طراحی ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس، ویلایی دوطبقه است. اما؛ با این شرط که ورودی مجزا نسبت به باقی فضاهای خانه نداشته باشد. در طراحی ویلاهای دوبلکس طبقه زیرین به‌وسیله پله‌ها به طبقه بالا متصل می‌گردد.

چرا ویلای دوبلکس؟

در طراحی ویلاهای دوبلکس به به حفظ حریم‌های خصوصی و عمومی به گونه‌ای مدرن و نو توجه شده است. این نوع ویلاها با توجه به چشم‌انداز و یا باغ کوچکی که ممکن است در محل ساخت پروژه وجود داشته باشد، محل قرارگیری فضاها متفاوت خواهد بود. برای مثلا برای استفاده از چشم ‌انداز ممکن است اتاق‌های خواب و مستر در طبقات پایین و فضاهای پذیرایی در طبقه بالا قرارگیرند.

این ویلاها معمولا برای سکونت یک خانواده است. اما دیده شده که با ورودی مجزا برای استفاده دو خانواده هم استفاده شود. انعطاف این ویلاها در جایگذاری فضاها بالاست. ممکن است اعضای خانواده نیاز به اتاق کار و یا آتلیه کوچک ر ویلا داشته باشند. این فضا می‌تواند به راحتی در طبقه بالا و در جایی دور از دسترس میهمانان قرار گیرد.

از طرفی با توجه به جدا سازی فضاهای خصوصی و عمومی اینگونه ویلاها به شدت مورد توجه واقع می‌شوند. اتاق‌های خواب و سرویس‌های اصلی می‌توانند در طبقه بالا طراحی شوند و برای میهمانان فضاهایی در طبقه پایینتر با توجه به متراژ فضا در نظر گرفته شود. با این وجود می‌توان در طبقه بالا نیز برای اهالی خانه حال‌های خصوصی را نیز در نظر گرفت.

فضاهای بالا و پایین با پله به یکدیگر متصل می‌شوند. فرم این پله‌ها معمولا مانند مجسمه‌ای زیبا شکل می‌گیرد. یک وید زیبا که دید به طبقات پایین را فراهم می‌کند نیز می‌تواند تکمیل کننده این پله ها باشد.

نمونه‌ای از طراحی ویلای دوبلکس

Duplex villa

débert architects

این ویلا در دامنه یک منطقه کوهستانی در مجارستان واقع شده است.ویلا با تطبیق بر توپوگرافی محل طراحی شده و با آن بالا و پایین می‌رود! این منطقه دارای فضاهای پیاده‌روی، مکانی برای گشت زدن در بین پرندگان و همچنین چشم‌اندازهای ۳۶۰ درجه بسیار جذابی است. دسترسی به محل ویلا با منتهی شدن ویلا از شمال به سمت شمال شرقی پایین دامنه، با جاده‌ای اصلی صورت می‌گیرد. این ویلا در نگاه اول، دو ویلای کاملا مجزا در کنار هم تعریف می‌شود اما آن‌ها به وسیله راهرویی سفید به یکدیگر متصل هستند.

فضای داخلی هر دو ساختمان دوبلکس بوده و منظره‌ای جذاب را در پیش روی ببینده قرار می‌دهد. با پنجره‌های کشیده خود نورگیری فوق‌العاده‌ای را سمت شرق برای خانه فراهم می‌کند. فضاهای داخلی ویلا نیز کاملا مینمال طراحی شده‌اند. سطوحی سفید که با چوب‌های به کار رفته در مبلمان تعادلی ظریف و معمارانه را به رخ می‌کشند.

به دلیل وجود شیب زیاد، با استفاده از طراحی روف گاردن به‌جای تراس‌ها و باغچه‌ها ویلاها به هم متصل می‌شود. این روف گاردن‌ها می‌توانند تراسی وسیع را در پشت بام با دیدی وسیع از چشم‌انداز اطراف فراهم می‌آورد. که می‌تواند باغی کوچک را در سطحی بالاتر ایجاد کند.

طراحی ویلای دوبلکس: نمای بیرونی ویلا
طراحی ویلای دوبلکس چشم‌انداز بیرونی از فضای دوبلکس
طراحی ویلای دوبلکس مایی از ویلا

نمونه طراحی ویلای دوبلکس در برند آرتور

طراحی ویلای دوبلکس قمصر

هنر آجرکاری به عنوان پدیده ایی ارزشمند در تاریخ معماری سرزمین ایران، نشان از هنر و اصالت دارد. در فرایند همنشینی این سرمایه تاریخی با مضامین معماری مدرن و مینیمال، می توان به شیوه ایی متفاوت برای بیان معماری دست یافت. رویکردی که به طور خاص در ویلای قمصر مورد توجه قرار گرفت. چیدمان آجر در فضاهای داخلی و پوسته خارجی بنا شکل گرفت.

طراحی ویلای دوبلکس: نمایی از فضای داخلی با پله‌ها
فضای پایین پله های طراحی ویلای دوبلکس

طراحی ویلای هشت بهشت

این پروزه در شهرک هشت بهشت دماوند با متراژ ۷۰۰ متر در سه طبقه ساخته شده با دید منظر عالی که با توجه به دید پروژه جهت گیری شده است .

ویلای دوبلکس هشت بهشت دوبلکس
طراحی ویلای دوبلکس: نمای بیرونی ویلا هشت بهشت

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳