معماری داخلی کوششی تجربی است در اهلی کردن فضای زندگی

بدین معنی که انسان خود را در فضایی متفاوت اما آشنا نزدیک به نیازهایش و دلخواه طبعش حس کند، احترام به سنن و اعتقاداتش در فضای زندگی است.

هرگاه صحبت از معماری داخلی خانه ای به میان می آید، تلقی عموم و اولین برخورد با این مفهوم، دیدگاهی آرایشی و تزیینی و زیبا جلوه دادن فضا در ذهن تداعی می گردد، که این دیدگاه، خود دارای ارزشی خاص است که صاحب خانه ی آن فضا داراست، انتظار هر مخاطبی هم در مقابل معنی معماری داخلی همین است. اما از دیدگاه و منظر فنی و تخصصی، مأموریت معماری داخلی در وهله ی اول راحت سازی و آرامش در شکل و حرکت زندگی است. روان سازی جریان زندگی در فضای زیست می باشد به عنوان مثال اگر آپارتمان جدیدی داریم باید آن را بنابر نیازها و عادات خویش تغییر دهیم که این کاری است بس مهم و جدی .

traditional-living-room

حال اگر معماری داخلی آن را بر مبنای یکی از دوران های معماری و تزیینی، مثلاً اروپای قرن ۱۸ و آن تجملات و آرایش های فراوان و زرق و برق تغییر دهیم آیا در آن احساس راحتی خواهیم داشت؟ آیا همان احساس خانه پدری را داریم. حیاطی با حوض سنگی، آجرهای زیبای آب پاشی شده بعدازظهر تابستان و گل و گیاه و دیوارهای سفید و طاقچه های دورادور اطاق ها. ما به کمک یکی از این دو معماری انس و الفت داریم؟ حال آیا معنی اهلی نمودن فضا را احساس می کنیم؟ پس آپارتمان جدید، که نه حیاط دارد و نه حوض و نه باغچه، چگونه باید فضایی اهلی برای ما و خانواده باشد. از هر آنچه ذکر شد کافی است رایحه ای از یادگارهای گذشته بیابیم، متناسب با هویت خودمان و آن را در فضای زندگی مان گسترش بدهیم: دیوارهای سفید با طاقچه های زیبا. فرشی با تداعی باغچه ی خانه پدری با رنگهایی که با لوازم دیگر اطاق در جدل نباشد. آب نمایی در سالن و یا در ایوان، گلدان های آپارتمانی، در صورتی که امکان پذیر باشد. برای وسعت بخشیدن به نکات جالب تأکیدی، پوشش یکی از دیوارها به طور کامل با یک آیینه که در این مسیر ضمن اینکه موجب وسعت بصری در فضا می شود، کلیه ی نکات مورد توجه را به صورت دلپذیری تکرار می نماید مثلاً اگر شما دو عدد گلدان سبز و زیبا دارید در مقابل آیینه، شاهد انبوهی از برگ سبز و حجمی زیبا از طبیعت خواهید بود و یا انعکاس نورهایی که در فضا پیش بینی نموده اید به تکرار آنها در دیوار مقابل ، بدون تردید اثری متفاوت و دلپذیر خواهد داشت و این موضوع به دلیل هنر معماری داخلی تا بی نهایت قابل تکرار می باشد.

دکوراسیون داخلی، اصول دکوراسیون داخلی،معماری داخلی، طراحی داخلی

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳