ویلاهای ایرانی گنجینه‌ای بی زمان

در پی مدرن‌سازی ویلاها در کشورمان، وجهه ایرانی بودن آن‌ها کمتر دیده می‌شود واین روزها همه در تلاشند تا با دینای بی بدیل غرب رقابت کنند. اما هنوز هم ویلاهایی هستند که رنگ بویی از فرهنگ غنی ایرانی بودن را به همراه دارند. و می‌توان آن‌ها را زیر مجموعه‌ای از سبک ویلاهای ایرانی دانست.

چقدر طراحی ویلاهای ایرانی را می‌پسندید؟

اما بهتر است قبل از ورود به بحث طراحی ویلاهای ایرانی کمی در رابطه با خانه‌های ایرانی مطالبی را بیان کنیم.

در ایران قدیم ما،‌فرهنگ خانه و خانه‌سازی بسیار پر اهمیت بوده است. زیرا خانه محل امن خانواده و جایگاهی برای مامن و آرامش افراد است. خانه‌ها در ابتدا در پی تامین حریم‌های شخصی و خصوصی افراد بودند. حیاطهای اندرونی و بیرونی در خانه‌های اعیان نشین و یا فروارها در خانه‌های محقرتر، نمادی از توجه به این موضوع هستند. هنوز هم خانواده‌هایی در خواست ویلاهای ایرانی با جدایی بین فضاهای عمومی و خصوصی هستند.

ساخت خانه به‌گونه‌ای انجام میگرفت که بتوانند در دل خانه با توجه به اقلیم و شرایط آب هوایی، خرد اقلیمی ایجاد کنند. از این رو تمامی پنجره‌ها به سوی حیاط و باغچه خانه‌ها باز می‌شد.طراوت و سر زندگی در حیاط را باغچه و حوض میان آن تامین می‌کردند. پس از این‌رو خانه هیچ روزنی به بیرون و محل عبور و مرور افراد نداشت. از بیرون خانه هیچ‌کس نمی‌توانست به درون آن پی ببرد. غنی و فقیر سر در خانه‌هایشان یکی بوده و درون آن نمایشگر تمول خانواده‌ها بود.

این روزها فراهم کردن اینچنین تمهیداتی در خصوص سردرها و وردی‌های خانه و ویلا سخت است. و نماها و ورودی‌ها علاوه بر خواست کارفرما، باید با فضای شهر هم‌خوان باشد. از این‌‌رو اضافه کردن حیاط‌ها از جمله‌ حیاط مرکزی در طراحی ویلاهای ایرانی می‌تواند نمادی ایران گذشته ما باشد.

مصالح و متریال

مصالح مورد استفاده در این خانه‌ها معمولا آجر و خشت بوده و تامین آن به راحتی انجام می‌گرفته است. آجر به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از معماری ایران زمین است. رنگ و گرمای زیبایی این عنصر، آجر را به متریالی بی رقیب در فرهنگ ما تبدیل کرده است.تنوع رنگی که با خاک هر منطقه در آجر پدید می‌آورد،‌از نکات جالب توجه این ماده ساختمانی است. آجر در ویلاهای ایرانی می‌تواند به عنوان نمادی ا ز گذشته خود نمایی کند. ویلاهای ایرانی می‌توانند با ایده‌هایی از معماری خانه‌های ایرانی طراحی شوند.

فضاهای داخلی ویلاهای ایرانی

با توجه به فضاهایی که در این پاراگراف معرفی میکنیم میتوانید از معمار انتخابی خود درخواست کنید تا در طراحی ویلای ایرانی شما را با کانسپت خانه‌های ایرانی طراحی کند.در داخل خانه اتاق‌های متعددی وجود دارد. ۳ دری‌ها که مخصوص خواب خانواده هستند. و پیمون و اندازه آن‌ها برای یک خانواده کافی است. ۵ دری‌ها معمولا برای پذیرایی از میهمانان خانواده بوده و با توجه به میزان ثروت خانواده می‌تواند بزرگتر و به ۷ دری و ۹ دری تبدیل شوند.

شاهنشین به ۵ دری اضافه میشد. با پلانی صلیبی شکل و معروف به اتاق تهرانی. این مکان، مکان نشستن بزرگتر خانواده است و بر باقی اعضا نظارت می‌کند. سقف این اتاق به نسبت اتاق‌های دیگر بزرگتر بوده و دارای پنجره‌ای بزرگ و رنگی به نام اُرُسی است. شاید بتوان در ویلاهای ایرانی که شما در ذهن خود مد نظر دارید بتوان از شیشه‌های رنگی به روشی مدرن با آجرکاری‌های زیبا پدید آورد.در این خصوص با معمار و طراح خود مشورت کنید.

ویلاهای ایرانی: نمایی از فضای تابستان نشین
ویلاهای ایرانی: سقف اتاق میهمان یزدی بندی
حیاط خانه بروجردی‌ها

ویلا افشاریه: از ویلاهای ایرانی طراحی شده توسط برند آرتور و همکاران

این ویلا به نظر می‌رسد یکی از ویلاهای ایرانی شاخص در ایران باشد.سایت بنا در شهرک ویلایی افشاریه، نزدیک اتوبان کرج-قزوین، است. این ویلا با آیتم‌‌های خانه‌های ایرانی ایده‌پردازی و پرداخت شد. با گشتی در محوطه و رسیدن به ویلا، دیوارهای آجری به کار رفته در بخش ورودی، کششی ناخودآگاه به سوی بنا ایجاد می کند. نوع آجر‌چینی در این بنا با فرمتی پارامتریک طراحی شده است که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

نمایی از آجرکاری ویلای افشاریه
 افشاریه
 نمای ویلای افشاری

پس از ورود و اندکی درنگ در مجموعه و دیدن یکپارچگی و وحدت بین بنا و طبیعت انعکاس یافته در آب استخر و تقارن به وجود آمده، حسی مدرن از معماری خانه-باغ های ایرانی القا می شود. این ویلا یکی از نمونه‌های ویلاهای ایرانی است.

برند آرتور و همکاران می‌تواند بهترین طرح‌ها را در خصوص خواسته شما به بهترین وجه ممکن به اجرا در آورد. با ما در تماس باشید:)

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳