نماهای متحرک (داینامیک)

نما در ساختمان‌های امروزی نمایشی از کلیت ساختمان و سبک مورد استفاده در آن است. اما می‌توان طراحی نماهای متحرک یا پویا را در خصوص بحث مهم انرژی و حفظ کردن آن فعالیتی موثر دانست.

آیا در خصوص نماهای متحرک اطلاعاتی دارید؟

همانطور که گفته شد، نما نمود بیرونی ساختمان است. نما نه تنها می‌تواند ویژگی جدا کنندگی داشته باشد،بلکه می‌توان آن را رابطی دانست که فضای داخلی را به فضای بیرونی پیوند می‌دهد. نما جلوه ظاهری از بنا است که نمایشی کامل از خلاقیت و ایده‌ پردازی معمار را به رخ می‌کشد. از اینرو همه معماران عصر مدرن در تلاشند تا بتوانند هر روز خود را با دنیای جدید وفق دهند. و به روز‌تر از همیشه طراحی کنند.

مسئله مهم این روزهای دنیای معماری ما استفاده بهینه از انرژی و حداکثر بهره‌گیری از عوامل طبیعی برای رسیدن به آسایش محیطی است. یکی از این راهکارها استفاده از نماهای متحرک برای استفاده درست از نور‌خورشید و بهره‌گیری از دید و منظر اطراف است. این نماها قابلیت فیلتراسیون نور را در ساعات مختلف روز و در شرایط آب‌و‌هوایی متفاوت ممکن می‌سازند. این تغییر و پویایی می‌تواند به صورت هوشمند عمل کرده و خود با تغییر شرایط محیطی، عملکرد مناسب را تشیخص داده و به فرم جدید در آید. و هم می‌تواند به صورت تنظیم دستی عمل کند.

علاوه بر این موارد می‌توان اشاره داشت که این مسئله در زیبایی ساختمان نیز بی تاثیر نیست. زیرا نمایی منعطف را در اختیار صاحبان بنا قرار میدهد. با هر بار عوض شدن این پوسته‌های متحرک که برروی پنجره‌های کشیده قرار گرفته‌اند، چهره جدیدی به ساختمان بخشیده می‌شود. ازطرفی فضای داخلی ساختمان به زیبایی با سایه روشن‌های فیلترینگ نوری ترکیب می‌شوند. در این صورت فضایی دلنشین را در ساعات مختلف پدید می‌آورد.

عوامل موثر بر نماهای متحرک (پویا)

در طراحی نماهای متحرک عوامل زیادی تاثیر گذار است. نور روز و شرایط تابش که از طریق نمای ساختمان و پنجره‌ها صورت می‌گیرد، می‌تواند یکی از موثرترین عوامل در خصوص طراحی نماهای متحرک باشد. نور رابطه مستقیمی با بالا رفتن درجه حرارت محیط دارد. در نتیجه آسایش و یا عدم آسایش کاربران محیطی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس از عوامل مهم می‌توان به استفاده از عناصری برای کنترل نور روز و همچنین بهره‌گیری موثر از آن اشاره داشت.

از عوامل دیگر می‌توان به عایق‌بندی ساختمان و نوع مصالح انتخابی در طراحی نماها اشاره کرد. مصالح با ظرفیت‌های حرارتی متفاوتی هستند. آن‌ها می‌توانند تاثیر بیشتری را در جذب انرژی از محیط داشته باشند. مسئله مهم دیگر در خصوص این عوامل، تهویه طبیعی ساختمان است. تهویه طبیعی می‌تواند به مقدار فزاینده‌ای از هدر‌رفت انرژی جلوگیری کند. و شرایط محیطی را طبق خواسته کاربر و همچنین با توجه به شرایط اقلیمی مناسب با محیط وفق دهد. استفاده از سازه مناسب نیز برای ساختمان به خصوص در بناهای بلند مرتبه به دلیل پیوستگی نما و سازه از اهمیت به سزایی برخورد است.

نمونه‌هایی از ساختمان‌های با نمای متحرک

انیسیتو DU MONDE ARABE

یکی از بهترین نمونه‌ها در خصوص استفاده از نمای متحرک در بهره‌گیری از نور است. این پوسته به صورت هوشمند طراحی شده و طراحی آن بسیار زیبا و چشم نواز است. در طراحی آن از گره‌چینی‌های هندسی اسلامی استفاده شده که به طور هوشمند باز و بسته می‌شوند.

نمای بیرونی انیسیتو
فضای داخلی انیسیتو و نمای متحرک
جزییات اجرایی نمای متحرک

برج البحر (Al Bahr Towers)

نمونه دیگری از این بناهاست که پوسته نما با توجه به شرایط محیطی تغییر می‌کند. و نمایی متحرک و پویا را در معرض چشم ببیننده و کاربر قرار می‌دهد. ابوظبی با نوع اقلیم و تابشی خیره کننده از خورشید هر معماری را واردار می‌کند تا به معماری پایدار و توانمند روی آورد. تا رضایت کاربر را در خصوص آسایش محیطی جلب نماید.

برج البحر
نمای دو پوسته
دیتیل نما

طراحی نمای متحرک توسط دفتر آرتور و همکاران

در خصوص طراحی نماهای متحرک و پویا و همینطور منعطف و نیز توجه به آسایش و راحتی کاربر در ویلاها و ساختمان‌ها، دفتر معماری آرتور و همکاران در ایران به طراحی این‌گونه بناها پرداخته است.

ویلای متل قو

ویلای متل قو از جمله ساختمان‌هایی است که در طراحی آن به این نکته توجه و از نمای متحرک در نماسازی آن استفاده شده است. در این پروژه به علت دید و منظر چشم‌نواز تلاش شده علاوه بر ایجاد کیفیت‌های بصری و قطع نشدن ارتباط دیداری با چشم‌انداز بیرون، به مسائل تابشی و نور و همچنین حفظ حریم خانوادگی افراد توجه شود. پوسته ریلی مقابل پنجره‌ها این امر را ممکن ساخته است. که علاوه بر دید به چشم‌انداز و فیلترینگ نوری بتوان حریم شخصی افراد نیز در نظر گرفت.

نمای کلی ساختمان
نمای پوسته متحرک و ریلی

دفتر معماری آرتور و همکاران در تلاش است با توجه به نیاز‌های روز جامعه و مدرن همگام باشد و شما را در رسیدن به اهداف خود در بهترین ویلاها و ساختمان‌ها یاری رساند.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳