امروزه دیگر بشر ناچار نیست تاریکی را تحمل کند. پیشرفت فن آوری و طراحی و ساخت وسایل نورپردازی ما را قادر ساخته است که با جادوی نورپردازی، روشنایی را به خانه و فضاهای دیگر تجاری، اداری، آموزشی بیاوریم که نه فقط دیدن را امکان پذیر کند بلکه به فضاها سرزندگی می بخشد.

فقط با زدن یک کلید می توان با نور به شکل های گوناگون بازی کرد. با نورپردازی درست می شود اتاقی معمولی را چشمگیر ساخت، نقاط ضعف اش را پوشاند و نقاط قوتش را برجسته کرد. نورپردازی درست تأثیر رنگ پردازی ها را مضاعف می کند. اتاق های قوطی کبریتی را جادار و اتاق های بیش از اندازه بزرگ را جمع و جور و خودمانی جلوه می دهد.

نور و معماری :

نور را می توان یکی از عالی ترین پدیده هایی دانست که همیشه نقشی حیاتی و موثر در زندگی انسان داشته است . نقش اصلی نور در شکل گیری حیات موجودات، پدیده ای است که بشر از دوران کهن به آن آگاه بوده و به صورت های گوناگون توجه، احترام و تقدیس خود را نسبت به آن ابراز کرده است. نور خورشید یکی از عالی ترین تجلیات نور طبیعی است.

کارکرد نور در دنیای امروز تنها تأمین روشنایی نیست بلکه با نورپردازی امکان طراحی و خلق نوعی از فضاها و عناصر معماری و شهری فراهم شده که موجب شکل گیری چشم انداز جدیدی در عرصه های هندسی شده است. چنان که نورپردازی فضاهای معماری و شهری چه در سطح کلان و چه در سطح عناصر و اجزای فضا منجر به شکل گیری فضاهایی بدیع و جذاب می شود.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی _lighting

نور و رنگ :

در فضاهایی که با نور مصنوعی روشن می شوند درک ما از نورها بستگی به طیف رنگی لامپ ها دارد.

لامپ هایی که طیف نوری مناسبی دارند، رنگ های طبیعی تولید می کنند، در صورتی که لامپ هایی که طیف رنگی ناقص دارند. باعث تحریف رنگ ها می شوند.

نور در وهله نخست امکان رویت پدیده ها را فراهم می آورد و بدون آن یعنی در تاریکی مطلق مشاهده اشیا میسر نمی شود. بنابراین وجود نور برای دیدن پدیده ها ضروری است. اگر نور به اندازه کافی و مناسب بر اشیا بتابد رنگ پدیده ها و اشیا آشکار می شود. بنابراین شناخت و درک رنگ وابسته به نور است.

– نقش نور در طراحی فضاهای معماری

نور و مسائل آن یکی از عوامل و پدیده های موثر در چگونگی طراحی انواع فضاهای معماری به شمار می آید. در وهله نخست لازم است روشنایی هر فضای معماری متناسب با نوع فعالیت هایی که در آن جریان خواهد یافت تأمین شود. آشکار است که بیشترین استفاده از نور طبیعی همواره مطلوب است.

– برخی اهداف نورپردازی

نورپردازی فضاهای معماری و شهری یا مبلمان های معماری و شهری می تواند پیرو نیازها ، خواسته ها یا به طور کلی کارکردها و اهداف متعددی صورت گیرد که برخی از آنها به شرح زیر است:

۱- کارکرد روشنایی، که هدف ار آن روشن کردن فضا در هنگام شب برای استفاده از آن است. برای این منظور به طور معمولی متناسب با امکانات از انواع نورهای آفتابی یا مهتابی استفاده می شود و شرایطی پدید می آورد که فعالیت ها به سادگی و تا حد ممکن مانند روز انجام شود.

۲- کارکرد امنیتی برای حفظ ایمنی و امنیت در برخی از فضاهای معماری و شهری لازم است که در هنگام شب فضا را مانند روز روشن نگه داشت. در این حالت مهمترین موضوع، روشن بودن فضا و قابل رویت بودن افرا و پدیده هاست.

۳- کارکرد تفریحی : هدف از نورپردازی برخی از فضاها و عناصر به ویژه بسیاری از فضاهای شهری می تواند توسع کارکردهای تفریحی آن باشد زیرا در دنیای معاصر عده ای از افراد تنها در شب از اوقات فراغت برای تفریح و گذراندن اوقات برخوردار هستند و استفاده از نورپردازی برای مقاصد تفریحی از یک سو به توسعه استفاده از فضاهای فراغتی و از سوی دیگر به توسعه کیفیت و سرزندگی فضاها و عناصر کمک می کند.

۴- کارکردهای زیبایی شناسانه : برای زیباسازی فضاهای داخلی می توان از نورپردازی استفاده کرد و برخی از فضاها یا عناصر را به صورت طراحی و برنامه ریزی شده ویژه سازماندهی و نورپردازی کرد.

۵- کارکرد فرهنگی : یکی از فعالیت های فرهنگی در عرصه معماری و شهرسازی جلب توجه نسبت به فضاهای تاریخی و آیینی از طریق نورپردازی آنها در شب است.

۶- کارکرد بازرگانی – تبلیغاتی : نورپردازی یکی از ابزارها و روش های شناخته شده برای جلب نظر مشتریان بسیاری از انواع فضاهای معماری و شهری با کارکردهای بازرگانی و تجاری است. در هر یک از انواع فضاهای تجاری متناسب با نوع فعالیت آن می توان از نورپردازی به شیوه ای سودمند بهره جست، زیرا از یک سو یکی از پدیده های بسیار مهم در جلب نظر مشتریان و از سوی دیگر شیوه ای کارآمد برای زیباسازی کالاها به شکل مطلوب است.

– نورپردازی فضاهای داخلی :

در طراحی فضاهای داخلی اعم از مسکونی، اداری و تجاری ، نور نقش بسیار مهمی در زنده کردن و پویایی این فضاها ایفا می کند. استفاده از نور مناسب عامل اصلی در ایجاد آرامش روحی و روانی استفاده کنندگان از این محیط است در طراحی فضاهای داخلی ضمن توجه به استفاده از نور طبیعی در جهت حفظ منابع انرژی و حرکت به سوی گسترش معماری پایدار، کمبود نور طبیعی در این فضاها باید بوسیله نور مصنوعی طراحی شده برای رضایت مندی استفاده کنندگان متناسب با کاربری فضای مربوطه تأمین شود.

– اهمیت طراحی نوری فضاهای داخلی :

امروزه مردم بیشتر زمان زندگی خود را در داخل فضاهایی سپری می کنند که حتی در طی روز هم با استفاده از نور مصنوعی روشن می شوند. عدم توجه به طراحی درست سیستم های روشنایی در این فضاها عوارضی چون خستگی چشم، سردرد و نقائص بینایی را در پی دارد.

روشنایی رضایت بخش دارای خصوصیاتی به شرح زیر است:

۱- نور از نظر توزیع فرکانس ها مطلوب است.

۲- درخشندگی سطوح  طوری است که سبب زدگی چشم نمی شود.

۳- نور کافی است.

۴- سایه های مزاحم موجود نیست.

نورپردازی با کیفیت و پایدارتر ، نه طول روز و نه در طول شب تنها از طریق تأمین لامپ های الکتریکی به دست نمی آید. نورپردازی الکتریکی تنها یکی از  مراحل طراحی برای نورپردازی است و معمار باید پیش از طراحی سامانه نورپردازی الکتریکی از هندسه، رنگ رویه ها و روشنایی طبیعی بهره کامل بگیرد.

معیارهای مورد توجه در طراحی داخلی یک فضا عبارتند از : میزان شدت روشنایی مورد نیاز در عملکردهای متفاوت ، مقدار انعکاس سطوح ، اختلاف شدت نر یا کنتراست سطوح و نقاط مختلف فضا و نوع نور مورد نیاز و چگونگی تأمین آن در هر فضا.

کلمات کلیدی: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، نورپردازی در دکوراسیون ،هنر نورپردازی

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳