فرانــک گــهری
(موزه گوگنهایم)
((…در واقع فرانک هنوز کار با کامپیوتر را نمیداند، جز اینکه آن را به سمت کسی پرتاب کند.))
دیالوگی از فیلم سیدنی پولاکس ( اسکیسهای فرانک گهری)
استودیو معماری فرانک گهری مملو از شوخ طبعی جدی گونه بود. این معمار افسانهای اسکیسهای خود را خطخطیهایی میداند که فقط خودش میتواند آنها را بفهمد. و شاید در اتمام پروژه با چرخاندن آنها طرحی کامل از ساختمان پدیدار شود. گهری را میتوان پیشتاز سبک معماری ساختارشکنانه دانست. خطوطی هیجانانگیز که سرانجام خیالات و رویاهایش را میپیمایند و به معماری جذاب و مرموز تبدیل میشوند.
![](https://architizer-prod.imgix.net/media/1462911297087guggenheim.jpg?fit=max&w=1680&q=60&auto=format&auto=compress&cs=strip)
اسکیس
در اسکیس و طرح اولیه موزه میتوان خطوطی را دید که شبیه به بادبانهای کشتی بزرگ است که در لبه رودخانه بیلبائو پهلو گرفته است. خطوطی مواج و پویا که در سرتا سر بنا دیده میشود. اما از نمایی دیگر در نمای تاپ (بالا یا دید پرنده) میتوان گلی را مشاهده کرد که همواره در حال رشد و گلبرگهای خود را در همه جهات میپروراند.
![The Guggenheim Museum Bilbao | Frank Gehry - Arch2O.com](https://www.arch2o.com/wp-content/uploads/2016/01/Arch2O-the-guggenheim-museum-bilbao-frank-gehry-14.jpg)