مجتمع مسکونی Habibat 67

 

مجتمع مسکونی Habibat 67

نام پروژه : Habitat67

معمار : Moshe Safdie

موقعیت بنا : Montreal-Canada

زمان ساخت : ۱۹۶۷

bill_cotter_collection_53

موشه سفدی در سال ۱۹۳۸ در شهر حیفای اسراییل متولد شد . او پس از مدتی به اتفاق خانواده به کانادا نقل مکان کرد . وی در سال ۱۹۶۱ توانست با مدرک دیپلم معماری از دانشگاه Mc Gill فارغ التحصیل شود . پس از گذراندن دوره کارآموزی درکنار لویی کان در شهر فیلادلفیا به مونترال برگشت.
در سال ۱۹۷۰ دفتر فرعی اورشلیم ( بیت المقدس ) را تاسیس کرد و در اوایل کار مشتاقانه با مشکلات مبارزه کرد تا اورشلیم را احیا کند . او مسئول ارشد قسمت ترمیم بافت قدیمی شهر، نوسازی قسمت مرکزی شهر و مدیر اجرای بهم پیوستن این دو بافت شهری بود .
در این سالها سفدی کارهای زیادی انجام داد که شامل ؛ تزیینات معماری روی قرنیس ، مرکز یادبود رابین ، Rabin Memorial موزه هولوکاست Holocaust Museum و فرودگاه بین المللی Ben Gurion که در نوع خود بی نظیر هستند .
در جریان این دوران سفدی نیز در گیر توسعه کاری در کشورهایی نظیر سنگال ، ایران ، سنگاپور و قسمت شمالی کانادا بود .
در سال ۱۹۷۸ در پی تعلیم در دانشگاههای Mc Gill & Yale & Ben Gurion سفدی محل سکونتش را جابجا کرد و مدیر دفتری در بوستون شد ، همزمان مدیر برنامه طراحی شهری را بدست گرفت و سپس با تلاش فراوان موفق به اخذ درجه پروفسوری معماری از دانشگاه هاروارد گردید .
در پی دوره ۱۰ ساله او عهده دار طراحی ۶ طرح در کانادا بود . از جمله این طرحها می توان به انستیتوی عمومی موزه تمدن کبک ، گالری ملی کانادا و کتابخانه ملی ونکوور اشاره کرد .
کارهای سفدی شامل چندین موزه ، مانند موزه هنر Telfair در ساوانا ، مرکز تربیتی در لس آنجلس ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، محل اکتشاف در ویچیتا ، تسهیلات آموزشی از قبیل الینور روزولت در دانشگاه کالیفرنیا ، ساختمانهای شهری از قبیل اسپرینگ فیلد ، خانه متحرک ، دادگاه فدرال ، مرکز هنرهای نمایشی در کانزاس سیتی می باشد .
موشه سفدی در بین کارهایش طراحی فرودگاه عظیم بین المللی تورنتو را نیز به یدک می کشد که در سطح بالایی طراحی شده است .
چهارده مجتمع اصلی در حال ساخت هستند ، شامل مجموعه یادبود خلسا ، موزه ملی مردم سیک درپنجاب هندوستان ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، موزه پیبادی که با تحسین فراوان در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد ، مرکز فرماندهی از میان یادبود لینکلن از روی مال در واشنگتون و محوطه کالج باستان شناسی در اورشلیم اسراییل از کارهای دیگر او می باشد .

 

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

Habitat 67

یک نمونه خوب از سیستم پیش ساختگی سلولی (حجمی) که مراحل ساخت ان بصورت صنعتی در کارخانه انجام گرفته . حفظ حریم خصوصی هر واحد مسکونی ،استفاده مناسب  از دید و منظر رودخانه لارنس ،توجه به جهت تابش نور خورشید ، اختصاص باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی ،دسترسی های صریح و ساده ،همه و همه سبب شده ،تا habitat 67  مونترال نمونه بسیار موفق از تجربیات پیش ساختگی در دوران معماری مدرن به شمار بیاید.

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

باید اذعان نمود که سفدی در تزریق کیفیات فضایی خانه های ویلایی حومه شهر های کانادا و استرالیا به این مجتمع مسکونی عظیم و پیش ساخته و نحوه چیدمان واحدهای مسکونی بر روی هم و استفاده از بامها به عنوان تراس های واحدهای بالایی در بسیاری از نقاط جهان توسط شیب دامنه کوهها امری طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر بوده است ،اما چگونگی دستیابی  به چنین چیدمانی  در زمین های مسطح ،معمایی بوده که تا کنون بسیاری از معماران را به آزمون و تجربه فرا خوانده است .

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

بی شک مهمترین مشکل در ساختار معماگونه ای ،حل کردن نحوه دسترسی واحدهای بالایی و همچنین نحوه چیدمان داکت های تاسیساتی است.

مجموعه شامل ۱۱ طبقه مسکونی ،یک طبقه پارکینگ در همکف و یک طبقه تاسیساتی در زیر زمین می باشد.نحوه ی دسترسی از پارکینگ تا طبقات بالایی توسط سه باکس ارتباط عموی شامل آسانسورو پله است که سه راهرو اصلی روباز در طبقات همکف ،ششم و دهم از آن ها خارج میشوند.لوله های تاسیسات نیز در زیر این راهروها قرار گرفته است.

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

ساختار هرمی و قرار گرفتن واحدها روی هم ،تنها در یک سمت پروژه که از دید،منظر و تابش مناسبی برخورر است ،امکان پذیر بوده و سمت دیگر پروژه تماما”به ارتباط عمودی و افقی دسترسی ها اختصاص داردتلاش برای ایجاد شخصیت و هویت در واحد های مسکونی بسیار موفق بوده است .

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

 

hab67assemb-habitat67in1967-حجم مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

ماکت مجتمع مسکونی Habibat 67

tumblr_m4oel5A0a21qln4yro1_

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

گروه معماری ویتنامی گنبدی کاهگلی از بامبو در وسط دریاچه ساخته است.برای رسیدن به تریای باد و آب که محلی برای اجرای موسیقی و دیدار افراد است، سنگ هایی روی آب به شکل پلکان قرار گرفته که با گذشتن از آنها به ورودی خواهید رسید.ساختار چوبی ساختمان از کنار هم گذاشتن چوب های بامبو به شکل عمودی،که به هم گره خورده و قوس ایجاد کرده اند بوجود آمده است. بازشوی مدور روی مرکز سقف،هوای گرم داخل را به بیرون هدایت می کند.

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

 

 

تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی

مقررات و معیارهای طراحی استخرهای شنا:
مشخصات فضایی و معماری:
کلیات:

استخرهای شنا برحسب نوع فعالیت (آموزشی، تمرینی، مسابقه ای و یا تفریحی) دارای ویژگی هایی است که باید از ابتدای برنامه ریزی و طراحی مد نظر قرار گیرد. استخرها ممکن است یک منظوره (ویژه یک نوع فعالیت) و یا چند منظوره که امکان فعالیت های مختلف را فراهم می¬کند، در نظر گرفته شود. استخرها همچنین ممکن است به صورت مجموعه “پیوسته” و “ناپیوسته” طراحی شود به گونه ای که استخرهای پیوسته در شکل هایی مانند و یا مشابه و استخرهای ناپیوسته به صورت مجموعه از چند استخر یک منظوره در جوار هم در نظر گرفته می¬شود. استخرهای پیوسته با وجود ظاهر یکپارچه امکان تفکیک را به راحتی فراهم می¬کند و در صورت نیاز هر بخش، عملکرد استخر یک منظوره را نیز می تواند ارائه نماید.
با به شرح فوق استخرهای شنا ممکن است سرپوشیده و سرباز نیز پیش بینی شود که در هر دو حالت شامل ویژگی های فوق نیز می¬گردد.(سازمان برنامه و بودجه،دفتر تحقیقات و معیارهای فنی، موازین فنی ورزشگاه های کشور جلد دوم، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص ۱۱۵)

استخرهای سرباز و سرپوشیده:
استخرهای سرباز با وجود هزینه کمتر ساخت و نگهداری نسبت به استخرهای سرپوشیده و با وجود بهره برداری از طبیعت آزاد، گل و گیاه و آفتاب که شرایط محیطی بسیار مطلوب و جذاب¬تری را فراهم می¬آورد، ولی در عمل کارآیی لازم را در مقایسه با استخرهای سرپوشیده ندارد، به گونه ای که دوران کوتاه بهره برداری در طول سال سبب پیامدهای زیر میشود:
– رها شدن کلیه تاسیسات استخر در بیشترین ایام سال
– بی توجهی به پرسنل دائم و موظف
– نبود سیستم مشخص حفاظت و نگهداری از تاسیسات
– نبود نظام مدیریت واحد و پایدار
از این رو توصیه می¬شود استخرهای سرباز در داخل یک مجموعه ورزشی و یا در جوار استخرهای سرپوشیده در نظر گرفته شود ویا با استفاده از سیستم سقف¬های سبک و جمع شو زمان بهره برداری به سرتاسر سال افزایش پیدا کند.)

انواع استخرها:
الف- استخرهای روی زمین
در این استخرها کاسه استخر روی تراز زمین قرار می¬گیرد و اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق به صورت ثابت در نظر گرفته می¬شود. ظرفیت این استخرها متوسط و عمق آن کم، پیش بینی می¬شود. این استخرها مناسب فعالیت های آموزشی و تفریحی است.
شیرجه در این استخرها به علت عمق کم امکان پذیر نمی-باشد. در این استخرها امکان نمایش زیر آب برای برنامه های آموزشی شنا و غواصی امکان پذیر است.
ب- استخرهای بالای زمین
در این استخرها کاسه استخر بالاتر از تراز زمین قرار می-گیرد و اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق به صورت موقت و یا ثابت پیش بینی می¬شود. ظرفیت و عمق این استخرها کم می-باشد. این استخرها مناسب فعالیت های آموزشی و تفریحی است. شیرجه در این استخرها به علت عمق کم امکان پذیر نمی¬باشد. این استخرها ممکن است بخشی از سیستم سازه بنا و یا در مقیاس کوچکتر به صورت بار روی سقف تلقی شود که در این صورت امکان جابجایی پیدا خواهد کرد.
پ- استخرهای درون زمین
در این نوع استخرها کاسه استخر به طور کامل درون زمین قرار می¬گیرد و کلیه اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق و تاسیسات جنبی به صورت ثابت و دائمی پیش بینی می¬شود.
این استخرها با امکان افزایش ظرفیت و عمق ممکن است برای کلیه ورزش¬های آبی و برگزاری مسابقات مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی ها و مشخصات استخرها:
برای هر یک از فعالیت¬های مربوط به ورزش¬های آبی داخل استخر، براساس ویژگی¬های خاص آن، باید مشخصات و ابعاد و اندازه¬هایی به شرح زیر پیش بینی شود:
الف- آموزش خردسالان
استخر آموزش خردسالان دارای عمق حداکثر ۹۰ سانتیمتر، عرض ۷ متر و طول ۱۶٫۶ یا ۲۰ مترمطابق شکل ۳-۱ میباشد. برای ورود به این استخر پیش بینی پله با عرض حداقل ۷ متر برای کودکان مبتدی توصیه می¬شود. ایجاد دو خط شنا در طول استخر با علائم راهنما در کف، کمک موثری در پیشرفت روند آموزشی خواهد داشت. همچنین پیش بینی حاشیه ای به عرض ۲ متر با کف سازی مناسب و غیر لغزنده دور استخر امکان نرمش و آمادگی جسمانی شناگران خردسال و همچنین آموزش های تئوریک آن¬ها را فراهم خواهد ساخت.
ضمنا حاشیه استخر امکان کنترل مربیان و نظارت بر شنای خردسالان را در داخل آب تسهیل خواهد کرد.

slide1_400

 


ب- شنای تفریحی

استخرهای تفریحی تابع ضوابط و معیارهای خاصی به جز میزان عمق نمی¬باشد از این رو استخرهای تفریحی در شکل¬های مختلف و با تجهیزات وسایل تفریحی گوناگون طراحی و احداث می¬شود. در طراحی این گونه استخرها عمق آب در بخش بزرگی از استخر (تا ۸۰ درصد) کمتر از ۱٫۷ متر در نظر گرفته می¬شود. ناحیه عمیق در این نوع استخرها برای نصب تخته های شیرجه کوتاه (حداکثر تا یک متر)، وسایل بازی مانند انواع سرسره ها، و موج افکن های مکانیکی و همچنین ورزش غواصی مناسب می باشد. کف استخرهای تفریحی باید دارای شیب ملایم باشد و از ۷ درصد تجاوز نکند.
پیش بینی سکویی به عرض حداقل ۲ متر در حاشیه استخرهای سرپوشیده و ۴ متر در حاشیه استخرهای سرباز برای استراحت شناگران و نظارت ناجیان غریق ضروری می¬باشد. (همان ، ص ۱۱۷)
پ- شنای حرفه ای و مسابقات
استخر شنای ویژه مسابقه برای انجام فعالیت¬هایی نظیر شنای آموزشی کودکان، شنای تفریحی و یا شیرجه مناسب نمی باشد، زیرا مقررات و ضوابط این فعالیت نیازمند ویژگی های خاصی است که انجام سایر ورزش های آبی را کمتر امکان پذیر می¬کند.
فواصل استاندارد و رسمی برای مسابقات شنا ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، ۳۰۰ متر، ۴۰۰ متر، ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر می¬باشد، از این رو طول استخر باید مضربی از ۱۰۰ باشد لیکن طول ۵۰ متر برای برگزاری مسابقات ترجیح داده شده است.
استخرهایی به طول ۳۳٫۳۳ متر، ۲۵ متر، ۲۰ متر و حتی ۲٫۳ ۱۶ متر برای مقاصد تمرینی و یا مسابقات غیر رسمی پیش بینی می¬شود.
عرض استخرهای مسابقه با توجه به تعداد خطوط شنا تعیین می¬شود، عرض خطوط شنا برای مسابقات داخلی ۲ متر و برای مسابقات بین المللی تا ۲٫۵ متر پیش¬بینی می¬شود. خطوط شنای کناری با فاصله نیم متر از لبه استخر در نظر گرفته می¬شود به گونه ای که برای یک استخر ۶ خطی ۱۳ متر عرض لازم خواهد داشت. استخرهای کمتر از ۶ خط برای مقاصد تمرینی به کار می رود و در این نوع استخرها فاصله خطوط شنا کناری از لبه استخر به ۲۵ سانتیمتر کاهش می یابد که در آن صورت استخر ۴ خطی دارای ۸٫۵ متر عرض و استخر ۵ خطی دارای ۱۰٫۵ متر عرض خواهد بود. استخرهای ویژه مسابقات رسمی و بین المللی دارای ۵۰ متر طول با ۸ خط شنا هریک به عرض ۲٫۵ متر می باشد که با احتساب دو فاصله نیم متری از لبه های کناری استخر، ابعاد کلی به ۲۱*۵۰ متر خواهد رسید. شکل شماره ۳-۲ نسبت طول به عرض استخرها را نشان می¬دهد.
عمق استخرهای مسابقه در کمترین محل ۱٫۳ متر و یا حداقل ۱٫۱۷ متر می¬باشد که انتخاب ۱٫۲۲ برای کارآیی بیشتر استخر توصیه می¬شود.

ت- استخرهای چندمنظوره
با در نظر گرفتن تمهیداتی در مقاطع استخرهای مسابقه ای و تمرینی امکان برگزاری سایر ورزش¬های آبی تا حدود زیادی فراهم می¬شود، به گونه ای که رعایت عمق و شیب مجاز در کف استخرها و بهره گیری از تقسیم کننده¬های شناور، قابلیت بسیار خوبی برای افزایش کارآیی و تبدیل آن به استخرهای چند منظوره به وجود خواهد آورد.
مقاطع ارائه شده در شکل کف استخرهای چند منظوره و مقدار شیب مجاز آن را که کمتر از ۷ درصد در طول استخر می باشد نشان می¬دهد.

slide3_400

 

شکل ,یک استخر ۵۰ متری مسابقه را نشان می دهد که با تنظیم کف و استفاده از تقسیم کننده¬های شناور یک نمونه بسیار موفق از استخرهای چند منظوره را به وجود آورده است. در این استخر علاوه بر برگزاری مسابقات رسمی امکان آموزش واترپلو، شیرجه از روی تخته شنا و شنای تفریحی تامین شده است.

slide2_400

 

 

تصاویری از باغهای زیبای جهان

شاید وقتی نام زیباترین باغهای جهان را می شنوید نخستین چیزی که ذهن شما را درگیر می کند این است که چه چیزی می تواند یک باغ را نسبت به دیگری زیباتر کند. شاید بعضی ملاک اشیاء و امکانات آن را در نظر داشته باشند ولی کارشناسان در انتخاب زیباترین باغهای جهان بیشتر به طبیعت و نوع مواد طبیعی به کار رفته در باغ توجه دارند.
به طور کلی زیباترین باغ از نظر طبیعت شناسان نزدیک بودن باغ به طبیعت بکر و دست نخورده است. مکان های زیر بیشترین خصوصیت را از این نظر دارند.

باغ گیتی در جنوب غربی اسکاتلند

باغ گیتی در جنوب غربی اسکاتلند

باغ اکسبری در انگلیس

باغ اکسبری در انگلیس

باغ کاکن با هفت میلیون گونه گل و گیاه در جنوب غرب آمستردام هلند

باغ کاکن با هفت میلیون گونه گل و گیاه در جنوب غرب آمستردام هلند

باغ سون نونگ در چین

باغ سون نونگ در چین

باغ ورسای در غرب کاخ ورسای فرانسه

باغ ورسای در غرب کاخ ورسای فرانسه

باغ ژاردیم بوتانیکو در پرتغال

باغ ژاردیم بوتانیکو در پرتغال

باغ یویان در شانگهای

باغ یویان در شانگهای

باغ مینپولیس در مینسوتا آمریکا

باغ مینپولیس در مینسوتا آمریکا

باغ آبراهام لینکلن در آمریکا

باغ آبراهام لینکلن در آمریکا

باغ ریکوگن درژاپن

باغ ریکوگن درژاپن

طراحی مجتمع شهری در بانکوک

یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه Rangsit تایلند طرح خود برای یک ساختمان چند منظوره در بانکوک به اشتراک گذاشته است. در طبقات این ساختمان  از پایین به بالا اتاق کنفرانس، یک سالن مرکزی، مرکز تناسب اندام و آبگرم، رستوران ، آپارتمان ها ، و دفاتر اداری طراحی شده اند.

طراحی مجتمع شهری در بانکوک

طراحی مجتمع شهری در بانکوک

طراحی مجتمع شهری در بانکوک

طراحی مجتمع شهری در بانکوک

طراحی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

طراحی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

طراحی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

طراحی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

طراحی داخلی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

طراحی داخلی مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

 

Arch2OSlide19

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

پلان مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan

نما مجتمع شهری در بانکوک-arturarch-plan-arturarch - Elevation

مرکز ملی شنا قرار است در زمینی با مساحت ۷۰۸۰۰ متر مربع واقع در قسمت غربی دهکده المپیک بنا شود.
دهکده المپیک در ناحیه شمالی مرکز شهر پکن قرار دارد…
ایده و فکر اصلی مکعبی از آب است. با تغییر در شکل هندسی حباب که به صورت مستطیل شکل در آمده
است در کل سعی شده که ساختمان در هماهنگی کامل با استادیوم باشد که جزء اصلی دهکده است.

 

picture1_400

تفلون استفاده شده در سطوح خارجی دارای ویژگی جذب حرارت خورشید میباشد که از آن برای گرم کردن آب استخرها و فضای داخلی استفاده میشود. در اطراف این ساختمان “که شاید بتوان آن را تحفه ی هنری سیستم های مدرن خواند ” حفره های نسبتا بزرگی به منظور هدایت و استفاده بهینه از آب باران تعبیه شده است که جلوه زیبایی نیز به مجموعه داده است.

picture2_400_01

سازه نمایان خارجی ، سقف و دیوارها را شکل می دهد..مواد مصرفی مواد غیر معمولی است به نام تفلون که در نما به کار رفته است.از این ماده ی شفاف به منظور پذیرفتن فرم خاصی از برآمدگی ها و نورپردازی استفاده شده است..استفاده از آن راه حل مناسبی بود که موا د رایج و معمولی مانند شیشه نمی توانست مانند آن ایفای نقش کند.

picture4_400

برای ساخت اسکلت داخلی که دارای شکل هندسی ویژه ای مانند حباب صابون است از سیستم سازه های خرپا کمک گرفته شده که بوسیله ۳ طرح متفاوت اتصال . و چهار طرح مختلف از میله ها شکل می گیرد.
مکعبی از آب(حبابی) : فرم
نور پردازی  :  نورگیر
شرقی-غربی  : کشیدگی
فضاهای داخلی و فضای خارج به داخل  :  دسترسی
بدلیل سادگی کاملا نمایان است همخوانی با سایت
از نما به دلیل حبابها کاملا کاربری مشخص است  : دید از نما
به دلیل حبابها کاملا کاربری مشخص است  : دید پرنده
فرم مکعبی آن بسیار عالیست

picture5_400

 

 

معماری جهان

در تفکر مصر مرگ در مقابل زندگی قرار داشت . مصریان قدیم قبر را منزل ابدی و همیشگی می دانستند و اهمیت زیادی در ساخت آن قائل بودند و اولین قبرها به شکل مصطبه (هرم ناقص) بود .
شکل مصطبه ، احتمالاً از تیه های خاکی یا سنگی که مقبره های پیشین را می پوشانید الهام گرفته شده است .
سرداب مصطبه هیچ گونه ارتباطی با بیرون ندارد ، سوراخی در بالای محل تدفین بود که از آن جسد را به داخل هدایت می کردند و بعد آن را مسدود می نمودند .

 

54432_400

معماری دورۀ کهن (تکامل مصطبه و ساخت اولین هرم)
هرم پله پله ای زوسر : این هرم نخستین مقبره عظیم پادشاهی بوده و شکل آن حد واسط مصطبه و هرم های بعدی است . ساختمان هرم زوسر نیز مانند زیگورات ها پله پله ای است ولی کارکرد آن بر خلاف زیگورات ها مقبره است نه معبد . معمار هرم زوسر ، ایم حوتپ نخستین هنرمند تاریخ است .

599846_3rnvkx9t_400


هرم زوسر
درون مجموعه ای تدفینی به ابعاد ۵۴۰ متر در ۲۷۸ متر جای گرفته که پرستشگاههای سنگی ، بناهای آیینی و حیاطهایی متعددآن را احاطه کرده است . دیواری پیرامونی به طول بیش از ۶/۱ کیلومتر از سنگ به بلندای ۵/۱۰ متر ، مجموعه را در بر گرفته و دارای پانزده سطح فرو رفته ،همچون درگاه ورودی می باشد . از این میان ، چهارده ، دوازده کاذب و غیر واقعی اند ،تنها درگاه ورودی منتهی به مجموعه در بخش جنوب شرقی دیوار پیرامونی واقع شده پس از گذر از ورودی ، تالاری گسترده گردیده که ۵۴ متر طول دارد و سقفی متشکل از سنگهایی استوانه ای ، شبیه به تنه درخت نخل داشت که بر ستونهایی باریک استوار بود . سطوح این ستونها که خیاره دار می باشند ، کهن ترین ستونهای شناخته شده در مصر هستند . تالار ذکر شده ، به حیاط باز و بزرگ مجموعه منتهی می شود .
مجموعه همچنین شامل تعدادی فضای عبادتی است که ایمحوتپ سقف خیمه مانند آنها را از معماری کاخهای چوبی الهام گرفته بود . بناهای مذکور که با سنگ آهک شفاف طلایی ساخته شده اند ،بر روی دیوار بیرونیشان سه نیم ستون باریک شیاره دار کار شده است .

اهرام ثلاثه :
عبارتند از:
هرم خوفو (خئویس) ۲- هرم خصرع (خفرن) ۳- هرم منکوریچ (مرکرینوس)
هرم خوفو کهنترین و بزرگترین آنها است کهاز مصالح سنگ آهک با ظرافت زیاد ساخته شده است . طول ضلع قاعده آن ۲۲۷ متر و طول هر یالش ۲۱۷ متر و ارتفاع کنونی اش ۱۳۸ متر است این ساختمان در حدود ۵/۲ میلیون قطعه سنگ ساخته شده است و جهت یابی ان بر اساس (ستاره ها) چهار جهت اصلی است .

meidum-pyramid-plan_400

 

183133_400

 

20091001155330red_pyramid_plan_400

 

معماری پادشاهی میانه
مقابر صخره ای : در نقاط دور دست و درون صخره ها حفر می شدند . مقابر صخره ای متعددی در بنی حسن از این دوره بجا مانده است .
معبد منتوحرتب : در دیرالبحری قرار دارد در دامنه کوه جاسازی شده و ترکیب موفقی را بین معماری و طبیعت بوجود آورده است . در عین حال این معبد ترکیبی از عظمت اهرام دوره پیشین و تالارهای ستوندار چند طبقه است .

معماری دوره پادشاهی جدید
مقبرۀ ملک حشپ سوت : در کنادره قرار گرفته و از سه طبقه ستوندار تشکیل شده است . با شکوه ترین مرقد یا معبد مردگان سلطنتی از این میان مرقد ملکه حتشپ سوت بود که پیش از سرنگونی حکومتش ساخته شده بود . این معبد که در حدود سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد در مجاورت خطوط معبد منتحوتپ از پادشاهی کهن ساخته شد ولی هرم آن را در حیاط جلویی نداشت ، از سطح کف دره تا سه طبقۀ ستوندار با خرپشته های اتصالی از پایین به بالا قد برافراشته است . نکتۀ قابل توجه ، تناسب بصری معبد با محیط طبیعی خود است . سنگهای دراز عمودی و افقی ستون بندیها و توالی رنگ سیاه و سفید یا روشن و تاریک با تقارن انسان – ساخته اش ، الگوی صخره ای پرتگاههای بالا را تکرار می کنند . تک تک ستونها ،که یا چهار گوش ساده اند یا به صورت یک شانزده ضلعی پخ دار تراشیده شده اند ، تناسب و فضایی هنری با یکدیگر پدید می آورند . تقریباً نزدیک به دویست پیکر ۀنقش برجستۀ همه جانبی در ارتباط با معماری این معبد ساخته شده بوده اند . نقش های نیم برجسته با رنگهای درخشان و خیره کننده ای که سراسر دیوارها را پوشانده بودند و بقایایشان را امروزه هم می توان مشاهده کرد ، به همین علت ساخته شده بودند . این نقشهای برجسته ، نمایشی از تولد ، تاجگذاری ، و کارهای بزرگ حتشپ سوت بودند .

 

 

طرح بلندترین آسمانخراش اروپا

گروه معماران فاستر و همکاران مجوز ساخت برج دوقلوی ۳۲۰ متری در کنار رودخانه Seine، در حومه شهر پاریس را دریافت کردند.
توسعه چندمنظوره “برج آرمیتاژ” شامل دفاتر اداری، آپارتمان ها، هتل و استخر آبگرم با دو ساختمان جدید، همانند بازاری عمومی است که به یک خیابان پرازدهام منتهی میشود که افراد زیادی برای تماشای رودخانه زیبای sein به آنجا میروند.

بلندترین آسمانخراش اروپا

بلندترین آسمانخراش اروپا

این دو برج الماسی شکل حالت پیچ خورده دارند و هرچه به سمت بالا می رود، لبه های بیرونی باریک تر می شوند.
این پروژه اولین بار در سال ۲۰۰۹ در اجلاس املاک و مستغلات MIPIM ارائه شد.
“برج آرمیتاژ” یک مجموعه جدید در شرق La Défense در Courbevoie است که با کافه تریا، فروشگاه و یک مرکز خرید در قلب آن به سمت رودخانه Seine می رود.

بلندترین آسمانخراش اروپا

این پروژه شامل دو برج ۳۲۰ طبقه ، بلندترین برج های چند منظوره در اروپای غربی، می باشد که به صورت یک نماد مشخص در خط افق پاریس خواهد درخشید.
با همکاری و مشورت EPAD، شهر Courbevoie، Atelier de PaysageUrbain و Département de Hauts-de-Seine، این پروژه قصد دارد زندگی را به نواحی شرقی Défense با ایجاد مجتمع پایدار با تراکم بالا تزریق کند.
این برج های دوقلو مجهز به هتل، استخر آبگرم، آپارتمان های پانوراما با چشم اندازی زیبا و همچنین فروشگاه هایی در طبقه همکف آن می باشند.

بلندترین آسمانخراش اروپا

 

بلندترین آسمانخراش اروپا

از پایین، دو برج روبروی یکدیگر قرار دارند. فضای باز جذابی بین آنهاست که مردم را تشویق می کند به داخل ساختمان بروند. این دو برج یک بازار عمومی دارند که مرکز تفریحی و اجتماعی نیز به حساب می آید. همینطور که این طرح بهم پیوسته الماسی شکل بالا می رود، برج ها به سمت خارج، رو به مناظر پاریس برمی گردند. جهت پانل های نما، خود ایجاد سایه نموده و دریچه هایی نیز برای ورود هوای تازه به داخل تعبیه شده اند که مطابق با استراتژی زیست محیطی است که رتبه ممتاز BREEAM را دریافت کرده است. ساختار بسیار کارآمد نمودار شبکه ای از فولاد کمتر استفاده می کند و تأکید آن بر جنبه زیبایی چشمگیر برج هاست. این ساختمان کریستالی شکل دارای فضای اداری با دو ساختمان ماهواره ای مستقل دارای گالری و اتاق کنفرانس است که فضای عمومی را گسترده تر می کند.

بلندترین آسمانخراش اروپا

 

بلندترین آسمانخراش اروپا

 

 

بلندترین آسمانخراش اروپا

 

خانه ای در تینوس؛ معاصر سازی بافت بومی

 

معاصر سازی بافت بومی

زمین در ضلع شمال غربی دهکده ی هاتزیراتوس در کیکلاداس جزیره ی تینوس در مدیترانه ی هلنی واقع شده است, و شامل بقایایی از دیوارهای سنگی به جا مانده از بافت بومی آن منطقه از جمله عناصر بخصوصی مانند دستگاه شراب و اجاق سنگی می باشد. هدف پروژه ابتناء یک خانه ی معاصر در چارچوبی سنتی بود. شیب طبیعی سایت در سه سطح مختلف در ریتم پدید آمده از کاهش ارتفاع دیوارها خود را نشان می دهد . تمام مساحت زمین با کاربری های مسکونی اشغال شده است.

 

معاصر سازی بافت بومی

بافت موجود حفظ شده و با فرمی از یک گونه ی طراحی با پرداختی از فضاهای پر وخالی بازسازی شده است. احجام توپر در قامت یک منشور مکعب مانند سرنمونی شکل یافته است: برج, دال, بلوک؛ آنها به منطور کامل کردن محیط شهری جای گرفته اند. به عنوان نمونه برج نشانه ای در تعیین جهت دهکده است. همبندی کلی در جهت حفظ استمرار فضای باز در سرتاسر حیاط و پاسیو می باشد.

معاصر سازی بافت بومی

 

استفاده ی معمولی از کلبه های محلی خانه های سه خوابه ی منشور مانند, با مجموعه ای از فضاهای شستشو الهام بخش این خانه است.که هرعنصرش چشم اندازی مجزا براساس شکل یا جایگاهشان دارند: عمودیت برج به منظور توجه به آسمان است, اریب بودگی دال به سوی قله جهت گرفته است, نمای پانارامیک بلوک به منظور مشاهده ی تراز همسایگی است. ضاهای زندگی جمعی – ناهارخوری و پذیرایی, آشپزخانه ی باز – در تراز مرکزی, به منظور پذیرش خودمختاری کلبه های وابسته قرار گرفته اند. استفاده ی مجدد از مصالح بومی به الحاقیه و ساخت و ساز با کیفیت بالا غنای بیشتری می بخشد.

معاصر سازی بافت بومی

استفاده از مصالح بنایی برای تولید دیوارهایی که نقش دیوارهای حمال برای سوئیت افقی دارای نمای پرداخت نشده ای را ایفا می کند بر سقف بتنی تعریف شده است. گشودگی های بنا از جانمایی عناصر سازه ای پدید آمده اند, که به فراخور جهت گیریشان و پر کردن با چوپ طبیعی, پنل های مرمری و شیشه ای تفاوت دارند. ماندگاری حرارتی ساختار بتنی و بنایی برروی وجوه شمالی گسترده و بسته شده است, و به عنوان یک سینک حرارتی عمل می کند.کاهش میزان دما و تغییر در کل محوطه ی داخلی ساختمان به منظور توانمند سازی آنها برای سردکردن فضا بدون سرمازایی مکانیکی می باشد.

 

معاصر سازی بافت بومی

 

معاصر سازی بافت بومی

معاصر سازی بافت بومی

 

 

معاصر سازی بافت بومی

معاصر سازی بافت بومی

 

 

فرهنگسرای شفق

آدرس:

خیابان سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی


فرهنگسرای‌ شفق یا دانشجو از بزرگ‌ترین فرهنگسراهای‌ تهران و ساخته شده در پارک بزرگ شفق است‌. در این فرهنگسرا‌ بخش‌های مختلفی از جمله آموزشی‌، تئاتر، نگارخانه دانشجو و کانون‌های دانشجویی فعال است‌. روزهای پنج‌شنبه نیز در فضای باز فرهنگسرا‌، بازارچه هنر برگزار می‌شود.

500x376-05-H


کتابخانه‌ شهید دستغیب که در سال ۱۳۴۶ ، تأسیس شده است و خانه المپیاد (کانون علمی‌) ، کانون نجوم، ادبی و ریاضی از دیگر امکانات آن است‌. در مرکز پارک و پایین‌تر از سطح زمین‌، سفره‌خانه سنتی شفق قرار دارد که برعکس نامش‌، معماری مدرن دارد و گروه‌های نوازنده در آن برنامه اجرا می‌کنند. همچنین‌، رستوران و بوفه و نمایشگاه و فروشگاه کتاب پذیرای مراجعه ‌کنندگان ‌است‌.

500x376-07-H

500x376-03-H

500x376-02shafagh

383x510-08-H

383x510-06Majdabadi

14

12

07-3-3

07-3-2

طراحی بهترین سازه برای دفتر معماری

دفاتر Atlassian

شرکت Atlassian طی یک طراحی معماری  جسورانه و طراحی سازه ای  آگاهانه کاری کرد که در شهر و نزدیک به نیروی کارش باشد و به همین جهت فضای باز بزرگ و متنوعی را ارائه می‌دهد.
در حالی که دیگر دفاتر نرم‌افزاری همانند جایگاه‌های سرپوشیده تماشاگران، خانه‌های درختی و همه شبیه به یکدیگر می‌باشند، مشتریان Atlassianو کارمندان آن در محیطی متفاوت قدم گذاشته و کار می‌کنند.
در حال حاضر Atlassian به ۸۱ شرکت از ۱۰۰ شرکت Fortuneخدمات‌رسانی می‌کند. دفتر جدید ۴۲۰۰۰ فوت مربعی بازتاب موفقیت کمپانی در ارتقا و نوآوری در محصول است.

دفاتر Atlassian

قوانین Atlassian به این صورت است که با کارمندان، مشتریان و شرکا بسیار شفاف و باز برخورد می‌کند.
در واقع بیشترین هزینه در بودجه ساخت و ساز در بخش استفاده از تعداد قابل توجهی شیشه بود تا در طول روز و به منظور ایجاد محیط کار مشارکتی و باز ، تابش نور طبیعی در حالت تعادل باشد.

Atlassian_office3

چندین اتاق کنفرانس نورگیر و بخش‌های مختلف برای کار گروهی ، فضای کاری تساوی‌طلب را تقویت می‌کند. فضای موجود در خرپا با دو برابر ارتفاع از انبار از میدان شهر و آمفی‌تئاتر الهام گرفته است: فضایی برای جلسات کارکنان، سخنرانی‌ها و راه‌اندازی محصول.
از جمله امکاناتی که برای کارمندان در اداره در نظر گرفته شده می‌توان به یک آشپزخانه بزرگ و کافه تریا، اتاق سرگرمی، مکان‌های مختلف برای استراحت و پارکینگ وسیع دوچرخه اشاره کرد.

دفاتر Atlassian

طرح فضای دفتر Atlassianفرهنگ محیط کار روشن و باز را به خوبی نشان می‌دهد: اتاق کار مهندسان نرم‌افزار نزدیک به دفتر مدیرعامل شرکت می‌باشد. اتاق‌های کنفرانس شیشه‌ای همه را به همکاری می‌خوانند و فضای عمومی، کارمندان را به کار گروهی تشویق می‌نماید.

دفاتر Atlassian

Atlassian در ارائه محصولات نرم‌افزاری نوآور است؛ می‌توان گفت Atlassian تنها دفتر کاری است که می‌توانید سگ‌هایتان را با خودتان سر کار بیاورید، راحت به سراغ یخچال بروید، با دوچرخه به محل کار خود بروید و همگام با فرهنگ شرکت پیش روید.

دفاتر Atlassian

سوئیتی زیبا در شمشک

موقعیت : ایران ، تهران ، شمشک
مساحت پروژه : ۶۰ متر مربع
پروژه سال:۲۰۰۸

طراحی داخلی سوئیت شمشک

طراحی داخلی این مکان همزمان با طراحی نما در پاییز سال ۲۰۰۸آغاز شد.
این سوئیت در قلب کوه و با فاصله ای در حدود ۱ کیلومتر از پیست اسکی شمشک، دومین منطقه اسکی در ایران پس از دیزین و حدود ۵۵ دقیقه رانندگی از تهران واقع شده است. این پروژه به عنوان نمایشی بین طبیعت و معماری است.

طراحی اتاق خواب سوئیت شمشک

 

طراحی دیواره های داخلی

طراحی آشپزخانه سوئیت شمشک

طراحی نشیمن

طراحی سقف داخلی سوئیت شمشک

جزئیات دیوارها و سقف

طراحی اتاق نشیمن

پلان

پلان سوئیت شمشک- plan

برش

-section-برش سوئیت شمشک

دیاگرام طراحی-diagram-

 

مرکز شهر Equatorial Guinea
شهر جدید پایتخت ظرفیت ۱۶۰۰۰۰ سکنه را در زمینی به مساحت ۸٫۱۵۰ هکتار خواهد داشت. این شهر با وجود مدرن بودن ریشه‌های فرهنگی کشورش را حفظ می‌کند.
پایتخت اداری جدید آینده در Wele-Nzas بین شهرهای Bata و Mongomo قرار دارد و تنها ۲۰ کیلومتر از فرودگاه Mongomeyen فاصله دارد. این شهر به شبکه راه‌های ملی مرتبط است.
یکی از ویژگیهای این شهر محصور شدن آن با جنگلهای انبوه استوایی و گذر رود بزرگ Wele از آن است. مساحت Djibloho 8.150 هکتار است و با طراحی شهری قائم توسعه یافته که از شبکه راهی موجود استفاده می‌کند. ارتباط میان مرکز شهر و دیگر شهرستان‌های مجاور از طریق این ماتریس میسر شده است.

 

مرکز شهر Equatorial Guinea

 

 

 

مرکز شهر Equatorial Guinea

این شهر چهار خیابان اصلی دارد و وسایل مختلف نقلیه در آن تردد دارند. یکی از این خیابانهای اصلی Justice نام دارد که ۸۱ متر عرض و ۳٫۶۲۹ متر طول دارد و به خیابان Champs-Élysées می‌رسد. این خیابان قلب شهر است که ساختمانهای اداری، تجاری، امکانات عمومی و منازل شش طبقه در آنجا است که خود پاسخی به تنوع فعالیت‌های شهری است. 
به موازات این خیابان، نزدیک رودخانه Wele، محوری طبیعی با امکانات تفریحی و فرهنگی قرار دارد. از نظر استراتژیک آنها به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که از عناصر و عوامل طبیعی حداکثر استفاده را برده است به خصوص مردابی که در نتیجه توسعه رودخانه ایجاد شده است. اگرچه کلیت طرح با هدف ایجاد فضای چندمنظوره بوده، برخی از فعالیتها متمایزترند.

مرکز شهر Equatorial Guinea

محیط اداری شامل کاخ و گارد ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های دولتی، مجلس و دیوان عالی کشور در خیابان Peace به همراه باغی بزرگ است. در مجاورت این منطقه سفارت‌های کشورهای همسایه قرار دارند. برای منطقه مسکونی نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده که مختص به سه قشر مختلف جامعه است.
اولین منطقه که اجاره‌اش بالاست در کنار رود و منطقه وسیع سرسبزی واقع شده است. طبقه متوسط در مرکز شهر و در کنار منطقه کشاورزی قرار دارد و طبقه سوم در مجاورت منطقه مسکونی و مرکز فن‌آوری است که مجتمع‌ها و خانه‌های عمومی در آنجا قرار دارند. تمام این مناطق مسکونی امکان دسترسی به تسهیلات مختلف همانند مراکز تجاری، مراکز درمانی، ورزشگاه‌ها، آموزشی و دیگر امکانات فرهنگی و مذهبی وجود دارد.

 

مرکز شهر Equatorial Guinea

در مجاورت مرکز فن‌آوری، دانشگاهی احداث خواهد شد. برای تأمین انرژی مورد نیاز از ایستگاه برق فتوولتائیک خورشیدی استفاده می‌شود که سالانه ۱۵۶ GWh برق تولید می‌کند. برای استفاده بهینه از انرژی خورشیدی، در تعدادی ساختمان‌های شهر، پانل‌های فتوولتائیک نصب شده‌اند. آب و فاضلاب نیز با فن‌آوری‌های زیست محیطی تصفیه می‌شوند.

با توجه به شرایط آب و هوایی و مجاورت رودخانه با شهر، تمهیداتی برای مهار سیل نیز در نظر گرفته شده است که از آنها به چند مورد اشاره می‌نماییم؛

ـ ایجاد حوضچه‌های نگهداری آب
ـ استفاده از گیاهان طبیعی در حاشیه شهر
ـ احداث کانا‌ل‌هایی برای آب‌های مازاد

مرکز شهر Equatorial Guinea

گری، فرانک(۱۹۲۹)
فرایند اسکیس نما،اکتبر۱۹۹۱
موزه گوگنهایم بیلبائو، اسپانیا

245-8afdd59406_400

پیانو، رنزو(۱۹۳۷)
اسکیس نما ۱۹۹۱
مرکز فرهنگی ژان ماری Tjibaou، نومئا، کالدونیای جدید،

267-bb5f0ad208_400

کالاتراوا، سانتیاگو(۱۹۵۱)
اسکیس پلان ۱۹۹۹
سالن کنسرت تنریف، سانتا کروس، جزایر قناری، اسپانیا،

235-b25a3708dc_400

ماریو بوتا(۱۹۴۳)
مطالعات پلان طبقه همکف و تایید حجم و شکل ساختمان،۱۹۹۶
مرکز میراث یهودی در تل آویو، اسرائیل،۱۹۹۸

233-c4fab37842_400

آندو، تادائو(۱۹۴۱)
اسکیس طرح اولیه، شکاف نور در محراب،۱۹۸۷
کلیسای نور، Ibaraki، اوزاکا، ژاپن،

231-c7eda94e09_400

کان، لویی(۱۹۰۱ -۱۹۷۴)
دانشگاه پنسیلوانیا و کمیسیون باستان شناسی

 

205-c0f2a4e5c2_400

گروپیوس، والتر(۱۸۸۳ -۱۹۶۹)
اقامتگاه
 Lorant، آرلینگتون، اسکیس پلان با سیرکولاسیون ۱۹۴۲

201-2bcf6c89d5_400

رایت، فرانک لوید(۱۸۶۷ -۱۹۵۹)
کلیسای ارتدوکس یونانی،۱۹۵۶

193-65442ebc32_400

تدوین ضوابط سیما و منظر شهری، وظیفه وزارت راه و شهرسازی است

ضوابط سیما و منظر شهری

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران به این موضوع اشاره کرد که برابر ماده ۱۶۹ برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین ضوابط مربوط به سیما و منظر شهری و معماری ایرانی اسلامی و ابلاغ آن به شهرداری‌ها، پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری است. وی در این باره گفت: شهرداری تهران فراتر از وظیفه خود عمل کرده و تدوین ضوابط و مقررات نمای ساختمان را در دستور کار خود قرار داده است، چراکه این وظیفه اساسا بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. اما با توجه به خلاء موجود و نیز ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران که به موضوع پیش‌بینی ضوابط نمای ساختمان پرداخته، شهرداری به حوزه ورود کرده است. کریمیان اقبال خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه کمیته‌ای برای این منظور در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده، اما تاکنون هیچ ضابطه مصوبی از سوی این وزارت‌خانه به شهرداری تهران ابلاغ نشده است.


نمایشگاه و پاویون خرده فروشی در غار Postojna

نمایشگاه و پاویون خرده فروشی در داخل غار Postojna ، اولین طراحی ساختمان اداری پست زیرزمینی در جهان است . هدف از طراحی این پروژه نمایشگاه  ، نوسازی پاویون در سالن کنسرت بود . طراحی معماری این نمایشگاه و پاویون در دو بخش انجام شده .بخش پاویون یک منطقه شفاف و گذرپذیر با چهار ورودی و خروجی است که در داخل یک حجم طولی به شکل حرف S طراحی شده ، در نتیجه دیوار سالن زیرزمینی را منعکس می کند . طراحی معماری حجم به شیوه ای ساخته شده که جریان بازدیدکنندگان را هدایت کرده و نقاط ورودی و خروجی را نشان می دهد .

نمایشگاه  خرده فروشی

 

نمایشگاه  خرده فروشی

بخش خدمات بازسازی شده ساختار ، نواحی خدمات و امکانات بهداشتی جدید برای بازدیدکنندگان غار Postojna را فراهم می کند . عملکرد فضای داخلی ساختار به عنوان یک فضای یکنواخت و انعطاف پذیر عمل می کند .

 

نمایشگاه  خرده فروشی

حجم نمایشگاه و فضای خرده فروشی به عنوان یک فرمت از سالن در سراسر کل ارتفاع داخلی شفاف است . هدف از این پروژه ، نوسازی پاویون در سالن کنسرت بود . کل ساختار به حداکثر ابعاد درساختار تخریبی موجود ساخته می شود در حالی که ساخت و ساز غار زیرزمینی نیاز به استفاده از مصالح ساختمانی غیر ارگانیک مناسب برای چنین شرایطی دارد .

 

نمایشگاه  خرده فروشی

 

 

نمایشگاه  خرده فروشی

 

 

نمایشگاه  خرده فروشی

 

نمایشگاه  خرده فروشی

طراحی دکوراسیون

فیس‌بوک  در حالی وارد بازار بورس می‌شود که ارزش کل سهام این شرکت بزرگ ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. این در حالی‌ است که سال گذشته ارزش کل سهام این شبکه‎ی اجتماعی کمتر از ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.این شبکه‌‎ی اجتماعی آن‌لاین هم‌اینک ۹۰۱ میلیون کاربر فعال دارد و پیش‌بینی می‌شود شمار اعضای فیس‌بوک تا پایان ماه اوت ۲۰۱۲ از مرز یک میلیارد نفر عبور کند. پیش‌بینی‌های مالی هم حاکی از آن است که قیمت فیس‌بوک تا سال ۲۰۱۴ به یک تریلیون دلار برسد.­
با ورود سهام فیس‌بوک به بازار، سرمایه‌گذاران می‌توانند حدود ۴۲۱ میلیون سهم فیس‌بوک را به قیمت هر سهم ۳۴ تا ۳۸ دلار بخرند.

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

فروش سهام این شرکت، ثروت بزرگی را برای پایه‌گذاران این شبکه اجتماعی به همراه خواهد آورد. اداره مالیات آمریکا به‌تازگی و بر اساس برآورد‌های موجود درباره قیمت سهام این شرکت در آستانه ورودش به بازار بورس، مارک زاکربرگ را موظف به پرداخت یک و نیم میلیارد دلار مالیات کرده است. این رقم بالاترین مقدار مالیاتی خواهد بود که تا به حال توسط شخصی حقیقی پرداخت شده است.
گفته می شود، مارک زوکربرگ، مدیر فیس بوک که صاحب نزدیک به ۲۵ درصد این شرکت است از همه بیشتر منفعت خواهد برد و داستین مسکوویتز و ادوواردو سورین، از موسسان این شرکت هم سهامشان میلیاردها دلار ارزش خواهد یافت.
در همین حال امروز با مورد توجه قرار گرفتن اخبار این شرکت رسانه های جهان تصاویری از داخل ساختمان اصلی فیس بوک منتشر کردند.
ساختمان فعلی فیس بوک که از سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است واقع در «منلو پارک» در ایالت کالیفرنیای امریکا است.

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

طراحی فضای داخلی فیسبوک

 

هتل شناور روی آب


پروژه هتل ارک توسط یک شرکت روسی با کمک اتحادیه بین المللی معماران که در راستای امداد حوادث و سوانح احتمالی در مقابله با سیل، زلزله و طوفان طراحی شده است. این هتل گنبدی شکل با طاق های چوبی، فلزی و لایه های پلاستیکی که به جای شیشه در آن جای گرفته است دارای سیستم تامین، ذخیره و تبدیل واحدهای انرژی بوسیله منابع تغذیه بدون وقفه از خورشید و باد و باران نیز می باشد که بهره برداری از سیستمهای روشنایی، حرارتی و برودتی آن نیز از این منابع تامین می گردد.

 

 

 

 

 فنگ شویی در دکوراسیون

 

ابتدا باید به بخش های مختلف خانه بپردازیم. البته باید دقت کنید که به کارگیری فنگ شویی صبر و حوصله ی خاصی می خواهد. و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویی باید صبر کنید و آن تغییر را بررسی کنید سپس تغییر بعدی را انجام دهید. و به قول چینی ها مانند جادوگری که تازه به چوب جادو رسیده است عمل نکنید. در اصل فنگ شویی پنج اصل دارد که عبارتند از:‌

 

۱- فنگ شویی توصیه نمی کند که قواعد آن باید مو به مو ایجاد شود. این اصل را در اتاق هایی به کار ببرید که فکر می کنید لازم دارید.

۲- به کارگیری فنگ شویی، اضافه کردن وسایل ساخت چین به لوازم منزل نیست.

۳- هر وسیله شکسته، خراب و بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور ریختن یا تعمیر آن را داشته باشید.

۴- هدایا و وسایلی را که از آنها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید. کمتری ضرری که دارند این است که بیهوده جای شما را اشغال کرده است.

۵- از بی نظمی بپرهیزید. هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان داشته باشد.

نکته مهم ان است که ما نباید عمل فنگ شویی در زندگیمان را دست کم بگیریم. فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست. مدیتیشن و تمرین روحی نیست. روشی زودگذر و دوره ای نیست. جادو هم نیست. بلکه هنری است ساده،‌ انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون در منازل سازگاری دارد.

ورودی، فضای ارتباطی میان دنیای بیرون و آشیانه گرم شماست. در این مکان است که افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند و از نظر فنگ شویی در ورودی، دهانه ی خانه است زیرا انرژی (چی) پس از ورود از درب بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده می شود و در زندگی اشخاص جریان می یابد.

در فنگ شویی ۵ عنصر اصلی وجود دارد که به واسطه هر کدام می توان به تعادل و هارمونی دست پیدا کرد.

آتش که نماد اشتیاق و انرژی بالاست. و جهت آن جنوب، شمال شرق و جنوب غربی است و رنگهای مرتبط با آن، قرمز، نارنجی،‌بنفش،‌صورتی، زرد پر رنگ است. زمین نهاد پروردگی، ثبات و پایداری است و جهت آن مرکز خانه و رنگهای مرتبط با آن بژ، زرد کمرنگ و لیمویی است. فلز نماد روشنی، قطعیت، شفافیت و با خود صداقت، دقت، لیاقت و کفایت را به همراه دارد. جهت آن غرب و شمال است و رنگهای مرتبط با آن،‌ طوسی، خاکستری و سفید است.  آب نماد آسایش و تازگی و آرامش و فراوانی است. جهت آن شمال و شرق است و رنگهای مرتبط با آن آبی و مشکی است. چوب نماد شادابی، زندگی، نشاط و با خود شفا، حیات، رشد و ثروت را به همراه دارد. جهت آن شرق و جنوب شرق می باشد و رنگهای مرتبط با آن قهوه ای و سبز است.

مراحل فنگ شویی

برای شروع باید از مراحل ساده شروع کنیم. و بعد گام به گام به مراحل پیشرفته تر حرکت کنیم. در ابتدا باید ناهنجاری ها را از بین ببریم یعنی کلیه ی اشیایی را که دوست نداشته و علاقه ای نسبت به آنها ندارید از محیط اطرافتان حذف کنید. البته این مرحله اجباری است. شبیه نوعی پروسه روان درمانی است. دوم اینکه جریان هوا و میزان نور را تنظیم کنید. که این دو عنصر برای انرژی مثبت (چی) خیلی مهم هستند و سعی کنید درب ها و پنجره ها را به طور مکرر باز کنید. برای پاکسازی هوا از دستگاه تهویه استفاده کنید و تا جایی که ممکن است نور خورشید را به داخل خانه راه بدهید. سوم اینکه طرح انرژی مثبت فنگ شویی (با-گوا) خانه خود را بکشید که در هر مکان متفاوت است و مخصوص به همان مکان می باشد. مثلا جنوب شرقی خانه ارتباط مستقیم با انرژی پول و ثروت دارد. چهارم این که در مورد ۵ عنصر اصلی که گفتیم تحقیق کنیم و جهات مرتبط با آن را پیدا کنیم. به طور مثال اگر می خواهید در زندگی موفقیت و کامروایی بیشتری داشته باشید باید از عنصر چوب و آب در مناطق جنوب شرقی خانه بیشتر بهره بگیرید.  آخر اینکه عنصر ولادت فنگ شویی خود را پیدا کنید. و با استفاده از آن خانه ای بسازید که این عنصر را حمایت می کند. به عنوان مثال اگر عنصر شما آتش است، باید از نماد آتش در خانه خود استفاده کنید و یا می توانید از رنگهایی نظیر قرمز، نارنجی، ارغوانی، زرشکی، و زرد و اشکال سه گوش و مثلثی استفاده کنید. و همچنین نیاز مبرمی به استفاده از عناصر چوبی را در منزل دارید چرا که چوب آتش را تغذیه می کند.  همچنین باید سه گانه خانگی فنگ شویی را بشناسیم. یعنی همیشه در منزل خود از نظر ذهنی توجه دقیقی به مثلث سه گانه ی خانگی فنگ شویی یعنی اتاق خواب، حمام و آشپزخانه داشته باشیم.

چند توصیه مهم

ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیاء‌ اضافی تبدیل کرد. آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشد. دقت در کیفیت پوشش کف، راهروها، پوشش دیوراها و نوع روشنایی آن ها بسیار مهم است. ورودی داخل منزل باید تا حد امکان وسیع باشد و روشن باشد تا انرژی مثبت بتواند آزادانه حرکت کند. بنا براین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید. مگر آنکه آن ها را داخل کمد مخصوص آن کار جای دهید.  کفش ها نیز به همین ترتیب در جا کفشی چیده شوند و اگر ورودی شما کوچک و تاریک است انرژی مثبت برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشکل می شود. زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد.

در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال های کوچک باعث افزایش انرژی مثبت و مفید می شود. اما اگر با دکوراسیون شما سازگاری نداشت از هالوژن ها یا       نورافکن های کوچک استفاده کنید. و نور را به چهارگوشه ورودی پخش کنید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشد. اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی مثبت را باز پس می فرستد. بهتر است روبروی در ورودی اتاق نشیمن باشد و بهتر است مقابل در ورودی یک فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرح دار روی آن وسیله ای مناسب است و دیوار روبروی درب ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.

اتاق خواب یکی از جاهای مهم و محل استراحت و آرامش و کسب انرژی است. بنابراین هر گونه وسایل اضافی مانند تلویزیون، کامپیوتر، وسایل ورزشی و لوازم کار را حتی اگر داخل کشو هستند از آن بیرون آورید. هنگام شب، استفاده از نور شمع (وارمر) مناسب است. اگر این امکان وجود ندارد برای تنظیم نور از سوئیچ کم و زیاد کننده (دیمر) استفاده کنید. طیف رنگی از سفید تا شکلاتی برا ی اتاق خواب مناسب است. اتاق خواب دارای بزرگترین مبلمان است پس ایجاد تعادل در آن اهمیت زیادی دارد. برای این منظور از دو پاتختی در دو طرف تخت استفاده کنید. یکی کافی نیست. و روی آنها وسایل تزئینی قرار دهید تا انرژی کامل شود.  بهتر است بالای تخت لبه دار باشد معمولا جنس چوب که با پوشش نرم پوشیده شده باشد، مناسب است.

آشپزخانه باید از نور مناسب، تهویه مطبوع و پاکیزگی برخوردار باشد. آشپزخانه را ساده نگه دارید و وسایل اضافی در آن پر نکنید. گاز، یخچال و سینک را طوری قرار دهید که یک مثلث تشکیل دهد به این ترتیب بین دو عنصر آب و آتش تعادل برقرار
می شود. استفاده از گلهای تازه و یک ظرف میوه یا گلدان با گل های طبیعی برای میز آشپزخانه بسیار مهم است.

سعی کنید برای عدم تداخل انرژی سرویس بهداشتی، با سایر جاها، درب آن همیشه بسته باشد. استفاده از آینه در کنار عنصر آب حس خوبی به شما می دهد. انتخاب رنگ سفید، خاکستری  کمرنگ و آبی برای این مکان مناسب است. انتخاب مواد معطر مانند روغن های مختلف با رایحه دلخواه را برای ریختن در آب فراموش نکنید. و همیشه حمام را گرم نگه دارید.

 

 

 کاغذ دیواری و انواع رنگ کاری

 

تاریخچه کاغذ دیواری

داستان کاغذ دیواری در واقع به چین باستان بر می گردد. اول اینکه چینی ها مخترع کاغذ بودند و دوم اینکه آنها کاغذی را که از برنج درست کرده بودند را ۲۰۰ سال پیش از میلاد به دیوارهای خود می چسباندند. در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را به عرب ها فاش کرد که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذ سازی را به اروپا منتقل کردند. از آن به بعد اروپایی های ثروتمند به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده را به ابعاد بزرگ می دادند که آنها را به دیوارهای خانه خودشان نصب کنند اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. در دوره رنسانس کاغذ دیواری با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می شد. اولین کاغذ دیواری تقریبا از پوست درخت و کنف بوده و در اواسط قرن دوم هجری به مناطق اسلامی و همچنین ایران عزیزمان رسیده است.

 

 کاغذ دیواری و انواع رنگ کاری

 

کاربردهای کاغذ

تکه های پارچه های پنبه ای که از کارخانه های بافتنی به دست می آید برای ساختن کاغذهای تحریری و کاغذهایی مثل کاغذ سیگار و نظایر آن به کار می رود. روزنامه، دستمال کاغذی انواع دفتر و کتاب، سایر مواردی هستند که کاغذ در آنها نقش مهمی را بازی می کند.

برای ساخت کاغذهای خاص در جاهایی که چوب در دسترس نیست از تفاله نیشکر، خیزران، ساقه کتان،‌کاه و الیاف دیگر استفاده می شود ولی قسمت عمده کاغذ جهان از مغز چوب ساخته می شود.

 کاغذ دیواری و انواع رنگ کاری

کاغذ دیواری

ما اصلا از کاغذ دیواری استفاده می کنیم چون کاغذ دیواری ارزان است و هزینه آن کمتر از رنگ است و از اتلاف وقت نیز جلوگیری می شود.

در کاغذ دیواری که برای دکور استفاده می شود معمولا از مواد با کیفیت بالا استفاده می شود بسیاری از محصولات و تولیداتی که می توانند رنگ بشوند بعد از مدت کوتاهی کم رنگ و یا رنگی متمایل به زرد پیدا می کنند ولی با استفاده از کاغذ دیواری می توانیم رنگ ثابت داشته باشیم.

کار کردن در پروسه رنگ آمیزی با چکه کردن و ترشح کردن، باعث ناراحتی و آزار
می شود حتی در رنگ های قدیمی تر بوی رنگ تا ماهها در فضا می ماند ولی در موقع نصب کاغذ دیواری اگر چسب هم روز زمین یا کنار پنجره چکه کند آن را می توانیم به راحتی با یک تکه اسفنج نمناک پاک کنیم. و یا در زمانی که ما تمام کاغذهامون را چسباندیم کار ما تمام شده است ولی در نقاشی باید منتظر شویم تا خشک شود. پس ما در سرعت کار نیز جلو هستیم و می توانیم توی وقت هم صرفه جویی کنیم.

کاغذ دیواری همیشه رنگ درستی دارد و خیلی به ندرت حالت اویه خود را از دست می دهد . کاغذ دیواری جو خاصی را ایجاد می کند، ساده و اقتصادی است خیلی راحت خودش را با دکوراسیون وفق می دهد. کاغذ دیواری ها حلت دیگری رو از زندگی بیان می کند. شما می توانید با انتخاب درست کاغذ دیواری شخصیت و منش خودتون را به نمایش بگذارید. کاغذ دیواری ها فضاها و اتاق ها را مجزا و مشخص می کند.

انواع کاغذ دیواری

معمولا کاغذ دیواری ها از لحاظ طرح به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  • ۱- طرح های ساده و تک رنگ،
  • ۲- ۲- طرح هایی که از بافت گرافیکی که از نقش های کوچکی که تکرار می شوند بوجود می آیند،
  • ۳- ۳- طرح هایی که مثل یک نقاشی دارای تصویر مشخصی هستند.

بر اساس علم ریاضی در چین نقش های گرافیکی فقط به ۱۷ روش می توانند در کنار هم تکرار شده و تشکیل یک تصویر بزرگ را بدهند و تولیدات همه سازندگان کاغذ دیواری در دنیا بر اساس همین ۱۷ روش می باشد. جالب اینجاست که این مبحث درعلم ریاضی به نام گروه کاغذ دیواری شناخته می شود.

 

 کاغذ دیواری و انواع رنگ کاری

رنگ کاری

رنگ کاری در معماری و دکوراسیون داخلی به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از: رنگ پلاستیک،‌رنگ روغنی،‌مولتی کالر،‌ بلکا، اکریلیک،‌پتینه و رنگ های بی بو.

رنگهای پلاستیک از قدیمی ترین نوع رنگ بوده و در کیفیت های مختلفی در بازار موجود است. به دلیل اینکه انعکاس نور ندارد و زود خشک می شود. بیشتر مصارف آن برای سقف ها و دیوارها می باشد . رنگ های روغنی نیز از رنگهای سنتی و قدیمی محسوب می شود ولی همواره برای رنگ آمیزی در ب و پنجره های فلزی به عنوان یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود .رنگ های روغنی به سه دسته روغنی، نیمه مات و مات تقسیم می شوند. رنگ های فوری نیز کارائی مثل روغنی دارند با این تفاوت که پایه آنها تینری است و زودتر خشک می شود.رنگ های مولتی کالر به خاطر مقاومت در برابر جذب ذرات معلق در هوا بیشتر از موارد فوق بهداشتی می باشد. مولتی کالر ضد آب بوده و روی تمامی سطوح اجرا می شود. در دکوراسیون کاربرد زیادی دارد و به راحتی ترمیم می شود سرعت بالا و خشک شدن سریع از ویژگی های آن می باشد.

بلکا متشکل از الیاف سلولوزی و سنگهای تزئینی می باشد که به صورت خمیر در آمده  با ماله های شیشه ای بر روی دیوار و سقف اجرا می شود. از مزیت های آن می توان به این اشاره کرد که به عنوان تمامی عایق ها از آن می توان استفاده کرد. مثل عایق صوتی، حرارتی،‌آبی و اینکه در مقابل ضربه مقاوم بوده و براحتی خود شخص می تواند ترمیمش کند.

پتینه یک نوع ترکیبات از پوشش های سلولوزی است که مثل رنگ ها برای سطوح اجرا می شود و می توان آن را به صورت شکل های هندسی نیز اجرا کرد.

رنگ های اکریلیک این رنگها دارای پایه اکریلیک و سیلیکونی بوده و در نماهای داخل وخارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. حلال آنها آب است و در کمتر از یک ساعت خشک می شود.

به غیر از این موارد چیز دیگری که با استفاده از ان بتوانیم رنگ فضا را تغییر دهیم رنگ جدیدی به نام کاور پلاست یا همان چرم نما است که یک پوشش چرمی برای کلیه سطوح ساختمان از جمله نما ؛‌داخل استخر و سونا ، سدها و سازه های آبی می تواند باشد و تنوع رنگ بسیار بالایی دارد در برابر سرما و گرما مقاومت دارد و بدون بو می باشد. اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم می توانیم از کنیتکس و رولکس نام ببریم که بیشتر در فضاهای پارکینگ استفاده می شود و معمولا یا با کاردک و یا با پیسوله های مخصوص پاشیده می شود و حلال آن میتواند آب باشد و در برابر سرما و گرم مقاوم است . کنیتکس های روغنی به هیچ وجه با آب مخلوط نمی شود و به هیچ عنوان پوسته نمی کند و دارای تضمین زیادی است.

 

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳