مهندسی عمران و معماری

این روزها شاهد ترکیب این دو مهندسی با هم هستیم. اما در اصل دارای تفاوت هایی هستند. که شاید بتوان منشا جدایی این دو رشته از یکدیگر را دوره رنسانس خواند. در زیر به مختصری از ویژگی های این دور رشته خواهیم پرداخت.

آیا تفاوت‌ها و شباهات دو رشته معماری و عمران را می‌شناسید؟

از گشته تا کنون معماری و عمران با یکدیگر کار کرده‌اند. تکنیک های ساخت و ساز کاری بود که به صورت جمعی و تعاملی شکل می‌گرفت. به مهارت‌ها و عملکرد فرد بستگی داشت و هرکسی با توجه به مهارت خود گوشه‌ای از کار را میگرفت. این مهارت و توانایی نسل به نسل به صورت شفاهی و دهان به دهان منتقل شد .

معماری

همانطور که گفته شد این روند از دوره رنسانس شروع به تغییر کرد. آرام آرام معماری به فنی تخصصی تبدیل شد. رسم پرسپکتیو، روش‌های شناخت و تحلیل فضا و همینطور تفکر و پیش‌برد اهداف مسیر حرکت معماری را تغییر داد. از این رو در اینجاست که معماری راهش را به صورت مستقل ادامه می‌دهد و نسل‌های معماران نام آشنا از جمله آلبرتی و برونلسکی پدیدار می‌شوند. این معماران در تلاش بودند تا خلاقیت را چاشنی مفاهیم معماری و طراحی فضا کنند.

عمران

نام مهندس عمران در وانفسای دوران انقلاب صنعتی ظاهر می گردد. مهندسی عمران رشته‌ای با منشاء نظامی است که قدمت آن به قرن چهاردهم باز میگردد. از آن پس با تخصیص برخی مهندسان نظامی برای طراحی انبارهای صنعتی در قرن ۱۸در انگلستان ظهور کرد.شاید بتوان اولین مهندس عمران شناخته شده را جان اسمیتون دانست . وی همچنین مسئول ایجاد انجمن مهندسین عمران است که به گرد هم آوردن متخصصان برای تصور و اجرای کارهای بزرگ اختصاص دارد.

در نتیجه از قرن نوزدهم به بعد می‌توان صنعت ساخت و ساز را مدیون سه نسل دانست: سازندگان بنا،‌ معماران و مهندسان عمران.

باتبدیل شدن آرام جوامع به جامعه‌ای مدرن و همینطور بازتاب آن در ساختمان‌ها بعد از انقلاب صنعتی شاهد تحولات بزرگی هستیم. امروزه میبینیم تمامی ساختمانهای بلند و جذاب کاری گروهی است. ویا کار معماری است که مهندسی عمران را به خوبی می‌شناسد. بهترین معماری ساخت بنا را آن‌هایی دارند که ترکیب جذابی را از مهندسان و معماران در کنار هم پدید آورده است. طراحی سازه‌ای طرح‌های خلاقانه معمار و ساخت درست آن بر عهده مهندسین عمران است.

در دفتر معماری آرتور و همکاران شما شاهد بهترین همکاری مهندسین با یکدیگر هستید. طراحی های خلاقانه و ایده پردازی ‌های جذاب با کمک خبره ترین مهندسان عمران و اجرا قابل ساخت است. در زیر می‌توانید نمونه‌هایی از این ساختمان‌ها را مشاهده می‌کنید:

ویلای طالقان

طراح: آرتور امید آذری

مکان: طالقان

ویلای طالقان در بستری سبز و پویا شکل گرفت. ایجاد نظرگاه در مجموعه برای استفاده از طبیعت پیرامون از اهداف طراحی است. طبقات بر اساس شکل بستر و احترام به سایت شکل گرفت و سبب ایجاد فضاهای پویا همانند کنسول های معلق و بام های سبز گردید. در این سایت از انرژی خورشیدی برای تامین سرمایش و گرمایش استفاده شده است.

ویلای طالقان
ویلای طالقان

ویلا دره

معماران: امید آذری، جعفر لطف الهی

کارفرما: خانم دادیار

سایت پروژه در لبه شمالی بومهن واقع شده است. جایی که در دامنه کوه و نزدیک چشمه قرار دارد. هندسه ویلا دره نتیجه دگرگونی سه منحنی موجود در توپوگرافی زمین در سه سطح می باشد. هدف پروژه کمترین میزان دخل و تصرف در وضع طبیعی زمین است. این، یک حمله شاعرانه از منحنی های زمین به ویلا می باشد. دگرگونی فرم ویلا با برخواستن ارتفاع منحنی ها در امتداد جنوب و برای تسلط یافتن دید و منظر ویلا به چشم انداز دره مقابل آن آغاز می شود. در ادمه حرکت این خطوط سلسله مراتب فضایی ویلا در سه طبقه شکل می گیرد.

ویلا دره
ویلا دره

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳