شهرت و سابقه هنری«گریت ریتولد»به عنوان یکی از معماران وهنرمندان پیشگام و آوانگارد قرن بیستم از یکسو و نوآوری او در خلق کمپوزیسیونی از رنگها و سطوح خالص در نما، طراحی پلانی انعطاف پذیر و جزییات دکوراسیون داخلی از سوی دیگر، موجب شده اند تا از این بنا بیشتر به عنوان اثری هنری یاد شود، اثری که تمامی مورخان در کتب تاریخ هنر مدرن به آن اشارهای داشته اند و امروزه نیز این خانه کوچک رنگی و شفاف به شکل جعبهای از صفحه و خط همانند اسباب بازی کودکان مخاطبینش را عمیقاً تحت تاثیر قرار دهد.
ریتولد عضو گروه «دواستیل» – نقاشان پیشگام و طراحانی که پس از جنگ جهانی اول در هلند فعالیت میکردند بود. در این گروه اعضای برجستهای چون «پیت موندریان» و «دوسبرگ» نیز فعالیت داشتند که از این میان تاثیر تئوریهای موندریان بر آثار اولیه ریتولد کاملاً مشهود میباشد. ریتولد به طور کامل با تئوریهای این گروه موافق نبود، وی بیشتر واقعیت گرا بود و به ماکت و مدل بیش از طراحی اعتماد داشتم. وی که در واقع طراح مبلمان بود تعداد اندکی مغازه و فضاهای داخلی خانههای آپارتمانی نیز طراحی و اجرا کرده بود، «خانه شرودر» را میتوان اولین ساختمان کامل او و به منزله ورود او به عرصه معماری برشمرد.
خانم «تروس شرودر» که مالک و کارفرمای خانه به شمار میرود پیش از آشنایی با ریتولد، با وکیلی به نام «فریتس شرودر» ازدواج کرده و از او صاحب سه فرزند بود اما مشترکات زیادی با او نداشته و همواره علاقمند به فرهنگ و هنر مدرن بود. وی پیش از مرگ همسرش سه بار او را ترک کرد و پس از مرگ او تصمیم گرفت زندگی تازهای را در خانه ای مدرن و جدی با فرزندانش آغاز کند. او ریتولد را اولین بار ضمن تحویل گرفتن یک صندلی راحتی که به وی سفارش داده بود ملاقات کرد و این ملاقات آغاز رابطهای بود که تا مرگ آن دو به طول انجامید.
این خانه ثمره همکاری تنگاتنگ تروس شرودر و گریت ریتولد بود. این همکاری از انتخاب سایت آغاز شد، آن دو به طور جداگانه به جستجوی زمین مناسب برای پروژه پرداختند اما در نهایت شگفتی از میان تعداد زیادی زمین هر دو یک سایت را برگزیدند. این سایت زمینی کوچک بود که در نبش یک تقاطع و در انتهای ردیفی از خانه های مسکونی آجری سه طبقه قرار داشت. خانه شرودر اگر چه دیواری مشترک با آخرین خانه از سوی خانههای مسکونی آجری دارد اما کاملاً به همسایههای خود بی توجه است، گویی پیام ساختمان این است که آینده فرا رسیده و گذشته پایان یافته است، پس از انتخاب زمین، ریتولد اسکیسهای اولیه طرح خانه را تهیه کرد به نظر میرسد که شرودر با تمام یپیشنادات ریتولد موافق بوده و خود نیز با نظرات هوشمندانه معمار پروژه را راهنمایی نموده است.
خانه در نگاه اول همچون کمپوزیستی از صفحاتی تخت و خطوطی عمودی و افقی به نظر میرسد که به واسطه رنگ از یکدیگر متمایز شده اند. این عناصر عمدتاً به رنگهای آبی، قرمز، زرد – رنگهای اصلی و سیاه بندکشی ها، قاب در و پنجره و ستونهای فلزی به رنگهای سیاه، قرمز وزرد رنگ آمیزی شده اند. چنانچه در تصاویر فضاهای داخلی مشاهده می شود صفحات و خطوط در قسمتهای داخلی بنا نیز مانند جدارههای خارجی، سطوحی خالص و رنگآمیزی شده میباشند و هیچ پرده و فرشی بر روی آنها وجود ندارد.
پیداست که خانه مقیاسی معتدل و فروتن دارد. در پلان همکف، جانمایی فضاها و عملکردها بسیار شفاف است؛ فضاهای ورودی، استودیویی کوچک، آشپزخانهای وسیع و گاراژی که به ندرت از آن استفاده می شود. این استودیو پس از عزیمت ریتولد به آن خانه به محل کار وی تبدیل گردید. طبقه اول نیز فضایی وسیع ویکسره را شامل میشود که به واسطه پنجرههایی بی شمار غرق در نورند ودیوارههایی متحرک تبدیل این فضا را به نشیمن روزانه و یا به مکانی برای تفریح و سرگرمی ممکن میسازند
نام پروژه: Schroder-Rietveld House
معمار: Cerrit Rietveld
موقعیت بنا: Utrecht-Netherlands
زمان ساخت: ۱۹۲۳