یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی ویلا، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت  است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به بررسی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

خانه منحنی شکلCurving House

مکان: یانجین، سئول، کره جنوبی

معمار: شرکت ساختمانی جوهو

شرکت معماری جوهو از سئول، بار دیگر خانه ای منحنی را در یانجین طراحی و ساخته است که یادآور معماری سنتی کره می باشد.

این خانه که در اکتبر ۲۰۱۲ به اتمام رسیده است، از آجرهای خاکستری رنگ تشکیل شده است که با زوایای متفاوتی در کنار هم به همراه یک پنل STS به دور ساختمان پیچیده اند.

در محیطی به مساحت ۵۳۹ متر مربع، یکی از بخش های متفاوت طراحی، به سبب مشکلات تجربه شده ی پارک اتومبیل توسط کارفرما و تمایل وی به ادغام فضای پارکینگ و باغ بوجود آمده است. با بالا آوردن خانه به وسیله پیلوتی ۲ متری، این مشکل نیز حل گردیده است.

نمای انحنادارِ این ساختمان، توسط چیدمان آجرهایی با زوایای مختلف از یک تا بیست و پنج درجه میسر گشته است که معمار خود آن را همچون فرم ” لنز مقعر ” تعریف نموده است.

علاوه بر این، در اجرای این پروژه آجری، در دو سطح مختلف از آجرهای خاکستری رنگ و آجرهایی با پوشش ضدِ آب نقره ای رنگ استفاده گشته است.

در پایین آجرها، در دیوار تحتانی که در مقابل ساختمان قرار دارد، از یک سطح فولاد ضد زنگِ آیینه مانند استفاده شده است که منعکس کننده محیط طبیعی اطراف ساختمان و رنگ های متفاوت آن در فصول مختلف می باشد.

در حالی که ساختمان با استفاده از روش ها و متریال های مدرن ساخته شده است ؛

بسیاری از خطوط معماری و طراحی های داخلی آن از شیوه های سنتی معماری کره الهام گرفته شده است. یکی از این نمونه ها، خط منحنی سقف می باشد که خطوط کِرو خانه های سنتی کره ای را یادآور می شود.

این الهامات را می توان در استفاده از پیلوت نیز مشاهده کرد که باعث افزایش فضاهای خارجی طرح گشته است و به گفته معمار اثر بی شباهت به اتاق های نشیمن باز در معماری سنتی کره نمی باشد.

به منظور حفظ حرارت ساختمان، از یک کف بتونی ضخیم استفاده شده است که از کف های اندول در معماری کره برگرفته شده است.

( سطوح کف در معماری سنتی کره، به وسیله عبور گرمای سوزاندن چوب در سطح زیرین خانه، تامین می گشته است ؛ این سطوح را اندول می نامیده اند. هم اکنون نیز، سطوحی که به وسیله گرمایش از کف کنترل می گردند را اندول Ondol می نامند).

کلینیک تخصصی طراحی و اجرا سازه های نوین

یافتن راه حل های صحیح اقتصادی و زیباشناسی در پروژه های معماری، از چالش های بنیادینی است، که معماران، طراحان و برنامه ریزان دفتر معماری آرتور امید آذری در تمام طول فعالیت حرفه ای شان، با آن مواجه بوده اند وبر حل آن همت گمارده اند.

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرای سازه های نوین ، در گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین و برتر تکنولوژی ساخت  در راستای اجرایی کردن آنها ، می باشد .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

معرفی سیستم گرمایش از کف ondol

ترجمه: فرزانه جهانمردی

Ondol که gudeul  نیز نامیده می شود، یک سیستم معماری سنتی کره است که از گرمای مستقیم دود ناشی از سوختن چوب، در زیر کف ساختمانی که با مصالح بنایی و با ضخامت زیاد ایجاد شده است، برای گرم کردن فضای خانه استفاده می شود.

در ساختمانهای امروزی به هر سیستم گرمایش از کف، و یا به هتل و یا استراحت گاه در سبک کره ای، ondol  گفته می شود.

عناصر اصلی این سیستم در معماری سنتی کره، تشکیل شده است از یک مجمر و یا اجاق گاز، که در اتاق کناری که به طور معمول آشپزخانه و یا اتاق خواب اصلی است، و دارای کف ساخته شده از لایه ای ضخیم از مصالح بنایی، با یک دودکش افقی و یک دودکش عمودی است. این دودکش ها در جهت مخالف جریان ورودی دود را به سمت خارج می مکد. کف گرم شده بوسیله جرز سنگی و یا کاغذ روغنی و یا هر لایه غیر قابل نفوذ دیگری محافظت می شود.

تاریخچه:

قدیمی ترین مورد استفاده از سیستم اندول، در یک سایت باستان شناسی در کره شمالی به دست آمده است. یافته های باستان شناسی عصر برنز، نشان می دهد که در حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد، از این سیستم معماری در کره استفاده می شده است.

سیستم های اولیه اندول ها، در واقع همان اجاق های پخت و پز بوده اند که برای کاهش دود در فضای بسته خانه آنها را به خارج از آشپزخانه و یا در اتاق ها مجاور اتاق اصلی زندگی منتقل کرده اند. و دودکش افقی که دود ناشی از سوختن هیزم را به بیرون منتقل می کرده است، را از زیر سطح اتاق محل زندگی عبور می داده اند، که دود ضمن عبور از این دودکش، کف اتاق را نیز گرم می کرده است.

ریشه شناسی:

تارخچه استفاده از لغت Gudeul نشان می دهد که از حدود دوهزار سال پیش از این واژه استفاده می شده است. و در طی این سالها به نام های دیگری نیز تغییر یافته است، مانندYeondol، Janggeang،Hwageang،Nandol ، اما استفاده از واژه ondol به دوران مدرن باز می گردد. یعنی در واقع

به اواخر قرن نوزدهم. به گفته یک مورخ کره ای، Gudeul از کلمه کره ای guun DOL اقتباس شده است که به معنای سنگ گرم است. و به تلفظ های مختلفی  از Gudol یا Gudul تلفظ شده است تا اینکه در نهایت به شکل Gudeul درآمده است. اما واژه ondol نخستین بار توسط نویسنگان امروزی در Hanja نوشته شده است.

درواقع ondol به عنوان یک فضای زندگی برای نشستن، خوردن، خوابیدن و گذراندن اوقات فراغت، در بسیاری از خانه های کره ای تا قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی استفاده می شد. برخلاف سبک زندگی غربی، کره ای ها بشتر به نشستن برروی زمین، خوابیدن برروی زمین، و کار و غذاخوردن بروی زمین عادت دارند تا اینکه از میز و صندلی استفاده کنند.

سوخت اجاق های اندول عمدتا از ساقه های برنج، ضایعات کشاورزی، زیست توده، و یا از هرنوع هیزم خشک دیگری می بود. یعنی برای زمانی که نیاز بود تا اجاق مدت کوتاهی روشن باشد از ساقه های خشک برنج و یا ضایعات کشاورزی استفاده می شده است، اما زمانی که نیاز بود که کوره مدت طولانی تری روشن باشد از هیزم استفاده می کرده اند.

با توجه به اینکه قسمت های نزدیک به کوره گرمتر می بوده است، این قسمت ها معمولا برای نشستن بزرگان و یا مهمانان ارجمند در نظر گرفته می شده است.

البته استفاده از سیستم اندول مشکلاتی از قبیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و نیز آلودگی محیط زیست را نیز به همراه داشته است. و این خود یکی از دلایلی است که امروزه از فن آوری های دیگری برای گرم کردن خانه های کره ای استفاده می شود.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

راه پله فلزی زیبا با استفاده مجدد از تراشه های چوب

Elegant Steel Spiral Staircase

ترجمه: فرزانه جهانمردی

اگر شما تا به حال در کارگاه چوب بری کار کرده باشید متوجه این نکته شده اید که در پایان روز توده ای بزرگ از تراشه ها و خرده های چوب انباشته می شود. اما با این پس ماندها چه می کنند؟ احتمالا راه پله ای زیبا و براق، آخرین جایی است که تصور می کنید آنها به کار می آیند.

طراحان پله در ایتالیا، راه پله های ویژه ای را بنا بر نیاز مشتری تولید می کنند. این راه پله ها، دارای دستگاه پله معمولی با پله های لوکس می باشند. در واقع در ساخت این پله ها از مواد بازیافتی که در دسترس سازندگان قرار دارد استفاده می شود.

در بین نرده های فلزی کناری راه پله، صفحات چوبی کف و یک دیوار داخلی آجرنما، احساس پیوند مصالح سنتی و نوین را ایجاد می کند.

صفحات شیشه ای برروی هر کف پله قرار داده شده اند، طوری که به نظر می رسد گلبرگ های گل رز به دور پله ها پیچیده است.

البته برای کسی که بخواهد، نوع ویژه و خاصی در جزییات داشته باشد، سازندگان باید جزییات گوناگون و رنگارنگی را ایجاد کنند.

کی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی ویلا، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت  است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به بررسی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

خانه های درختی،

خانه های دوستدار طبیعت؛ حرکت انسان بسوی درختان جنگل

tree homes solar powered earth friendly

ترجمه:فرزانه جهانمردی

با گسترش شهر و انفجار جمعیت، که برای تامین غذا اقدام به  جنگل زدایی و قطع درختان می شود، معمار دانمارکی Konrad Wójcik، تصمیم گرفته است تا با طرح خود یادآوری کند که تا چه اندازه، محیط زیست طبیعی تغییر کرده است.

او معتقد است که تنها راه درمان این است که انسان به طبیعت بازگردد و اجازه دهد که کره زمین خود را التیام بخشد.

او طرح خود را همزیستی کهن، نام نهاده است. این خانه های کوچک، هم از نظر ظاهر و شکل و هم از نظر طرز رفتار مانند درختان می باشند. ساختمانهای هرمی شکلی که دارای صفحات خورشیدی در پوشش خود هستند، همانند درختان از انرژی خورشیدی برای حیات استفاده می کنند. خانه های درختی، آب مورد نیاز خود را از طبیعت جمع آوری می کنند و زباله ها و پسماندهای انسان را برای تغذیه جنگل اطراف خود به کود تبدیل می کنند.

دیدگاه طراح بر اساس حفظ حریم خصوصی در عین زندگی جمعی بوده است، به نحوی که هر خانه تا اندازه ای به همسایگان نزدیک است که بتواند حریم شخصی خود را داشته باشد و تا حدی از همسایگان فاصله دارد که بتوان آنها را به عنوان یک جامعه به حساب آورد.

هریک از خانه ها در یک نقطه اتکایی به زمین اتصال پیدا کرده اند. و از فضای کوچک زیر خانه برای پارکینگ اتومبیل و دوچرخه استفاده می شود.

هنگامی که دیگر خانه ای قابل استفاده نباشد، آن را بازیافت می کنند؛ دقیقا همانند درختان، مرگ یک خانه امکان ایجاد مصالحی برای زندگی سایر خانه ها فراهم می کند. یعنی این خانه ها به صورت صد در صد قابل بازیافت بوده، به این معنی که هربخشی از ساختار خانه را می توان یا به طبیعت بازگرداند، و یا به مصالح دیگر تبدیل نمود. درست همانند طبیعت، چرخه زندگی این خانه های درختی جذاب، طی می شود.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مبلمان مدرن، طراحی برمبنای حروف الفبا

Favorite Fonts Turned Into Modern Furniture

ترجمه: فرزانه جهانمردی

هر شخص در زندگی خود بسیار با نوشتار و حروف الفبایی سر و کار دارد و به نظر می رسد گاهی این حروف مورد علاقه اشخاص واقع می شوند.

طراح ایتالیایی Claudio Scott، در طراحی اخیر خود سعی کرده است که حروف مورد علاقه هرکس را در طرحی نو و بدیع به خانه آن شخص به ارمغان ببرد.

Scotto طرح خود را دکور تایپی نام گذاری کرده است. و فونت ها و حروف محبوب را در کاربری های دکوری جایگذاری کرده است. همچنین از کلمات نیز برای طراحی انواع وسایل دکوراسیون مفید و پرکاربرد داخلی استفاده کرده است.

پایه و اساس هر قطعه دو و یا چند حرف الفبا، و یا یک کلمه است. در واقع می توان گفت که برای کسانی که حروفی خاص مورد علاقه آنهاست، و یا حتی فقط از بودن با حروف و کلمات و نوشتار لذت می برند، این سبک مبلمان بیان جسورانه و در عین حال لطیف و نرمی از واقعیت یافتن عواطف و علایق می باشد.

گروه مهندسین ایران معماری

یکی از فعالیت هایی در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت نمونه های مشابه در پروژه های معماری است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

طرح اصلی نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ در دوبی

Dubai World Expo Masterplan

طراح: گروه طراحی HOK

ترجمه: فرزانه جهانمردی

تیم طراحی HOK، به عنوان سرپرست طراحان طرح اصلی نمایشگاه اکسپو دوبی، از اینکه دوبی به عنوان میزبان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰انتخاب شده است، بسیار شادمانند و به مردم دوبی و به همه دست اندر کاران این پروژه تبریک می گویند.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

جان رودز(John Rhodes)، یکی از معماران و طراحان اصلی شرکت HOK، و از معماران ورزشگاه المپیک ۲۰۱۲ لندن، می گوید: ” نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، این قابلیت را دارد که یکی از بزرگترین و بهترین نمایشگاههای اکسپو در همه زمانها شود. طرح اصلی این نمایشگاه، کاملا برمبنای فرهنگ و سنت دبی و محتوای نمایشگاههای اکسپو، ارتباطات مردم ، تحرک و پویایی، ایستایی و مقاومت طراحی شده است.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

مکانی که ما برای اجرای پروژه در نظر گرفته ایم، پس زمینه ای استثنایی برای ایجاد اتفاقی شگفت و افسانه ای خواهد بود.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

نمایشگاه اکسپو برای منطقه اعجاب انگیز خواهد بود و میراثی گرانبها به مجال حال حاضر دوبی اضافه خواهد کرد. همایش و نشست فرهنگی با موضوعیت دوبی”.

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

گروه مهندسین ایران معماری

یکی از فعالیت هایی در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت نمونه های مشابه در پروژه های معماری است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

کلیسای یادبود روز آزادی

(Jubilee Church, La Chiesa del Dio Padre Misericordioso)

معمار: ریچارد میر و شرکا

کارفرما: اسقف اعظم رم

نانوماده مورد استفاده: سیمان فتوکاتالیتیک تی. ایکس. میلنیوم TX Millennium و تی. ایکس. اکتیوTX Active

تولیدکننده: شرکت ایتال چمنتی

محل پروژه: رم، ایتالیا

تاریخ افتتاح پروژه: ۲۰۰۳

این کلیسا به عقیده مسیحیان، نگینی بر تاج منطقه تحت نفوذ اسقف اعظم رم است و از سوی پاپ ژان پل دوم، وفور شفقت نامگذاری شده است.

کلیسای یادبود روز آزادی، پنجاهمین کلیسای جدیدی است که در حومه رم ساخته شده است. این کلیسا، در منطقه شهری و نزدیک فضاهای مسکونی، بنا نهاده شده است. طرح این کلیسا در پاسخ به بی نظمی ساختگاهش، به این شکل طراحی شده و در جبهه شمالی خود دارای یک تراس شبیه به کاج های رومی است.

سه سازه پوسته ای منحنی با شعاع انحنای برابر، شکل و فرم کلی بنا را تعیین می کنند. سطوح نورگیر شیشه ای نیمه شفاف بین پوسته ها نیز الگوی ورود نور به فضای درون کلیسا را تعیین می کنند. پوسته های بتنی منحنی یاد شده که در برگیرنده پیکره اصلی کلیسا هستند، ارتفاع و عرض نامساوی دارند، و هرکدام قطاعی از کره هستند؛ اما شعاع انحنای کره مولد، برای هرسه ثابت است. ساختار هریک از سه پوسته، با لایه ای از عایق پلی استایرن با نام تجاری استایروفوم پوشیده شده تا از انتقال حرارتی کم آن، اطمینان حاصل شود.

سه سطح یادشده را به سه بادبان عظیم تشبیه کرده اند که بلندترین آنها، تا ارتفاع بیش از ۳۶ متر از سطح زمین بالا رفته و دید و منظر فضای شهری پیرامونی را مختل نمی کند. بتن پیش بینی شده برای پوسته های سین کلاستیک این کلیسا، از نوع بتن متراکم پیش ساخته پس کشیده بود که به طرح اختلاط آن، سنگ های مرمر معروف منطقه کرارا در ایتالیا، و دی اکسید تیتانیوم افزوده شد. افزوده شدن نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم، با اثر خود تمیزکنندگی که دارند، این امکان را فراهم کرد تا معمار طرح بتواند امضای خود، یعنی رنگ سفید یک دست نما را در فضای شهری (که آلوده و آکنده از دود ناشی از اگزوز خودروها بود)، متبلور سازد.

قطعات پیش ساخته بتنی پوسته ها در محل پس تنیده شده اند. هریک از دیواره های پوسته ای، به دلیل انحنایی که در پلان دارند، دارای تکیه گاهی مجزا هستند. سطح منحنی و عملکرد پوسته ها مشابه دیواره طره ای، مقاومت لازم در برابر باد را برای کلیسا تامین می کنند.

سطح فتوکاتالیتیک  نمای پوسته ها، نه تنها موجب می شود سطح نما سفید و پاکیزه باقی بماند، بلکه به جنگ آلاینده ها نیز رفته و از حجم و اثر VOCها و اکسید های نیتریک، که به وفور در محیط وجود دارند، می کاهند.

طراح معمار در طرح معماری این بنا، که از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز شد، فرم گرایی مدرن را با انگاره های تاریخی در هم آمیخته و نوعی دگردیسی و تبدیل فضاهای عبادی از فرم سنتی به طرحی مدرن را انجام داده است.

برگرفته از: نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان، دکتر محمود گلابچی

خانه دیواری ۲ ـ جان هیداک

 ترجمه : فائزه کشتکار

منبع : www.archdaily.com

با تاریخی متفاوت از دیگر اثار معماری، پروژه خانه دیواری ۲، مرزهای طراحی معماری را در غالب کارکرد بافت، در بستر زمان و فرهنگ باز تعریف می کند .

۲۸ سال بعد از اتمام طرح های اولیه و یک سال بعد از مرگ معمار، جان هیداک، ساخت پروژه، در محیطی بسیار متفاوت از آن جایی که ابتدا تصور شده بود، آغاز شد . این خانه، در حقیقت، خوانش دوباره نسبت میان بیرون و درون است و یادآور معماری کوربُزیه ای است، اگر چه کمی غیر عادی تر به نظر می رسد .

ابتدا، این پروژه مسکونی را جان هیداک، معمار آمریکایی، در سال ۱۹۷۳ برای یکی از اساتید هیئت علمی مدرسه معماری اروین اِس چَنین، واقع در کوپر یونینین، نیویورک طراحی کرد و قرار بود در شهر ریجدِفِلد، ایالت کِندیکِت ساخته شود . به دلیل قیمت بالای پیش بینی شده به منظور ساخت این پروژه در منطقه ای پوشیده از درخت بود که ساختش به تعویق افتاد .

بعد از این، پروژه از کارفرمایی به کارفرمایی دیگر در جریان بود ولی همواره قبل از شروع عملیات ساخت به دلیل نبود بودجه متوقف می شد . این داستان ادامه داشت تا اینکه یک کمپانی توسعه در جرونینجن، هلند تمایل بسیار خاصی به برداشتن پروژه از خود نشان داد و تصمیم به سرمایه گذاری در ساخت پروژه با مساحتی نزدیک به ۲,۵۰۰ فوت مکعب گرفت . بعد از مرگ نابه هنگام جان هیداک بود که عملیات ساخت پروژه آغاز شد .

پروژه خانه دیواری ۲ برای ترکیب نقاشی های سورئالیستِ پیکرتراشانه ی کوبیست و معماری بسیار تحسین شد که هویت جان هیداک را درغالب یک هنرمند، شاعر، معلم و معمار بازتاب می کرد . الهام کارهای او به آثار لُکُربُزیه و میس ون دروهه بازمی گردد و آن که او، به همان اندازه که بیشتر بر فرم های افقی معماری تمرکز می کرد بر احجام خالص نیز نگاهی ویژه داشت .

این پروژه پیرامون محور مرکزی یک پلان افقی و عمودی چیده شده است تا احجام سه بعدی فرصت تجربه فضا ها را فراهم کنند . در این میان، پلان دو بعدی فضاها را قطع می کند ولی همزمان فضاهای عملکردی را گروه بندی می کند تا جدا از یک دیگر ظاهر شوند که بتواند بر طبیعت شاعرانه این فضای مسکونی تاکید بیشتری کند .

کاربرد رنگ های روشن تمایز بصری میان احجام را دنبال می کند که به وسیله ی پلکانی مارپیچی، واقع در پشت این دیوار، قابل دسترس هستند . برای جدا کردن فضا است که این دیوار در جهت ایجاد حس بی پیرایگی در میان طراحی محافظه کارانه ی هیداک پدیدار می شود پس در ادامه هم این دیوار با اتصالی شیشه ای به احجام حمایت می شود .

” این دیوار یک وضعیت خنثی است و به همبن دلیل است که همیشه خاکستری، رنگ می شود و این دیوار همان موقعیت مشابهی را تعریف می کند که در وتر خانه دومینو وجود داشت، این دیوار بهترین لحظه آرمیدن را به عینیت می رساند و همزمان بهترین لحظه تنش را نشان می دهد . این یک لحظه ی گذر است . بلندی دیوار که حس گذر را تداعی می کند و در عین حال، همزمان ضخامت کم دیوار این احساس را ایجاد می کند که دیوار تنها یک موقعیت آنی و زودگذر است … که من آن را لحظه حال می نامم . ”

با ورود به خانه، بازدید کننده پرواز پله هایی را می بیند که به سمت اتاق مطالعه، اشپزخانه و نهار خوری هدایت می شوند و همه فضا را با بیشترین ویژگی ها شکل می دهند . طبقه اول اتاق خواب و بالاترین طبقه اناق نشیمن است . هر حجم در ظاهر پایه و اساسی به نظر می رسد ولی در حقیقت روانیِ حجم ها با شبکه ای از ستون ها مهار می شود . این ویژگی هم به طراحی دراماتیک خانه دیواری ۲ می افزاید و هم این که دیوار بزرگ، سمبلیک و نه سازه ای نمود پیدا می کند .

یک جنبه ی جالب در خانه دیواری ۲ که به تازگی ساخته شده،  قابلیت دسترسی آن است . مالکان، خانه را به سه بخش عمومی، نیمه عمومی و خصوصی تقسیم بندی کردند بنابراین معماری این خانه مسکونی را همه می توانند تجربه و تفسیر کنند . هنرمندان در جهت شرکت کردن در برنامه های کلان این خانه دعوت می شوند در حالی که در خانه برای کاوش شاعرانگی فضا در معماری   قرار می گیرند .

خود جان هیداک می گوید : ” اگر یک نقاش با یک تغییر فرمی می تواند زندگی آرامِ سه بعدی را به تصویر کشد و آن را بر بوم نقاشی به طبیعت بی جان نقاشی کند، آیا ممکن است یک معمار هم بتواند طبیعت بی جان یک نقاشی را در کارش وارد کند و با یک تغییر فرمی، آن را در غالب یک زندگی آرام بسازد ؟ “

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی محوطه سازی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت محوطه سازی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

استیون هال؛ ترکیب لند اسکیپ با معماری و شهر سازی

ترجمه : سها بیروتی

منبع : www.kennedy-center.org

هر ساله ملیونها نفر از سرتاسر آمریکا در برنامه های آموزشی فراگیر،موثر و خلاقانه ی مرکز جان اف کندی برای هنرهای نمایشی شرکت میکنند.از این رو این مرکز طرح توسعه ی پیشنهادی استیون هال را تصویب کرده است تا بخش قدیمی را تکمیل کند. بخش الحاقی پیشنهاد شده توسط استیون هال تا حدود زیادی زیر زمین خواهد بود،همراه با ۳ پاویون که به طرف سطح زمین سربرآورده اند و به وسیله ی فضای سبز و باغهای عمومی احاطه خواهند شد.باغهایی که پاویونها را در بر میگیرند ارجاعاتی خواهند داشت به جان اف کندی که مرکز را با اسم او نام گزاری کرده اند،مانند استخری به طول قایق جنگی که در جنگ جهانی دوم کندی فرمانده آن بوده است.

پاویون ها از شیشه ی شفاف،اوکالوکس (نوعی شیشه ی سفید پخش کننده ی نور) و سنگ مرمر کارارا (همان سنگی که در ساختمان اصلی نیز به کار رفته است) پوشیده خواهند شد و تاثیر زیادی بر درکی که مخاطبان از مرکز دارند خواهند گذاشت. یکی از پاویون ها دیواری مسطح خواهد داشت که میتواند برای ویدیو پروژکشن مورد استفاده قرار بگیرد و برنامه هایی که در داخل مرکز اجرا میشود را به طور همزمان نمایش دهد.دیگری یک صحنه ی نمایش در فضای باز خواهد بود که بر روی رودخانه شناور است و به وسیله ی دو مسیر پیاده که توسط استیون هال طراحی شده قابل دسترسی خواهد بود.هال، پاویون ها را به گونه ای قرار داده است تا قابی به سوی چشم اندازهای واشنگتن از جمله بنای یادبود ابراهام لینکولن،ایجاد کند.

ابعاد بخش الحاقی ۶۰۰۰۰ فوت مربع است که با فضاهای اداری،کلاسهای درس و تمرین،اتاقهای چند منظوره و فضاهای سخنرانی ،ساختمان موجود را تکمیل میکند و در جوار زمین ۱٫۵ میلیون فوت مربعی قسمت اصلی مرکز که ساختمان آن در سال ۱۹۷۱ تکمیل شد قرار دارد.دو ساختمان هم از زیر زمین و هم از طریق میدان اصلی به هم راه خواهند داشت.ساختمان جدید یک تاثیر بصری قوی ایجاد میکند در حالی که حضور منحصر به فرد ساختمان اصلی میان نشانه های نمادین واشنگتن حفظ میشود.استیون هال برای توانایی خود در ترکیب فضا و نور شناخته شده است.او پروژه های جدید را با بافت فرهنگی و تاریخی محل اجرای پروژه،به طرز ظریفی هماهنگ و یکپارچه میسازد.

گروه مهندسین ایران معماری

یکی از فعالیت هایی در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت نمونه های مشابه در پروژه های معماری است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

خوابگاه دانشجویی تیتگن ؛ ۳۶۰ واحد در یک سازه ی دایره شکل

ترجمه : ندا باقری

خوابگاه دانشجویی تیتگن با طراحی لانگارد و ترنبرگ و طراحی منظر ماریان اوینسن و الگرین و بران، در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسیده است.

 

خوابگاه دانشجویی

در حالی که خوابگاه ها و مسکن های دانشجویی می توانند منطبق و تکراری باشند، این ساختار، به اتحاد یک طرح کلی با استفاده از قطعه های مجزا می پردازد؛ اجزایی که در عین حال مشابهند اما منحصر بفرد می باشند.

 

خوابگاه دانشجویی

اتاق ها که به صورت مدور چیدمان یافته اند، چشم اندازی به حیاط مرکزی مشترک دارند. تعداد این واحدها که ۳۶۰ عدد می باشد، تاکیدی بر تعلق هر بخش به یک دایره ی کامل است.

 

خوابگاه دانشجویی

آب موجود در ورودی این خوابگاه، نتیجه ای باشکوه از این سازه را به نمایش در می آورد. ریتم کلی نما باعث شده است که برخی از جبهه ها فرو رفته و برخی بیرون زده باشند، اما این نما کلیه بلوک ها را شامل شده است. سطوحی از چوب توس و بلوط امریکایی همراه با درهای کشویی شیشه ای که در مکعب هایی از بتن قرار گرفته اند، ترکیبی همچون شیوه ی “زیستگاه ۶۷ ” به خود گرفته اند.

خوابگاه دانشجویی

 

خوابگاه دانشجویی

 

 

خوابگاه دانشجویی

اما طراحی با فلزات و قطعات آکوستیک، تنوع بیشتری به این نما بخشیده است. فضای سبز و آب در کنار این ساختار زیبا، تعادلی دقیق میان سبکی و سنگینی و همینطور انسان و طبیعت ایجاد نموده است.

 

خوابگاه دانشجویی

 

 

خوابگاه دانشجویی

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای برج باغ بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی برج باغ ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

تصویب ساخت آسمانخراش جدید شرکت شاپ ؛ غایتی نو در خط آسمان منهتن

ترجمه : ندا باقری

برج فوق العاده نازک معماران شاپ، با ۱۰۰ واحد آپارتمان موفق به تایید شورای شهر نیویورک گردید. هنگامی که ساختمان در سال ۲۰۱۶ کامل گردد، این ساختار ۱۳۵۰ فوتی با ارائه ی آپارتمان هایی لوکس، همتای ساختمان امپایر استیت و درست در بالای خط آسمان مرکز تجارت جهانی قرار می گیرد.

رندرهای منتشر شده از طرف شرکت طراح این اثر، خط افق تازه ای از منهتن را به واسطه ی این برج مسکونی بسیار باریک نشان می دهد؛ ساختمانی با ارتفاع ۴۱۱ متر که در انتها به عرض ۱۳ متر می رسد و تنها دو بلوک با سنترال پارک فاصله خواهد داشت.

در اوایل سال میلادی جاری، توسعه دهندگان نیویورک سیتی، گروه توسعه جی دی اس و گروه بازار املاک پی ام جی، به صورت هماهنگ اقدام به مجموعه ای از معاملات نمودند که برج آینده ی این پلاک در کنار وان ۵۷ و ساختمان ۴۳۲ پارک اونیو، را در رقابت بلندمرتبه سازی در میدتاون منهتن قرار می داد. این توسعه دهندگان با خرید همسایگی ساختمان استینوی و مجموعه ای از اجاره نامه های زمین با مبلغ ۲۱۷ میلیون دلار، به ۴۵ هزار فوت مربع حق هوایی جهت ساخت ارتفاع بالاتر از ۲۰۰ فوت دست پیدا کردند؛ سرمایه گذاری لوکسی که در آن هر پنت هوس با ارزشی در حدود ۹۰ میلیون دلار به فروش می رسد.

با حذف طرح پیشنهادی بسیار مرتفع ازگروه سترا/ رودی، این تیم متحد از توسعه دهندگان،به تامین مالی یکی از بهترین شرکت های معماری نیویورک، گروه شاپ پرداختند تا با طراحی این آسمانخراش زیبا، پروژه ای مرتفع تر از امپایر استیت را بنا کنند. به گفته ی چاکرابارتی، رئیس شرکت شاپ، نمای برنزی این ساختمان منحصر بفرد، در طول روز تلالو دارد و در طول شب، درخششی یکنواخت خواهد داشت.

این برج زیبا، مطمئنا چیزی بیش از یک درخشش نما خواهد داشت. به گفته ی وبلاگ یکی از املاک و مستغلات نیویورک، این پروژه می تواند به راحتی اولین فروش بالای ۱۰۰ میلیون دلار در نیویورک را از آن خود کند و سایت این ساختمان مناسب تر از وان ۵۷ بوده و با توجه به ارتفاع قابل توجه آن، چشم اندازهای آن، اگر عالی ترین نباشد بسیار خوب خواهند بود.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

استفاده از متریال باریسول-ROISSY CHARLES-DE-GAULLE فرودگاه

پوشش های کشسان باریسول محصول باریسول نرمالو اس.ای.اس بخشی از ساختار درونی فرودگاه شارل دوگل پاریس می باشد.

این پروژه استثتایی و تحسین برانگیز توسط شرکت Unanime طراحی شده است چارچوبهای چند تکه که به شکل گلبرگ طراحی شده اند با ۱۱۰ متر مربع از سقف شفاف باریسول ساخته شدند.

هم اکنون ایران معماری در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

غرفه فولکس واگن – آلمان

این مجموعه، که توسط مهندسین آرشیتکت شرکت پلیکس گروپ ساخته شده است به صورت یک سازه چند رسانه ای طراحی شده است.

این غرفه، ۱۶ متر ارتفاع و ۳۵ متر طول دارد! در وسط غرفه ای که به شرکت فولکس واگن اختصاص یافته است سیستم نمایش ویدئویی و بازی های نور، به این شکل مارپیچی جان بخشیده است. این غرقه که با ورق های باریسول پوشیده شده است نماد تجربه، پویایی و چشم انداز این برند معروف تجاری در صنعت خودروسازی است.

پوشش های کشسان باریسول، به طور خودکار در برابر دیدگان بازدید کنندگان به نمایش در می آیند.
ورق های باریسول انتخابی در اینجا عبارتند از: ورق نیمه شفاف بلان ونوس، ورق ساتن بلان سفید، و ورق مشبک بلان مات.

هم اکنون ایران معماری در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

استفاده از متریال باریسول-زاها حدید

حتی زاها حدید هم در پروژه هایش از باریسول استفاده میکند

هم اکنون ایران معماری نیز در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

زاها حدید (که یک مهندس معمار انگلیسی عراقی تبار است)، اولین زنی است که جایزه معماری پریتزکر را در سال ۲۰۰۴ دریافت نموده و در حال حاضر، کار ساخت MAXXI (موزه ملی هنرهای قرن بیست و یکم) در رم را به پایان رسانده است.

ورق های باریسول لومیر®، در این موزه تاریخی و معاصر نصب شده است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مجتمع مسکونی Lochau

Siedlung Seeschanze Lochau

طراحی : Baumschlager Eberle

موقعیت: Lochau، اتریش

ترجمه: فرزانه جهانمردی

مجتمع مسکونیLochau، واقع در کنار دریاچه کنستانتین، شامل شش آپارتمان  مسکونی منحصر به فرد است که برای دستیای به بهترین دید و منظر، به بهترین شکل ممکن در سایت جایگذاری شده اند.

با تبعیت از شیب زمین و با توجه به وجود چشم انداز عالی به سمت دریاچه، هرکدام از خانه ها دارای محدوده بصری خارق العاده ای هستند، و در عین حال کاملا منطبق بر روند توسعه شهری نیز هماهنگ شده اند. تناسب چیدمان فضاهای داخلی به نحوی است که اتاق های نشیمن و بالکن های هر خانه به خوبی از درون و بیرون روشنایی دریافت می کنند.

همچنین وجود بالکن های منحنی، که در یک یا هر دو طرف بنا قرار گرفته اند، علاوه بر ایجاد جلوه بصری و شهری، و نماد و نشانه هویتی برای هر ساختمان، نوعی دعوت محیط پیرامون به درون ساختمان قلمداد می شود. در حقیقت، شمای شهرک و نوع خانه های مسکونی، یک سیستم درهم تنیده بصری را ایجاد کرده است و نشان می دهد که فضاهای هر دو کاربری کاملا با یکدیگر هماهنگ و درگیر شده اند.

سایت مجموعه شامل دو پیاده رو، یک جاده دسترسی در جنوب و یک منطقه جنگلی در شمال مجتمع مسکونی می باشد. نحوه قرار گیری بلوک های مختلف مجتمع به گونه ای است که فضاهای عمومی در میان فضاهای خصوصی قرار گرفته اند، و بسته به کاربری خاص هر کدام، فضا گسترده تر و یا باریکتر می شود. این نوع چیدمان و جایگیری فضاهای ساختمانی در محیط پیرامونی خود، تولید نوعی هیجان و تنوع می کند، در نتیجه به هر فضا اجازه می دهد که کیفیت ذاتی خود را به خوبی نشان دهد.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مجتمع مسکونی اِیْت از دفتر معماری بیگ؛ بهترین مجتمع مسکونی سال ۲۰۱۲

مترجم : هستی خلیلی

برنده جایزه سقف سبز اسکاندیناوی در ۲۰۱۰ برنده جایزه فستیوال معماری جهان در ۲۰۱۱ برنده جایزه ملی AIA برای بهترین بنای مسکونی ۲۰۱۲ ۸-house مکانی است که توجه به جزئیات را در بستر بزرگتری تعریف کرده است. این پروژه که در سال ۲۰۰۶ آغاز شد بزرگترین پروژه توسعه دانمارک در بخش خصوصی شناخته شد.

در این مجموعه تراکم در یک مساحت ۶۲۰۰۰ متر مربعی به واقعیت پیوسته است. آسودگی و آرامش زندگی بیرون شهری همگام با مسئله انرژی یک شهر بزرگ و همجواری قسمت تجاری و مسکونی با هم آمیخته است. “بیگ ” (BIG) مجموعه خانه ۸ را به عنوان یک ساختمان بلند و منسجم طراحی کرده است که ارتفاع آن در قسمت های مختلف تغیر میکند. این ساختمان کمانی شکل، دوبخش مجزا را به وجود می آورد که در مرکز قوس از یکدیگر جدا می شوند این قسمت مرکزی در واقع بخش ارائه دهنده خدمات اجتماعی است.

در زیر این فضا یک مسیر عبوری به عرض ۹متر دو فضای شهری مجاور را به یکدیگر متصل می سازد: محوطه پارک در غرب و محدوده کانال در شرق. عملکردهای متنوع به صورت خطی در سطح مجموعه پراکنده شده اند. آپارتمان ها در بالا و قسمت های تجاری در پایین ساختمان قرار گرفته اند. در نتیجه،لایه های افقی مختلف به کیفیت مطلوب خود دست پیدا کرده اند طوری که آپارتمان ها از دید، نور و هوای تازه بهره مند می شوند و قسمت تجاری اجازه ادغام شدن با خیابان را پیدا می کند. قسمت تجاری شامل فروشگاه،کافه، مرکز نگهداری کودکان و دفاتر اداری می باشد. شمالی ترین گوشه ساختمان تا ۱۰ طبقه بالا رفته است و به آن شیبی داده شده که تا ارتفاع تنها یک طبقه در گوشه مخالف پایین بیاید.

غیر معمول ترین قسمت خانه ۸ رمپ روباز و ادامه دار آن است که در کنار پله ها و آسانسورها دسترسی به خانه های شهری و پنت هاوس ها را از طریق یک حلقه سرتاسری دور ساختمان میسر می سازد. این مسیر از سطح خیابان تا بالاترین طبقه کشیده شده است. در واقع این رمپ باعث می شود این مجتمع بزرگ شکل یک مجموعه واحد را به خود بگیرد. اینگلس در این باره می گوید: وقتی که زندگی اجتماعی شامل رویارویی تصادفی همسایه ها وارتباط آنها با یکدیگر به شکل سنتی تنها در طبقه همکف صورت می پذیرد، ۸ هاوس امکان این روابط و آشنایی ها را تا آخرین طبقه گسترش می دهد.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵


هفت اصل طراحی داخلی

تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.


 

۱ – نور را دریاب:

نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند.
نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.

۲- فرم را بشناس:

فرم، توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است.
دسترسی ها و سیرکولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

۳ – فضا را احساس کن:

فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویکرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یکی از فاکتورهای مهم طراحی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا کار پژوهی در دید کلی و اندام سنجی (Anthropometry) در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد

۴ – بافت را لمس کن:

بافـت مشخصـه ای از یک شیء اسـت که با لمس کـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.

۵ – شکل را بیازمای:

شکل، خط بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شکل یا صورت معادله کلمه Shape فرنگی است؛ در حالی که فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیـا عامل تعیین کننده ای است. طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.

۶ – رنگ را در هم بیامیز:

در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأکید می کند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود.کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد

۷ – حجم را بشناس:

حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست که دیوارها و سقف ها، فضایی تاکیدی ایجاد می کنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می کنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یک سامان یا روش معمارانه مطرح می شود.

 

 

 

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

همه اجزای آشپزخانه در یک متر مکعب

All-Purpose Kitchen Island Inside a 1-Square-Meter Cube

ترجمه: فرزانه جهانمردی

همانند یک پازل چینی و یا حتی در مواد خوراکی، شبیه به یک پیاز، هر لایه ای از این آشپزخانه زیبا و کاربردی، پوششی بر لایه های دیگر آن است. و با برداشتن هر لایه، لایه ای دیگر آشکار می شود. هر دیوار ممکن است یک در برای قسمت دیگر باشد.

این آشپزخانه کوچک، که قابلیت جابجایی نیز دارد توسط Norman Ebelt وKristin Laass، طراحی شده است. و همه قسمتهای آشپزخانه شامل فضای پخت و پز و قسمت آماده سازی مواد برای طبخ غذا، میز غذاخوری، اجاق گاز، یخچال و فریزر، قفسه های آبچکان و کابینت نگهداری ظروف و … در آن جاسازی شده اند.

این آشپزخانه با هدف صرفه جویی در فضا و استفاده حداکثری از آن، طراحی شده است. در ابتدا تنها یک میز کوچک سفید رنگ که می تواند در هر قسمت از خانه قرار داده شود به نظر می رسد، اما با باز کردن قسمت های مختلف آن، می توان به بخش های مورد نیاز خود از آماده کردن، طبخ کردن و خوردن غذا دست پیدا کرد.

همچنین بین عناصر و اجزا چند منظوره و قسمتهایی که تنها استفاده خاص و ویژه از آنها می شود، توازن برقرار شده است. به این ترتیب که قلاب ها و میز کار در یک سمت و کشوها و کمدها در طرف دیگر قرار گرفته اند.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

دفتر اُ ام ای و اتمام شهر عمودی دِ روتردام

ترجمه : فریبا شفیعی

در نهایت در ۲۱ نوامبر اُ ام ای اتمام روتردام –  شهر عمودی ترکیبی بر کناره ی رودخانه ی مارس را اعلام کرد. در این طرح بهره وری یا حتی پارامتر طراحی مرکزی از روز اول بسیار مهم بوده است. همانطور که دفتر اُ ام ای بیان می کند: بازی شدید بازار این دوره از پروژه را جهتمند کرده، اما تاکنون از محدودیت طراحی دور بوده، و در واقع ایده ی اصلی را تقویت کرده است. نتیجه ی کلی ساختمانی مرتعش و متراکم برای شهر است.

به گفته ی الن ون لون شریک مسئول با اتمام این ساختمان یک توده ی انتقادی در کوپ ون زون مستقر شده است. این شهر در قامت تصور استقرار طولانی مدت یک شهر ثانوی در مرکز جنوبی ماس محسوب می شود. ساختمان دِ روتردام هم نام یکی از کشتی های خط آمریکا هلند می باشد، که مهاجران را از اروپا به نیویورک متنقل می کرد. درست در کنار ساختمانی که بنا شده است. این ساختمان بلند مرتبه از سه توده برجِ بهم پیوسته با ۴۴ طبقه  بلندا و بیش از ۱۰۰ متر پهنا ترکیب شده است.

ساختمان شدیداً بهم فشرده شده، و مخلوطی از برنامه ها به شکل مجزایی در آن سازمان دهی گردیده، بلوک های روی هم افتاده که شامل فضای تجاری، آپارتمان های مسکونی، تسهیلات کنفرانس و هتل، رستوران و کافه ها می باشد. کارکنان دفتر، ساکنین و مهمانان هتل با هم به محل کنفرانس مرتبط می شوند. ته ستون های مشترک بنا محل لابی هر یک از ساختمان ها به منظور تولید یک قطب عمومی با استفاده از یک سالن مشترک می باشد.

همانطور که رم کولهاس اذعان می دارد: علی رغم مقیاس ساختمان و ظاهر مستحکم آن بلوک های تغییر یافته ی ساختار یک ظاهر همیشه در حال تغییر، در حالی که از هر بخش از شهر متفاوت می باشد، تولید کرده است. واقعیت این است که این بنا امروزه نشان دهنده ی یک پیروزی کوچک از ماندگاری شهر، بساز بفروش ها، پیمانکارها و معمارها است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

اپارتمان کرکره ایی شیگرو بان؛ سیاست نور و فاصله

ترجمه : فاطمه موسوی مقدم

یکی از مکان های داغ برای معماری حال حاضر محله ی چلسی در شهر نیویورک است که در مجاورت دیوا ر برخی از اسمان خراش های شیشه ای جدید این خانه اپاراتمان زیبا؛ متال شاتر هاوس، که تاثیری عمیق بر معماری و روندهای جاری بر ان خواهد گذاشت قرار دارد بنا توسط معمار مشهور بین المللی شیگرو بان Shigeru Ban طراحی شده است.

این خانه ی پنجره کرکره ای فلزی داای پوسته ی متحرکی است که به ساکنین خود اجازه ی باز کردن پنجره های شیروانی مانند یا بستن انها را میدهد. این پوسته ی متحرک بسیار ساده است ولی راه خوبی برای اجازه دادن به ساختمان برای وفق دادن و تغییر دادن شرایط محیط اطراف بدون تمرکز بر اقدامات انرژی بر پیش پای طراحی گذاشته است.

این اولین پروژه امریکایی شیگرو بان است یک ساختمان مینیمال و جمع و جور که کاملا به عناصر بنیادی اش متکی است شکل ساده ی جعبه مانند ساختمان ۱۱ طبقه که کاملا به خیابان باز میشود. مکانی که محصولات مجموعه ایی از پنجره های کرکره ای فلزی فضای بزرگی که برای زندگی به وجود امده را از فضای بیرون جدا می کند.

عرض پنجره های کرکره ای ۲۰ فوت و دیوارهای شیشه ای دایر بر ان به نحوی است که ساکنین میتوانند فضای زندگی خود را متناسب با خواسته و نیازهایشان کنترل کنند.انها میتوانند نور طبیعی روز را به داخل هدایت کنند یا بلعکس، پنجره های کرکره ای را برای شکستن و انحراف نور ، تششعات گرما و حفظ حریم شخصی ببندند.

پنجره های کاملا باز هم برای جاری شدن هوای ازاد به داخل ساختمان برای یک روز دلپذیر بسیار مناسب است.اقای بان راه های جدیدی برای استفاده از مصالح ساده تر ابداع کرده است. پنجره ها از یک تکنولوژی شبیه به درهای تاشوی محافظ هواپیما استفاده میکنند. کاربری بیرونی پنجره های کرکره ای با این مقیاس بزرگ نمایش بیرون ساختمان است، حتی بیشتر از پیشرفت شیشه بر حسب بازدهی نیرو است. این پنجره ها راه حل شگفت انگیزی هستند، شاید انها برای نمایان کردن بسیار سودمند باشند، ولی به دلیل کم بودن سایه اندازی موثر خارجی در سرتاسر صده اخیر به طور عادی از این راه برای کنترل افزایش گرما و تششعات قبل از ورود تهویه مطبوع و افزایش لعاب شیشه ای پیشرفته استفاده میشود.

الحاق پنجره های کرکره ای به طرح واقعا به چشم نمی اید. خانه پنجره های کرکره ای به سبب استفاده از این تکنلژی ساده در مقیاس وسیع، ارزشش برای ساکنانش و تاثیرات کم زیست محیطی اش بی نهایت قابل اعتناست. فضاهای زیستی خانه فضاهای زیرشیروانی مانند تصفیه شده هستند، اتاق های شخصی بزرگ در یک سو و فضاهای عمومی خانه در سوی دیگر. فضای داخلی تماما فضای باز است، ارتفاع اتاق نشیمن بالغ بر ۲۰ فوت می باشد و درهای شفاف بنا نور طبیعی را در سرتاسر فضا می پراکند و زمانی که بدان ها نیاز نیست به سادگی در دیوار رول می شوند شبکه گرمایش سرمایش کار شده در کف طبقات گرما و سرمای ساختمان را دقیقا کنترل می کند.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳