خانه ای در یک منطقه مسکونیِ در شهر کووری در ژاپن

در یک منطقه  مسکونیِ در شهر کووری در ژاپن، “خانه ای در کووری(house in koori)”، که بوسیله ی شرکتی با نام معماران آکیو کامیا و همکاران(akio kamiya architect & associates)- مستقر در اَکیاما -؛ تفسیری معاصر از مسکن بومی را ارائه می کند. شالوده ی کار که از بتن مسلح تشکیل شده؛ توالیِ ابتدایی و درونی را حاصل می کند.

2139634759749559498380201255229496_400_01

 

در حال عبور از ایوان اصلی؛ ساکنین شاهد باغی در حیاط خواهند بود، اتفاقی که برای اتاقی به سبک و سیاق ژاپنی در گوشه ی کار تعیین مرز می کند. دسترسی به طبقه اول از طریق راه پله ای در مرکز صورت می گیرد، در این طبقه اهل خانه با مناظر قاب بندی شده ای که با کوه های سر سبز احاطه شده، مواجه می شوند، مناظری که از فضای عمومی و اتاق های خواب قابل رویت است. در تضاد با اتمسفر خنک طبقه همکف؛ پالتی از متریال های گرم با تنوع در چوب های رنگی طبقه بالا را شامل می شود. ترکیبی از آشپزخانه، نشیمن و نهارخوری، در زیر سقف مثلثی، حاصل از الوارها و نیز تیرهای اکپوز چوبی، جمع شده اند.

مـنـــــــبـع : http://www.designboom.com

 

2139634759750193862075201259223866_400

2139634759749765295755201216225296_400

213963475974948028470020124822286_400

2139634759750372141680201217222146_400

 

2139634759750547755440201234227756_400

2139634759750635640440201243225646_400_01

2139634759750744227240201254224226_400

 

2139634759750457175300201225227176_400

ضوابط  طراحی ساختمانهای عمومی

تعریف: منظور از اماکن عمومی، آن دسته از ساختمانهایی هستند که یکی از انواع خدمات عمومی را در اختیار افراد جامعه قرار می دهند.

ورودیها
۱) ورودی ساختمان حتی الامکان هم سطح پیاده رو باشد.
۲) حداقل عمق فضای ورودی ۱۴۰ سانتی متر است.
۳) وجه سایه بان به عرض حداقل ۱۴ سانتی متر بر روی فضای جلوی ورودی الزامی است.
۴) حداقل عرض بازشوها در ورودی ساختمان ۱۶۰ سانتی متر باشد.

راهرو
۱) حداقل عرض راهرو ۱۴۰ سانتی متر باشد.
۲) در صورت وجود اختلاف سطح در کف راهرو باید ارتباط با سطح شیبدار به صورت مناسبی تامین گردد.
۳) در مورد درهایی که به خارج باز می شوند تامین دید کافی الزامی است.
۴) حداکثر ارتفاع دید از کف تمام شده ۱۰۰ سانتی متر است.
۵) درها باید دارای پاخور به ارتفاع ۲۰ سانتی متر باشند.
۶) در صورت استفاده از درهای چرخان، گردشی، کشویی، پیش بینی یک در معمولی به عرض مفید حداقل ۸۰ سانتی متر در جوار آنها برای استفاده از معلولان الزامی است.
۷) حداقل فاصله بین دو در متوالی چنانچه هر دو در به یک جهت باز شوند ۲۰۰ سانتی متر چنانچه هر دو در به سمت خارج باز شوند ۱۲۰ سانتی متر و چنانچه هر دو به داخل باز شوند ۲۸۰ سانتی متر باشد.
۸) به منظور تسهیل در حرکت، پیش بینی حداقل ۱۵۰ سانتی متر سطح هموار در هر دو سوی در و ۳۰ متر در طرفین آن الزامی است.
۹) ارتفاع دستگیره پنجره از کف ۱۲۰ سانتی متر باشد.
۱۰) ارتفاع دست انداز از کف پله برای کودکان ۶۰ سانتی متر و برای بزرگسالان ۸۵ سانتی متر باشد.
۱۱) لبه پله کاملا غیر لغزنده بوده و به وسیله اختلاف رنگ قابل تشخیص باشد.
۱۲) حداقل عمق پاگرد پله ۱۲۰ سانتی متر و در پله های دو جهته هم عرض پله باشد.


سطح شیبدار

۱- حداقل عرض سطح شیبدار ۱۲۰سانتی متر باشد.
۲- بر یا سطوح شیبدار تا ۳ متر طول، حداکثر شیب ۸ با عرض ۱۲ سانتی متر باشد.
۳- در سطوح شیبدار بیش از سه متر طول (تا حد مجاز ۹ متر) در ازای هر متر افزایش طول ۵ سانتی متری به عرض مفید آن اضافه و ۵/۰ درصد از شیب آن کاسته شود.
۴- پیش بینی یک پاگرد به عمق حداقل ۱۲۰ سانتی متر و در هر ۹ متر طول الزامی است .
۵- سطوح شیبدار و ورودی ساختمان باید سقف باشد .


آسانسور

۱- در ساختمان های عمومی که برای د سترسی به طبقات از آسانسور استفاده می شود وجود حداقل یک آسانسور قابل استفاده برای معلولان روی صندلی چرخدار الزامی است .
۲- حداقل فضای انتظار در جلوی آسانسور در هرطبقه ۱۵۰*۱۵۰سانتی متر است .
کاربرهای مقیاس محله قابل تامین در طبقه همکف بناها ی مسکونی .
بقالی ، خوارو بار فروشی، لبنیاتی ، میوه فروشی ، قصابی ، مرغ فروشی ، نانوایی ، اغذیه فروشی ،لبا سشویی ،خرازی ، لوازم التحریر ، فروشی .
تبصره ۱: حداکثر سطوح قابل تخصیص بناهای مسکونی به فعالیت های فوق در طبقه همکف معادل ۱۰ درصد سطوح کلی هر پلاک است . حداقل مساحت واحد تجاری در مناطق مسکونی تراکم کم ، متوسط ، زیاد به ترتیب ۳۰(سی) ۲۰(بیست) و ۱۲ (دوازده ) متر مربع است .
تبصره ۲: ایجاد مشاغل فوق در حاشیه معابری که عرض آنها از ۱۲ متر کمتر است و همچنین معابر بین بست ممنوع است .

آلبینی،فرانکو

Albini,franco

آلبینی،فرانکو Albini,franco -franco-albini-theredlis

تولد در روبیات،شهر کومو به سال۱۹۰۵٫مرگ در میلان به سال۱۹۷۷٫در پلی تکنیک میلان تحصیل کرد و در۱۹۲۵فارق التحصل شد.از۱۹۳۰به تنهایی وبه طور مستقل کار میکرد و از۱۹۵۲به  بعد با فرانکا همکاری داشت.در۱۹۶۲با آنتونیو شریک شد،سپس با پسرش مارکو همکاریش را ادامه داد.استاد پلی تکنیک میلان(۷۷-۱۹۶۳)وعضو انجمن سیام بود.

مهمترین آثار دوران فعالیت حرفه ای او که عمدتا از لحاظ مفاهیم وهویت معماری از اهمیت خاصی برخوردارند به این ترتیب اند:خانه های کارگران فاویو فیلزیی در میلان(۱۹۶۳با همکاری رناتو کامو وجیان کارلو پالانتی.)،ویلا پستارینی،در میلان(۱۹۳۸)،ساختمانINAدر پارما(۱۹۵۱)و ساختمان تجاری فروشگاه لاریناسنته در رم(۶۲-۱۹۵۷،با فرانکا هلگ).

اسکلت بندی فولادی سیاه مات در قالب الگوهای قصرهای عصر رنسانس رم،به صورت پنل های فاصله دار از هم با رنگ های قرمز و بافت تگرگی با محیط معماری شهری هم آهنگی دارند.

013-franco-albini-theredlis_400

014-franco-albini-theredlis_400

015-franco-albini-theredlis_400

019-franco-albini-theredlis_400

027-franco-albini-theredlis_400

023-franco-albini-theredlis_400

029-franco-albini-theredlis_400

036-franco-albini-theredlis_400

001-franco-albini-theredlis_400

اتاق شخصی فرانکو آلبینی

albini-apartment-2_400

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

گودال باغچه  یا باغچال

باغچال یا گودال باغچه در معماری سنتی ایرانی، در وسط حیاط مرکزی ساخته می شده‌است و یک طبقه در داخل زمین فرو می‌رفته‌است. نمونه‌های این فضا در اقلیم های بسیار خشک کویری از جمله در کاشان، نایین و یزد دیده می‌شود.

 

photo-14820-24-07-08-15-48-11_400

گودال باغچه علاوه بر تأمین خاک مورد نیاز خشت‌های استفاده شده در بنا، امکان دسترسی به آب قنات را هم فراهم می‌کرده‌است. معمولاً در گودال باغچه آب روانی می بینیم که حوض میانی را پر می کرده و سر ریز آن به خانه های دیگر می رفته است. در حاشیه ی این حیاط اغلب رواق و گاه چند اتاق به شکلی نیمه باز ساخته می شده و کاشت درخت انار، پسته و انجیر در این گودال باغچه ها مرسوم بوده است. با توجه به کوچکتر و پایین تر بودن این حیاط ها و استفاده از رطوبت و خنکی زمین، علاوه بر رطوبت گیاهان و خنکی آب، در واقع فضایی به مراتب اقلیمی تر از حیاط شکل می گرفته است. گودال باغچه ی خانه ی پیر نیا در نایین و مسجد مدرسه ی آقا بزرگ در کاشان نمونه های خوبی از این فضاها هستند. در کویر خانه ها را گود می ساختند تا بنا عایق حرارت و صدا بوده ودسترسی به آب قنات هم راحت تر و در مقابل زلزله مقاوت تر باشد.

198511_6imgmasjede_400

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

ساختمان انجمن ملی در سال ۱۹۵۹ توسط حکومت پاکستان به عنوان یک توسعه برای اداره مرکزی پارلمانی شان به طور مفهومی و عقیده ای تصور شد .در مارس ۱۹۷۱ ساخت عمارت متوقف شد ، هنگامیکه بنگلادش از پاکستان اعلام استقلال کرد. به طور ابتکاری کان قصد به ساخت یک ساختمان عظیم تاریخی را داشته بود . اما پس از اینکه بنگلادش به طور رسمی از فرمانروایی پاکستانی در دسامبر ۱۹۷۱ شکست خورده پروژه از مرزهای کالبدی خود فراتر رفت و بیشتر به سمبلی از دموکراسی و غرور و مباهات برای بنگالی تبدیل شد . طراحی ساختمان سرانجام در سال ۱۹۸۲ با بیش از دو برابر برآورد ابتدایی یعنی ۳۲ میلیون دلار هزینه به اتمام رسید. همانگونه که عصر و دوره ساختمان مجلس ملی گیرا و با شکوه است طراحی لویی کان همچنین بیشترین جنبه فریبنده پروژه را داراست .

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

پروژه بر قوامی عمیقاً بنیادی و ریشه ای که در مفهوم پردازی اش ریشه دارد ، شهروندگرا و درگیر با بوم بنگال می باشد . طراحی کان برای مصالح ساده محلی که به آسانی موجود بوند و می توانستند در روش های تشخیصی و واضع مشابه اجرا و پیاده شوند . که در مقابل آب و هوای بیابانی خشن و ناملایم درست کردن یک ساختمان مدرن را نسبت به یک زمینه غیر مدرن و قدیمی متفاوت به طور دیگر حفاظت خواهد کرد

 

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

مجتمع کامل و بی عیب به واسطه ریخته شدن بتون با مرمر جواهر نشان شده سفید در مکان ساخته شد. چیزی که هست نه تنها یک اظهار قدرت و حضور نوگرائی و مدرنیستی هست اما بیشتر یک عهد و پیمان به مصالح و ارزش های محلی می باشد. جرم خالص (حجم عمود) مجلس ملی مقیاس شده تاریخی و دریاچه مصنوعی اطراف ساختمان به عنوان یک عایق و جداکننده طبیعی و سیستم خنک کننده عمل می کند که همچنین شروع به خلق فضائی که جذاب و وضعیت های نور رسانی می کند.شکل های هندسی برپاشده بر روی منظرهای متفاوت نمای خارجی یک تأثیر نمایشی و مهیج به سرتاسر ترکیب ساختمان می افزاید.

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

 

 

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

 

شکل های هندسی مختصری از برپائی اشکال و تصاویر در فرهنگ سنتی بنگالی هستند که در خلق یک اتحاد و یگانگی هویت های فرهنگی قدیم و جدید معنی می شوند. و به علاوه سرویس دادن روشنائی دیوارها و یک سیستم کنترل محیطی طبیعی برای درونی . برای کان نور یک جنبه (نمود) مهم در طراحی یک ساختمان بود ، نه فقط به عنوان یک روش برای روشن ساختن . یک مکان ، اما بیشتر روشنائی (ادراکی ، تصوری ، خیالی ) به عنوان یک خالق مکان.

 

 

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

 

 

در مجلس من یک عامل نوردهنده به درونی طرح را معرفی و مطرح کردم. اگر شما یک سری ستون ها را ببینید شما می توانید بگوئید که انتخاب ستون ها یک انتخاب در نور است. ستون ها مانند سه بعدی هائی مکان های روشنائی را تنظیم می کنند. هم اکنون درباره آن دقیقا در معکوس فکر کنید و فکر کنید که ستون ها تهی و خیلی بزرگتر هستند و دیواره هایشان می توانند نور خودشان را بدهند. آن گاه تهی ها اتاق هائی هستند و ستون سازنده روشنائی هست و می تواند نور را روی اشکال مجتمع ببرد و پشتیبان مکان ها باشد و نور را به مکان بدهد. من در حال کارکردن برای توسعه عامل به این قبیل وسعت و اندازه هستم که آن یک نهاد شاعرانه شود جائی که زیبائی خودش را خارج از مکانش در ترکیب دارد. در این روش آن قابل قیاس با ستون سه بعدی می شود که مثل یک روشنائی دهنده عمل می کند که من در بالا به آن اشاره کردم.

 

 

 

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

 

 

ساختمان مجلس ملی بنگلادش

Louis kahn

آموزش راندو نما با دو طیف رنگی متفاوت

استفاده از دو طیف رنگی گرم و سرد ،باید با فصول مورد نظر در طراحی تطبیق داشته باشد.از هر رنگی متناسب با فصول مورد نظر استفاده کنید تا کیفیت راندوی آن افزایش یابد.

133_400_02

 

111-001_400_03

 

 

ترکیب خطوط افقی و عمودی

 

ytuti_400

 

ترکیب سنگ های کوهی با مصالح ساختمانی مانند :آجر و چوب

7uyt_400_01

فضای فارغ التحصیلان SCI- Arc

دفتر اویلر وو جایگاهی برای دانشجویان و دیگراعضای هیئت علمی در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه SCI- Arc طراحی کرده اند. نحوه ی برخورد این معماران با اثر در مراسم با حفظ پاویونی که قبلاً طراحی شده است, می باشد. چالش اساسی طراحی معماری وساخت دوباره پاویونی جدید در مقابل پاویون قدیمی است. پاویون آنها ترکیبی است از چند عنصر مختلف؛ این عناصر شامل یک سکوی مرکزی, نشیمن گاهی که مانند صندلی های ورزشگاه آراسته شده اند, و یک سایبان معلق می باشد. چنانکه مرکز پاویون جدید هم تراز مرکز پاویون موجود است. سازه ی کلی به شکل نامتقارن در نظر آمده, و با جایگاه و سایبانی خارج از محورهمسان  شده است.

فضای فارغ التحصیلان

 

فضای فارغ التحصیلان

 

 

فضای فارغ التحصیلان

 

رهیافت انها در این مسئله دو گانه بود. اولین استراتژی سوگیری و جاری شدن مراسم با بازسازی جنبشی از دانش آموزان فارغ التحصیل و همچنین تغییر تمرکز بصری آنها بر مراسم است. آنها تصمیم گرفتن با چرخش ۱۸۰ درجه ای جایگاه حضار نسبت به پاویون قبلی از جبهه ی غربی مرکز لس آنجلس به سمت شرق تغییر جهت دهند. دومین استراتژی , جهت گیری تماشاچیان به سوی انتهای گشوده ی پاویون موجود توسط یک سکوی جدید که سکوی مرکزی نام گرفته است می باشد. سکو به منظوررسمی کردن مراسم فارغ التحصیلی و همچنین نشیمنگاهی برای سخنرانان مهمان ساخته شده است.

 

 

فضای فارغ التحصیلان

 

فضای فارغ التحصیلان

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

پروژه characterizedby از چهار حلقه، که هر یک از دو سطح با ضخامت های متفاوت تشکیل می شود.فضای داخلی زمین بازی توسط حلقه های گرد مختلف تشکیل شده است این طرح می تواند مناطق فیزیکی که در حال توسعه است درعملکرد بیان کند.

فضای باز ایجاد شده توسط فرم ساختمان  مجتمع آموزشی یک فضای توام آشنایی بین دانش آموزان و عموم مردم به وجود آورده که باعث ایجاد تبادل پویا بین عام وخاص شده است.

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

 

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

 

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

 

 

معماران: Giancarlo Mazzanti + Felipe Mesa
محل سکونت: بولیوار، کلمبیا
سازمانهای همکار:، Rocío Lamprea,Marcela de la Hoz
پیمانکار: Barrancabermeja Consorcio
کارفرما: Secretaria de Educación del Distrito de Cartagena de Indias DT y C
مساحت: ۶۱۶۸ متر مربع
سال: ۲۰۱۰
عکس: کریستوبال پالما

 

 

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

پروژه مدرسه ومجتمع آموزشی یک تصویر رنگارنگ و مسالمت آمیز، موجود در یک بخش شفاف که اتصالی در خارج از منطقه و فضای داخلی ساختمان صورت می دهد.

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

 

 

مجتمع آموزشی فلور دل کامپو

____400
 

دوره های جدید آموزش اسکیس و راندو با متد جدید با حضور استاد آرتور امید آذری

این دوره ها شامل موارد زیر میباشد:

طراحی معماری : اسکیس

– تمرین پرسپکتیو و کشیدن حجم های معماری

– آشنایی با پلان ، مقطع ، نما ، سایت ، دیاگرام و …

– کانسپت و تفکر در کنار دیدن کار معماران بزرگ

-بررسی این موارد در تاریخ معماری و معماری معاصر

پرزانته :

ـ شیت بندی

راندو :

– پرسوناژ ، درخت ، آب ، آسمان ،…

– شناسایی تکنیک ها و استفاده از رنگ برای بهتر تعریف کردن فضا

 

41_400

18-2_400

طراحی معماری  بهترین مجتمع مسکونی

طراحی معماری  مجتمع مسکونی VM

ساختمان VM جایزه Forum را در سال۲۰۰۶ دریافت کرده است که این جایزه از طرف مجله معماری و طراحی Forum به ساختمانهایی که در شمال اروپا ساخته می شود و بهترین طراحی داخلی را دارد
اهدا میشود.

مجتمع مسکونی VM اولین منطقه مسکونی در جدید ترین قسمت شهر کپنهاگ دانمارک
است که طراحی مجتمع مسکونی از دید بالا (سایتپلان) مجتمع بصورت حروف V و M انگلیسی است.

مجتمع مسکونی VM

 

مجتمع مسکونی VM

 طراحی معماری  بهترین مجتمع مسکونی

مجتمع مسکونی VM

 

تراسهای خصوصی همگی در نمای جنوبی ساختمان تعبیه شده اند و دسترسی تراس روی سقف بوسیله راهروهای مرکزی صورت می گیرد.نمای خارجی ساختمان M از ورقهای آلومینیومی پوشیده شده است.

 

طراحی معماری مجتمع مسکونی باغ ونک تهران

زمین این مجتمع مسکونی  ، باغ تقریبا خشک شده ای بو د مربوط به کدخدای ده ونک. حد مجاز ساخت ۴۵ درصد مساحت زمین در ۵ طبقه مسکونی بود . ایده اصلی این مجتمع مسکونی بر اساس باز آفرینی قالب خانه- باغ شکل گرفت. تصمیم گرفتیم تعدادی از درختهای قدیمی باغ و حتی بعضی از درختان خشک شده باغ را حفظ کنیم و خانه ها را دور این درختان و حول یک حیاط مرکزی بچینیم . خانه ها از هم جدا شدند، بطوری که هر کدام از سه یا چهار وجه خود امکان نورگیری و تهویه دارند.

مجتمع مسکونی باغ ونک تهران

مجتمع مسکونی باغ ونک تهران – گروه معماری متافور

محل اجرا : میدان ده ونک

کارفرما: سید ابراهیم موسوی

طراحان : رضا حبیب زاده، آرزو خلیلی

همکارطراحی: نوگل زربافیان

اجرا: شرکت متافور

طراح سازه: بالسامو محمودیان

مساحت زمین: ۱۴۰۰ متر مربع

زیربنا: ۴۲۰۰ متر مربع

این تمهیدات در کنار تنوع فضا، نقشه و مساحت خانه ها ( از ۶۰ تا ۲۰۰ متر مربع) همگی با ایجاد یک محله کوچک بکار گرفته شدند. با ایجاد سه سازه مجزا با داربست چوبی در جلوی نمای هر خانه یک حیاط معلق شکل گرفت که جایی است برای پرورش گیاهان و پرندگان و مجسمه های کبوتر، که نگهداری از آنها در محله قدیمی ده ونک بسیار مرسوم بوده. این عناصر را برای زنده کردن خاطره ها در کنار سرشاخه های درختان خشک باغ قدیمی و گیاهان بالا رونده بومی منطقه بکارگرفتیم.سطح این حیاط ها به جای مصالح بنایی، با صفحات فلزی سوراخ دار پر از سنگریزه ساخته شده اند تا از نظر ضوابط شهرداری جزو تراکم محسوب نشوند. بخشی از درختان خشک زمین پس از فراوری با مواد نگهدارنده به مجتمع بازگردانده و از آنها در حیاط میانی و حتی در داخل خانه ها استفاده شد.

مجتمع مسکونی باغ ونک تهران

نمای ساختمان درهر هشت وجه (چهار وجه داخلی و چهار وجه خارجی) جلوه بیرونی فضاهای داخلی، باغچه ها و حیاط هاست و نه صرفاً پوششی منفک از فضاهای داخلی.

این پروژه در فستیوال جهانی معماری سال ۲۰۱۰ در بارسلون در بخش مجتمع های مسکونی جزو پروژه های منتخب قرار گرفت.

طراحی معماری مجتمع مسکونی عرفان

مجتمع مسکونی عرفان در زمینی به مساحت حدود ۳ هکتار با زیر بنای مفید ۱۳۰۰۰۰متر مربع مشتمل بر ۴ بلوک ، هر بلوک ۲ برج ، مجموعاً دارای ۸ برج است و شامل ۲ برج ۱۶ طبقه، ۲ برج ۱۷ طبقه ، ۲ بـرج ۲۰ طـبقه و ۲ بـرج ۲۴ طبقه است . مجتمع مسکونی در دو طبقه انتهایی هر برج واحدهای دوبلکس قرار گرفته است . تعـداد کـل واحدها ۵۹۲ واحد و متراژ واحدها ۹۸ الی ۲۴۳ متر مربع، ۲ تا ۴ خوابه می باشد.

 

مجتمع مسکونی عرفان

 

 

مجتمع مسکونی عرفان

 

مجتمع مسکونی عرفان

امکانات ورزشی نظیر استخر ، سونا و جکوزی ، مهد کودک ، فضای بازی کودکان، درمانگاه، داروخـانه ، کـتابخانه ، پیست دوچرخه سـواری، سـالن اجتمـاعات ، آمفی تئاتر روباز و سایر امکانات خدماتی رفاهی و نیز مجهز به مراکز تجاری نظیر سوپر مارکت ، فست فود ، بانک ، خشکشویی ، آژانس اتومبیل و شیرینی فروشی.

سایر امکانات رفاهی : فضای سبز حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع ، برق اضطراری و آنتن مرکزی.

مجتمع مسکونی عرفان

مجتمع مسکونی عرفان

 

 

 

  • فونداسیون : رادیه یکدست ( پی گسترده از بتن مسلح)
  • سقف ها : کامپوزیت ـ دال بتنی ( در طبقات پارکینگ )
  • نما : سیمان شسته
  • پنجره ها : آلومینیوم
  • شیشه ها : دو جداره ـ داخل ساده ، خارج رنگی پامیل ( برنز )
  • سیستم گرمایش ـ سرمایش : موتورخانه مرکزی + دیگ آب گرم mini air washer
  • پکیج جداگانه برای هر واحد ، هواساز ایرانی برند آروکا ( هوا پاک سازان )
  • پوشش کف واحدها : سرامیک الوند ۵۰ × ۵۰ سانتیمتر ـ اتاق خواب ها : موکت
  • پوشش کف ( سرویس ها ) : سرامیک
  • پوشش دیوار واحدها : رنگ روغنی
  • پوشش دیوار سرویس ها : کاشی
  • سقف واحدها : کاذب Dry wall
  • دیوارها : مخلوط گچ و خاک و Dry wall
  • کمد واحدها : درب ها چوبی
  • ارتباط عمودی : هر برج دارای ۳ لاین آسانسور برند اطلس تک ( ۲ دستگاه نفربر ۸ نفره و ۱ دستگاه آسانسور باری)
  • کلید پریزها : لگراند
  • شیرآلات : کرم از نوع اهرمی
  • سیستم اعلان و اطفاء حریق: اعلان حریق : دودی ـ حرارتی و اطفاء حریق : جعبه آتش نشانی در طبقات و اسپرینکلر در پارکینگ‌ها
  • سیستم درب باز کن : دیجیتالی معمولی ـ اف اف با زنگ اخبار
  • چهار چوب درب ها : فلزی ـ درب ها : MDF

 

انواع پلان: پلان زیر زمین ،پلان طبقات،پلان سازه ،پلان ستون گذاری،پلان تیرریزی،پلان شیب بندی بام،پلان کانال کشی،پلان برق کشی،پلان موقعیت،پلان توپوگرافی

به طور کلی کلیه مقاطعی که از سطح بالای آن به صورت عمود به آن نگاه شود آن شکل را می توان یک پلان از آن جسم دانست در ساختمان پلانها از طبقه زیرزمین شروع شده بعد همکف و بعد طبقه اول -طبقه دوم و همین طور به میزان طبقات افزوده میشود در نقشه های ساختمانی می توان پلانها را به پلانهای معماری پلانهای سازه ای و مکانیکی تقسیم بندی کرد که مهمترین آن پلان معماری می باشد و کلیه پلانهای بعدی براساس این پلان ترسیم و بهره برداری خواهد شد برای مثال نام چند پلان نقشه های ساختمانی را ذکر می کنیم : پلانهای معماری پلان زیر زمین پلان همکف پلان طبقات (طبقه اول-طبقه دوم و ….) پلانهای سازه ای پلان گود برداری پلان فونداسیون و شناژ بندی پلان آکس بندی پلان ستون گذاری پلان تیز ریزی سقف پلان شیب بندی سقف ها پلانهای تاسیساتی پلان کانال کشی ها پلانهای لوله کشی تاسیسات پلانهای برق کشی طبقات پلانهای موقعیت پلانهای توپوگرافی موقعیت پلان سایت و یا سایت پلان در ادامه مطلب به شرح مختصری از مثالهای بالا می پردازیم

 

طراحی معماری انواع پلان

 

 

طراحی معماری انواع پلان

پلان زیر زمین همان طور که ازنام آن معلوم می شود این پلان از سطح زمین پایین تر است و کد ارتفاعی آن منفی می باشد لازم به ذکر است کد ارتفاعی همان شماره ای است که شما روی پلانها می بینید که نشان می دهد که آن پلان چقدر نسبت به سطح اصلی اختلاف ارتفاع دارد پلان همکف که اطلاحا به نخستین طبقه از ساختمان اطلاق می شود که می تواند هم سطح با سطح اصلی و یا کمی بالاتر از آن قرار گیرد که معمولان به خاطر وجود کرسی بالا تر قرار خواهد گرفت در مباحث بعدی به علت بالاقرارگیری همکف و مفهوم کرسی اشاره خواهیم کرد کد ارتفاعی در این پلان ها معمولا با علامت مثبت نشان داده میشود

پلان طبقات به طبقات بالاتر از همکف گفته میشود و کد ارتفاعی آن ها همیشه مثبت خواهد بود (در صورتی که پلانهای طبقات شبیه به هم ترسیم شده باشند مثل پلانهای طبقات بیشتر آپارتمانها و برجها ی بلند جهت جلو کیری از تکرار آن در طبقات متعدد از اصطلاح پلان همسان و یا پلان تیپ استفاده میشود) شما می تونید تصاویری از این گونه پلانها را در زیر مشاهده کنید

پلانهای سازه ای: پلان گود برداری :جهت ایجاد زیر زمین و یا ایجاد پی در ساختمان احتیاج به برداشت خاک در فضای مورد نظر می باشد که توسط این پلان محدوده گود و همچنین میزان آن مشخص می شود و کد ارتفاعی در این گونه پلانها منفی خواهد بود پلان فونداسیون : همان طور که از نام آن برمی آید میزان و شکل و موقعیت پی ساختمان که اصطلاحاًبه آن فونداسیون گفته میشود مشخص شده و کد و شناژ های رابط را نیز نشان خواهد داد

پلان آکس بندی : آکس به معنی مرکزیت و راستای یک شکل به خطوط ترسیم شده گفته میشود که برای مشخص شدن در دو جهت نام گذاری میشود که جهت نشان دادن راستای اصلی ساختمان و ستونها ترسیم میشود در ضمن فواصل پلان را نیز معلوم می کند

پلان ستون گذاری : این پلان جهت نمایش تعداد ستون های استفاده شده در پلانهای سازه ترسیم می شود که موقعیت و شکل ستون ها همچنین فواصل مابین آن را معلوم می کند

پلان تیرریزی : این پلان میزان و جهت و تعداد همچنین نوع تیر ها جهت پوشش سقف را به نمایش میگذارد که معمولا برای تطبقات به طور مجزا ترسیم می شوند

پلان شیب بندی بام : همان طور که از نام آن بر می آید میزان شیب وجهت آن همچنین امکانات تاسیساتی روی بام و موقعیت قرار گیری آبروهای باران و تعداد آن مشخص میشود پلانهای تاسیساتی

پلان کانال کشی : این پلان جهت نمایش تعداد دهانه ها ی کانالها مانند کانال کولر و تاسیسات حرارت مرکزی همچنین موقعیت و سایز و نوع آن را مشخص می کند پلانهای لوله کشی فاضلاب و لوله های آب سرد و گرم وشوفاژ و تاسیسات حرارت مرکزی از این گونه نقشه ها هستند که مسیر عبور لوله ها وشیب مورد نظر سایز لوله ها و نوع آن را مشخص می کند

پلان برق کشی در این پلانها مسیر ها ی سیمها همچنین ساز و نوع آن مشخص شده و تعداد و موقعیت قرار گیری کلید وپریز ها و تاسیسات الکتریکی مشخص میشود که برای نمایش آن از علامتهای تعریف شده ای استفاده میشود

پلانهای موقعیت : پلان سایت و یا سایت پلان : در این گونه نقشه ها که معمولا مثل یک تصویر هوایی ترسیم میشود موقعیت قرار گیری ساختمان در زمین همچنین دسترسی ها به صورت دقیق ترسیم میشود از این گونه پلانها جهت نمایش فضا سازی محوطه اطراف ساختمان نیز استفاده میشود که می توانید درشکل زیر ببینید

پلان توپوگرافی : که معمولا کاربرد آن در نقشه برداری و عمران است آن هم شبیه به یک عکس هوایی است ولی با این توجه که میزان شیب سطوح و اختلاف ارتفاع لایه های بیرونی زمین را به نمایش می گذارد امید وارم از مباحث مطرح شده استفاده لازم را برده باشید

 

 

آموزش خلاقانه در طراحی معماری

 

 

خلق در لغت به معنای آفرینش ابداع حداث وایجاد بکار رفته است در میان این معانی دو لغت آفرینش و ابداع لغاتی کلیدی میباشند. برای لغت ابداع معانی نو آوردن نو نهادن ایجاد اختراع خلقت خلق پیدا کردن  چیزی که مسبوق به ماده ومدت نبوده  و در تشریح معنای واژه آفرینش لغت فطرت دیده میشود

 

این بررسی اندک ما را به دو سوی مختلف در شناخت و دریافت معنای خلق رهنمون میسازد  یک سوی این واژه  انرا به توانی مرتبط میسازد  که همچون ودیعه ای از سوی خداوند در وجود انسان به امانت

گذارده شده است و به او قدرت آ فرینش اشیا و دخالت و تصرف در امور طبیعی را میدهد و او را خلیفه خدا در زمین مینامد. سوی دیگر این واژه  به تغییر خاستگاه هستی شناسانه ی آفرینش اثر معماری باز میگردد. در این سوی است که خلاقیت تبدیل به یکی از مهمترین وبنیادیترین مفاهیم هنر و معماری جدید می گردد. این امر به راحتی از اغاز دوره ی مدرن قابل مشاهده می باشد. تا پیش از عصر مدرن کار هنرمند و معمار کشف الهام الهی بود. وی انگاه که به حقیقتی دست می یافت ان را در اثر ش به نمایش میگذاشت و بدین طریق ساکنان آن بنا را درحقیقت کشف شده و معنای نهانی شریک می نمود.

از منظر تاریخی اولین اشارات درباره خلاقیت به مفهوم جدید ان به جای کشف و الهام الهی از نظر لئوناردو داوینچی دیده میشود. به نظر او هنر مند بیش از انکه تقلید کند خلاق است و مانند خداوند میتواند خلق کند.

شیوه های پرورش آفرینشگری عبارتند از خود شکوفایی اعتماد به نفس پذیرا بودن تجربه  آموزش مقتضی و آموزش خلاق پرورش خلاقیت درونی دانشجویان آموزش فرآیند ها و تدابیر اندیشه ی خلاقانه ایجاد بستر و محیط مناسب برای بروز خلاقیت در کنار تکرار هدفمند فرایند طراحی از راهبردهایی است که میتوان به کمک آنها توانمندی های بالقوه ی دانشجویان را در زمینه طرحی معماری بهبود بخشید.

تعریف های بنیادین

الف) خلاقیت:

خلاقیت واژه ای محوری در تبیین روند طراحی و آموزش خلاقانه در تمامی حوزه های طراحی به شمار

می اید باز شناسی و تعریف واژه خلاقیت میتواند به درک صحیح تر ا ز ان ودستیابی به روندی موفق تر در فرآیند طراحی معماری منجر شود.

ب) هوش:

تفکر استدلال و حل مساله همگی از پدیده هایی هستند که هوش در مراحل انجام انها نقش محوری بر عهده دارد بر اساس این نظریه ۵ اصل  کمی شناختی که با هوش مرتبط اند و در از مایشها تعریف کننده میباشند عبارتند از:

 

۱) زبانی

۲) منطقی ریاضی

۳)هوش موسقیایی

۴)فضایی

۵)بدنی_ حرکتی

۶)بر قراری ارتباط با دیگران

۷)هوش برقراری ارتباط با خود

 

پ)حافظه:

حافظه از مهمترین ارکان شکل گیری دانش در اموزش مهماری می باشد که به سبب قابل اندازه گیری بودن کارکرد آن اغلب جایگزین دیگر عنا صر چرخه ی اموزش چون استعداد و خ لاقیت  هوش میشود. حافظه از لحاظ لغوی به معنای استعداد

به خاطر سپردن و به خاطر آوردن صور اشیا یا موقعیت های مربوط به تجارب گذشته می باشد. تحقیقات تجربی زیادی برای اندازه گیری حافظه به عمل آمده است که نشان میدهد کسانی که به سرعت یاد میگیرند انچه را فرا گرفته اند دیرتر از ان که به کندی یاد می گیرد فراموش میکند ونیز انچه منطبق با تمایلات عقلانی یا حوائج عاطفی باشد بهتر به خاطر میماند

 

آموزش خلاقانه در طراحی معماری

محورهای آفرینشگری:

آفرینشگری در حقیقت خلاقیتی است که منجر به آ فرینش یک عنصر جدید میگردد

به عبارت دیگر تحقق فکر خلاقانه در محیط خارجی می باشد. مبانی آفرینشگری و سرچشمه ی ان از موضوعات بحث انگیزی است. که چگونگی باور ما به انهاترسیم کننده ی رویه ی عملکردی ما نسبت به انها در شکل گیری فرایند اموزش معماری خواهد بود. تعاریف معتبری که از خلاقیت و آفرینشگری ارائه شده است را میتوان بر اساس انواع رویکرد و نتایج عملی انها در چهار گروه اصلی تقسیم کرد:

۱)آفرینشگری با محوریت شخص خلاق:

در این رویکرد خصوصیات فردی شخص خلا ق در کانون توجه قرار می گیرد. در این رویکرد گرایش ها مشخصات فردی و مختصات ذهنی مورد توجه و بر نامه ریزی است و مربیان میکوشند تا با استفاده ی از انها موقعیتهای مناسب تری در جریان اموزش فردی ایجاد نمایند.

۲)آفرینشگری با محوریت فرایند ذهنی:

در این رویکرد فرایند ذهنی شخص خلاق که منجر به آفرینشگری شده است مورد توجه قرار میگیرد .معتقدان به این رویه به پدیدهای با عنوان کنش خلاق معتقدند و میکوشندبا اموزش این شیوه ونهادینه سازی این فرایند در ذهن دانشجویان ایشان را برای افرینشگری در زمینه های مختلف اماده سازند. در این رویکرد انگیزش خلاقانه و ارتباط میان یادگیری تفکر و ادراک محوریت برنامه های اموزشی وپرورشی

مربیان واساتید را تشکیل میدهد.

۳)آفرینشگری با محوریت محیط:

در این رویکرد محیط شرایط وفضای شکل گیریاثر هنری در کانون توجه قرار میگیرد. علاقه مندان به این نگرش معتقدند که محیط مهمترین عامل شکل گیری  اندیشه های خلاقانه در فرد به شمار می اید و بدون یک محیط مناسب امکان شکل گیری عملی اندیشه های خلاق و ارتقا انها به آفرینشگری موثر وجود ندارد.

 

۴)آفرینشگری با محوریت انجام عمل  :

در این رویکرد انجام مداوم و توام با اصرار مسیر شکل گیری اثر برای دست یابی به خلاقیت مورد توجه قرار می گیرد. اندیشمندان معتقدند که وقتی انسان عملی رابرای چندین با انجام میدهد به ناگاه به روشهای بهتر برای انجام انها دست می یابد که در هر مرحله میتواند به شکل گیری نتیجه ای نو ظهور بیانجامد.

پرورش آفرینشگری در طراحی معماری:

گام نخست تلاش برای حفظ توانایی های بالفعل انهاست که لازم است پیش از

مرحله ارتقا توانایی انها صورت پذیرد بر این اساس گامهای موثر در پرورش افرینشگری عبارتند از:

 

خود شکوفایی:

در این مرحله اساتید میکوشند تا با تکیه بر شیوه های موثر موجبات بروز قابلیتهای موجود در دانشجویان رافراهم اورند. در پایان این برنامه دانشجویان احساس میکنند که خود را دوباره در جریان طراحی معماری یافته اند

 

اعتماد به خود:

در این رویکرد به معنای پذیرش اگاهی خود به عنوان منبعی برای اغاز طراحی است در این تمرین اساتید و مربیان مربوط میکوشند در دانشجو احساسی از خود بسندگی ایجاد نمایند و در نتیجه دانشجو و هنر آموز به خود اجازه دهد در هر یک از مراحل طراحی بسته به دانش وبینش خود فرایند طراحی را به پیش برد

 

پذیرا بودن تجربه:

تجربه پذیری و استفاده از تجربیات  بدست امده همواره میتواند

باعث افزایش قابلیت افرینشگری افراد گردد. در نگاه اولیه پذیرا بودن تجربه امری بدیهی و آشکار به نظر میرسد در حالی که موضوع بحث قدری از این سطح ساده انگارانه فراتر میرود.

 

آموزش مقتضی:

 

یکیاز مهمترین اقداماتی که به وسیله ی مربیان برای پرورش افرینشگری به انجام میرسد انتخاب موضوع فعالیت متناسب با نیازهای هنر جو

میباشد. در این مرحله استاد به کمک اطلاعاتی که از دانشجوی خود دارد میکوشد تا در تمرینی فراگیر با استفاده ی صحیح از دانسته ها وتوانایی های او به جبران نادانسته ها و ناتوانی هایش بپردازد.

 

آموزش خلاق:

خلاقیت در اموزش و اموزش خلاق از مهمترین ارکان پرورش افرینشگری و ایجاد خلاقیت در دانشجویان به شمار میآید. خلاقیت در اموزش معماری از مربی اغاز میشود. از استاد انتظار میرود تا با طراحی وتمرین های کار امد و خلاق زمینه ی افرینشگری را در دانشجویان ایجاد نماید تمرین ها متناسب با نیاز دانشجویان و در مکان تولید میشود زیرا هیچ نسخه ی از پیش اماده ای  در زمینه ی اموزش و پرورش خلاق وجود ندارد.

 

 

نتیجه گیری

خلاقیت محور آفرینشگری ست افرینشی که موجب شکل گیری یک اثر جدید زیبا ومطلوب معماری میگردد هر چند نو اوری در برپایی یک بنای معماری دقیقا مساوی با ارزشمند بودن بنای ساخته شده نمی باشد .تعاریف معتبری که از خلاقیت و افرینشگری ارائه شده است را میتوان بر اساس نوع رویکرد ونتایج عملی انها در چهار گروه اصلی تقسیم کرد که برای استفاده از اموزه های هر یک ا  ز انها لازم

است تمهیداتی خاص در نظر گرفته شود

 

۱)آفرینشگری با محوریت شخص خلاق:

۲)آفرینشگری با محوریت فرایند ذهنی:

۳)آفرینشگری با محوریت محیط:

۴)آفرینشگری با محوریت انجام عمل  :

 

افرینشگری فرایندی ست که یک ایده ی خلاقانه در ان به پدیده ای بدیع و نو ظهور تبدیل میگردد.

پرورش افرینشگری تلاشی است برای حفظ قابلیتهای موجود در ا فراد و استفاده ا  بهینه از انها که به سادگی  به افزایش خلاقیت و ابتکا ر در دانشجویان منجر شود. در رویکردهای جدید پرورش آفرینشگری این مهم از ارتباط بین فردی به ارتباط میان گروهی ارتقا مییابد اساتید در این روش ها با تشکیل گروههای کاری در کارگاه

معماری میکوشند تا با استفاده از تعامل میان قابلیت های افراد مختلف انها را در جهت اموختن از یکدیگر هدایت نمایند

آموزش خلاقانه در طراحی معماری

فهرست منابع:

ادواردز بتی طراحی با سمت راست مغز  ترجمه عربعلی شورجه  انتشارات عفاف

دهخدا علی اکبر  لغت نامه  دهخدا  گرد اوری دکتر محمد معین  انتشارات دانشگاه تهران

مصاحب غلامحسین دایره المعارف فارسی انتشارات فرانکلین تهران

تلر جورج اف هنر وعلم خلاقیت مرکز نشر دانشگاه شیراز

انتونیادس انتونی سی  بوطیقای معماری ترجمه احمد رضا ای انتشارات سروش تهران

بوهم دیوید درباره خلاقیت ترجمه محمد علی حسین نژاد نشر ساقی تهران

 

طراحی برج  مخروط شکل

برج مخروطی پارچه ای، نام پروژه ای است که توسط گروه معماری MOS در  نیویورک طراحی و اجرا شده است.
این برج پارچه ای به منظور برگزاری مراسم و کارگاه های هنری و همچنین گالری و اجرای نمایش در فصل تابستان ایجاد شده است.
سازه های دودکش مانند در این برج، گردش هوا و خنک شدن آن را بدون هیچگونه ابزار فیزیکی انجام می دهد. زوایای قرارگیری  طراحی پارچه ها نیز به گونه ای می باشد که حداقل ورود نور از طرفین و حداکثر روشنایی از مرکز را تأمین کند. سازه این برج از صفحات سبک بتنی، نوعی پشم و سازه های فضاکار تشکیل شده است.

برج  مخروط شکل


برج  مخروط شکل

 

 

برج  مخروط شکل

برج  مخروط شکل

 

برج  مخروط شکل

 

 

اصول طراحی غرفه

 

غرفه، انبار نیست طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرماها در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از واحد خدمات یا روابط عمومی می خواهند چیزهایی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. در نتیجه بسیاری از غرفه های نمایشگاه ها بیشتر به انبار شرکت ها و سازمان ها شباهت دارند تا یک اثر هنری!

 

۲-غرفه، اثر هنری است غرفه می تواند محل تجلی هنری طراح و نشان دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه وی باشد. غرفه، لباس کارفرماست و طراح موظف است بهترین طرح دوخت را برای آن ارائه دهد.

۳- طراحی غرفه، تخصص است نجارها، آهنگرها، نقشه کش ها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحان صحنه و لباس، طراحان گرافیک و گاه حتی مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را در زمینه طراحی غرفه جامع و مانع می دانند. در حالی که طراحی غرفه خود می تواند یک رشته مستقل باشد برخی هنرمندان تصور می کنند طراحی غرفه عملی تفننی است و در کنار کارهایشان به آن می پردازند. این طور هم می توان نگاه کرد، اما حاصل این رویکرد به هیچ رو غرفه حرفه ای نیست.

۴- ایده خلاقانه، محور طراحی غرفه است ایده خلاقانه، فرآیند پیچیده ای دارد و ایده یابی دارای روش هایی است که به مطالعه نیاز دارد. طرح باید مخاطب را در غرفه نگه دارد و پاسخگوی افکار و احساساتش باشد. باید دانست کارفرما چه هدفی دارد و روی آن تمرکز کرد که به طور حتم به یافتن ایده های ناب می انجامد. البته باید با حساسیت و دقتی بیش از کارفرما این کار را انجام داد و خواسته هایش را به سوی اهداف جدید هدایت کرد. یکی از هنرهای طراح غرفه باید همین باشد که با حساسیتی که دارد به سرعت درک کند چه خواسته هایی سره و چه چیزهایی ناسره اند. برای درک این نکات باید مدت زیادی تحقیق کرد و با خدمات و محصولات به نمایش درآمده، فرآیند کار، یا هر چیز مشابه دیگر در مجموعه کارفرما سر و کار یافت.

۵- جزئیات در غرفه به خوبی دیده می شوند نمی شود غرفه را همین جوری طراحی کرد، مخاطب آنقدر به اشیا نزدیک می شود که تمام سهل انگاری ها را می بیند، بنابراین طرح باید به گونه ای باشد که بیننده نتواند اتصالات را بفهمد، یا اگر فهمید خیال کند یک اتصال حرفه ای دیده است. خلاقیت فقط در سیر کولاسیون نیست بلکه در تمام جنبه های غرفه باید احساس شود.

۶- در نمایش یک چیز معمولی، نباید غلو شود گاه کیفیت محصولات کارفرما بسیار پایین تر از حد انتظار است. در این حالت ها بهتر است به شکل مودبانه از او خواسته شود که نمونه های بهتری را در اختیار بگذارد و اگر نمونه بهتری در دست ندارد، یا محصولش کیفیت پایین دارد باید او را از اجاره غرفه منصرف کرد. البته پل های پشت سر را نباید خراب کرد!

۷- گاه سکوت و خلوت بهتر است روش های طراحی مینی مال گاه چنان آرامشی در مخاطب ایجاد می کند که چاره ای جز ایستادن در غرفه ندارد. نمایشگاه ها اغلب مکان هایی پرآشوب و هیاهو با رنگ ها و نورهای گوناگون اند که بیننده را عصبی می کنند. طراح بهتر است خود را جای مخاطب بگذارد.

۸- طراحی غرفه، چابکی می خواهد طرح غرفه مثل جرقه است مثل طرح پوستر، غرفه کارزار طراحی است و تنها از عهده افراد چابک و حساس برمی آید. افراد فاقد این ویژگی ها طراحی غرفه را فراموش کنند.

۹- دیدن تصویر سودمند است دیدن تصویر به ویژه هنگام خلق ایده بسیار موثر است. در مواقعی که طراح، غرفه ای در دست طراحی ندارد می تواند به بازدید نمایشگاه ها برود، مجله ها را ورق بزند، یادداشت بردارد، فیلم ببیند، استراحت کند و کروکی بزند.

۱۰- طراح، مشاور واقعی کارفرماست این نکته بسیار مهمی است باید به شکل صادقانه مشاوره داد و حتی اگر لازم شد کارفرما را از گرفتن غرفه منصرف کرد (یعنی در کوتاه مدت نان خود را آجر کرد). کارفرما نباید گمان کند با آدمی پولکی طرف است، یا در برآوردهای اولیه و مراحل قرارداد سرش کلاه رفته است. طراحان خود را در جای کارفرما بگذارد.

۱۱- طراح دست به کار شود طراحان به جای این که نقشه را به کارگاه فکس کند و به روش اداری از آن ها بخواهد نسبت به اجرای کار در نهایت وسواس و سرعت اقدام کنند، خود باید دست به کار شود تا مسائل اجرایی را از نزدیک بفهمد و در صورت لزوم طرح را در حین اجرا تغییر دهد.

۱۲- تفکر مهندسی لازم است طراح باید تحلیل گر با حوصله باشد، یعنی بتواند با دقت فراوان یک دانشمند چیزها را بشکافد و از این راه به کشف های تازه ای در کار خود دست یابد. دقیق و حساس بودن، نگاه تولید انبوهی داشتن، ظریف فکر کردن، عاشقانه به جزئیات رسیدگی کردن، خسته نشدن و سرسری کارنکردن، از علایم تفکر مهندسی است.

۱۳- طراح غرفه نباید واهمه داشته باشد گاه پیش می آید که کارهای دیگران را داوری کنیم و گاه نیز دیگران کارهای ما را به داوری می گیرند، در هر حال نباید ترسید و باید دانست که ما به عنوان طراح از آن ها حرفه ای تریم. نباید لحظه ای به خود تردید داشت و از داوری حرفه ای هاو معمولی نگران بود. باید درباره کارهای دیگران نظر داد اما تا نپرسیدند، نگویید!

۱۴- بهترین راه فراگیری، آموزش است بهترین راه یاد گرفتن، یاد دادن است. شما هم تجربه کرده اید، تلاشی که می کنید برای اینکه یک بازی را به کسی یاد دهید، شما را مجبور می کند که خود آن را فرا گیرید. هیچ اشکالی ندارد که از این ضعف انسانی در جهت اعتلا استفاده شود. نقد هنری هم در همین نکته ظریف نهفته است.

۱۵- سیستم های مدولار و پیش ساخته توصیه نمی شوند استفاده از این سیستم ها گاه خوب و گاه بسیار بد است. در حال حاضر این طور شده که طراحان از سرتنبلی یا کم سوادی، از این سیستم ها استفاده می کنند. این یک روش خوب است به شرطی که فکر شده باشد و برای غرفه خودتان بومی سازی شده باشد یا اینکه هدف خاصی را تعقیب کند. سیستم های پیش ساخته تبلیغاتی اغلب برای کسانی است که می خواهند بیش از نظر مخاطب، نظر کارفرما را تأمین کنند. البته بعضی از کارفرماها تصور می کنند اگر یک پرینت طولی روی یکی از این سیستم های پیش ساخته بزنند، دیگر نیازی به طراح ندارند. روابط عمومی خودش این کارها را می کند!

۱۶- فرم، نور، رنگ و بافت و صدا و بو عوامل طرح غرفه اند فرم، نور، رنگ، بافت، صدا و بو مصالح کار طراح غرفه هستند برای رسیدن به طرح خوب؛ اگر شکل یک غرفه ارتباطی به کالا نداشته باشند، غرفه ها حالتی بی حال پیدا می کنند و اگر خیلی جیغ بنفش باشند، مبتذل می شوند. صدا عامل بسیار مهمی است و به راحتی از غرفه های اطراف به داخل غرفه ما می آید. بو نیز کاربردی مانند صدا دارد که توسط چشم، درک نمی شود اما تأثیرش روی انسان بسیار زیاد است. من اگر غرفه ای شیک (به لحاظ بصری) ببینم و از آن بوی سیرداغ دریافت کنم چه عکس العملی نشان می دهم؟ اگر در یک غرفه فروش لاستیک با ورود شما به قسمت نمایش، بوی سوختن لاستیک و صدای ترمز را بشنوید و همزمان خط ترمز لاستیک روی یک پرده ظاهر شود چه حالی می شوید؟ یا برای مثال در غرفه نمایش روغن نباتی به جای بوی سوختن روغن نباتی، بوی لیمو در فضا عطرآگین باشد؟

۱۷- سلسله مراتب دیده شدن اشیا و درک آن ها را نباید فراموش کرد چشم انسان با ورود به هر فضا به سرعت دنبال چیزهای جدید می گردد، به همین دلیل اشیای نمایشی و اشیای تزیینی را باید در جای مناسب گذاشت، بسیار مهم است که اول چه چیزی دیده شود و کجای مخروط دید چه چیزهایی دیده شود، تمرکزهای نوری در کجاست و کجاها و چه چیزهایی در سایه اند، دور و بر چه اشیایی خلوت و چه اشیایی شلوغ است، هر شیء چقدر از زمان خیرگی نگاه را به خود معطوف می کند. اغلب غرفه های به ظاهر زیبا، بدون توجه به این اصول طراحی می شوند و فقط خوشگل هستند، اما هدف اصلی غرفه دار را تامین نمی کنند.

۱۸- عمر غرفه یک هفته است این نکته بسیار حیاتی است و نباید آن را باساختمان اشتباه گرفت. غرفه نباید محکم باشد، بلکه باید لق باشد و خود چند روز پس از نمایشگاه فرو بریزد!

 

نکته اول در طراحی فیگور تناسبات فیگور است .
در طراحی انسان تناسبات با استفاده از سر صورت میگیرد به این شکل که عرض شانه به اندازه دو سر و
سینه و شکم هم به اندازه دو سر هستند..
در طراحی فیگور از مدل زنده بیشتر استفاده کنید.بیشتر به مدل نگاه کنید تا به کاغذ..
سعی کنید در زمان یک دقیقه فیگور بکشید…شایداوایل نتوانید درست در بیاورید اما به مرور عالی میشوید.
با متریالهای متفاوت کار کنید….به هیچ عنوان پاک کن استفاده نکنید.هر خطی در طراحی ارزشمندِ است.

32360891415467857928_400

در کروکی ها و در ترسیماتی که در مدت زمان طولانی تری انجام می شوند ( در قیاس با ترسیم اسکیس ) ، فیگورها با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند .
فیگورهایی که در نما و مقطع و به طور مثال دردو مقیاس معمول ۱۰۰/۱ و ۲۰۰/۱ ترسیم می شوند فاقد جزئیات اند و صرفا با ترسیم چند خط کلیت فیگور ظاهر می گردد.
در پرسپکتیو ، بویژه پرسپکتیو دید پرنده ، مانند سایر اشیا و احجام که در این دید قرار می گیرند باید به کوتاه نمائی در ارتفاع ( قد ) توجه نمود .
گاه جهت ترسیم فیگور در پرسپکتیو ، صرفا از روان نویس استفاده شده و گاه بوسیله ی پهنای قلم ( ماژیک ، مداد یا کنته ) ، فیگورها با سرعت زیاد ترسیم می شوند .
می توان سطوح داخلی فیگورها را بی آنکه رنگی داشته باشد سفید باقی گذاشت تا با تضادی که نسبت به زمینه ایجاد می شود هم حجم و هم فیگورها فرصت بیشتری برای خودنمائی داشته باشند.

 

dtibmmvg8bmc9ancr54q_400

 

 

1_400_06

پیچیدگی در معماری و شهر سازی

تاریخ هر یک از نظریات پیچیدگی معماری و پیچیدکی علمی از اوایل دهه ۶۰ آغاز میشود.آنها شاید بر هم تاثیر گذاشته اند و با هم رشد کرده اند ولی در هر حال تا آن حد از یکدیگر جدا هستند که به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند.

ونچوری در کتاب “پیچیدگی و تضاد در معماری”از آگوست هکشر نقل میکند: تغییر نگرش نسبت به زندگی اساسا ساده و منظم به دیدگاه پیچیده و طعنه آمیز چیزی است که هر فرد از آن عبور میکند تا پخته شود.ولی بعضی از دوره ها این نوع نگرش را بسط و توسعه میدهد.در این دوره ها دیدگاههای متناقض شورانگیز در مقابل نظریات روشنفکرانه قرار میگیرد.از میان سادگی و نظم خرده گرایی زاده میشود اما عقل باوری در تمام مراحل تحول کافی به نظر نمیرسد.در نتیجه باید از تظادها_تعادل و توازن به وجود آید.این آرامش درونی که انسان آنرا به دست می آورد باید کشش بین تظادها و عدم قطعیت ها را نشان دهد …احساس تضاد وجود چیزهای ظاهرا نا همگون را در کنار هم مجاز می سازد و هر نابرابری به نوعی حقیقت فرض میشود.

توسعه و الحاق قسمتی به نگارخانه لندن این پختگی را نشان میدهد.این ساختمان بهصورت واسطه ای است بین عوامل متضادی که در سایت وجود دارد برای طرح بنا هیچ راه حل ساده ویا سبک واحدی وجود ندارد.این ساختمان باید در حدود سه میلیون جهانگرد و علاقه مند به آثار هنری را هر ساله پذیرا باشد.این ساختمان درگیر با سه زمینه و بافت متفاوت در کنار خود است که باید با آنها تطبیق پذیرد و به احتیاجات و عملکردهای داخلی نیز پاسخگو باشد.

این عمل به دو روش انجام میگیرد:کلاسیسیسم جدید مدرنیسم منسوب به میس.کتاب ونچوری به این دلیل “پیچیدگی و تضاد”نامیده شد که نظام متقابل بین معماری وشهرسازیرا عیان نمود.یک تقابل اساسی که باید با آن مواجه شد نه آنکه آنرا پنهان نمود.

نظریه ونچوری اولین مرحله پیچیدگی در معماری بود:پیچیدگی به عنوان تکه چینی راه حلهای موجود و قابل قبول_پیچیدگی به صورت تدبیر کلاسیسم مدرنیسم ویا هر زمینه آشکار دیگر.ولی این روش بیشتر در ارتباط با در کنار هم قرار دادن عناصر موجود و ساکن در کنار یکدیگر است و ظهور کلیتی جدید و نو ظهور را نوید میدهد.

 

خلاقیت و اصول شهر سازی در فضا سازی شهری جایی ندارد

شهرسازی و معماری ایرانی که سال‌های طولانی سازنده و صادرکننده الگوهای معماری منحصر به فرد به دنیا بوده، در جریان الگوبرداری از نمونه‌های غربی محدود شده و در فرایند رشد شتابان شهر‌ها ارزش‌های معماری رنگ می‌بازند. هرچند با توجه به سابقه طولانی معماری ایرانی و اسلامی ظرفیت‌های ویژه‌ای برای بهره‌گیری از اصول معماری و شهرسازی کهن کشور وجود دارد اما به گفته کارشناسان بی‌توجهی به طراحی فضاهای شهری با کیفیت معمارانه نه تنها شهر‌های کشور را به مجموعه‌ای از ساختمان‌های بی‌قواره تبدیل کرده، بلکه انگیزه‌های لازم برای توجه معماران به اصول معماری ایرانی و اسلامی را برای طراحی فضاهای شهر به شدت تنزل داده است. «محمدرضا حائری»، استاد دانشگاه در رشته معماری با بیان اینکه در این دریای متلاطم رشد شهری، قطره‌های معماری و شهرسازی به ندرت یافت می‌شود، گفت: «هر اقدامی در حوزه معماری چندین انعکاس فضایی ایجاد می‌کند و نمی‌توان یک اثر معماری را به تنهایی و جدا از اثری که بر کلیت فضاهای یک شهر می‌گذارد بررسی کرد اما این مهم در ایران جدی گرفته نشده است.»

چنانچه حائری می‌گوید اکنون در شهر‌ها و بناهایی زندگی می‌کنیم که حاصل عکس‌العمل‌های فضایی، اقدامات و ایدئولوژی‌های گوناگون هستند و تناسبی بین معماری و طراحی فضاهای آنها وجود ندارد. وی افزود: «نقش متخصصان در چگونگی سازمان‌یابی‌ فضاها، تعیین‌کننده است.آنها باید آگاهی داشته باشند تا شهرهای ما بی‌قواره و تهی از ایمنی نباشد و این امر مستلزم شناخت دقیق فضاها است.» به گفته این استاد دانشگاه طی دهه‌های اخیر بیش از آن که معماران و شهرسازان در طراحی فضاهای شهری تاثیرگذار بوده باشند، این نقش و مسئولیت به عهده کسانی گذاشته شده که نگاه سودجویانه بر عملکرد آنها در شهرسازی حاکم بوده و این امر از مهم‌ترین ریشه‌های نابودی هویت شهر‌های کشور است. وی تاکید کرد: «معمار و شهرساز کسی است که فضــاهای شهری را به صورت خلاقانه و مبتنی بر روش‌های عقلانی سامان دهد.» حاکمیت الگوهای کپی‌برداری شده غربی در اصول شهرسازی و معماری کشور به گفته دیگر کارشناسان ناشی از ضعف شناخت بدنه کارشناسی کشور نسبت به اصول معماری ایرانی و اسلامی است. چنانچه « محمد صابر »، معمار و شهرساز در این باره می‌گوید دانشجویان معماری در دانشگاه‌های کشور به درستی با اصول معماری ایرانی آشنا نمی‌شوند. وی تصریح کرد: « دانشگاه‌های ایران دانشجویانی را تربیت می‌کند که با ورود به بازار کار کپی برداری‌های ناشیانه از الگوهای معماری غربی را بر معماری ایرانی ترجیح می‌دهد و از آنجا که ورود الگوهای معماری غربی به طور ناقص و بدون تلفیق یا حتی شناخت ارزش‌های معماری ایرانی صورت می‌گیرد، جز افزایش بی‌هویتی سهم دیگری در طراحی فضاهای شهری از خود برجای نمی‌گذارد. »

وی همچنین تجاری شدن هنر معماری را از بزرگ‌ترین آفت‌های دوران حاضر در ایران شمرد و افزود: «وجوه هنر معماری به شدت تحت تاثیر سودای سرمایه و تجارت قرار گرفته است و این بزرگترین خسارتی است که نسل امروز در سایه غفلت مسئولان به معماری و حمایت از آن می‌پردازند.» به اعتقاد «صابر» شهر‌های ما به این دلیل بی‌هویت شدند که نطفه آنها در تصمیمی ‌که توسط قدرت و سرمایه ابلاغ می‌شود، بسته شده و خلاقیت و رعایت اصول شهرسازی در فضاسازی شهر‌ها، جایی ندارد.

تهران از روستا تا کلان شهر

فقدان تمایز و تفکیک اساسی بین ساختارهای اجتماعی ـ اقتصادی (شهری و روستایی) در جامعه ایرانی از دیرباز تاکنون یکی از مسائل مهم در شکل‌گیری و فرایند توسعه اجتماعی ـ اقتصادی بوده است. عدم تفکیک جامعه روستایی و شهری و درهم‌پیچیدگی‌های روابط بین آن‌ها، تنها به زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی منحصر نمی‌شود، بلکه انواع فضاهای ساخته شده را نیز در بر می‌گیرد و در زمینه بسیاری از شاخص‌های فضایی و کالبدی می‌توان بازتاب این در هم تنیدگی را مشاهده کرد.

به عبارت دیگر بسیاری از شهرها و فضاهای شهری در ایران از ساختارهای روستایی تأثیر می‌پذیرند. این پیوستگی و ارتباط از مرحله نخستین شکل‌گیری شهر آغاز می‌شد و گاه تا مراحل توسعه نهایی ادامه می‌یابد. به همین سبب است که بسیاری از شهرهای بزرگ ایران در پی توسعه یک روستا پدید ‌آمده‌اند و شمار شهرهایی که از آغاز به‌عنوان یک شهر طراحی و ساخته ‌شده‌اند بسیار اندک است.

تهران نیز روستایی در دامنه البرز و بین شهر تاریخی ری و آبادی‌های شمیرانات بود که در قرن دهم هجری، در دوره صفویه، به‌عنوان یک شهر توسعه یافت و پیرامون آن حصاری کشیده شد. تا اواخر دوره صفویه شهر به صورتی نسبتاً معمول توسعه یافت اما از هنگامی که تهران به‌عنوان پایتخت حکومت قاجار مورد استفاده قرار گرفت، به‌صورتی بی‌قاعده گسترش پیدا کرد و جمعیت آن به گونه‌ای روز افزون افزایش یافت.

از یک سو افزایش سریع جمعیت و توسعه فضای تهران و از سوی دیگر گسترش روابط بین‌المللی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی موجب آشنایی ایرانیان با جوامع غربی شد. در مرحله بعد، اعزام عده‌ای از دانشجویان ایرانی به کشورهای غربی و سپس رفت و آمد عده‌ای از رجال و درباریان به غرب موجب آگاهی بیشتر مردم از مظاهر فرهنگ و تمدن غربی شد، به‌گونه‌ای که در پی یافتن راه‌حل برای مسائل و مشکلات اجتماعی به پدیده‌ها و الگوهای غربی توجه کردند و تلاش نمودند که با تقلید از ساختار و روابط اجتماعی و فرهنگی در جوامع غربی در راه توسعه سیاسی و اجتماعی گام بردارند. این رویکرد سرانجام منجر به شکل‌گیری انقلاب مشروطیت و سپس تشکیل سه قوه مقننه، قضاییه، و مجریه و نهادهای اجتماعی و اداری مربوط به آن شد. در آن هنگام عده‌ای گمان می‌کردند که تقلید و تبعیت کامل و مطلق از نهادها و الگوهای غربی می‌تواند موجب پیشرفت سریع و همه جانبه جامعه ایرانی شود.‌اما در تجربه‌ای طولانی که تقریباً یک قرن و نیم طول کشید، آشکار گردید که نمی‌توان بدون توجه به خصیصه‌های منطقه‌ای و بومی و تنها با تقلید از مظاهر فرهنگ و تمدن سایر کشورها به توسعه‌ای پایدار دست یافت.

به‌نظر می‌رسد که در زمینه جنبه‌های کالبدی و معمارانه شهر در ابتدا مسائل ساده‌تر بود. توسعه و کاربرد سلاح‌های آتشین و به‌ویژه توپ سبب شد که کارکرد دفاعی حصار پیرامون شهر از میان برود و به همین سبب در طرح توسعه شهر تهران که در دوره ناصرالدین‌شاه روی داد تنها به ساختن خندقی در پیرامون شهر اکتفا شد و دیگر حصاری ساخته نشد.

برتری سلاح‌های آتشین نسبت به سلاح‌های سرد و در نتیجه افزایش توان نیروهای نظمیه و تأمین امنیت شهری بیشتر نسبت به گذشته به همراه کاربرد برخی از وسایط از جمله کالسکه و هم‌چنین طراحی و اجرای طرح‌های شهری در زمینه گسترش شبکه ارتباطات شهری منجر به احداث خیابان‌هایی مستقیم و عریض شد. ساختن این خیابان‌ها در مدتی کوتاه و در پی استفاده از وسایل نقلیه موتوری به سرعت گسترش یافت و بافت کهن شهر را دگرگون کرد.

در نخستین وهله، الگوی تقسیم زمین برای احداث واحدهای مسکونی از شکل و امتداد خیابان تأثیر پذیرفت. سپس ایجاد نوعی امنیت نسبی و اهمیت یافتن دسترسی سواره موجب شد که زمین‌های واقع در کنار خیابان‌ها و سایر معابر اصلی اهمیت بیشتری نسبت به زمین‌های واقع در درون بافت شهری یافتند. به همین ترتیب بسیاری از فضاهای تجاری و خدماتی به تدریج به کنار خیابان‌ها انتقال یافتند و مهم‌تر از آن این‌که همه فضاهای متعلق به نمادهای جدید مانند ساختمان‌ بانک‌ها، وزارت‌خانه‌ها، شهرداری‌ها و سایر مراکز اداری و خدماتی در کنار خیابان‌ها استقرار یافتند.

این تحولات بر ساختار فضاهای معماری نیز تأثیر گذاشت و معماری درون‌گرای تهران را به گونه‌ای خاص از معماری برون‌گرا تبدیل کرد که با الگوهای رفتاری و فضاهای شهری هیچ‌گاه به‌صورتی مناسب سازگاری نیافت و هنوز نیز تهران فاقد ساختار شهری برای زندگی سالم و آرام ساکنان شهر است.

اگر بسیاری از مسائل تهران از نگرشی واقع‌بینانه مورد بررسی قرار گیرند، تنها مسائل این شهر به‌شمار نمی‌آیند، بلکه برخی از آن‌ها جنبه‌ای ملی و منطقه‌ای دارند. یکی از این‌گونه مسائل، موضوع مرکزیت اداری ـ اقتصادی تهران است که جنبه‌ای فراشهری دارد و بدون توجه به مسائل ملی کشور و ایجاد دگرگونی‌های لازم در آن نمی‌توان به حل آن پرداخت.

 

معماری ایران (معماری خانه های قدیمی ایران)

تابستان نشین
تابستان نشین موقعیتی مانند زمستان نشین دارد با این تفاوت که در وجه جنوبی حیاط قرار گرفته است تا در تابستان از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند و روی محور اصلی آن معمولاً فضای نیمه باز با تالار قرار می‌گیرد.
این تالار‌ها و ایوان‌ها جز در مواقع بسیار سرد سال مهم‌ترین فضایی زندگی در خانه بوده‌اند، و اگرچه همیشه تزیینات داشته‌اند، اما با توجه به باز بودن و نفوذ گرد و خاک، از تزیینات بسیار پیچیده در آن‌ها پرهیز و به نقوش ساده گچی در ترکیب با آجر یا سیم گل قناعت می‌شده است.
حسینیه خانه بروجردی‌ها که فضای بسیار پیچیده با تزیینات ترکیبی کم نظیری در تابستان نشین آن دیده می‌شود، از نمونه‌های استثنایی این مجموعه فضا است. در شهرهای سرد سیری چون تبریز، زنجان، اردبیل، عملاً وجه تابستان نشین از بنا حذف شده و فضای نیمه باز ایوان را هم ندارند.

10_1029_400

این رستوران منحصر به فرد و عجیب و غریب توسط DSA+S برای یک رستوران نودل ژاپنی در Tanjung Duren Utara، جاکارتا، اندونزی ساخته شده است.
کانسپت موردنظر یک رستوران در فضای باز است و این ساختمان موقت می تواند به راحتی مونتاژ و دمونتاژ شود.

greenville-restaurant-3_400

برای ساخت این رستوران از چوب های بامبو استفاده شده است.

greenville-restaurant-1_400

greenville-restaurant-2_400

برای ارائه ی عملکرد حفاظتی از کانسپت چتر برای ساخت این رستوران الهام گرفته شده است.

greenville-restaurant-4_400

کانسپت چتر در اندازه های مختلف طراحی شده است و چیدمان آنها به گونه ای است که همه ی چترها یکدیگر را همپوشانی میکنند و به این ترتیب باعث ایجاد سقف میشوند.
لوله ای با چوب خیزران به منظور انتقال آب پشت بام به زمین در وسط استراکچر تعبیه شده است.

greenville-restaurant-15_400

greenville-restaurant-31_400

greenville-restaurant-32_400

greenville-restaurant-33_400

greenville-restaurant-34_400

greenville-restaurant-35_400

greenville-restaurant-36_400

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳