طراحی مجتمع‌های اداری تجاری

در این بخش در راستای ساخت پروژه‌های چند منظوره دفتر معماری آرتور و همکاران به توضیحی اجمالی در خصوص ساخت این‌گونه بناها پرداخته خواهد شد. این دفتر علاوه بر ساخت و طراحی ویلاهای مورد نظر شما می‌تواند در راستای تحقق اهداف دیگر نیز پاسخگو باشد.

آیا تا به حال به چگونگی طراحی مجتمع‌های اداری-تجاری و یا چند منظوره فکر کرده اید؟

در طراحی فضاهای اداری در این مجموعه ها توجه و اهمیت به نور روز و برخورداری کل مجموعه اداری از آن جزوی از ملزومات طراحی است. علت اهمیت این موضوع استفاده کارمندان به مدت طولانی از فضاها است. از طرفی طراحی این مجموعه‌ها برای حالتی بهتر و پر بازده بهتر است به صورتی تعاملی صورت گیرد که کارمندان بتوانند در این فضاها به گفتگو بپردازند. استفاده مناسب از مبلمان‌ها و دیوارهای شفاف می‌تواند گزینه‌های مناسب در خصوص طراحی داخلی این مجموعه‌ها باشد.

اهمیت نور روز درطراحی فضاهای اداری

همانطور که گفته شد مسئله نور روز در طراحی فضاهای اداری بسیار پر اهمیت است. از این‌رو محققین مقالات زیادی را در این خصوص نگاشته‌اند.

در طراحی این فضاها معمولا استفاده از نماهای دو پوسته پیشنهاد می‌گردد. و همینطور استفاده از تابشبند‌هایی مناسب با فضا که بتواند نور را به صورت کنترل شده وارد فضا کند. با توجه به اینکه کارمندان با سیستم‌های کامپیوتری مشغول به کارند توجه به نکته خیرگی نور نیز از اهمیت وافری برخوردار است. شاید بتوان با توجه به شیشه‌های ارسی در معماری ایرانی و همینطور تابشبند‌های مورد استفاده آنان به طرح‌های جالبی رسید. مدرن سازی این ایده‌ها با معماری روز دنیا می‌تواند پاسخگوی برخی مشکلات در زمینه نور رسانی باشد.

نمونه‌های طراحی مجتمع‌های اداری و تجاری

Roche Multifunctional Workspace Building 

معمار: Christ & Gantenbein

این بنا نمونه‌ای کامل از ترکیب و تعامل فضاهای مختلف با یکدیگر است. می‌توان به وضحو در طراحی فضاها تعامل و ارتباط فضای صنعتی با اداری را مشاهده نمود. این پروژه بازنگری دوباره از محیط‌های شهری و معماری و انسانی است. پلان با نظر به فضاهای اداری باز و یا اپن آفیس‌ها طراحی شده است. فضایی یکپارچه با در نظرگرفتن ارتباطی دوستانه میان کارمندان . بدنه شیشه‌ای و فراخی پلان نور روز را به راحتی برای کارمندان فراهم می‌کند و روشنایی مطلوبی را نشان می‌دهد.

این بنا مکعبی ساده و کاملا مدرن را پیش روی بیننده قرار می دهد. فرم و هندسه خالص رنگ سفید و مصالح اکسپوز می‌تواند نمادهای جالبی از ارتباط تنگاتنگ معماری و صنعت مدرن این روز‌ها را نمایش دهد. طراحی نمای ساختمان با توجه به صنعتی بودن آن و پیوند صنعت ومعماری به صورت تیر‌هایی اکسپوز کار شده‌اند. از طرفی عناصر پیش‌ساخته و پیش تنیده صنعتی، انعطاف پذیری جذابی را به بنا می‌بخشد.

نمونه‌های طراحی مجتمع‌های اداری و تجاری و چند منظوره برند آرتور

مجتمع چند منظوره دماوند

استراتژی طراحی پروژه اداری و تجاری دماوند، ، ایجاد بستری پویا و انعطاف پذیر برای تعامل شهر و بنا است. پروژه در امتداد بزرگراه تهران- دماوند شکل گرفته است. تلفیق فضاهای خارجی و باز مجموعه از طریق شیب ملایم بام بخش های مختلف مجموعه با بستر پیرامون خود در شهر است.

مجتمع چند منظوره دماوند
مجتمع چند منظوره دماوند
مجتمع چند منظوره دماوند

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳