شیگرو بان
شیگرو بان

شیگرو بان، معمار ژاپنی برنده جایزه معماری پریتزکر سال ۲۰۱۴ شد

این جایزه که هر سال اعطا می‌شود مهم‌ترین جایزه در رشته معماری به حساب می‌‌آید. بان به طراحی‌های مدرن و بشردوستانه خود معروف است.
برای دومین سال متوالی یک معمار ژاپنی به نام شیگرو بان جایزه پریتزکر را از آن خود کرد. این معتبرترین جایزه در رشته معماری است.
تام پریتزکر، رئیس بنیاد پریتزکر گفت که شیگرو بان، معمار ژاپنی جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کرده است. او در توضیح علت انتخاب بان برای این جایزه، کار این معمار ۵۶ ساله را ظریف و نوآورانه نامید.
رئیس بنیاد پریتزکر، شیگرو بان را همچنین به خاطر ارائه طرح‌های بشردوستانه ستود.
این معمار ژاپنی در طراحی سرپنا‌ه‌هایی در رواندا، هائیتی و فیلیپین از مواد غیر سنتی مانند مقوا همراه با راه و روشی خلاقانه استفاده کرده است.

ابراز حیرت شیگرو بان
شیگرو بان، معمار ژاپنی از انتخاب خود برای دریافت این جایزه ابراز شگفتی کرده است. او روز سه‌شنبه (۲۵ مارس/ ۵ فروردین) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “ان اچ کا”‌ی ژاپن گفت: «من قطعا فکر نمی‌کردم که برای چنین بردی مطرح شوم.»
جایزه پریتزکر از سال ۱۹۷۲ اعطا می‌شود. ارزش این جایزه ۱۰۰ هزار دلار است. فرانک گهری، رنزو پیانو و اسکار نیمایر از معماران برجسته دنیا از جمله برندگان پیشین این جایزه‌ محسوب می‌شوند.
شیگرو بان هفتمین هنرمند ژاپنی است که موفق به کسب این جایزه شده است. در ماه ژوئن قرار است در آمستردام هلند این جایزه به او اعطا شود.

بیوگرافی:

در سال ۱۹۵۷ در توکیو به دنیا آمد .
در سال های ۱۹۷۷-۱۹۸۰ در مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پرداخت و بعد از آن ، از سال ۱۹۸۰ در مدرسه معماری اتحادیه کوپر ، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۹۸۴ فارق التحصیل شد .
کار خود را قبل از تأسیس شرکت خود در سال ۱۹۸۵ ، با معمار ژاپنی آرتا ایسوزاکی شروع کرد .
شیگرو بان معروفیت بین المللی خود را به سبب کار خود با کاغذ و مقوای بازیافتی مورد استفاده برای ساخت سازه های موقت برای قربانیان زلزله کوبه در سال ۱۹۹۵ به دست آورد .
او در مدارس متعدد از جمله دانشگاه هنر tama ، دانشگاه ملی یوکوهاما ، دانشگاه nihon ، دانشگاه کلمبیا و keio تدریس کرده است .
او در سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ مشاور کمیسیون عالی سازمان ملل در امر مهاجران و پناهندگان (UNHCR) بود.
در زندگی کاری خود جوایز متعددی از جمله ” بهترین معمار جوان سال” و در سال ۱۹۹۷ و همچنین جایزه معماری جهانی برای طراحی خود از غرفه ژاپن در سال ۲۰۰۱ و مدال توماس جفرسون در سال ۲۰۰۵ دریافت کرده است .

سایر سوابق دانشگاهی او عبارتند از:

۱ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه ملی یوکوهاما. (۹۹-۱۹۹۵)

۲ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه نیهون. (۲۰۰۰-۱۹۹۶)

۳ـ پروفسور مدعو دانشگاه کلمبیا. (۲۰۰۰)

۴ـ عضو مدعو مرکز دونالد دانشگاه کلمبیا.

۵ـ پروفسور دانشگاه کیو.

بی تردید, تحصیل در مدرسه کوپر یونیون، تاثیر به سزایی در شکل گیری تفکر شیگرو بان داشته است.
او در ابتدا علاقه‌ی بسیار زیادی به پنج معمار نیویورک داشت و در اثر همین علاقه به مدرسه کوپر یونیون وارد شد.درآن زمان سه‌عضو ازپنج معمار نیویورک ـ‌جان هیدک, پیتر آیزنمن, و ریچارد میر در مدرسه کوپر یونیون تدریس می‌کردند.
تاثیری که جان هیدک بر شگیرو بان می‌گذارد، در آثار اولیه او بسیار محسوس است, (در ادامه بحث به آن می‌پردازم.) شیگرو بان تلاش خستگی ناپذیری جهت خلق روشهای سازه‌ای نو، از خود نشان داد و توانست آثار معماری بدیعی با این روش‌ها بوجود آورد.

آثار او را می توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

طراحی در سبک هیدک

شیگرو بان در ادامه تفکر هیدک, از خانه به عنوان مهمترین فضای زندگی شروع به کار کرد. خانه‌هایی که او طراحی نمود, بسیار متاثر از خانه های طراحی شده توسط هیدک هستند.
او در پروژه (Villa K-1987) که تحت تأثیر خانه‌ی دیوار هیدک است ـ به نقش دیوار در ساختمان توجه نمود . ویلا از سه دیوار شکل گرفته است. دیوارخطی، که سیرکولاسیون خانه را سازماندهی می کند. دیوار مدوری، که فضاهای داخلی ویلا را در بر می گیرد و دیوار استوانه‌ای شکلی، که فضاهای سرویس و آشپزخانه و حمام را درخود جای داده است.
نکته قابل توجه دیگر در طرح این ویلا, ورود از طریق یک پل به طبقه اول است. از آنجا که سایت این ویلا دارای چشم انداز بسیار زیبایی است, شیگرو بان ورودی ویلا را یک طبقه بالا برده تا ساکنان همواره در ورود و خروج، از آن چشم انداز زیبا بهره کافی ببرند.
همچنین در پروژه (I House-1991)،دو دیوار چوبی در دو سمت شرق و غرب خانه به صورت مستقل طراحی نمود، بگونه‌ای که ” این دیوارها دارای سازه‌ی مستقل هستند و بوسیله‌ی سازه‌های کابلی مهار شده‌اند. استفاده از دیوار در پروژه خانه‌ای با سه دیوار(۱۹۹۸) به اوج قدرت شکلی خود می رسد. او در این پروژه با سه دیوار شاخص پروژه را سازماندهی می کند.دیوارU شکل، که سه ضلع خانه را دربر می گیرد. دیوار کنار پله، که دارای سازه مستقل است, و پله به آن کنسول شده است. دیوارمنحنی شکل، که فضاهای مکانیکی موردنیاز کارفرما را از فضاهای اصلی خانه جدا می‌کند. این سه دیوار, هر یک با عملکرد و شخصیت خود, بوسیله‌ی رنگ یا دیوارهای شیشه‌ای یا صیقلی شده، مشخص شده‌اند, تا بر بازتاب‌های خود در فضا تاکید بیشتری کنند.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳