عملکرد سازه های بتنی در زلزله آذربایجان شرقی در مقایسه با زلزله های اخیر جهان

 

 

e42بررسی عملکرد سازه های بتنی در زلزله آذربایجان شرقی در مقایسه با زلزله های اخیر جهان توسط انجمن بتن ایران با سخنرانی دکتر افشین کلانتری- استادیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله و دکتر مرتضی بسطامی، استایار دانشگاه کردستان و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله مهرماه ۱۳۹۱ در تهران برگزار می شود.

اعضای پنل:

آقایان: دکتر مرتضی زاهدی، مهندس علی اصغر طاهری بهبهانی، دکترمهدی زارع، دکتر عبدالرضا سروقد مقدم، دکتر ابوالقاسم صانعی نژاد، مهندس علی اکبر معین فر و مهندس احمد شفاعت

زمان: یکشنبه ۱۶ /۷ /۱۳۹۱ ساعت۳۰/ ۱۰الی۱۳

مکان: مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی ویژه برنامه دهمین همایش روز بتن

به اعضای محترم انجمن بتن ایران گواهی حضور در کارگاه اعطا می گردد.

: آدرس جدید انجمن بتن ایران

  • تهران- خیابان جلال آل احمد- خیابان آرش مهر( شهرآرا)- بلوار غربی- پلاک ۱۳- طبقه اول

تلفن های جدید انجمن : ۸-۸۸۲۳۰۵۸۵

گروهی از محققان در آزمایشگاهی در آمریکا اقدام به طراحی و ساخت نمونه اولیه یک سیستم سقف و اتاق زیرشیروانی کردند که با صرفه جویی در انرژی در تابستان خانه را خنک و در زمستان خانه را گرم نگاه می دارد.

e40

محققان در بخش طراحی و آزمایش آزمایشگاه اوک ریدج در آمریکا یک سیستم سقف و اتاق زیرشیروانی را آزمایش کرده اند که به طرز موثری انرژی مصرفی در تابستان و زمستان را کاهش دهد.

نکته مهم در رابطه با این سیستم جدید این است که می توان این سیستم را در رابطه با سقفهای موجود به کار گرفت.

طراحی این سیستم سقف جدید دربرگیرنده یک سیستم تهویه منفعل است که هوایی را که داخل خانه می رود از اتاق زیر شیروانی جذب می کند و آن را وارد یک فضای هوای شیبدار بالای سقف کرده تا بتوان آن را به بالا و بیرون منتقل کرد.

از دیگر ویژگیهای این سقف این است که می تواند تشعشع، انتقال گرما و عایق پوشش داده شده را خنثی و کنترل کند. این عایق قلب این سیستم را تشکیل داده و می توان آن را میان تیغه اصلی اتاقک زیر شیروانی قرار داد و یا آن را در روی سیستم سقف توخالی قرار داد تا مسئول نصب مجبور به از بین بردن تیغه قدیمی نباشد.

گروه محققان این آزمایشگاه اظهار داشتند که شبیه سازیهای کامپیوتری نشان می دهد که سیستمهایی که به خوبی مهروموم نشده و سیستمهای تهویه هوایی که هوای تهویه شده را به یک اتاق زیر شیروانی منتقل می کند می تواند سالانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه داشته باشد، اما مهرو موم کردن این اتاقک با اسپری فوم می تواند به صرفه جویی در هزینه های مصرفی منتهی شود؛ اما هزینه ابتدایی این سیستم حدود ۸ هزار دلار است.

در مقام مقایسه این گروه تحقیقاتی اظهار می دارند که افزودن این سیستم به سقفهای کنونی مالکان خانه ها سالانه ۱۰۰ دلار صرفه جویی در انرژی را به دنبال دارد و هزینه نصب و راه اندازی اولیه به ۲ هزار دلار کاهش می یابد.

این گروه مقاله علمی خود را با عنوان نمونه اولیه طراحی سقف برای تنظیم دمای خودکار و کاهش انتقال گرما توسط انجمن ملی پیمانکاران سقف منتشر شده است.

درباره این مجموعه

باغ دولت آباد  در یزد در اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ ه.ق توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. وی  ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر احداث کرد تا آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد برساند و سپس مجموعه حکومتی دارالحکومه خود را بنا نمود.

 

فضاهای موجود در باغ

این باغ با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهایی با درختان انار و انگور و… باگل های فراوانی زینت بخش محیط بوده اند.این باغ به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی (جلوخان) تقسیم می شود.

بخش اندرونی شامل: ساختمان های هشتی(بادگیر تابستانه) بهشت آئین (زمستان) حرمخانه(حرمسرا) مطبخ (آشپزخانه) اتاقهای خدمه، اصطبل های تابستانه و زمستانه، درشکه خانه و یک  برج دیده بانی و آب انبار خصوصی است. بخش اندرونی محل سکونت حاکم بوده است.

 

بخش بیرونی (جلوخان) شامل: ساختمان های تالارآئینه، تهرانی، ساختمان سردر اصلی، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب انبار عمومی ودیوانخانه است.

 

 

عمارت های باغ عبارت اند از عمارت بیرونی که در طرف شرق واقع و دارای حوضخانه و بادگیر بلندی است، عمارت واقع در جهت غربی اندرونی و عمارت سردرکه همان ایوان خانه بوده است. بادگیر باغ دولت آباد که به شکل منشوری ساخته شده است با ارتفاع ۳۳ متر و ۸۰ سانتیمتر مرتفع ترین بادگیری است که تا به حال در ایران شناخته شده است.

ویژگی های مهم این باغ ساختمان هشتی با بادگیری به ارتفاع ۳۴ متراز کف ساختمان است. که مرتفع ترین بادگیر خشتی جهان می باشد. دراین ساختمان ها با تلفیق باد و آب که درحوضهای داخل ساختمان درجریان است هوای خنک به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال پیدا می کند. به همین دلیل به این بنا، ساختمان تابستانه نیز گفته می شود.

 

 

–  گونه شناسی باغ دولت آباد

دولت آباد از نقطه نظر گونه شناسی دارای عملکرد ، باغ “سکونتگاهی- حکومتی” است.  به نحوی که باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی ، مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده و باغ اندرونی،بخش خصوصی و اقامتگاهی مجموعه به شمار می رفته است. «درباغ های سکونتگاهی- حکومتی عرصه اندرونی را از سایر عرصه ها کاملاً متمایز می کردند و حتی دربان یا حاجبی را برای نظارت بر آن تعیین می کردند.» (حیدرنتاج ۱۳۸۵)

از دیدگاه گونه شناسی کالبدی ، دولت آباد از نوع “باغ-حیاط” به شمار می رود زیرا ساختمان ها و عمارات آن در اطراف باغ قرار می گیرد. مانند نارنجستان قوام و باغ هفت تنان در شیراز

 

 

 

هندسه باغ دولت آباد یزد

یکی از خصوصیات مهم باغ ایرانی ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به شکل مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.(انصاری, باغ ایرانی)

در این مجموعه هندسه باغ یک هندسه ی منظم است که سطح باغ را به دو بخش مستطیلی شکل عمود بر هم (باغ بیرونی و باغ اندرونی) تفکیک کرده است. محور تقارن مستطیل بزرگتر ، محور اصلی باغ اندرونی است که آبنمای بزرگ باغ به ابعاد ۱۹۴ در ۱۲ متر بر این محور منطبق می باشد. در واقع این محور، همان محوری است که عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل می کند. «معمار باغ با کاشت درخت در دو جانب محور اصلی ، علاوه بر این که سبب تمرکز دید بسوی عمارت های اصلی باغ می شود ، موجب عدم محدودیت دید از سوی هر یک از عمارات بسمت منظر باغ نیز می گردد و بر اتصال بصری بین دو عمارت تاکید می کند».(باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید ۱۳۸۳) «وجود چشم انداز اصلی به شکل مستقیم و کشیده در محور طولی باغ روبروی کوشک و کاشتن درختان بلند در دو طرف آن نقشی اساسی در ایجاد پرسپکتیوی دارد که باغ را طولانی تر جلوه گر می سازد». (انصاری, باغ ایرانی)

آبنما که دقیقا بر محور تقارن باغ اندرونی منطبق می باشد سطح باغ را به دو کرت مستطیلی متقارن تقسیم می کند. «در باغ اندرونی قسمت عمده باغ کرت بندی شده است. تناسبات کرت بندی ها از تناسبات دو باغ مستطیل شکل تبعیت می کند.» (باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید ۱۳۸۳)

محورتقارن مستطیل کوچکتر که همان باغ بهشت آیین می باشد بر محور اصلی باغ عمود می باشد. مستطیل باغ بهشت آیین توسط یک حوض مستطیلی بزرگ که عمود بر محور تقارن مستطیل است به دو قسمت مربع شکل تقسیم می شودکه در واقع کرت های اصلی باغ بهشت آیین همین مربع ها می باشند.

 

 

farhad-ahmadi

فرهاد احمدی – مهندس معمار و مدرس

تحصیلات :

۱۳۵۶-فوق لیسانس از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با درجه ممتاز

۱۳۵۵-موضوع پایان نامه : نقد متمم برنامه پنجم و طرح شهستان پهلوی و ارئه راهکارهای سبز و بارطراحی محور اصلی شهر تهران

 

مشاغل دانشگاهی:

از سال ۱۳۶۰ تاکنون عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی

مسئول درس طراحی فنی – مسئول درس طراحی در بافتهای تاریخی – پایه گذار و مسئول درس معماری پایدار در دانشگاه بهشتی – تدریس در دانشگاه معماری شهید بهشتی – در سال آخر دوره کارشناسی ارشد و هدایت طرح ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد

 

هدایت طرح ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد در دانشکده های معماری آزاد اسلامی شیراز- اصفهان- همدان – فزوین

 

تدریس در دانشکده های معماری یزد و پردیس اصفهان

 

مشاغل و مسئولیتها :

 

عضو گروه برنامه ریزی معماری در ستاد انقلاب فرهنگی

 

۱۳۶۳-۱۳۶۱ – مسئول دفتر فنی بازسازی مناطق جنگی جهادسازندگی

 

۱۳۷۲-۱۳۶۸ – مسئول دفتر فنی مراکز فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد

 

۱۳۷۰ – عضو نظام مهندسی

 

۱۳۷۶-۱۳۷۲ – مشاور شهرداری و شرکت فرهنگ و توسعه در طرح مراکز فرهنگی

 

۱۳۸۰- عضو جامعه معماران

 

۱۳۸۲-۱۳۷۹- عضو شورای هدایت فنی وزارت امور خارجه

 

۱۳۸۴-۱۳۸۰- عضو ژوری مسابقات مختلف در وزارت مسکن و شهرسازی

 

۱۳۸۶-۱۳۶۲- تاسیس دفتر شخصی در تهران

 

۱۳۸۶-۱۳۸۳- عضو هیئت مدیره مهندسین مشاور دوران شهر

 

۱۳۸۶- عضو گروه مصوبین طرح های ویژه در شهرداری تهران – معاونت شهرسازی

 

موقعیتهای بین المللی :

 

۱۹۹۸- به عنوان معمار منتخب از آسیا در Bianual Roros معماری در نروژ به دلیل طراحی مرکز فرهنگی دزفول

 

سخنرانی در دانشکده های معماری Bergan & Torndhiem

 

۲۰۰۲- به عنوان معمار منتخب از ایران در Bianual Golf معماری در دبی امارات در رابطه با هویت و معماری نوین و معرفی طرح ها

 

(مایکل هاپکینزاز انگلیس – آرتا سوزوکی از ژاپن – ایو مونو از فرانسه و نادر اردلان از کویت دعوت شده بودند)

 

۲۰۰۷- سخنرانی در سمینار Un Esco در پکن چین در مورد Gentrification در بافتهای تاریخی و توضیح طرح جنوب میدان نقش جهان ( Proposal برگزیده از ایران که موجب مشارکت مالی آن سازمان با شهرداری اصفهان گردید)

 

– سفرهای متعدد بین المللی و بازدید و تهیه گزارشهای تصویری از آخرین رویدادهای معماری – شهرسازی و احیای بافتهای تاریخی

 

موقعیتهای ملی :

 

۱۳۸۰-۸۳- تشکیل گروه شش (معماران پیشروی ایران)هادی میرمیران – حسین شیخ زین الدین- علی کامران صفا منش – بهرام شیردل – فرهاد احمدی

 

۱۳۸۶- دریافت نشان و لوح زرین برای رتبه اول طراحی ابنیه دولتی و عمومی (طرح های ملی )برای چهار طرح ساخته شده سفارت ایران در سئول کره جنوبی – مرکز فرهنگی اصفهان – مرکز فرهنگی دزفول و مرکز نمایشهای آئینی در تهران

 

در اولین همایش ملی و مسابقه معماری و طراحی شهری ( جشنواره شیخ بهائی) توسط وزارت مسکنو شهرسازی

 

مصاحبه ها و سخنرانیها :

 

۱۳۷۹- مصاحبه تلویزیونی طی سه برنامه در شبکه چهارم سیما در مورد معماری معاصر و توضیح طرح ها

 

۱۳۸۶- مصاحبه با رادیو فرهنگ در مورد مسابقات معماری

 

۱۳۸۰- تحلیل نشانه شناسانه چند طرح از معمار معاصر فرهاد احمدی در مجله معماری ایران

 

۱۳۸۳- فرهنگسرای دزفول – فضایی عرفانی اثر فرهاد احمدی روزنامه همشهری

 

۱۳۸۵- مصاحبه با مجله معماری آبادی در مورد معماری Hi- Tech به واسطه طراحی ساختمان اداری فرشته – مجموعه باغ صدا – سفارت ایران در کره جنوبی و سفارت ایران در سوئد

 

۱۳۸۶- تصویر خاکی دنیای عرفان (نگاهی به مجموعه فرهنگی اصفهان اثر فرهاد احمدی) روزنامه اعتماد

 

۱۳۸۲- سخنرانی در مورد معماری پایدار در موزه هنرهای معاصر اصفهان

 

۱۳۸۴- سخنرانی در مورد معماری پایدار و معرفی طرح وزارت نفت در دانشگاه شهید بهشتی

 

۱۳۸۴- سخنرانی در مورد فصل و وصل در معماری سنتی ایران در فرهنگستان هنر

 

۱۳۸۵- سخنرانی در مورد کانسبت در معماری در جمع پنج تن از معماران برگزیده ایران در کتابخانه ملی ایران

 

۱۳۸۵- سخنرانی در مورد میراث فرهنگی و نحوه تداوم آن در کاخ سعد آباد

 

۱۳۸۶- سخنرانی در جمع معماران و دانشجویان معماری استان اصفهان در مورد مفهوم پایداری فرهنگی

 

۱۳۸۶- سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت در مورد Loft Spaces

 

طرح ها و مقاله های چاپ شده :

 

۱۹۸۵- غرفه ایران در اکسپوی جهانی تسوکوبا ژاپن در مجله Japan Architect

 

۱۹۹۱- طرح های سه باغ ایرانی (ال گلی – باغلار باغی – باغ شهید قاضی) در تبریزدر مجله Land Scape Design

 

۱۳۷۱- طرح مرکز فرهنگی دزفول در مجله معماری آگاهینامه

 

۱۳۷۲- غرفه ایران در اکسپوی جهانی ۹۳ در ته جان در کره جنوبی در مجله معماری صفه

 

۱۳۷۴- طرح کتابخانه ملی ایران در مجله معماری آبادی

 

۱۳۷۶- شهر کتاب شعبه میدان آرژانتین در مجله معماری و شهرسازی

 

۱۳۷۷- گفتگو در مورد معماری معاصر ایران و معرفی چند طرح در مجله معماری و شهرسازی

 

۱۳۷۹- معرفی چند طرح و گزینه های سفارت ایران در سئول کره جنوبی در مجله معمار

 

۱۳۸۰- طرح سفارت ایران در استکهلم سوئد و مجموعه مسکونی نمایندگان مجلس در مجله معمار

 

۲۰۰۲- تحلیل چند طرح در مجله معماری Albana در عربستان سعودی (ویژه نامه کارهای من و مایکل هاپکینز)

 

۲۰۰۲- معرفی طرح نهایی سفارت ایران در سئول کره جنوبی در مجله Architectural Plus در امارات

 

۱۳۸۱- معرفی طرح ساختمانهای مرکزی وزارت نفت در مجله معمار و آبادی – معماری شهرسازی

 

۱۳۸۲- مقاله در مورد معماری پایدار و معرفی چند طرح در مجله معماری آبادی

 

۲۰۰۴- معرفی ساختمانهای اقامتگاه و سفارت ایران در سئول کره جنوبی – طرح سفارت ایران در سوئد – طرح ساختمانهای مرکزی وزارت نفت – طرح تئاتر تجربی تهران در مجله معماری Space(ویژه نامه کارهای من تویو ایتو)

 

۱۳۸۳- معرفی ساختمان اداری فرشته و طرح تئاتر تجربی تهران و مرکز خرید در مجله معمار

 

۱۳۸۳- مقاله در مرد معماری ضد معماری – معرفی چند طرح – طرح تئاتر تجربی تهران و نقد ساختمان سفارت و اقامتگاه در کره جنوبی در مجله معماری و ساختمان

 

۱۳۸۴- مقاله در مورد نمایشگاههای بین المللی و طراحی فضای داخلی در مجله معماری ساختمان

 

۱۳۸۴- مقاله در مورد پایداری اجتماعی فرهنگی و معرفی ساختمان مرکز بین المللی اصفهان – طرح مرکز تجاری و فرهنگی کرمان – دزفول – سفارت ایران در کره جنوبی و یادمان شهدای دفاع مقدس در مجله فرهنگ و معماری

 

۱۳۸۵- مقاله شهر- خانه پایدار شهر – خانه آئینی در مجله صفه

 

۱۳۸۵- معرفی کارهای فرهاد احمدی در چهار چوب حریان معماری معاصر ایران در مجله آبادی

 

۱۳۸۶- معرفی کارهای برگزیده فرهاد احمدی در اولین همایش معماری و طراحی شهری که مقام اول و لوح زرین دریافت کرد

 

در مجله معماری و ساختمان

 

۱۳۸۲-۱۳۸۵-۱۳۸۶- درباره مرکز فرهنگی دزفول روزنامه همشهری درباره مرکز فرهنگی اصفهان روزنامه اعتماد درباره سفارت ایران در کره جنوبی روزنامه اعتماد

 

مسابقات :

 

۱۳۷۴- مسابقه محدود کتابخانه ملی ایران – تهران مابین پنج مشاور منتخب (ظاهرا مقام سوم ) اعلام نشده

 

(اولین مسابقه بین المللی قبل از انقلاب)

 

۱۳۷۵- مسابق محدود مرکز کتب خطی و تصویری در پاکستان مابین سه مشاور مقام اول

 

۱۳۷۶- مسابقه محدود مرکز مدیریت صنعتی در کرج مابین نه مشاور

 

(به دلایل نامعلوم مقام آخر)(به تائید جامعه حرفه ای بهترین طرحی که اینجانب ارائه داده ام)

 

۱۳۷۹- مسابقه محدود مجموعه مسکونی نمایندگان مجلس در تهران مابین سه مشاور مقام اول

 

۱۳۸۱- مسابقه محدود مجموعه ساختمانهای اداری وزارت نفت تهران ما بین هشت مشاور جز چهار طرح منتخب اول

 

پر اهمیت ترین طرح پس از انقلاب و اولین مسابقه بین المللی با همکاری گروه Battle Maccarty از انگلیس که در سازمان ارزیابی ساختمانهای پایدار در لندن (breame) درجه Excellent دریافت نمود

 

طرحهای بین المللی :

 

۱۹۸۵- غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی Expo 85 در تسکوبا ژاپن به همراهی دفتر فنی دانشگاه شهید بهشتی

 

۱۹۹۰- غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی در دبی امارات

 

۱۹۹۱- غرفه ایران در نمایشگاه سن آنجل در مکزیکو سیتی مکزیک

 

۱۹۹۲- غرفه های جهانگردی در نمایگاههای Itb در میلان ایتالیا و برلین آلمان

 

۱۹۹۲- طرح اولیه برای بازسازی Maison De L Iran در پاریس فرانسه

 

۱۹۹۳- غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی Expo 93 در ته جان کره جنوبی

 

۱۹۹۹- ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در سئول کره جنوبی

 

۲۰۰۰- ساختمان سفارت ایران در سئول کاندید جایزه آقاخان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی ۱۳۸۶

 

۲۰۰۱- طرح سفارت ایران در استکهلم سوئد

 

طرحهای داخلی :

 

۱۳۶۵- ساختمان مرکزی فرهنگی دزفول کاندید جایزه آقاخان طرح منتخب برای Bianual Roros 1998 در نروژ و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی ۱۳۸۶

 

۱۳۶۶- ساختمان مرکز فرهنگی تبریز

 

۱۳۶۷- ساختمان مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان کاندید جایزه آقا خان طرح منتخب مهندسین اصفهان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی ۱۳۸۶

 

۱۳۶۸- پارک باغلار باغی تبریز

 

۱۳۶۸- طرح مرمت و توسعه و باغ الگلی تبریز

 

۱۳۶۹- طرح باغ شهید قاضی تبریز

 

۱۳۶۹- طرح مرکز خرید جای کنار تبریز

 

۱۳۷۰- طرح تالار شهرداری و مجموعه خدمات شهری تبریز

 

۱۳۷۱- طرح مرکز تجارت و مرکزفرهنگی کرمان

 

۱۳۷۲- طرح مرکز سرگرمی ها و خانه جوان تهران

 

۱۳۷۴- شهرکتاب شعبه مرکزی بازسازی و طراحی داخلی تهران

 

۱۳۷۵- ساختمان شهر کتاب شعبه میدان آرژانتین تهران

 

۱۳۷۶- ساختمان اداری فرشته تهران

 

۱۳۷۸- طرح مجموعه مسکونی رودکی شمیران تهران

 

۱۳۸۲- طرح تئاتر تجربی و مرکز خرید صبا تهران

 

۱۳۸۳- طرح یادمان شهدای دفاع مقدس قصر فیروزه تهران

 

۱۳۸۵- خانه مسکونی و دفتر کار الهیه تهران

 

۱۳۸۶- بازطراحی میدان نقش جهان

 

۱۳۸۶- طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمانهای دانشکده های مربوطه اصفهان

 

 

Frank Loyd Wright

فرانک لویدرایت،مرید«لویی سولیوان»استادمکتب شیکاگو؛

اولین معمار نام آور امریکایی است که مدرسه هنرهای زیبای پاریس را نگذارنده است.

 

به عنوان اولین نفر درایالات متحده،او معماری را کاملاًاز تقلید گذشته والتقاطی گری هارهایی بخشیده وسبکی،بی هیچ گفت و گویی،امریکایی،چون سبک نویسندگان موردعلاقه اش « والت ویتمن» و «مل ویل» را پایه نهاده است.از ۱۹۱۱ نفوذ او از اقیانوس اطلس می گذرد، حیطه ای جهانی می یابد، ولی به شیوه ای دیگر و بستری پنهانی تر از نفوذ معماران خردگرای اروپایی.« رایت » نیز چون اینان، یکی از  پیشگامان معماری نوست. ولی گذشتن از سنت برای او شکلی دیگر دارد . بهترین شاهد بر این، مفهوم او از « نقشه آزاد» است این مفهوم نه به یکسانی و بی تفاوتی  فضای داخلی ، بلکه کاملاً بعکس به خصوصیت بخشیدن به این فضا ختم می شود مفهوم «فضای اندامواره» ای الهام، بخش همه آثار « رایت» است. این اندامواره بودن فضای  درونی ، اهمیت دیوارهای و سطوح کامل ، نقش مصالح خام  طبیعی ، امتناع از همۀ گونه شناسی ها و قبول تنوعی  فراوان و سرانجام ریشه گیری (بنا) در دوره نمای پیرامونی ، عناصری اند که می توانند آثاری متعدد را خصوصیت بخشند  که در خانه های خصوصی درخشیده است («اواک پارک» در ۱۸۹۵،« روبی هاوس»در۱۹۰۹،«میدوی گاردنز» در ۱۹۱۴،«مینیاتور» در ۱۹۲۳،« فالینگ واتر» در ۱۹۳۶، « تالی سن و ست» در ۱۹۳۸) ولی این عناصر به هیچ وجه [ در حد خانه] محدود نشده است( هتل امپریال توکیو در ۱۹۱۶، کارخانه های جانسون ۱۹۳۶ و ۱۹۴۴ ، موزه گوگنهایم نیویورک ۱۹۵۸)این معماری  – به گونه ای منطقی،  در ارتباط با نظریه ای در مورد استقرارانسانی قرار می گیرد که به نوعی « ضد-شهرسازی» است ، ریشه های این نظریه در سنت تفکر امریکایی  [ نسبت به شهرسازی]  نهفته است که به وسیله «جفرسون»و «امرسون» فتح باب شده است : این انگاره تمثیلی « گسترده شهری»  است که « رایت»  در سه کتاب پیاپی آن را توسعه بخشیده و در ۱۹۳۴ به وسیله نمونه ای غول آسا آن را به تصویر کشیده است .« فرانک لویدرایت» کتاب های متعددی منتشر کرده است که بیش از آنکه بیانگر یک «دکترین» باشند، نشانگر  نوعی رفتار و نوعی سرشت هستند . نوشته های همیشه شاعرانه و شخصی او ، گهگاه در ابهام و یا به سخنی درست تر در گفتاری  بی هیچ نظم منطقی در می غلتند.

شهر پهندشتی

فرانک  لویدرایت (۱۹۵۸-۱۹۳۴)

تصور شهر پهندشتی از یک طرح جامع از پیش  ساخته و پرداخته نشئت نگرفته، بلکه هدف آن بیان اصول استقرار بناهای شهر است . بنابراین رایت نقشه  ای از تمام شهر ترسیم نکرد، بلکه فقط بخش ویژه ای را ارائه داد که توضیحات  مربوط به آن در همان زمان یادآور « اصول معماری ارکانیگ» وی بود: » همۀ شکلها به تمامی  باید از نظر رابطه با محل استقرار، مصالح ساختمانی ، روند ساخت و اهدافشان همگام با طبیعت باشند… ترکیبات و سیمای معماری باید متاثر از مشخصات و وضعیت توپوگرافی منطقه باشد.» طرح این خش نمونه، متکی بر یک شبکۀ شطرنجی  متشکل از خیابانهای تفکیک  شده و یک نظام مستطیل شکل در مورد سطوح تفکیکی است . شهر پهندشتی  بازتاب دهندۀ روش خاص تقسیم زمین در ایالات متحدۀ آمریکاست. این نقشه برای هر نفر حداقل یک جریب زمین را اختصاص می دهد . به علاوه مجموع زمینهای انتخاب شده برای خانه های تک واحدی به مراتب بیشتر از زمینهای انتخابی برای مجموع مقاصد  دیگر است . از لابه لای خانه های کوچک ، ساختمانهایی با اشکال گوناگون برخاسته اند . به ویژه تاسیسات  صنعتی که در طول خیابانی استقرار یافته اند  که حد غربی شهر را در بر می گیرد یک مرکز تجاری در کنار یک خیابان مورب و مجموعه ای از مدارس در مرکز ، یک محل نمایش بزرگ  یک مرکز شهری روی دریاچه و غیره .مرکز شهری در ناحیۀ وسیعی گسترده شده و شامل یک ساختمان اداری ۵۰ طبقه، یک پارک زمینهای ورزشی ، یک باغ وحش، آکواریوم و غیره است در سواحل نهری که از دریاچۀ سد سرچشمه می گیرد دو بنای چندین طبقه قرار گرفته که شامل اداره ها و آپارتمان ها است. ساختمانهای بلند دارای فضاهای وسیعی هستند و تمامی ساختمانها توسط فضای سبز احاطه شده اند.

شهر زنده (پرتحرک)

فرانک  لویدرایت(۱۹۸۵)

درسال ۱۹۳۲ رایت شهر مفقود را منتشر کرد در این کتاب که نیاز برای تفکیک بطور مفصل شرح داده شده بود . ضرورت از بین بردن آلودگی و شلوغی شهرها و حرکت به سمت اطراف شهر و چشم اندازهای چمنزارها احساس می شد . با درک مقادیر عظیمی از سرتا سرزمین های  موجود وی راه حل آرمانی را متصور شد بنام « شهر پهن دشتی» او دو سال بود مدل یک میدان ۱۲ فوتی به شکل شهر پهن دشتی که به آن سفر کرده بود آماده کرد.در سال ۱۹۴۵ شهر مفقود را اصلاح کرد و دوباره آنرا(زمانی که تساوی اجتماعی برقرار شد ) نامگذاری کرد که توسط عکس هایی از مدل های کمکی مربوط به آن به تصویر کشیده شده است  ایمان راسخ وی  در مورد محیط ناسالم شهرها مرکز او را رها نکرد  در اوائل سال ۱۹۳۱ او نوشت : شهر یک پیروزی طبیعی روحیه جمعی بر بشر  است و بنابراین یک نیاز مادی از دروان طفولیت نسل ها بحساب می آید.اغتقاد من بر اینست که شهر آنگونه که امروز می شناسیم رو به نابودی است ما شاهد رشد سریع احلال و نابودی هستیم در سال ۱۹۵۸  وی نظری را در مورد  شهرهای پهن دشتی تغییر داده و دوباره مقاله ای را در کتاب به شهر زنده اصلاح کرد.شاگرد وی چندین دور نما از شهر فرضی را به تصویر کشید و بصورت چشم انداز تپه ای با شیب ملایم متصور شده است چمنزار زیبا ، دریاچه ورودخانه  در شهر آمده Taxi copter( تاکسی هوایی) و Atomic Barges  (قایق اتمی) انتقال فوق مدرن را ایجاد کرده سات در حالیکه در بین چشم اندزاهای طبیعی و ساختمانهایی که خودش طراحی کرده بود ، هر دو نوع ساخته شده و ناکامل چشم می خورد . در واقع رایت راه حلی را برای داشتن یک شهر سالم، انسانی و زیبات ارائه داده است.



آشنایی با باغ ائل‌گلی (شاه گلی)

 

 

باغ ائل گلی (شاه گلی) درون بافت شهری و در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرقی تبریز در استان آذربایجان شرقی با ابعاد ۲۶۳ *۴۰/۳۵۵ متر مربع واقع شده است.

Tabriz_El_Goli_Palace

شاه گولی به معنی «استخر شاه» ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می‎باشد. احداث بنای اولیه این آبگیر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎دهند.

شاهزاده قهرمان میرزا، پسر هشتم نایب‎السلطنه عباس میرزا، هنگام فرمانروایی در تبریز، به تعمیر این استخر همت گماشت، عمارت ۲ طبقه زیبایی در وسط آن بنا کرد، از وسط ساحل شرقی استخر تا محل عمارت خیابانی تعبیه نمود و کوه بلندی را که در جانب شرقی استخر قرار داشت به صورت سکوها و پله‎های عریض مرتبی درآورد و در چند جای آنها به فاصله معیّن جویها و آبشارهایی ایجاد کرد و در نظر داشت که این بنا را کاخ ییلاقی خود قرار دهد، اما هنوز کار تزیین بنا اتمام نیافته، درگذشت و فرزندانش این حادثه را به فال بد گرفتند، عمارت متروک ماند و از آن تاریخ به بعد، فقط استخر شاه برای ذخیره کردن آب جهت آبیاری مزارع و باغهای شهر در تابستانها مورد استفاده قرار گرفت.

image002

در بهار سال ۱۳۰۹ هـ . ش که هنوز استخر و طبقه پایین عمارت آن باقی بود از طرف شهرداری تبریز تعمیر گردید و از اواخر اردیبهشت ماه به صورت گردشگاه عمومی شهر در آمد. عمارت یک طبقه در فروردین ماه ۱۳۴۶ به علت کثرت رطوبت و فرسودگی بنا تخریب شد و در سال ۱۳۴۹ هـ . ش بنای عمارت دو طبقه با همان طرح قبلی آغاز گردید.

image003

اندازه فعلی استخر در مرمت سالهای ۱۳۶۷ بعلت احداث فضای گلکاری در حاشیه آن قدری کوچکتر شده است. کف استخر روی زمین طبیعی قرار داشته و از هیچ مصالحی برای پوشاندن آن استفاده نشده است، عمق استخر از سه متر در گوشه شرقی تا نه متر در کنار دهنه متفاوت است.

image004

مخزن آب، مثل باغ تخت شیراز از چشمه‌ای تامین می‎گرددکه از سنگی بالای مرتفع ترین سکو می‎جوشد. آب مخزن را پنج نهر تشکیل می‎دهد که در هر سکویی، یک آبشار ایجاد می‎شود و هر سکو یا پلکان، دارای یک ردیف درخت تبریزی در کنار دیوار عقب آن و یک ردیف درخت بید در کنار نهرهای آن است.

 

این باغ در ۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر بهشهر واقع در استان مازندران در میان جنگلهای کوه جهان مورا، در پیرامون دریاچه‌‌ طبیعی به دستور شاه عباس اول به صورت پلکانی و مطبق در ۳ سطح احداث شد

مجموعه مذکور در قسمت جنوب به روستای فرادست ییلاقی هزار جریب، در قسمت شرقی به جاده روستاهای پاسند – هزار جریب، در غرب به اراضی کشاورزی و در قسمت شمال به روستای علی تپه محدود می‌گردد.

راه دسترسی به مجموعه مذکور از طریق جاده آسفالته‌ای است که از جاده اصلی بهشهر – گرگان منشعب شده و بعد از عبور از روستای التپه به محوطه مذکور منتهی می‌گردد.

image002

مجموعه مذکور شامل سد، بنای مرکز مخزن سد، حمام، باغ، محوطه گلباغ (ایستگاه توزیع آب)، محور آبرسانی به طول ۶۰۰ متر، دو برج آجری به فاصله ۱۸۶ متری از باغ و همچنین با فاصله ۱۵۶ متری از یکدیگر می‎باشد که احتمالاً به سال ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۱ هـ . ق احداث گردیده است،

image003

واحد صنعتی (آسیاب آبی)، محل احتمالی کاخ پادشاهان صفوی و مراکز پخت سفال و آجر و همچنین واحدهای مسکونی بخش خدمه، جاده‌های سنگ‌فرش ورودی به مجموعه و جاده‌های سنگفرش از محل باغ به کاخ و از محل باغ به محل آسیاب می‌باشد.

 

image004

image005

 

دریاچه این مجموعه با وسعتی بالغ بر ۱۰ هکتار با عمارتی در مرکز آن، که در زمان آبگیری دریاچه عمارت با ارتفاعی بالغ بر ۱۸ متر به زیر آب می‎رود و فقط سقف آن همراه با درختچه‌هایی نمایان است.

 

اسکیس و راندو آقای سیاوش صفری در جلسه هفتم کلاس استاد آذری

نقاط قوت

-محیط پیرامون (پوشش گیاهی) طوری طراحی شده است که معماری بنا خودش را نشان می دهد.
-آسمان کار با نسبت مناسب کار شده و ایجاد حرکت در کار کرده است.
-رنگ شیشه ها جدا شده از کار
-گذاشتن فیگور فضا سازی می کند و حس زندگی می دهد
-رنگ ها کاملا هوشمندانه استفاده شده است و استفاده به موقع از سایه در راندو
-هارمونی رنگ ها کاملا هوشمندانه است و در این کار از ماژیک خیس استفاده شده است
-ترکیب رنگ آسمان و شیشه ، رنگ آب را تشکیل داده است
-رنگ آسمان به تدریج وارد آب شده است .
-استفاده از مصالح به جا و راندو آن
-ایجاد تضاد به وسیله سایه و تیرگی و روشنایی خوب

نقاط ضعف

-نداشتن فضای مناسب برای ایجاد کادر در کار
-پر شدن صفحه توسط رنگ ها ، همیشه کار اسکیس باید کادر خالی داشته باشد.

 

 

AA

 

اسکیس و راندو خانم الهه جباری

نقاط قوت

-به خاطر گذاشتن کادر مناسب بنا خودشو به خوبی نشان می دهد.
-ارزش های خطی و سایه روشن و رنگ های مناسب به کار رفته است.
-با استفاده از ماژیک تر ، ترکیب بندی خوب و طیف ایجاد کرده است
-آب بدون داشتن رنگ در آسمان حرکت ایجاد کرده است.
-از لحاظ روانشناسی تاثیر آب و آبی بیشتر شده است ( رنگ های به کا ررفته : ۷۶ تاچ-۳۴۰-۳۳۹ کیوکالر)

نقاط ضعف

ایراد در پرسپکتیو در قسمت شبکه ای کار

 

 

 

BB

 

 

 

 

 

 

اسکیس و راندو خانم الهه جباری در جلسه هفتم کلاس استاد آرتور

 

نقاط قوت

داشتن خط و خطوط هدفدار در کف

داشتن رفلکس آسمان در شیشه ها ( استفاده از رنگ های ۷۵تاچ-۳۴۰کیوکالر-۳۰۲کیوکالر)

استفاده از یک رنگ دربنا برای ایجاد تضاد (۷۸۴کیوکالر)

نقاط ضعف

آسمان خیلی سنگین و پر کار شده است. معماری بنا مهم تر است.

 

 

 

 

 

CC

 

 

 

 

اسکیس و راندو خانم الهه جباری در جلسه هفتم کلاس استاد آرتور امید آذری

نقاط قوت
داشتن خط و خطوط هدفدار در کف
داشتن رفلکس آسمان در شیشه ها ( استفاده از رنگ های ۷۵تاچ-۳۴۰کیوکالر-۳۰۲کیوکالر)
استفاده از یک رنگ دربنا برای ایجاد تضاد (۷۸۴کیوکالر)

نقاط ضعف
آسمان خیلی سنگین و پر کار شده است. معماری بنا مهم تر است

 

 

 

 

 

DD

شهر کاشان در حاشیه کویر در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شهر تهران و ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم در استان اصفهان واقع است.

ناحیه‌ای که باغ فین در آن قرار گرفته‌است، به نام فین کوچک معروف بوده و موقعیت آن در جنوب غربی شهر کاشان می‌باشد. باغ تاریخی فین در منتهی‎الیه جنوب شرقی جاده فین (خیابان امیرکبیر) در شهر کاشان و در مجاورت مظهر چشمه تاریخی سلیمان قرار گرفته‌است.

باغشاه فین از گونه باغ قلعه‌های ایرانی است که به دلایل خاص خود بدین گونه و با چنین نظمی شکل گرفته‌است. چشمه سلیمانیه در جنوب باغ فین قرار گرفته است،آب آن زلال و دارای املاح زیادی است.

 

image003

آب چشمه فین به واسطه کیفیت‌های خاص خود مانند صافی و پاکی و روشنایی کم نظیر وهمچنین کیفیت ثابت وتغییر ناپذیرش همواره مشهور و ضرب المثل بوده است. این چشمه از بن صخره‌ایی به نام کوه دندانه و شکاف تخته سنگهای معدن گچ و آهک در شش کیلومتری غرب کاشان از زمین می‎جوشد.

نظام کاشت باغ فین شامل درختان مثمر، از جمله انجیر، توت، انار، بید، بید مشک، به، گوجه سبز، گلابی و زردآلو و همچنین گونه‎های تزیینی همچون سنجد زینتی می‌شد. بخش دیگری از گیاهان باغ را گل‎ها و گیاهان تزیینی تشکیل می‎دادند.

image005

 

عمده‎ترین بخش از گیاهان که در شکل بخشیدن به نظام گیاهان در باغ تأثیر به سزایی دارد مرتبط با درختان سایه‎گستر باغ است که عمده آن را درختان سرو تشکیل می‎دهند.

image004

 

همچنین درختانی همچون چنار و سپیدار و بید نیز در این بخش به چشم می‎خورد.

 

تعداد درختان نظام‎ساز باغ: شامل ۵۷۹ اصله درخت سرو، ۱۱ اصله درخت چنار و ۲ اصله درخت سپیدار است.

 

1325252625_400

 

باغ چهلستون درون بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهار باغ پایین و شمال خیابان سپه و شرق میدان نقش جهان در استان اصفهان واقع شده است.

باغ در بستر شهری و در میان سایر باغ‌ها شکل گرفته و به گونه‌ای استقرار یافته که امکان دسترسی به آن از سایر باغ‌ها میسر بوده است. مجموعه‌ای از این باغها که در امتداد چهارباغ شکل گرفته بودند یکی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شکل می‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است که حلقه پیوند دهنده این شالوده و شالوده دیگری شهری یعنی مجموعه نقش جهان بوده است.

این باغ با ابعاد ۲۷۵*۲۲۵ متر که طول آن در جهت شرق ـ غربی است و با وسعتی در حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع، به شماره ۱۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ چهلستون را با شکل فعلی شاه‌عباس کبیر طرح انداخته و در وسط آن عمارتی به شکل کلاه فرنگی (ابعاد کاخ ۳۶*۵۷ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر) با اطاق‌های کوچک در اطراف آن احداث کرده است که با شروع سلطنت شاه‌عباس دوم عمارت مزبور توسعه داده شد و تالارها و ایوانهایی بر آن افزودند.

هر یک از ستونهای تالار از یک تنه درخت چنار ساخته شده و روی آن قشر نازکی از تخته رنگ شده وجود دارد که سابقا با آیینه و شیشه‌های رنگین پوشش شده بوده است. تمام دیوارها از آیینه‌های قدی و شیشه‌های رنگی و نقاشیهای زیبا تزیین شده و همه درها و پنجره‌ها از نوع منبت و خاتم بوده است. استخر مقابل عمارت به طول ۱۱۰ متر و عرض ۱۶ متر اکنون هم طراوت و زیبایی خاصی به این کاخ می‌دهد و جهش آب در حوض میان تالار از دهان چهار شیری که در چهار گوشه حوض قرار دارند و فواره‎های سنگی مسیر جوی کوچک اطراف کاخ، صفای مخصوصی به این قصر باشکوه داده است.

 

چهار قطعه پایه ستونهایی که به صورت مجسمه‎های شیر و انسان در چهار گوشه استخر در حال حاضر مشاهده می‎شود و دو تخته سنگ حجاری شده به شکل چهار شیر در ورودی این عمارت قرار دارد که متعلق به این کاخ نیست و تنها آثار بر جای مانده یکی از قصرهای زمان صفویه به نام سرپوشیده و قصر دیگری به نام آیینه خانه است که در اواخر دوره قاجار از بین رفته‎اند.

منبع آبی آبیاری باغ در گذشته عبارت بود از آب جریان یافته در مادی، که شاخه‎ای از نهر فدین است و پس از آبیاری باغ از شمال خیابان سپه به میدان نقش جهان وارد می شده است.

منبع آب باغ در حال حاضر یک حلقه چاه عمیق است که تنها منبع آبیاری باغ می‎باشد. سیستم آبیاری باغ در حال حاضر به صورت دستی و با استفاده از شلنگها و به صورت غرقابی است.

در حال حاضر پوشش گیاهی باغ عبارتند از: ۱۶۲۵ اصله کاج ایرانی، ۲۹۲ اصله نارون، ۷۵ اصله افرای سیاه،۶۱ اصله چنار، ۲۵ اصله عرعر و تعداد معدودی درختان توت، سرو، تبریزی،زالزالک،برگ بو، ابریشم، انجیر، اقاقیا در باغچه های طرفین استخر بوته های رز و در باغچه های اطراف عمارت گلهای فصلی که شامل: بنفشه، مینا، شب بو و …کاشته شده است که در گوشه جنوبی باغ در گلخانه پرورش داده می‎شوند.

 

 

شهر اشرف‎البلاد را شاه عباس اول در سال ۱۰۲۱ هـ . ق (۱۶۱۲ م)، در کنار سواحل دریای خزر در دامنه رشته کوه‎های البرز احداث کرد.

مجموعه باغهای اشرف از ۶ باغ متصل به یکدیگر که با دیواره‎های سنگی از هم جدا می‌شدند، احداث شده است.

این باغها شامل باغ و عمارت چهل‌ستون، باغ چشمه و باغ تپه در جنوب شرقی چهل ستون، باغهای خلوت، باغ شمال و باغ صاحب‎الزمان در غرب چهلستون (که در حال حاضر از آن باغها اثری دیده نمی‎شود) است.

image002

image003

هر یک از این باغها محل اقامت زمستانی شاه عباس اول و هر کدام دارای عملکرد خاصی مانند: حرم‎سرا، تشریفات، تفریح، شکارگاه و… بود.

image004

image005

همچنین علاوه بر این باغها ۲ باغ دیگر در دوره صفویه ساخته شد: باغ صفی‎آباد که در آن رصدخانه وجود داشت و استخر عباس‎آباد که برای شکار مورد استفاده قرار می‎گرفت.

 

آغاز ثبت نام دوره جدید Revit باحضور استاد سجاد زمانی …شروع دوره از تاریخ ۶ مهرماه…روزهای پنج شنبه..جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۵۱۶۰۶۷ الی ۸ و ۰۹۱۹۱۰۰۸۲۲۷ تماس حاصل فرمایید 🙂

 

 

از مشهور ترین و قدرتمند ترین نرم افزارهای تخصصی معماری می توان به Revit Architecture اشاره کرد . این برنامه جزو دسته برنامه های BIM می باشد به معنای Building Information Modeling یعنی مدلسازی بر اساس اطلاعات واقعی ساختمان و بوجود آوردن یک ساختمان مجازی با استفاده از عناصر اصلی یک بنا مانند ، دیوار ، درب ، پنجره ، سقف مسطح و شیبدار ، پله و .. .

403837_2936270680335_1068144506_3039822_329790267_n

مدل سازی ساختمان با این روش مزایای بسیاری دارد بطور مثال در پلان خط ترسیم نمی کنیم بلکه دیوار می کشیم که مصالح ، ضخامت ، ارتفاع و هاشور آن مشخص است و جالب اینکه پس از ترسیم دیوار نیازی به باز کردن جای در و پنجره ، در دیوار نیست و با یک کلیک می توان در و پنجره ای را که اندازه ، مصالح و OKB آن را تعریف کرده ایم در دیوار قرار دهیم . برای جا به جایی یا تغییرات فرم درب و پنجره فقط کافی است در پالت مربوط به مشخصات ، پارامترهای آن را تغییر دهیم که تغییرات بلافاصله در مدل ما اعمال شود و نیازی به اصلاح هاشور و Stretch و… ندارد ، این قاعده در مورد تمام عناصر ساختمان صادق است ، جالب و جذاب اینکه با ترسیم پلان ، مدل سه بعدی نیز ، همزمان در حال شکل گیری است و می توانیم view های مختلف از ساختمان داشته باشیم جالب تر آنکه صرفاً با ترسیم خط برش در قسمت های مختلف پلان می توان مقاطع را از Rrvit دریافت کنیم . با فرمان های دیگر می توان نماهای پروژه را نیز در جهت های مختلف داشته باشیم . نتیجه اینکه با تغییر در پلان همزمان تمام برش ها ، نماها ، مدل ۳D و… هم اصلاح می شود که این باعث می شود خطای ما را پس از اصلاحات به صفر برساند به این معنی که ویرایشی در یکی از نقشه ها از قلم نیافتد و این ویژگی مهمی در ویرایش آلبوم های فاز ۲ می باشد ، که گاهی تا هفته ها نسبت به روش های ترسیم سنتی ما را جلو می اندازد . از امکانات منحصر به فرد این برنامه تشخیص طبقات و تخصیص دادن فضاهای مرتبط به هر طبقه می باشد ، بدین معنی که می توان پس از ترسیم پلان هر طبقه در فضای مختص به خود از Revit بخواهیم که بطور فرض سه بعدی طبقات دوم و سوم را به ما نشان دهد یا برش منحصراً از طبقات دوم تا چهارم باشد .
دلایل استفاده زیاد از این نرم افزار :
سادگی و سرعت یادگیری آن
افزایش سرعت و دقت ترسیم و همچنین تغییر نقشه ها
ترسیم همزمان ۳بعدی و ۲ بعدی نقشه های ساختمان
تبدیل سریع نقشه های فاز ۱ به نقشه های فاز ۲
ارتباط همزمان نقشه های معماری با نقشه های سازه و تاسیسات و اعمال همزمان تغییرات بین این نقشه ها
حذف خطاهای انطباق نماها و پلانها و مقاطع
امکان انجام مطالعات اقلیمی(نور و سایه) بر روی ساختمان
امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان
محاسبه متره ساختمان و تغیییر سریع آن در صورت تغییر نقشه ها
قابلیت ارتباطی با نرم افزار Autocad , 3Dmax(ورودی و خروجی
امکان طراحی حجمی و تبدیل آن به نقشه های اجرایی
و بسیاری امکانات دیگر که مسلما در زمان استفاده از نرم افزار شما را ترغیب می کند که دیگر از نرم افزار Autocad برای ترسیم استفاده نکنید .

کلاس revit  در خانه هنر و معمار ایران توسط مهندس سجاد زمانی تدریس می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۵۱۶۰۶۷ خانه هنر ومعمار ایران تماس بگیرید.

 

 

3D View 5

 

 

 

555548_3424452444574_1394974605_n

 

نرم افزارهای Rhino نرم افزار بسیار پرقدرت برای طراحی صنعتی هستند که قابلیت های آنها در زمینه طراحی، برای عده زیادی از طراحان ناشناخته مانده است.
Rhino یک نرم افزار پر قدرت مدل سازی سطوح Surface Modeling است. این نرم افزار از قابلیت مدل سازی به روش NURBS بهره می برد که باعث می شود فایل های خروجی آن نسبت به سایر نرم افزارهای مدل سازی بسیار کم حجم تر باشند. طراحانی که به سرعت مدل سازی با این نرم افزار عادت کرده اند، برای پروژه های سریع هیچ نرم افزاری را به Rhino ترجیح نمی دهند.

نرم افزار rhino  در خانه هنر ومعمار ایران توسط دکتر بهرنگ اقبالی تدریس می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۵۱۶۰۶۷-۰۲۱ تماس بگیرید.

837

راینو(Rhinoceros) در سال ۱۹۸۰ توسط برادران مک نیل(Mcneel) در سیاتل آمریکا متولد شد ودر آن از سیستم نربز(Non-uniform rational B-spline) استفاده شد که در واقع یک سیستم ریاضی برای محاسبه و ارائه منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری است. سابقه نربز به سال ۱۹۵۰ میلادی بر می گردد که با توجه به نیاز در صنایع کشتی سازی و اتومبیل به وجود آمد. از کسانی که در توسعه و پیشرفت این سیستم نقش اساسی داشتند می توان به دو فرانسوی به نامهای Pierre Bézier که در شرکت Renault و Paul de Casteljau که در شرکت Citroën مشغول به کار بودند، اشاره کرد. این سیستم ابتدا در صنعت خودرو و در نرم افزارهای مخصوص آن و سپس در زمینه ها ی دیگر گرافیک کامپیوتری وارد شد. اصول ساخت سطوح در راینو بر ساخت منحنی ها استوار است. برای مدلینگ در محیط راینو ابتدا شبکه ای از منحنی ها در فضا ایجاد شده و سپس تبدیل به سطح می شوند. راینو۵ جدیدترین نسخه راینو است که به تازگی به بازار آمده است.
راینو دارای پلاگین های متعددی در زمینه های مختلف است. پلاگین ها نرم افزار های کوچک تری نسبت به نرم افزار اصلی هستند است که به نرم افزار اصلی اضافه شده و فرمان ها و ابزارهای جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. معمولا پلاگین ها در زمینه های تخصصی نوشته می شوند. به طور مثال در مورد راینو، برای آنالیز،رندر و…

 

8977_EDTC-LA_Render_Int-02_web

میانگین قیمت خریدو فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده ازطریق بنگاه های معاملات ملکی درنیمه دوم سال ۹۰ در کشور ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال بوده که نسبت به نیمه اول همان سال ۳۵٫۲ درصدافزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ازآن ۴۳٫۲ درصدکاهش داشته است.

e23

براساس نتایج طرح جمع آوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور نیمه دوم سال ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است،بخشی از کاهش قیمت نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل تنزل سهم معاملات در شهرهای بزرگ به ویژه شهر تهران نسبت به شهرهای کوچک بوده است.

در میان استان های کشور، بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده ۱۱ میلیون و ۸۲ هزار ریال در استان تهران و پایین ترین آن ۵۸۷ هزار ریال در استان بوشهر بوده است.

همچنین پایین ترین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی، مربوط به استان کرمان با ۳۸ هزار ریال و بالاترین میزان آن در استان تهران با ۹۹ میلیون و ۷۴۶ هزار ریال به دست آمده است.

**متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی

میانگین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۰میلیون و ۴۰۶ هزار ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۰، ۲۰ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۹٫۵درصد افزایش داشته است.

مقایسه میانگین قیمت در میان استان های کشور نشان می دهد که بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ۲۰ میلیون و ۳۱۷ هزار ریال در استان تهران و کمترین آن ۲میلیون و ۲۰۴ هزار ریال در استان بوشهر بوده است.

از سوی دیگر، پایین ترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان بوشهر با ۸۰ هزار ریال و بالاترین قیمت آن متعلق به استان تهران با ۱۲۶ میلیون ریال بوده است.

**متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی

میانگین اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه های معاملات ملکی ۵۳هزار و ۲۲۵ ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۰، ۲۷٫۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۵۸٫۹ درصد افزایش داشته است.

قسمتی از افزایش قیمت نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش سهم معاملات در شهرهای بزرگ به ویژه شهر تهران نسبت به شهرهای کوچک است.

در میان استان های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه برای هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ۱۰۲هزار و ۳۱۶ ریال در استان تهران و کمترین آن ۱۲هزار و ۶ ریال ریال در استان خراسان جنوبی بوده است.

همچنین، کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی این دوره مربوط به استان خراسان جنوبی با یک هزار و ۵۵۵ ریال و بیشترین آن مربوط به استان تهران با ۵۰۳ هزار و ۷۵۰ ریال بوده است.

e22محققان کشور موفق به تولید آزمایشگاهی کامپوزیت های چوب پلاستیکی جایگزین ام.دی.اف و نئوپان از ضایعات شدند که جذب آب بسیار کمتر از نمونه های ام.دی. اف است.

آرش چاوشی، مخترع این طرح در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این کامپوزیت ها از نوع کامپوزیت های پلیمریست که جانشین مناسب و ارزانی برای ام.دی.اف و نئوپان محسوب می شود.

وی افزود: مقاومت مکانیکی این کامپوزیت ها از ام.دی.اف بالاتر است و جذب آب آن ناچیز است.

دانشجوی دانشگاه گرگان خاطرنشان کرد: برخی فرآیندهای ساخت ام.دی.اف مانند جداسازی و پخت الیاف ،آسیاب کردن و مش بندی در این پلیمر وجود نداردو بنابراین زمان تولید آن بسیار کاهش می یابد.

کاهش هزینه و زمان در فرآیند ساخت، مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا از جمله مزایای استفاده از این نوع پلیمرهاست.

چاوشی اظهار داشت: این محصول از نرمه سمباده زنی ام.دی.اف تولید می شود.نرمه سمباده زنی یکی از ضایعات کارخانه های تولید ام.دی.اف است و در بیشتر موارد سوزانده می شود ،بنابراین استفاده از این ضایعات علاوه بر کاهش هزینه های تولید موجب حفظ محیط زیست می شود.

این محقق خاطرنشان کرد: استفاده از یک کامپوزیت زیست پذیر در جهت تولید ضایعات کمتر زیست محیطی گامی موثر است.

وی گفت: از چنین ترکیبابی در جهان بسیار استفاده می شود ولی از این روش برای نخستین بار در ایران استفاده می شود.

این محصول در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد.

e29

مولف: عیسی حجت

نوبت چاپ: اول

شمارگان: ۲۰۰۰

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

ناشر: علم معمار

تعداد صفحات:۲۶۳

عیسی حجت در مقدمه این کتاب می نویسد:« گرامی باد یاد معماران ایرانی که با خلاقیت خویش خاک زیر پای را گنبد بالای سر کردند و قلب خود را در معماری ایرانی به ودیعه نهادند

تا پیوسته موجب افتخار و سر بلندی ایرانیان باشد. امروز که راه ورسم آموزش معماران جوان از حضور در پای کار و نگاه به دست استاد، به شرکت در کلاس ها و کارگاه های دانشگاهی و انجام تمرین های طراحی تغییر و تبدیل یافته است، یافتن روش های نوینی برای آموزش و پرورش این معماران ضرورت دارد.

در آموزش دانشگاهی معماری شاید مهم ترین و سرنوشت ساز ترین درس ها، درس های پایه است. این درس ها بنیان گذار شخصیت معمارانه دانشجویان هستند. در این درس ها استعدادهای نهفته دانشجویان یافته و پرداخته می شود. آنچه در این کتاب آمده، گردآوری اسکیس های مفهومی کار شده در کارگاه شماره شش دانشکده معماری دانشگاه تهران، که به بهانه برگزاری همایش اسکیس در این دانشکده در بهار۱۳۹۱ انجام شده است.»

معرفی پروژه

پاویون روباز اتریش

معماران نکست انترپرایز

گرافِنِگ، اتریش

زمین های قلعه ی گرافنبرگ تقریبا ۲۵۰ سال قدمت دارد. هر دوره تاریخی رد پایی از خود در این منطقه بر جای نهاده و همین گونه گونی سبکها یکی از دلایل جذابیت پارک است. پارک و مجموعه درختهای ارزشمند آن از دو ورودی اصلی در شرق و غرب قابل دسترسی است.

پاویون، فضای آزادی که در پارک ساخته شده است در جشنواره های تابستانی به عنوان صحنه نمایش مورد استفاده قرار می گیرد. و برای گردشگران در حکم نقطه ای خواهد بود همانند کلاه فرنگی ها در باغ های تاریخی که برای استراحت در طول مسیر گردش و پیاده روی پیش بینی می شدند.

image001

پاویون روباز از نمای کناری

 

image003

پاویون در ته گودال قرار گرفته و شیب دامنه امکان تامین محل نشیمن تماشاچیان را فراهم آورده است.

 

image005

ارتباط فضایی و بصری در کل مجموعه، بین عناصر تشکیل دهنده آن در این مقاطع به خوبی دیده می شود.

 

 

image007

سایت پلان

 

image009

نما های پاویون

image011

image013

گرد همایی مردم در فضا های آزاد در اطراف پاویون در شب

برج ابری تبدیل می شود.

 

image015

سقف پاویون

معرفی پروژه

طرح مرکز نمایشهای آیینی در زمینی حدود ۶ هزار متر مربع در کنار خیابان شریعتی تهران در بخشی از زمینهای باقی مانده از باغ بزرگ قاجاری ملک در دست اجرا است.طراحی این مجموعه توسط فرهاد احمدی صورت گرفته و توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی – هنری شهرداری تهران ساخته می شود.

image001

دید پرنده از سایت مجموعه


image003


کانسپت اولیه

شیوه سازماندهی فضای سبز در لایه بیرونی پوسته با الهام از مزارع روستایی، از ترکیب کرت و جوی پدید آمده و سطوح تاشوی پوسته همچون تخلیصی انتزاعی ز توپوگرافی سطح زمین می باشد.

image005

شکل گیری فضاها با توجه به کانسپت اولیه

 

image007

مدل طراحی

 

بخشها و فضاهای موجود

۱ – بخش اول، مرکز خرید : در بخش ذوزنقه ای که بزرگترین بخش طرح و حدود ۴ هزار متر مربع است. یک فضای آزاد وجود دارد. فروشگاه ها که دارای سازه مستقل و از پروفیلهای سبک فلزی با پوشش شیشه می باشند، سیال اند و می توانند اشکال متنوعی پدید آورند.

در طرح پیشنهادی هشت کوچه شمالی – جنوبی موازی و یک کوچه شرقی – غربی، جمعا ۱۴ بلوک تجاری را در دو طبقه بوجود می آورند.

۲ –  بخش دوم، گلخانه: در بخش میانی که به شکل مثلث متساوی الساقین می باشد یک فضای گل خانه ای قرار گرفته است که ضلع بالایی آن با یک دیوار پرده ای شیشه ای از فضای انتظار تئاتر تجربی جدا می شود. این فضا مجرایی را جهت عبور، توقف و دسترسی به فضای نمایش و مرکز خرید فراهم می سازد. تئاتر روباز با الهام از نمایش روحوضی در این قسمت شفاف قرار دارد.

۳ – بخش سوم، تماشاخانه : این بخش به صورت مثلث قائم الزاویه در قسمت شمالی زمین مستقر گردیده است. سطح کف این بخش یک طبقه پایین تر از گل خانه و در سطح پارکینگ قرار گرفته. یک رامپ از دروازه ورودی به مرکز فضای انتظار ارتباط به این سطح را مقدور می سازد. همراه با پله و آسانسور.

در این فضا سرویسهای عمومی در مجورت پارکینگ، یک فروشگ کتاب در منتهی الیه تالار انتظار و در زیر گلفروشی و یک چایخانه در سطح نیم طبقه که ب صورت قایی معلق است به دیواره بتنی شمالی آویزان شده وهمچنین نششیمن گاه هایی دور تا دور فضای نمایش در ضخامت دیوارهای حائل یش بینی شده است.

یک تالار نمایش مربع شکل در میان این بخش قرار داده شده که به کلی از نور و صدای بیرون منفک می شود تا در آن با نور و صدای کنترل شده فضایی مناسب عملکرد تئاتر خلق شود.

image009

تفکیک فضا ها

 

 

image011

 

کرت های سبز و نمای روی مجموعه

image014

 

این مجموعه به کلی در زمین قرار می گیرد

image016

e7رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌ها در ایران یک سوم عمر ساختمان در کشور‌های دیگر است، گفت: بخش عمده‌ای از این تفاوت مربوط به استفاده از مصالح نامرغوب، فناوری‌ های سنتی و عدم نظارت سازمان‌ یافته است.

سید مهدی هاشمی در گفتگو با مهر با تاکید بر استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت، اظهار داشت: وجود مصالح استاندارد در ساخت و ساز باعث ایمنی بیشتر در ساخت و ساز، کاهش خطای انسانی، یکسان سازی ساخت و تعمیرات و در نهایت افزایش عمر ساختمان می شود و ساختمان را در مقابل حوادثی مانند زلزله ایمن می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به عمر مفید ساختمانها در کشور در مقایسه با شاخص‌های بین‌المللی، گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در ایران یک سوم عمر ساختمان در کشور‌های دیگر است که بخش عمده‌ای از این تفاوت مربوط به استفاده از مصالح نامرغوب، فناوری‌ های سنتی و عدم نظارت سازمان‌ یافته در این زمینه است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی یکی از مهمترین بخش‌هایی است که تاثیر مهمی در استانداردسازی ساختمان‌ها و رویه‌های ساخت و ساز در کشور دارد که با نظارت مهندسان ناظر از غیراستاندارد سازی ساخت وسازها جلوگیری می کند.

هاشمی تصریح کرد: از آنجا که ساختمان‌ها براساس مقادیر تعیین ‌شده مهندسی و جداول معین در هر منطقه طراحی و اجرا می‌شود، عدم استفاده از مصالح استاندارد در حقیقت برهم زننده محاسبات و ناکارآیی ساخت و نگهداری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه اجرای مقررات ملی ساختمان، ساخت و ساز ایمنی را فراهم می کند، بیان کرد: استفاده از مصالح استاندارد، تلفات ناشی از حوادث ساختمانی به ویژه در مرحله بهره‌ برداری از ساختمان را کاهش می دهد.

وی با اشاره به کتاب جامع هوشمند استاندارد ملی ابنیه و ساختمان، اظهار داشت: این کتاب استاندارد در حقیقت مرجع مورد نیاز مهندسان برای اطلاع‌ از شرایط روز مصالح و فن‌آوری‌های ساختمانی است که ساخت مصالح در کشور را افزایش می دهد و موجب خروج مصالح نامرغوب از بازار می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اتمام بیش از ۵۰ درصد مرمت مسجد کریمخان تبریز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تراب محمدی افزود: مرمت این مسجد از فروردین ماه سال ۹۱ آغاز شده و در حال حاضر مرمت ضلع شمالی و غربی آن به اتمام رسیده است.

e9

وی گفت: مرمت مناره و تعویض نمای سیمانی به آجری، مرمت پنجره و نمای داخلی و چهار ضلع مسجد و لایه برداری از جمله عملیات مرمتی انجام شده در مسجد کریمخان است.

محمدی با بیان اینکه این مسجد متعلق به دوره قاجاریه بوده و در بافت قدیمی خیابان شهید بهشتی تبریز واقع شده است، یادآور شد: این مسجد از یک گنبدخانه مرکزی و ۱۵ گنبد و چندین ستون و یک محراب سنگی با شکوه تشکیل شده است.

وی افزود: این مسجد بخشی از مجموعه میدان های محله ای شامل حمام، مسجد و یخچال بوده که بقایای تخریب شده آب انبار یا همان یخچال در اطراف مسجد کریمخان پیدا شده است.

وی افزود: طی تحقیقات انجام گرفته اثری از حمام این مجموعه دیده نشده که به احتمال بسیار قوی در گذشته دور به طور کلی تخریب شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به جدول مرمتی مسجد کریمخان اظهار داشت:

لایه برداری و تعویض پوشش بدنه، حذف الحاقات اضافی مسجد، و تعویض بافت های پوسیده در عملیات مرمتی این مسجد قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مسجد کریمخان در بافت تاریخی شهر، پس از اتمام عملیات مرمتی این مسجد در میان میدان قرار گرفته و زیبایی و شکوه ویژه ای به آن خواهد بخشید.

محمدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود مرمت این مسجد تا پایان سال ۹۱ به اتمام برسد، یادآور شد: مسجد کریمخان در سال ۸۳ به شماره ۱۱۱۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳