کاربرد اسکیس در معماری چیست؟

قبل از آنکه هر پروژه معماری شکل گیرد, جرقه ای در ذهن طراح سبب بوجود آمدن آن بوده است. حال آنکه طراحی چقدر توانایی تجسم و پردازش آن را داشته باشدو بتواند توسط دست خود آن را بر کاغذ بیان کند, بسته به آن است که در اسکیس زدن چقدر توانایی داشته باشد.

همانگونه از اسکیس های مشاهیر معماری چون فرانک لوئید رایت, کولور بوزیه, کالاتراوا و … مشخص است که اگر این اسکیس ها نبود, هرگز آثار بزرگی چون موزه گوگنهایم یا کلیسای رونشان شکل نمی گرفت.

حال قبل از هر چیز, باید بدانیم چگونه ارتباط ذهن و دست خود را تقویت کنیم:

۱-      یکی از راه های بسیار موثر در زمینه تقویت اسکیس زدن, طراحی های مکرر از درختان, گیاهان, اشیاء, انسان و هر آنچه که قابلیت دیده شدن, مجسم شدن در ذهن, بیان بر کاغذ را داشته باشد. البته لازم نیست که این طراحی ها, با جزئیات زیاد طراحی شود, همانقدر که دارای اصول و تناسبات صحیح و بیان کننده مفهوم باشد, کفایت می کند.

۲-      ترسیم انگاره های تخیلی و سورئالیسم. در واقع در این بخش اثره برای تصویر موجود نمی باشد, بلکه مفاهیم همچون خاطرات کودکی, لحظات شادی بخش, ترس, آرزوها و … در ذهن تصور می شود و با توجه به ادراک طرح بر کاغذ بیان می گردد. در هنرهای تجسمی یکی از روش های پرکاربرد برای تقویت قوه ادارک و تجسم هنرجو است.

۳-      شروع ترسیم های معمارانه که معمولا از ترسیم بافت, کمپزسیون های هندسی و سورئالیسم شروع و بعد از تسلط کامل شخص بر موضوع اسکیس های اولیه از کانسپت و روند طراحی را طراح می تواند خلق و در نهایت به یک پروژه معماری دست پیدا کند.

۴-      سبک های رایج اسکیس زدن در معماری

قبل از آنکه به شیوه های معمول اسکیس زدن بپردازیم, به شناخت ابزار و لوازم اسکیس زدن اشاره مختصری می کنیم:

به منظور داشتن اسکیس های با کیفیت خوب, شناخت مقدماتی از مصالح و ابزار و استفاده آن ها بیشترین اهمیت را دارد.

از ابزارهای اصلی برای اسکیس, کاغذ, خودنویس و مداد است که البته همراه با تخته شاسی, کاغذ A3, که زمان شروع اسکیس می بایست از وجود این ابزار مطمئن شویم.

  • مداد: شناخت انواع مداد و کاربرد هر کدام ضروری است. اثر مدادهای مختلف بر روی کاغذ متفاوت است. مداد از ابزار اولیه طراحی محسوب می شود. انواع مدادهای معمولی با مغزهای گرافیتی ذغالی, از سختی و نرمی متفاوتی برخوردارند. رده بندی مدادها بنا به درجه بندی سختی به این صورت می باشد:
  • …, ۴H,3H, 2H, HB, 4, B, 2B, 3B, 4B, …۸B

  • خودنویس (یا راپید): راپید خودنویس از ابزارهای بسیار رایج در اسکیس زدن است. در بازار تعدادی از انواع خودنویس مانند نوک نمدی, مخزنی, معمولی, فنی و درجه دار وجود دارند. راپیدهای یکبار مصرف موجود در بازار برای تمرینات هنرجویان در رابطه با اسکیس زدن بسیار مناسب است و کارآمد می باشد. این راپیدها با ضخامت های مختلف مانند ۸/۰ – ۵/۰ – ۶/۰ – ۳/۰ – ۲/۰ – ۱/۰ – ۰۰/۰ موجود است.

  • ذغال: از ابزارهای باقدمت زیاد در طراحی معماری, ذغال است. ذغال در ضخامت های مختلف وجود دارد و در انواع نرم, متوسط و تیره یافت می شود. برای ثابت کردن طراحی بر کاغذ می توان از اسپری های تثبیت کننده استفاده کرد.

  • کاغذهای اسکیس: با توجه به ابزاری که برای ترسیم انتخاب کردیم, کاغذ مناسب با آن را گزینش می کنیم. ورق ها دارای اندازه ها, گرم, بافت و رنگ های گوناگونی می باشند. همخوانی ابزار ترسیم اسکیس با نوع کاغذ می تواند به تولید یک اسکیس با کیفیت بالا کمک کند. بطور مثال کاغذهای بافت دار برای ترسیم با ذغال و کاغذهای صاف و گرم پایین, برای ترسیم با مداد مناسب است.

با توجه به این که از چه ابزاری استفاده می کنیم, سبک های مختلف در اسکیس زدن شکل می گیرد. بعضی از معماران با استفاده از خودنویس و ترسیم هاشورهای فراوان طراح خود را نهایی می کنند و بعضی دیگر با استفاده از مداد و ایجاد سطوح پر و خالی …

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳