تقسیم فضایی مدرن

در مقاله اول به بررسی تقسیم فضایی های مدرن پرداخته شد و بخشی از دسته‌بندی‌ها نیز ارائه گردید. در ادامه به بررسی دیگر موارد پرداخته شد. همانطور که گفته شد این جداسازی فضاها به شکل سنتی و رایج انجام نشده و با نگاهی مدرن به طراحی فضا پرداخته‌اند.

چگونه می‌توان با پارتیشن‌بندی‌های مناسب به بهره‌گیری درست از فضا رسید؟

کاربری و عملکرد درست در فضا، تهویه خوب، نور راحت و دسترسی به مناظر از جمله ویژگی های مهم مورد نیاز است. که باعث آسایش انسان در فضاهای مسکونی یا هر کاربری دیگری می شود. باتوجه به این موضوع، دستیابی به این عناصر در خانه های کوچکتر شهری سخت تر می شود. بنابراین معماران، طراحان و کاربران فضایی به سمت راه حل های طراحی روی می آورند تا تنظیمات دلپذیرتر و شخصی سازی شده ایجاد کنند.راه حل اولیه برای ارتقاء و گسترش فضاها، کاهش مقدار پارتیشن ها یا دیوارهای صلب استاندارد و جایگزینی آنها با ابزارهای جایگزین برای جداسازی فضایی است.

اگر این مرحله آسان و مقرون به صرفه به درستی اعمال شود، جریان هوا و انتشار نور طبیعی را در هر منطقه بهینه می کند. همچنین می‌تواند پویایی و حرکت بصری ایجاد کند، زیرا عملکردهای مختلف را در یک منطقه قاب می‌کند و برجسته می‌کند. همانطور که در پروژه های زیر مشاهده می شود، تفسیرهای ممکن زیادی از تقسیم بندی فضای غیر صلب وجود دارد.

در مقاله قبل با دو مورد از این تقسیم‌ها فضایی و دیوارهای جدا کننده آشنا شدیم. بررسی نمونه‌های را در ادامه خواهیم داشت:

۲ – سطوح

راه حل بعدی ، تنوع بخشیدن به سطوح و ارتفاعات سقف یا کف زمین است. عملکردهای مختلف می‌توانند به ابعاد عمودی متفاوتی نیاز داشته باشند. که از نظر جذب یا شنیدن صدا برای کاربران فضایی مناسب‌تر است. تغییر در سطوح را می توان از بالا یا پایین انجام داد.

سقف‌های پایین آمده: در این مورد، یک سقف کاذب، سیستم شبکه معلق، یا پانل های آویزان نیز می تواند به عنوان نشانگر برای مناطق مختلف در نظر گرفته شود. انواع این سقفها نیز می‌توانند برای جایگذاری تاسسیات مکانیکی و الکتریکی (تهویه مطبوع، روشنایی تعبیه شده …) مفید واقع شوند.

Blue and Glue / HAO Design

فضایی وسیع جذاب و لذت بخش برای زوج‌های جوان با بچه‌ها، کافه‌ها و اغذیه فروشی‌های مرکز شهر که قبلاً به آنها رفت و آمد می‌کردند، اغلب به مناطق ممنوعه تبدیل می‌شوند. اما برای این زوج، که در ابتدای تجربه دردسرهای پدر و مادر شدن بودند. میل به خانه‌ای داشتند که خنده فرزندانشان و سبک زندگی یوپی محبوبشان در کنار هم شکل گیرد. خانه لوکاس و کلی در کائوسیونگ نمونه ای از تعادل عالی بین تربیت کودک و صمیمیت عاشقانه است.

صفحات مشبک چوبی روی سقف به عنوان پارتیشن فضایی ساده و هماهنگ با جزئیات عمل می کنند. با بزرگ شدن بچه‌ها، فضای زیر پارتیشن فضایی شبیه به کتابخوانی برای آنها فراهم می کند.

۳ -استفاده یک‌در میان از مصالح

یک روش دیگر برای برجسته کردن سطوح مختلف، در مواردی که دیوارهای طولانی وجود دارند.( بدون پارتیشن‌بندی) از طریق تغییر مصالح است. لایه‌بندی روکش‌های متضاد یا کاشی کاری در مناطق کنار هم، روشی کاربردی و خلاقانه برای متمایز کردن فضاها خواهد بود. مطمئناً این نوع طراحی عنصری جذاب برای آراستن طراحی است که به پروژه پویایی و حرکت می بخشد.

Apartamento Umami / Semerene Arquitetura Interior

ساکنان این آپارتمان ۱۴۱ متر مربعی در برازیلیا خواهان فضایی منعطف و یکپارچه بودند که در آن آشپزخانه قلب خانه باشد. آپارتمان باید شامل دو اتاق خواب، یک اتاق تلویزیون، یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه و یک منطقه خشکشویی باشد. علاوه بر این، مشتریان می خواستند ارتباط قوی با هویت برازیلیا ایجاد کنند و ویژگی های اصلی ساختمان مدرنیستی را برجسته کنند که با آثار هنری و طراحی جمع آوری شده توسط مشتریان در سراسر جهان ترکیب شده است.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳