روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

این پروژه در امارت متحده عربی در حال اجراست و تشکیلات دولتی توسعه نخیل (Nakheel) در حال اجرای این پروژه است

این پروژه شامل ۳ جزیره بنام Palm Jumeirah و Palm Jebel Ali و  Palm Deira می باشد که هر سه جزیره قرار است به شکل نخل باشد . در این جزایر قرار است ده ها ساختمان مسکونی ، ویلا، پاساژ ، هتل، مراکز تفریحی و خرید ساخته شود . این ۳ جزیره ۵۲۰ کیلومتر از آب های خلیج فارس را به شهر دبی اضافه خواهد کرد البته به شکل زمین خاکی . برای دو جزیره اول حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب شن و سنگ استفاده خواهد شد و جزیره  ی بعدی که Palm Deira باشد حدود ۱ میلیارد متر مکعب خاک و سنگ استفاده خواهد کرد . جزیره Jumeirah از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده و بعد آن جزیره ی Jebel Ali اعلام به کار کرد . جزیره ی Deira در سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرد و این پروژه تقریبی بین ۱۰ الی ۱۵ سال کار خواهد برد ، البته این تخمین برای قبل رکود اقتصادی در دبی بود،باید ببینیم در آینده این پروژه به کجا خواهد رسید.

man_made_islands_in_dubai_10

 

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

 

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

 

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

 

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

 

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

روند ساخت جزیره مصنوعی در دبی

 

جزیره شناور Osros

طرح اولیه : این جزیره شناور از شش اتاق خواب دونفره، فضایی با ظرفیت دوازده نفر مسافر و چهار خدمه توسط یک شرکت اتریشی تشکیل شده است.

جزیره شناور اسرس- www.arturarch.com

سازندگان این قایق سه میلیون پوندی اظهار داشتند: «منبع تغذیه خودکار بر پایه سیستم انرژی ، از سیستم انرژی بادی بی‌صدا می‌باشد. برای گرمایش و تهویه مطبوع از بازیافت گرما از آب دریا استفاده می‌شود.

جزیره شناور Osros- www.arturarch.com

مدیر شرکت همچنین بیان کرد: «در ابتدا، هدف من ایجاد هتل‌های زنجیره‌ای شناور با کیفیت بالا بود ولی با پیشرفت پروژه کم‌کم به این نتیجه رسیدم که جزیره‌های جذاب و غیرعادی Orsos نباید محدود به طبقه خاصی از اجتماع باشد و می‌باست مخاطبان بیشتر، افرادی با آگاهی از زندگی مدرن و متعهد به محیط زیست، داشته باشد.

جزیره شناور Osros- www.arturarch.comOsros4

این کمپانی اتریشی ساخت نمونه اولیه این جزیره را در آلمان و مجارستان شروع کرد و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۳ به نظر عموم برساند.

معماری داخلی - جزیره شناور osros

طراحی داخلی جزیره شناور osros

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« بیننده‌ای، خواهنده‌ای، آفریننده‌ای و هم پلی به آینده و نیز دردا همچون عاجزی مانده برپل … »
(فردریش نیچه)

علم هرمنوتیک که با دیگاههای هایدگر و گادامر پا به عرصه کلامی و فلسفی و
ادبی وعلوم مختلف گذاشت، در ابتدا با نقد ادبی و چالشهایی در این باب اغاز شد. هرمنوتیک (hermeneutics) در فعل یونانی هرمینویین (hermeneuein) نهفته است که عموما به تاویل کردن ترجمه می شود. کاوش درباره اصل و منشا این دو کلمه، ‌ماهیت تاویل را در علم کلام و ادبیات به طرز شگفت آوری روشن می کند و در زمینه بحث کنونی نیز پیش در آمد ارزشمندی است به فهم علم هرمنوتیک جدید!
اندیشه های هایدگر مرز نمی شناسند، او درباره ی بسیاری از نکات و مسایل فلسفی نظر دارد. مساله هایدگر را به نحوی ساده گرایانه می توان این گونه بیان کرد. معنای هستی چیست؟ آوای هستی کدام است؟ … نکته جالب توجه این است که نقطه شروع فلسفه هایدگر با آن همه پیچیدگی ها و دشواری ها که زبانزد همگان شده جنین پرسش ساده ای است که به ذهن هر کودکی می آید، بی آنکه هرگز پاسخش را بیابد.
سرلوحه کتاب هستی و زمان هایدگر جمله ای است از مکالمه افلاطون :« اکنون … بیایید و مطلب را بر ما روشن کنید. هنگامیکه از باشنده سخن می گویید،‌مرادتان چیست؟ بی گمان منظورتان از دیرباز بر خودتان روشن است. ما نیز پیش تر گمان می بردیم که مقصود شما را دریافته ایم ولی در این دم کاملا ناتوان شده و درماندهایم.». هایدگر می کوشد تا با آشکار نمودن مفاهیم مد نظرش هرمنوتیک را معنا نماید. او یادآور میشود هر چیز (هر ابژه ی) این جهان بر ما ظاهر می شود، هر شکل ظهور حتی ساده ترین شکل آن آشکار شدن چیزی است. آگاهی ما از چیزی، و به سوی آن چیز است. این آشگارگی همواره مجموعه ای از باورها یا فرض ها را همراه دارد، چیزهایی چون واکنش های طبیعی، ارزش گذاری ها،‌ رویکردهای عاطفی و حسی. پس نسبتی هست میان آنچه آشکار می شود و آنچه به سوی آشکارگی پیش می رود.
اما آنچه که مسبب ایجاد ارتباطی میان گستره بین هرمنوتیک و معماری گشت از آن بعد است که آفرینش معماری به طور کلی دوبعد دارد صورت یا فرم و معنا یا مفهوم. این دو مقوله درطول تاریخ معماری و به خصوص معماری معاصر بحث انگیزترین مباحث د معماری بوده اند. آفرینش معماری روندی است که با مقولات ذهنی و معنایی معمار آغاز می گردد و در نهایت به مقولات عینی و صوری می انجامد و سپس مخاطب آن بازخوردی معنایی و ذهنی از آن خواهد داشت. در طی این پروسه از شروع خلق معماری تا باز تصویری ذهنی مخاطب هرمنوتیک یا تاویل بسیار تاثیر گذارند و همواره سوال برانگیز!
اما ساختمان ها،‌ نظامی از نشانه های زبانی نیستند که صرفا وظیفه انتقال پیام را بر عهده داشته باشند. معماری پیش از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد، باید فضایی برای زیستن فراهم آورد. با اینکه یکی از مولفه های اصلی تجربه فضا، فهم، معنا و محتوا یا پیام آن فضا است، ولی مواجهه انسان با محیط مصنوع و حتی محیط های طبیعی، فقط به جنبه ادراک معنای آن محیط، محدود و منحصر نیست. تجربه فضایی جزیی از زندگی و آمیخته با آن است، زندگی روزمره هیچ گاه از تجربه فضایی یا تجربه در مکان بودن تهی نیست، اما همه تجارب، تجارب معطوف به ادراک پیام نیستند. اگر تجربه کردن هم معنادار بودن دانسته شود، آنگاه اگر معنایی از فضا ادراک نکنیم باید نتیجه بگیریم که هیچ تجربه ای را از سر نگذرانده ایم، کاملا واضح است که چنین تجربه ای نادرست است. عدم برقراری ارتباط مفهومی (conceptual) با ساختمان نیز نوعی تجربه است. ادراک معنا یا عدم ادراک معنا هر دو بخشی از تجربه اند. گر چه غنای بسیاری از تجارب فضایی در گرو ادراک معنا از محیط است، اما برخی اوقات معلول و متاثر از حضور معنایی متعالی است؛‌ احساس درونی که از مکان بر نمی خیزد بلکه رنگ وبوی خود را بر مکان می افکند.
یک ساختمان کاملا فرمال که نه چیزی را تصویر می کند و نه بیانگر احساس یا ایده ای است، به هیچ وجه کارکرد یک نما را ندارد. آن بنا در واقع بیانگر برخی خصوصیات خودش است و صرفا خود را از سایر ساختمانهایی که ابدا اثر هنری نیستند، متمایز می کند.
از آنجا که ارزش ومعنای شی به خاطر مجاورت آن با رویدادی معنایی با اهمیت است، لذا توجه ما به آن شی صرفا به دلیل قابلیت آن در بازآفرینی یاد و خاطره آن رویداد است. بنابراین شی خود قابل اهمیت نیست. چنان معنا و محتوایی، نمی تواند دلیلی بر جلب توجه مخاطب به آثار معماری باشد.
یک تعبیر (جنبه) از فهم زیباشناختی این است که معنایابی و ارزشگذاری اساسا به هم وابسته و مرتبط اند. بنابراین وقتی مخاطب مبادرت به شناخت یا به بیان دقیق تر فهم دلالت یک ساختمان یا هر اثرهنری می کند، آن را ارزش گذاری کرده است.
این تعبیر مستلزم ادراکی از تجربه او است،‌ وقتی که ناظر از منظر علایق زیباشناختی با اشیا مواجه می شود مطابق چنین نظریه ای، می توان گفت که چگونه یک ساختمان بر حسب تجربه ای که از آن می شود، واجد دلالت است.
پیش از بررسی این نظریه باید میان دو گونه تجربه تمایز قایل شد: میان تجاربی که مخاطب برایشان ارزش قایل است، چون از آنها لذت می برد و میان تجاربی که از آنها لذت می برد و برایش ارزشمند هستند به دلیل اینکه بر خاسته از نوعی استدلال عقلی هستند. در گروه دوم، تجارب،‌ توجیه پذیرند. برای توجیه یک تجربه، دلایلی عرضه میشود تا سایرین تحت لوای توصیف معینی از آن تجربه،‌ آن را درک کنند و از آن لذت ببرند. این تجارب محصول توانایی ما در پرداختن به داوریهای زیباشناختی یا انتقادی است.
اماچه چیز وضعیت ذهنی بیننده را قابل بکارگیری در این فعالیت زیباشناختی می نماید؟ معماری ای که مخاطب آن را زیبا می یابد، مکانی است که او بواسطه آن تجارب لذت بخش زندگیش را از سر گذرانده است،‌ تجاربی که اهمیت فرهنگی معماری به خاطر آنها است. اما این اهمیت به دلیل قابلیت او در داشتن چنان تجاربی است، تجاربی که داوری های انتقادی را در خود مندرج دارند. این نمونه ای در تایید استقلال نظریه زیباشناختی است. صور دیگر تفکر عقلانی، بر حسب نتایج حاصل از استدلالهایشان، قابل شرح و توصیف هستند.
نتیجه عقلانیت عملی، عملی است و پذیرفتن آن به معنی عمل کردن بر طبق نتایج چنان عقلانیتی است. نتیجه عقلانیت نظری باور است و پذیرفتن عقلانیت نظری به معنی پذیرفتن باور در نظام اعتقادی است. ما از آثار هنری لذت می بریم. با این حال چیزهای زیادی وجود دارد که لذت بخش هستند و تجارب خوشایندی در ما پدید می آورند ولی ما آنها را هنر نمی دانیم. لذا همه تجارب خوشایند، تجارب زیباشناختی نیستند. وقتی مخاطب به ارزیابی یک اثر معماری می پردازد، از او انتظار می رود که حداقل تا حدودی به فهم خودش اشاره داشته باشد. لذت او در گرو فهم اثر معماری است و به خاطر این فهم است که می تواند تجاربش را توجیه کند.
چون معمولا از طریق احساس و ذهن انسانی مقایسه هایی انجام می شود، انتظار می رود که احساسات ما ضابطه ای برای درک فراهم آورد. هنر باید چیزی بیش از یک حقیقت فیزیکی باشد زیرا حقایق فیزیکی فاقد هر گونه واقعیت هستند در حالیکه هنر… به نحو برجسته ای واقعی است.
آرنهایم می گوید: این امر به معنای آن است که هنر فقط به مثابه یک تجربه روانشناسانه وجود دارد، و نیروهایی که چنین تجربه ای را به وجود می آورند، مورد توجه ما قرار دارند. اگر واقعا فرایندهای ذهنی خود را درک می کردیم، قادر بودیم آن فرایند را دریابیم. ولی چون فاقد چنین درکی هستیم، اجازه دهید آنچه را که عموما به عنوان خصوصیات اصلی احساسمان می شناسیم، یعنی بینایی، شنوایی،‌بویایی و چشایی را مورد استفاده قراردهیم. به نظر می رسد که در معماری، دید به عنوان حسی که تسلط دارد و از طریق آن پویایی ها و تجربیاتی را جمع آوری می کنیم که با ذهن و فهم ما متقابلا عمل کنند، تا درکی انتزاعی از واقعیت ایجادکنند. همان گونه که کپش اشاره کرده است، دیدن وظیفه قرن ما است. آرنهایم ذکر میکند ناظر را بررسی کنید و در عین حال آنچه در مکانیزم عصبی بینایی می گذرد،‌ در نظر بگیرید،‌ قبل از هر چیز در می یابید که با فرایندی شدیدا پویا سروکار دارید.
اکنون ما به عصری رسیده ایم که به نظر می رسد شیوه عملی معمارهایمان در هیچ یک از مبانی نظری قابل تعریف و توجیه نیست بلکه کارشان بر فرم ها و باورهای رایجی استوار است که برای عموم مردم هر دم ناخوشایندتر می شوند. این واقعیت که بناها یکی از نیازهای پایه ای انسان هستند، قابل قبول است. چرا که مردم و محیط صنعتی به فضای ساختمانی نیاز دارند، لکن در این رابطه پدیده ای هم وارد شده که در عمق تاریخ موجودیت بشر زاییده است و ما آن را معماری می نامیم. همین پدیده است که می تواند یک خانه، یک پل،‌ یک کارخانه، یک اداره، یک کارگاه و یک عبادتگاه را در مفهومی وسیعتر از آنچه که هستند مطرح نماید. بنابراین می توان گفت که مفهوم معماری عبارت است از ساختمانی که معنا و مفهوم داشته باشد. اما این رویکرد به معماری همیشه این جستجوی پاسخ این سوال را برای منتقدان در بر خواهد داشت که آیا می توان رای قطعی و متقنی درباره یک اثر معماری داشت؟
حسن عبدپور

ارگونومی چیست؟

ارگونومی در انتهای جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود گذاشت. این علم به واسطه تجزیه و آنالیز کردن ابزارآلات نظامی و جنگی در جنگ و موفقیت ها و نقایصش پایه گذاری شد. در انتها دانشمندان با توجه به نیازهای نوع بشر و در جهت قابل محاسبه و بررسی کردن روند طراحی (design process) در ماشین ها، وسایل و قطعات و … از این علم استفاده بسیار کردند.

ارگونومی به واسطه بشر توسعه یافت و
هم اکنون در علوم مختلف جهت استاندارد کردن ابزار و اشیا و قطعات ساخته دست بشر و در نهایت در مبلمان و استاندارد های فضاهای داخلی معماری بسیار کاربرد دارد.
ارگونومیست های حرفه ای به پهنه وسیعی از مسائل و عوامل تاثیرگذار بر چگونگی ساخت و کاربرد قطعه، مبلمان یا هر وسیله ای که بخواهند به صورت تکنولوژیک طراحی کنند، دقت می کنند. این نگاه دقیق سبب رشد تکنولوژی در عرصه های مختلف صنعتی و تولید انبوه و … می شود.
صفت های فیزیکی مثل اندازه، وزن، حجم، ارتفاع، استحکام، سرعت و توانایی های حسی مانند گرمایش راحت، حرکت، ارتعاش، ایستایی و باربری و… تجزیه و تحلیل می شوند. این عمل در جهت بهتر کردن کارایی و بیشتر ساختن استحکام و کاستن از نقایص انجام می شود.
این اصول با کمک علومی که شامل مبحث اندازه گیری بدن انسان، علم فرآیند های زیستی (بیونیک)، مهندسی، فیزیک محیطی، سیستم های بدن، فیزیولوژی، روان شناسی کاربردی و روان شناسی اجتماعی هستند، استخراج شده اند.
آسیب های حاصل از کار و فعالیت های محل کار که شامل بالا بردن، حمل کردن، کشیدن، هل دادن و خم کردن هستند، با کمک گرفتن از ارگونومی بسیار روان تر و بهتر انجام می شوند.
ارگونومیست ها جهت بهتر کردن زندگی انسان تلاش می کنند با بالا بردن امنیت و افزودن عملکرد به واسطه فراهم آوردن راه حل هایی جهت کارگاه ها، ابزارها، وسایل و لباس های کار و… کیفیت زندگی را افزایش دهند. برنامه های ارگونومی به مدیریت کردن موقعیت های پرخطر و فراهم آوردن آموزش کاربرد از وسایل و تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات و ایجاد قوانین جدید جهت اندازه ها و… کمک می کنند. این علم در سه شاخه توسعه یافته است، ارگونومی فیزیکی، ارگونومی دانشی و ارگونومی سازماندهی که هر کدام از این سه شاخه به نوعی در کار طراحان معمار نقش ایفا می کند. در این راستا طراحان داخلی با استفاده از این علم هر لحظه گامی جهت بهینه سازی مبلمان، دکوراسیون و اجزای مورد استفاده انسان در زندگی بر می دارند. جالب است که این تغییر و تحولات در محصولات کارخانه ها از هر نوع وسیله ای- از اتومبیل تا ساعت رو میزی منزل و…- با این اصول هر روزه بهتر و منطبق تر با عملکرد انسان می شوند.
کاربرد و استفاده یکسان، استفاده انعطاف پذیر ، راحت و قابل حس شدن، اطلاعات قابل درک و قابل تحمل در اشتباه، تلاش فیزیکی کم و اندازه و فضا برای نزدیک شدن و استفاده کردن.
طراحان این اصول را به طرق مختلف و متنوع به کار می گیرند و با استفاده از آنها در جهت ارتقای کیفیت زندگی بشر تلاش می کنند.

حسن عبدپور


آبرنگ

راندوی آبرنگ از قدیمی ترین شیوه شناخته شده هنر است و یکی از پرزحمت ترین ابزار برای ماهر شدن می باشد.آبرنگ نمی تواند مانند دیگر ابزارها کنترل و تصحیح شود،اگرچه ذاتاً کنترل پذیر نیست.اما ترسیم را هیجان انگیز می سازد.اغلب، رسیدن به نتیجی که ناممکن به نظر می رسد اتفاقی بیش نیست و هنرمند آنها را مورد توجه و قدردانی قرار میدهد.

vsi_ink-watercolor-sample-3_400

 

برای راندوی آبرنگ دو روش وجود دارد: یک روش این است که مداد را به آرامی روی کاغذ بکشید سپس راندو کنید؛راه دیگر استفاده از قلم و مرکب و رسم دور خط و سپس راندوی آن می باشد.روش دوم بسیار ساده تر است و تصویری واضح از راندوارائه می دهد.کسب مهارت های راندوی آبرنک به تمرین نیاز دارد .با وجود این هنگامی که پیشرفت کردید،این تکنیک به سرعت ملکه ذهن شما می شود به ویژه برای کاربردهای رنگابه ای،مانند آسمان و آب.همچنین ابزاری است که به هنرمند اجازه می دهد تا راحت کار کند.

___20120116_1810740630_400

ابزار تکنیک آبرنگ
قلم موی گرد شماره ۳ و ۸ با سطح ۲٫۵ سانتی متر ،کاغذنگهدار،نمک،تیزبر،(و یـــنــز و ر و نیوتن)،آبی(وینزور)،آبی(کوبا لت)،قرمز(کادمیوم)،زرد(کادمی وم)،زرشکی(آلیزارین)،مشکی(آی وری)،قهوه ای مایل به قرمز،زرد مایل به قهوه ای،قهوه ای سوخته مایل به قرمز،(سپیا)،سبز(تالو)،سبز(متوسط).

 

137855_preboofr_400

همه راندوها یا تصاویر به طور کلی با یکی از سه نوع ابزار زیر انجام می شوند:
خشک، نیمه مرطوب، مرطوب.
ابزار خشک، در آب حل نمی شود و معمولاً پاک شدنی می باشد، به آسانی حمل و سریع به کار برده میشود.علاوه براین، ابزار خشک تغییر تدریجی ارزش لازم را برای اکثر ترسیم ها، به آسانی ایجاد می کند.
ابزار نیمه مرطوب شامل جوهر و ماژیک می شود.ابزارهای مرطوب هنگام استفاده ،نیمه مرطوب به شمار می آیند زیرا بسیار سریع خشک می شوند.ابزار نیمه مرطوب برای ایجاد تغییر تدریجی ارزش خط یا سایه گاه در ترسیم به کار میرود.تنوع انتخاب رنگ ،با سهولت کاربرد آن مرتبط است بنابراین آن را برای حرفه ای ها ایده آل می سازد.
هنگام استفاده از ابزار مرطوب به آب نیاز داریم زیرا در آب حل می شوند.مانند آبرنگ، رنگ لعابی و گواش که معمولاً پاک نمی شوند.به طور کلی برای استفاده موفقیت آمیز آنها به مهارت زیادی نیاز است.رنگدانه های مختلفی باید با یکدیگر ترکیب شوند تا تغییرات ارزشی نامحسوسی ایجاد کنند.تکنیک های ابزار مرطوب به هنرمند اجازه می دهند تا نواحی وسیعی را در زمان کوتاهی رنگ کند همچنین بزرگترین طیف رنگی ممکن را فراهم می آورند.
علاوه بر سه نوع ابزار اصلی، تکنیک های ترکیب ابزار نیز وجود دارد که اغلب برای خلق آثار خاص به کار می روند و ابزار مرطوب با مرطوب، مرطوب با خشک یا ابزار خشک با مرطوب را ممکن است در بر بگیرد.ابزارهای مرطوب به ویژه، برای ایجاد تغییر یا تصحیح مفید می باشند.ابزار کدر ومات مانند رنگ لعابی، ابزاری شفاف مانند ماژیک را سریع می پوشاند، برای مثال هنگام پوشاندن خطاها کاربرد دارد.

147_400_01

۲۷نوع راندو

ابزار خشک (مداد و پاستل)
۱٫ مداد معمولی
۲٫ مداد نجاری
۳٫ مداد سیاه رنگ
۴٫ مداد زغالی
۵٫ مداد رنگی
۶٫ مداد رنگی مخصوص کاغذ چاپ با خط سیاه یا قهوه ای
۷٫ پاستل معمولی
۸٫ پاستل مخصوص کاغذ کالک زرد

ابزار نیمه مرطوب(جوهر ماژیک)
۹٫ مرکب معمولی
۱۰٫ آب مرکب
۱۱٫ زیپاتون رنگی با دور خط قلم مرکب
۱۲٫ زیپاتون سیاه و سفید با دور خط قلم مرکب
۱۳٫ ماژیک معمولی
۱۴٫ ماژیک با مداد رنگی
۱۵٫ ماژیک با لایه استات جوهر
۱۶٫ ماژیک با رنگ لعابی و پاستل
۱۷٫ ماژیک روی کاغذ کالک زرد
۱۸٫ ماژیک روی کاغذ چاپ (زغال اصل) ۱۹٫ ماژیک روی لایه پلی استری
۲۰٫ ماژیک روی کاغذ چاپ سپیا(قهوه ای مایل به قرم)
ابزار مرطوب (آبرنگ، رنگ لعابی، ایر براش،آکریل)
۲۱٫ آبرنگ معمولی ۲۲٫ آبرنگ با دور خط قلم مرکب
۲۳٫ مخلوط آبرنگ و رنگ لعابی
۲۴٫ رنگ لعابی معمولی
۲۵٫ ایر براش معمولی
۲۶٫ ایر براش با دور خط قلم مرکب روی کاغذ سپیا
۲۷٫ آکریلیک با دور خط قلم مرکب

150_400

 

از بین این ۲۷ نوع ،۸ مورد آن بیشترین کاربرد را برای حرفه ای ها دارد:مداد، مدادرنگی، پاستل، قلم مرکب، ماژیک، آبرنگ ،رنگ لعابی و ایر براش.جزئیات هر کدام در زیر آورده شده است.آشنایی کامل و انتخاب آگاهانه آنها می تواند موفقیت شما را در پروژه تان قطعی کند.

158_400

 

سطح مشترک تیر و ستون در نما

نوع سطح مشترکی که ستون و تیر در نما ایجاد می کنند از نظر معماری و سازه ای دارای اهمیت می باشد.در مورد اتصالات خمشی از نظر سازه ای بهترین کار قاب کردن تیر به صورت مستقیم در درون ستون است. انتقال ممان بدون پیچش در این حالت به صورت بهینه انجام می گیرد. اگر این کار در نما مشهود باشد می تواند به زیبایی یک قاب خمشی را نشان بدهد. ممکن است تیر ها پشت ستون ها قرار بگیرند تا حالت عمودی را الغا کنند و یا در جلوی ستون قرار بگیرند و حال افقی را نشان دهند با این حال هر دو حالت به علت نامتقارن بودن در تیر پیچش و در ستون خمش ایجاد می کنند.

4_400_02

۱- جلوه بصری قاب
۲- تیر قاب شده در درون ستون

۳- مقطع تیر قاب شده در ستون
۴- جلوه بصری ستون
۵- تیر پشت ستون
۶- مقطع شکل ۵ که یک کوپل را ایجاد کرد
۷- جلوه بصری تیر
۸- تیر در جلوی ستون

۹- مقطع شکل ۸ که یک کوپل را ایجاد کرده.

 

استیون هال

استیون هال و ترکیب فضای عمومی و خصوصی

Linked Hybrid / Steven Holl Architects

New-Piاستیون هال  استیون هال و ترکیب فضای عمومی و خصوصی  Linked Hybrid / Steven Holl Architects- مرکز تخصصی معماری ایرانcture-(11)

این مجموعه ی ۲۲۰۰۰۰ متر مربعیِ پیاده محور که به صورت هیبریدی مرتبط شده، در مجاورت محل دیوار قدیمیِ شهر بیژینگ(Beijing) قرار دارد، و هدف از آن مقابله با جریان توسعه های شهری در چین؛ بواسطه ی ایجاد یک فضای شهریِ متخلخلِ قرن بیست و یکمی است، که در ضمن جذابیت از هر طرف به فضای عمومی باز می شود.

New-Picture-(10)

فضای عمومی شهری، در پیرامون، بالا و از طریق لایه های خاص چند وجهی؛ در کنار تعدد معابر در سراسر پروژه؛ ارتباطی هیبریدی خلق می کنند؛” شهری باز، درون یک شهر”. این پروژه روابط تعاملی را ارتقا داده و برخورد ها را نیز، در فضای عمومی که در شرایط تجاری، مسکونی، آموزشی و تفریحی متنوع هستند، تقویت می کند. مجموعه ی داخلی، یک فضای شهری سه بعدی است، که در آن ساختمان ها در روی زمین، زیر زمین، و بالای زمین؛ با یکدیگر آمیخته شده اند.

New-Picture-(1)---Copy

طبقه ی همکف، تعدادی معابر باز را برای همه مردم- چه ساکنین و چه غیر ساکنین- ارائه می دهد. این معابر یک میکرو اربنیسم(micro-urbanisms) کوچک مقیاس را تضمین می کنند. فروشگاه ها، فضای شهری پیرامون حوض بزرگِ منعکس کننده، را پر جنب و جوش می کنند. در سطوح میانجیِ ساختمان های پایینی، باغ های مرتفع عمومی؛ فضاهایی سبز و آرام را پیشنهاد می کنند. و در بالای هشت برج مسکونی باغ- بام های خصوصی، با پنت هوس ها مرتبط شده اند. تمام عملکردهای عمومی در طبقه ی همکف- شامل یک رستوران، هتل، مدرسه ی مونتسوری(Montessori)، کودکستان و سینما- با فضاهای سبز اطراف پیوند دارند و در این پروژه نفوذ کرده اند.

New-Picture-(10)

آسانسور مانند یک “جامپ کات”(jump cut) به مجموعه معابر دیگری در طبقات بالا می رسد. از طبقه ی ۱۲ تا ۱۸، یک سری از پل های هواییِ چند عملکردی با استخر شنا، باشگاه بدنسازی، کافه، گالری، تالار کنفرانس و یک سالن کوچک؛ این هشت برج مسکونی و برج هتل را ارتباط می دهد، و چشم اندازی فوق العاده از گسترش شهر را موجب می شود. امید است ارتباطات هوایی و زمینی روابطی تصادفی را تولید کنند. آنها به عنوان متراکم کننده های[روابط] اجتماعی عمل خواهند کرد و یک تجربه ویژه از زندگی شهری را هم برای ساکنین و هم غیر ساکنین، بدست میدهند.
چاه های ژئو حرارتی- ۶۶۰ عدد، با عمق ۱۰۰ متر – این ارتباطات هیبریدی را با سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان همراه می کنند. و این مجموعه را به یکی از سبزترین پروژه های مسکونی در جهان تبدیل می کند.

New-Picture-(12)

New-Picture-(13)

New-Picture-(14)

New-Picture-(16)

New-Picture-(17)

New-Picture-(18)

New-Picture-(19)New-Picture-(2)---CopyNew-Picture-(20)

New-Picture-(21)

New-Picture-(22)New-Picture-(23)New-Picture-(24)

New-Picture-(25)

New-Picture-(26) New-Picture-(27)

 

New-Picture-(28) New-Picture-(29) New-Picture-(30) New-Picture-(32)

New-Picture-(33)

New-Picture-(34)

New-Picture-(35)

 

New-Picture-(36) New-Picture-(37)New-Picture-(38)New-Picture-(39)New-Picture-(40)New-Picture-(41)New-Picture-(42)New-Picture-(43)New-Picture-(45)New-Picture-(4)New-Picture-(46)

New-Picture-(47)New-Picture-(48)New-Picture-(51)New-Picture-(52)

New-Picture-(53)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

گنبد
اگر شبکه ای در دو جهت دارای انحنا باشد گنبد نامیده می شود شاید رویه یک گنبد بخشی از یک کره یا یک مخروط یا اتصال چندین رویه باشد . گنبد ها سازه هایی با صلبیت بالا می باشند و برای دهانه های بسیار بزرگ تا حدود ۲۵۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند . ارتفاع گنبد باید بزرگتر از ۱۵% قطر پایه گنبد باشد . گنبدها دارای مرکز هستند

بشر از ماقبل تاریخ تا دوران معاصر مسکن‌های گنبدی شکل با استفاده از مواد محلی ساخته‌است. اگر چه معلوم نیست کی اولین گنبد ساخته شد، نمونه‌های پراکنده از سازه‌های گنبدی شکل اولیه کشف شده است. اکتشافات اخیر در محوطه باستانی تپه چغامیش (۶۸۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد)، واقع در دشت شوش ایران، استفاده از گل آجر و سازه‌های خشتی در ساخت گنبد را نشان می‌دهد. معماری پارسی ساسانی به احتمال زیاد معماری گنبد سازی گنبدهای بین النهرین را به ارث برده است. خرابه های کاخ اردشیر بابکان و قلعه دختر (فیروزآباد) در استان فارس، توسط اردشیر اول (۲۲۴–۲۴۰) ساخته شده است، استفاده از گنبد توسط امپراطوری ساسانی را نشان می‌دهد.

48cl01i9jc7uv5l73rl_400

در سرزمین‌هایی مثل روم شکل نیمکره را برای گنبد بر می‌گزیدند و چون میانتار رانش بر منحنی آن منطبق نمی‌شد ناچار بودند که کناره‌های آن را هرچه ستبرتر کنند تا در برابر رانش سدی باشد، در صورتی که معماران ایرانی نیم دایره را برای پوشش مناسب نمی‌دانستند و شکل‌هائی نظیر تخم مرغی و هلو چینی و بیضی را انتخاب می‌کردند که خود به خود میانتار رانش بود و این انتخاب باعث می‌شد که بتواند ضخامت گنبد را در خاستگاه و پاکار تنها به اندازه یک شانزدهم دهانه بگیرند (که البته هرچه بالاتر می‌رفت نازک می‌شد تا به کلاله برسد.
• گنبد پیازی (به انگلیسی: Onion dome)
• گنبد مقرنس(به انگلیسی: Corbel dome)
• گنبد بیضوی (به انگلیسی: Oval dome)
• گنبد سهمی (به انگلیسی: Parabolic dome)
• گنبد چندگوش (به انگلیسی: Polygonal dome)
• گنبد بادبانی (به انگلیسی: Sail dome)
• گنبد نعلبکی (به انگلیسی: Saucer dome)
• گنبد چتری (به انگلیسی: Umbrella dome)

1161854109_3ef95db2f0_400

تعریف هندسی گنبد
پوشش گنبد در ایران پییشنه ای دیرینه دارد . کمبود چوبهای استوار و کشیده که در حقیقت عنصر اصـلی پوشش تخت است ، سبب شده است که پوشش سغ sagh و گنبد روایی پیدا کند و بخصوص در دهانه های وسیع ترجای پوشش تحت را بگیرد . قدیمیترین شکل های منحنی در پوشش زیرین چغازنبیل متعلق به هزاره دوم دیده شده است.

با وقفه طولانی در دوران هخامنشی معماری درخشانی با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارائی جلوه دارد ولی چه قبل و چه بعد از آن بعلت فراهم نبودن شرایط خاص اقتصادی در این دوران آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره همیشه میسر نبوده و در جنگل ها و جلگه های این سرزمین هم چوب مناسب پوشش پرورش نمی یافته است لذا طاقهای منحنی و گنبد جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری ایران به آسانی پیدا می کنند .

در متون موجود ، دیرینه ترین گنبدی که به آن اشاره می شود مربوط به دوران اشکانی و اوایل ساسانی است . این گنبد در شهر فیروز آباد و به قطر ۱۰/۱۶ متر بنا شده است . چنانچه ابن البلخی در توصیف شهر فیروز آباد و گنبدی که در میانه شهر برپا شده می گوید : اردشیر شهر فیروزآباد ، که اکنون هست بنا کرد و شکل آن مدور است چنانک دایره پرگار باشد . در میان شهر آنجا که مثلاً نقطه پرگار باشد دکه انباشته برآورده است و نام آن ایوان کرده و عرب آنرا طربال گویند و بر سر آن دکه سایها ساخته و در میان گاه آن گنبدی عظیم برآورده و آنرا گنبد کیرمان گویند و طول چهار دیوار این گنبد تا زیر قبه آن هفتاد و پنج گز است و این دیوارها از سنگ خارا برآورده است و پس قبه عظیم از آجر بر سر آن نهاده و آب از یک فرسنگ از سر کوه رانده و به فواره بر این سر بالا آورده و دو غدیر است که یکی بوم پیر گویند و دیگر بوم جوان و بر هر غدیری آتشگاهی کرده است .

در دوران ساسانی گنبدسازی آنچنان رواج می گیرد و تکامل می یابد که از آن پس تا امروز پوشش گنبدی از نظر ساخت و افزیر بصورت الگو و دستور العمل کلی مورد بهره برداری قرار می گیرد .

روش گنبدسازی چه در دوران ساسانی چه در دوره اسلامی آنچنان با استفاده از نظم دقیق ریاضی در شکل بندی و ساختمان و با کاربست شیوه های صحیح صورت می گیرد که در همه انواع ، گنبدها بدون احتیاج به گاه بست و کالبد و قالب در برابر همه نیروهای فشاری و رانشی به خوبی مقاومت می کنند ، گرچه در گوشه سازیها از اوایل دوران اسلامی تاکنون تحولاتی چند صورت گرفته است اما روش گنبدسازی در ایران همواره ویژگی اجرائی و فرهنگی خاص خود را دنبال کرده است . آنچه قابل ذکر است آنکه این ویژگی چه در شکل چه در اجرا ( نداشتن قالب ) آنرا با گنبدهای مشرق زمین همواره متفاوت می کند.

 

 

 

کتابخانه و خانه هنر و فرهنگ Vennesla   (معماران نروژی ) (هلن و سخت)

کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این کتابخانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque  بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند

کتابخانه و خانه هنر و فرهنگ Vennesla

عناصر ساختاری کتابخانه ایجاد هویت زیبایی شناسی پویایی معماری را به ارمغان آورده است.

 

 

خانه فرهنگ و هنر www.arturarch.com

کانسپت :

کانسپت اصلی در روند طراحی فضای داخلی این خانه از ۲۷ دنده همچون اسکلت چوبی ریتمیک شکل گرفته است. سبک این کتابخانه عمومی به سبک Gaudiesque  بوده و تیرهای چوبی، هنرمندانه از کف زمین شروع شده و به سقف رسیده سپس در سمت دیگر بر روی زمین می نشیند

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard

ریز فضاها :

خانه فرهنگ جدید Vennesla  شامل ریز فضاهای : ۱- کتابخانه ۲- کافه ها ۳- مکان های ملاقات و قسمت اداری ۴- کلاس های آموزشی،  میباشد .

Vennesla-Library-and-Culture

طراحی کتابخانه - مرکز تخصصی معماری ایران

کتابخانه - مرکز تخصصی معماری ایران

طراحی داخلی خانه فرهنگ و هنر

هر دنده شامل پرتو چند لایه ستون و کانالهای تهویه هوا و شیشه خم که نور را وارد فضا می کند.

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard

شاخصه های اصلی در طراحی  معماری :

۱-      ورودی اصلی شاخصی که از یک دنده مربع شکل می باشد.

۲-      حفظ انرژی و کاهش نیاز به انرژی برای هر سه ساختمان را  از طریق مفهوم infill  و صرفه جویی در اتلاف انرژی طبق استانداردها.

۳-      هماهنگی در عناصر اصلی معماری با مبلمان برای نمایان کردن یک فضای فرهنگی شهر.

طراحی نمای خارجی کتابخانه- www.arturarch.com خانه فرهنگ و هنر - www.arturarch.com

 

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house

مراحل طراحی

 

مراحل طراحی کتابخانه

 

سایت پلان

Arch2O-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard-16

پلان ها

 

پلان خانه فرهنگ و هنر

 

arturarch-Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-plane

 

پلان کتابخانه

جزئیات

-Vennesla-Library-and-Culture-house-جزئیات

 

Vennesla-Library-and-Culture-house-Helen-Hard-21 خانه فرهنگ و هنر

 

خانه فرهنگ و هنر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معماری پایدار

معماری پایدار

‏همانگونه که می دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفتهای فنی- تکنولژیکی در عرصه معماری ، معماری بومی اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل می گرفت و همساز با اقلیم سر بر می افر اشت به دست فراموشی سپرده شد.

فایل pdf

دانلود در ادامه مطلب

دانلود

فهرست

معماری پایدار

معنای لغوی واژه پایداری

توسعه پایدار ومفاهیم ومضامین

طراحی پایدار(طراحی سبز

تعاریف ساخت وسازپایدار

اهداف کلی ساختمانهای پایدار

اصول معماری پایدار

اصول توسعه ساخت وساز پایدار

طراحی پایدارواصول اولیه

چهارچوبهای معماری پایدار

چند نکته در طراحی پایدار

معماری پایدار از دیدگاه سه تن از معماران معاصر

چند نمونه معماری پایدار از منابع خارجی

لوازم دکوری خود را چگونه سازماندهی کنیم

وسایل دکوری بیشتر به وسایلی گفته می شوند که جنبه نمایش و زیبایی را در منزل دارند و باعث میشوند که وسایل مصرف خودشان را زیباتر جلوه دهند در کل وسایل دکوری به دو دسته تقسیم می شوند:

وسایل دکوری نمایشی

وسایل دکوری مصرفی

 وسایل دکوری

 

یک سری از وسایل در محل و فضای زندگی ما وجود دارند که اگر نباشند ما هیچگونه کمبودی را حس نمی کنیم و به روال زندگی معمولی ما لطمه ای وارد نمی کند. مثلا مجسمه های دکوری که ممکن است از گچ و چوب یا سفال یا هر چیز دیگری درست شده باشد و یا قاب عکس های مختلف که بر روی دیوارها و پیشخوانهای فضای ما گذاشته شده اند و یا حتی ظروفی که ما در کمدها و ویترین های خودمان گذاشته ایم و خیلی کم از آنها استفاده می کنیم.

نبودن این وسایل،‌هیچ گونه اختلالی در زندگی ما ایجاد نمی کند و باعث نمیشود که به خاطر نبود آنها با مشکلی مواجه شویم ولی بودن آنها نیز خالی از لطف نیست مثلا مجسمه های مختلف درگوشه و کنار و یا قاب عکس ها و اشیای دکوری دیگری در فضای ما باعث میشه که خلأهایی که در فضای خودمان داریم را پر کنیم و احساس خلوت و تنهایی را در ما از بین ببرند و بیشتر افراد نیز با این وسایل انس می گیرند و به آنها عادت می کنند.

برای تهیه کردن اینگونه وسایل می توانیم دو راه را پیشنهاد کنیم: ۱- آنها را بخریم ،‌ یعنی در فروشگاه های مختلف شهرها و فروشگاههایی وجود دارند که فقط وسایل دکوری می فروشند که ما می توانیم با مراجعه به این فروشگاه ها از تنوع رنگ و تنوع اجسام نیز استفاده کنیم و بنا به سلیقه خودمان آنجا خرید کنیم و حالت دوم اینکه آنها  را بسازیم که ساختن این وسایل نیز دو حالت دارد: ۱- سفارش دهیم  ۲- خودمان  بسازیم.

برای ساخت وسایل دکوری: حالت اول که سفارش دهیم به این گونه است که ما شکل و حجم  و رنگ و مشخصات کامل وسیله ای را که می خواهیم به جاهای مربوطه و استاد کار ماهر آن بدهیم، تا استاد کار سفارش ما را درست کند و تحویل ما دهد و حالت دوم این است که خودمان بسازیم یعنی با رفتن به کلاسهای مختلف یا دیدن برنامه های تلویزیونی، یاد بگیریم و وسایلش را تهیه کنیم و بسازیم. مثل ساخت گلهای چینی و یا ساختن گل و گلدان بوسیله روکش های رنگی چوب و یا دوختن پرده های رنگین برای پنجره ها.

 وسایل دکوری

وسایل دکوری مصرفی وسایلی هستند که علاوه بر اینکه باعث زیبایی و انسجام محل ما می شوند می توانیم به عنوان یک وسیله و ابزار از آنها استفاده کنیم مثلا یک میز تلفن علاوه بر اینکه    می تواند زیبا باشد به این صورت که از چوب درست شده باشد و پایه آن منبت کاری و صفحه آن معرق باشد و رنگ دلپذیری داشته باشد به عنوان یک میز جهت استفاده برای نگهداری از گوشی تلفن و دفترچه تلفن باشد و ما از آن استفاده بهینه بکنیم یا اینکه مبلمانی داشته باشیم که پارچه های آن مخمل باشد و پایه چوبی کوتاه و جذاب همچنین میزهای عسلی ست شده با پایه چوبی مبل که روی آن شیشه طراحی شده باشد، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی را به میدهد می توانیم از آنها برای پذیرایی کردن از مهمان ها و استراحت خودمان استفاده کنیم.

وسایل چوبی و یا شبه چوبی که در منزل ما وجود دارند تقریبا عبارتند از: کتابخانه، کمدها، جاکفشی، میزها و غیره که همه آنها هم به صورت دکوراتیو و هم مصرفی عمل می کنند به عنوان مثال یک کتابخانه بزرگ در وسط پذیرایی و یا اتاق کار با رنگبندی و تقسیمات درست وقتی که چیدمانی قشنگ داشته باشد، کتابها از بزرگ تا کوچک کنار هم و در بعضی طبقات مجسمه های تزئینی و در گوشه ای از آن قاب عکس های کوچک از افرادی که دوستشان داریم می تواند فضایی دلنشین برای ما ایجادکند. در کنار آن می توانیم میز کاری همرنگ و یا از خانواده رنگ کتابخانه داشته باشیم که یک صندلی گردان و دو صندلی ثابت جهت مهمان باشد و ما از این میز جهت مطالعه کتابهای کتابخانه خودمان استفاده کنیم.

وقتی که ما فضایی را دکور کنیم طبعا وسایل دکوری آنجا را یک جوری با هم ست و نزدیک هم می کنیم مثلا اگر کتابخانه و میز کار از MDFو یا چوب کرم رنگ باشد ما کمدها و جاکفشی و وسایل دیگر را از همان جنس و رنگ مثلا از MDF و یا چوب کرم رنگ می سازیم، و اینکه وسایل ما از یک نوع جنس و یک رنگ خاص باشند خود را در سطوح صاف اصلی فضا بیشتر نمایش دهند. مثلا یک میز و صندلی وکتابخانه به رنگ قهوه ای در زمینه رنگ سطوح صاف دیوار و سقف کرم روشن یک حالت برجستگی و شفاف را به ما نشان می دهد تا اینکه وسایل دکوری ما به رنگ کرم روشن با زمینه دیوار و سقف کرم روشن، چون رنگ وسایل دکوری با زمینه دیوار ما یک رنگ است و زیبایی خود را نشان نمی دهند.

پرده های یک منزل مثل لباس آن منزل می مانند همانطور که ما دوست داریم همیشه شیک پوش  و اطو کرده باشیم پرده های منزلمان نیز باید با پارچه های خوب و اطو کرده باشند رنگ بندی پرده ها باید طوری باشدکه با طیف رنگی دیوارها و کف و سقف همخوان باشد و منظره دلچسبی را برای ما فراهم کند اگر تور و والان هم داشته باشد به زیبایی آن اضافه می کند.

وسایل دکوری زیادی وجود دارند مثلا تخت خواب در اتاق خواب همراه دو میز عسلی کوچک کشو دار در دو طرف تخت خواب همراه دراور و آیینه آن همه و همه می توانند وسایل دکوری مصرفی باشند که جنس چوب و یا MDF همرنگ و ست ساخته شده باشند. و یا در اتاق خواب کودک تمامی وسایل اعم از کمد بچه، تخت خواب میز تحریر و غیره . . . از یک جنس و از رنگهای دو گانه زیبا و شاد باشد و قاب عکسهایی از عکسهای قدیمی بجه ها باشد روی دیوار باشند و از لوستر و آباژورهایی با طرح های بچه گانه استفاده شود و همه وهمه اینها باعث می شوند که اتاقی با وسایل دکوری مصرفی و تزیینی داشته باشیم.

آشپزخانه شرایط خاص خودش را دارد مثلا خود کابینت ها میتوانند با طراحی رنگ بندی های جالب توجه ساخته شوند که هم مصرفی و هم تزئینی هستند و روی کابینت ها می تواند مایکروفر، آبمیوه گیری، هم زن و وسایل دیگر به صورت منظم چیده شوند. خود این چیدمان باعث میشود که فضای زیباتری داشته باشیم مثلا میز ناهارخوری را طوری بچینیم که به آسانی بتوانیم از کنار آن رفت و آمد کنیم. باید طوری ظروف را بچینیم که هر موقع چیزی بخواهیم دم دست باشد . ادویه جات را در ظروف شیشه ای کوچک کنار هم مرتب بچینیم و روی همه آنها با چسباندن کاغذ مشخص کنیم که در داخل آنها چیست. در کل وسایل دکوری        می توانند در هر جای فضای ما باشند چه از نوع مصرفی باشند و چه از نوع دکوراتیو، فقط این ما هستیم که باید از آنها بهترین استفاده را بکنیم تا از فضایی که داریم بیشترین و بهترین استفاده را ببریم. تا در آنجا احساس خستگی و درماندگی نکنیم و فضایی دوست داشتنی داشته باشیم.

 

هتل یاس شام هتلی فولدینگ

طراحی معماری این هتل فولدینگ دو برج است که بوسیله یک پل بر بالای یک مسیر مسابقه به هم مرتبط میشوند و دریک سایبان که از شیشه و فولاد پوشیده شده و به هنگام شروع مسابقات ابوظبی Grand Prix افتتاح شده است .

طراحی هتلی متفاوت

 

طراحی هتلی متفاوت

 

هانی رشید یک نشانه شهری در معماری را متصور شده بود که تأثیرات کلیدی مختلف و الهام بخش اعم از زیبایی شناسی و فرم های همراه با سرعت و حرکت ومناظر هنری و هندسی را در بردارد ، اساس هنر باستانی اسلامی و سنت های هنری و صنعتی را شکل می دهد .

طراحی هتلی متفاوت

ویژگی اصلی طراحی پروژه ، اهمیت معماری و مهندسی است ؛ ۲۱۷ متر وسعت فرم های ساخته شده از فولاد و ۵۸۰۰ محور پانل های شیشه ای الماس شکل .

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

پوسته بیرونی از نظر بصری کل مجموعه را با هم متصل کرده درحالی که تأثیرات نوری و بازتاب طیفی تولید می کند که در مقابل آسمان و دریا و چشم انداز صحرای اطراف بازی می کند .

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

ترکیب جواهر مانند کل پروژه ، از نظر بصری و تکنیکی پاسخگوی محیط خود برای ایجاد یک حس فضایی متمایز و قدرتمند و همچنین یک صحنه خیره کننده به فرمول یک  و رویداد های دیگر است . هتل یاس به عنوان یک نقطه عطف قابل توجه در جزیره یاس برای ابوظبی و امارات طراحی شده .

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

 

طراحی هتلی متفاوت

 

 

طراحی هتلی متفاوت

طراحی هتلی متفاوت

 

معماری اکولوژیکال

فایل powerpoint

دانلود در ادامه مطلب

دانلود

تاریخچه :

در سال ۱۹۷۱ Ian Mcharg   کتاب طراحی با طبیعت را تالیف کرد یک سیستم عمومی برای تجزیه
تحلیل کردن لایه های سایت است که یک انبساط کامل برای ویژگی های کیفی یک مکان بود .Mc Harg  جنبه های کیفی و لایه های سایت ، مانند قدمت ، اب شناسی ،زمین شناسی ،گیاهان و غیره را توضیح می دهد .این سیستم پایه ی Gis (سیستم اطلاعات جغرافیایی ) در امروز است .Gis  یک وسیله ی همیشه موجود است که برای اجرای طراحی لنداسکیپ اکولوژیکالی استفاده می شود .
۱۹۷۸ توسعه سیستم اکولوژیکال کشاورزی . Bil Mollison و David Holmgren اصطلاحی را برای یک سیستم از طراحی احیا کننده ی اکوسیستم های بشری ابداع کردند .در سال     ۱۹۹۴  David Orr در این کتاب یعنی Earth In Mind :که شامل اموزش ،محیط ،چشم انداز بشری ،یک سری مقاله به نام طراحی بومی هوشمند تالیف کرده است .این نیرویی است که سلامتی ، پایداری ، عکس العمل ،عدالت و جوامع پر رونق را خلق می کند .
۱۹۹۴ John , Nancy Jack Todd  در کتابش “از شهرهای بومی تا زندگی ماشینی ” قوانین طراحی اکولوژیکال را توصیف کرده است .
۲۰۰۴ Fritjof Capra  در کتابش ” ارتباطات مکتوم ” : یک علم برای زندگی پایدار، اولین علم سیستم های زنده را نوشته است و کاربرد اندیشه های جدید را با زندگی دانشمندان برای استنباط ما از سازماندهی اجتماع بررسی کرده است .

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.

 

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

شهرسازی

شهرسازی واژه ای است که در دهه بیست خورشیدی در برابر یک واژه آلمانی وارد ادبیات حرفه ای ایران شد. این واژه در واقع ترجمهٔ نه چندان صحیحی است از برنامه‌ریزی شهری و به مفهوم مداخله در شهر از طریق تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان است.

شهرسازی

شهرسازی

شهرسازی واژه ای است که در دهه بیست خورشیدی در برابر یک واژه آلمانی وارد ادبیات حرفه ای ایران شد. این واژه در واقع ترجمهٔ نه چندان صحیحی است از برنامه‌ریزی شهری و به مفهوم مداخله در شهر از طریق تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان است.

شهرسازی

مجموعهٔ روش‌ها و تدابیر ارزشمند و مفیدی که متخصصین امور شهری به وسیلهٔ آن شهرها را بهتر می‌سازند، به شهرسازی یا علم تنسیق شهرها شهرت دارد.[۱] شهرسازی عبارت است از مطالعهٔ طرح‌ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری.[۲]

برنامه‌ریزی شهری

برنامه‌ریزی شهری به دنبال مشکلات نشأت‌گرفته از انقلاب صنعتی مطرح شد؛[۳] هرچند پیشینهٔ برنامه‌ریزی برای شهر به گذشته‌های بسیار دورتر و شکل‌گیری نخستین تمدن‌های بشری در هند، میان‌رودان و مصر برمی‌گردد. هدف برنامه‌ریزی شهری توسعهٔ شهر و منطقه‌است. در ابتدا حل مشکلات صنعتی‌شدن -همچون کمبود مسکن و بهداشت محیط- در مداخلات کالبدی دیده می‌شد؛ اما از اواسط دههٔ ۱۹۶۰ میلادی و با بروز ناکارآمدی این‌گونه مداخلات، برنامه‌ریزی به سوی مسایل اقتصادی و اجتماعی روی آورد و مباحث عدالت و دموکراسی و جلب مشارکت مردم در فرآیند برنامه‌ریزی مطرح گشت. ابزارهای کالبدی برنامه‌ریزی شهری عبارت‌اند از شبکهٔ معابر، کاربری اراضی، تراکم، محدوده‌ها و حریم‌ها.

در حال حاضر بسیاری از بیانیه‌های سازمان ملل متحد و دستورالعمل انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی دخیل در امور برنامه‌ریزی شهری با استفاده از تعریف واژهٔ «رشد هوشمند» به دنبال ارتقای محیط زندگی از طریق گسترش حرکت افراد پیاده هستند.[۴] کاهش آلودگی هوا، افزایش بلندمرتبه‌سازی، نزدیکی و در دسترس‌بودن خدمات شهری، عدم نیاز به توسعهٔ سطحی زیرساخت‌ها و خدمات شهری، عدم تخریب فضاهای سبز و کمربندهای سبز در اطراف شهرها، از مزایای حرکت به سوی رشد هوشمند و در نهایت دست‌یابی به شهر کامل است.[۵]

منابع

  1. ↑ اسماعیل شیعه، اصول و مبانی برنامه ریزی شهری.
  2. ↑ اسماعیل شیعه، اصول و مبانی برنامه ریزی شهری.
  3. ↑ فرانسوا شوای، شهرسازی از تخیلات تا واقعیات، ترجمهٔ محسن حبیبی، انتشارات دانشگاه تهران.
  4. ↑ انجمن شهرسازان آمریکا، ۲۰۱۰.
  5. ↑ سعادتیان، امید؛ ۲۰۱۱؛ کیفی‌سازی مسکن اقشار کم‌درآمد؛ بازار مسکن و آنالیزهای مربوطه.

تاریخ معماری ایران

 

تخت سلیمان

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحهای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است. قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به ۳ هزار سال پیش باز می گردد؛ و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.
تمام آثار آن درون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن دشتی گسترده است. حصار بیرونی از سنگ های لاشه ای به ابعاد مختلف به ضخامت ۵ متر و ارتفاع ۱۴ متر و محیط بیرونی ۱۲۰۰ متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار با سنگ های تراش دار نماسازی شده و دارای ۳۸ برج دفاعی مخروطی شکل است.
بنای دیوار و حصار بیرون متعلق به دوره ساسانی است و در دوره ایلخانی نیز ضمن مرمت پاره ای از قسمت های فروریخته ، دروازه جدید در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث شده است.

15204178_400

داخل حصار بیضی شکل دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می خورد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه و در مرکز مربع شمالی آتشکده واقع شده است و دور تا دور این مربع را یک حصار مستطیلی شکل به طول تقریبی ۲۵۰ متر و عرض تقریبی ۱۵۰ متر در بر گرفته و ۶۰ برج مدور آن را احاطه کرده است.

2989573079_3d83d04893_400

در جبهه شمال غربی دریاچه و در زاویه مربع بزرگتر ، ایوان رفیع معروف به ایوان خسرو قرار دارد که این ایوان از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است.
ایوان به دو اتاق یا حوض خانه هفت گوش راه می یابد که مربوط به دوره ایلخانان است. در بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی یک جوی سنگی وجود دارد که ۳۰۰ متر طول و۴ متر ارتفاع دارد. این جوی سنگی را اهالی محلی ، اژدهای سنگی می نامند.
تخت سلیمان در حمله امپراطور رومیان که در سال ۶۲۴ میلادی اتفاق افتاد ویران شد . آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است.
مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.
بکارگیری سنگ‌های تراشدار و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و واقع شدن دریاچه عجیب و همیشه جوشانی به عمق ۱۱۲ متر در وسط این مجموعه جلوه زیبا و خاصی به این مکان تاریخی بخشیده است.
درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود ۲۱ درجه است و همین موضوع ثابت می کند که آب آن از سفره‌ای زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین می‌شود.
این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره حکمرانی آقاخان در قرن هفتم هجری به عنوان تفرجگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت.

img_92_400

فضای سبز

 

 

افزایش جمعیت شهرها، باعث بالا رفتن ارزش زمین ها و در نتیجه استفاده حداکثر زمین در جهت ساختمان سازی شده. متأسفانه این مسئله نمای شهرها را به مجموعه ای از سنگ و بتن تبدیل کرده. تراکم جمعیت، همراه با آلودگی های مختلف باعث افزایش بیماری های مختلف می شود. علاوه بر اینها، مبتلا شدن به بیماری های روحی-روانی، هزینه ای است که انسان ها در ازای دور شدن از طبیعت، پرداخت می کنند. بنابراین فضای سبز شهری می تواند عاملی راهگشا برای از بین بردن این مشکلات و ایجاد زیبایی دلنشین در کنار محیط کار و زندگی فراهم کند.

 

فضای سبز

از دیدگاه محیط زیست، فضای سبز یکی از بخش های جاندار هر زمین یا شهراست. تقسیم بندی آن در مرحله اول به فضاهای سبز و سطوح سبز تقسیم می شه و در  مرحله بعدی به شهری و غیر شهری، تفاوت بین فضای سبز و سطوح سبز در این است که سطوح سبز مثل زمین چمن ورزشگاه نمی تونه مثل فضای سبز شبیه جنگل، در کاهش آلودگی های صوتی مؤثر باشد و یا باعث کم شدن حرارت بشه. بر اساس این تقسیم بندی، فضاها و سطح هایی که برای استفاده در شهر پیشنهاد می شوند را
می توانیم اینجوری بیان کنیم، فضاهای سبز عمومی، نیمه عمومی، خیابانی و سطوح سبز عمومی، خیابانی و ورزشی که برای فضای سبز عمومی پارکها برای فضای سبز نیمه عمومی پادگانها و بیمارستانها، و فضاهای سبز خیابانی مثل درختکاری حد فاصل
پیاده روها و خیابانها و بزرگراهها .

فضای سبز شهری و غیرشهری با هم فرق می کنند. به طور کلی فضاهای سبز را می تونیم به دو دسته تقسیم کنیم: ۱- فضاهای سبز برون شهری  ۲- فضاهای سبز درون شهری.

فضاهای برون شهری نقش مهارکننده رشد بی رویه شهر را دارد و به چند دسته تقسیم می شه. مثل کمربندهای سبز احاطه کننده، کمان ها و محورهای سبز، پارک های ملی، پارک های جنگلی و پارک های گیاه شناسی که هر کدام از این گزینه ها توضیحات خاص خودش را دارد.

عملکرد فضای سبز

فضای سبز در شهرها، دارای عملکردهای مختلفی است. از یک طرف باعث بهبود زیست محیطی شهرها و از طرف دیگر، شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت همشهریان ایجاد می کند. از دیدگاه محیط زیست، باعث کم شدن انواع آلودگی ها، افزایش نفوذپذیری خاک، تأثیر مثبت بر چرخه آب و خیلی چیزهای دیگر می شه. فضای سبز به عنوان بخش جاندار یک شهر مکمل بخش بی جان شهرست. در کل
می تونیم بگیم فضای سبز می تونه به عنوان لبه شهر، آرایش دهنده شبکه راه ها و تفکیک کننده فضاهای شهری ایفای نقش کند.

استاندارد فضای سبز

استفاده از فضای سبز در ایران عمدتا با استانداردهای کشورهای دیگر بوده. تعیین سرانه فضای سبز بستگی به خصوصیات منطقه و شهر دارد. مثلا سرانه فضای سبز یک شهر کویری یا یک شهر بزرگ مثل تهران نمی تونه مثل یک شهر ساحلی در استان مازندران باشه. اطلاع از استانداردها می تونه فقط یک مسیر باشه. بر اساس مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی سرانه قابل قبول فضاهای سبز در شهرهای ایران، بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است، که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی سازمان بین المللی محیط زیست که بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع برای هر نفر است، رقم کمتریه.

اهمیت و جایگاه فضای سبز در جامعه

مسئله طراحی و اجرای فضای سبز و همچنین نگهداری و مدیریت آن تاکنون به دست افراد غیر متخصص بوده، افراد نیمه متخصص هم با دیدگاه های تک بعدی معماری یا باغبانی قادر به حل مشکلات فضای سبز و پیشرفت آن نمی تونند باشند. اینجاست که فارغ التحصیلان مهندسی فضای سبز توانایی خودشون را در مورد فن و هنر می تونند نشون بدن. واضح تر بگم که قسمت زیادی از علم و فن کشاورزی را مثل، باغبانی،
خاک شناسی و آبیاری و علوم پایه مثل گیاه شناسی را با هنر طراحی درهم می آمیزند و همچنین دخالت دادن علم های مختلف در احداث فضای سبز باعث می شود که متخصصین این رشته را منحصر به فرد کند. ضعف محاسبات مهندسی در فضاهای سبز تاکنون باعث به بارآمدن زیان های بسیار زیاد، مثل زیان های ناشی از سرما، گرما و خشکسالی پیش بیاد. مهندسی فضای سبز همچنین از نظر هنری مثل شعر و موسیقی از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک مهندس فضای سبز باید رنگ ها را به خوبی بشناسد و با دنیای مرموز رنگ ها آشنا باشه. همچنین شکل ها و بافت ها در فضای سبز بسیار متنوع است. مثل درختان و درختچه ها، بوته ها و گل ها. همانطوری که یک موسیقیدان با ترکیب نتها با موسیقی دلنشین می سازه، مهندس فضای سبز هم با ترکیب شکل ها ، رنگها و بافتها و با درنظر گرفتن اصولی مثل سادگی، تنوع، تکرار و مقیاس وحدتی را بوجود می آورد که بی نظیر باشد.

‌ کاربرد و نوع فضاهای سبز شهری معیارهایی برای تقسیم بندی هستند . بدین ترتیب
می تونیم فضاهای سبز شهری را اینطور تقسیم کنیم. پارک ها، باغچه های میادین،
باغچه های محلی، فضاهای سبز مخصوص مثل قبرستون ها و باغ وحش ها، فضاهای وابسته به مدارس، دانشگاه ها، شهرک ها و مجتمع های مسکونی و درختکاری های ردیفی و فضاهای منظره ای. یا به طور ساده تر بگوئیم گردشی، استراحتگاهی، بازی، گلکاری، ورزشی.

از دید معماری و دکوراسیون فضای سبز باید فضایی مفرح و شادی بخش باشد چون اشخاصی که وارد یک فضای سبز می شوند، می خواهند از دغدغه ها ی کار روزمره و زندگی خارج شوند و وارد محیطی شوند که برای مدت کوتاه همه مشکلات خود را فراموش کنند یا به گونه ای راحت تر بگم استراحت کنند سپس ما باید فضایی را بسازیم که در آن گلهای مختلف یا آب نماهای زیبا و نیمکت هایی برای نشستن با نورپردازی های ملایم و رنگی بطور خلاصه: فضاسازی، نقشه و تنوع، تکرار، سازگاری، مردم داری، حداقل دخالت و تجاوز به شرایط طبیعی، را حتی دسترسی و اصول زیبا شناسی را داشته باشد.

یکی از مواردی که مهندسین فضای سبز در طراحی هاشون باید توجه داشته باشند، محل قرار گرفتن مبلمان در فضاهای سبز عمومی است. برای مثال نیمکت جایی قرار بگیره که علاوه بر سایه درخت از ریختن فضولات پرندگان روی آن جلوگیری بشه. و در فاصله چند متری از سطل زباله قرار بگیره. و جایی باشه که جلوی تردد عابرین نباشه. همه این موارد و عوامل دیگر از نکاتیه که در طراحی باید در نظر گرفته بشه.

به طور خلاصه استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک، ساخت آبنما، آبشار و برکه، احداث باربیکیو و تأمین مبلمان و سایر تجهیزات تفریحی در پارک های عمومی و مواردی دیگر .

ذکر چند نکته:

  • – زیبایی یک شهر از لحاظ دید کافی نیست. زیبایی یک شهر باید با خواسته های قلبی ما یکجور باشه.
  • – یک طراحی خوب در فضای سبز باعث میشه که مردم دلگرم بشند و آنها را به محیط و شهر علاقه مند می کند.
  • – تأثیری که یک طراح فضای سبز در زیبا کردن شهر دارد مثل تأثیر یک پزشک بر بیمار خود است.
  • – مردم از کوچک و بزرگ از نیازمند تا بی نیاز از بی سواد تا با سواد همگی مثل یک آینه بر روی فضاهای شهر تأثیر می گذارند مثلا پاکیزگی از جمله موارد خیلی ساده است.

 

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳