طراحی نما با توجه به شرایط آب و هوایی

این روزها که آب و هوای مناطق تحت تغییر بوده و ممکن است رپز به روز شدید‌تر شود. اما چگونه باید ساختمان‌ها به خصوص نماها را طراحی کرد که بتوان با شرایط آب و هوایی جدید تطبیق یافت؟

آیا به اهمیت نما در ساختمان سازی پی برده اید؟

هنگام صحبت از بهره‌وری انرژی در ساختمان ها، نام بردن از عایق‌های حرارتی اجتناب ناپذیر است. ما به ندرت آن را در یک ساختمان تمام شده می بینیم و حتی در نقشه های فنی، لایه عایق به صورت یک دریچه نازک ظاهر می شود. اما این عنصری است که از اهمیت حیاتی برخوردار است. زیرا به عنوان مانعی در برابر جریان گرما عمل می کند.مانع از تبادل انرژی بین داخل و خارج می شود.

میزان گرمای خارج شده در زمستان و انرژی حرارتی وارد شده را کاهش می دهد. در تابستان نیز در ساختمانی با عایق حرارتی خوب، نیاز کمتری به وسایل مکانیکی و اتلاف انرژی وجود دارد. تا خانه را در دمایی مطبوع نگه دارد. و همچنین میزان کربن آن را کاهش می دهد.

در حال حاضر، کشورهای زیادی وجود دارند که به حداقل سطح عایق حرارتی برای ساختمان ها، با پارامترهای سختگیرانه فزاینده نیاز دارند. اما با پیش بینی نگران کننده بحران اقلیمی در آینده نزدیک چگونه باید با این موضوع روبه رو شد؟

تغییرات آب و هوایی

طبق گزارش EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده)، افزایش میانگین دمای جهانی با تغییرات گسترده در الگوهای آب و هوا همراه است. مطالعات علمی نشان می‌دهد که رویدادهای شدید آب و هوایی مانند امواج گرما و طوفان‌های بزرگ احتمالاً با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان تشدید می‌شوند. افزایش کارخانجات، تولیدات بی‌رویه ماشین‌ها و …. .

اما این مسئله چه ارتباطی می‌تواند با معماری داشته باشد؟ صنعت ساخت و ساز تقریباً ۴۰ درصد از انتشار CO2 را تشکیل می دهد. و بخش بزرگی از این موضوع، به‌طور دقیق ۲۸ درصد، مربوط به بهره‌برداری از ساختمان‌ها است. طبق داده‌های سال ۲۰۲۰ از گزارش وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساخت‌وساز. ۳۶ درصد از کل انرژی مورد نیاز روی کره زمین را نیز مصرف می‌کنند. با توجه به مطالب گفته شده، اینجاست که عایق حرارتی اهمیت روز افزونی پیدا می کند.

راهکار‌ها

اتلاف یا افزایش حرارت در اثر جابجایی، هدایت و تابش رخ می دهد. اما وظیفه طراح و معماران این است که سرعت از دست دادن یا به دست آوردن گرما را مدیریت کند. این موضوع را می توان از طریق استفاده از مصالح ساختمانی و تکنیک های مناسب برای ایجاد و نگهداری یک پوشش ساختمانی که دارای سطوح بالای عایق است کنترل کرد. به طور کلی ۴۰ درصد انتقال حرارت در ساختمان از طریق سقف، تا ۲۵ درصد از طریق دیوارها و تا ۱۵ درصد از طریق کف انجام می شود.

کار تا حد امکان با استراتژی‌های غیرفعال برای راحتی، بسته به جایی که پروژه در آن قرار دارد آغاز می‌شود. همیشه بهترین نقطه شروع برای یک ساختمان بررسی موضوع سازگاری با محیط زیست خواهد بود. ساختمان ها در آب و هوای گرم معمولا بیشتر به تهویه طبیعی و مصالح با اینرسی حرارتی بالا (مانند آجر یا سنگ) متکی هستند. که گرما را از بیرون برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. و فضای داخلی را خنک نگه می دارند.

در آب و هوای سرد، مواد با اینرسی حرارتی کمتر (مانند چوب) تضمین می کنند. که فضاها در صورت لزوم سریعتر گرم می شوند. در هر صورت، عایق برای مدیریت جریان گرما و محافظت از سرنشینان در برابر هوای بیرون، چه سرد و چه گرم، حیاتی است.

فضای سبز در داخلی
اسکای لایت
نمای چوبی

شما دوستان می‌توانید برای کسب اطلاهات بیشتر در خصوص معماری همسو با اقلیم لینک را فشار دهید و مقاله را مطالعه کنید.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳