طراحی شهری کامل در تیرانا

گروه معماری Grimshaw به تازگی اعلام کرد که برای طرح جامع یک گستره بزرگ در پایتخت آلبانی – تیرانا- انتخاب شده است.
این گروه طرح زنجیره‌ای قوی از فضاهای عمومی در بلواری را ارائه داد که از نظر هندسی پاسخی به الگوهای موجود مالکیت زمین است.

طرح کامل شهر در تیرانا

تیرانا شهری مدیترانه‌ای با فرهنگی خارجی است. در این طرح، هر فضا یا اتاق نشیمن با مشخصه و استفاده‌ای متفاوت نشان داده شده است.
شهردار تیرانا فراخوان طراحی‌ برای گسترش سه کیلومتری بلوار متعلق به دهه ۱۹۳۰ و ساخت پارک کنار رود ۷ کیلومتری را اعلام داشت.

طرح کامل شهر در تیرانا

فضای پروژه ۱۴ کیلومتر مربع است و فرصتی عالی برای طرح جامع در این مقیاس در مرکز قاره اروپا می‌باشد.
اگرچه زمان زیادی برای ساخت و تکمیل فضای این طرح جامع لازم است، شهردار تیرانا امیدوار است ساخت بلوار و اتاق‌های نشیمنش را که همانند ستون فقرات طرح است را هرچه سریعتر تمام کند.

طرح کامل شهر در تیرانا

 

طرح کامل شهر در تیرانا

گرد اوری دینا صنیعی

جاکوب برند باکما

jacob berend  bakema

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema

تولد در گرونینگن به سال۱۹۱۴،مرگ در روترام،به سال۱۹۸۱٫در کالج تکنولوژی گرونینگن،آکادمی معماری آمستردام و دانشکده ی فنی دلفت تحصیل کرد.

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

جاکوب برند باکما

jacob berend  bakema

تولد در گرونینگن به سال۱۹۱۴،مرگ در روترام،به سال۱۹۸۱٫در کالج تکنولوژی گرونینگن،آکادمی معماری آمستردام و دانشکده ی فنی دلفت تحصیل کرد.

از۱۹۴۸با جی.اچ وان دن بروک وارد همکاری شد،وبه فاصله ی کوتاهی آنها از جمله شخصیت های صاحب نفوذ در معماری هلند شدند.

به سال۱۹۴۷یکی از اعضاء گروه سیام بود و از۱۹۶۳در تیمXعضویت داشت.در فاصله ی۱۹۵۹تا سال۱۹۶۴سرویراستار مجله ی فرم بود.

معماری وان دن بروک و باکما وابسته به شاکله و اهداف فلسفی د استیل و سبک جهانی است.

شاکله ی تندیس وار ساختمان تالار شهر نرونوزن(سال۱۹۶۸)و ساختمان بیمارستان روانی در میدل هارنیس(سال های ۴-۱۹۷۳)نمایشگر نوعی خوش بینی است که به طور کلی از شیوه ی ساختارگرائی منشأ می گرفت.

 

BakemaPortada

BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

-BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromastSnails-shell-house

Rotterdam-Library

جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

1K_12_01_marlrat_01_td

BakemaPortada-جاکوب برند باکما jacob berend  bakema_bakema_euromast

 

نقش چوب در معماری  و معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

چوب یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که بشر در طول تاریخ از آن استفاده کرده . چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منبع قابل تجدید بدست میاد و جزء مصالح خوب برای مناطق زلزله خیزه. داریوش در فرمان بناسازی شهر شوش از تخته و چوب استفاده کرده و در قصه آپادانا در دوره هخامنشیان چوب را برای استفاده کاربردی و تزئینی استفاده می کردن. در دوران مادها، قسمتی از یک نقش برجسته، درباره ماد در حال حمل یک صندلی چوبی مشاهده می شود که مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است.

 

کاربردهای چوب

از جمله مهمترین کاربردهای چوب می تونیم به این موارد اشاره کنیم:

۱- استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی

۲- استفاده از چوب برای اعضای باربر

۳- استفاده از چوب برای کارهای کمکی در ساخت و ساز، مثل قالب سازی، چوب بست و . . .

۴- استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین

نکته قابل توجه این است که برای استفاده مهمتر از چوب ها باید مواردی مثل جهت الیاف چوب، مقدار رطوبت، نوع چوب، محل رویش، پهنی دایره سالانه، درجه حرارت، تعداد گره های روی چوب، شرایط نمونه گیری، شرایط لحظه ای آزمایش و دستورالعمل آزمایشی را در نظر بگیریم.

تاریخچه چوب درمعماری ساختمان

طبق مطالعات مردمان بومی شمال ایران، که قرنها قبل از مهاجرت آریائیها در ایران زندگی می کردند در حدود ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، چوب را در کلبه سازی خود به کار می بردند. در زمان هخامنشیان شواهد نشان می دهد که در آن زمان جنگل و چوب برای هنرمندان کاملا ارزش داشته به همین دلیل، درختکاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد. کوروش مشخصا به کشت درخت بها می داد. کاربرد چوب در معماری تخت جمشید و شوش کاملا مشاهده می شود. استفاده از چوب در امور ساختمانی و معماری در دروره هخامنشیان به طور فوق العاده ای ترقی کرد. در دوره ساسانیان از چوب برای قاب سازی طاق و گنبدها استفاده می کردند. از قدیمی ترین آثار چوبی بعد از اسلام، دو ستون چوبی و قطعه ای خاتم کاری است که در ناحیه ترکستان غربی کشف شده و متعلق به قرن سوم ﻫ – ق یا نهم میلادی است. در دوران قبل از اسلام قطعات بزرک چوبی به عنوان بخشی در ساختمان به کار می رفته. در کل مهمترین وسایلی که در اوایل اسلام با چوب ساخته می شده عبارتند از: درب و پنجره و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی و جنگی.

چوب انواع مختلفی دارد به زبان عامی می توان گفت: چوبهای سخت، چوب های نرم که نوع آنها بسته به خود درخت عنوان بندی میشه مثل چوب های راش، توسکا، چنار، نارون،‌کاج، صنوبر و . . . که چوب هایی مثل افرا، ملچ، آزاد، گردو، راش و . . . برای مبل سازی و تزئینات بکار می رود.

کاربرد چوب در دکوراسیون

یک از راه های ایجاد فضاهای مطبوع برای جسم و روح درزندگی، به کار بردن عناصر طبیعی و اجناس آشنا برای ذهن است از پر کاربردترین این عناصر در محیط اطراف ما چوبه که در عصر ما بکار گرفته می شه. چوبها خاصیتهای فیزیکی خیلی سودمندی دارند. فواید و کاربرد چوب فراتر از سازه است و کوچکترین عنصرهای دکوراسیون و وسیله های یک خانه را می تونیم با آن بسازیم.

‌ عناصر اصلی که چوب باید در دکوراسیون داشته باشد ۱- رنگ و زیبایی آن، ۲- آکوستیک بودن، ۳- ضریب سختی، ۴- ظرفیت حرارتی، ۵- قدرت شکل پذیری، ۶- عایق برای حرارت.

مزیتهایی که چوب نسبت به سایر مواد دیگر در اصول ساختمانی دارد خیلی زیاده. مثلا برای سبک درست کردن می تونیم دیوارها و سقف ها را یا حتی کف را از چوب درست کنیم. امروزه بعضی ساختمانها توسط پانلهای چوبی صنعتی ساخته می شوند این پانلهای چوبی بسیار راحت نصب می شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر باد و زلزله دارد. همچنین این پانلها در بزرگراهها و پلهای راه آهن کاربرد زیادی دارند.

در دکوراسیون در ساخت موارد مختلفی از چوب استفاده می شود . از جمله وسایل تزئینی، وسایل نمادین و وسایلی که از آنها در منزل استفاده می کنیم. اگر بخواهیم وسایل تزئینی را مثال بزنیم مثل انواع گلدانهای تزئینی، آویز گردنبند قاب عکس و یا جای دستمال کاغذی و . . . وسایل نمادین مثل: مجسمه های نمادین تاریخی و یا اساتید و هنرمندان و . . .  از روکش چوب نیز می توان برای پوشاندن وسایل مصرفی و یا ساخت وسایل دکوری استفاده کرد. مثلا با این روکش ها در گلسازی استفاده می کنیم یا قسمتی از دیوار اتاقمان را بپوشانیم یا یک لوستر یا آباژور بسازیم.

وسایل مورد استفاده عبارتند از کمدها، طبقه ها، جاکفشی، کابینت، دربها، پنجره ها و یا حتی سقف ها و دیوارها و غیره که می تونند از هر جنسی باشند. اگر ما بخواهیم به صورت دکوراتیو از این وسایل استفاده کنیم، یکی از گزینه های ما چوب است. یعنی بیائیم آنها را با چوب بسازیم مثل کابینتهای آشپزخانه که جدیدا مد شده همه با MDF می سازند.

اصولا چوبها چون از درختان تهیه می شوند بیشتر آنها به رنگ کرم و قهوه ای هستند. خود رنگ قهوه ای دارای طیف رنگ ها مختلفی مثل خرمایی،‌خاکی، فندقی، نسکافه ای و غیره می باشد که هر کدام از این رنگها ویژگیهای خاص خودش را داره. از لحاظ علم انرژی درمانی قهوه ای سمبل رویش تکامل است و یکی از عناصر پنجگانه انرژی چوب است که از زمین می روید به آسمان قد می کشد. همانطور که انسانها رشد می کنند و قد می کشند. دارای حال و هوای گرم است و می توانیم در تمامی قسمتهای مختلف یک فضا اعم از اداری، مسکونی، تجاری وغیره و در فضایی جنوبی و آفتابگیر می تونیم از چوب به رنگ قهوه ای تیره استفاده کنیم. قهوه ای نماینده طبیعت در فضای ماست و با استفاده از آن در فضای خودمون همیشه تازگی و طراوت را همراه داشته باشیم و توصیه می شود در رنگ آمیزی از رنگ قهوه ای به جای مشکی استفاده شود.

کاربردهای چوب

 

سایر مصنوعات چوبی

MDF ، HDF و سایر مصنوعات چوب

MDF

مخفف کلمه لاتین Medium Density Finerboard (فیبر با فشردگی متوسط) است. و جزء فراورده های چوب  محسوب می شه. نوعنی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می گردد. و از ذرات چوب بهم چسبیده تحت فشار و حرارت ساخته می شود. MDF را پس از تولید می توان روکش کرد. روکش های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام آن در محیط مثل آشپزخانه کمک می کند. روکش ملامینه از متداول ترین نوع روکش برای MDFاست . MDF در ابتدای کار به جای ورقهای فشرده چوبی به کار می رفت ولی بعدها به جای چوب نیز استفاده شد و در ال حاضر دامنه کاربری آن روز بروز اضافه می شود.

تاریخچه MDF

با توجه به اینکه گفتیم MDF نوعی تخته فیبر ست، و تخته ی فیب حدود بیش از صد سال قدمت دارد و اولین تتخته ی فیبر عایق در دوران جنگ جهانی اول ساخته شده است و صنعت تخته خره چوب برای اولین بار در کشور آلمان و در زمان جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد. و کاربرد آنها در دهه ی ۱۹۷۰ به سرعت توسعه پیدا کرد. پس می توانیم بگوییم که مثل چوب خیلی قدیمی نیست و عمر آن از یک قرن تجاوز نمی کند.

نیاز بازار ایران در MDF از طریق واردات تأمین میشه و به صورت خام و روکش شده است که عمدتا از کشورهای ترکیه، ‌انرونزی، ‌روسیه،‌ اسپانیا، ایتالیا،‌ آلمان، اتریش،‌فنلاند و … وارد می شود.  البته محصولات ترکیه و اندونزی نسبت به سایر کشورها از نظر قیمت کمتر هست و طرفدار بیشتری در بازار فعالی ایران دارد. و امروزه حدود ۸۰ تا ۹۰% واردات از کشور ترکیه می باشد.

خصوصیاتی که باعث می شود که MDF کاربردهای متنوع داشته باشد: ضخامت و ابعاد قابل تولید ،‌اینکه قابلیت ابزارخوری، ماشین کاری و سنباده زنی، سطوح صاف و متراکم،‌ قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف،  عدم وجود معایب چوب، قابلیت انجام روی تمام سازه ها،‌ زیبایی ظاهری ،  قیمت مناسب و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و حشرات و قارچها.

مشخصات فنی یک MDF خوب و مرغوب: مقاوم در برابر نفوذ آب، متورم نمی شود،‌انسجام و قدرت آن زیاد است و زود نمی شکند، جرم حجمی بالا دارد و پوک نیست، از میزان چسب مصرفی بالائی برخوردار باشده ، ضخامت زیاد باشه . مقاومت کششی و خمشی خوبی داشته باشد.

کاربرد MDF

MDF بیشتر در فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود و با آن می توان برای ساخت انواع کمدها و کتابخانه،‌ میز و کابینت و چیزهای دیگر استفاده کرد.

چون MDF ها به صورت ورقه های مسطح به ابعاد تقریبی ۳۶۰×۱۸۰ می باشد،  به وسیله اره های مخصوص آنها را به ابعاد کوچکتر که قبلا مشخص کرده ایم  در می آوریم و لبه های آن را به وسیله نوارهای مختلف و رنگی پی وی سی PVC پوشش می دهیم که از ورود قارچها و رطوبت جلوگیری کنیم، سپس قطعات کوچکتر را بوسیله پرچ به هم وصل کرده و وسیله مورد نظر را درست می کنیم مثلا برای ساخت کابینت آشپزخانه ابتدا ابعاد را در می آوریم و تمام مراحلی را که گفتم انجام می دهیم ابعاد MDF به طور معمول ۳۶۶×۱۸۳ – ۴۱۰×۱۸۳ و ۲۴۴×۱۲۲ – ۲۴۴×۱۸۳ می باشد.

لترون

شرکت لترون در سال ۱۹۶۳ توط متخصصین کارخانه صنعت کاغذ و لاک آلمان تأسیس شد. طراحی آن کامپیوتری بود و در حال حاضر توسط دستگاههای اتوماتیک تولید می شود. این روکش با بیش از ۱۵۰ میلیون متر مربع در سال، بیشترین مقدار مصرف را بین روکش های دیگر در ۵ قاره دنیا دارا است. یکی از مزایای لترون نسبت به دیگر روکش ها مقاوم بودن آن در برابر آب و استحکام بیشتر در برابر ضربه و سائیدگی ونور آفتاب می باشد.

موارد استفاده از لترون همان موارد مصرف برا ی MDF است با این تفاوت که لترون ازرانتر است و در جاهایی استفاده می شود که رطوبت و قارچ پذیری در آنها خیلی کم باشد. یا بطور خلاصه تر اسنکه عمر کوتاهتری نسبت به MDF دارد و با آن وسایلی درست می شود که زمان کمتری بخواهیم از آن استفاده کنیم.

تفاوت لترون با MDF

در کشورها به نئوپانهایی که توسط لترون روکش می شوند اصطلاحا لترون گفته می شود. به همین دلیل و در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF است چون هر دو صفحه توسط لترون روکش می شود.

HDF

HDF یک نوع فثبر فشرده است که از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت خیلی مقاوم تر از MDF است و با روکش های مقاوم تری روکش می شود و کاربری آنها در کف آشپزخانه و سالن ها و اتاق ها می باشد . برای ساخت دربهای داخلی ساختمان کاربرد دارد و ….

البته مصنوعات دیگری هم هست مثل روکوبه گونیایی، روکوبه مربعی، فرمیکا، در مورد روکوب گونیایی اینکه این صفحات داریا رنگهای مختلف مثل مرمری روشن و تیره هستند و گاهی رنگ آنها را به صورت موج چوب در می آورند. این صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است و برای پوشش دیوارها به کار می رود. گاهی آنها را به شکل مربع و مستطیل در می آورند و برای پوشش کف آشپزخانه، حمام و سرویسها استفاده می شوند.

فرمیکا

فرمیکا با اسم اختصاری HPL که مخفف High Pressus Laminate می باشد. که یک کلمه اسپانیایی و معرف ورقه ای است مرکب از چندین لایه ساخته شده از الیاف مثل کاغذ، آغشته به رزین های عمل کننده درگرما که تحت تاثیر حرارت و فشار ۵ مگا پاسکال به هم چسبیده باشند. یک یا در سطح فرمیکایی می تواند از ورقه های رنگی یا تزئینی آغشته به رزین ملامین پوشیده شود. در ایران به تولید ورقه های فرمیکای ضد حرارت و رطوبت پرداخته می شود و در حال حاضر از کشورهایی نظیر هند،  ترکیه و سوریه و … نیز وارد می شود. مواد اولیه معمولی جهت ساخت فرمیکا یا HPL عبارتند از کاغذ کرافتک،  کاغذ دکوراتیو، رزین فنلیک و رزین ملامین.

خصوصیات روکش فرمیکا:

۱- مقاومت های رطوبتی، که مقاوم در برابر آب و بخار و بدون ترک خوردگی و ورقه شدن هستند.

۲- مقاومت های حرارتی: دارای تحمل دمای خشک و شوک حرارتی تا دمای°۱۸۰ سانتی گراد داری مقاومت در برابر حرارت سیگار بدون باقی ماندن اثر آن و تغییرات ابعادی در دمای بالا کمتر از ۳% می باشد.

۳- سایر مقاومتها

به دلیل استفاده از جسب رزین فنولیک در تولید فرمیکا در مقابل جریان الکتریسیته مقاوم بوده و به دلیل استفاده از چسب رزی ملامین در سطح لایه باعث مقاومت رویه در برابر اسیدهای ضعیف می باشد.

 

معبد پارتنون
مهمترین بنای مجموعه آکروپلیس معبد پارتنون است. هدف اصلی از ساختن پارتنون فراهم آوردن معبدی برای پیکره مقدس و پرسبش آتنا پارتنوس بود که این بنا در عصر کلاسیک ساخته شده است و برای الهه آتنا (خدای پیروزی) که به افتخار او (آتن) هم از او نام گرفته ایجاد شده است. بنا بر روی بلندترین نقطه تپه آکروپلیس و مشرف بر سراسر شهر آتن و نواحی اطراف آن بنا شده است. سنگ مرمر سفید مصالح عمده بناست. ساختمان به شیوه دوریک ساخته شده است.

بنا دور ستونی است. در ایوان جنوبی معبد پارتنون برخلاف پرستشگاههای دیگر، به جای شش ستون، از هشت ستون (سبک هشت ستونی) و برای طول آن هفده ستون در نظر گرفته شده است. ارتفاع هر ستون ۴۳/۱۰ متر است. یادآوری این نکته ضروری است که در این بنا دو شیوه دوریک و ایونیک با هم تلفیق شده اند و در ایجاد نقوش برجسته در چهارگوشیهای تزئینی و سنتوریهای معبد نهایت دقت را بکار برده اند.

akropolis_14_400

cross_section_facade_400_01

 

parthenon_proportions_400

اتاق کرسی

این اتاق در مجموعه ی زمستان نشین در خانه های قدیمی و اغلب در گوشه های این بخش که در و پنجره ی کمتری به حیاط دارند، ساخته می شده تا در زمستان با بستن در و پنجره ها بتوان آنرا گرم کرد. در وسط اتاق، چال کرسی قرار داشته و ابعاد اتاق تابع ابعاد کرسی بوده، چون دیواره های آن برای تکیه دادن مورد استفاده قرار می گرفته اند. این فضا در همه خانه های اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد. این اتاق در مناطق پر شیب در پشت اتاق ها و داخل کوه کنده می شده و فاقد پنجره بوده است. این بخش در خانه هایی که حیاط بیرونی داشتند، گاه روی محور اصلی که شکم دریده یا چلیپا بوده نیز قرار می گرفته است. در خانه ی حیدرزاده تبریز اتاق کرسی الگوی شکم دریده دارد. که با توجه به استفاده ی این اتاق در شب و در بخش های خصوصی خانه تزیینات مفصلی ندارد. در خانه ی پیرنیا در نایین این اتاق با استقرار در محور اصلی، تزییناتی بسیار ظریف با لایه کاری گچی دارد.

26_400

 

015_400

نام خانه : خانه رز سایدلر
هری سایدلر متولد وین در سال ۱۹۲۳ بود و از بریتانیا و کانادابه دانشگاه هاروارد رفته بود و زیر نظر والتر گروپیوس اموزش معماری دیده بود .او با فارغ التحصیلی در سال ۱۹۴۵ شغلی در دفتر کار مارسل بروئر درنیویورک اختیار کرد و بر روی خانه های متعددی شامل کلبه ی چیمبرلینو خانه شخصی بروئر کار کرد. وی تبدیل به یک پیرو علاقه مند استادان خود گردید و هنگامی که نزد والدینش در سیدنی امد خانه ای را به سبک بروئر برایشان طراحی کرد و طرح این خانه کپی دقیق خانه ای است که سایدلرهمراه با اردی تامسون همگامی که در نیویورک بود طراحی کرد وخانه رز سایدلر فقط به خاطر واقع شد نش در خاک استرالیا یک خانه استرالیایی محسوب می شود.

ارتباط طرح خانه و زمین
طرح این خانه یک مکعب است که از زمین رشد کرده و به اطراف کنسول شده است. یک شیب تندرو به شمال که دیدهای وسیعی بر فراز دره جنگلی دارد کنده شده و با دیوارهای حائلی از سنگ طبیعی که مانند لنگرهایی ساختمان را به زمین اطراف ان پیوند می دهند حفاظت شده است ومکعب اصلی ساختمان بر روی این سکو با ارتفاع یک طبقه روی زمین قرار می گیرد.

main_image_400

توضیح پلان
خانه دارای پلان یو شکل است و مکعب اصلی ساختمان بر روی سکوئی با ارتفاع یک طبقه روی زمین قرار میگیرد و دارای :
۱٫ پارکینگ
۲٫یک اتاق کار
۳٫ هال ورودی کوچک
میباشد که در پای طرح کنده کاری شده است.یک پله مستقیم از هال ورودی برخاسته و به میان طبقه اول در همجواری یک وید کوچک پشت یک تراس چوبی منتهی می شود که اتاق خواب ها در یک بال و فضاهای نشیمن در بال دیگر میباشد که توسط یک فضای خانوادگی چند منظوره و تراسی باز از یکدیگر جدا شده اند .

dsc00300webcright_400

نمای ورودی

0_400

رمپ چوبی از جلوخان طرح به سمت طبقه اول

1_400_05

راه پله طبقه دوم به همراه وید پشت ان

2_400_01

تراس قسمت پذیرایی

dsc00258webcright_400

ناهار خوری و آشپزخانه

dsc00273webcright_400

dsc00272webcright_400

پذیرایی و شومینه سنگی

dsc00259webcright_400

ادلر،دانکمار

Adler,Dankmar

ادلر،دانکمار  Adler,Dankmar

 

تولد در اشتات لنگزفلد نزدیک وایمار در آلمان به سال۱۹۰۰٫فرزند یک سرگروه سرودخوان کلیسا بود.در پانزده سالگی به کار نقشه کشی پرداخت.در۱۸۵۴به دیترویت مهاجرت کرد.از۱۸۶۹تا۱۸۷۱با ا.جی.کی نی،ازسال۱۸۷۱تا۱۸۷۹با ادوارد بورلینگ،و از سال۱۸۸۱تا۱۸۹۵با لوئیس اچ.سولیوان همکاری داشت(آمریکا،مدرسه ی شیکاگو).

با بورلینگ،در زمان بازسازی ساختمان های شیکاگو و در جریان آتش سوزی بزرگ سال۱۸۷۱در چند طرح همکاری داشت.

از کارهای مهم او ساختمان تالار مرکزی موسیقی در شیکاگو بود(ساختمانی که  بعدها ویران شد و فضای آن مورد  استفاده ی ساختمان فروشگاه مارشال فیلد کمپانی قرار گرفت).این ساختمان در سال۱۸۷۹به اتمام رسید.

برنامه ریزی،طراحیو روشنائی این ساختمان بسیار شهرت یافت هرچند که او عمدتا به علت مهارت غریزی اش در زمینه ی آکوستیک مورد ستایش قرار گرفت.

ادلر همواره در چی آن بود که موقعیت معماری را در جامعه ی آمریکا تعالی بخشد.در بین کارهای او چند ساختمان بسیار جالب توجه کنیسه وجود دارد،که یکی از آن ها،ساختمان گردهمایی کشیشان،به آنشیه مارو معروف است.

ادلر،دانکمار  Adler,Dankmar

ادلر،دانکمار  Adler,Dankmar

ادلر،دانکمار  Adler,Dankmar

آیدا،تا که فومی

Aida,Takefumi

آیدا،تا که فومی Aida,Takefumi

تولد در توکیو به سال۱۹۳۷٫یکی از اعضاء آرشیتکست گروپ بود.روش معماری او به معماری پنهان معروف شد،به طوریکه ساختماندر داخل خود مخفی بود،برای نمونه ساختمان انستیتو کودکستان اوزاکا(۱۹۷۴)،و از این رو کنترل هوشیارانه ای در شیوه ی بیانی معماری پدید آورد،مانند خانه ی نیروانا در فوجی ساوا(۱۹۷۲)،یا پروژه ی معروف  به خانه ی فنا در موتسورا که در سال۱۹۷۴طراحی شد.

یادبود کشته شدگان جنگ توکیو
Kasuga / توکیو ۱۹۸۸

یادبود کشته شدگان جنگ توکیو

آیدا،تا که فومی Aida,Takefumi

آیدا،تا که فومی Aida,Takefumi

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

شناشیل در معماری

این فضا که مختص مناطق جنوبی ایران بخصوص بوشهر است، نوعی بالکن به سمت بیرون خانه و روی معبر عمومی است. که با چوب ساخته شوده و پیرامون آن با نرده های مشبک پوشیده می شود.تا هوا به راحتی در آن جریان یابد. در برخی از موارد سقف ندارند. نمونه هایی از این فضا در برخی از خانه های شیراز نیز دیده شده است.
در عربی شناشیل بالکن چوبی کرکره دار که جلو پنجره‌های طبقات فوقانی خانه‌ها قرار داشت. شناشیل معمولا چوبی کرکره‌ای یا میله‌ای است. مشرف بر حیاط یا کوچه ؛بالکن چوبی کرکره دار جلو پنجره و درهای خانه در طبقه‌های بالا. تعبیه کرکره‌های شناشیر طوری است که نور و هوا را به داخل راهرو یا اتاق هدایت می‌کند شیب کرکره از بالا به پایین است به طوری که از بالا کوچه پایین دیده می‌شود اما از پایین نمی توان بالا و داخل اتاق را دید.

46_400_01

 

شناشیل به دو صورت مسقف و بی سقف ساخته شده‌است. در نوع سقف دار پوشش بر روی ستون‌هایی کم قطر چهار تراش تکیه می‌کند. پوشش چوبی یا به صورت پیوسته روی کل آن و یا به شکل غیرپیوسته و فقط روی بازشوهای اتاقها قرار گرفته‌است
شناشیل دارای چند کارکرد مهم است: نخست مکانی برای استفاده از نسیم و وزش بادهای مطبوع است. در خانه‌های کنار ساحل جنوب می توان به وسیله شناشیل از منظرهٔ زیبای دریا (خلیج فارس) استفاده کرد. شناشیل‌های داخلی که در یک یا چند جبههٔ طبقات بالا و مشرف به حیاط ساخته شده‌اند، رابط فضاهای مختلف نیز می‌باشند. در طبقات بالا طارمه‌های میانی و دیگر انواع طارمه‌ها ارتباط موضعی بین چند فضا را مقدور می‌سازند، ولی برای گذر از یک قسمت به قسمت دیگر باید از داخل اتاقها گذر نمود. در این حالت می توان از شناشیل به عنوان معبری بدون ورود به اتاقها استفاده کرد. بجای نرده‌های سادهٔ چوبی یا فلزی شناشیل، از بازشوها و جداره‌های چوبی ثابت مثل کرکری، نیز استفاده شده که این جداره‌های مشبک، گذر نسیم را میسر می کرده‌است بدون آنکه از بیرون فضای داخل دیده شود و مانع خوبی در برابر تابش مستقیم آفتاب بوده‌است. بعضی از کرکری‌ها متحرکند و رو به بیرون باز می‌شوند.
ابعاد شناشیل از دو یا سه متر تا حدود بیست متر، در تغییر است. شکل آن نیز مستطیلی خیلی کشیده‌است و بنابر موقعیت قرار گیری آن در بیرون و داخل شکلی ترکیبی (معمولاً) دارد. شناشیل در یک یا دو طرف جبهه بیرونی و در یک تا چهار جبهه داخلی قرار گرفته‌است. کاربرد چوبهای چهار تراش، نرده (معجر) چوبی و فلزی زیبا، کرکری‌های پرکار، استفاده از کُلپاهای چوبی و فلزی پرکار، گلهای چوبی آویزان در زیر آن زیبایی خاص به آن داده‌اند.

41_400

بهار خواب

این فضا همان مهتابی است و در مناطقی از خراسان تخ بوم (تخت بوم) نیز نامیده می شود. این فضای بدون یقف در مجاورت حیاط و در طبقات بالاتر از اول ساخته می شود و شب های تابستان در آن می خوابند و بسته به محل استقرار آن، در ساعاتی که دیوارهای اطراف بر آن سایه ی مناسب می اندازد از آن استفاده می شود. در بهار و پاییز در تمام ساعات روز و در تابستان شب ها قابل استفاده بوده است.
این فضا در دوره ی قاجار به مسجد مدرسه ها نیز راه یافت و نمونه های زیبایی از آن را در مسجد سید اصفهان، مسجد سلطانی سمنان و مسجد سپهسالار تهران می توان دید و در مناطق گرم و مرطوب چون دزفول و شوشتر جزء جدایی ناپذیر خانه های مسکونی است. تزیینات رایج این فضا از جنس تزیینات نمای رو به حیاط است.

15_1030_400_01

 

طراحی معماری پروژه ساختمان اداری   Al Dar

پروژه ساختمان اداری AlDar که توسط گروه معماری MZ طراحی شده ، پروژه امعماری منحصر به فرد و مبتکرانه است. این ساختمان نیمه کروی شامل دو نمای مدور محدبی شکل است که با یک نوار باریک دندانه ای شیشه کاری شده است. این بنای کاملاً شیشه ای از نمای روبرو کاملاً مدور و از جهات دیگر منحنی است.

 پروژه ساختمان اداری

 

شکل مدور در معماری:
دایره نماد سازگاری، پایداری، عقلانیت و همچنین بی نهایت بدون ابتدا و انتهااست. همچنین دایره مظهر تمامیت است که کل مکان و زمان را در بر می¬گیرد.
Boullée این دایره دو وجهی را به عنوان یک شکل ایده آل و بی نقص مورد ستایش قرار داد زیرا با هیچ حقه چشم اندازی نمی توان ظاهر آن را تغییر داد.
از آغاز تا کنون معماران با الهام از رمزآفرینی دایره، در طرح های بناهایشان از اشکال هندسی کروی شکل استفاده کرده اند. شکل کروی تولوس (معبد دوار) در یونان با زمینی گرد از آثار معماری یونانی غیرعادی نیست و بعدها در نوع شناسی بناهای رومی نیز استفاده می شده است.

 پروژه ساختمان اداری

 

در سال ۱۷۸۴، Boulléeکنایه آمیزترین پروژه اش را مطرح کرد: مقبره سرباز گمنام برای اسحاق نیوتن که به شکل یک دایره بزرگ با ارتفاع ۱۵۰ متر، نمایانگر جهان، بر پایه ای کروی شکل قرار گرفته است. اگرچه این طرح هیچ گاه عملی و ساخته نشد.
در تمام دوران تاریخ مدرن معماری، معماران ساختمان¬های کروی شکل نظیر برج های مدور و گنبدها را طراحی می کردند و شکل دایره به طور قابل ملاحظه ای در توسعه افلاک نما و تئاترها به چشم می خورد. شکل مدور همیشه برای نقشه های زمین و کف با نما و سقف ساختمان سنتی استفاده می شده است.
با این وجود، تا کنون هیچ کس اقدام به ساخت ساختمانی با نمای کاملاً مدور ننموده است. چنین ایده ای در طرح ها باقی ماند.

پروژه ساختمان اداری

مبداء و پیدایش شکل ساختمان اداری ALDar:
طرح اداره کلAldar، توسط معماران MZ، در نوع خود مبتکرانه و منحصر به فرد است.در زمان تصمیم گیری برای ساخت بنای شمایلی در ساحل Al Raha، Marwan Zgheib تصمیم گرفت ساختمانی ساده بسازد که مفهوم آرامش و زیبایی ایده آل معماری کلاسیک و در عین حال عظمتی پرمعنا را برساند؛ ساختمانی که با معماری شمایلی امارات متحده عربی رقابت کند.
برای رسیدن به این منظور، Zgheib ابتدا می¬بایست اشکال طبیعی را تحت هدایت مفهوم نظم انتخاب می کرد. از این رو، با الهام از پوسته صدف که با میراث دریانوردی اش برای ابوظبی همانند رمزآفرینی شکل هندسی کروی معنی عمیقی دارد، در ساخت دو دیوار غول پیکر منحنی شیشه ای از پوسته صدف باز الهام گرفت.
اینگونه بود که این طرح هندسی و ارزشمند ایجاد شد: آسمانخراشی کروی با سطح منحنی شیشه ای که به اندازه چهار زمین فوتبال است.

 

 

 پروژه ساختمان اداری

 پروژه ساختمان اداری

 

پروژه ساختمان اداری

پروژه ساختمان اداری

 پروژه ساختمان اداری

طرااحی ساختمان های چوبی

با هدف پیدا کردن جایگزین های پایدار و کربن خنثی در مواد ساختمانی به کار رفته در دنیای شهری، میشل گرین، رئیس گروه معماری میشل گرین، این تحقیق عملی با قابلیت اجرای بالا را کرد.
در این مقاله ۲۰۰ صفحه ای که مورد توجه معماران، مهندسان و طراحان قرار گرفت ؛ این فرضیه را پیش بردند که چوب یک ماده بادوام و ماندنی با مزایای اقتصادی و زیست محیطی است که می-توان در ساختمان های عظیم از آن استفاده کرد.

ساختمان های چوبی

یکی از همکاران شرکت میشل گرین اظهار داشت: «برای کم کردن انتشار گازهای گلخانه ای و پیدا کردن راه حل های پایدار برای ساختمان، باید به اساس روش ساخت و ساز توجه بیشتری داشته باشیم. ما باید به دنبال راه حل های کلی بزرگی از نیازهای جهانی مسکن و خانه سازی، اقتصادی، زیست-محیطی و اقلیمی گسترده امروزی باشیم.»

ساختمان های چوبی

عمدتاً در همه جای دنیا، در ساخت ساختمان های چند طبقه و بلند از بتن و فولاد ـ دو ماده ای که جواب خود را پس داده اند ـ استفاده می¬شود. در این دوره چالش انگیز تغییرات آب و هوا و همان طور که در گزارش ها آمده ، تولید بتن ، تقریباً ۵% دی اکسید کربن جهان، گاز گلخانه ای غالب ، را تشکیل می دهد؛ از این رو، می بایست انقلابی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرده و به این بحران دامن نزنیم.
ساختمان های بلند چوبی روشی جدید برای ساخت ساختمان های بلند با مواد ساختمانی تجدید شدنی، بادوام و مستحکم است که ساخته طبیعتند.اگر بخواهیم کاری مسئولانه انجام دهیم، چوب بهترین مورد برای کاهش گازهای گلخانه ای و ذخیره کربن در ساختمان هاست.

ساختمان های چوبی

این مطالعه ، مدل ساختاری جدید برای ساختمان های بلند را معرفی می کند که به آن «یافتن جنگل از طریق درختان (FFTT)» می گویند.این راه حل ساختاری با بهره گیری از پانل های انبوه سازی با سازه های چوبی ـ پانل های محکم چوبی که برای استحکام به صورت ورقه های لایه ای مختلف طراحی شده اند ـ کربن کم تر و سبک تری نسبت به معادل آن در سیستم های فولادی و بتنی ایجاد می شود.

 

 

ساختمان های چوبی

سیستم FFTT عمدتاً یک آسانسور چوبی مستحکم در مرکز (و پلکان) و الواح کف چوبی است. برای ایجاد نرمش در مقابل باد و زمین لرزه در سیستم، از تیرهای فولادی استفاده شده است. بتن برای محدوده های مشخص زیرین استفاده شده است. از نظر معماری، این سیستم امکان قابلیت انعطاف بیشتر، فضاهای بدون سقف بیشتر و دیوارهای با ضخامت کمتر ار ایجاد می کند.

 

ساختمان های چوبی

سرانجام، میشل گرین قصد دارد یک برج چوبی ۳۰ طبقه در ونکوور بسازد و سعی او بر این است که امکانات و مزایای انبوه سازی با سازه های چوبی را برای ساختمان های چند طبقه (۱۲ـ۶ طبقه) و ساختمان های بلند نشان بدهد. او همچنین معتقد است که ادامه این تحقیقات روزی منجر به استفاده از انبوه سازی با سازه های چوبی حتی برای آسمانخراش ها خواهد شد.

ساختمان های چوبی

پاستل

راندو با پاستل برای اسکیس های سریع نتیجه بخش است.پاستل اغلب برای پوشاندن سریع نواحی بزرگ استفاده می شود.طیف وسیع رتگها به شما اجازه می دهد تا برای تکنیل راندو، رنگی مناسب را انتخاب کنید یا برای تیره کردن،روشهای دیگری به کار گیرید.در ترکیب هنری،پاستل ها اغلب بر گچ برتری دارند زیرا حالتی انبوه و درهم ایجاد می کنند.آنها می توانند در ترسیم خط اضافه شوند تا راندو رنگی مطلوب با ظاهری تقریباً شبیه آبرنگ به وجود آورند.پاستل ها برای راندوی آسمان ،دریاچه و دیگر اشکال آب و هر فضای بزرگی که به تغییرات ارزشی نامحسوس نیاز دارد همچنین برای بافت لطیف و ظریف پیشنهاد می شود.

154_400_01

 

77_400_01

 

 

149_400_01

کلاسیک AD: مرکز رسانه های فرهنگی سندای / تویو ایتو

AD Classics: Sendai Mediatheque / Toyo Ito

مرکز فرهنگی سندای

معمار : تویو ایتو
مکان: سندای شی ، ژاپن
سال پروژه : ۲۰۰۱

مرکز فرهنگی سندای

هدف از طراحی مرکز رسانه های فرهنگی ایجاد یک شفافیت بود تا امکان دید کامل را توسط یک سیستم منحصر بفرد به اطراف داشته باشد .این بنا که توسط تویو ایتو ساخته شد انقلابی در زمینه مهندسی و زیبایی بشمار میرود.
شش تخته فولاد آجدار که هر کدام ۱۵-۳٫۴ ضخامت دارد به نحوی قرار گرفته که گویی بر خیابان شناور است .این تخته ها بوسیله ی سیزده ستون شبکه فولادی که نیروی کششی را از طبقه همکف گرفته تا پشت بام تحمل میکند- تقویت میشود .این ستون ها با کیفیت بصری خود یکی از بهترین ویژگیهای شناسایی پروژه ایست که با درختان بزرگ در جنگل رقابت میکند . این ستون ها از نظر عملکردی به عنوان منبع خوبی برای آب و برق و شبکه و سیستم محسوب میشود.

AD Classics: Sendai Mediatheque / Toyo Ito

در این پروژه فرم هر پلان آزاد است . ستون بعنوان نرده ، ساختاری مستقل از نما دارد که بصورت نوسان از طبقه ای به طبقه دیگر در قطر کشیده شده است .با ساده ترین تمرکز بر روی صفحات (طبقه) ، لوله (ستون) ، و ظاهر (نما ،طراحی خارجی) میتوان متوجه شد که طراحی از طرفی دارای جذابیت بصری و شاعرانه است و از طرفی یک سیستم پیچیده از فعالیت ها و سیستم های اطلاعاتی محسوب میشود.
چهار عدد از این لوله ها (ستون) در ۴ طرف صفحه (طبقه) قرار گرفته اند که به معنای اصلی وظیفه مقاومت و تقویت ساختمان را بر عهده دارند.پنج تا از نه لوله کوچکتر که صاف و مستقیم هستند شامل آسانسور میشود در حالی که چهار عدد دیگر کج هستند که داکت و سیم ها را حمل می کنند .
مردم شهر های اطراف پس از نزدیک شدن به مرکز رسانه اطلاعات سندای راه را به دو سالن مرتفع که با ورودی اصلی در لا به لای پانل های بزرگ شیشه ای قرار گرفته ادامه میدهند. این میدان باز شامل یک کافه ، مغازه خرده فروشی ، فضای اجتماعی میشود که قادر به نمایش فیلم و برنامه های دیگر است .

AD Classics: Sendai Mediatheque / Toyo Ito

یکی از جنبه های منحصر بفرد این ساختمان ، دخالت بسیاری از طراحان در انجام کار است بطور مثال برای طراحی داخلی هر طبقه هر طراح با یک نفر دیگر همکاری میکردند.کازویا سجیما که طبقه همکف را طراحی کرده ، دفاتر اداری را پشت یک صفحه شفاف قرار داده است. کتابخانه شیمین در طبقه دوم و سوم شامل یک سالن جست و جوی کامل با دسترسی به اینترنت است که در آن مبلمان خاصی که توسط معماران کی.تی طراحی شده است – قرار گرفته .
فضای گالریِ طبقه چهارم و پنجم شامل یک فضای نمایشگاه انعطاف پذیر با دیوارهایی با قابلیت جابه جایی دارند – میشود و همچنین یک فضای ثابت با دیواره های ثابت و محل استراحت وجود دارد که صنلی های آن را کریم رشید طراحی کرده است. رز لاوگروو مسئولیت طبقه ی ششم را برعهده داشت .او به سینما ۱۸۰ صندلی و همچنین مبلمان سبز و سفید مناسبی را برای کتابخانه چند رسانه ای صوتی و تصویری اضافه کرد.

در طبیعت اطراف منطقه ، درختان، طبیعت ستون های فلزی ساختمان را ادامه میدهند.این ساختمان در مسیر خیابان با درختان طراحی شده است . تغییرات ساختمان همگام با تغییرات فصول است .باز بودن آن بازتاب فصل سبز تابستان و همچنین خیابان ها در فصل زمستان است.

مرکز فرهنگی سندای

مرکز فرهنگی سندای

مرکز فرهنگی سندای

فضاهای داخلی مرکز فرهنگی سندای

فضاهای داخلی مرکز فرهنگی سندای

فضاهای داخلی مرکز فرهنگی سندای

sendai

sendai

sendai

 

معماری منظر آمریکا

American Landscape Architecture

معماری منظر آمریکا

چکیده

آمریکا کشوری با عقاید آرمان گرایانه ترکیبی است از فرهنگ های مختلف این کشور نوپا و پیشرو در دوران مدرن، فرزند اروپا است.اروپائیان که به دنبال بازارهای جهانی برای کالاهایشان بودند درآمریکا مستقر شدند.از آنجایی که مهاجران در کشوری جدید سعی بر خلق دوباره آنچه برای آنها آشنا باشد دارند طرح باغ در آمریکا غالبًا از مجموعه ای از مفاهیم برگرفته از سایر فرهنگ ها می باشد .تنوع فرهنگ ها در ترکیب با شرایط جوی گوناگون و پستی و بلندی های زمین سبب ایجاد تزئینات مختلف مناظر گردید.

 

 طرح باغ در آمریکا  Garden Design in America

مقدمه

بررسی منظر آمریکا از آن رو حائز اهمیت است که این کشور در دوره مدرن از قطب های تاثیرگذار جهان به حساب می آید و به ویژه در معماری منظر که اهمیت منظر آمریکا تا بدان جاست که این کشور را موسس رشته معماری منظر می دانند و شروع رسمی حرفه معماری منظر را به فردریک المستد نسبت می دهند.وی نهضت پارک ( (park movementرا در آمریکا پایه گذاری کرد.

اگرچه باغبانی منظر در آمریکا برای نسلهای متعدد انجام می شد اما در سال ۱۸۴۱ میلادی کتاب آندروجکسون داونین به نام رساله ای در باب نظریه و اجرای باغبانی منظر سازش یافته با آمریکای شمالی اولین و مهمترین کتاب در مورد طراحی منظر بود که در آمریکا انتشار یافت.  از ویژگی های مناظر داونین خطوط مواج و تقلید نقاشی وار از طبیعت بود کارهای وی در انگلستان مورد پسند همفری رپتون وجان کلادیوس لودان قرار گرفت. پس از وی فریدریک المستد برجسته ترین معمار منظر در آمریکا شمرده می شد.

فردریک لاالمستد Olmsted Frederick Law پایه گذار و بنیانگذار طراحی پارک های شهری آمریکاست. وی آشنایی با گیاهان و علم گیاهشناسی را به طور تجربی فرا گرفت زیرا از یک خانواده کشاورز بود.  سفرش به انگلستان و بازدید از باغهای انگلیسی ایده هایی را برای ایجاد پارکی بزرگ در نیویورک را در ذهن او ایجاد می کند. ایده ایجاد یک چنین پارکی بر اساس نیاز جامعه آن روز به فضای عمومی نه برای تفریح بلکه برای بالا بردن سطح بهداشت عمومی و برقراری عدالت اجتماعی مردم لازم بود و المستد با اعتقاد به این قضیه در سال(۱۸۵۸ )    Central Park New York را بر پایه آرمانهای خویش احداث نمود.

Olmsted  Frederick Law

Central Park New York

 

Central Park New York

 

المستد اعتقاد داشت تغییر فیزیکی منظر تنشهای اجتماعی را کاهش می دهد.

بعد از طراحی این پارک ایده وارد کردن طبیعت به درون شهر در آمریکا شکل تازه ای به خود می گیرد. وی خود را نمونه کامل آمریکایی دموکراتیک می دانست.  او بر موارد اجتماعی اخلاقی مانند لحاظ کردن شیر فروشی در طرح سنترال پارک برای مادران فقیر جهت تغذیه کودکانشان با شیر بهداشتی تمرکز کرد و همچنین در طرح قبرستان مانتین ویو در کالیفرنیا وی طرح زمین های دفن را ادغام کرد و درنتیجه مردمی با اعتقادات مختلف می توانستند با یکدیگر سوگواری کنند.

حساسیت او به محیط موجب حفاظت از طبیعت بکر آمریکا در پارکهای ملی یو اسمیت و یلواستون شد.  او کمی پیش از مرگش در سال ۱۹۰۳ مدرسه جنگلداری را در ملک بیلتمور واقع در شمال کالیفرنیا طرح ریزی کرد.

المستد پس از طراحی پارک مرکزی نیویورک برای انجام پروژه های دیگر به امریکای شمالی می رود. وی ایده های نو وتازه ای را به حیطه طراحی منظر معرفی می کند از آن جمله میتوان به سیستم های سبز راه ها  Parkways  اشاره کرد.

Parkways

9

Parkways

 

پارک وی

هدف اصلی پارک وی ها حفظ عناصر طبیعی موجود در شهرها و اتصال و برقراری رابطه بین آنها بوده است.

پروفسور هابارد در نشریه شهرسازی دانشگاه هاروارد پارک وی را اینگونه معنا می کند:

پارک وی جاده ای است که در دو جانب آن باغ احداث شده باشد بنابراین از پارک وی اساسًا برای عبور و مرور استفاده می شود اما این عبور و مرور بیشتر و یا منحصرًا به منظور گردش و سیاحت است.”

در پارک وی اصل بر این است که جریان پیوسته عبور و مرور متوقف نشود از این رو هیچ جاده فرعی به پارک وی راه نمی یابد و حتی ورود مستقیم به پارک وی از املاک مجاور آن ممنوع است. در سنترال پارک نیویورک المستد برای عبور پیاده روندگان پلی از سنگ بر جاده ای که مخصوص وسایل نقلیه است بنا نهاد که این پل مراحل نخستین پارک وی را مجسم می دارد.

شاید به نظر برسد پارک وی ها همان اتوبان های اروپا هستند اما پارک وی جاده ای است برای تفر جخ اطر انسان که به زیبایی و لطف مطابق پست و بلند طبیعی زمین ادامه می یابد و جزئی از مناظر طبیعی می شود چندان که تمیز آن از مناظر طبیعی ممکن نیست .

نکته حائز اهمیت درباره کارهای المستد عدم پیروی از الگویی مشخص است .و ی معتقد بود که زندگی شهری خسته کننده و کسل کننده شده است و بشر نیاز به تفرجگاههایی در داخل و خارج شهر دارد که در این تفرجگاه ها ارتباط با طبیعت اهمیت پیدا می کند.

در کارهای المستد نه اشرافیت باروک و نه مقیاس های بزرگ رمانتیک وجود ندارد در کارهای وی الگوهای سلطه و مونومانتالیست دیده نمی شود و مجسمه هایی که وجود دارد نیز در مقیاس مردم و شهری است .

در اواخر کار المستد با هجوم بسیار زیاد مهاجران جمعیت آمریکا افزایش یافته و شرایط زندگی برای بسیاری از مردم بدتر شد و عقیده حفظ کشور از طریق فرهنگ و معماری شکل گرفت این درک جدید سبب تغییر مسیر معماری و معماری منظر شد و معماری منظر آمریکا را به طرف کلاسیک گرایی سوق داد .م عماران منظر در این دوره اعتقاد داشتند که سابقه تاریخی و استفاده از اصول تناسب و تقارن می تواند سبب عظمت بخشی به سبک ملی آمریکایی شود .د ر جستجوی نمادهایی جهت بالا بردن آگاهی ،این کشور جوان در مورد زیبایی شناسی معماران از فرمهای کلاسیک استفاده کردند .آن ها طراحی قصر های فرانسوی خانه های بزرگ و مجلل تیودور و ویلاهای ایتالیایی را آغاز کردند این تغییر جهت گیری جدیدی را در طراحی منظر ایجاد کرد ترکیبات رسمی محورهای تقارن و محور عرضی و تصویرسازی ذهنی برگرفته از منابع کلاسیک ظاهر شدند این تغییر سبب ایجاد کشمکش و تضاد در این حرفه شد . یک عده از افراد این حرفه از فلسفه داونین پیروی می کردند و احساس کردند که منظره چشم انداز طبیعی بخش ساده تر و با شکوه تر طبیعت را نشان می دهد. این طراحان بر مناظر ساده و روستایی تاکید داشتند و گروهی دیگر از منظری با ترکیباتی که به طور رسمی سازماندهی شده باشد دفاع می کردند.

Central Park New York

Central Park New York

Central Park New York

 

معماری منظر مدرن در آمریکا : ۱۹۴۰)۱۹۷۰ میلادی)

ایده آل های کلاسیک بعدها توسط سه دانشجوی جوان معماری منظر به نام های “گرت اکبو” و “دان کلی” و “جیمز رز” رد شدند .

در سال ۱۹۳۰ این دانشجویان هاروارد خواستار جستجوی ایده های متداول در هنرمدرن به خصوص در نقاشی بودند.

آن ها معتقد بودند که معماری منظر باید:

  1. با سایت سازگار باشد.
  2. نیازهای کارفرما را برآورده سازد .
  3. مشکلات محیطی و اجتماعی را برطرف کند .

تلاش و کار معمار منظر کالیفرنیایی توماس چرچ فارغ التحصیل پیشین دانشگاه هاروارد نیز تاثیرات زیادی در معماری منظر مدرن آمریکا داشت . کارهای چرچ اهداف کلاسیک را با نظریه های جدید فضای مدرن ترکیب می کرد .مارک تریب این  ۴معمار منظر را با عبارات مدل و معیاری برای قضاوت در موردطراحی مدرن منظر آمریکا توصیف کرده است.

جین براون در کتاب باغ مدرن که درسال ۲۰۰۰ به چاپ رسید به این نکته اشاره می کند:  باغ سازی مدرن در آمریکا جایگاه ویژه ای به دست آورد تا حدی که به عنوان روشی نو در معماری منظر مدرن مطرح شد و دوباره در دهه ۱۹۵۰ به اروپا صادر گردید .

جهت پذیرفتن نوگرایی به طور کامل معماران منظر خواستار توسعه ادبیات طراحی جدیدی بر اساس مفاهیم نو ظهور فضا و فرم الهام گرفته از هنر مدرن بودند.

اصول معماری مدرن آمریکا عبارت است از:

  1. اجتناب از طراحی پلان متقارن محور و فرمهای هندسی ساده
  2. فرم ها نامنظم و طبیعی – حرکت در طرح
  3. حساسیت به سایت
  4. توسعه مصالح جدید طرح

نمونه ای از طراحی  Olmsted  Frederick Law

 

نتیجه گیری

منظر به مثابه نوعی هنر، به زندگی تعلق دارد. هدف آن نیز عبارت است از فراهم آوردن مکان هایی که زندگی بتواند در آن به وقوع پیوندد.

“طراحی برای زندگی” به واقع می تواند ذهنیت معماران منظر آمریکایی را نشان دهد .

در معماری منظر آمریکا فضاهایی خلق شد که در آن از رسمیت و اشرافی گرایی دوران کلاسیک و باروک خبری نبود. فضاهایی که بر روی عموم گشوده گشتند و برای تمام انسانها به عنوان شهروند ارزش گذاشتند . طبیعت را وارد شهر و با زندگی عجین نمودند سلسله مراتب را بر هم زدند و رهایی و سیالیت فضا را جایگزین آن نمودند.

 

کلید واژه ها : فردریک المستد، پارک های شهری، منظر مدرن آمریکا

منابع:

  1. قبادیان ، وحید. مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب
  2. منصوری، سید امیر (۱۳۸۳) . ” درآمدی بر شناخت معماری منظر ” .فصلنامه باغ نظر ، شماره ۲
  3. فیضی،محسن،مینیمالیسم گرایش هنرمندانه به معماری منظر.فصلنامه معماری ایران ، شماره ۱۲
  4. گیدئون ، زیگفرید ، فضا زمان و معماری ، ترجمه منوچهر مزینی
  5. ترنر، تام. ” باغ های انتزاعی، باغ های پساانتزاعی ترجمه حمید یزدانی .مجله آبادی. شماره ۵۱
  6. لشچینسکی ، طراحی کاشت منظر ، ترجمه محسن کافی
  7. اعتضادی ، لادن. جزوه سال ۱۳۸۷
  8. www.manzar.ws/394.aspx
  9. www.manzar.ws/141.aspx
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/Fredrick-olmsted

 

طراحی معماری زیبای کلیسای جامع سنت مری

کلیسای جامع سنت مری (صعود مریم به آسمان) با تلفیقی جذاب از دیانت کاتولیک های سنتی و تکنولوژی مدرن، تبدیل به نقطه عطفی متمایز در نمای شهر سان فرانسیسکو شده است.
شکل این کلیسا که توسط معمارانی به نامهای پیترو بلوسجی و پیر لوئیجی نروی، با استفاده از آنچه که در بالاترین رده مهندسی در نظر گرفته شده بود، طراحی شده که بازدید کننده ها را از تمام نقاط جهان و طیف مذهبی به خود جذب می کند.
تاریخچه بیشتری در مورد کلیسای جامع سنت مری (صعود حضرت مریم ) بعد از مشاهده تصاویر زیر خواهد آمد.
معماری کلیسای جامع سنت مری با الهام گرفتن از شکل صلیب، به هر دو حالت عمودی و افقی اهمیت می دهد. همانطور که چشم ها به سمت بالا به گستره گنبد کشیده می شود،قلبها به بالا، به سوی آسمان و خداوند پرواز داده می شوند.

کلیسای جامع سنت مری

 

کلیسای جامع سنت مری

 

ماهیت هنری کلیسای جامع سنت مری سان فرانسیسکو، از طریق سادگی متوازن، اتحادی بین آسمان و زمین را تداعی می کند که از طریق مهندسی مدرن امکان پذیر می شود.
قطع مخروطی هذلولی جریان دلپذیری به سمت بالا ایجاد می کند تا زمانی که به ارتفاع ۱۹۰ پایی جایی که در آن چهار گوشه در یک تقاطع به هم می پیوندند می رسد. کلیسای جامع، ۲۵۵ متر مربع است و تاجی در راس آن با صلیب طلایی به بلندی ۵۵ پا قرار داده شده است
گنبد ۱۹ طبقه در هر گوشه طرح طبقه بر تیرک هایی تکیه داده شده که هر کدام برای مقاومت در برابر ده میلیون پوند فشار ساخته شده اند.

کلیسای جامع سنت مری

تیرک ها، با محیط دایره ای ۲۴پایی در نقاط باریک خود، در ۹۰ فوتی پایین سنگ پایه جاسازی شده اند. ۱۶۸۰ صندوق مثلثی شکل پیش ساخته شگفت آور، فضای داخلی گنبد را تشکیل می دهد که ۱۲۸ اندازه مختلف مثلثی را نمایان می سازد.
اینها همه وزن ساختمان را به پایین زمین انتقال می دهند، در حالی که به پنجره های بزرگ اجازه می دهد تا نماهایی از شهر سنت فرانسیس آسیسی را به نمایش درآورد. برای یادآوری خاطرات رسالت تاریخی معماری، آجرهای قرمز بر روی زمین به مدل های و الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.


کلیسای جامع سنت مری


با تدقیق بیشتر بر ریشه های سنتی کلیساهای کاتولیک، بخشی مهم از طراحی و تجربه کلیساهای سنت مری، شیشه های رنگی است که در سرتا سر چهار طرف اینگونه ساختمانها به سمت بالا به چشم می خورد. در سطح بالایی ساختمان، چهار ردیف شیشه تغییر جهت می دهند که طرح افقی ایجاد می کند و با الگوها وطرح های موزائیک های شیشه ای یک صلیب می سازند.
نور رنگی که از میان پنجره ها می تابد منظره های اطراف شهر سان فرانسیسکو را زیبا و برجسته می سازد که برای شرکت کنندگان در کلیسا یادآور تعهد آنها به خدمت به سلطنت الهی بر روی زمین است.

کلیسای جامع سنت مری

آثار هنری بیشتری در کلیسای جامع در بالای محراب آویخته شده، مجسمه جنبشی آویزان اثر ریچارد لیپولد توسط سیم های طلا، پانزده طبقه بالای زمین به صورت معلق آویزان شده است.
ایده اولیه آن در ماه اوت سال ۱۹۶۵ رخ داده است، و دو سال بعد نماینده پاپ، لوئیجی ریموندی سنگ بنای آن را متبرک کرد و ساخت و ساز این بنا در سال ۱۹۷۰ به پایان رسید.

کلیسای جامع سنت مری

 

کلیسای جامع سنت مری

 

کلیسای جامع سنت مری

 

کلیسای جامع سنت مری

 

گرداوری: دینا صنیعی

 

آلتو(هوگو)_آلوار(هنریک)

Aalto, (hugo) Alvar(henrik)

  آلتو(هوگو)_آلوار(هنریک)  Aalto, (hugo) Alvar(henrik)

 

تولد در کوتان فلاند به سال ۱۸۹۸ مرگ در هلسینکی به سال ۱۹۷۶ .از ۱۹۱۶ به پلی تکنیک هلسینکی رفت و در ۱۹۲۱ فارغ التحصیل شد . از شاگردان آرماس لیندگرن ولارس سونک بود .

اولین دوره معماری حرفه ای او با شرکت در نمایشگاه صنعتی سال ۱۹۲۲ آغاز شد  هرچند کارهای مختلف دیگری نیز مرتبط به دوره دانشجوئی  وی شناخته شده است که از اهمیت خاصی برخوردار هستند .

آلتو در سال ۱۹۲۲ در ژی واس کیلا اولین دفتر کارش را دایر کرد و در سال ۱۹۲۵ با آینو مارسیو ازدواج کرد . آینو مارسیو تا پایان عمر خود (۱۹۴۰) مهم ترین همکار او بود خصوصا در کار اداره و مدیریت کارخانه تولیدی مبلمان چوبی که به سال ۱۹۲۸ در ارتباط با ساختمان آسایشگاه پایمیوتاسیس شده بود نقش موثری داشت.

در سال ۱۹۲۹ آلتو با همکاری بریگمان در نمایشگاهی که به مناسبت جشن هفتصدمین سالگرد شهر تورکو برگذار شد شرکت شد .

در این سال او با هنرمندان بزرگی چون فرنان  لژه کنستانتین برانکوزی  لازلو موهولی-ناگی ژرژ  براک و آلکساندر کالدر آشنا شد . در ۱۹۳۱آلتو همراه با خانواده اش  به هلسینکی بازگشت واقعه ای که نشانه وابستگی کامل او به زندگی فرهنگی فنلاند بود .

هم اکنون بسیاری از آثارش در زمره آثار مدرن کلاسیک به شمارمی روند  این ساختمان ها هستند :خانه شخصی آلتو در هلسینکی (۱۹۳۴و۱۹۳۵)غرفه فنلاند در نمایشگاه جهانی پاریس (۱۹۳۵و۱۹۳۶)مجموعه مسکونی کارخانه تولید سلولز در سونیلا (۱۹۳۶و۱۹۳۵)

ساختمان ویلا ماریا نزدیک نورماکو (۱۹۳۸)غرفه فنلاند در نمایشگاه جهانی نیویورک (۱۹۳۸و۱۹۳۷)و ساختمان تراس هاوس وکائوتوا (۱۹۳۸و۱۹۳۷) به علاوه چند طرح اجرا نشده دیگر مربوط  به این دوره که ضرورتا با شناسائی کلی در ترکیب بندی به کارهای آلتو مربوط می شوند از  جمله :ساختمان سینمای بلومبرگ در هلسینکی(۱۹۳۸) طرح مسابقه ای توسعه کتابخانه دانشگاه هلسینکی (۱۹۳۸) شرکت در مسابقه منطقه ها کا در هلسینکی (۱۹۴۰) شهرک تجربی (۱۹۴۱) برنامه ریزی و توسعه دره کوکه ماکی که در فاصله ۱۹۴۱ انجام گرفت۰

مهم ترین ساختمان های او در هلسینکی بدین قرارند:

موسسه ی پانسیون بین المللی(۶-۱۹۵۲و۱۹۴۸)،ساختمان اداری رائو تاتالو(۶-۱۹۵۲و۱۹۴۸)،ساختمان مرکز فرهنگی(۸-۱۹۵۵)،ساختمان اداری کمپانی انسو گویت زیت(۲-۱۹۶۰و۱۹۵۹)،ساختمان بانک اسکاندیناوی(۴-۱۹۶۳و۱۹۶۲)،ساختمان کتابفروشی دانشگاه(۹-۱۹۶۶و۱۹۶۲)،و تالار کنسرت و کنگره(۷۱-۱۹۶۷و۱۹۶۲)،وسرانجام ساختمان مرکز کنفرانس فنلاند و تالار کنسرت که در فاصله ی سال های۱۹۷۰و۵-۱۹۷۳به اجرا در آمدند.

الیسا ماکی نی می که در رشته ی معماری تحصیل کرده بود در۱۹۵۲با آلوار ازدواج کرد و در کارهای آینده همواره با وی همکاری داشت،به ویژه در طرح توسعه ی ساختمان پلی تکنیک اوتانی می و ساختمان مرکز فرهنگی لاپیا در رووانی می؛

مبلمان،اثاثیه سبک ثابت و سایر وسائل ضروری که توسط آلتو در مورد پروژه های ساختمانی وی از۱۹۲۸به بعد طراحی شد،و زیر نظر او به صورت تولید انبوه در آمد،از نظر ساختاربازتابی همتراز با کارهای معماری او دارند.این مبلمان های ثابت داخلی همواره به مثابه اجزائی منفصل از ساختمان های خاص تصور میشد.به سادگی نمی توان آن ها را به مثابه آلات و ابزار مورد توجه قرار داد،بلکه از چشم انداز کلی به زنجیره ی معماری مربوط میشوند.

helsinki_university_of_technology_auditorium

villa_mairea_ویلا ماریا

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳