ویلا‌ شیشه‌ ای

این روزها با تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن کشورها، همه در تلاشند تا سبک زندگی خود را با دنیای مدرن این روزها وفق دهند. معماری نیز از این امر مستثنی نبوده است. و دائما در حال رشد و حرکت به سمت و سویی مدرن، دیجیتال و هوشمند است. ویلا شیشه‌ ای زیر مموعه‌ای از ویلاهای مدرن است.

از شیشه چه میدانید؟

در ابتدا بهتر است قبل از ورود به بحث ویلا شیشه‌ ای، کمی راجع به شیشه و استفاده از آن در قرن‌های گذشته صحبت کنیم. در قرن ۱۷ فقط افراد بلند مرتبه شهر و یا اشراف اجازه استفاده از شیشه را داشتند. و افراد معمولی فقط می‌توانستند با مواد و عناصر طبیعی مانند پوست حیوانات، پارچه‌ها و موادی از این دست پنجره‌های خود را بپوشانند. بعد از گذشت زمان و به روز شدن جامعه، استفاده از شیشه به امری عادی بدل شد. و همانطور که امروزه مشاهده می‌کنید همه ساختمان‌های امروز از جمله ویلاها از شیشه‌ استفاده کرده‌اند.

این استفاده از شیشه به حدی رسید که شما ساختمان‌های تمام شیشه‌ای را به وفور می‌بینید. ویلا‌ها،‌ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی و یا با کاربری‌های دیگر تماما از شیشه شکل می‌گیرند. اما چرا شیشه؟ شیشه از مصالحی است که جذابیت ساختمان را به دلیل شفافیت فوق‌العاده و عبور نور از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرفی شیشه به علت شفافیت خود فضایی را ایجاد می‌کند که مانند خانه‌هایی با دیوارهای صلب عمل نکرده و فضایی به شدت سبک و نورانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مزایا و معایب شیشه

اولین ویژگی بازگذاشتن دست معمار در انتخاب نوع شیشه‌ است. این ماده دارای شکل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی‌ است. که این موضوع انتخاب آزادانه‌ای را به معماران و طراحان برای طراحی داخلی هدیه می‌کند. از اینرو، این روز‌ها ساخت ویلا شیشه‌ای به شدت مورد استقبال قرار میگیرد با نگاهی دیگر به شیشه و مزایای آن می‌تواندریافت که این ماده عایق خوبی برای گرماست و آن را از خود عبور نداده و به اصطلاح گرما را در خود ترپد (به دام انداختن) می‌کند. این خاصیت را می‌توان با توجه به کاربری مورد نظر به درستی انخاب کرد تا بتواند در محیط ساختمان به خوبی عمل کند.

ویلاهای مدرن شیشه‌ ای

بعد از توضیحاتی اجمالی در خصوص شیشه به بحث ویلا و طراحی ویلا شیشه‌ ای می‌پردازیم. از سردمداران ساخت ویلاهای شیشه‌ای می‌توان به میس وندروهه و فیلیپ جانسون در بین معماران مدرن اشاره داشت. در ادامه به بررسی آثار این دو میپردازیم.

خانه یا ویلای فارنزورث

شاید از چشمگیرترین ویلاهای مدرن و کاملا شیشه‌ای بتوان ویلا شیشه‌ ای میس وندروهه به نام خانه فارنزورث اشاره داشت. این ویلا درون فضایی جنگلی قرار دارد و سرتاسر آن از شیشه‌ است. قسمت سرویس شاید تنها بخشی از ساختمان بوده که مصالح آن چوب است. خانه به وسیله سکو از طبیعت اطراف خود جدا می‌شود و با چند پله به سمت ورودی به در می‌رسد. در زیر عکس‌هایی را از این خانه خواهید دید.

شاید مهمترین نکته خانه ارتباط فوق‌العاده زیبای معماری با طبیعت است. در هیچ‌کجای خانه خبری از قطع شدن دید و ارتباط بصری نیست. در این خانه هر ۴ فصل به زیبایی تمام خود نمایی می‌کند.میس تمامی ایده‌های خود برای ویلا یا خانه‌ای مدرن را در فارنزورث پیاده کرده است. پلان‌های باز،‌شیشه‌های سرتاسری و استفاده از حداقل دیوارها برای طراحی پلان.

نمای پاییزی ویلا
اسکیس خانه فارنزورث اثر میس وندروهه
نمایی از خانه غرق در آب

خانه یا ویلای شیشه‌ای فیلیپ جانسون

این خانه یا ویلا برگرفته از خانه شیشه‌ ای میس وندروهه است. اما نتوانست نظر وی را جلب کند. زیرا به نظر او فیلیپ جانسون نتوانسته بود جزییات خانه را نیز طراحی کند. اما این خانه بازهم با استفاده از قاب‌ها و پانل‌های تماما شیشه‌ای بسیار زیبا در طبیعت اطراف جلوه می‌کند.در این ویلا نیز طبیعت بکر و زیبای اطراف در شیشه‌های منعکس می‌شوند و منظره‌ای جذاب را برای کاربران فراهم می‌کند.این خانه یا ویلا نیز از آثار اولیه دنیای معماری مدرن است.

خانه شیشه‌ای
خانه شیشه ای از نمای داخل
نمای دیگری از خانه شیشه‌ای

ویلای شیشه‌ای طراحی شده توسط برند آرتور

ویلا خطی

این ویلا یک ساختمان دو طبقه مینیمال از ترکیب آهن، آجر و چوب می باشد. پروژه پاسخی است به سه سوال اساسی: نیازهای ساکنان آن، موقعیت قرارگیری پروژه و دغدغه های زیست محیطی. استراتژی طراحی پروژه به وسیله بیرون کشیدن یک مکعب از هندسه یکپارچه ویلا برای خلق حیاط مرکزی و الحاق پنجره های خطی از جنس آجر و چوب برای نما است. این پروژه روی توپوگرافی سایت قرار میگیرد و طراحی آن با توجه به شیب زمین به انجام رسیده است. ویلایی که چشم‌انداز‌های جذابی را برای کاربر در سکانس‌های متفاوت ایجاد کرده است.

ویلا خطی
ویلا خطی در طالقان

ویلا مشا (آلترناتیو اول)

ویلایی در دماوند و در حال ساخت. یکی از آلترناتیو‌های ارائه شده برای ساخت ویلایی شیشه‌ای بود که از چشم‌انداز‌های وسیعی بهره ‌می‌برد. این ویلا با رویکردی سبز محور طراحی و با استفاده از تک درختی زیبا به خوبی شکل گرفته است.

ویلا مشا
ویلا مشا داخلی

ویلای مرزن‌آباد

در طبیعت جنگلی با سایتی تشکیل شده از پستی و بلندی‌ها. این ویلا با مصالحی مدرن ساخته شده که با توپوگرافی موجود در سایت رشد می‌کند. در هر طبقه با چشم‌اندازی بی نظیر از طبیعت از کاربران پذیرایی می‌کند. خانه طبیعت را در جهات مختلف قاب می‌کند و فضایی گرم و زیبا را برای کاربران فراهم می‌کند.پله‌ها همانند مجسمه‌ای زیبا عمل نموده و در هریک از مسیرها جلوه‌گر زیبایی ویلاهستند. فضاهای باز و نیمه باز در ین ویلا طبیعت اطراف را هرچه بیشتر به داخل می‌کشند. عدم قطع ارتباط بصری با فضای بیرون از ویژگی‌های مهم این ویلا است.

شما می‌توانید برای مشاوره بیشتر با دفتر معماری دکتر آرتو و همکاران تماس حاصل فرمایید. مشاوران ما بهترین ایده‌ها را در ساخت ویلای رویایی شما در نظر دارند.:)

پروژه های خاتمه یافته

“AoA&ssociates” با همکاری گروه ایران معماری، مجموعه ایی است از تاملات، پژوهش و طراحی در باب معماری؛ خلاقیت، آفرینش فرم فضای هنرمندانه و معمارانه از ویژگی های شاخص این گروه است. طراحی معماری و طراحی داخلی ویلاهای معمارانه با روش های بهنگام در جامعه جهانی معماری در سر لوحه برنامه پژوهشی و کاری این آتلیه است. به همین منظور نمونه هایی از ویلاهای اجرا شده در بخش به تصویر کشیده شده است. برای تعامل و تماس با این گروه می توانید با شماره ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱  تماس حاصل فرمایید.

 

ویلایی در بستر طبیعت

 

طراحی ویلا، نمای ویلا، ویلای کلاسیک، بازسازی ویلا
تصویر۱: نمای کلی ویلای U

این ویلا یک طبقه  است که در نزدیکی آروس ساخته شده و در محیطی بسیار زیبا که دارای منظره ای چشم انداز است واقع گردیده است. واین دید و منظر پتانسیل بالقوه ایی را برای طراحی ایجاد کرده است و تقریبا در محیط مجاور خود دارای نمای درختان بسیار زیادی می باشد. در مرکز این محوطه ساختمان تنهای دو طبقه بلندی با یک نورافکن رو به آسمان ساخته شده است. و در کنار آن راه پله مجسمه مانند طراحی شده و آتش دان آن آجری می باشد که فضای بسیار مناسبی را بصورتی هنری برای پدید آورده است.

 

طراحی ویلای مدرن و کلاسیک
تصویر۲: راه پله مجسمه مانند

 

این اتاق در واقع قلب خانه محسوب شده و تمامی اتاق ها را به یکدیگر متصل کرده و نمایی به هر دو طبقه خانه بخشیده است.

طبقه پایینی و بالایی بصورت موازی شکل طراحی شده و میتوانند مجموعه ای گسترده و آزاد را با پوشش دادن تراس ها و کنج ها در هر دو سطح ایجاد نمایند، چهارچوب یک نمای تیره می تواند با کمک روی زنگ زده تزیین گردیده و با یک ورق  چندلایه چوبی رنگ قهوه ای گرم تزیین گردیده است.

 

ترکیب فرم های معمارانه
تصویر۳: ترکیب فرم های معمارانه

 

خانه با یک راه پله داخلی چرخ مانند و یک اسانسور مخصوص ساکنین به صورت شاخص طراحی شده است. طبقه پایین اتاق نشیمن، اشپزخانه، و اتاق های خواب را در خود جای داده که دسترسی ای مستقیم به تراس داشته که در محیط در نظر گرفته شده است، و مانند یک راه روی بزرگ امکان بهره برداری از فضای گاراژ روباز را افزایش داده است.

 

فضای داخلی ویلای U شکل
تصویر ۴: فضای داخلی ویلای U

طبقه بالایی دارای اتاق نشیمن، به همراه تراس ها که به سمت شرق و غرب خانه مشرف می باشند، و همچنین اتاق خوابی با درب ورودی و تراس با نمای صبح می باشد.

 

ترکیب متریال های هماهنگ در نمای ویلای U
تصویر ۵: ترکیب متریال های هماهنگ در نمای ویلای U

طبقات با کاشی های بزرگ، و رنگ دانه های طبقه به رنگ بلوط، وسایل دست ساخت آشپزخانه و آتش دان آجری در ایجاد ترازی جالب با رنگ خانه ایجاد هماهنگی نموده و می تواند سطوح  نورگیر را منعطف سازد. نزدیکی خانه به محیطی سبز رنگ زیبایی خانه را ارتقا بخشیده، و دیواره از پایین تا بالا شیشه ای آن در واقع تفاوت میان بخش داخلی و بخش بیرونی را برای ما ایجاد کرده اند.

 

طراحی ویلاهای مدرن و اروپایی
طراحی ویلای U شکل

 

Architects

C.F. Møller

  • Location

Aarhus, Denmark

  • Area

۲۰۰٫۰ sqm

  • Project Year

۲۰۱۵

  • Photographs

Julian Weyer

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳