روند طراحی ساختمان های مدرن در سال ۲۰۲۱

مقاله زیر برگرفته از تحلیل سالانه سایت آرک دیلی است. گروه آرک دیلی توانسته است با آنالیز و بررسی ساختمان ها به عناصر و جزییاتی در طراحی این بناها برسد که مرتبا در حال تکرار بوده و یا قوی ترین بازخورد ها را داشته اند.در زیر به بررسی این مقاله خواهیم پرداخت.

آیا چگونگی ساخت و معماری ساختمان های موفق را زیر نظر داشته اید؟

این مقاله دربرگیرنده چند مهم است که با این سرفصل ها ساختمان مورد بررسی واقع شده است:

  1. مصالح مورد استفاده و ساختار آن
  2. بلوک های شیشه ای
  3. طراحی فضاهای داخلی
  4. ترکیب معماری و طبیعت
  5. رنگ ها
  6. راه حل های هوشمند و برنامه ای

در ادامه بحث به بررسی هریک با نمایش عکس ها پرداخته ایم:

مصالح مورد استفاده و ساختار آن

سازه اکسپوز

این بخش به بررسی ساختار و نوع سازه و مصالح مورد استفاده در ساختمان پرداخته می شود. در دنیای مدرن امروز نمایش سازه به عنوان جزیی از این نوع معماری شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. نمایش سازه سقف در و استفاده نکردن از نازک کاری و به اصطلاح سقف معماری علاوه بر جذابیت سازه ای می تواند سقف بلندتر و با ابهت تری را به نمایش گذارد.

در ساختمان های اداری و تجاری، نمایشگاه ها و بناهای صنعتی این نوع سازه به شدت مورداستفاده است.حتی میتوان به شکلی ظریفتر آن ها در طراحی داخلی منازل نیز استفاده کرد. این سیستم این روزها با نام سیستم سازه ای اکسپوز شناخته می شود. در زیر به نمایش چند نمونه توجه کنید:

استفاده از اکسپوز در خانه
سازه اکسپوز در نمای دیگر

بلوک های شیشه ای

فضاهای نیمه شفاف

این مصالح را میتوان یکی از عناصر مورد علاقه معماران در ایجاد فضایی نیمه شفاف ارائه داد. علاوه بر زیبایی می تواند اشراف و دید همسایگی و مجاوران را کم نموده و فضایی زیباتر را نیز عرضه کند.از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و ارائه راهکارهای متنوع تر در ساخت تکنولوژی آن ها میتوانکارکرد های متفاوتی را دید.

برای مثال قابلیت استفاده از این مصالح علاوه بر محیط های داخلی در دیگر فضاها همچون نما نیز فراهم شده است. این بلوک های شیشه ای فضایی جذاب را فراهم آورده که میتواند با ئخش نور غیر معمول خود محیطی دلچسب را فراهم آورد. رنگ بندی متنوع و نوع پترن انتخابی در کاربست آن بسیار تاثیرگذار است.

بلوک های شیشه ای در نما
طراحی داخلی با بلکو شیشه ای
تفکیک فضای داخلی با بلکو شیشه ای

طراحی فضاهای داخلی و حل معضلات

پرده به عنوان جدا کننده

شاید این راه حل به عنوان راهی منسوخ شده در نظر شما جلوه کند اما در ساختمان های جدید و مدرن امروز می توان کارکرد پرده را همچنان پا برجا دید. استفاده از این عنصر در راستای تقسیم فضایی هنوز هم جزیی از حل مسائل برای تفکیک محیطها است. اما مهمترین نکته کاربرد درست این پرده در جای مناسب و با رنگ بندی و طراحی چشم نواز است.

استفاده از پردها با رنگ درست و متناسب با فضا می تواند روحی تازه به طراحی داخلی ببخشد. می تواند رنگ های محیطی را متعادل کرده و یا از آلودگی های بصری جلوگیری نماید. نور زننده ای که وارد محیط می شود کنترل کرده و فضایی منعطف تر را ارزانی دارد.عکس های زیر نمودی از استفاده از پرده ها در ساختمان های مدرن امروزی است:

پرده و تفکیک فضا
رنگ در پرده
روح بخشی به فضا

شما دوستان می توانید با بررسی پروژه های دفتر معماری آرتور و همکاران بهترین دستاوردهای طراحی داخلی را مشاهده کرده و از ما مشورت بخواهید. تیم حرفه ای ما در خصوص طراحی ویلاهای شما می تواند بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار دهد.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳