی «مصدر» با الهام از طرح شهرهای عربی محصور در میان دیوارها است. ولی دیوارهای سنگی و گلی آن با ورقه های «فتوولتاییک» با ظرفیت تولید ۱۳۰ مگاوات برق پوشیده خواهد شد.

با مهار انرژی خورشید و به کارگیری عناصر ساختمانی مقاوم در برابر حرارت همچون سایبان اضافی و سرمایش کف، این پروژه عظیم با احتیاط به قلمرو بیابان پا خواهد گذاشت. در زمین های پیرامون شهر که ۲۰ مایل با مرکز ابوظبی فاصله دارد، نیروگاه های فتوولتاییک و بادی، مراکز تحقیقی و مزارعی قرار می گیرند که سوخت کارخانه های شهر را فراهم می کنند.

این مزارع به کاهش ضایعات هم کمک می کنند. زیرا با جذب کربن، گازهای حاصل از کارخانجات را متعادل کرده و با پساب تصفیه خانه های آب شهر آبیاری خواهند شد. دانشگاه این شهر قرار است در سال ۲۰۰۹ میلادی افتتاح شود.

در اینجا هدف آن نیست که در برابر عظمت چنین پروژه هایی دچار حیرت و نا امیدی شویم. کافی است آگاه باشیم که تا امروز با غفلت و بی توجهی چگونه وضعیتی خطرناک برای سرمایه های طبیعی سرزمین مان به وجود آورده ایم. و از پیشرفت های جهانی باز مانده ایم. لازم است هر چه زودتر این روند را متوقف کنیم. کاهش مصرف سوخت های فسیلی با تکنیک های ساختمانی موجود و بدون هزینه های گزاف و تنها با به کارگیری طراحی مناسب نیز ممکن است.

شهر سبز

نمونه طراحی ویلای سبز توسط برند آرتور

ویلای طالقان

ویلای طالقان در بستری سبز و پویا شکل گرفت. ایجاد نظرگاه در مجموعه برای استفاده از طبیعت پیرامون از اهداف طراحی است. طبقات بر اساس شکل بستر و احترام به سایت شکل گرفت و سبب ایجاد فضاهای پویا همانند کنسول های معلق و بام های سبز گردید. در این سایت از انرژی خورشیدی برای تامین سرمایش و گرمایش استفاده شده است.

طراحی ویلای سبز: ویلای طالقان
ویلای طالقان: طراحی ویلای سبز

آشپزخانه به مثابه اتاق نشیمن

در سالهای اخیر بحثهای بسیاری در مورد عملکرد و جنبه های سمبولیک آشپزخانه صورت گرفته است. از دیر باز غذا خوردن وجمع شدن خانواده پیرامون سفره یا میز غذا خوری بهانه ای برای ایجاد محفلی صمیمانه برای گفت وگو و جایی برای ابراز احساسات خانواده ها بوده است.
حال جای این سؤال پیش آمده که آیا آشپزخانه های مدرن امروزی که مملو از وسایل مختلف برقی و غیره هستند، از دیدگاه زیباشناسی تناسبی با روحیات افراد دارند؟ و آیا هنوز هم محفلی صمیمانه برای زدودن استرسهای ناشی از کار و خستگی روزانه به شمار می آیند؟
«رودو لفودو رودونی» طراحی است که سعی کرده با توجه به شرایط زندگی مدرن امروزی شیوه ای در کار خود متجلی سازد که آشپزخانه را با حفظ قابلیتهای عملکردی اش به محیطی مساعد برای ارتباط افراد خانواده همانند یک اتاق نشیمن تبدیل سازد.
او درباره شیوه کارخود می گوید: «من آشپزخانه را طوری طراحی کرده ام که داد و ستد میان تکنولوژی و عملکرد مانع کارآیی جنبه های استیتیک محیط نشود.» نتیجه این تفکر توسعه آشپزخانه به مثابه یک اتاق نشیمن است.
طراح برای این منظور درهای کابینتها را از جنس روکش نمای سنگ، چوب گردو و یا بلوط انتخاب کرده است که با ترکیب نمای استنلس استیل اجاق نمای زیبایی پیدا کرده است. علاوه بر آن تمامی وسائل برقی نظیر یخچال و فریزر و مایکروفر و غیره در مکانهای مناسبی مخفی شده اند.
بدین ترتیب منظر عمومی آشپزخانه با ترکیبی متناسب به صورت محیطی برای گردآمدن افراد خانواده نه صرفاً برای غذاخوردن در آمده است.

از دیدگاه هنر دکوراسیونی، برای دستیابی به محیطی مطلوب، همواره نیاز به استفاده از لوازم و وسائلی از یک جنس، یک رنگ و یک سبک نیست. البته در تلفیق گونه های متفاوت نیز، شرایطی خاص وجوددارد که به وجودآمدن محیطی دلپذیر، حاصل رعایت آن قوانین پایه ای است.
تصویری که دراین صفحه ملاحظه می کنید نیز حاصل گونه ای دیگر از تلفیقی اصولی و موفق از وسایل مختلف است و همانگونه که شاهد آن هستید، باوجود درکنار هم قراردادن یک ترکیب ولی با مدلهای متفاوت، نه تنها خللی در چیدمان و سبک آن پدیدنیامده بلکه به دلیل آنکه برای روکش مبلها از پارچه هایی با رنگهای مشترک استفاده شده است، محیط بسیار هماهنگ و دلنشین می نماید.
نکته مهم دیگر در چیدمان یک فضا، حفظ ارتباط و ایجاد وحدت بین لوازم موجود است که با چرخش رنگ، نقش و مدل میسرمی شود، در این اتاق نیز این نکته هم از نظر چرخش رنگی، با قراردادن آباژوری سفید، شمع داخل شمعدان هم از نظر چرخش طرح: با آویختن پرده و کوسن هایی از پارچه هرمبل روی مبلی دیگر و بالاخره ازنظر چرخش جنسی، به کاربردن لوازم مختلف فلزی (فرفورژه) که درجای جای اتاق به گونه های مختلف دیده می شود، رعایت شده است که از آن جمله می توان به جاگلدانی، جاشمعی، میزوسط و میزکناری مبل، قاب فلزی تزئینی پنجره و حتی قاب عکسهای روی میزگرد اشاره کرد.
ازجمله مشخصه های بارز این اتاق، محصورشدن آن توسط پنجره در دورتادور اتاق است و طراح برای جلوگیری از ایجاد یکنواختی دراین محیط، فرم تزئین فلزی را انتخاب کرده که طرحی بسیار زیبا دارد. این فرم دست ساز بوده و نصب آن روی پنجره، هم ستون سفید عمودی چارچوب پنجره را قطع کرده و نمایی دلنشین و زیبا را برای پنجره به وجودمی آورد، هم ابتکاری جدید در تزئین پنجره محسوب می شود. البته به آن شرط که پنجره یا سیستم کشویی داشته، یا هیچگاه احتیاجی به بازوبسته کردن آن نباشد.

اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد

اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و طراحی شهری

اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و طراحی شهری مورخ ۳ و ۴ و ۵ مرداد +راهنمایی کلی برای موفقیت در آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری :

پیرو انتشار اطلاعیه ای در سایت سازمان سنجش و هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش مورخ ۲۷/۳/۸۷ در خصوص اعلام اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های بورسیه و دارای شرایط خاص و هم‌چنین برنامه زمانی برگزاری آزمون تشریحی و یا پروژه عملی در کد رشته‌های ذیربط ، بدین وسیله به اطلاع داوطلبان هر یک از کد رشته‌های امتحانی ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸ آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال ۱۳۸۷ که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه دریافتی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌رساند که آزمون تشریحی و یا پروژه عملی کد رشته‌های مذکور در روزهای ۳/۵/۸۷، ۴/۵/۸۷ و ۵/۵/۸۷ منحصراً در شهرستان تهران برگزار خواهد شد. لذا داوطلبان هر یک از کد رشته‌های امتحانی فوق که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی بوده‌اند و فرم انتخاب رشته اینترنتی خود را در موعد مقرر تکمیل نموده‌اند، لازم است برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون با در دست داشتن شناسنامه یا کارت شناسایی عکسدار معتبر و اصل قبض رسید واریز مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال به حساب شماره ۷۴۸ خزانه‌داری کل قابل واریز در شعبه‌های بانک ملی ایران، بابت هزینه برگزاری یک نوبت آزمون تشریحی یا پروژه، از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ و از ساعت ۱۴ (۲ بعد از ظهر) لغایت ۱۸ (۶ بعد از ظهر) روزهای سه‌ شنبه و چهارشنبه ۱ و ۲/۵/۸۷ به دانشگاه تربیت معلم تهران واقع در تهران ـ خیابان انقلاب – دروازه دولت – خیابان خاقانی مراجعه نمایند.
ضمناً اضافه می‌نماید برای آندسته از داوطلبانی که مجاز به شرکت در آزمون دو پروژه می‌باشند، دو کارت ورود به جلسه صادر شده است که لازم است اینگونه داوطلبان نسبت به دریافت هر دو کارت ورود به جلسه اقدام نمایند و برای دریافت ۲ کارت ورود به جلسه، لازم است برای هرکارت، یک قبض رسید پرداخت مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال و یا جمعاً یک قبض ۶۰۰۰۰ ریال ارائه گردد.

۱- اطلاعات لازم پیرامون آزمون:

(۱ ) تعداد سؤالات و زمان پاسخگویی، محل برگزاری آزمون و سایر اطلاعات لازم به همراه کارت ورود به جلسه آزمون، به اطلاع داوطلبان گرامی خواهد رسید. (۲) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۱ (طراحی شهری) برای انجام آزمون عملی اسکیس دو برگ مقوای اشتنباخ ۷۰×۵۰، و دو برگ کاغذ a4 در جلسه آزمون داده خواهد شد. (۳) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۲ در رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی معماری اسلامی برای انجام آزمون عملی اسکیس یک برگ مقوای اشتنباخ، و دو برگ کاغذ a4 وبه داوطلبان رشته معماری منظر یک برگ مقوای اشتنباخ ۷۰*۵۰ ( قبلاً ۹۰*۶۰ اعلام شده بود که در این رابطه تجدید نظر شده است)، و دو برگ کاغذ a4 در جلسه آزمون داده خواهد شد.
(۴) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۷ در رشته‌های تحصیلی کارگردانی و ادبیات نمایشی به ترتیب برای انجام آزمون تشریحی درس تجزیه و تحلیل نمایشنامه و پروژه نمایشنامه نویسی یک دفترچه آزمون تشریحی به ضمیمه برگ سؤال در جلسه آزمون به داوطلبان داده خواهد شد که لازم است داوطلبان پاسخ سؤالها را در همان دفترچه بنویسند. ضمناً منابع آزمون تشریحی درس تجزیه و تحلیل نمایشنامه عبارتنداز: ریچارد سوم (ویلیام شکسپیر)، مرغابی وحشی (هنریک ایپسن)، پیک‌نیک در میدان جنگ (فرناندو آرابال)، کودک مدفون (سام شپارد)، شب‌بخیر مادر (مارشا نورمن)، دایی واینا (آنتوان چخوف)، آدم‌آدم است (برتولت برشت)، تعلیم ریتا (ویلی راسل)، گلن‌گری- گلن‌راس (دیویدممت)، هشتمین سفرسندباد (بهرام بیضایی).
(۵) به داوطلبان رشته تصویر متحرک (انیمیشن)، ارتباط تصویری، تصویرسازی و نقاشی از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ چند برگ تحریر a4 به صورت دفترچه به ضمیمه برگ سؤالات در جلسه آزمون داده خواهد شد و لازم است داوطلبان پاسخ مربوط یا طراحی مربوطه را در همان اوراق a4 (دفترچه پاسخگویی) درج و یا ترسیم نمایند. ضمناً به داوطلبان رشته نقاشی علاوه بر دفترچه برگ a4 یک برگ کاغذ اشتنباخ به ابعاد a3 داده خواهد شد. (۶) به داوطلبان رشته طراحی صنعتی از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ برای انجام پروژه عملی طراحی صنعتی سه برگ مقوای اشتنباخ ۷۰ * ۵۰ درجلسه آزمون داده خواهد شد.

۲- وسایلی که نیاز است داوطلبان به همراه داشته باشند :

(۱) ابزار ترسیمی و راندو باید توسط داوطلب تهیه و در جلسه آزمون مورد استفاده قرار دهد. (۲)داوطلبان رشته‌های تصویرمتحرک، نقاشی ، تصویرسازی و ارتباط تصویری از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ لازم است مداد سیاه ، روان نویس (ضخامت‌های مختلف )، مداد رنگی، خط کش، گونیا ، شابلون، مداد پاکن، لاک سفید و تخته شاسی که کاغذ a4 یا a3 روی آن به سهولت قرار گیرد، در جلسه آزمون به همراه داشته باشند . (۳) داوطلبان پروژه های اسکیس ( طراحی شهری، معماری ومعماری منظر) و طراحی صنعتی دوبرگ کاغذ پوستی در ابعاد ۷۰*۵۰ به همراه داشته باشند و از آوردن ابزاری مانند قلم‌مو، زغال طراحی و رنگ‌هایی مانند اکرلیک و گواش، پاستل گچی، پاستل روغنی و … اکیداً خودداری نمایند.

۳- تذکرهای مهم :

(۱) هیچیک از داوطلبان اجازه آوردن وسائل اضافی اعم از کتاب، جزوه، تلفن همراه، پیجر، نت‌بوک و هرگونه وسیله الکترونیکی مجهز به دوربین فیلمبرداری و یا عکس‌برداری و غیره(به جز موارد خواسته شده فوق )را ندارند.(۲) استفاده از هرگونه کتاب طراحی، کاغذ، (بجز آنهایی که در جلسه آزمون به داوطلب داده خواهد شد)، تصاویر متفرقه در جلسه آزمون اکیداً ممنوع بوده و درصورت مشاهده، تقلب محسوب می شود. (۳) در حین انجام پروژه قدم زدن، سرکشی برروی کار دیگران، هر نوع پرسش و پاسخ وکمک به همدیگر مجاز نبوده ودرصورت انجام آن به عنوان تقلب محسوب خواهدشد. (۴) هرگونه کولاژ کردن، چسباندن و نصب کردن مصالح متفرقه بر روی پروژه عملی یا تشریحی ممنوع می‌باشد. (۵) ازآنجائیکه داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ فقط می توانستند در آزمون دو رشته پروژه دار شرکت نمایند، چنانچه توسط برخی ازداوطلبان این موضوع رعایت نشده باشد،برای این دسته ازداوطلبان نیزبا توجه به اولویت‌های انتخابی که در زمان انتخاب رشته اعلام نموده اند ، فقط برای دو رشته پروژه دار کارت ورود به جلسه صادر می گردد.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
ضمیمه:
راهنمایی کلی برای موفقیت در اسکیس معماری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری
پرسش دانشجو: نحوه ارائه اسکیس ؟سیاه و سفید یا رنگی؟
پرسش دانشجو: سلام ، خسته نباشید. می خواستم بدونم برای اسکیس ارشد رنگی کار کنیم بهتره یا سیاه و سفید؟ چون من خودم در ارائه رنگی مشکل دارم می خواستم بدونم برای ژوری فرق می کنه؟
جواب : در حقیقت هیچ فرقی ندارد و در صورت تسلط بر یک نحوه ارائه به همان نحو ارائه فرمائید ولی جهت اطلاع اکثر اسکیسهای مطرح و اسکیسهای منتخب کنکورها یا به صورت تکرنگ و یا از ترکیب ۲ رنگ استفاده شده است.البته در بحث اسکیس طراحی شهری به دلیل نشان دادن کاربریهای مختلف با چند نوع رنگ در نشان دادن طرح کلی پلان مجموعه کار میشود و نیز در اسکیس معماری منظر معمولا تنالیته ای از رنگ های سبز به کار میرود.
راهنمایی کلی برای موفقیت در اسکیس معماری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری
۱-پیشنهاد میشود بر یک تکنیک تسلط کافی یافته و از همان استفاده کنید.
۲- توجه داشته باشید در اسکیس نوع رسیدن به طرح و به عبارتی “سیر از سوال به جواب” و نشان دادن پروسه طرح گاه بسیار مهم و برای نمره دهی هیات ژوری بسیار مهم است.
۳- همچنین نوع شیت بندی پروژه و نحوه قرار دادن اجزا در کادر نیز بسیار مهم و دارای اهمیت است.
۴- گاه نمودارها و دیاگرامهایی به صورتهای آنالیز پروژه پیشنهادی و همچنین نمادهای نشاندهنده کانسپت در روند طراحی و روند طراحی خود بسیار واجد اهمیت است.
۵- بر عناوین کاربری فضاهای پروژه تسلط کافی داشته باشید.به عنوان مثال برنامه فیزیکی یک موزه کوچک یا مجموعه فرهنگی یا سینما یا مسجد و غیره.یعنی قبلا باید نوع کاربری فضاها را بشناسید.
۶- بر چندین نوع و نمونه کاراکترهای ترسیمی فضایی انسان فیگور انسان حیوان ماشین درخت بوته گیاه فضای سبز جزییات و …تسلط کافی پیدا کنید تا بتوانید روز امتحان جهت هم طبیعی جلوه دادن فضاها و هم دادن مقیاس انسانی به آن استفاده کنید.
۷- برخی از مهمترین شیوه های بیان معماری گرافیکی در طراحی معماری را به خاطر بسپارید.
موفق باشید

دفتر معماری آرتور

طراحی و اجرای کناف

مزایای سیستم کناف

 در صورت استفاده از سقف کاذب کناف نسبت به سقف کاذب سنتی مزایای بسیاری در پی خواهیم داشت، از جمله : ســـــرعـــت، دقـــــت، کیـــــفـــیـــت، انــــعـــطـــــاف قابل ملاحظه طرح همچنین هـــزیــنـــه ها ی کمتر کناف نسبت به سیستم سنتی، عدم جــوش کاری و کاهش هزینه های برق، همچنین سهولت نظــافت واحد ها (به دلیل عدم به کار رفتن ملات)
*مقاومت  این سیستم در برابر زلزله : به علت سبکی وانعطاف پذیری بسیار بالا
*ایمنی : بدلیل اتصالات مناسب . در دیوارها و سقف های کاذب کناف معمولا اتصالات به صورت پیچی و مطابق ضوابط و آیین نامه های مدون انجام میشود.
*سرعت اجرای بالا :  سیستم کناف  در شرایط کاملا طبیعی ، با نیروی معقول  نسبت به سیستم سنتی تا ۴برابر سریع تر قابلیت اجرا را دارا میباشد !!

*اجرای راحت : به دلیل طراحی مناسب
*وزن کم و طبعا کاهش هزینه: به دلیل نوع ساختار سیستم (درصورت استفاده از این سیستم در دیوار نسبت به سیستم های متداول امروزی (مانند تری دی پنل) به دلیل کاهش وزن قابل توجه بار مرده،در صورت محاسبه، اسکلت سازه تا ۲۵% سبک تر میگردد که به دلیل این صرفه جویی عملا اجرای  دیوار کناف برای سازنده رایگان در می آید !! در صورتی که مهندسین محاسب بارگذاری را بر اساس دیوار کناف انجام دهند  تفاوت قابل توجه ابعاد تیر و ستون و سبک شدن اسکلت را خواهند دید.
*افزایش سطح مفید زیر بنا : به دلیل کاهش اشغال فضاتوسط دیوارها و پارتیشن های کناف
*عایق حرارتی مناسب : سیستم کناف در صورت اجرای اصولی به شدت عایق  حرارت می باشد.
*عایق صوتی مناسب : فراموش نکنید در اجرای اصولی دیوار کناف کلیه المانهای فلزی با نوار های عایق از زمین و سقف مجزا شده  و نیز دیوار کناف حتما باید تا سقف اصلی (نه سقف کاذب) ادامه یابد.

طراحی ویلا

*مقاوم در برابر آتش سوزی (پانلها  FR  شرکت کناف ایران)  مقاوم در برابر حریق
*مقام در برابر رطوبت (پانلهای MR  شرکت کناف ایران) مقاوم در برابر آتش
* قابلیت اجرا در کف تمام شده : بر خلاف پارتیشن های سنتی، پارتیشن های کناف پس از کف سازی، حتی بر روی سرامیک و سنگ (بدون تخریب) قابل اجرا می باشند از این رو بهترین گزینه جهت عملیات باز سازی می باشند.
* قابلیت فرم پذیری بالای کناف مخصوصاً در بحث دکوراتیو
*قابلیت تغییر فضاهای قدیمی وتبدیل به کاربریهای جدید با پتانسیل بالا کناف مناسبترین  سیستم جهت کارهای باز online casino سازی می باشد
*بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح مصرفی
*کاهش نخاله های ساختمانی به میزان قابل توجه (نسبت نخاله های ساختمان در  سیستم کناف نسبت به سیستم سنتی ۱ به ۵ میباشد!!! که موجب کاهش هزینه های حمل مصالح ، کاهش هزینه ی نظافت و کاهش هزینه های تخلیه نخاله ها از کارگاه میشود ، به میزان کاملا محسوس
*کاهش اکیپ های کارگری در ساختمان به دلیل سهولت و سرعت اجرای  سیستم کنافاکیپ های مختلف اجرای دیوار (اعم از دیوارچینی، گچ و خاک ، سفید کاری) به یک اکیپ اجرایی کاهش خواهد یافت! حتی در صورت اجرای سقف کاذب کناف به جای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس عملا در اجرای سقف کاذب اکیپ جوش کار ، رابیتس کار  و گچ گار سقف را فقط یک تیم انجام خواهد داد.

طراحی دکوراسیون داخلی

* عبور راحت تاسیسات از فضای مابین دیوار کناف  بدون هیچ گونه تخریب
*دسترسی سریع و مناسب به تاسیسات ساختمانی : دیوارها و سقف کاذب کناف به دلیل اتصال خشک (استفاده از پیچ و عدم استفاده از ملات) به راحتی قابل ترمیم میباشند ، همچنین در دیوار و سقف کاذب کناف در محل های پیش بینی شده دریچه های بازدید قرار می گیرد.
*صرفه جویی کلی در مصالح ساختمانی : چنانچه طراحی استراکچر ساختمان بر اساس سیستم کناف باشد موجب صرفه جویی در مصالح به خصوص فولاد و سیمان وبی نیازی از برخی از مصالح نظیر گچ و آهک و خاک می شود .
*بی نیازی کنافبه جوش کاری : به دلیل بالا بودن مشکلات استفاده از برق شهری جهت جوش کاریکناف جایگزینی مناسب برای روش های پر هزینه سنتی می باشد.
*جنبهای زیست محیطی :کاهش تولید زباله های ساختمانی غیر از صرفه جویی در هزینه دفع زباله هادرسطح ملی از جنبه حفاظت محیط زیست و استفاده بهینه از منابع کافی داری اهمیت است که همه با سیستم ساخت و ساز کناف میسر است.

 

ساختار فضایی خانه «نومنتانا» که در میان جنگل و در نزدیکی دریاچه‌ای احداث شده است الهام گرفته از خانه‌های روستایی و حومه شهری است که در آنها فارغ بودن از بافت‌های شهری امکان گستردگی بنا در سطح زمین و اضافه شدن ساختمان‌های الحاقی به حجم اصلی در طول زمان را فراهم آورده و در نهایت به فرمی ترکیبی، پیچیده و ناخوانا می‌انجامد. مالک این خانه«خانم نومنتانا» زنی میانسال است که به تنهایی در این خانه نقشی موثرداشته است. یکی از مهمترین خواسته‌های و حداکثر نزدیکی به طبیعت و اشراف بر پیرامون بنا بوده است. بدین ترتیب بنا به نحوی طراحی شده است که قابل پیش‌بینی نبوده و پویایی، سبکی و پیچیدگی به عنوان شاخصه‌های اصلی بنا، در تراس‌هایی وسیع، احجامی معلق با کنسول شده، دیوارهایی مایل و ترکیبی از سقف‌های تخت و شیبدار نمود یافته‌اند.

طراحی معماری ویلای چوبی

 

 

ترکیب فرم بنا به نحوی است که از تمامی بازشوهای آن می‌توان قسمت دیگری از حجم را مشاهده نمود. این بنا که درزمینی ناهموار قراردارد تنها در سمت ورودی با زمین هم تراز بوده و سایر قسمتهای بنا توسط ستون‌های باریک فولادی و خرپاهای چوبی بر فراز زمین قرار گرفته‌اند. ترکیب فرم بنا به نحوی است که از تمام بازشوهای آن می‌توان قسمت دیگری از حجم را مشاهده نمود. این بنا که در زمینی ناهموار قرار دارد تنها در سمت ورودی با زمین هم تراز بوده و سایر قسمت های بنا توسط ستو‌ن‌های باریک فولادی وخرپاهای چوبی بر فراز زمین قرار گرفته‌اند.

طراحی معماری ویلای چوبی

یکی دیگر از خواسته‌های مالک پرهیز از طراحی فضاهایی تخت و یکپارچه نظیر «خانه شیشه‌ای» اثر «فلیپ جانسون» و الهام از فضاهای داخلی خانه‌های ژاپنی است که در انها راهروها مجموعه‌ای اتاق‌های کوچک را به یکدیگر متصل می‌کنند که در فصل‌های مختلف سال به راحتی از فضاهای اصلی خانه حذف یا به آن اضافه می‌گردند. بدین ترتیب و در جهت احترام به خواسته‌ها و ویژگی‌های جنسی و سنی مالک، معمار نه تنها در مکان یابی فضاها از الگوی خانه‌های سنتی ژاپنی پیروی نموده است، بلکه تمامی بازشوها به نحوی طراحی شده‌اند که گویی طبیعت را در کادرهایی مشخص برای نقاش قاب گرفته‌اند. در این میان تنها فضایی که فارغ از پیچیدگی های فرمال خانه، به سادگی و در قالب حجمی صلب در دل طبیعت قرار گرفته است، استودیو و آتلیه کار مالک می باشد.

طراحی معماری ویلای چوبی

کتابخانه اولین فضایی است که پس از ورود به اجبار می بایست از آن گذر نمود. در مجاورت این فضا نشیمنی کوچک و در مرکز آن مکعبی از فولاد و شیشه قرار دارد که در واقع نورگیری است که نور طبیعی را کنترل کرده و به صورت یکنواخت در فضای کتابخانه که در پیرامون آن واقع شده است پخش می‌کند. این نورگیر به صورت فرمی عمودی و سیاه رنگ در حجم بنا نیز شاخص می‌باشد. کوریدورها که رایج‌ترین شاخصه‌ در الگوی ویلاهای آمریکایی می‌باشند، در این بنا نیز نقشی مهم را بر عهده دارند. پس از عبور از کتابخانه پیداست که فضاهای عمومی و خسوصی خانه در دو راستای عمود بر هم از یکدیگر تفکیک شده‌اند. در یکسو غذاخوری، آشپرخانه و نشیمن مهمان و در سوی دیگر اتاق خواب، حمام و اتاق تعویض لباس قرار گرفته‌اند. دسترسی به انبار و پارکینگ سرپوشیده نیز که پایینتر از سطح ورودی قرار دارند از محل تقاطع دو راهرو ممکن می‌باشد. در طبقه دوم بنا نیز راهرویی با دیواره‌ای شیشه‌ای کتابخانه، سوئیت خواب مهمان و آتلیه‌ای کوچک که در حجم شاخص می باشد را به یکدیگر پیوند می‌زند.

طراحی معماری ویلای چوبی

دیواره‌های داخلی بنا به رنگ سفید بوده و جنس کف در اکثر فضاهای خانه از چوب طبیعی می‌باشد. در این میان پله‌های آلومینیومی کتابخانه و نورگیر فولادی که در تضاد با دیگر مصالح به کار رفته در داخل می باشند در شاخص نمودن کتابخانه موثر بوده اند. قاب‌های چوبی جهت هماهنگی با بنا به رنگ سیاه رنگ آمیزی شده اند. همچون فرم پیچیده بنا، درک ساختار فضاهای داخلی این خانه نیز که گویی در میان طبیعت رشد نموده است در کوتاه مدت ممکن نبوده و تنها مالک خانه است که بر چگونگی پیوند و چیدمان فضاها اشراف دارد.

طراحی معماری ویلای چوبی

 

نام پروژه: Nomentana Residence

معمار: Scogin Elam and Bray

موقعیت بنا: Lovell, Maine-USA

زمان ساخت: ۱۹۹۷

در حقیقت هیچ بخش این مکعب آبی رنگ پنهان نیست. از این رو سانتا مبروجیو این خانه کانسپشوال شیشه‌ یی  را در یک منطقه جنگلی دورافتاده پاکسازی شده به تصویر کشیده که از دید سایرین پنهان است.

این خانه اکنون در نمایشگاهی خیابان پورتلند لندن قلبل دید است و تصاویر آن برای نمایش مجموعه لوازم خانگی شیشه ‌یی سانتامبروجیو مورد استفاده قرار گرفته است.این خانه به سفارش یک مشتری ساخته شده و هدف آن القای یک شکل شفاف به یک شیوه دقیق و اساسی از درک فضاها در آنها بوده است.

این خانه شیشه ‌یی با شیشه‌های هفت میلیمتری به شیوه خاصی گرم شده که ساکنان آن را از عناصر محافظت می‌کند. خانه مفهومی شیشه ‌یی با قیمت چهار هزار پوند بر متر مربع دارای سه اتاق خواب  بوده و هزینه کلی آن در حدود ۴۰۰ هزار پوند خواهد بود. تقریبا تمام جنبه‌های این خانه از میز غذاخوری گرفته تا پله‌ها از شیشه بوده اما وسایل راحتی مانند تختخواب هنوز همان ساختار قبلی خود را حفظ کرده‌اند.معماری مینیمالیستی گواه اینگونه طراحی است. استفاده از شیشه به صورت نمادین در این خانه بیان کننده سادگی و شفافیت است. هویدا بودن تمام عناصر موجود در این خانه سبب پیوستگی درون و بیرون شده است. مفهومی که سبب پیوند ابژه انسان ساخت با طبیعت پیرامون آن است.همچنین استفاده از متریال شیشیه در این ویلا، با اقلیم منطقه نیز از بعد زیبا شناسی در همخوانی است.

طراحی معماری خانه شیشه ای

طراحی معماری خانه شیشه ای

196836_884_400

196837_868_400

این خانه دارای پلان مستطیل شکل و یکدست با بازشوهای بزرگ است شکل کلی این ویلا از مکعبهای مختلف با فرمهای صفحه ای می باشد. معماران این مجموعه سعی بر طراحی بنایی مینیمالیستی داشته اند که در حین سادگی بسیار کاربردی باشد که در تمام قسمتهای ساختمان نور کافی و تهویه وجود داشته باشد.

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-طراحی معماری ویلا Brouse Scherer House -1

کارفرمای این ویلا یک زن و شوهر بودند که از نیویورک و شلوغی شهر به این منطقه آمده بودند و خواهان فضایی بودند که در وحله اول آرامش بخش باشد .

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-طراحی معماری ویلا Brouse Scherer House -7

طرح این ویلا سازه ای دو طبقه و چوبی با روکش گچ دارد. طبقه اول شامل ۴ بخش یا ۴ مکعب شامل دو اتاق خواب ، آشپزخانه و نشیمن منتهی به باغ است. معمار این ویلا می گوید: ” من واقعاً عاشق راههایی هستم که خانه را به باغ زیبا مرتبط می کند.”

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-طراحی معماری ویلا Brouse Scherer House -5

بعد از پارکینگ درقسمت جلویی خانه بر خیابان میهمانها باید از یک راه سرپوشیده وارد شوند که از یک سمت به باغ و از سمت دیگر به نشیمن خانه می رسد که این یکی از خصوصیات سبک مدرن می باشد.

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-طراحی معماری ویلا Brouse Scherer House -6

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-Studio-3

Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-Studio-2

 

http://archrecord.construction.com/residential/hotm/2012/11/Brous-Scherer-House-James-Gauer-Bildsten-Sherwin-Design-Studio.asp

 

کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری

 

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

 

 

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

این پروژه به صورت ارگانیک گسترش یافته تا پاسخگوی نیازهای مشتری باشد که سفارش ساخت بنا را در یک سایت ۷۰۰۰ متری داده است که اطراف سایت با درختهای کاج سفید پناه شده است.استفاده از متریال با کیفیت و اقتصادی از موارد مهم در توجه به طراحی بود.توجه به مواد و مصالح مناسب بدلیل اقلیم مرطوب منطقه بوده واستفاده  زیاد از چوب بدلیل بوم اورد بودن و نزدیکی بنا به جنگل است.

پلان بصورت خطی و ال شکل طراحی شده به دلیل استفاده هر چه بیشتر از طبیعت و فضای اطراف و همچنین ایجاد راهروهای باریک و تاریک و پنجره های سقفی و مجموعه ای از صفحات و فضاهای شیشه ای محافظت شده برای ساکنان و همسایگان. سازه بنا طوری فلزی است البته در ترکیب با چوب و استفاده از دیوارهای باربر و پروفیل های فولادی.

طراحی معماری خانه ای زیبا

طراحی معماری خانه ای زیبا

 

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

 

طراحی معماری خانه ای زیبا

طراحی معماری خانه ای در اسپانیا ، کادیز

تفکر در مورد مکان زندگی همیشه به عنوان هسته مرکزی روابط انسان و محیط بوده است . پیتر ایزنمن در این طرح برای یک خانه در مورد مفهوم حس مکان و چگونگی خانه تاثیر پذیری آن با ادراک متفاوت از جهان ، تحقیقاتی به عمل آورده است . وی از خطوط مکان خانه ها در محورهای کاردو و دکومانوس که از محور شهر سازی رمی هستند استفاده نموده .

از زمان رمی ها ، انسان مکان را به عنوان یک اثر، چه چهار راه، چه میدان ، مکانی در جنگل یا پلی روی رودخانه در جدال برای غلبه بر طبیعت تعریف کرده است . امروزه دو مسئله برای مورد سوال قرار دادن ساختارهای سنتی ساخت و ساز اتفاق افتاده است .

 

طراحی معماری خانه گوآردیولا

 

اول اینکه فن آوری طبیعت را تحت سلطه خود در آورده است ، خودرو و هواپیما ، با ویژگی دسترسی نامحدود خود ، تمام ابزار آلات قرن نوزده را از دور خارج ساخته است . دوم اینکه نظرات و تفکرات مدرن ، تفکرات سنتی را غیر معقول معرفی کرده اند. چالش های فوق دلایل سنتی سرکوب شده اند ، اما در موقعیت جدید بشری ، دیگر این ایده ها سرکوب نمیشوند . در معماری همواره این مسئله مطرح بوده که آیا نقش بشر در غلبه بر طبیعت مشخص است و به علاوه در شناسایی آن مکانی که اغلب هیچ فضایی را دربر ندارد چه میکند؟(سرزمین آرمانی – اتوپیا).

طراحی معماری خانه گوآردیولا

با نابودی سنتها، ساختارهای مکانی سنتی نیز از بین رفته اند. از دوره های کلاسیک تعریف دیگری از مکان که این دو تضاد سنتی را در برداشته، وجود داشته است . این مسئله در کتاب تیمائوس افلاطون در تعریف از کورا به عنوان چیزی میان مکان و هدف و در میان ظرف آن چه در آن است. مطرح شده است . از نظر افلاطون ، ظرف مانند ماسه در ساحل است : شی یا مکان نیست بلکه ثبت جریانات آب است که با هر موج که به ساحل می رسند اثر خود را بر روی آن میگذارند. با هر موج موفقی که درآ« ایجاد میشود اثری از جزر ومدهای بلند را از خود بر جای میگذارد.

Guardiola House-004

بیشتر به عنوان پایی که اثر خود را روی ماسه ها گذاشته و ماسه ها نیز بر روی آن باقی می ماننند . این عملکردها خارج از هر گونه نظم منطقی و طبیعی است آ«ها یا هر دو هستند یا هیچکدام . این خانه به عنوان تجلی برای ظرفی است که اثرات عقلی و اخلاقی اجزای تشکیل دهنده آن هستند و میان طبیعت و خرده ، منطق و آشوب و اربسک وجود دارد. این خانه ساختار شکنی کرده زیرا در آ« هم ساختار و هم تجسم به طور همزمان به وقوع می پیوندند. سه سطح فرعی و به شکل ال(L) ، همیشه به هم پیوسته هستند این تعابیر متغیر در ابزار این خانه نیز مشخص هستند .

از نظر بیرونی و درونی با ساختارهای سنتی متفاوت است، نه چیزی را در بر گرفته و نه چیزی واقع شده است . چنین به نظرمی رسد که از موادی ساخته شده که مدام تغییر شکل می دهند و با تأثیر از آنچه مانده شکل گرفته اند. بنابراین ساختارهای برگرفته شده که از ثبت جریانات و تغییرات شکل گرفته اند، نه اسکلت هستند و نه هدف.

طراحی معماری خانه گوآردیولا

در نهایت ، این مسئله دوباره در سطح دو نیم دایره به شکل کاشیهای شیشه ای و غیر شیشه ای ظاهر میشود، و نیم دایره های باقیمانده با یک سری گچ بری سفید و صورتی بر روی سطح آن برای ایجاد تعابیر دوگانه ، نشان داده شده اند.

طراحی معماری خانه گوآردیولا

این خانه نه اثری اکسپرسیونیستی است و نه از نظر مکانیکی دقیق است خانه دارای مشخصات یک برخورد کنترل شده از یک خط می باشد که به طرف پایین کشیده شده و پاک نمشود ، اما در خطوط آن پیچیدگی عواقب و انعکاسهای غیر قابل پیش بینی وجود دارد.

طراحی معماری خانه گوآردیولا

این نکته که “نورمن فاستر” در طول چهار دهه طراحی معماری همواره در صدر بهترین معماران زمان بوده است، حکایت از هوش استادانه او در درک صحیح تغییرات زمان ، تکنولوژی، زیبایی شناسی و نیازهای مردم هر دهه دارد. او که متولد ۱۹۳۵ در شهر منچستر در انگلستان است تحصیلات معماری را در دانشکده معماری منچستر آغاز کرد و در دانشگاه ییل در آمریکا به پایان رساند. نگاه متفاوت او به ساختار سازه و علاقه بیش از حد او به آفرینش ساختارهایی نو با مصالحی مدرن چون شیشه و فولاد را در اولین آثارش مانند (سه خانه پلکانی در لندن – ۱۹۶۴) نیز می توان مشاهده کرد. دقت، ظرافت و پشتکار ” فاستر” در فاصله کوتاهی از آغاز فعالیت حرفه ایش او را در معماری انگلستان شاخص کرد و دریافت مدال طلای RIBA  در سال ۱۹۸۳ شهرت او را از مرزهای انگلستان فراتر برد.

albion-riverside-طراحی معماری پروژه مجتمع مسکونی Albion Riverside

طراحی معماری پروژه مجتمع مسکونی Albion Riverside

نام پروژه : Albion Riverside

معمار : نورمن فاستر و شرکا Norman Foster & Partners

موقعیت بنا : انگلیس – لندن London – England

زمان ساخت : ۱۹۹۸- ۲۰۰۳

 

 

آثار او در این چهار دهه به خوبی بیانگر برداشت های او از تغییرات سریع معماری قرن بیستم است و تنها دقت و ظرافت او در نمایش ساختارهای متفاوت سازه در آثارش، او را به معماران سازه گرایی چون “پل رودولف” و “کالاتراوا” نزدیک می سازد؛ اما با این اوصاف هرگز نمی توان او را در مکتب یا سبک به خصوصی محدود نمود.

albion-riverside-طراحی معماری پروژه مجتمع مسکونی Albion Riverside

فرم سیال و منحنی واری که فاستر در طراحی مجتمع مسکونی Albion  به تماشا گذاشته است، بی ارتباط با قرارگیری این مجتمع در ساحل رودخانه پیچ در پیچ Thames  نبوده است. این ایده با زیبایی و وقار تمام در کنار ساحل رودخانه نشسته و هیچ آثاری از خودنمایی در تناسبات حجم، ارتفاع و حتی در متریال های نما به چشم نمی خورد.

طراحی معماری پروژه مجتمع مسکونی Albion Riverside

در نمای رو به رودخانه، بالکن ها با حفاظ های شیشه ای ظریف، به فرم منحنی شکل گرفته است، حال آنکه نمای جنوبی ساختمان در یک شبکه نازک آلومینیومی ، پنهان و تنها بوسیله عقب نشینی بالکن ها و پنجره ها شکافته شده است. فرم سقف این مجتمع نیز ادامه شبکه منحنی در نمای جنوبی است و گشودگی هایی که در آن به چشم می خورد . بالکن های واحدهای دوبلکس طبقات آخر می باشند. تکنولوژی این سقف و بازشوهایی که در سقف قرار دارند یکی از پیشرفته ترین سیستم های اجرای سقف می باشد. انحنای توده نسبت به پیاده روی ساحل رودخانه در جهت خلق فضای باز عمومی و تعریف ورودی های اصلی توده بسیار موفق بوده است. این مجموعه از سه ساختمان مجزا تشکیل شده است؛ که به وسیله یک فضای عمومی و مغازه ها و کافه ها به هم متصل شده اند و پارکینگ ها نیز در زیرزمین جای گرفته اند.

طراحی معماری پروژه مجتمع مسکونی Albion Riverside

مجتمع شامل ۱۸۵ واحد آپارتمانی یک تا چهار خوابه در دوازده طبقه می باشد که از این تعداد، ۱۲ واحد دوبلکس در دو طبقه بالایی ساختمان قرار گرفته اند . در تمامی واحدها دیواره های داخلی انعطاف پذیر و متحرک هستند و امکان خلق فضاهایی متفاوت را به وجود می آورند.

http://www.fosterandpartners.com/Projects/1001/Default.aspx

کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری

 

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

جنبشی که در حدود سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۴۰ در اروپا به راه افتاد.

ž      مدرنیته: تلاش برای محوریت بخشیدن به انسان و به خصوص عقل انسانی در تمام جهات

ž      مدرنیسم: نهضت های زیبایی شناسی قرن بیستم

ž      معماری مدرنیسم در غالب سبک بین المللی ظاهر شد.

ž      جنبشی در نفی مکتب های سنتی و به دنبال اصول معماری جهانی که در آن خانه و مراکز تجاری از یک قواعد تبعیت می کردند

ž      این معماری دارای نظمی خردمندانه و کاربردی، با استفاده از مصالح جدید مثل شیشه، بتن و فولاد استفاده می کنند.

New-Picture-(4)

دانلود فایل پاورپوینت در ادامه مطلب

ž    دانلود فایل پاورپوینت powerpoint

از نظر ایدئولوژی:

  1. سبک جهانی یا بی سبکی
  2. کمال طلب و ایده آلیست
  3. فرم جبری، فرم ناشی از عملکرد
  4. روح زمان
  5. هنرمند به عنوان شفابخش و پیامبر
  6. برگزیده جویی به جای همه کس
  7. واجد تمامیت و جامعیت
  8. معمار به عنوان نجات دهنده

ž      از نظر سبک:

  1. صراحت و رابطه مستقیم
  2. سادگی
  3. تک فضایی مناسب هر مقصودی
  4. فرم انتزاعی
  5. خلوص
  6. زیبایی ماشینی، منطق سهل و مستقیم
  7. ضد تزئینات
  8. ضد خاطرات تاریخی
  9. ضد نماد سازی

ž      از نظر ایده های طراحی:

  1. شهر در پارک
  2. جدایی بخش های مخبلف ساختمان بر اساس عملکرد
  3. پوست و استخوان
  4. حجم و نه توده
  5. برج سازی و بلند مرتبه سازی
  6. شفافیت
  7. غیر قرینگی و منظم بودن
  8. به هم پیوستگی متوازن

پیشتازان مدرنیسم

ž      آدولف لوس: مخالفت شدید با تزینیات “تزیین جنایت است” ← مقاله: تزیین و جنایت در ۱۹۰۸ لوس معتقد است معماری فقط در دو مورد می تواند به هنر نزدیک شود: طرح مقبره ها و طرح بناهای یاد بود. در موارد دیگر چون معماری باید به عملکرد و مقصودی پاسخ دهد در مرحله هنر قرار نمی گیرد. دو ویژگی آثار لوس: – اجتناب از طرح های معمول زمانه – عریان ساختن معماری چنان که واقعاً هست.

خانه اشتاینر

معماری مدرنیسم

ž      معماری یک حرفه است نه یک هنر

ž      فرم وقتی زیباست که نشانه کارکرد و عملکرد خود باشد

ž      او اولین کسی است که تغییرات به وجود آمده بر اثر انقلاب صنعتی به درستی درک نمود و به شکلی بسیار موثر برسادگی و بی پیرایگی به عنوان بهترین واکنش در برابر فقدان هویت اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی تاکید ورزید.

معماری مدرنیسم

لوکوربوزیه روح ناآرام (به تعبیر منوچهر مزینی)

v      چارلز ادوارد ژانره، مشهور به لوکوربوزیه در ۶اکتبرسال ۱۸۸۷در سوئیس، متولد شد. وی یک معمار، طراح ، شهرساز، نویسنده ونیز نقاش فرانسوی- سوئیسی بودکه نقش تعیین کننده ای را درتوسعه معماری مدرن بازی کرد.

v      تحت تعلیم آگوست پره، میس ون دروهه، والتر گروپیوس

v      مقاله به سوی یک معماری در سال ۱۹۲۷٫٫٫٫٫٫تفکر مجدد در مورد معماری در عصر جدید

v       در دهه های ۱۹۲۰ و۳۰ مهم ترین کارهای لوکوربوزیه در برنامه یزی شهری بود

v      او عقاید کاملا متفاوتی از آسایش، جوامع سطح پایین ارایه شده توسط طراحان اولیه شهرهای باغی، را پیش برد.

v      در طول این مدت ۲۰ سال : ویلاهای بسیار و چندین مجتمع آپارتمانی کوچک و ساختمانهای اداری ساخت.با استفاده از گوشه های تند(شدید)، ظاهری یکدست و حجم های هندسی، او زبانی خلق کرد، آنچه که او ” منشورهای ناب” نامید

بلوکهای بتونی مستطیلی، فولاد و شیشه، معمولا در سطحی بالاتر از زمین بر روی پایه های بلند بالا می رفتندو اغلب با باغهایی بر روی  بام که برای جبران منطقه قابل استفاده از دست رفته در سطح زمین برنامه ریزی شده بودند.

معماری مدرنیسم

لوکوربوزیه

ž      لوکوربوزیه چنین می نویسد: ” سنگ را به کار می برید از چوب و بتن استفاده می کنید و از این مصالح خانه ها و کاخها می سازید …”

ž      دو ویژگی لوکوربوزیه: منطق گرا و شاعر
“خانه، ماشینی برای زیستن” ← تأکید بر عملکرد و سودمندی ← منطق گرایی
” معماری بازی احجام در زیر نور” ← شاعرانه ← تندیس گونه

ž      پنج اصل لوکوبوزیه: ۱- پیلوتی ۲- بام، باغچه ۳- پلان آزاد

ž       ۴- نمای آزاد ۵- پنجره های طولی
از۱۹۲۲ تقریبا در اکثر آثار از این اصول پیروی می کرد. توجه به معماری خانه -به خانه آزادی بیشتر دهد. – فضای داخل را به خارج متصل کند. – فضای داخل را بتوان بصورت دلخواه تغییر داد. (انعطاف پذیری)

ž      او در اواخر عمر اصول خودش را نقد کرد. لوکوربوزیه ۵ اصل خود را در ۱۹۲۳ اعلام کرد و ۱۹۵۵ اصول خود را نقد نمود. در آخرین کنگره سیام گفته است: “آقایان دوستان به تغییر زمان توجه کنید.”

خانه ماشینی است برای زندگی

New-Picture-(3)

خانه دم اینو

New-Picture-(4)

ویلا ساووا

معماری مدرنیسم

معماری مدرنیسم

مجموعه آپارتمانی مارسی

ستون های بتنی که از داخل آنها تاسیسات عبور کرده است
طبقات ۷ و ۸ شامل تسلیهات و تجهیزات جمعی
تلفیق معماری و شهرسازی

New-Picture-(7)

 

ž      نمازخانه رونشان یا کلیسای رونشان

ž      گرایش تندیس گرایانه در رونشان مشهود است.

ž      سه ویژگی برجسته کوربوزیه: تندسیگرایی، سازه گرایی و بروتالیسم (توجه به ماهیت مصالح)

ž      تندیسی یکپارچه با سقفی تیره

معماری مدرنیسم

شهر چندیگار

ž      شبکه دسترسی شطرنجی

ž      هفت راه با درجه اهمیت های متفاوت

ž      بر اساس ۱۶ طبقه اجتماعی

ž      ۱۳ نوع مسکن متفاوت

ž      مرکز اداری وسیع در خارج از شهر

کاخ دادگستری شهر چندیگار

معماری مدرنیسم

میس وندررو

ž      اکنون در ساختمان موضوع استخوان و پوست مطرح است

ž      میس وندروهه در طرح های خود به ندرت از خطوط منحنی یا مورب استفاده میکردند. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماربود .

ž      سالهای ۱۹۲۱ تا ۲۴ چهار طرح بسیار خوب برای بنا های بلند، ویلا و ادارات ارائه نمود

ویژگی ها: سطوح صاف یکپارچه بدون هیچ گونه تزیین، بدون برجستگی یا فرو رفتگی. پیوند خوردن پنجره ها – تأکید بر سطوح افقی، حذف بام های شیب دار

 

خانه ییلاقی بتنی

طرح خانه بر اساس ایده پلان آزاد و فضای سیال بود و فضا ها در آن سمبلی از “فضای آزاد زندگی”.

معماری مدرنیسم

کلمات کلیدی : سبک های معماری، معماری دیکانستراکشن،معماری مدرنیسم

 دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی

شرکت بین المللی معماری   “kohn Pedersen fox” معروف به KPF  طرح پیشنهادی خود را به نام بلوک H، برای منطقه بازرگانی yongsan در شهر سئول از کشور کره جنوبی را ارائه دادند.

اقامتگاه های مجلل پنج ستاره با خدمات بیشماری در فضایی با مساحت ۱۶۷۲۲۵ مترمربع ساخته خواهند شد.

۱۴۶۰۰ مترمربع از این مساحت در بخش شمال شرقی این منطقه به یک برج بلند ۳۸۵ متری اختصاص دارد.

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

شکل پروژه‌های توسعه از مرکز به سمت سه بال مجزا برای آپارتمان‌ها و اتاق‌های هتل با نور طبیعی، مناظر دراماتیک با حفظ حریم خصوصی است.

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

شکل پروژه‌های توسعه از مرکز به سمت سه بال مجزا برای آپارتمان‌ها و اتاق‌های هتل با نور طبیعی، مناظر دراماتیک با حفظ حریم خصوصی است.

بخش میانی به سمت پارک yongsan است. اتاق‌های مهمان زوایای دید بزرگی از داخل فضای اتاق دارد در حالی که از حداکثر خلوتش از اتاق مجاور استفاده می‌کند.

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

این برج مجهز به کازینو، فروشگاه، استخر آبگرم و یک ساختمان در طبقه همکف (ساختمان پایه) برای تطبیق دادن یک سالن بزرگ ضیافت و دیگر امکانات است.

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

برنامه‌ها همگی یک فرم واحد دارند. دفاتر و مساکن با پالت مواد مختلف مشخص شده‌اند. عناصر جامد در نما به عنوان یک الگوی پویا بر روی سطوح غیرتکراری قرار گرفته‌اند. پوسته از تخته سنگ در پایه شروع شده و در بالای ساختمان به انتهای ساخت فلزی می‌رسد.

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

مدیر طراحی KPF اظهار داشت: «هدف ما از طراحی این پروژه برقراری ارتباط با زندگی خیابانی، شهر جدید yongsan، وبافت بزرگتر شهر سئول بود. ما این حرکت را با یک رویکرد اندیشمندانه در مورد برنامه، موقعیت و نوع ساختمان انجام دادیم.»

طراحی معماری فوق العاده ساختمان تجاری بازرگانی -yongsan-ibd-seou

کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری

 

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

دو خانه شخصی که توسط دو برادر که برای خانواده خود این خانه را طراحی کرده اند. درخوات کارفرما مبنی بر اینکه نمی خواستند فضای عمومی ما بین دو ساختمان تقسیم شود که دو خانواده به عنوان باغ و فضای سبز عمومی استفاده کنند. و این نشاندهنده توجه به طبیعت و ارگانیک بودن پروژه خانه های مسکونی می باشد.

خصوصیت متمایز این پروژه این است که خانه ها یکسان و مشابه به نظر برسند به این عنوان که آنها در یک طرح یکسان واقع شده اند و پلان مشابهی دارند.

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

بنابراین برای شبیه ماندن زبان طراحی یکسانی مورد نیاز است.

 

درطول ساخت این خانه پارامتر اصلی هزینه بود. و این بحث را به چالش کشید تا بدنبال متریال جانشین باشد که بدون آسیب رسیدن به طرح قیمت نهایی را پایین آورد. و در کل با استفاده از متریال خوب و طرح خوب بتوان ساختمانی مینیمال با طراحی متفاوت و مدولار با استفاده از صفحات متنوع در هر چهار نمای ساختمان و همچنین توجه به نمای پنجم که طراحی بام است و طراحی محوطه با در نظر گرفتن طبیعت و طراحی استخر با نورپردازی اصولی و خیره کننده ،طراحی وساخته شود.

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

حیاط و اتاق نیایش با کار کردن با دیوار حائل در هر خانه و جدا کردن فضاهای مشترک مانند ناهارخوری و نشیمن. و فضاهایی با دو برابر ارتفاع در هر دو خانه فضاهای مشترک می سازندکه بزرگ به نظر می رسد. این نقاط همچنین برای حفظ ارتباط بصری بین دو نقطه کمک می کند.

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

مفهوم داشتن یک باغ زیبا که از داخل خانه دیده شود در هر دو پروژه مشابه به نظر می رسد. طراح اعتقاد دارد که کارفرما باید لذت از فضای باغ و چشم اندازهای آن حتی زمانی که آنها در خانه نشسته اند و در حال استراحت هستند نیز لذت ببرد.

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

Dual House / VPA Architects   طراحی معماری جالب خانه دوگانه_du

کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری

 

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

طراحی و معماری داخلی ساختمان اداری سفارت

این ساختمان از دو حجم تشکیل شده که به شکل  ربع دایره  است بخش اول که محل کار مدیریت همراه با یک واحد آپارتمان مسکونی در طبقه بالاتر قرار دارد و دارای  یک سالن وسیع و اتاق ناهارخوری است که کنار یک تراس با دسترسی به Roof garden قرار گرفته است .

Australi-طراحی و معماری داخلی ساختمان اداری سفارت

سالن و فضای ناهارخوری برای پذیرایی ازتعداد زیادی مهمان با دربهای چرخان که امکان دسترسی را در طول پذیرایی فراهم میکند،طراحی شده است.شومینه ساده ای که مجاور فضای سبز حیات باز قرار گرفته اتاق را از فضای خصوصی جدا می کند.سقف متشکل از تیرهای بتنی پیش ساخته و اکسپوزد که فرم خاصی دارند می باشد..مبلمان فضا شامل صندلی های کلاسیکی است که میس وندروهه و بریر طراحی کرده اند.و تمرکز بصری روی یک نقاشی استرالیاییست.

Australi-Embassy5

ساختمان دوم شامل آپارتمانهای کارمندان و اقامتگاه سفیر یونسکو در طبقه بالاست.آپارتمانها در سطوح مختلف طراحی شده اند که این سیستم باعث شده تمام فضاهای زندگی ۳۴ واحد آپارتمان به سمت برج ایفل و رودخانه سین دید داشته باشند.تعداد زیادی از اتاق خواب های مورد نیاز در سمت مخالف قرار گرفته که وجه خمیده حجم را تشکیل داده اند. آپارتمان ها در ابعاد مختلف شامل یک تا پنج اتاق خواب با روشهای متفاوت زندگی طراحی شده اند.تنها ۴ راهروی دسترسی داخلی در ساختمان ۹ طبقه و۲ طبقه مجزا وجود دارد.

Austral-Embassy4

Australi-Embassy6

Australi-Embassy2

Australi-Embassy8

Austra-Embassy1

کلمات کلیدی : طراحی معماری اداری, طراحی داخلی دفتر اداری، طراحی معماری ساختمان های اداری

این برج در مرکز قرار محله مسکونی بیروت با الهام از فرم شهری شکل گرفته. واقع در نزدیکی بزرگراهی که حلقه متصل کننده شرق و غرب بیروت است و مشرف به مرکز شهر، میدان شهدا و ساحل دریا، این برج مسکونی در عمل به عنوان یک رصدخانه ‘، متشکل از یک تپه ، ارائه دهنده  همزمان تنوع و وحدت. این پروژه برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا بر اساس منطقه طرح، در ضمن ارائه متنوع در آپارتمان های مختلف.

Arch2o-Beirut-Observatory-طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

این برج در مرکز قرار محله مسکونی بیروت با الهام از فرم شهری شکل گرفته. واقع در نزدیکی بزرگراهی که حلقه متصل کننده شرق و غرب بیروت است و مشرف به مرکز شهر، میدان شهدا و ساحل دریا، این برج مسکونی در عمل به عنوان یک رصدخانه ‘، متشکل از یک تپه ، ارائه دهنده  همزمان تنوع و وحدت. این پروژه برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا بر اساس منطقه طرح، در ضمن ارائه متنوع در آپارتمان های مختلف.

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

بالکن ها و تراس ها به صورت کنسول نشانه خود را از نوع بافت شهری موجود در بیروت گرفته ، انتقال از گستره افقی به یک ترکیب بندی عمودی، با دیدگاه های پانوراما از شهر و دریا.  تعبیه هواکش سایه محافظت از قرار گرفتن در معرض بیش از حد شرقی و غربی در حالی که اضافه کردن حفظ حریم خصوصی و فراهم کردن فرصتی برای نمایش صفحه عمودی “سبز” است که به عنوان یک عنصر وحدت بخش در نما عمل میکند.

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

طراحی معماری قوی برج رصدخانه بیروت

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳