گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
جدول سبک های معماری
سبک معماری: رمانتیک
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– گرایش به مسائل رومانتیک – مقید بودن به احساس و عاطفه
|
– هیجان و عاطفه – شعر – خیال |
– آزادی تخیل – قالب شکنی – شور و هیجان رویا – شهر گریزی و روستا پرستی – چیرگی احساس بر عقل |
– چارلز بری |
– چارلز بری – پیوجبین |
– ساختمان پارلمانت انگلیس
|
– چارلز بری و پیوجبین |
۱۸۶۸
|
سبک معماری: رئالیسم (مکتب شیکاگو)
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– بیان صادقانه هدف ساختمان – کاربرد و واقعیت
|
– انقلاب صنعتی – سرعت و صرفهجویی بیشتر در ساختمانسازی و به حداقل رساندن احتمال وقوع آتشسوزی – چدن، آهن، شمش – منشور اولیه معماری مدرن – تکنولوژی مصالح جدید |
– شکل از کارکرد تبعیت میکند (فرم تابع عملکرد) – استفاده اندک از تزئینات |
– لویی سالیوان |
لویی سالیوان معروفترین معمار این سبک |
– برج ایفل Auditorium Buibling |
– گوستاو ایفل – سالیوان |
– – ۱۸۸۶ |
سبک معماری: هنرنو(آرت نوو)
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– طبیعت و رومانتیک – نمادگرایی و سمبولیسم |
– معماران فردگرایی – فرمهای نباتی خطوط منحنی و حسی از حرکت – تصاویر انتزاعی – رنگآمیزی افراطی – تازگی – آزادی بیبند و بار
|
– زیباگرایی – رهایی از فشارهای تکنولوژی یک محیط – جدایی از گذشته و ابداع فرمهای جدید |
– آنتونی گائودی |
– آنتونی گائودی – هگتورگیومارد – اولبریچ |
– سردر ورودی ایستگاه مترو پلیس |
– هگتور گیومار |
۱۹۰۰ |
سبک معماری: ارگانیک
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– طبیعت به عنوان الگو – فردگرایی – ملی گرایی |
– وابستگی جزء به کل – دنیای غیرعقلانی – حسهای شهودی – فرمهای گوناگون – معماری بومی – گسترش از درون به برون – نمایش ماهیت مصالح |
– فرم و عملکرد شامل یک اندامواره و باهم برابرند – سازماندهی هماهنگی بین اجزاء در درون کل بر طبق کل بر طبق ساختار ماده و کاربرد آن – ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی – ساختمان به مثابه یک عنصر متشخص – ساختمان به عنوان یه عنصر سنتی |
– فرانک لوئیدرایت |
– فرانک لوئید رایت |
– خانه آبشار |
– رایت |
۱۹۳۴ |
سبک معماری: اکسپرسیونیسم
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– معماریهای بیگانه (معماری مصر، آسیا) – هنر نویا آرنوو |
– رنگهای خالص – خطوط پررنگ و قوی – سرزندگی گویا – آزدی جنبههای تخیلی زنده فرمرها – بلور |
– اغراق در بیان کردن حالات درونی |
وان گوگ |
– لوکوبوزیه – گائودی |
– کلیسای رونشان |
– لوکوربوزیه |
۱۹۵۵
|
سبک معماری: راسیونالیسم
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– عقل و منطق |
– حداکثر صرفهجویی – تقدم شهرسازی بر معماری – تقدم کار گروهی بر کار انفرادای – پیشرفت اجتماعی – نفی مفهوم سبک |
– کمتر بیشترین است |
– میسون دروهه |
– لوکوربزیه – والتر گروپیوس – میس ون دروهه |
– خانه شیشهای |
– فیلیپ جاستون |
– ۱۹۴۹
|
سبک معماری: مدرنیسم
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– صنعت و تکنولوژی |
– پیش ساختگی – ماهیت مصالح ساختمانی – کاربرد – استاندارد – عقل و منطق – صداقت اخلاق در معماری |
– خانه ماشینی است برای زندگی |
– لوکور بوزیه |
– لوکوربوزیه – جوزف پاکستن – رایت |
– ویلای ساوا |
– لوکوربوزیه |
– ۱۹۸۲
|
سبک معماری: نئوکلاسیک
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– عصر کلاسیک (معبد یونانی، قصر رنسانس، کاخ باروک) |
– مصالح گرانقیمت – تقارن، تناسب – کمال و هنر متعالی – عقل و منطق – جاودانگی و هنر لایزال |
– روح تمام زمانها |
– رابکریر |
– لئون کریر – راب کریر – آلدوروسی – رابرت استرن |
– مدرسه معماری هوستون |
– فیلیپ جانسون |
– ۱۹۷۳
|
سبک معماری: های تک
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– تکنولوژی بسیار پیشرفته و دستاوردهای عصر جدید |
– انتقال اجزاء به نما – تزیین بام ساختمان – تکنولوژی در کنار طبیعت
|
– هر نسلی در هر عنصری باید ساختمانهایی که مشخصه آن عصر است بسازد
|
– ریچارد راجرز |
– نورمن فلستر |
– مرکزپمپیرو |
– پیانو راجرز |
– ۷۷-۱۹۷۱
|
سبک معماری:پست مدرن
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– ذات انسان |
– سنتگرایی و تاریخگرایی – سبک بومی و مردمی – کثرتگرایی – شکل مبهم و نامعلوم فضایی – انتقادگرایی – متنگرایی – خودآگاهی – فردگرایی |
– کمتر کسل کننده است – بیشتر بیشتر است |
– رابرت وتچوری – چارلزمور |
– رابرت ونچوری – چارلز جنکز – برنتبرولین – فرانک گهری – فیلیپ جانسون |
– خانۀ مادر ونچوری – میدان ایتالیا |
رابرت ونچوری – چارلزمور |
– ۱۹۶۲ – ۷۹-۱۹۷۸
|
سبک معماری: دیکاتستراکشن
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– عصیان در برابر باورهای قراردادی و معمول – تردید در خرد و دانایی |
– ابهامات و ایهامات – تزلزل و تناقض – کثرتگرایی – ساختار شکنی و شکسن مرزها و محدودیتها |
– اکنونیت |
– پیترآیزمن |
– ژاک دریدا – پیتر آیزمن – زاهاهدید |
– مرکز هندی و بصری کسنز |
پیتر آیزمن |
۷- ۱۹۸۲
|
سبک معماری: فولدینگ
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
– افکار فلسفی مدرن – و بیتفاوتی به کلاسیک |
– انعطافپذیری و حرکات نرم – تنظیم فضاها به صورت لایهبندیهای هم ارزش – افقیگرایی – جهانبینی چند بعدی، پیچیده و متغیر – فرم ضعیف – کثرتگرایی – ریزوم – ضدمرکز گرایی و ضد دو گانگی – ضد خردگرایی |
– اشیاء در بعد زمان در حال تحولاند |
– لایبنتیس |
– ژیل دلوز – فیلیکس گاتاری – چارلز جنکز – گرگلین |
– مرکز گرهمایی کلمبوس |
– پیتر آیزمن |
– ۱۹۹۶ |
سبک معماری: جهش کیهانی
منبع الهام |
لغات کلیدی |
ایده |
بیان کننده ایده |
معمار معروف |
ساختمان شاخص |
معمار ساختمان |
سال ساخت ساختمان |
علم و فلسفه جدید |
– پیچیدگی و در عین حال مشابهت به خود – خودسازماندهی – فراکتال – منطق مخدوش – گسترش غیرخطی – پرواز پروانه – پرش – آشفتگی و بینظمی – توجه به نشانههای کیهانی |
– بیشتر متفاوت است – فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دیدگاه انسانی |
– فیلیپ اندرسون – چارلز جنکز |
– میون هو – ادوارد لارترز – بنووامندل بروت – چارلز جنکز – پیتر آیزمن – فرانک گهری |
– موزه گوگنهایم در بیلبائو |
– فرنک گهری |
– ۱۹۹۶ |
منبع:
کتاب از رومانتیک تا کیهانی
مؤلف: میثم آهنگر
تهران – انتشارات فنآوران ۱۳۸۴