جدول سبکهای معماری جهان- کتاب از رمانتیک تا کیهانی
سبک معماری: رمانتیک
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– گرایش به مسائل رومانتیک
– مقید بودن به احساس و عاطفه
|
– هیجان و عاطفه
– شعر – خیال |
– آزادی تخیل
– قالب شکنی – شور و هیجان رویا – شهر گریزی و روستا پرستی – چیرگی احساس بر عقل |
– چارلز بری | – چارلز بری
– پیوجبین |
– ساختمان پارلمانت انگلیس
|
– چارلز بری و پیوجبین | ۱۸۶۸
|
سبک معماری: رئالیسم (مکتب شیکاگو)
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– بیان صادقانه هدف ساختمان
– کاربرد و واقعیت
|
– انقلاب صنعتی
– سرعت و صرفهجویی بیشتر در ساختمانسازی و به حداقل رساندن احتمال وقوع آتشسوزی – چدن، آهن، شمش – منشور اولیه معماری مدرن – تکنولوژی مصالح جدید |
– شکل از کارکرد تبعیت میکند
(فرم تابع عملکرد) – استفاده اندک از تزئینات |
– لویی سالیوان | لویی سالیوان معروفترین معمار این سبک | – برج ایفل
Auditorium Buibling |
– گوستاو ایفل
– سالیوان |
–
– ۱۸۸۶ |
سبک معماری: هنرنو(آرت نوو)
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– طبیعت و رومانتیک
– نمادگرایی و سمبولیسم |
– معماران فردگرایی
– فرمهای نباتی خطوط منحنی و حسی از حرکت – تصاویر انتزاعی – رنگآمیزی افراطی – تازگی – آزادی بیبند و بار
|
– زیباگرایی
– رهایی از فشارهای تکنولوژی یک محیط – جدایی از گذشته و ابداع فرمهای جدید |
– آنتونی گائودی | – آنتونی گائودی
– هگتورگیومارد – اولبریچ |
– سردر ورودی ایستگاه مترو پلیس | – هگتور
گیومار |
۱۹۰۰ |
سبک معماری: ارگانیک
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– طبیعت به عنوان الگو
– فردگرایی – ملی گرایی |
– وابستگی جزء به کل
– دنیای غیرعقلانی – حسهای شهودی – فرمهای گوناگون – معماری بومی – گسترش از درون به برون – نمایش ماهیت مصالح |
– فرم و عملکرد شامل یک اندامواره و باهم برابرند
– سازماندهی هماهنگی بین اجزاء در درون کل بر طبق کل بر طبق ساختار ماده و کاربرد آن – ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی – ساختمان به مثابه یک عنصر متشخص – ساختمان به عنوان یه عنصر سنتی |
– فرانک لوئیدرایت | – فرانک لوئید رایت | – خانه آبشار | – رایت | ۱۹۳۴ |
سبک معماری: اکسپرسیونیسم
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– معماریهای بیگانه (معماری مصر، آسیا)
– هنر نویا آرنوو |
– رنگهای خالص
– خطوط پررنگ و قوی – سرزندگی گویا – آزدی جنبههای تخیلی زنده فرمرها – بلور |
– اغراق در بیان کردن حالات درونی | وان گوگ | – لوکوبوزیه
– گائودی |
– کلیسای رونشان | – لوکوربوزیه | ۱۹۵۵
|
سبک معماری: راسیونالیسم
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– عقل و منطق | – حداکثر صرفهجویی
– تقدم شهرسازی بر معماری – تقدم کار گروهی بر کار انفرادای – پیشرفت اجتماعی – نفی مفهوم سبک |
– کمتر بیشترین است | – میسون دروهه | – لوکوربزیه
– والتر گروپیوس – میس ون دروهه |
– خانه شیشهای | – فیلیپ جاستون | – ۱۹۴۹
|
سبک معماری: مدرنیسم
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– صنعت و تکنولوژی | – پیش ساختگی
– ماهیت مصالح ساختمانی – کاربرد – استاندارد – عقل و منطق – صداقت اخلاق در معماری |
– خانه ماشینی است برای زندگی | – لوکور بوزیه | – لوکوربوزیه
– جوزف پاکستن – رایت |
– ویلای ساوا | – لوکوربوزیه | – ۱۹۸۲
|
سبک معماری: نئوکلاسیک
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– عصر کلاسیک (معبد یونانی، قصر رنسانس، کاخ باروک) | – مصالح گرانقیمت
– تقارن، تناسب – کمال و هنر متعالی – عقل و منطق – جاودانگی و هنر لایزال |
– روح تمام زمانها | – رابکریر | – لئون کریر
– راب کریر – آلدوروسی – رابرت استرن |
– مدرسه معماری هوستون | – فیلیپ جانسون | – ۱۹۷۳
|
سبک معماری: های تک
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– تکنولوژی بسیار پیشرفته و دستاوردهای عصر جدید | – انتقال اجزاء به نما
– تزیین بام ساختمان – تکنولوژی در کنار طبیعت
|
– هر نسلی در هر عنصری باید ساختمانهایی که مشخصه آن عصر است بسازد
|
– ریچارد راجرز | – نورمن فلستر | – مرکزپمپیرو | – پیانو راجرز | – ۷۷-۱۹۷۱
|
سبک معماری:پست مدرن
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– ذات انسان | – سنتگرایی و تاریخگرایی
– سبک بومی و مردمی – کثرتگرایی – شکل مبهم و نامعلوم فضایی – انتقادگرایی – متنگرایی – خودآگاهی – فردگرایی |
– کمتر کسل کننده است
– بیشتر بیشتر است |
– رابرت وتچوری
– چارلزمور |
– رابرت ونچوری
– چارلز جنکز – برنتبرولین – فرانک گهری – فیلیپ جانسون |
– خانۀ مادر ونچوری
– میدان ایتالیا |
رابرت ونچوری
– چارلزمور |
– ۱۹۶۲
– ۷۹-۱۹۷۸
|
سبک معماری: دیکاتستراکشن
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– عصیان در برابر باورهای قراردادی و معمول
– تردید در خرد و دانایی |
– ابهامات و ایهامات
– تزلزل و تناقض – کثرتگرایی – ساختار شکنی و شکسن مرزها و محدودیتها |
– اکنونیت | – پیترآیزمن | – ژاک دریدا
– پیتر آیزمن – زاهاهدید |
– مرکز هندی و بصری کسنز | پیتر آیزمن | ۷- ۱۹۸۲
|
سبک معماری: فولدینگ
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
– افکار فلسفی مدرن – و بیتفاوتی به کلاسیک | – انعطافپذیری و حرکات نرم
– تنظیم فضاها به صورت لایهبندیهای هم ارزش – افقیگرایی – جهانبینی چند بعدی، پیچیده و متغیر – فرم ضعیف – کثرتگرایی – ریزوم – ضدمرکز گرایی و ضد دو گانگی – ضد خردگرایی |
– اشیاء در بعد زمان در حال تحولاند | – لایبنتیس | – ژیل دلوز
– فیلیکس گاتاری – چارلز جنکز – گرگلین |
– مرکز گرهمایی کلمبوس | – پیتر آیزمن | – ۱۹۹۶ |
سبک معماری: جهش کیهانی
منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان |
علم و فلسفه جدید | – پیچیدگی و در عین حال مشابهت به خود
– خودسازماندهی – فراکتال – منطق مخدوش – گسترش غیرخطی – پرواز پروانه – پرش – آشفتگی و بینظمی – توجه به نشانههای کیهانی |
– بیشتر متفاوت است
– فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دیدگاه انسانی |
– فیلیپ اندرسون
– چارلز جنکز |
– میون هو
– ادوارد لارترز – بنووامندل بروت – چارلز جنکز – پیتر آیزمن – فرانک گهری |
– موزه گوگنهایم در بیلبائو | – فرنک گهری | – ۱۹۹۶ |
منبع:
کتاب از رومانتیک تا کیهانی
مؤلف: میثم آهنگر
تهران – انتشارات فنآوران ۱۳۸۴