طراحی چیدمانی مدرن برای آشپزخانه‌ها

چه از طریق اشتراک وعده غذایی در یک رستوران یا تهیه یک غذای خانگی با هم، غذا در واقع مردم را دور هم جمع می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، معماران آشپزخانه ها را در قلب خانه ها قرار دادند.

چه میزان به طراحی و چیدمان آشپزخانه‌ها اهمیت می‌دهید؟

طراحان و معماران در تلاشند به ساکنان فضایی برای آشپزی، صرف غذا و گذراندن زمانی مفید با خانواده و دوستان خود ارائه نمایند. با این حال، همه خانه‌ها نمی‌توانند آشپزخانه‌های بزرگی داشته باشند. برخی از آنها خیلی کوچک هستند و برخی دیگر ساختار فضایی مناسبی ندارند. در این مقاله تمرکز بر طراحی داخلی خانه‌ها، بررسی خواهیم کرد که چگونه معماران و طراحان چیدمان های مختلف آشپزخانه را بر اساس نیازهای فضایی و کاربری مختلف انتخاب کردند.

قبل از شروع فرآیند ایده‌پردازی در طراحی، مهم است که بدانیم کاربران آشپزخانه چگونه از فضا استفاده می‌کنند. در حالت ایده‌آل، فضا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کار در آن به راحتی صورت گیرد. بنابراین بهترین کار در نظر گرفتن سناریوهای مختلف در طراحی است.برای مثال کاربر ابتدا چه کاری انجام می‌دهد؟ مواد غذایی خود را کجا می گذارند؟ هر چند وقت یکبار به یخچال دسترسی دارند؟ چه نوع غذاهایی می پزند و به چه فضایی نیاز دارند؟ چند نفر از آشپزخانه استفاده می کنند؟ و غیره.

فضاهای آشپزخانه

تعدادی از مطالعات ۵ ناحیه کلی را در آشپزخانه مشخص می‌کنند. قسمت انباری که شامل فضای نگهداری مواد غذایی و یخچال است. فضای نگه‌داری لوازم و ظروف پخت و پز است. سینک ظرفشویی، قسمت آماده سازی و منطقه پخت و پز که شامل اجاق گاز و فر است.

به طور سنتی، آشپزخانه ها باید از مفهوم مثلث کار پیروی کنند. که تضمین می کند که وظایف اصلی بین یخچال، سینک و اجاق گاز باید توسط یک خط و سه نقطه ای خیالی به هم متصل شوند. این مثلث به ساکنین اجازه می دهد تا با کمترین اشغال فضایی و حداکثر کارایی در اطراف این عملکردهای اصلی حرکت کنند.

طراحی فضای آشپزخانه

طراحی به صورت تک دیواری (Single Wall)

یکی از محبوب‌ترین طرح‌های آشپزخانه، به‌ویژه با زیاد شدن خانه‌ها و ویلاهای کوچک، چیدمان آشپزخانه به صورت تک دیوار است. این آشپزخانه‌ها که اغلب در آپارتمان‌ها و اتاق‌های زیر شیروانی یافت می‌شوند، به‌عنوان «حداکثر استفاده از فضا» نامیده می‌شوند. زیرا همه فضاهای لازم برای نگهداری ظروف و لوازم خانگی را روی تک دیوار جمع می‌کنند. از طرفی جریان کار و گردش را بین همان سه نقطه خیالی به حداقل می‌رسانند.

تک دیواری آشپزخانه
طراحی تک دیواری
به مدل تک دیواری

آشپزخانه با دو دیوار (Double Wall / Galley)

چیدمان آشپزخانه گالی دارای دو میز پیشخوان موازی با راهرویی برای رفت و آمد است. اغلب در خانه های سنتی یا کوچک استفاده می شود. معماران در صورتی که یکی از دیوارهای آشپزخانه دارای پنجره یا در بزرگ باشد و نتوانند از آن سطح برای هیچ یک از عملکردها استفاده کنند، به این چیدمان متوسل می شوند. به دلیل فاصله نسبتاً باریک آن، وسایل اصلی بین هر دو کانتر تقسیم می شوند.

بنابراین گردش افراد در یک منطقه انجام شده و به حداقل می رسد. طراحان داخلی توصیه می کنند حداقل ۱.۲ – ۱.۵ متر فاصله بین هر دو میز برای گردش صاف بگذارید، اما در مورد آشپزخانه بسیار باریک، ۹۰ سانتی متر برای خانواده‌های تک نفره کافی است.

داخلی طراحی دو دیواره
طراحی دو دیواره
دو دیوار

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳