طراحانی که تا به حال از ۳Dmax برای مدلسازی احجام پیچیده استفاده کرده اند، از روش های پیچیده و سختی های این نرم افزار در ساخت این قبیل مدل ها آگاهی دارند. وقتی شما تصمیم به ساخت یک مدل پیچیده در محیط ۳Dmax می گیرید، با تعداد زیادی ابزار و دستورات ویرایشی درگیر می شوید .
با رواج سبک های جدید از طراحی و رقابت طراحان در برآوردن خواسته های کارفرمایان، ابزارهای جدیدی به کمک طراحان آمده اند، تا از این گود عقب نمانند. نرم افزار Rhino یکی از معتبرترین نرم افزارهای کمپانی Mcneel می باشد. راینو یک نرم افزار CAD base محسوب می شود که اصول و محیط نرم افزار آن بسیار مشابه Auto Cad است. ولی این نرم افزار بسیار سبک است و دارای برتری های قابل توجهی در امکان تولید احجام پیچیده در مقایسه با CAD می باشد. آنچه این توانایی ها را به نرم افزار راینو بخشیده، تکیه بر سیستم شبیه سازی NURBS modeling می باشد که امکانات پوسته سازی فوق العاده ای را در این نرم افزار سبب شده است.
Rhino با داشتن مجموعه ای از ابزارهای ساده اما بسیار کاربردی در چند سال اخیر گوی سبقت را از بسیاری رقبا ربوده و به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای طراحی در آتلیه های معماری بدل شده است .
برخی از مزایای Rhino  :
-یادگیری آسان و سهولت در استفاده از امکانات آن
-تعامل با نقشه های معماری
-وارد کردن پلان ها, نماها و… به محیط برنامه برای سرعت بخشیدن به مدل سازی و نیز خروجی از مدل ساخته شده بصورت ۳ نما و پلان
-امکان متریال دهی، نورپردازی و Render در محیط نرم افزار
– وجود پلاگین های متعدد و مفید همچون:
– Vray (جهت رندرینگ)
– Tspline (جهت مدلسازی ارگانیک)
– Grasshopper (جهت مدلسازی الگوریتمیک )
– همکاری عالی با دیگر نرم افزارهای کاربردی همچون Autocad ,3Dmax ,Revit و عدم نیاز به سیستم رایانه ای قوی .
همچنین روش مدلسازی و ابزارهای این نرم افزار امکان تولید هر نوع فرم منحنی با هرمیزان پیچیدگی را با کمترین اشغال فضای رم و از همه مهم تر در کمترین زمان ممکن، دست یافتنی ساخته است.در حال حاضر این نرم افزار در زمینه های زیادی همچون طراحی خودرو، معماری و معماری داخلی، طراحی مبلمان و طراحی وسایل حمل ونقل دریایی و هوایی کاربردی گسترده دارد.
اصول کار با نرم افزار راینو بسیار ساده است و از قوانین هندسی که برای عموم قابل فهم است استفاده می کند. خلق تمامی فرم ها به صورت تصویری در ۴ نما قابل پی گیری می باشد و تمامی آنچه در نرم افزار موجود است قابلیت مدیریت و ویرایش توسط کاربر را دارد. وجودآیکن های گرافیکی بسیار گویا ، راهنمای بسیار خوبی است و باعث عدم فراموشی کاربرد دستورها می شود .
راینو همانگونه که گفته شد یک نرم افزار پوسته ساز است ، این بدان معناست که عملیات مدل سازی از خطوط و سطوحی که میان آنها شکل می گیرند آغاز می شوند. خطوط ، راهنمای تشکیل صفحات هستند و از کنار هم قرار گیری سطوح حجم کلی شکل می گیرد. برخی از ابزارهای Rhino همچون extrude و revolve مشابه دیگر نرم افزارهای سه بعدی ساز عمل می کنند و برخی دیگر ابزارهای انحصاری راینو به شمار می روند مانند network. همچنین راینو امکانات خوبی را برای مدل سازی از روی اسکچ های دستی طراح دارد .
با توجه به دگرگونی در طراحی های معماری و گرایش طراحان به سمت فرم های ارگانیک و پیچیده ، فراگیری نرم افزار Rhino که می تواند به راحتی و به سرعت این فرم ها را بیافریند به نظر ضروری می رسد .

آموزش راینو

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳