هنر و معماری، ایران و جهان

نویسنده: سید رضا حسینی

 

تلفیق هنر با معماری به عنوان دستاوردی بشری در طول تاریخ بزرگترین شاهکارهای ماندگار را برای انسان امروزی به یادگار گذاشته است. به عقیده بسیاری همین تلفیق است که معنایی خاص به زندگی و آثار برجا مانده از انسان بخشیده است به گونه ای که بخش اعظم تفکرات و دستاوردهای بشری از طریق هنر و معماری به انسان امروز رسیده است. این میراث پر بها صاحب نظران را بر آن داشته تا با بررسی آثار برجا مانده تفکر پیشینیان را واکاوی کنند.

کتاب «هنر و معماری، ایران و جهان» نگاه خود را بر اساس همین دیدگاه قرار داده است و تلاش می کند با بررسی سیر تحول و تطور هنر در اعصار گذشته تا امروز شکوفایی آن را در دستاوردهای به جا مانده از بشر در تاریخ را بازگو کند.

این کتاب از هنر و معماری ابتدایی آغاز می شود و به بررسی هنر برجا مانده انسان نخستین در نقش و نگارهای غارها می پردازد. علاوه بر آن تاثیر و تاثر هنر در اعصار مختلف و کشورهای مختلف که حرفی برای گفتن دارند را باز گو می کند. از سوی دیگر تاثیری که معماری در این فضا از تفکر بشر خلق شده و جنبه ای از هنر را به خود گرفته است را متناسب با هر عصر بازگو می کند.

نویسنده پس از بررسی هنر و معماری ۳ فصل آخر کتاب را به بررسی هنر و معماری ایران، هنر و معماری دوران اسلام و آشنایی با هنر سنتی ایران می پردازد تا تعریفی جامع از ایران برای مخاطب بازگوید.

به کار گیری تصاویر تاریخی از اشیاء و دستاوردهای هنری برجا مانده از بشر در طول زمان از جمله ویژگی های بارز کتاب «هنر و معماری، ایران و جهان» است که نویسنده توانسته است برای القاح نگاه خود از آنها بهره گیرد به گونه ای که بالغ بر ۸۰۰ تصویر مشتمل بر ابنیه تاریخی، مجسمه ها، نقاشی های دیواری برجامانده، نقش برجسته ها، زیور آلات تاریخی برجا مانده، فلزکاری ها و .. در این کتاب استفاده شده است.

کتاب حاضر توسط سید رضا حسینی در ۵۲۸ صفحه تالیف و از سوی انتشارات مارلیک منتشر شده و همانگونه که ناشر ادعا می کند استقبال خوب مخاطبان باعث تجدید چاپ چندباره آن شده است. این کتاب ۱۱ فصل دارد که ۳ بخش آخر آن به دلیل اختصاصش به ایران بیش از یک سوم کتاب را شامل می شود.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳