کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

راه پله فلزی زیبا با استفاده مجدد از تراشه های چوب

Elegant Steel Spiral Staircase

ترجمه: فرزانه جهانمردی

اگر شما تا به حال در کارگاه چوب بری کار کرده باشید متوجه این نکته شده اید که در پایان روز توده ای بزرگ از تراشه ها و خرده های چوب انباشته می شود. اما با این پس ماندها چه می کنند؟ احتمالا راه پله ای زیبا و براق، آخرین جایی است که تصور می کنید آنها به کار می آیند.

طراحان پله در ایتالیا، راه پله های ویژه ای را بنا بر نیاز مشتری تولید می کنند. این راه پله ها، دارای دستگاه پله معمولی با پله های لوکس می باشند. در واقع در ساخت این پله ها از مواد بازیافتی که در دسترس سازندگان قرار دارد استفاده می شود.

در بین نرده های فلزی کناری راه پله، صفحات چوبی کف و یک دیوار داخلی آجرنما، احساس پیوند مصالح سنتی و نوین را ایجاد می کند.

صفحات شیشه ای برروی هر کف پله قرار داده شده اند، طوری که به نظر می رسد گلبرگ های گل رز به دور پله ها پیچیده است.

البته برای کسی که بخواهد، نوع ویژه و خاصی در جزییات داشته باشد، سازندگان باید جزییات گوناگون و رنگارنگی را ایجاد کنند.

کی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی ویلا، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت  است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به بررسی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

خانه های درختی،

خانه های دوستدار طبیعت؛ حرکت انسان بسوی درختان جنگل

tree homes solar powered earth friendly

ترجمه:فرزانه جهانمردی

با گسترش شهر و انفجار جمعیت، که برای تامین غذا اقدام به  جنگل زدایی و قطع درختان می شود، معمار دانمارکی Konrad Wójcik، تصمیم گرفته است تا با طرح خود یادآوری کند که تا چه اندازه، محیط زیست طبیعی تغییر کرده است.

او معتقد است که تنها راه درمان این است که انسان به طبیعت بازگردد و اجازه دهد که کره زمین خود را التیام بخشد.

او طرح خود را همزیستی کهن، نام نهاده است. این خانه های کوچک، هم از نظر ظاهر و شکل و هم از نظر طرز رفتار مانند درختان می باشند. ساختمانهای هرمی شکلی که دارای صفحات خورشیدی در پوشش خود هستند، همانند درختان از انرژی خورشیدی برای حیات استفاده می کنند. خانه های درختی، آب مورد نیاز خود را از طبیعت جمع آوری می کنند و زباله ها و پسماندهای انسان را برای تغذیه جنگل اطراف خود به کود تبدیل می کنند.

دیدگاه طراح بر اساس حفظ حریم خصوصی در عین زندگی جمعی بوده است، به نحوی که هر خانه تا اندازه ای به همسایگان نزدیک است که بتواند حریم شخصی خود را داشته باشد و تا حدی از همسایگان فاصله دارد که بتوان آنها را به عنوان یک جامعه به حساب آورد.

هریک از خانه ها در یک نقطه اتکایی به زمین اتصال پیدا کرده اند. و از فضای کوچک زیر خانه برای پارکینگ اتومبیل و دوچرخه استفاده می شود.

هنگامی که دیگر خانه ای قابل استفاده نباشد، آن را بازیافت می کنند؛ دقیقا همانند درختان، مرگ یک خانه امکان ایجاد مصالحی برای زندگی سایر خانه ها فراهم می کند. یعنی این خانه ها به صورت صد در صد قابل بازیافت بوده، به این معنی که هربخشی از ساختار خانه را می توان یا به طبیعت بازگرداند، و یا به مصالح دیگر تبدیل نمود. درست همانند طبیعت، چرخه زندگی این خانه های درختی جذاب، طی می شود.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مبلمان مدرن، طراحی برمبنای حروف الفبا

Favorite Fonts Turned Into Modern Furniture

ترجمه: فرزانه جهانمردی

هر شخص در زندگی خود بسیار با نوشتار و حروف الفبایی سر و کار دارد و به نظر می رسد گاهی این حروف مورد علاقه اشخاص واقع می شوند.

طراح ایتالیایی Claudio Scott، در طراحی اخیر خود سعی کرده است که حروف مورد علاقه هرکس را در طرحی نو و بدیع به خانه آن شخص به ارمغان ببرد.

Scotto طرح خود را دکور تایپی نام گذاری کرده است. و فونت ها و حروف محبوب را در کاربری های دکوری جایگذاری کرده است. همچنین از کلمات نیز برای طراحی انواع وسایل دکوراسیون مفید و پرکاربرد داخلی استفاده کرده است.

پایه و اساس هر قطعه دو و یا چند حرف الفبا، و یا یک کلمه است. در واقع می توان گفت که برای کسانی که حروفی خاص مورد علاقه آنهاست، و یا حتی فقط از بودن با حروف و کلمات و نوشتار لذت می برند، این سبک مبلمان بیان جسورانه و در عین حال لطیف و نرمی از واقعیت یافتن عواطف و علایق می باشد.

گروه مهندسین ایران معماری

یکی از فعالیت هایی در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت نمونه های مشابه در پروژه های معماری است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

طرح اصلی نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ در دوبی

Dubai World Expo Masterplan

طراح: گروه طراحی HOK

ترجمه: فرزانه جهانمردی

تیم طراحی HOK، به عنوان سرپرست طراحان طرح اصلی نمایشگاه اکسپو دوبی، از اینکه دوبی به عنوان میزبان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰انتخاب شده است، بسیار شادمانند و به مردم دوبی و به همه دست اندر کاران این پروژه تبریک می گویند.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

جان رودز(John Rhodes)، یکی از معماران و طراحان اصلی شرکت HOK، و از معماران ورزشگاه المپیک ۲۰۱۲ لندن، می گوید: ” نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، این قابلیت را دارد که یکی از بزرگترین و بهترین نمایشگاههای اکسپو در همه زمانها شود. طرح اصلی این نمایشگاه، کاملا برمبنای فرهنگ و سنت دبی و محتوای نمایشگاههای اکسپو، ارتباطات مردم ، تحرک و پویایی، ایستایی و مقاومت طراحی شده است.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

مکانی که ما برای اجرای پروژه در نظر گرفته ایم، پس زمینه ای استثنایی برای ایجاد اتفاقی شگفت و افسانه ای خواهد بود.

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

نمایشگاه اکسپو برای منطقه اعجاب انگیز خواهد بود و میراثی گرانبها به مجال حال حاضر دوبی اضافه خواهد کرد. همایش و نشست فرهنگی با موضوعیت دوبی”.

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

 

 

نمایشگاه جهانی اکسپو

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

دفتر اُ ام ای و اتمام شهر عمودی دِ روتردام

ترجمه : فریبا شفیعی

در نهایت در ۲۱ نوامبر اُ ام ای اتمام روتردام –  شهر عمودی ترکیبی بر کناره ی رودخانه ی مارس را اعلام کرد. در این طرح بهره وری یا حتی پارامتر طراحی مرکزی از روز اول بسیار مهم بوده است. همانطور که دفتر اُ ام ای بیان می کند: بازی شدید بازار این دوره از پروژه را جهتمند کرده، اما تاکنون از محدودیت طراحی دور بوده، و در واقع ایده ی اصلی را تقویت کرده است. نتیجه ی کلی ساختمانی مرتعش و متراکم برای شهر است.

به گفته ی الن ون لون شریک مسئول با اتمام این ساختمان یک توده ی انتقادی در کوپ ون زون مستقر شده است. این شهر در قامت تصور استقرار طولانی مدت یک شهر ثانوی در مرکز جنوبی ماس محسوب می شود. ساختمان دِ روتردام هم نام یکی از کشتی های خط آمریکا هلند می باشد، که مهاجران را از اروپا به نیویورک متنقل می کرد. درست در کنار ساختمانی که بنا شده است. این ساختمان بلند مرتبه از سه توده برجِ بهم پیوسته با ۴۴ طبقه  بلندا و بیش از ۱۰۰ متر پهنا ترکیب شده است.

ساختمان شدیداً بهم فشرده شده، و مخلوطی از برنامه ها به شکل مجزایی در آن سازمان دهی گردیده، بلوک های روی هم افتاده که شامل فضای تجاری، آپارتمان های مسکونی، تسهیلات کنفرانس و هتل، رستوران و کافه ها می باشد. کارکنان دفتر، ساکنین و مهمانان هتل با هم به محل کنفرانس مرتبط می شوند. ته ستون های مشترک بنا محل لابی هر یک از ساختمان ها به منظور تولید یک قطب عمومی با استفاده از یک سالن مشترک می باشد.

همانطور که رم کولهاس اذعان می دارد: علی رغم مقیاس ساختمان و ظاهر مستحکم آن بلوک های تغییر یافته ی ساختار یک ظاهر همیشه در حال تغییر، در حالی که از هر بخش از شهر متفاوت می باشد، تولید کرده است. واقعیت این است که این بنا امروزه نشان دهنده ی یک پیروزی کوچک از ماندگاری شهر، بساز بفروش ها، پیمانکارها و معمارها است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

اپارتمان کرکره ایی شیگرو بان؛ سیاست نور و فاصله

ترجمه : فاطمه موسوی مقدم

یکی از مکان های داغ برای معماری حال حاضر محله ی چلسی در شهر نیویورک است که در مجاورت دیوا ر برخی از اسمان خراش های شیشه ای جدید این خانه اپاراتمان زیبا؛ متال شاتر هاوس، که تاثیری عمیق بر معماری و روندهای جاری بر ان خواهد گذاشت قرار دارد بنا توسط معمار مشهور بین المللی شیگرو بان Shigeru Ban طراحی شده است.

این خانه ی پنجره کرکره ای فلزی داای پوسته ی متحرکی است که به ساکنین خود اجازه ی باز کردن پنجره های شیروانی مانند یا بستن انها را میدهد. این پوسته ی متحرک بسیار ساده است ولی راه خوبی برای اجازه دادن به ساختمان برای وفق دادن و تغییر دادن شرایط محیط اطراف بدون تمرکز بر اقدامات انرژی بر پیش پای طراحی گذاشته است.

این اولین پروژه امریکایی شیگرو بان است یک ساختمان مینیمال و جمع و جور که کاملا به عناصر بنیادی اش متکی است شکل ساده ی جعبه مانند ساختمان ۱۱ طبقه که کاملا به خیابان باز میشود. مکانی که محصولات مجموعه ایی از پنجره های کرکره ای فلزی فضای بزرگی که برای زندگی به وجود امده را از فضای بیرون جدا می کند.

عرض پنجره های کرکره ای ۲۰ فوت و دیوارهای شیشه ای دایر بر ان به نحوی است که ساکنین میتوانند فضای زندگی خود را متناسب با خواسته و نیازهایشان کنترل کنند.انها میتوانند نور طبیعی روز را به داخل هدایت کنند یا بلعکس، پنجره های کرکره ای را برای شکستن و انحراف نور ، تششعات گرما و حفظ حریم شخصی ببندند.

پنجره های کاملا باز هم برای جاری شدن هوای ازاد به داخل ساختمان برای یک روز دلپذیر بسیار مناسب است.اقای بان راه های جدیدی برای استفاده از مصالح ساده تر ابداع کرده است. پنجره ها از یک تکنولوژی شبیه به درهای تاشوی محافظ هواپیما استفاده میکنند. کاربری بیرونی پنجره های کرکره ای با این مقیاس بزرگ نمایش بیرون ساختمان است، حتی بیشتر از پیشرفت شیشه بر حسب بازدهی نیرو است. این پنجره ها راه حل شگفت انگیزی هستند، شاید انها برای نمایان کردن بسیار سودمند باشند، ولی به دلیل کم بودن سایه اندازی موثر خارجی در سرتاسر صده اخیر به طور عادی از این راه برای کنترل افزایش گرما و تششعات قبل از ورود تهویه مطبوع و افزایش لعاب شیشه ای پیشرفته استفاده میشود.

الحاق پنجره های کرکره ای به طرح واقعا به چشم نمی اید. خانه پنجره های کرکره ای به سبب استفاده از این تکنلژی ساده در مقیاس وسیع، ارزشش برای ساکنانش و تاثیرات کم زیست محیطی اش بی نهایت قابل اعتناست. فضاهای زیستی خانه فضاهای زیرشیروانی مانند تصفیه شده هستند، اتاق های شخصی بزرگ در یک سو و فضاهای عمومی خانه در سوی دیگر. فضای داخلی تماما فضای باز است، ارتفاع اتاق نشیمن بالغ بر ۲۰ فوت می باشد و درهای شفاف بنا نور طبیعی را در سرتاسر فضا می پراکند و زمانی که بدان ها نیاز نیست به سادگی در دیوار رول می شوند شبکه گرمایش سرمایش کار شده در کف طبقات گرما و سرمای ساختمان را دقیقا کنترل می کند.

گروه مهندسین ایران معماری

یکی از فعالیت هایی در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت نمونه های مشابه در پروژه های معماری است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

خوابگاه دانشجویی تیتگن ؛ ۳۶۰ واحد در یک سازه ی دایره شکل

ترجمه : ندا باقری

خوابگاه دانشجویی تیتگن با طراحی لانگارد و ترنبرگ و طراحی منظر ماریان اوینسن و الگرین و بران، در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسیده است.

 

خوابگاه دانشجویی

در حالی که خوابگاه ها و مسکن های دانشجویی می توانند منطبق و تکراری باشند، این ساختار، به اتحاد یک طرح کلی با استفاده از قطعه های مجزا می پردازد؛ اجزایی که در عین حال مشابهند اما منحصر بفرد می باشند.

 

خوابگاه دانشجویی

اتاق ها که به صورت مدور چیدمان یافته اند، چشم اندازی به حیاط مرکزی مشترک دارند. تعداد این واحدها که ۳۶۰ عدد می باشد، تاکیدی بر تعلق هر بخش به یک دایره ی کامل است.

 

خوابگاه دانشجویی

آب موجود در ورودی این خوابگاه، نتیجه ای باشکوه از این سازه را به نمایش در می آورد. ریتم کلی نما باعث شده است که برخی از جبهه ها فرو رفته و برخی بیرون زده باشند، اما این نما کلیه بلوک ها را شامل شده است. سطوحی از چوب توس و بلوط امریکایی همراه با درهای کشویی شیشه ای که در مکعب هایی از بتن قرار گرفته اند، ترکیبی همچون شیوه ی “زیستگاه ۶۷ ” به خود گرفته اند.

خوابگاه دانشجویی

 

خوابگاه دانشجویی

 

 

خوابگاه دانشجویی

اما طراحی با فلزات و قطعات آکوستیک، تنوع بیشتری به این نما بخشیده است. فضای سبز و آب در کنار این ساختار زیبا، تعادلی دقیق میان سبکی و سنگینی و همینطور انسان و طبیعت ایجاد نموده است.

 

خوابگاه دانشجویی

 

 

خوابگاه دانشجویی

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای برج باغ بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی برج باغ ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

تصویب ساخت آسمانخراش جدید شرکت شاپ ؛ غایتی نو در خط آسمان منهتن

ترجمه : ندا باقری

برج فوق العاده نازک معماران شاپ، با ۱۰۰ واحد آپارتمان موفق به تایید شورای شهر نیویورک گردید. هنگامی که ساختمان در سال ۲۰۱۶ کامل گردد، این ساختار ۱۳۵۰ فوتی با ارائه ی آپارتمان هایی لوکس، همتای ساختمان امپایر استیت و درست در بالای خط آسمان مرکز تجارت جهانی قرار می گیرد.

رندرهای منتشر شده از طرف شرکت طراح این اثر، خط افق تازه ای از منهتن را به واسطه ی این برج مسکونی بسیار باریک نشان می دهد؛ ساختمانی با ارتفاع ۴۱۱ متر که در انتها به عرض ۱۳ متر می رسد و تنها دو بلوک با سنترال پارک فاصله خواهد داشت.

در اوایل سال میلادی جاری، توسعه دهندگان نیویورک سیتی، گروه توسعه جی دی اس و گروه بازار املاک پی ام جی، به صورت هماهنگ اقدام به مجموعه ای از معاملات نمودند که برج آینده ی این پلاک در کنار وان ۵۷ و ساختمان ۴۳۲ پارک اونیو، را در رقابت بلندمرتبه سازی در میدتاون منهتن قرار می داد. این توسعه دهندگان با خرید همسایگی ساختمان استینوی و مجموعه ای از اجاره نامه های زمین با مبلغ ۲۱۷ میلیون دلار، به ۴۵ هزار فوت مربع حق هوایی جهت ساخت ارتفاع بالاتر از ۲۰۰ فوت دست پیدا کردند؛ سرمایه گذاری لوکسی که در آن هر پنت هوس با ارزشی در حدود ۹۰ میلیون دلار به فروش می رسد.

با حذف طرح پیشنهادی بسیار مرتفع ازگروه سترا/ رودی، این تیم متحد از توسعه دهندگان،به تامین مالی یکی از بهترین شرکت های معماری نیویورک، گروه شاپ پرداختند تا با طراحی این آسمانخراش زیبا، پروژه ای مرتفع تر از امپایر استیت را بنا کنند. به گفته ی چاکرابارتی، رئیس شرکت شاپ، نمای برنزی این ساختمان منحصر بفرد، در طول روز تلالو دارد و در طول شب، درخششی یکنواخت خواهد داشت.

این برج زیبا، مطمئنا چیزی بیش از یک درخشش نما خواهد داشت. به گفته ی وبلاگ یکی از املاک و مستغلات نیویورک، این پروژه می تواند به راحتی اولین فروش بالای ۱۰۰ میلیون دلار در نیویورک را از آن خود کند و سایت این ساختمان مناسب تر از وان ۵۷ بوده و با توجه به ارتفاع قابل توجه آن، چشم اندازهای آن، اگر عالی ترین نباشد بسیار خوب خواهند بود.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

استفاده از متریال باریسول-ROISSY CHARLES-DE-GAULLE فرودگاه

پوشش های کشسان باریسول محصول باریسول نرمالو اس.ای.اس بخشی از ساختار درونی فرودگاه شارل دوگل پاریس می باشد.

این پروژه استثتایی و تحسین برانگیز توسط شرکت Unanime طراحی شده است چارچوبهای چند تکه که به شکل گلبرگ طراحی شده اند با ۱۱۰ متر مربع از سقف شفاف باریسول ساخته شدند.

هم اکنون ایران معماری در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

غرفه فولکس واگن – آلمان

این مجموعه، که توسط مهندسین آرشیتکت شرکت پلیکس گروپ ساخته شده است به صورت یک سازه چند رسانه ای طراحی شده است.

این غرفه، ۱۶ متر ارتفاع و ۳۵ متر طول دارد! در وسط غرفه ای که به شرکت فولکس واگن اختصاص یافته است سیستم نمایش ویدئویی و بازی های نور، به این شکل مارپیچی جان بخشیده است. این غرقه که با ورق های باریسول پوشیده شده است نماد تجربه، پویایی و چشم انداز این برند معروف تجاری در صنعت خودروسازی است.

پوشش های کشسان باریسول، به طور خودکار در برابر دیدگان بازدید کنندگان به نمایش در می آیند.
ورق های باریسول انتخابی در اینجا عبارتند از: ورق نیمه شفاف بلان ونوس، ورق ساتن بلان سفید، و ورق مشبک بلان مات.

هم اکنون ایران معماری در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

استفاده از متریال باریسول-زاها حدید

حتی زاها حدید هم در پروژه هایش از باریسول استفاده میکند

هم اکنون ایران معماری نیز در طراحی دکوراسیون داخلی خود از این تکنولوژی استفاده میکند . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

زاها حدید (که یک مهندس معمار انگلیسی عراقی تبار است)، اولین زنی است که جایزه معماری پریتزکر را در سال ۲۰۰۴ دریافت نموده و در حال حاضر، کار ساخت MAXXI (موزه ملی هنرهای قرن بیست و یکم) در رم را به پایان رسانده است.

ورق های باریسول لومیر®، در این موزه تاریخی و معاصر نصب شده است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مجتمع مسکونی Lochau

Siedlung Seeschanze Lochau

طراحی : Baumschlager Eberle

موقعیت: Lochau، اتریش

ترجمه: فرزانه جهانمردی

مجتمع مسکونیLochau، واقع در کنار دریاچه کنستانتین، شامل شش آپارتمان  مسکونی منحصر به فرد است که برای دستیای به بهترین دید و منظر، به بهترین شکل ممکن در سایت جایگذاری شده اند.

با تبعیت از شیب زمین و با توجه به وجود چشم انداز عالی به سمت دریاچه، هرکدام از خانه ها دارای محدوده بصری خارق العاده ای هستند، و در عین حال کاملا منطبق بر روند توسعه شهری نیز هماهنگ شده اند. تناسب چیدمان فضاهای داخلی به نحوی است که اتاق های نشیمن و بالکن های هر خانه به خوبی از درون و بیرون روشنایی دریافت می کنند.

همچنین وجود بالکن های منحنی، که در یک یا هر دو طرف بنا قرار گرفته اند، علاوه بر ایجاد جلوه بصری و شهری، و نماد و نشانه هویتی برای هر ساختمان، نوعی دعوت محیط پیرامون به درون ساختمان قلمداد می شود. در حقیقت، شمای شهرک و نوع خانه های مسکونی، یک سیستم درهم تنیده بصری را ایجاد کرده است و نشان می دهد که فضاهای هر دو کاربری کاملا با یکدیگر هماهنگ و درگیر شده اند.

سایت مجموعه شامل دو پیاده رو، یک جاده دسترسی در جنوب و یک منطقه جنگلی در شمال مجتمع مسکونی می باشد. نحوه قرار گیری بلوک های مختلف مجتمع به گونه ای است که فضاهای عمومی در میان فضاهای خصوصی قرار گرفته اند، و بسته به کاربری خاص هر کدام، فضا گسترده تر و یا باریکتر می شود. این نوع چیدمان و جایگیری فضاهای ساختمانی در محیط پیرامونی خود، تولید نوعی هیجان و تنوع می کند، در نتیجه به هر فضا اجازه می دهد که کیفیت ذاتی خود را به خوبی نشان دهد.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

مجتمع مسکونی اِیْت از دفتر معماری بیگ؛ بهترین مجتمع مسکونی سال ۲۰۱۲

مترجم : هستی خلیلی

برنده جایزه سقف سبز اسکاندیناوی در ۲۰۱۰ برنده جایزه فستیوال معماری جهان در ۲۰۱۱ برنده جایزه ملی AIA برای بهترین بنای مسکونی ۲۰۱۲ ۸-house مکانی است که توجه به جزئیات را در بستر بزرگتری تعریف کرده است. این پروژه که در سال ۲۰۰۶ آغاز شد بزرگترین پروژه توسعه دانمارک در بخش خصوصی شناخته شد.

در این مجموعه تراکم در یک مساحت ۶۲۰۰۰ متر مربعی به واقعیت پیوسته است. آسودگی و آرامش زندگی بیرون شهری همگام با مسئله انرژی یک شهر بزرگ و همجواری قسمت تجاری و مسکونی با هم آمیخته است. “بیگ ” (BIG) مجموعه خانه ۸ را به عنوان یک ساختمان بلند و منسجم طراحی کرده است که ارتفاع آن در قسمت های مختلف تغیر میکند. این ساختمان کمانی شکل، دوبخش مجزا را به وجود می آورد که در مرکز قوس از یکدیگر جدا می شوند این قسمت مرکزی در واقع بخش ارائه دهنده خدمات اجتماعی است.

در زیر این فضا یک مسیر عبوری به عرض ۹متر دو فضای شهری مجاور را به یکدیگر متصل می سازد: محوطه پارک در غرب و محدوده کانال در شرق. عملکردهای متنوع به صورت خطی در سطح مجموعه پراکنده شده اند. آپارتمان ها در بالا و قسمت های تجاری در پایین ساختمان قرار گرفته اند. در نتیجه،لایه های افقی مختلف به کیفیت مطلوب خود دست پیدا کرده اند طوری که آپارتمان ها از دید، نور و هوای تازه بهره مند می شوند و قسمت تجاری اجازه ادغام شدن با خیابان را پیدا می کند. قسمت تجاری شامل فروشگاه،کافه، مرکز نگهداری کودکان و دفاتر اداری می باشد. شمالی ترین گوشه ساختمان تا ۱۰ طبقه بالا رفته است و به آن شیبی داده شده که تا ارتفاع تنها یک طبقه در گوشه مخالف پایین بیاید.

غیر معمول ترین قسمت خانه ۸ رمپ روباز و ادامه دار آن است که در کنار پله ها و آسانسورها دسترسی به خانه های شهری و پنت هاوس ها را از طریق یک حلقه سرتاسری دور ساختمان میسر می سازد. این مسیر از سطح خیابان تا بالاترین طبقه کشیده شده است. در واقع این رمپ باعث می شود این مجتمع بزرگ شکل یک مجموعه واحد را به خود بگیرد. اینگلس در این باره می گوید: وقتی که زندگی اجتماعی شامل رویارویی تصادفی همسایه ها وارتباط آنها با یکدیگر به شکل سنتی تنها در طبقه همکف صورت می پذیرد، ۸ هاوس امکان این روابط و آشنایی ها را تا آخرین طبقه گسترش می دهد.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵


هفت اصل طراحی داخلی

تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.


 

۱ – نور را دریاب:

نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند.
نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.

۲- فرم را بشناس:

فرم، توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است.
دسترسی ها و سیرکولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

۳ – فضا را احساس کن:

فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویکرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یکی از فاکتورهای مهم طراحی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا کار پژوهی در دید کلی و اندام سنجی (Anthropometry) در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد

۴ – بافت را لمس کن:

بافـت مشخصـه ای از یک شیء اسـت که با لمس کـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.

۵ – شکل را بیازمای:

شکل، خط بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شکل یا صورت معادله کلمه Shape فرنگی است؛ در حالی که فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیـا عامل تعیین کننده ای است. طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.

۶ – رنگ را در هم بیامیز:

در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأکید می کند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود.کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد

۷ – حجم را بشناس:

حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست که دیوارها و سقف ها، فضایی تاکیدی ایجاد می کنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می کنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یک سامان یا روش معمارانه مطرح می شود.

 

 

 

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا یدکوراسیون داخلی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

همه اجزای آشپزخانه در یک متر مکعب

All-Purpose Kitchen Island Inside a 1-Square-Meter Cube

ترجمه: فرزانه جهانمردی

همانند یک پازل چینی و یا حتی در مواد خوراکی، شبیه به یک پیاز، هر لایه ای از این آشپزخانه زیبا و کاربردی، پوششی بر لایه های دیگر آن است. و با برداشتن هر لایه، لایه ای دیگر آشکار می شود. هر دیوار ممکن است یک در برای قسمت دیگر باشد.

این آشپزخانه کوچک، که قابلیت جابجایی نیز دارد توسط Norman Ebelt وKristin Laass، طراحی شده است. و همه قسمتهای آشپزخانه شامل فضای پخت و پز و قسمت آماده سازی مواد برای طبخ غذا، میز غذاخوری، اجاق گاز، یخچال و فریزر، قفسه های آبچکان و کابینت نگهداری ظروف و … در آن جاسازی شده اند.

این آشپزخانه با هدف صرفه جویی در فضا و استفاده حداکثری از آن، طراحی شده است. در ابتدا تنها یک میز کوچک سفید رنگ که می تواند در هر قسمت از خانه قرار داده شود به نظر می رسد، اما با باز کردن قسمت های مختلف آن، می توان به بخش های مورد نیاز خود از آماده کردن، طبخ کردن و خوردن غذا دست پیدا کرد.

همچنین بین عناصر و اجزا چند منظوره و قسمتهایی که تنها استفاده خاص و ویژه از آنها می شود، توازن برقرار شده است. به این ترتیب که قلاب ها و میز کار در یک سمت و کشوها و کمدها در طرف دیگر قرار گرفته اند.

برج و میدان آزادی تهران

بخش سوم

عناصر و تکنیک های شاخص بنا، سبک و روحیه حاکم بر بنا

عناصر، مفاهیم و فناوری به کار رفته در ساخت بنا، مانند مفهوم کثرت و وحدت در محوطه سازی، الهام گرفتن از فرم چهار تاقی، تکرار صلابت طاق کسری، تداوم اندیشه و فناوری اجرای قوس در دوران صفوی، استفاده از تاق، کاربندی، مقرنس، تقسیمات هندسی، کاشی کاری، محور آب و مواردی نظیر آن، طراحی بنا را به طرز چشمگیری متاثر از معماری گذشته و تلاش در جهت تداون آن معرفی می کند. شده است .

بدین معنی که قالب زیرین قبلا روی زمین ساخته و در محل نصب شد و پس از آن ، سنگ ها و آرماتورها روی آن قرار گرفتند، بدون آن که قالبی در جهت دیگر نصب شود ، بتن ریزی انجام شد . کارهای بتن سفید اجرا شده در این بنا ، در ایران بی سابقه بوده است . تا زمان ساخت یادمان ، این حجم بتن سفید که به صورت باربر عمل کند ، اجرا نشده بود .

پس از انجام آزمایشات با دانه بندی های مختلف ، دانه بندی سنگ کوارتز سفید که در مشخصات فنی نیز بر آن تاکید شده بود ، مورد قبول واقع شد و در سطوح بتنی گنبد داخلی ، دیواره و اتاق مخصوص پذیرایی مهمانان رسمی مورد استفاده قرار گرفت .

سطوح قالب های بتنی سفید ، با تخته سه لایی پوشیده شد تا از خروج شیره بتن جلوگیری شده و سطوح صاف به دست آید . پس از آن ، توسط استادان سنگ تراش روی سطوح ، چکشی یا کلنگی شده و نقش و نگارهایی بر آن ایجاد شده است . در اتاق مخصوص پذیرایی ، روی سطوح بتن ، نقاشی شده و بعد توسط فرزهای سنگ بر و ایجاد نقش با تیشه ، نقوشی در دیوار حک شده است .

جزییات بسیار زیاد دیگری در این بنا مورد مطالعه و اجرا قرار گرفته است . اجرای درب های سنگی با وزن تقریبی هر لنگه بیش از سه تن که با ساختار مکانیکی ساده ای طراحی شده بود ، در ابتدا با اشکال مواجه شد ، که بعدا با قفل ها و مفصل هایی پیش بینی شد ، باز و بسته شدن در به خوبی انجام پذیرفت .
در گرانیتی یک پارچه ورودی موزه ، که به وزن ۵/۳ تن با ساختار خاصی اجرا شده است ، به راحتی و به کمک یک محور گردان باز و بسته می شود .

همچنین چند در بتنی به ارتفاع حدود ۳ متر که علاوه بر کارهای بتن نمایان داخل برج یادمان و موزه قرار دارد ، در حد خود در ایران به صورت بی سابقه ای اجرا شده است .
سنگ گرانیت سیاه کف موزه برای اولین بار از معدن مروارید کردستان استخراج شده و مورد استفاده قرار گرفته است .

راهرو و زیرزمین یادمان که برای دسترسی کاربران پیاده ، از دور میدان به داخل آن ، به صورت زیرگذر طراحی شده نیز ، بخش مهمی است که در مدت کم اجرا شده است . سطوح شکسته سقف راهرو با نورگیر و باغچه ای که در وسط آن تعبیه شده است ، طرح جدیدی در زمینه راه های پیاده زیرزمینی می باشد که از نظر محاسبات ساختمانی نیز قابل توجه می باشد . دهانه داخلی گنبد مرکزی که ۲۱ متر می باشد ، با ضخامت بتن حدود ۳۰ سانتیمتر اجرا شده و سطوح داخلی سقف به صورت بتن نمایان حفظ شده است.

بنای یادمان ، نکات قابل توجهی دارد که باید از نزدیک مورد توجه و بررسی قرار گیرد . از ویژگی های طرح ، در معماری سنتی ایران ، شکست خطوط راست گوشه در پلان های ساده و انحراف و تبدیل آنها به سطوح شکسته و بالاخره گرایش به سطوح منحنی در ارتفاع ، به ترتیبی است که می توان گنبدها و قوس های ایرانی را برآنها استوار کرد .این شیوه در معماری یادمان نیز به کار رفته و تیغه های قطری ، در این بنا ، با پیچش آرام و شکستگی های خویش ، طاقی با شبکه های متقاطع و رسمی بندی های ایرانی تشکیل داده است.

تحلیل و ارزیابی نماهای بنا :

نمای بنا نشان دهنده صلابت و استحکام ساختمان است و به نوعی ساختار سازه بنا را نیز ، معرفی می کند .
بنا، ۴ نما دارد که دو به دو متقارن بوده و نمادگرایی در آنها به وضوح مشاهده می شود . نماهای شرقی و غربی ، نماهای اصلی می باشد . در این دو نما طاق ، قوس و فضای خالی بین پایه ها ، خودنمایی می کند . پایه ها ، به سمت آسمان اوج گرفته و در نزدیکی بام ، با عبور از گشودگی هایی که بر بدنه ها وجود دارد ، خاتمه می یابد .

پیچش پایه ها ، به سمت بالا و ایجاد فرم های سیال و استفاده از خطوط و سطوح منحنی، خطوط نما را به سمت بالا هدایت می کند. مقرنس ها و تزیینات بین طاق اصلی که به طاق کسری شباهت دارد و طاقی که شبیه به قوس های جناغی است ، هندسه بسیار دقیق بنا را نمایش داده و به عنوان نقطه عطف این نما مطرح شده است نماهای شمالی و جنوبی کم عرض تر بوده و شامل پایه ها ، بدنه ها و قوسی کوچکتر (در مقایسه با دو نمای دیگر) می باشد.

شیارهایی که از کف تا بام و با کاشی فیروزه ای رنگ ، بدنه های سفید بنا را تقسیم بندی کرده، در کنار قطعات سنگ ها و درزهای بین آنها ،باعث تنوع بناها شده اند. تناسب به کاررفته در نماها ، بسیار دقیق و براساس اشکال هندسی می باشد.

گروه مهندسین ایران معماری

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرا نما

 

یافتن راه حل های صحیح اقتصادی و زیباشناسی در پروژه های معماری، از چالش های بنیادینی است، که معماران، طراحان و برنامه ریزان دفتر معماری آرتور امید آذری در تمام طول فعالیت حرفه ای شان، با آن مواجه بوده اند وبر حل آن همت گمارده اند.

 

 

 

دستیابی به یک سامان بصری با ابهت در نما، تاکید بر عناصر شاخص در نما، به کارگیری صحیح فرم و مصالح در نما، توجه به نکات زیباشناسی در طراحی نما و سایر موارد از اهداف اصلی تیم طراحی و اجرا در کلینیک تخصصی نما در گروه مهندسین ایران معماری است.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

ساخت پنجره غبارگیر با قابلیت جلوگیری از ورود گرد و غبار در کشور

مبتکر ایرانی موفق به ساخت پنجره غبارگیرچندمنظوره جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط داخل شد.

خبرگزاری ایسنا: از جمله نوآوری طرح این است که با تغییر در برش شیشه و طراحی سیستم مکانیکی بر روی پنجره، قابلیت جذب گرد و غبار در پنجره را ایجاد می‌کند.

از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های این پنجره می‌توان به جذب گرد و غبار در حین باز بودن پنجره، قابلیت تنظیم میزان مبادله هوا، بهینه‌سازی در مصرف انرژی، سادگی در عین دقت و زیبایی و عایق صدا بودن اشاره کرد.

زری‌ نعمت زاده، مجری طرح پنجره غبارگیر چند منظوره در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گرد و غبار پدیده‌ای است که در همه مکان‌ها و اقلیم‌های آب و هوایی وجود دارد و با نفوذ به محیط داخل سبب مشکلات و بیماری گوناگون می‌شود، گفت: در بیشتر اوقات راه نفوذ گرد و غبار به محیط داخل، پنجره‌ها هستند که به منظور مبادله‌ی هوا در ساختمان نصب می‌شوند.

بر این اساس پنجره غبارگیر به گونه‌ای طراحی شده است که مانع از ورود گرد و غبار به محیط داخل می‌شود، در حالی که مبادله‌ هوا صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از پنجره‌هایی که تا کنون بوده‌اند، در حالی که بسته بوده و هیچ گونه مبادله هوایی صورت نمی‌گرفته باز هم به طور کامل نمی‌توانستند مایع عبور گرد و غبار شوند در حالی که پنجره غبارگیر در عین باز بودن و مبادله هوا، مانع عبور گرد و غبار می‌شود.

نعمت زاده با بیان اینکه پنجره غبارگیر نسل جدیدی از پنجره‌هاست که از ابتکاری نو بهره برده و علاوه بر این نقاط ضعف دیگر پنجره‌ها را پوشش داده است، گفت: این پنجره دارای مزایای ویژه و المان‌های خاص خود است که جدا از کاربرد پنجره، نیازهای دیگر را برطرف می‌کند.

وی یکی از ویژگی‌های بارز پنجره غبارگیر را این دانست که با بازشدن پنجره هیچ گونه گرد و غباری وارد محیط نمی‌شود و افزود: متفاوت‌ترین ویژگی پنجره غبارگیر در این است که ورود و خروج‌ها در فصول مختلف به میزان دلخواه قابل تنظیم است.

وی با بیان اینکه برطبق قوانین و ضوابط ساختمان‌سازی، بهینه‌سازی در مصرف انرژی در پنجره غبارگیر رعایت شده است، عنوان کرد: پنجره غبارگیر دارای تکنولوژی ای است که در عین سادگی، بسیار دقیق می‌باشد و عایق خوبی در برابر صداست.

نعمت‌زاده در خصوص دیگر مزایای این پنجره تصریح کرد: به دلیل انحصاری بودن این طرح در قیمت‌گذاری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، در حالی که قیمت تمام شده آن بر حسب نمونه ‌ساخته شده با سایر پنجره‌ها تفاوت چشم‌گیری ندارد.

 

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرا سازه های نوین

یافتن راه حل های صحیح اقتصادی و زیباشناسی در پروژه های معماری، از چالش های بنیادینی است، که معماران، طراحان و برنامه ریزان دفتر معماری آرتور امید آذری در تمام طول فعالیت حرفه ای شان، با آن مواجه بوده اند وبر حل آن همت گمارده اند.

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرای سازه های نوین ، در گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین و برتر تکنولوژی ساخت  در راستای اجرایی کردن آنها ، می باشد .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

پوست چوبی : متریالی انعطاف پذیر از جنس چوب

ترجمه : پیام صلاحی نژاد

تا حالا شده بخواهید شکلی پیچیده و ظریف از تخته چند لا خلق کنید ، اما نتوانید ، چرا که خیلی خشک و غیر قابل انعطافند ؟ خب همۀ این ناممکن ها توسط شرکت واقع در میلان مامافوتوگراما (MammaFotogramma ) به زودی تغییر خواهد کرد . این شرکت گونه ای از پوستۀ چوبی انعطاف پذیری را ساخته است که از تایل های مثلثی تخته چند لای روسی تشکیل شده است .

پوست چوبی ( Woodskin ) از مقاله ای که استودیو برای مسابقۀ اتوطرح ( Autoprogettazione اتوپروجتازیونه ایتالیایی ) فرستاده بود نشأت گرفت . اعضای تیم، جولیو مازوتی Giulio Mazotti و جان لوکا لوپرِستی Gianloca Lo Presti با الهام از آن مقاله این متریال را در طراحی یک باشگاه صخره نوردی در مونترئال که بر روی آن کار میکردند استفاده کرند.

در آن زمان این متریال در حد کانسپت بود و هنوز تکنیک های دقیق اجرای آن بسیار جای کار داشت . برای دستیابی به این مهم ، دو طراح به مونترئال سفر کردند و در نزدیکی سایت پروژه سکنی گزیدند تا بتوانند متریالها و ترکیبات مختلف را آزمایش کنند تا به بهترین طرح دست یابند .

نتیجه یک صفحه از جنس تخته چند لای روسی شد که از یک سری تایل های مثلثی که توسط شبکه ای ونیلی vinyl mesh به هم متصل شده اند ، تشکیل میشود .

مازوتی یکی از اعضای تیم ماما فوتوگراما  MammaFotogramma در این باره میگوید : « در آن زمان ما به دنبال راه حلی میگشتیم تا نیازمان را به خلق اشکال پیچیده براورده کند »  او در ادامه میگوید : « چیزی که ما ساختیم پوسته ای بود که به ما این امکان را میداد تا روی سازه تمرکز کنیم ، پوست چوبی Woodskin با انعطافی که دارد این آزادی عمل را به سازندگان میدهد تا در هر لحظه از کل پروسه ی طراحی و ساخت بتوانند فرم را تغییر دهند .»

در حال حاضر طرح پوست چوبی  Woodskin در انتظار ثبت اختراع است . و گروه Mammafotogramma در حال توسعه ی آن است . این تیم همچنین همکاریی را با کارخانه ی چوب  Biffi آغاز کرده است . آنها در حال بررسی زمینه ها و پتانسیل های مختلف استفاده از این متریاب در نما و دیوار های انعطاف پذیر میباشند .

مازوتی میگوید : « سازه های رفته رفته و به واسطه ی تکنولوژی های جدید بیشتر و بیشتر به ساختار بدن خودمان شبیه میشوند » او در ادامه میگوید : « اسکلت بدن را در نظر بگیرید ، مفاصل و ماهیچه ها در پشت پوستمان باز و بسته میشوند ، و به این ترتیب حرکات و حالات مارا شکل میدهند . Woodskin پوست چوبی راهی است مناسب و خلاقانه برای تحقق این امر در مقیاس ساختمانی.

برج و میدان آزادی تهران

بخش دوم

طرح معماری بنا

توصیف کالبدی

ترکیبی از دو جفت قوس که در صفحاتی متقاطع واقع شده و حجمی به رنگ سفید و به ارتفاع ۴۵ متر را در چهار طبقه پدید آورده و به عنوان نمادی از تداوم فرهنگ ، هنر و تمدن ایرانی می باشند . با بدنه هایی از سنگ سفید که با شیارهایی به رنگ آبی فیروزه ای ، تقسیم بندی شده اند ، کالبد اصلی بنا را تشکیل می دهد.

با تناسبات به کار رفته ، ارتفاع شاخص و حریمی که برای دیده شدن بنا، مفاهیمی نظیر عظمت گرایی، شکوه، استحکام ، زیبایی ، نظم ، هندسه ، برنامه ریزی و دقت اجرایی ارائه شده است .

بررسی برنامه فضایی عناصر بنا

ایجاد بنایی یادمانی که یادبود ۲۵۰۰ سال تمدن ایران پس از هخامنشیان بوده و قابلیت تبدیل شدن به یک نماد هویتی برای شهر تهران را نیز داشته باشد ، از نیازهای اصلی طرح بوده است.

عناصر فضایی ، به صورت دو صفحه متقاطع در ساختاری متقارن ، پیرامون محورهایی که در امتداد جهت های اصلی جغرافیایی می باشند سامان دهی و در چهار طبقه توزیع شده اند . بنای یادبود آزادی از بخش های متنوع گذرگاه پیشینیان ، تالار کهن ، سالن ایران شناسی ، سالن ایران نما ، سالن تشریفات ، تالار آینه ( سالن دیوراما)، سالن انتظار ، سالن دانستنی ها ، سالن نمایش ، کتابخانه و نگارخانه تشکیل شده است .

بیشترین سطوح در عملکردهای ذکر شده در مکانی غیر از محل قرارگیری برج و در مجاورت آن ، در ترازی بین ۵ تا ۱۵ متر پایین تر از سطح زمین جای گرفته اند.

بررسی کیفی فضاها

طبقه زیرزمین

میدان آزادی به صورتی طراحی و اجرا شده که زیرگذر هایی برای عبور افراد پیاده، از پیرامون میدان به درون آن ایجاد شده است.

ورودی اصلی بنا در حیاطی رو باز، در تراز ۵ متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد. در بدنه های این حیاط به ترتیب در ضلع شمالی، نگهبانی و بلیط فروشی، در ضلع شرقی، سالن ایران شناسی، گذرگاه پیشینیان و در ضلع جنوبی، سالن تشریفات جای گرفته اند. سالن ایران شناسی، فضایی است با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۲۱×۲۹ متر که بازدید کنندگان در مسیری U شکل بر روی نقاله های متحرک، از فراز ماکت کشور ایران به آرامی عبور کرده و به تناسب موقعیت جغرافیایی هر مکان در ماکت، با آثار شاخص و ویژگی های آن مکان آشنا می شوند. مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی، اقتصادی به همراه ویژگی های اقلیمی و برخی از محصولات کشاورزی و حتی پوشاک و صنایع دستی استانهای مختلف کشور، در سطح این نقشه شبیه سازی شده اند. رکیبی از نور، صوت و جلوه های گوناگون بصری، در این فضا به کار رفته است.

سالن تشریفات، فضایی است با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۹×۱۷ متر که برای پذیرایی از میهمانان رسمی در نظر گرفته شده و از ویژگی های معماری آن، نقش و نگارهای بسیار زیبا در بدنه های بتنی و تزیینات سقف آن است.
گذرگاه پیشینیان، دالانی است با نور کنترل شده و بدنه هایی از بتن که در هر طرف آن، دو ویترین حاوی اشیاء نفیس هزاره اول قبل از میلاد مسیح وجود دارد. این گذرگاه، فضاهای ارتباطی در معماری کهن ایران و دهلیزها و سردابه های قدیمی را یادآوری می کند . این گذرگاه به فضایی به نام تالار کهن راه می یابد که دقیقا در زیر برج قرار گرفته و چهار پایه برج در چهار گوشه آن واقع شده اند.

در این سالن، ویترین هایی برای نمایش آثار فرهنگی، هنری و اشیاء نفیس وجود دارد. فرم های به کار رفته در بدنه ها و سقف این فضا از خلاقیت و تنوع خاصی برخوردار است که نورپردازی و اجرای ظریف و دقیق، بر زیبایی آن افزوده است.دو دستگاه آسانسور و پله، به صورت متقارن در رئوس پلان این سالن قرار دارند و ارتباط بین طبقات برج را فراهم کرده اند.

در قسمت جنوبی تالار کهن، تاسیسات مرکزی مجموعه و در بخش شمالی آن، تالار آیینه جای گرفته اند. تالار آیینه، فضایی است با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۱۰×۲۰ متر که در هر یک از اضلاع شرقی و غربی آن شش ویترین وجود دارد. موضوع این ویترین ها به ترتیب از جنوب به شمال در ضلع شرقی، تعلیم و تربیت، خلیج فارس، محیط زیست، فرهنگ و هنر، بنای یادبود آزادی، آب و زندگی و در ضلع غربی، ایران زمین، صنایع، دریای خزر، شهرسازی، ورزش و کشاورزی است.

ویترین ها به گونه ای طراحی شده اند که در سطوح جانبی آنها، آیینه هایی قرار داد و بدین ترتیب اشیاء درون آنها جلوه ای تا بینهایت پیدا کرده اند. نور درون ویترین ها به صورت متناوب خاموش و روشن می شوند که نمادی از روز و شب و گذر ایام است.

تالار آیینه در ضلع شمالی خود با اختلاف ارتفاع، به فضای تقسیمی منتهی می شود که در ضلع شرقی آن، راهرویی با پلان نیم هشتی و بدنه هایی با هشت غرفه، امکان به نمایش گذاردن اشیاء را فراهم کرده و در میانه خود، دسترسی به فضای تقسیمی در ضلع شرقی، با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۶×۱۲ را امکان پذیر کرده است.

در ضلع شمالی این فضای تقسیم، نگارخانه، در ضلع شرقی آن کتابخانه و در ضلع جنوبی، بخش اداری جای گرفته اند. نگارخانه، فضایی است با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۱۴×۱۷ متر که در بخش شمالی آن پاسیویی زیبا طراحی شده است. از این فضا برای نمایش آثار مختلف هنری استفاده می شود. تقش و نگارهای بدنه ها و ترکیب نور طبیعی و مصنوعی، فضای مناسبی را برای نمایش آثار به وجود آورده است.

کتابخانه فضایی است با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۱۲×۱۸ متر و مساحت تقریبی ۲۱۲ متر مربع با ظرفیت پانزده هزار جلد کتاب که هم اکنون، ۱۱۶۶۲ جلد کتاب مرجع در آن نگهداری می شود. این کتابخانه از ذخیره های ارزشمند فرهنگی کشور در زمینه های تاریخی، اجتماعی، معماری و زبان شناسی می باشد.

اتاق های اداری در امتداد راهرویی با جهت شمالی – جنوبی در جنوب نگارخانه و در مجاورت راهرویی با امتداد شمالی – جنوبی در شرق کتابخانه جای گرفته اند.

نمایشگاه، سرویس های بهداشتی، بوفه و در خروجی اضطراری در شمال پلان قرار دارند. نمایشگاه در سه بخش، با پلانی شبیه به هشت ضلعی سامان دهی شده است.

در انتهای نمایشگاه و در ضلع غربی پلان، سالن دانستنیها و سالن نمایش وجود دارند. پلان سالن دانستنی ها، دو دوازده ضلعی منتظم است که با مفصلی به یکدیگر مرتبط شده اند. در هر یک از این بخش ها، میزی به شکل دایره قرار گرفته که ۲۸ دستگاه رایانه بر روی آن، وظیفه اطلاع رسانی، نمایش تصاویر و نظایر آن را بر عهده دارند . این فضا، در کنار سالن انتظار، پیش فضای مناسبی برای سالن نمایش فراهم کرده اند. سالن نمایش در فضایی با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۲۴×۵۰ متر و ظرفیت ۳۰۰ نفر، در عمق پانزده متری از سطح زمین قرار گرفته و به پیشرفته ترین فناوری نمایش مجهز شده است.

از ویژگی های سالن، طاحی داخلی و تزییناتی است که در نوع خود بی نظیر و خیره کننده می باشند. جایگاه تماشاچیان از هجده سکو تشکیل شده که دسترسی به آن در دو طرف سالن قرار گرفته است. صفحه نمایش شفافی که در جایگاه تماشاچیان طراحی شده، نمایانگر آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام و همچنین نمای زیبایی از برج آزادی است. در سقف سالن، نقاشی هایی با سبک کوبیسم وجود دارد که انعکاس نور از پشت آن، جلوه های بدیعی را به نمایش می گذارد.

طبقات

همان گونه که ذکر شد، دسترسی به طبقات بنا، در چهارگوشه تالار کهن قرار دارد. ۲۸۶ پله، تالار کهن را به طبقه چهارم مرتبط می کند. به علت انحنای پایه ها و بدنه های برج، امکان طراحی و اجرای آسانسوری که بدون وقفه از تالار کهن به طبقه چهارم راه یابد، فراهم نشده است. بنابراین، آسانسوری برای دسترسی تا طبقه دوم طراحی شده و سپس از آسانسوری دیگری برای دسترسی به طبقه چهارم استفاده می شود.

طبقه دوم در تراز ۲۳ متر بالاتر از سزح میدان قرار گرفته و بدنه های قوس اصلی، طرفین شرقی و غربی آن را تشکیل می دهند. از فضاهای خالی (Void) بین بدنه های بنا و کف این طبقه دیده های متنوعی به فضاهای پایین و بالا ایجاد شده است و مهمترین نکته، اجرای بسیار پیچیده، ظریف، دقیق و بی نظیر سطوح منحنی ساختمان در این بخش است.

طبقه سوم در تراز سی و سه متری نسبت به سطح میدان واقع شده و گنبد بتنی بنا با زیبایی هرچه تام در آن خودنمایی می کند. هندسه گنبد و انتقال بارهای سازه ای به پایه ها، از نکات حایز اهمیت می باشد. فضای خالی با پلان هشت ضلعی در این طبقه نیز دیدهای متنوعی را ایجاد کرده است. طبقه چهارم بنا ۳۹٫۵ متر بالاتر از سطح میدان قرار داشته و در بدنه های آن، بازشوهایی به شکل شش ضلعی های نا منتظم وجود دارد. این بازشوها امکان دید به بخش هایی از شهر تهران را فراهم کرده اند.

در مرکز این طبقه، بدنه های گنبد بتنی جای گرفته که در تداوم سنت معماری در ایران، با کاشی های آبی رنگ پوشیده شده است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای مجتمع مسکونی بامدیریت آرشیتکت:آرتور امیدآذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی طراحی و اجرا ی مجتمع مسکونی ، در گروه مهندسی ایران معماری صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی داخلی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به معرفی نمونه های ساخته شده پرداخته می شود.

آپارتمان هایWo Zo Ko

بخشی از مقالۀ « نگاهی به چهار اثر گروه MVRDV» نوشتۀ ایمام رئیسی

این مجموعه آپارتمانی که در سال ۱۹۹۷ در شهر آمستردام هلند ساخته شده است، در بدو تماشا به همه رهگذران مجاور خود یک شوک وارد می کند. زیرا جعبه ها و تراس های نما به طرز عجیبی میان آسمان و زمین معلق شده اند.

این آپارتمان برای سکونت سالمندان در حومه آمستردام طراحی شده است. ساختمان اصلی از یک نوار باریک تشکیل شده است.

ترفندی که گروه MVRDV به کار برده اند تا توده ساختمان را به حداقل و فضای سبز اطراف آنها را به حداکثر برسانند.

در نمای جنوبی که پوشش چوبی دارد، پنجره ها در مکان های متفاوتی قرار گرفته اند و بالکن ها با عمق و عرض متفاوتی طراحی شده اند. رنگ بالکن ها بیانگر ویژگی های ساکن آن واحد است، که نتیجه بسیار نگارنگی حاصل شده است.

بنابراین هر اپارتمان منحصر به فرد شده و ریتم رنگارنگی در طول ساختمان به وجود آمده است .

شاید بتوان این ایده گروه MVRDV را با رنگ های متنوع و شاد لوکوربوزیه در مجتمع مسکونی مارسی مقایسه کرد و ردپای اغراق آمیز از آن پروژه در این آپارتمان سالمندان مشاهده کرد. این ساختمان مرتباً در انتشارات بین المللی معماری به طور برجسته ای نشان داده شده است و به عنوان فینالیست برای جایزه میس وندرو در معماری اروپا برگزیده شده بود.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳