طراحی تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

مازیار بهروز» معمار ایرانی مقیم آمریکا ایده جالبی برای استفاده از کانتینرهای مستعمل جهت ساخت خانه و دفاتر کاری لوکس ارائه کرده است.

خانه های کانتینری یک سازه ساده و قابل حمل هستند که با کمک کانتینرهای دست دوم طراحی و ساخته شده و باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های ساخت می شوند.

«مازیار بهروز» معمار ایرانی مقیم نیویورک و طراح خانه کانتینری، نمونه اولیه ای از این سازه را با استفاده از چهار کانتینر طراحی کرده است.

 تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

هر کدام از کانتینرها پیش از انتقال به محل مورد نظر، بر اساس طرح از پیش تعیین شده در کارخانه آماده سازی شده و بخش‌های پنجره، دیوارهای جداکننده و سیم‌کشی‌های برق در بخش‌های مختلف کانتینر نصب می‌شوند.

کانتینرهای آماده پس از انتقال به سایت مورد نظر، در پایه‌های طراحی شده قرار می‌گیرند.

در نمونه اولیه این سازه از چهار کانتینر استفاده شده است که دو کانتینر در بخش پایین یک محل شیب دار به عنوان طبقه اول و دو کانتینر بعدی نیز به عنوان طبقه دوم روی آنها قرار می‌گیرد و دو طبقه از طریق راه پله به یکدیگر متصل می‌شوند.

قرار گرفتن طبقه پایین در بخش شیب دار باعث تأمین گرمای بیشتر و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. تأمین نور نیز از طریق پنجره های بلندی که بر روی کانتینرهای طبقه دوم تعبیه شده‌اند، میسر می‌شود و بخش‌های مختلف خانه از طریق دیوارهای جداکنننده از هم مجزا می‌شوند.

در این حالت سازه ای به ارتفاع ۲٫۷ متر و با مساحت ۸۹ متر مربع آماده شده و خانه یا دفتر کار ظرف مدت هفت روز آماده تحویل می شود.

 تبدیل کانتینرهای مستعمل به خانه‌های لوکس

هزینه طراحی و ساخت خانه های کانتینری ۹۹ هزار دلار اعلام شده است.

 

شهرداری‌تهران برای چندمین بار طی سال‌های اخیر وعده داده، طراحی و احداث نمای ساختمان‌ها را ضابطه‌مند کند.
هم‌اکنون ساختمان‌های در حال ساخت در تهران با هر آنچه سلیقه غیرحرفه‌ای سازنده بخواهد، نما کاری می‌شود و در اغلب مواقع به دلیل عدم هماهنگی نمای ساختمان‌ها در یک خیابان، منظر شهری آنچنان اسفناک و به هم ریخته می‌شود که گویی نظارت بر ساخت‌وساز در پایتخت از کمترین درجه برخوردار است.

نمای ساختمان‌های تهران

روز گذشته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به تهیه اولین دفترچه انضباط نما، از تدوین الگوی اولیه راهنمای طراحی ، کنترل و اجرای نماهای شهری خبر داد.
جواد کریمیان اقبال با بیان این مطلب گفت: موضوع متناسب سازی و ساماندهی نماهای شهری در راستای تدقیق خواسته های طرح تفصیلی جدید تهیه و به زودی به کلیه مناطق ۲۲ گانه ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دفترچه انضباط نما از چهار موضوع و سرفصل اصلی تشکیل شده است، افزود : مبانی نظری متناسب سازی نماهای شهری – ضوابط و مقررات – نقشه‌ها، مدارک و اسناد تصویری و در نهایت چک لیست کنترل نما، چهارسرفصل اصلی این دفترچه است.

نمای ساختمان‌های تهران

کریمیان اقبال در ادامه تصریح کرد: همچنین کارگروه تخصصی سیاست‌گذاری نمای شهری در نظر دارد با تدوین حقوق و ضوابط مستخرج از آن، برای ساماندهی نماهای کلانشهر تهران با تکیه بر اصول و حقوق فطری، ایجاد محیطی مطلوب، زیبا، آرامش بخش و متعالی را برای شهروندان هموار کند.
وی تاکیدکرد : در این مسیر، شهروندان به عنوان رکن اصلی حیات اجتماعی شهر نقشی اصلی را در تدوین این اصول داشته و تمامی ضوابط ، منطبق بر حقوق ایشان تدوین خواهد شد.
مدیرکل معماری و ساختمان با اشاره به ارسال این مجلد به اساتید خبره و حرفه مند، برای اصلاحات نهایی گفت: با تصویب این ضوابط، به زودی شاهد تغییرات شایانی در عرصه نمای شهری خواهیم بود.

نمای ساختمان‌های تهران

طراحی ساختمان CCTV

مدتی پیش شرکت OMA در مراسم تکمیل و اتمامِ ساختمان دفتری برای شعبه ی اصلی و مرکزی تلوزیون مرکزی چین (CCTV) در بیجینگ (که در اواخر امسال شروع بکار خواهد کرد) شرکت کرد.این پروژه که توسط OMA طراحی شده است به عنوان خلقِ مجددِ یک آسمان خراش به شکل حلقه ای بسته می باشد. ساخت این پروژه از سال ۲۰۰۴ آغاز گردیده است. این پروژه ی ۴۷۳۰۰۰ متری CCTV)) شامل استودیوهای تلویزیو،دفاتر اداری، امکانات ساخت و پخش، میباشد که بزرگترین پروژه ی OMA و اولین ساختمان اصلی این شرکت در چین می باشد. CCTV، اصلی ترین مسأله یک ساختمان بلند مرتبه که رسیدن به بالاترین ارتفاع ممکن میباشد را به مبارزه می طلبد.

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

فرم این ساختمان از یک سکوی گسترده شروع شده و بعد دو برجی که بسوی یکدیگر خم شده و سرانجام توسط یک طره ی ۷۵ متری که بر هر دو عمود است بیکدیگر متصل میشود. این طراحی ترکیبی از کلیه فرآیند های ساخت برنامه های تلویزیونی، که قبلآ در مکانهای مختلف شهر پراکنده بودند ، را به زنجیره ای از فعالیت های بهم پیوسته تبدیل می کند. ساختار شعبه ی اصلی و مرکزی CCTV و کاری که باید در این ساختمان انجام شود هم در نمای این ساختمان نمایان میشود: شبکه ای از خطوط مورب است که تراکم این خطوط در نواحی ِتحتِ تنشِ بیشتر و در نواحی ای که به ساپورت سازه ای کمتری نیاز دارد این تراکم کمتر میشود. نمای این ساختمان جلوه ی واقعی از ساختار سازه ای اش می باشد. رم کولاس میگوید : “من خیلی خوشحال هستم، که بعد از سالها همکاریِ پیاپی، بالاخره این ساختمان cctv شروع به ایفای نقش و وظیفه ای که همیشه مدنظرش بوده است. خواهد کرد “. پروژه یcctv توسط رم کولاس (شرکت/OMA (و دیوید گیانوتن و مدیر پروژه دنگمی یاوو در همکاری نزدیک با شریکان شوهی شیگما تسو، الن ون لون و ویکتور ون در چیجه می باشد. تیم طراحی این پروژه شامل معمارانی از جمله انولینونن، چالز برمن و آدرین فیشر،و یک تیم معماری بالغ بر ۱۰۰ معمار از OMA بوده است. طرح MEP وسازه توسط سیسل بالموند و آروپ طراحی شده است. و شرکت ECADI (موسسه ی تحقیقات و طراحی معماری شرق چین) به عنوان موسسه ی طراحی بومی پروژه قرار گرفته بود. مشاوران طراح این پروژه فرانت اینک، اینساید/اوتساید،DHV،DMJMH+N، لرچ بیتس و همکارانش، LPA،سندی براون و همکارانش و رومانوگاتلند می باشند.

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building-معماری ساختمان  CCTV

CCTV-building

 

CCTV-building7

CCTV-building6

مرکز محله ای جوانان دهود در آمستردام

آتلیه کمپ تیل پروژه د هود را به انجام رسانده که یک مرکز محله جوانان دو طبقه در آمستردام هلند است. هلند به عنوان بخشی از پروژه بزرگ بازسازی شهری توسعه یافت؛ این امکان جدید توسط دو مفهوم متضاد فضایی مشخص شدند. شفافیت و سحرآمیزی – که میتواند به وضوح از نمای خارجی آن خوانده شود.
در فضای باز واقع شده و دارای بسیاری از درختان قدیمی است ، طبقه ی همکف با انتقال کیفیات عناصر طبیعی به درون آن فرض میشود . هر چهار طرف از سطوح توسط لعاب از کف تا سقف اندود شده اند ، فضایی کوچک سخاوتمندانه به خارج جهت گفتگوی باز، گشوده شده است. فعالیت های ساختمان شفاف ساخته شده است ، و در نتیجه لابی به عنوان یک اتاق نشیمن عمومی برای محله به کار می رود.

21546347691930169134552012136917_400

طبقه ی فوقانی امکان جا دادن سالن عمومی را دارد ، و به عنوان فضایی درونگرا با هیچگونه پنجره ی جانبی تحقق یافته است. ظاهر ی چند منظوره و بی طرف دارد . فضا ،ارتفاع سقفی سخاوتمندانه با دو نورگیر که به طور کامل فضای داخل را روشن می نمایند را نمایان می کند . سطوح در سایه رنگ های سفید و خاکستری اندود شده ، به منظور به حداکثر رساندن اثر نور روز طبیعی که برنامه های انعطاف پذیر را برقرار می کند . نمای بیرونی حجم بالایی با اسپری پلی یورتان پوشش داده شده است که به عنوان روکش آجر ماسه آهکی زیر کار، عمل می کند. بافت خشن همچنین یک هویت متمایز را به مرکز معطوف می سازد.

215463476919315815441520121538157_400

در باغ شهر؛ آسدورپ Osdorp در مدت توسعه ی آمستردام Amsterdam پس از جنگ جهانی دوم بر اساس طرح شهری داستیل De Stijl – معمار کرنلیس ون استرن Cornelis van Eesteren – رشد کرد . از دهه ی نود ، پروژه ی بزرگ بازسازی شهری در حال پیشرفت است که در آن ساختمان های ضعیف نگهداری شده ، تخریب و سپس توسط امکانات جدید جایگزین میشود. تلاش برای از بین بردن مشکلات شهری برنامه ریزی سیام CIAM انجام شد ، در حالی که هنوز هم کیفیات آن حفظ میشود. یکی از این جنبه ها مناطق سبز با شکوه میان بلوک های ساختمانی است.
در سال ۲۰۰۵ آتلیه کمپ تیل Atelier Kempe Thill برنده ی رقابت دعوت به ساخت در چنین منطقه ای از رمروالسترات Reimerswaalbuurt برای یک مرکز محله ای کوچک جوانان شد. این کار برای ادغام سازی ساختمان های کوچک تا جای ممکن به دقت در میان انبوه درختان موجود ، برای حفظ فاصله ی کافی میان بلوک ساختمان های ‌مجاور و طراحی ساختمانی مونومنتال ، چند جهته و ساختمان ایستاده ی به خوبی قابل مشاهده بود.

دو نوع فضا؛ ساختمان تحقق یافته متشکل از دو توده های ساده- به شدت مخالف- از مفهوم فضا است . سطح طبقه ی همکف به عنوان یک فضای مسطح طراحی شده است ، به طور کامل به محیط اطراف به لطف شیشه ها در همه طرف باز میشود .فضای سبز عمومی با درختان تحت پوشش قرار داده اش توسط درخت سایه دار ، بخشی از داخل می شود و سخاوتمندانه فضای کوچک را به بیرون گسترش می دهد. این اثر توسط طراحی داخلی ساده و رنگ مایل به خاکستری افزایش یافته است. به عنوان اتاق نشیمن محله به کار می رود، فعالیت در داخل به خوبی قابل مشاهده است و تعامل مستقیم با فضای عمومی را بر انگیخته است.

215463476919327840062520122738407_400

در طبقه ی فوقانی سالن انجمن است . به منظور تحقق بخشیدن تمایل به چند عملکردی بودن و بی طرفی، یک نمای کاملا بسته دارد و به شکل یک فضای سحرآمیز و درونگرا است. ظاهر بسیار بی طرف آن، توسط ارتفاع سقف زیاد و دو نورگیرهایی که فضا را به طور طبیعی روشن می کنند، متعادل شده است. فضا تعمدا با رنگ نسبتا سفید ساده به منظور به حداکثر رساندن اثر نورگیرها در فضای داخلی نگه داشته شده است. با استفاده از این، فضایی خاص و بدون محدودیت چند عملکرد، به سالن داده میشود.
ترکیبی از این دونوع فضا ، فضای باز و بسته ، ظاهر و شخصیت ساختمان را تعیین می نماید. از بیرون، به طور مستقیم قابل مشاهده است و طراحی نما برتری دارد. در داخل، تضاد میان دو فضای ساختمان درک و شگفتی را معلوم می کند ، که فضای به طور کامل محصور بسیار روشن تر از فضای کاملا غیر محصور است.
فناوری ارزان؛ به طور معمول در این پروژه ها، بودجه ساخت و ساز بسیار کم در دسترس است. به منظور تحقق بخشیدن به یک ساختمان فضایی جذاب در این چارچوب، لازم به اعمال انواع روش های ساخت و ساز بسیار مقرون به صرفه است.
مانند یک ترکیب ارزان قیمت صنعتی، ساختمان از یک ساختار قاب فولادی با دیوار پر کننده ی آجر ماسه آهکی ساخته شده است. تمام تاسیسات فنی در دیوارها و کف ها ادغام شده که به ارتفاع یافتن اتاق ها کمک می کنند،چون جایی لازم نبوده که سقفی کاهش یابد. نمای شیشه ای، از سیستم های شیشه ای ارزان ساخته شده است ، که با استفاده از پانلهای شیشه ای بزرگ تا ۵ متر طول، تنها در دو طرف با ۵ سانتی متر پروفیل فولادی محکم شده است. ساختار درب های شیشه ای برای این پروژه به طور خاص طراحی شده است.

 

215463476919463403651520124334037_400

215463476919613133326020121331337_400

215463476919372368462520121233687_400

215463476919397583645520123735837_400

215463476919412614910020125236147_400_01

215463476919634520629020123435207_400

سیستم افشانه ی پلی یورتان برای بخش بسته ی نما استفاده شد که معمولا در عایق مخازن نفت و ساخت قالب مورد استفاده قرار می گیرد. روکش بر روی آجر ماسه آهکی در شکل مایع و نمایانده شده در محل افشانه شده است. سپس ، سطح بسیار خشن با پوشش محافظ UK پرداخت شده است. ظاهر نمای بیرونی اساسا توسط تنش خلاقانه میان دو سیستم ناشی شده است؛ روی شیشه ی بسیار صاف ، و شفاف و منعکس کننده، محل قرار گیری جعبه ی پلی یورتان خشن و با مقیاس است.
فضای داخلی توسط اقتصاد و روش خلاقانه اداره شده است. سطح بتنی کمی خشن تنها توسط یک لایه پلی یورتان پوشیده شده است. سقف با اسپری اندود آکوستیکی پوشیده شده است. علیرغم این، جداره ی داخلی بازتابنده ی بزرگ، چراغهای صنعتی بزرگ و دو راه پله ی فولادی ظریف نیز نصب شده است.

مرکز محله ای جوانان دهود در آمستردام ؛ آتلیه معماری کمپ تیل

215463476919354947702520125439477_400

21546347691948658087902012635807_400_01

21546347691954483203352012438327_400215463476919517236143520123732367_400

215463476919566886286020122638867_400

 شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud      

طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

نام پروژه : مجتمع مسکونی گلدشتاین     Goldstein sud development

معمار : فرانک گری Frank O.Gehry

موقعیت پروژه : آلمان – فرانکفورت    Frankfurt-Germany

زمان ساخت : ۱۹۹۴

“فرانک گری” در سال ۱۹۲۹ در تورنتو – کانادا متولد و در سال ۱۹۶۲ استودیو شخصی خود را تاسیس کرد. او با ارائه طرح هایش در نمایشگاه سال ۱۹۸۶ توجه بین المللی را به خود جلب کرد. وی علاوه بر طراحی پروژه هایی خاص، گام هایی برای توسعه حومه های شهری محروم نیز برداشته است. مجتمع مسکونی Goldstein   نیز که در هشت کیلومتری شهر فرانکفورت واقع شده است، نمونه ای از این گونه آثار “گری” است.

تصور اینکه دیدگاه “گری” به مجتمع مسکونی منجر به سیمایی مشابه نماهای فلزی موزه گوگنهایم و ساختمان والت دیسنی شود کمی ترسناک به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق به این مجتمع، می توان به نگاه شاعرانه و معماری لطیف او پی برد. هرچند که این مجتمع در مقایسه با دیگر آثار ” گری ” همچون مقر دفاتر ملی هلند در پراگ (۱۹۹۷) و ساختمان مرکز آمریکایی در پاریس بسیار آرام به نظر می رسد، اما هنوز رگه هایی از معماری دیکانستراکشن را در آن می توان یافت(هر چند که این تاثیرات بیش از آنکه درونی و بطنی باشند، الحاقی و سطحی به نظر می رسند). مکعب های ساده و منظم به آرامی در کنار همدیگر نشسته اند و ریتم و ابعاد بازشوها بسیار منظم و یکپارچه است. تنها بالکن ها، ورودی ها و سایبان ها هستند که با مصالح و احجامی متفاوت به این ساختار منظم الحاق شده اند، بطوری که نحوه قرارگیری و اتصال بالکن ها به احجام، سعی در بیان تعریفی متفاوت از کنج ها دارد. برنامه این مجتمع مسکونی ۱۶۲ واحدی شامل یک پارک نیمه عمومی ، پارکینگ ها، یک مرکز تجمع و یک مرکز خرده فروشی است.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

بلوک های مسکونی به گونه ای سازماندهی شده اند که حیاط های نیمه عمومی را ایجاد می کند که بیشتر با مسیرها، تراس ها و باغچه های خصوصی درگیر است. پلان های واحدها بسته به وضعیتشان نسبت به سایت متنوع است. واحدهایی که در امتداد محور شرقی – غربی بصورت خطی قرار گرفته اند، برای فضاهای نشیمن و ناهار خوری و آشپزخانه، نور جنوب و دید به کمربندی را فراهم می کنند. واحدهای محور شمالی – جنوبی فضاهای نشیمن و آشپزخانه آنها به طول ساختمان عمود شده اند و از نور خورشید در صبح ها و بعداظهرها بهره می برند.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

راه حل پیشنهادی ” گری ” برای پارک نیمه عمومی بر اساس طراحی مسیرهای حرکتی طبیعی ساکنین واحد ها شکل گرفته است. ارتفاع کم ساختمان ها و استفاده از رنگ های متنوع در نماهای تخت احجام و همچنین جزئیات ساده فضای سبز و بازی کودکان، کیفیت و مقیاسی بسیار انسانی و صمیمی را در فضای باز مجتمع پدیدار ساخته است.

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud
شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

 

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

شاهکاری از طراحی داخلی مجتمع مسکونی گلدشتاین  Goldstein sud

009AA19980602A0034,Architec

 

نام پروژه : منزل شخصی بوراوارین

معمار : گرگوری برگز

موقعیت بنا : فاندرز

زمان ساخت : سال ۱۹۹۸

بنای Burraworrin  که در کناره ساحلی بخش Mornington Peninsula   واقع شده است، برای مدت سه نسل است که متعلق به یک خانواده است. بسیاری از ساکنان این روستا جدا و منفصل هستند با این حال این خانه با چشم انداز موج دار این ناحیه در هم می آمیزد و بواسطه شرایط فضایی خود به دنبال نیازی فیزیکی برای پیوستگی با یک خانواده است.خطوط خمیده منحنی دار، خطوط سقف برآمده و بدنه کمان دار همگی در پوششی از الوارهای منشعب واره شده هستند.

طراحی معماری ویلای ساحلی منحصر بفرد

این پروژه یک مجموعه عالی از اشکال و به عنوان خانواده ای از فضاهای مرتبط شناخته می شود. دو بال خمیده با حجم های به هم متصل از ورودی مرکزی از هم دور می شوند. این اجزاء تورفتگی های داخلی نزدیک به هم را بوجود می آورند و مجموعه ای از تراس های رو به سمت شمال را که در برابر بادهای ساحلی حاکم محافظت شده اند، در بر می گیرند و در عین حال نقش اصلی خانه را به عنوان یک پناهگاه تقویت می کنند. چراغ های آویز رقصان، امکان مناظر متفاوتی را فراهم می آورند و نماهایی به سوی ساحل را می آفرینند. عناصر خمیده و منحنی بیرون در داخل هم تکرار و بازآفرینی شده اند، و در جزئیات صندلی آشپزخانه با سقف های بیضی مانند موج دار، و بالا آمدگی و تورفتگی سطوح کف منعکس می شود. در بالای دالان راهرو، قسمت دیده بانی هشت متر ارتفاع دارد و اجزای وسیعی را نمایان می سازد. این پروژه حاکی از یک ارتباط پویا در جدایی فیزیکی آن و ماهیت محلی منطقه مسکونی آن است. این ترکیب حس مکانی را ایجاد می کند که تا حد زیادی برگرفته از ارتباط آن با محیط است ، همانطور که برگرفته از روابط خانوادگی موجود در این بین نیز می باشد. موارد زیر از شاخصه های پروژه می باشند:

۱- دو بال جدا از هم که به شکل مجموعه ای از اشکال طبیعی به نظر می رسند.

۲- استخر سرپوشیده با بامبو که یک دیده بان در سوی دیگر آن به چشم می خورد.

۳- انطباق کلی خانه با محیط اطرافش.

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

پلان منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

پلان منزل شخصی بوراوارین - گرگوری برگز  -فاندرز

 

خانه ای مکعبی بر تپه ی دنتون کروکر مارشال

درطراحی معماری این خانه  دو طبقه که بر روی تپه ای در استرالیا قرار دارد،یکی از طبقات به شکلی نا متعارف روی طبقه ی پایین قرار گرفته است .طراحی این بنا را گروه معماری دنتون کروکر مارشال Denton Croker Marshall انجام داده است. پایه ی این بنا به شکلی رویایی،نیم رخ سایه روشن دار این خانه را،که از شراب سازی منطقه ی ویکتوریا قابل رویت است،به خوبی تعریف می کند.

بخش بیرونی طبقه ی زیرین از فولاد آب دیده ساخته شده و طبقه ی بالایی ،دیوارهایی از آلومینیوم سیاه دارد.نئوپان های زیبایی دیوارها و سقف های هر دو طبقه و کف طبقه ی بالایی را پوشش داده،در حالیکه کف طبقه ی پایین یک سطح بتنی صیقل خورده دارد.

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

 

معماری خانه ای زیبا روی تپه

پانزدهمین کارگاه تاریخی با محوریت تهران‌شناسی با موضوع «بازآفرینی معماری در بناهای تاریخی» نهم آذرماه در باغ نگارستان برگزار می‌شود.

در این کارگاه که دکتر پیروز حناچی – استاد دانشگاه تهران – در آن درباره‌ی احیای معماری در بناهای تاریخی سخنرانی می‌کند، حضور دانشجویان معماری، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان آزاد است؛ ولی به‌دلیل محدود بودن مکان، اولویت تماس برای حضور در کارگاه وجود دارد.

کارگاه «بازآفرینی معماری در بناهای تاریخی» برگزار می‌شود

این کارگاه که نهم آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در باغ تاریخی نگارستان در میدان بهارستان، کوچه دانش‌سرا، کوچه‌ی شریعتمدار رفیع برگزار می‌شود با مشارکت دفتر خدمات نوسازی امامزاده یحیی و پامنار و با مشارکت پژوهشکده‌ی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این کارگاه می‌توانند با شماره‌ی ۰۹۳۹۵۵۷۷۷۳۴ تماس بگیرند.

نام پروژه : مدرسه معماری

معمار: گروه معماری برنارد چومی

موقعیت بنا : مارنه لاوالی – فرانسه

زمان ساخت : ۱۹۹۹

تجربه گسترده برنارد چومی به عنوان یک استاد معماری برای طراحی این مدرسه معماری به کار گرفته شده است. فراهم کردن امکانات برای بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز در این جا مورد نظر بوده است. پروژه در یک مسابقه که صرفاً یک طرح معماری پیشنهادی عامه پسند نیاز نداشته،برنده شده است.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

تجربه گسترده برنارد چومی به عنوان یک استاد معماری برای طراحی این مدرسه معماری به کار گرفته شده است. فراهم کردن امکانات برای بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز در این جا مورد نظر بوده است. پروژه در یک مسابقه که صرفاً یک طرح معماری پیشنهادی عامه پسند نیاز نداشته،برنده شده است. اما یک بازنگری مجدد از مدل تحصیلات معماری فرانسوی قدیمی که گروها و دانش آموزان به مدرسه داخل می شوند و همدیگر را فقط برای تدریس رسمی می بینند، می باشد. به طور معمول، معمار با طراحان برنامه های تدریس که کانسپت های فرم ها و عملکردهای ترکیب شده از ابتدا را پرورش می دهند، جفت شده است.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

راه حل چومی به اعتقاد ضرورت رویارویی با وقایع غیر منتظره بر می گردد و این با ویژگی ۲۵۰۰ متر بودن سرسرای مرکزی مدرسه ایجاد شده است. این فضا گروه زیادی از وظایف و کارها را بصورت رسمی و غیر رسمی انجام می دهد. اینجا فضایی برای نمایشگاه ها و بازدید هیئت منصفه از کارهای دانش آموزان می باشد. و دارای ویژگی هایی مثل یک کافه برای ملاقات های اجتماعی است و همچنین به عنوان یک لابی برای آتریومها که فضا را به دو بخش جدا قسمت می کنند می باشد، بعلاوه، سرسرای مرکزی اساس تمام مسیرهای گردش در داخل مدرسه را شکل می دهد. کارگاهها، کلاس ها و کتابخانه در بلوک های جدایی قرار دارند که به سمت این فضا باز می شوند.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

 

نکات خاص این بنا موارد زیر می باشند:

۱- دید داخلی اصلی مدرسه از آتریوم شیشه ای مرکزی

۲- ساختمانی که خودش آتریوم دارد در فضای مرکزی قرار دارد.

۳- ورودی اصلی و طراحی خاص و ساده آن.

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

اتود دستی و اسکیس های برنارد چومی مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

پلان مدرسه معماری

پلان مدرسه معماری -گروه معماری برنارد چومی- مارنه لاوالی - فرانسه

هتل درختی

دریک نقطه ای دوردست در شمال سوئد هتل درختی وجود دارد.این هتل دارای ساختاری سبک وزن از جنس آلومینیوم است که به دور یک درخت آویخته شده است.شکل هندسی این هتل به صورت مکعبی به ابعاد ۴*۴*۴ متر که اطراف آن به آینه مزین شده است ,به طوری که آسمان وفضای پیرامون را در خود نقش می بندد.داخل این پناهگاه امن همه چیز از تخته سه لا ساخته شده است واز طریق پنجره هایش دید ۳۶۰ درجه ای را به اطرافش می دهد.این هتل دارای ساختاری ارگانیک است که ما یاد میگیریم چگونه با متریالی با تکنولوژی بالا در زمانیکه در هوای تند وناملایم هستیم استفاده کنیم.عملکرد آن برای زندگی ۲ نفره فراهم شده ,یک تخت۲ نفره , یک حمام کوچک وتراسی در سقف .دسترسی های آن توسط یک طنابی که به درخت بعدی متصل شده ایجاد شده است.همچنین برای جلوگیری از برخورد پرندگان به شیشه های باز تابنده یک رنگ بنفش چند لایه به شیشه های پانل نصب شده که قابل مشاهده برای پرندگان است.

1007634362713914505670201151214503_400

 

1007634362714366840735201136216843_400

1007634362715056671240201145216673_400

1007634362715501193955201130211193_400

100763436271526869841920116218693_400

 

1007634362715158388037201155218383_400_01

1007634362716333834218201153213833_4001007634362716504768436201110214763_400

 

1007634362716139619197201133219613_400

1007634362714127939072201112217933_400

1007634362714241374394201124211373_400

 

100763436271401700370220111217003_400

ویلای مسکونی رومانا

این ویلا در گوشه نقشه و با چشم‌اندازی به سمت خیابان اصلی شهر قرار دارد. اولین موردی که در مورد این ویلا  به ذهن می رسد  ایجاد فضای مصنوعی است که حمل و نقل با محیط پیرامون و استفاده افراد برای فعالیت‌های روزانه را میسر می‌سازدکه محوطه‌سازی با ایجاد این فضاها آغاز می شد.

طراحی معماری ویلای مسکونی

این پازل توسط «هنری دودنی»، ریاضیدان انگلیسی ابداع شده است که اجازه می‌دهد یک مثلث متوازی الاضلاع برش خورده به چهار وجه به یک ساختار مربع شکل تغییر حالت پیدا کند و در این حالت تمام قسمت ها حداقل با یک بخش در ارتباط هستند.در طراحی خانه مفهومی تبدیل شونده D*Dynamic  نیز از الگوی این پازل استفاده شده است که امکان تغییر شکل ساختمان را به هشت حالت در فصول مختلف فراهم می‌کند.

طراحی معماری ویلای مسکونی

این سازه از حداکثر سازگاری با تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف برخوردار است. دیوارهای ضخیم عایق‌دار که برای فصل زمستان مناسب هستند، در تابستان به پنل‌های جداره ‌ای تبدیل می‌شوند که باعث بزرگتر شدن محیط و افزایش مساحت خانه می‌شود.

 

طراحی معماری ویلای مسکونی

علاوه بر تأمین انرژی ساختمان بوسیله پنل های خورشیدی، امکان چرخش اتاق های خواب نیز برای بهره مندی حداکثری از نور خورشید در نظر گرفته شده است که حداکثر پویایی را برای این سازه مفهومی فراهم می کند.

 

Klaksvik05

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House

نام پروژه : خانه تاگندات  Tugendhat House

معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))

موقعیت بنا : Brno-Czech Republic

زمان ساخت : ۱۹۲۸

در اواخر دهه سی میلادی، “میس وندرروهه” به لحاظ کاری در اروپا در اوج دوران حرفه ای خود بود. وی به تازگی طراحی مجتمع مسکونی در کوی معروف “وایسنهوف” در اشتوتگارت را به پایان برده بود و مشغول کار بر روی پاویون مشهور آلمان جهت نمایشگاه بین المللی در بارسلونا بود. در سال ۱۹۲۷ “فریتیز تاگندات” برای طراحی ویلای شخصی خود و همسرش در جمهوری چک به میس وندرروهه مراجعه نمود. سایت مورد نظر در کنار تپه ای با شیب ملایم و چشم اندازی فوق العاده بر فراز شهر قرار داشت . میس وندرروهه در مورد پیدا کردن نیروی کار مناسب در آن منطقه که بتوانند خواسته های وی را برآورده سازند بسیار مردد بود ولی پس از سفر و بازدید از سایت نه تنها نگرانی اش مرتفع گردید بلکه از موقعیت سایت بسیار خوشش آمد. بدین ترتیب در دسامبر ۱۹۲۷ طراحی بنا آغاز و در پایان سال ۱۹۳۰ عملیات اجرای ساختمان به اتمام رسیده و خانه به مشتریان تحویل داده شد.

بهترین طرح خانه مینی مال

 

خانه بر روی شیب تپه ساخته شده است و از دسترسی سواره بالای تپه فقط بخش بالایی بنا قابل مشاهده است. ساختمان به دو حجم تقسیم می شود که سطوح آنها با هم موازی هستند. یکی از آنها شامل فضایی خدماتی و گاراژ است ، دیگری درب جلویی و سطحی که اتاق های خواب در آن قرار دارند را شامل می شود و در بین این دو قسمت فضای بازی طراحی شده است که به شهر دید دارد. پانل شیشه ای نیمه استوانه ای شکل که از جمله شاخصه های این بنا محسوب می شود در بیرون بنا ورودی را تعریف می کند و در داخل نیز راهرو و هال ورودی را روشن می سازد. امتداد راهرو و نحوه جانمایی اتاق ها از الگوی سنتی واضحی پیروی می کند که در آن اتاق ها رو به جنوب داشته و به تراسی که به باغ دید دارد ، دسترسی دارند.در پایین ترین سطح خانه فضایی به وسعت ۷۰۰ متر مربع با ابعاد ۱۵ در ۲۴ طراحی شده است. مکان یابی و ابعاد پنجره ها به نحوی است که هیچ انقطاعی میان فضای درون و بیرون محسوس نبوده و بدین ترتیب حداکثر استفاده از دید و منظر باغ و پیرامون سایت ممکن گردیده است. چگونگی تفکیک فضای درون و بیرون یکی از دغدغه های همیشگی میس وندرروهه بوده و در اغلب آثار او جزییات فرم پنجره ها و درهای کشویی با دقت بسیار و توسط خود او طراحی شده اند. در طبقه همکف پارتیشن نیم دایره ای فضاهای نشیمن مهمان، آشپزخانه، محدوده غذاخوری، دفتر کار و فضای مطالعه را به خوبی از یکدیگر جدا ساخته است. مصالح به کار رفته در داخل بنا بسیارساده و عالی انتخاب شده اند. چوب، سنگ، پرده های ابریشم و قالیچه های پشمی همگی در هماهنگی کامل با یکدیگر سازماندهی شده اند. از آنجا که میس وندرروهه فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی است در آثار او همواره طراحی مبلمان و دکوراسیون همانقدر  حائز اهمیت بوده است که طراحی خود بنا . تمامی جزئیات لوکس این خانه نظیر دستگیره های در ، اتصالات فلزی ، میزها، و…. همه و همه را میس وندرروهه شخصا و با دقت و وسواس بسیار طراحی کرده است. طبقه پایین شامل فضاهای انبار و پیشرفته ترین تجهیزات آن زمان نظیر گرمایش مرکزی، هواساز و سیستم الکترونیکی کنترل پنجره ها می باشد.

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

در سال ۱۹۳۳ مدرسه معماری باوهاس که تحت مدیریت میس وندرروهه بود بوسیله نازی ها تعطیل شد. وی تا سال ۱۹۵۰ به آلمان باز نگشت. خانواده تاگندهات یهودی بودند و کشورشان را که تحت اشغال هیتلر در آمده بود به مقصد ونزوئلا ترک کردند. این خانه ابتدا توسط گشتاپو اشغال و غارت شد، سپس مدتی از آن به عنوان مدرسه رقص استفاده شد و پس از آن به بیمارستان کودکان تغییر کاربری داده شد و سرانجام در سال ۱۹۴۴ انفجار بمبی در حیاط آن آسیب زیادی به خانه وارد کرد. در سال ۱۹۶۰ گریت تاگندهات برای پس گرفتن املاک همسرش به آلمان برگشت. به وی پیشنهاد شد خانه را به دولت هدیه کند تا به بهترین شکل تعمیر و بازسازی شود. هم اکنون این بنا با اهمیت ترین بنای میس وندرروهه و اروپا محسوب می شود و از آن به عنوان موزه و گالری استفاده می شود.

Tugendhat_view

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

cid_طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic_Tugendhat230

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

xoio_tugendhat_interior_طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

cid_طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic_Tugendhat193

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic

ChareauCut-maison-طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic-verre

طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republic_tugendhat_fr-the-glass-

-طراحی خانه تاگندات  Tugendhat House -خانه تاگندات  Tugendhat House  معمار : لودویگ میس واندرروهه  Ludwig Mies van der Rohe))  -Brno-Czech Republicelev_tugendhat_fr-the-glass

پلان خانه تاگندات_-plan-tugendhat

طراحی پلان معماری خانه تاگندات

TUGENDHAT-ماکت معماری خانه تاگندات

TUGENDHAT-ماکت معماری خانه تاگندات

TUGENDHAT-ماکت معماری خانه تاگندات

بهترین طرح معماری داخلی خانه ای مینیمالیسم

خانه “ای.ای” ؛گروه معماری ام.وی.ان

مکان قرار گیری این خانه در موجاکار،آلمریاست.زمین این خانه در سطحی ناهموار است که خط افقی باز رو به دریا دارد.تنها سطح صاف موجود در زمین برای ساخت این بنا استفاده شده است.

کارفرمای این منزل دو مورد مهم  را در مورد معماری داخلی این خانه  مد نظر داشته است : نخست کشیدن افق به داخل فضای  خانه،گویی که افق جزیی از خانه است. دوم اینکه این خانه برای استفاده در آینده به هنگام ازدواج و داشتن دو فرزند هم آماده باشد و فضاهایی مثل پارکینگ ،آشپزخانه سالن خانوادگی، ناهارخوری، اتاق کار و … در آن القا شود.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

موقعیت خانه شرقی و رو به دریای مدیترانه است.در این پروژه سعی شده که خانه ویژگی های خود را به طبیعت تحمیل نکند و از زمین بطور طبیعی استفاده شود. به خاطر خاک و زمین در طبقات پایین تر امکان ساخت باغچه و رویاندن درختچه وجود دارد. ساختمان دو طبقه اصلی ارتباطی بسیار قوی با دریا داشته و نشیمن و ناهار خوری از منظره زیبای افق حداکثر بهره را دارند. بازشوی بزرگ اصلی خانه آغاز یک رویارویی دلنشین با طبیعت است. بخش انتهایی خانه علاوه بر اتاق خواب بچه ها و اتاق مهمان،سونا و فضایی برای نقاشی و مجسمه سازی با یک حیاط دنج دور از باد دارد.فضایی تراس مانند بعد از ظهرها فضایی دلچسب برای استفاده است.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

ساختار کلی خانه از بتن مسلح ساخته شده است. ورودی چوبی خانه از ام.دی.اف با روکش سفید است. نازک کاری های بیرونی خانه از روکش سه لایه آلومینیومی ست:لایه خارجی از تخته قابل تنظیم ،لایه داخلی شبیه حصاری شیشه ای و لایه میانی یک شبکه بندی ضد حشره است. محوطه خارجی که به افق باز نمی شود، با سنگ هایی از دل طبیعت فضاسازی شده است. زمین بیرون حالت سنگریزه های خود را حفظ کرده و با سنگ هایی که از محوطه جمع آوری شده دیوار سازی همگام با محیط انجام شده است.

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

طراحی معماری داخلی  خانه ای مینیمالیسم

ساختمان اداری جدید Guosen با بهره‌وری انرژی

ساختمان اداری جدید Guosen در شهر شنژن چین نماد معماری جدیدی از یک شرکت پویا است که در قرن جدید نیازمند محیط کاری لذتبخش با بهره‌وری انرژی است.
پروژه برج Guosen کاری از گروه طراحان  MVRDV می‌باشد که هدف اصلی آنها ایجاد نمای مناسب و استفاده از نور مستقیم روز برای تمام کارکنان در تمام طبقات در فضایی به مساحت ۱۸۴۹ مترمربعی بود که هیچ محل کاری از نمای خارجی ساختمان ۱۱ متر بیشتر فاصله ندارد.
پشته‌سازی این طبقات به یک برج ۲۰۴ متری با طبقات مربعی ‌شکل و دفاتر زیبا و کوچک منتهی شد.
لبه هر طبقه با زاویه ۳۵ تا ۵۵ درجه به سمت پایین تا شده و برای طبقه زیرین حکم سایه‌بان دارد که باعث خنک‌تر شدن ساختمان می‌شود.
شیشه‌های بزرگ بادگیرها را به هم وصل کرده و برای کارمندان منظره شهری زیبایی را ایجاد می‌کند.

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

 

 

 

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

اندازه بادگیرها بسته به جهت و موقعیت متفاوت است؛ در قسمت شمالی کوچک و در قسمت جنوبی بزرگتر هستند.
زاویه بادگیرها سلول‌های خورشیدی را بیشتر کرده و ۳۳% از انرژی مورد نیاز ساختمان می‌کاهد. استفاده دیگری که از بادگیرها می‌شود، جمع‌آوری آب فاضلاب است.
سیستم لوله‌های آب طویلی در سراسر ساختمان حرکت کرده و از گرمای حاصل از سلول‌های خورشیدی برای گرم کردن آب استفاده می‌کند (لوله‌ها در ساختمان دیده نمی‌شوند). در قسمت ورودی ساختمان، بادگیرها بالا کشیده شده‌اند و شیشه ورودی بزرگتر است و بدین صورت ورودی اصلی، رستوران و مرکز کنفرانس به وضوح دیده می‌شوند.

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

 

 

طراحی معماری جدید  ساختمان اداری

چه بخواهید از خانه‌ای بزرگ به آپارتمانی کوچک‌تر بروید و چه برای اولین بار صاحب‌خانه شده‌اید و می‌خواهید چیدمان آپارتمان نقلی خود را شروع کنید، در هر دو صورت مدیریت خاص خود را می‌طلبد. شاید در آینده نقل مکان به جای کوچک‌تر مهم‌ترین موضوع دکوراسیون‌های منزل شود.دکوراسیون خانه‌های کوچک جا‌دادن وسایل، چیدن مبل‌ها و منظم نشان‌دادن فضا فکر را مشغول می‌کنند.

اما باید دانست که راههای وجود دارد که با به کاربردنشان می توان تا حدی از کوچکی فضای خانه کاست. افرادی که خانه هایی به اندازه کوچک یا متوسط دارند، بیشتر سعی می کنند از هر سانتی متر فضای خانه بیشترین استفاده را بکنند، ولی باید تلاش کرد که این استفاده کاملاً مفید و صحیح باشد.

دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک

در واقع،  یکی از مزیتهای خانه های کوچک این است که ما مجبور می شویم درباره طراحی داخل منزل خود بیندیشیم و روشهای خلاقانه ای به کار ببریم. باید گفت که اثاثیه منزل نقش بسیار مهمی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن خانه دارند و ما می توانیم به کمک آنها تا حد امکان خانه را به دلخواه خود تغییر دهیم.

 

ـ در خانه های کوچک بهتر است به جای اسباب و اثاثیه عریض از انواع بلند آنها استفاده کرد. مثلاً بوفه ها یا کمدهای بلند و کم عرض نسبت به انواع عریض آنها جای کمتری را اشغال می کنند. با بکار بستن این روش می توان تنها با تغییر شکل اثاثیه خانه، فضای مفید را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

ـ در بسیاری از موارد می توان به جای استفاده از کمد یا بوفه، قفسه هایی را روی دیوار نصب کرد و ظرفها و کتابها را درون آنها قرار داد. میز اتاق نشیمن(میز چای) را از نوعی انتخاب کنید که زیر آن چندین قفسه داشته باشد تا از زیر آن نیز بتوانید بعضی از لوازم مثل کتاب یا مجلات و یا وسایلی از این قبیل، که بطور معمول روی میز قرار دارند را زیر میز بگذارید تا از بهم ریختگی نیز جلوگیری شود.

ـ اگر می خواهید برای خانه خود وسایلی نظیر بوفه، کتابخانه، میز تلویزیون و … بخرید، بهتر است انواع چندکاره آنها را انتخاب کنید. امروزه در بازار میز تلویزیونهایی یافت می شوند که قفسه ای شیشه ای برای گذاشتن کتاب یا مجسمه و کشوهایی برای قرار دادن وسایل ضروری دارد. با خرید این نوع میز تلویزیون دیگر نیازی به بوفه، کتابخانه و کمدهای کشویی نخواهید داشت

ـ اگر خانه شما کوچک است دلیلی ندارد از سرویسهای مبلمان بزرگ و جاگیر نظیر مبلمان استیل استفاده کنید. چنانچه می خواهید حتماً از مبل استفاده نمائید با خرید یک دست مبلمان ظریف و زیبا می توانید علاوه بر آراستن فضای اتاق نشیمن، در فضای خانه نیز صرفه جویی کنید. قسمت نشیمن را با قرار دادن یک کاناپه بزرگ جلو طولانی ترین دیوار، یک میز چای جلوی آن و دو صندلی روبروی میز در دو طرف آن، از قسمت های دیگر جدا کنید.

ـ وسایل غیر ضروری را داخل چند کارتن مقوایی قرار دهید و آنها را در جایی پنهان کنید. در خانه های کوچک فضاهایی نظیر زیر تختها و کمدها بهترین مکان برای انبار کردن وسایل هستند. وسایل ساده و کم خانه شما را تمیز وسازمان یافته تر می کند.

ـ معمولاً خانه هایی کوچک ، اتاق خوابهایی بسیار کوچک دارند و همانطور که می دانید تختخواب یکی از جاگیر ترین وسایل خانه است. شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و مبلهایی بخرید که بدیل به تخت می شوند و آنها را در اتاق نشیمن قرار دهید. فقط تنها مشکل این است که شبها باید در اتاق نشیمن بخوابید. آیا از نظر شما ایرادی دارد؟

ـ برای اتاق کودکتان نیز حتی المقدور از وسایلی کوچک ولی جادار استفاده کنید. به جای ۲ تختخواب مستقل برایشان تختی ۲ طبقه بخرید و اگر اتاق آنها کوچک است با قرار دادن دو یا چند میز تحریر آن را کوچکتر نکنید. آنها می توانند تکالیفشان را پشت میز غذاخوری انجام دهند.

ـ جای مبل شما در اتاق جایی است که هنگام ورود و خروج به اتاق مزاحم کسی نباشد و بهتر است که نزدیک گنجه وکمدتان باشد .از آنجا که در خانه های کوچک هنگام رسیدن چند میهمان باید مدام وسایل را جابجا کرد، زمان خرید اثاثیه منزل انواع چرخدار ( متحرک ) آنها را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید آنها را در مواقع لزوم به راحتی و بدون هیچ نوع آسیبی جابجا کنید.

ـ شاید شما از این که نمی توانید به دلیل کوچک بودن منزلتان از انواع و اقسام وسایل تزئینی مثل میز، آباژور، گلدانها و مجسمه های بزرگ استفاده کنید ناراحت باشید. از نقش ها و طرح های کوچکتر برای دیوارها و اسباب های بزرگ استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم با نصب چند تابلوی زیبا به دیوارها، خانه را بیارایید و مطمئن باشید تأثیر این کار کمتر از به کارگیری انواع و اقسام وسایل دکوری جاگیر نیست. چراغ هایی که در سقف قرار داده می شوند نباید طوری باشند که ارتفاع اتاق را کم کنند.

ـ نکته آخر را حتماً همه می دانید. نصب آینه ای بزرگ بر روی دیوار، خانه را بزرگتر و زیباتر جلوه می دهد. از آینه ها و سطح های صاف و درخشنده که هر چه بیشتر نور را منعکس کنند و اتاق را بزرگتر و روشن تر نشان دهند استفاده کنید.

-روشن تر بودن سقف نسبت به دیوارها و مبلمان باعث روشن تر شدن و دلباز تر شدن اتاق می شود. استفاده از تک رنگ های ملایم اتاق را بزرگ تر نمایش می دهد. نور سفید وملایم که به طور مساوی سراسر اتاق را عادلانه روشن کرده باشد باعث بزرگ تر نشان دادن اتاق می شود

 

کشف مدل های مورد نظر:
زمانی که برای خرید وسائل به فروشگاه می روید مطمئناً هر آنچه را که دوست دارید تهیه می کنید ، اما اغلب طراحان و مهندسین معمار رنگ ها و طرح هایی را توصیه می کنند که در حین ورود به اتاق خواب شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

نکاتی طلایی در دکوراسیون داخلی منزل

 

۲) تخت خوابتان را به عنوان مرکز توجه قرار دهید:
از طرح ها و مدل هایی استفاده کنید که توجه همگان را به خود جلب کند و تخت خود را در مرکز اتاق قرار دهید.
۳) اضافه کردن و بلند کردن ارتفاع تخت:
ارتفاع تخت خواب های امروزی به صورت استاندارد حدوداًcm ۴۰ می باشد. اگر تخت خواب شما خیلی کوتاه است می توانید از پله های عمودی برای افزایش ارتفاع تخت استفاده کنید.
۴) تشک رویی تخت:
بهتر است برای این منظور از تشک های پَر و نرم استفاده کنید که هم ظاهر زیبایی دارند هم بسیار نرم و مناسب هستند.
۵) نصب یک سایبان:
با استفاده از یک تکه پارچه یا پرده، همچنین با استفاده از چند تکه چوب به راحتی می توانید سایبانی برای تختتان بسازید. به این ترتیب که چوب ها را به دیوار نصب کرده و فضایی را ایجاد کنید که اطراف آن توسط پارچه یا پرده محصور شده باشد.
۶) استفاده از رنگ های خاص برای اتاق خواب:
“صورتی” یکی از رنگ هایی است که امروزه اغلب شرکت های طراحی از آن برای زیباتر کردن اتاق استفاده می کنند. اما رنگ رؤیایی که می توان از آن استفاده کرد قرمز یا عنابی روشن است.
۷) اتاق خواب خود را به صورت محلی عجیب اما قابل توجه درآورید:
شما به راحتی می توانید اتاق خواب خود را با استفاده از وسایل عجیب و غریب اما زیبا که هر کدام به نحوی نیز می توانند تک باشند تزئین کرده و اتاقی جذاب و زیبا بسازید.
۸) ساختن اتاق خواب رؤیایی:
شما می توانید با استفاده از طرح ها و مدل هایی خاص ، همچنین با چینش صحیح وسائل و در نهایت با استفاده از رنگ سفید خالص و یا حتی استفاده از رنگ های روشن، اتاق خوابی رؤیایی برای خود خلق کنید.
۹) استفاده از کوسن و بالش های کوچک:
می توانید برای تزئین تختخواب خود از بالش ها و کوسن هایی به شکل های مختلف استفاده کنید ؛ به این ترتیب که آنها را بر روی تخت قرار داده و در واقع با قرار دادن آنها به سبک های متفاوت می توانید منظره های مختلفی ایجاد کنید.
۱۰) ساختن یک جایگاه نشیمن در کنار پنجره:
شما می توانید در زیر پنجره، محلی را ایجاد کنید که هم بشود انواع وسائل را بر روی آن قرار داد و هم بر روی آن نشست. اگر قصد دارید از این محل به عنوان جایگاهی برای نشستن استفاده کنید می توانید از یک بالش بزرگ برای این منظور استفاده کنید.
۱۱) ایجاد محلی پنهانی برای تلویزیون:
شما می توانید محلی را با اندازه و ارتفاع مناسب که به طور عادی در دید هم نباشد و فقط در هنگام استفاده قابل رؤیت باشد برای این منظور در نظر بگیرید که می تواند یک صندوق و یا حتی یک سکو باشد.
۱۲) تزئین اتاق خواب با استفاده از انواع لامپ ها:
اگر از این اصل که ” سودمندی بر زیبایی ارجحیت دارد” صرف نظر کنیم می توانیم با استفاده از انواع لامپ ها و چراغ ها اتاقمان را تزئین کنیم.
۱۳) مرتب کردن شلوغی ها:
با کنترل کردن وسائل اتاقمان، به راحتی می توانیم اتاقی مرتب و منظم داشته باشیم . مثلاً مرتب کردن سی دی های درهم و برهم، مرتب کردن کامپیوتر، منظم کردن بالش ها و انواع آن.
۱۴) ایجاد یک میز به عنوان جایگاهی برای برخی وسائل:
این کار می تواند یک مدل جالب برای اتاق خواب باشد. میزی برای قراردادن انواع لباس ها و یا میزی برای آثار نقاشی و غیره.
۱۵) اهمیت دادن به ایجاد یک فضای آرام و خلوت:
شما می توانید با داشتن یک اتاق مرتب و تمیز و البته زیبا، محلی آرام و خلوت و همچنین صمیمی برای خود و دیگران ایجاد کنید.
۱۶) استفاده از شمع:
شما می توانید با استفاده از تعدادی شمع معطر بر زیبایی اتاق خود بیفزائید و محیطی با نوری رؤیایی را خلق کنید.
۱۷) استفاده از گل های تازه برای تزئین:
استفاده از گل نیز می تواند راهی برای زیباتر کردن اتاق خواب باشد ؛ با توجه به این نکته که برخی از افراد طرفدار گل های خشک هستند و برخی دیگر طرفدار گل های تازه که این کار با توجه به سلیقه و علایق شخصی انجام می گیرد.
۱۸) وجود پنجره:
وجود حتی یک پنجره در اتاق خواب می تواند یک فضای دل انگیز را ایجاد کند.
۱۹) برای آراستن اتاق خواب انتخاب رنگ مناسب، نوع پارچه ای که برای رویه تشک استفاده می شود و تعیین نوع فرش مؤثر است.به عنوان مثال، این که از چه نوع پارچه ای برای تشک و یا بالش ها استفاده می کنیم ( ترمه، مخمل و غیره ) مهم است.
۲۰) استفاده از سیستم های صوتی:
بهره بردن از یک سیستم صوتی امکان لذت بردن از انواع موسیقی ها را به ما می دهد و محیطی جذاب را خلق می کند.
۲۱) استفاده از وسائل معطر:
علاوه بر استفاده از شمع های معطر ، می توانیم از وسایل معطر دیگری نیز استفاده کنیم. مثلاً می توانیم کاغذهایمان را قبل از استفاده آغشته به عطر مورد علاقه مان بکنیم و برای معطر شدن فضا آن را آویزان کنیم.
۲۲) ایجاد یک فضا برای نشستن:
با استفاده از تعدادی صندلی، نیمکت و انواع آن می توان به راحتی فضایی را برای نشستن ایجاد کرد.
۲۳) استفاده از وسائل و ایده های شخصی:
برخی از افراد مجموعه ای از برخی وسائل را در اختیار دارند مانند مجموعه ای از عروسک ها، کتاب ها و… که با استفاده از این مجموعه ها طرح های زیبایی را می توانند در اتاقشان ایجاد کنند.
۲۴) ساختن یک شومینه یا بخاری:
در نظر گرفتن فضایی برای قراردادن شومینه یا بخاری نیز می تواند بسیار مهم باشد. تنها با نصب یک بخاری و یا ایجاد یک شومینه می توانید باعث ایجاد تغییر در اتاق خوابتان شوید و طرحی جدید را ایجاد کنید.

 

 

 

پیشینه کاغذ دیواری در واقع به چین قدیم برمی گردد. اولا به دلیل آن که آن ها ابتدا کاغذ دیواری را اختراع کردند و دیگر آن که در قرن ۲۰۰ قبل از میلاد اولین کسانی بودند که با چسب برنج کاغذ را به دیوار می زدند.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخی خانه

 

 

امروزه کاغذ دیواری‌ها بسیار شاد و متنوع هستند و حس بودن در طبیعت را ایجاد می‌کنند. بعضی از آن‌ها مانند تابلوی نقاشی یا منظره‌ای کاملا طبیعی هستند. با توجه به دکوراسیون منزل خود می‌توانید از آن‌ها به خصوص در جاهای کم‌نور و دلگیر یا برای پوشاندن دیوارهای آسیب‌دیده استفاده کنید و حال و هوای آن جا را کاملا تغییر دهید.

تنوع کاغذ دیواری‌ها آن قدر زیاد است که انتخاب را مشکل می‌کند، ولی اگر به هدفی که از دکوراسیون دارید و رنگ و طرح مورد علاقه خود فکر کنید، کار کمی آسان‌تر می‌شود.

– از کاغذ دیواری می توانید به عنوان حاشیه برای تزیین اتاق کودکان استفاده نمایید و با انتخاب طرح دلخواه آن ها، شادی کودکانه شان را مضاعف کنید.

– اگر کاغذ دیواری به صورت منظره است، فقط یکی از دیوارها را با آن تزیین کنید و بقیه دیوارها را می توانید از طرح های ساده تر و  زمینه ای انتخاب کنید.

– هرچه طرح کاغذ دیواری ریزتر باشد، فضای اتاق بزرگ‌تر نشان داده خواهد شد.

– برای جاهای کوچک از کاغذ دیواری ساده و روشن استفاده نمایید.

– بعضی از آن‌ها اکوستیک بوده و به کاهش صدا کمک می‌کنند.

– پیش از خرید، اندازه دقیق و میزان کاغذ دیواری مورد نیاز را محاسبه کنید. در صورت خرید از فروشگاه خانه آرا متخصصین ما شما را در انتخاب نوع و طرح کاغذ دیواری یاری می کنند و اندازه گیری و برآورد آن را به طور رایگان برای شما انجام می دهند.

– سعی کنید کاغذ دیواری‌ها قابل شستشو و با دوام باشند.

 

بعضی از کاربردهای آینه در فنگ شویی:

۱) آینه در فنگ شویی انرژی آب را به هم دارد.
۲) آینه ها فنگ شویی به فضا وسعت می‌بخشند
۳) آینه ها در صورت درست قرار گرفتن به عنوان آسپیرین در فنگ شویی می‌باشند.
آینه ها در فنگ شویی می‌توانندبه صورت پر شور جریان انرژی را در هر فضایی تغییر دهند.

کاربرد اینه در فنگ شویی دکوراسیون داخلی

(۴آینه ها احساس تازگی و آرامش می‌بخشند
معمولا ۳ مقوله در رابطه با آینه ها در فنگ شویی وجود دارد:
آینه های معمولی: به وسیله شکل و فرم آنها متمایز می‌شوند(بیضی،گرد،مربع،غیر ه) برای مثال،
یک آینه گرد با یک فرم طلایی می‌تواند در ناحیه جنوبی شرقی هر فضایی در خانه به کار برود.
آینه های مقعر: این آینه ها در بیرون فنگ شویی به کار می‌روند و یک انعکاس وارونه و فشرده به وجود می‌آورند.
آینه های محدب: کیفیت های حفاظتی دارند، و به عنوان چشم نگهبان عمل می‌کنند. در بیرون فنگ شویی استفاده می‌شوند،
اگر چه می‌توانید در درون هم آنها را استفاده کنید، به ویژه اگر دارای فرم خوبی باشند.

کاربرد اینه در فنگ شویی دکوراسیون داخلی

 

بهترین نواحی در  فنگ شویی خانه برای استفاده از آینه ها:
۱)شرق(خانواده و سلامتی)

۲)شمال(شغل و گذر در زندگی)

۳)جنوب شرقی(ثروت و دارایی)

مکان هایی در فنگ شویی که نباید آینه را در آنجا قرار داد:
۱)جنوب(شهرت و آوازه)

۲)روی دیواری که به طرف درب اصلی می‌باشد.

۳)روی دیواری که به طرف تختخواب می‌باشد.

آینه ها دارای ویژگی فوت و فن، دانش بشری و نوع بشری زیبا می‌باشد.
از استفاده های حفاظتی تا انعکاس و…. انسانها قرن هاست که از آینه ها استفاده می‌کنند.
فکر می‌کنید که ریشه آینه در کجاست؟ البته از نگاه کردن ما به آب شروع شده است.
آب آرام، عمیق و پاک همیشه به عنوان انعکاس هر چیزی بوده است.

دینا صنیعی

چند نکته در فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی:

بطور کلی بهترین  مکان برای فنگ شویی سرویس بهداشتی قسمت پشتی یا عقبی خانه هست…باید از قرار دادن توالت در مجاورت اتاق غذاخوری و آشپزخانه اجتناب شود…”قدیمها در معماری ایران توالت ها را بیرون از ساختمان می ساختند واین کار برای سلامت بسیار مفید بود..”البته این امر در حال حاضر امکان پذیر نیست…بنابراین باید  نکاتی رعایت شود..

 

فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی در دکوراسیون داخلی

 

 

*در توالت را همیشه بسته نگهدارید…در این حالت انرژی منفی توالت با انرژی مثبت خانه مخلوط نمی شود..

*بطور روزانه یا حداقل هفتگی از ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سرویس استفاده کنید…

نمک انرژی منفی رو جذب می کنه..کنار پنجره توالت یه کاسه نمک تصفیه نشده قرار بدبد…هر وقت کهنه شد عوضش کنید

در حمام هایی که پنجره دارند قراردادن یک گیاه سبز شاداب ایده خوبیست.

* پنجره سرویس بهداشتی حتی‌الامکان باز باشد. در غیر این‌صورت از تهویه مناسب استفاده کنید.

حتما باید در حمام پنجره وجود داشته باشد…اگر فرض محال چنین نبود باید از آینه قدی استفاده کنید…شاید باورتان نشود ولی آینه بوی نا مطبوع و باقیمانده را از بین می برد…

* انتخاب رنگ سفید، خاکستری کمرنگ و آبی برای این مکان مناسب است.

* از چند منبع نورانی مانند شمع استفاده کنید.شمع و عود به پاکسازی محیط کمک می کند.همچنین شمع انرژی یانگ مورد نیاز این فضا را تامین می کند.

-چون در سرویسهای بهداشتی آب زیاد است و عنصر آب چوب را تغذیه می کند(در چرخه عناصر فنگ شویی که بعدها به آن خواهم پرداخت)وسایل چوبی فنگ شویی بسیار خوبی برای سرویسها است

دست شویی درست کنار در ورودی یا وسط خانه اصلا مناسب نیست

از ساختن توالت بزرگ اجتناب شود…هر قدر فضای بیشتری به توالت اختصاص داده شود قسمت انرژی منفی بنا بیشتر میشود(متاسفانه در ساختمونهای امروزی تعداد سرویسها خیلی زیاد شدن و این فضا رو هدر میده…مثلا برای اتاق ۳ خوابه واقعا ۳ سری سرویس لازم نیست
داخل توالت را دکور بندی نکنید…هر چه توالت ساده تر باشد تمیز تر و بهتر است

مطمئن شوید که تمام شیرها درست عمل می کنند…شیری که چکه می کند و یا مخزنی که نشتی دارد می تواند پول شما را به همان سرعتی که آمده دور کند…پس به سرعت در رفع این موضوع تلاش کنید..

قرار گرفتن سیفون توالت در پشت دیواری که اتاق خواب قرار دارد مطلوب نیست…اگر چنین موردی وجود دارد حداقل جای تخت رو عوض کنید

فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی در دکوراسیون داخلی

 

پاک کردن دیوار، کاشی یا سرامیک، کار زیاد راحتی نیست بویژه اگر آلودگی‌های پخش شده روی آنها وسیع باشد. البته پاک کردن سطح کاشی نسبت به تمامی پوشش های دیگر سطح بسیار اسان تر است و اصولاً از نظر آلودگی سطح کاشی بسیار بهتر از سایر سطوح است.

روش هایی برای پاک کردن دیوار رنگ کاشی سرامیک

 

 

یک بچه شیطان که مرتب دست‌های کثیفشرا به دیوارها می‌مالد، یک بچه کنجکاو دیگر که حاضر نیست مداد رنگی‌هایش را روی دفترچه‌اش امتحان کند و دیوارها را بیشتر می‌پسندد، پدربزرگ که عادت کرده پشه‌ها را روی دیوارها گیر بیندازد، دوده شوفاژ، شومینه و بخاری، لکه‌های چربی بر کاشی‌های آشپزخانه و سرامیک‌های جرم گرفته حمام و دستشویی، اینها همه می‌گویند خانم خانه (یا مرد خانه اگر اهل تمیزکاری باشد) برای داشتن خانه‌ای پاکیزه و زیبا کلی کار دارد.

البته پاک کردن دیوار، کاشی یا سرامیک، کار زیاد راحتی نیست بویژه اگر آلودگی‌های پخش شده روی آنها وسیع باشد. بعضی وقت‌ها نیز به جای این‌که تمیزکاری‌هایمان به دیوارهای خانه جلا بدهد، بدتر آنها را خراب می‌کند و ما را به جایی می‌رساند تا هزینه یک دست نقاشی رنگ روغن را بپذیریم. پس پاک‌کردن سطوح خانگی نیز مهارت می‌خواهد که اگر آنها را بدرستی یاد بگیریم بسیاری از هزینه‌های اضافه را حذف می‌کنیم.

 

گام اول:برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند از این روش استفاده کنید: یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس(یکی از کانی‌های پاک‌کننده خانگی که ضدعفونی‌کننده ملایمی است)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک. با مخلوط کردن این مواد با هم پاک‌کننده‌ای مناسب به دست می‌آورید که می‌توانید با آن دیوارهای رنگ روغن را بدون ترس از خراب شدن تمیز کنید اما یادتان باشد هنگام استفاده از محلول دستکش بپوشید.

مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک‌چهارم پیمانه جوش‌شیرین و یک‌دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی یا کاشی و سرامیک است.

اما اگر بچه‌هایی دارید که لوازم‌التحریر خود را روی دیوارها امتحان می‌کنند و لکه‌های آن شما را اذیت می‌کند آنها را به‌وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیردندان پاک کنید. بهترین کار برای پاک کردن لکه‌های مداد شمعی نیز استفاده از شیر پاک کن و مالیدن آن با یک تکه پنبه بر سطح دیوار است.

برای پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری، ابتدا پارافین را با قراردادن یخ روی آن جدا کرده و پس از کندن توسط جسمی تیز، لکه و چربی مانده را با روش اتو و کاغذ مومی یا دستمال حوله‌ای از بین ببرید. به این صورت که کاغذ یا دستمال را روی لکه قرار داده و اتوی گرم را روی آن بگذارید سپس کاغذ یا دستمال را جابه‌جا کرده تا برای دفعات بعدی محل جذب لکه دوباره روی آن قرار نگیرد.

 

پاک کردن دیوارهای آجریهم روش‌های خودش را دارد و بهترین راه برای این کار ساییدن دیوار با یک تکه سمباده نرم است.

برای پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک نیز می‌توان از این روش استفاده کرد، یعنی مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر. واکس اتومبیل نیز تمیزکننده خوبی برای کاشی است. آن را روی سطح مورد نظر بمالید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.

اما انگار تا شیشه‌های خانه تمیز نباشد و مناظر بیرون آن به همان شکل واقعی‌اش دیده نشود، خیال اعضای خانه راحت نمی‌شود. برای داشتن شیشه‌هایی تمیز و شفاف توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد که شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک نکنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار آسیب‌پذیر و شکننده می‌شوند و امکان شکستن آنها زیاد است، اما اگر در فصل گرم شیشه‌ها را تمیز می‌کنید، بدانید شیشه‌هایی که لکه و رسوبات آب روی آن است را باید با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید.

همچنین می‌توانید برای تهیه یک شیشه پاک کن در منزل اقدام کنید، یعنی ۲ پیمانه آب، نصف پیمانه الکل و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و محلولی معجزه‌آسا برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه به دست بیاورید. این محلول را روی شیشه بپاشید و آن را با دستمال تمیز پاک کنید.

برای از بین بردن لکه حشراتروی پنجره‌ها هم می‌توانید از چای سرد و دستمال استفاده کنید. بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های سیاهی که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید نیز استفاده از مسواک کهنه است. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳