بازسازی خانه ای روستایی در کره

طراح: جئونگ هون لی

بازسازی خانه ها همواره به جهت فرسوده بودن خانه موجود نیست، بلکه گاهی عدم هماهنگی و هم خوانی بنایی با بافت پیرامونی باعث ایجاد تضاد های دیداری در بیننده می شود. برای این منظور و در جهت حفظ و یا ایجاد چشم اندازی متناسب با محیط، با حذف زوائد و یا ایجاد المانهای نوین، می توان مرز خانه و طبیعت را محو کرد. از این نمونه ها، می توان به بازسازی خانه ای روستایی در نامهایی کره اشاره کرد.

این خانه  با نمایی از آجرهای قرمز، همانند لکه ای نامانوس در طبیعت پیرامون خود به چشم می آمد. جئونگ هون لی، برنده جایزه معمارکره و رییس شرکت معماری جوهو، بازسازی این خانه را با افزودن قابی کروی و مشبک، به گونه انجام داده است که اکنون این خانه، به قطعه ای منحصر به فرد در ترکیب با طبیعت جنگل پیرامون خود، تبدیل شده است.

لی، با کاستن از حجم صلب خانه اولیه، تراس بزرگی در ورودی به وجود آورده است. و با ایجاد رمپی که باغچه کوچکی را درمیان گرفته، طبیعت پیرامون را به نزدیکترین مکان این تراس آورده است.

همچنین با استفاده از عنصری سبک وشفاف همچون آلومینیوم، در بافتی شبکه ای، علاوه بر آفرینش فضایی شخصی، چشم اندازهایی قاب شده از محیط را نیز به ساکنان خانه اهدا کرده است. مشبک بودن این قاب، ریتمی درهم تنیده و یکنواخت، همانند درختان جنگل پیرامونی، ایجاد کرده است.

در طراحی داخلی خانه، ضمن حفظ بخشهای قدیمی کارامد، با افزودن نورگیرهای سقفی به آشپزخانه، حجم نور و روشنایی طبیعی را متناسب با محیط پیرامونی کرده است، و نیز با ساخت تراس جدید بر روی بام، امکان ارتباط هرچه بیشتر صاحبان خانه را با محیط، فراهم نموده است.  و مرزهای طبیعت و معماری را هرچه بیشتر محو و نامریی کرده است.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳