فرانک لوید رایت

خانه آبشار

((…می بینید که من این افتخارات را یکی یکی بدست آورده‌ام، انتظار داشتم هر افتخاری بتواند روحم را به غوغا تشویق و درونم را به خروش وادارد.اما برعکس به نظر می رسد هرکدام از این افتخارات سایه‌ای شده‌اند بر غرورم و باید با فروتنی درمانش کنم)).

سخنرانی رایت در گرفتن مدال طلا در سال ۱۹۴۰

اسکیس رایت از خانه آبشار

معماری رایت به وضوح تعریف مشخصی از معماری ارگانیک را ارائه می‌دهد. او با ساخت خانه آبشار روابط بین انسان، معماری و طبیعت را دوباره بازگو می‌کند. خانه آبشار را می‌توان بنایی دانست که از زمین روییده و با غرق شدن در طبیعت و رشد با آن شکل گرفته و فضاها را در هم تنیده است. حرکت آهسته و نرم در لابه‌لای درختان و پایانی شکوهمند در انتها که با نظرگاهی روبه جنگل پایان می‌یابد. استفاده از مصالحی با رنگ و بافت‌های مطابق با اطراف و محیط بنایی را به نمایش می‌گذارد که گویی جزئی از مناظر اطراف است.در بیرون بنا تراس‌ههای افقی با عناصر عمودی مانند هسته مرکزی خانه یعنی شومینه کار می‌کند و این تعادل در کاربست اجزای افقی و عمودی نمایشی جالب از همکاری معماری با طبعیت را به اجرا می‌گذارد. آبشار و نمای زیبای آن در تداخلش با بنا ستودنیست. او میخواست علاوه بر کیفیت بصری آبشار که در ابتدا چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، درون خانه حضورش کاملا محسوس باشد. این امر با طنین صدای آبشار و سرازیر شدن آب در زیر ساختمان ممکن شده است. حضور بافت ارگانیک مصالح نیز به وضوح درون خانه پیداست.

خانه آبشار در نمایی پاییزی

در معماری رایت به گفته خودش می‌توان وضوح رشد خانه‌ها و بنا را از یک هسته مرکزی در نظر گرفت. این هسته در خانه آبشار شومینه خانه را در برمیگرد. طرح پلان خانه اعم از جای‌گیری اتاق‌ها و آشپزخانه و دیگر فضاها مانند شاخه و برگ درختان در حال رشد و شکل‌گیری است. از مرکز آن یعنی شومینه اغاز و به سرتاسر خانه سرایت می‌کند.رایت در این ساختمان علاوه بر طراحی کلی ساختمان به طراحی مبلمان آن هم پرداخته است. و می‌توان حضور تفکر ارگانیک را در اجزای خانه احساس نمود.

خانهٔ آبشار یکی از برترین آثار معماری قرن بیستم با تصاویر با کیفیت و جذاب

شومینه خانه آبشار به عنوان هسته مرکزی

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳