راه حل های شگفت آور

در زیر به بررسی راه حل هایی در طراحی ساختمان ها پرداخته می شود که به صورت جالبی مسائل مربوطه را حل می کنند.هر پروژه مسائل و چالش های مربوط به خود را داشته و برای حل نیاز به خلاقیت دارد. این کار و داشتن ایده های نوآورانه مربوط به معمار و طراح ساختمان است.در مقاله قبل ۲ مورد از این موارد را بررسی کردیم. متن زیر ادامه مقاله قبل در خصوص راه‌حل‌های خلاقانه است.

چقدر به خلاقیت در معماری اعتقاد دارید؟

در هر پروژه ساختمانی می توان به چالش های متفاوتی اشاره داشت که معمار مجموعه باید در صدد حل آن ها بر بیاید. در ساخت ساختمان های زیر تمرکز بر بازسازی و تغییر ساختمان های ساخته شده است. علاوه بر این توجه به ضوابط و آیین نامه ها و عوامل زیر ساختی بسیار مهم است. با این همه این فکر در ذهن خطور می کند که چگونه می توان تمامی این مسائل را در هم ادغام کرده و راه حل هایی نوآورانه پدید آورد؟

مهمترین فعالیت معمار ایجاد هویتی منحصر به فرد برای ساختمان هاست. این هویت بخشی با ایده ها و راهکارهای خلاقانه و معمارانه است که به وجود می آید. آرکدیلی در مقاله خود به ۱۴ پروژه اشاره دارد. که خانه ها و یلاهایی هستند، با راه حل های شگفت آور. معمار توانسته با استفاده از زبان های بصری و دیداری، سازماندهی فضایی ، ترکیب محیط ها و ارتباط بین معماری و انسان به مقوله خلاقیت دست یابد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این پروژه ها و مسائل مربوط به آن ها را بررسی کنیم.

مصالح

انتخاب مصالح جدید و نو از جمله موارد اصلی در بحث بازسازی مجدد ساختمان است. می‌توان با انتخاب متریال جدید ساختار کلی خانه و ویا ساختمان را عوض کرد. انتخاب مصالح از کارهای هیجان‌انگیز است که می‌تواند به زیبندگی خانه بسیار کمک کند. انواع مواد مختلف با تکسچرهای متفاوت و رنگ‌های گوناگون سلیقه‌های متفاوتی را برآورده می‌کند. تفاوت بین متریال نو و کهنه می‌تواند جذاب باشد و در بازسازی خانه جالب به نظر بیاید.

The R wall in Fukui 

معمار:Yoshichika Takagi + associates

معمار این مجموعه بیان می‌کند که بازسازی خانه می‌تواند کشیدن نقاشی بر روی یک بوم پر از شکل باشد! معماران خانه ای را که چهل سال پیش ساخته شده بود را برای یک زوج و فرزندشان بازسازی کردند. این بازسازی بر اساس فضای کم خانواده در منزل بود. خانه دوباره شکلی نو با چوب و تیرهای چوبی ایجاد کرد. فضاهایی برای کودک و گربه‌ها با طراحی بهینه برای فضاها جالب به نظر می‌رسد.

استفاده از نماهای بصری و دیداری

اضافه و یا کم نموند دیدها و تصاویری که بتواند نگاه را به خود جذب کند تاثیربسزایی در بازسازی خانه‌های قدیمی دارد. اضافه نموندن سکانس‌های فوق‌العاده و چشم‌انداز‌های جدید در صورت امکان بسیار جذاب است. از طرفی می‌توان با طراحی‌های داخلی و رنگ‌های متنوع و یا فرم‌های جالب ظاهری جدید و زیبا را به خانه بخشید.

Apartment – House 

معمار:Kochi Architect’s Studio

این پروژه بازسازی خانه ای بود مختص یک خانوار. این ساختمان در ابتدا به عنوان خانه ای آپارتمانی در دو طبقه با هشت واحد اجاره ای کوچک در منطقه حومه شهر توکیو، ژاپن مورد استفاده واقع شده بود. نیمی از خانه‌های این آپارتمان قدیمی بدون ساکن مانده بود. مالک ساختمان قصذ بر تخریب آن داشت. در ابتدا به ساخت خانه‌ای جدید یک نفره (والدین و دو دختر) بود. اما معمار مجموعه پیشنهاد تبدیل خانه به خانه‌ای تک خانوار را به جای تخریب داد. نتیجه این بازسازی را در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳