میس وندروهه

خانه هوبی (Hubbe House)

((میس معتقد به اتخاذ رویکردی عینی بود که طراح را از طریق فرآیند خلاقانه طراحی معماری راهنمایی کند.))

به نقل از سایت nirman

اسکیس خانه هوبی توسط میس

میس را می‌توان نماینده تمام عیار معماری مدرن دانست. معماری که کمتر هم بیشتر است! این خانه در طول رودخانه‌ای قدیمی در کنار لبه آن شکل گرفته است. با نهایت دقت و ظرافت به محیط اطراف خود متصل گشته است. از طرفی به رودخانه منتهی است و از سمت دیگر با خیابان در ارتباط است. از نظر طرح و نقشه این خانه شبیه به خانه آجری میس بوده و دارای حیاط‌های بزرگتری است. ورودی خانه در یکی از اضلاع خانه که بلندتر از بقیه اضلاع است شکل گرفته‌اند. و در امتداد ورودی فضاهای نشیمن ساخته شده‌اند.

میس در معماری خود از طرح‌هایی با پلان باز استقبال کرده و همیشه پیرو این نوع طرح ریزی است اما در زمان‌هایی که کارفرما نظرش داشتن کمی حریم خصوصی برای اعضای خانواده است، او مجبور است از طرح‌هایی با سیستم بسته‌تر استفاده نماید.با توجه به این خواسته نوار شرقی-غربی به فضاهای خصوصی اختصاص یافته و فضاهایی با نقشه باز (open office) به صورت شمالی جنوبی با ستون‌های صلیبی شکل برای آزادی عمل بیشتر استفاده کرده است. تفاوت این دو فضا با هم می‌تواند عملکردها و کارکردهای متمایزی را از هم ایجاد کرده و در تقسیم بندی فضایی به مقدار قابل توجهی تاثیر گذار باشد.

پلان‌های طراحی شده از میس (Grou Serra)

این پروژه، طرح ساخته نشده است که نیمه کاره باقی‌مانده است. اما مهمترین نکته این پروژه گامی بود که میس برای خانه آجری و دیگر پروژه‌های موفق او در آخر عمر منجر شد. در واقع این خانه نتوانست انتظارات کارفرا در خصوص فضاهای خصوصی برآورده سازد و محدودیت این سیستم آکادمیک پلان باز را در اوایل کار میس به نمایش می‌گذارد.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳