پله ها نقش اساسی در مدرن نمایاندن ساختمان‌ها ایفا می‌کنند. می‌توانند همانند مجسمه‌ای زیبا جلوه کنند و یا جزیی از طراحی زیبای خانه باشند. در ادامه به بررسی نمونه‌های جذابی از پلکان‌ها می‌پردازیم که می‌توانند ساختمانی زیبا و دیدنی را در معرض نمایش قرار دهند. در مقاله قبل چندی از این پله‌ها را بررسی کردیم. در نوشته زیر به ادامه معرفی پلکان می‌پردازیم:

میزان تاثیر پله در زیبایی ساختمان را تا چه میزان می‌دانید؟

مسیری ارتباطی بین دو سطح است علاوه بر سهولت در رفت و امد زیبایی ظاهری نیز مورد توجه است. پله های پیچ در مکان هایی کاربرد دارد که در آن هم محدودیت جا و هم زیبایی مطرح باشد. متریال چوب مورد استفاده در این پله به صورت سیال حرکت میکند. در نگاه بعدی در طبقات بالا از چشم پله به صورت گلبر گ هایی از گل که با ریتم خاصی در حرکت است دیده می شود.

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، در گروه مهندسی ایران معماری (دکتر آرتور) صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است.لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است. در این خصوص می‌توان به استفاده از نوین‌ترین روش‌ها برای طراحی داخلی اشاره داشت.

پله‌های کنسول

پله‌هایی به صورت شناور قرار می‌گیرند. به صورتی که معمولا درون دیوار‌ها با ساختی متفاوت اجرا می‌شود. اجرای آن پیچیده بوده و سختتر از پلکان‌های دیگر است. این نوع پلکان بسیار مدرن و مینیمال است. ممکن است فقط جنبه‌ی زیبایی آن مد نظر بوده وایمنی این پله شاید از منظری کم بوده باشد.

پلکان دو شاخه (Bifurcated Staircases)

پلکان‌های دوشاخه‌ای که از یک پلکان ثابت در سطحی پایینتر از خود شروع می‌شوند. درسطح میانی طبقه تقسیم می‌شوند و همزمان در دو جهت مخالف بالا می‌روند.این پلکان می‌تواند به صورت مجلل و سلطنتی در خانه و ساختمان شکل گیرد. فضایی را ایجاد می‌کند که ورود و خروج از آن راحت بوده و ایمنی را تامین می‌کند.

نردبان‌های معماری( Architectural Ladders)

در حالی که گزینه مناسبی برای جابجایی مکرر بین طبقات نیست، نردبان‌های دائمی، متحرک یا تاشو می‌توانند دسترسی نامنظم را به مناطقی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند فضاهای زیر شیروانی، فضاهای خواب مرتفع، یا انبارهای بالا و کتابخانه‌های خانگی فراهم کنند. این نردبان‌ها جزوی از مبلمان‌های متحرک هستند و ‌می‌توانند فضایی متفاوت را در معرض دید قرار دهد.

آسانسورها و پله‌های برقی خانگی

اگرچه ممکن است این راه‌حل‌ها ارزان و یا به‌صرفه نباشند اما می‌تواند برای کسانی که توان مالی خوبی دارند جذاب باشد. استفاده از نردبان برای پیمایش بین سطوح به معنای فکر کردن به خارج از چارچوب است، بیایید جلوتر برویم و به داخل آن نگاه کنیم. سیستم های آسانسور خانگی، به ویژه آنهایی که بر روی طراحی آسانسور پلت فرم مانند HomeLift جمع و جور کار می کنند، تقریباً به فضای کمی مانند یک راه پله مارپیچ نیاز دارند، بدون خطر یا فشار اضافی.

مسیرها و پله‌های برقی خانگی

با شکلی شبیه به پلکان خطی سنتی، جابجایی آن احتمالاً آنقدر که فکر می‌کنید فضای اضافی را اشغال نمی‌کند و سازندگان آسانسور خانگی مانند Otis اکنون به طور خاص آسانسورهای کم مصرف با ویژگی‌های پایدار داخلی را توسعه می‌دهند.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳