کلینیک تخصصی طراحی و اجرای نما

 

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی نما، در گروه مهندسی ایران معماری  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت نما است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۰۲۱۲۲

Composite View

نماسازی توسط ورق پانل کامپوزیت الومینیوم

ورقهای کامپوزیت آلومینیومی تشکیل شده از نه لایه که لایه های اصلی: دو لایه آلومینیوم و یک لایه پلی اتیلن مخصوص است و مابقی لایه ها چسب و روکش محافظ جهت پیوند دادن آن ۳لایه و محافظت از آنهاست.

 

آلومینیوم کامپوزیت مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز برخوردار می باشد.

Composite View

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو از یک لایه محافظ که خاصیت تمییز کنندگی خودکاردارد
، بر روی سطح رنگ و روکش, PVDF. ایجاد شده است که گرد و خاک را براحتی جدا کرده و آلودگی را تجزیه می کند و یا بعبارتی خاصیت تمییز کنندگی خودکار دارد.

Composite View

انواع روش های نصب

سیستم ثابت (fix )

در این سیستم ورق ها به صورت ثابت با اتصلات پیچ و پرچ و نبشی به سازه آهنی اتصال داده می شود. که بر دو روش اجرا می گردد: فیکس اهن و فیکس آلومینیوم

سیستم ریلی(hang)

در این روش مرق های آلومینیوم بعد از برش و مونتاژ شیارهای چکمه ایی خورده و بر روی ریل های آلومینیومی قابل رگلاژ نصب شده و امکان برداشت پنل به صورت جداگانه وجود دارد.

Composite View

مزایای ورق پانل کامپوزیت

    • سبکی وزن_۵ تا۸ کیلوگرم در هر مترمربع
    • دارای خواص آکوستیک_عایق صوت و حرارت
    • وجود روش های مختلف ساخت و امکان تولید اشکال پیچیده و متنوع
    • تنوع رنگ

Composite View

  • زیبایی و درخشنگی نمای ساختمان
  • امکان اجرای نصب سریع و دقیق

Composite View

  • مقاوم در برابر شوک های حرارتی
  • عملکرد یکپارچه در زلزله
  • امکان آب بندی نما
  • مقاوم در برابر لرزش های ناشی از باد و صداهای ناخواسته از آن
  • قابلیت تعویض پانل ها

Composite View

روشهای تمییز کردن

توصیه میشود که ورقهای صفحه آلوبوند بطور منظم تمییز شوند.این صفحه ها را میتوان با محلول آب و مواد شوینده ضعیف و سپس با آب خالص تمییز کرد. تمییز کردن متناوب و انتخاب آژانسهای خدماتی برای نظافت، بستگی به موقعیت ساختمان و درجه آلودگی صفحات دارد. هرگز صفحه های رو به خورشید را (بالاتر از ۴۰۰ درجه) تمییز نکنید زیرا خشک شدن سریع در دمای بالا موجب زنگ زدگی صفحات میشود. عملیات پاکسازی باید بوسیله آب خالص صورت گیرد.به این ترتیب که ابتدا تمام آلودگیها را با آب زدوده و سپس صفحه را بوسیله اسفنج از بالا به طرف پایین تمییز نمایید.در پایان با اسفنج یا تکه ای مرطوب صفحه را خشک کرده تا اثری از آب برروی آن باقی نماند. ورق آ،سی،پی آلوبوند بسیار مقاوم در برابر فشار هوا بوده ودر بسیاری از محیط ها به طور خودکار و بدون نیاز به پاکسازی مداوم میباشد. برای ماندگاری بهتر این محصول ،پاکسازی سالیانه آن بوسیله آب گرم ،به منظور جلوگیری از تجمع رسوب و آلودگی در صفحات مناسب است. این محصول آنتی- استاتیک بوده و دارای قابلیت پاک کنندگی بیشتری نسبت به محصولات مشابه میباشد.

Composite View

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای نما

 

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی نما، در گروه مهندسی ایران معماری  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت نما است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۰۲۱۲۲

Facade of the Louvre

آفتاب گیرهای آلومینیومی یا شیدر لوور

لوورهای دوکی شکل آلومنیومی نسل جدیدی از نورگیرها می باشند که بسیار مورد توجه مصرف کنندگان از جمله طراحان پروژه های ساختمانی قرار گرفته اند.

 

Facade of the Louvre

انواع سیستم های نصب:

سیستم متحرک:

این سیستم می تواند با سیستم کنترل از راه دور و یا سوییچی  که در آن وجود دارد  کار کند این سیستم با اتصالات و قطعات خاص با تکنولوژی جدید که کاملا اختصاصی می باشد وجود دارد.

Facade of the Louvre

لوورها علاوه بر جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید ، امکان طراحی هایی زیبا و منحصر به فرد را برای آرشیتکت ها فراهم می سازد.در این سیستم می توان با استفاده از تیغه هایی با مقطع دوکی شکل نماهایی ظریف و بسیار زیبا به وجود آورده که ماحصل آن علاوه بر زییایی نما سایبان های کاربردی و مفید است.این سیستم متشکل از سه قطعه اصلی می باشد که با اتصال به سازه به وجود آورنده لوور می باشد.

Facade of the Louvre

سیستم ثابت:

این سیستم از جمله پر مصرف ترین نورگیرهای لووری در نوع خود می باشد که به دلیل سادگی و اقتصادی بودن و امکان نصب مستقیم بر روی انواع سیستم های نمای شیشه ایی ، ورق کامپوزیت و هر نوع نمای دیگر را دارد.

Facade of the Louvre

Facade of the Louvre

انواع لوور

لوورهای مکعبی:

لوورهای مکعبی نیز در ابعاد مختلف موجود بوده و ساختار کلی آن پروفیل آلومینیومی می باشد.

Facade of the Louvre

Facade of the Louvre

لوورهای کامپوزیت:

این لوورها از ورق کامپوزیت به صورت باکس تولید شده و دارای تمام قابلیت های نمای کامپوزیت می باشد.

 

Facade of the Louvre

Facade of the Louvre

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای نما

 

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی نما، در گروه مهندسی ایران معماری  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت نما است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۰۲۱۲۲

Louvre facade with wood

 

 

نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است. نمای چوبی در واقع پوسته یا پوشش ساختمان است و علاوه بر جنبه‌ی زیبایی و چشم‌نوازی می‌تواند به عنوان محافظی در برابر عواملی نظیر سرما، گرما و رطوبت عمل کند و باعث تثبیت حرارت داخل شود.

 

نمای چوبی ( کلدینگ)

نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است. نمای چوبی در واقع پوسته یا پوشش ساختمان است و علاوه بر جنبه‌ی زیبایی و چشم‌نوازی می‌تواند به عنوان محافظی در برابر عواملی نظیر سرما، گرما و رطوبت عمل کند و باعث تثبیت حرارت داخل شود.

Louvre facade with wood

 

استفاده از چوب برای نمای ساختمان سابقه‌ی دیرینه‌ای دارد و در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از تایل‌های چوبی برای نمای بیرونی و سقف مرسوم بوده است. اگرچه به علت نیاز به نگه‌داری زیاد و دوام کم‌تر نماهای چوبی نسبت به گزینه‌های دیگر و وجود انواع فرآورده های صنعتی و مصالح جای‌گزین در بازار کاربرد نماهای چوبی در دوران جدید کاهش یافته است، از اهمیت ذاتی چوب به عنوان یکی از مصالح مطلوب در کاربردهای فنی و مهندسی چیزی کم نشده است. به طوری که هنوز هم چوب رقیبی جدی برای بسیاری از مواد اولیه با کاربردهای مشابه است و در مواردی نمی‌توان آن را جایگزین کرد. زیبایی نقوش، تنوع رنگ، گرمی و آرامشی که دیدن اشیاء و سازه های چوبی به انسان هدیه می کند و اصالت و حس قدمتی که نماهای چوبی ایجاد می‌کنند با سنگ، فلز، آجر و مصالح مشابه به دست نمی‌آید.

 

هم‌چنین با روش‌های مهندسی و تیمار مناسب چوب می‌توان عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و آن‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر ساخت.
چوب‌های ترمووود به علت فرآیندی که در جریان تیمار شدن طی می‌کنند دارای ویژگی‌هایی می‌شوند که آن‌ها را به بهترین گزینه برای نمای چوبی بیرونی و داخلی مبدل می‌سازد.

Louvre facade with wood

  • رطوبت‌پذیری پایین: در شرایط آب و هوایی مرطوب رطوبت‌پذیری ترمووود تا ۴۰ درصد پایین‌تر از چوب‌های معمولی است.
  • ثبات ابعاد: با فرآیند ترمووود ثبات شکلی انواع چوب به شدت افزایش پیدا می‌کند.
  • مقاومت در برابر قارچ و کپک
  • مقارمت در برابر حملات حشرات
  • زیبایی ظاهری

 

Louvre facade with wood

مشخصات فنی

این ویژگی‌ها باعث می‌شود نمای چوبی ساخته شده از ترمووود علاوه بر زیبایی ظاهری و یک‌نواختی و خلوص دل‌پذیر رنگ به علت ثبات ابعاد و رطوبت پذیری پایین ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند و شکل خود را حفظ کنند. هم‌چنین مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی عمر این نماها را افزایش می‌دهد.
هم‌چنین نماهای چوبی ترمووود خاصیت عایق دمایی دارند و تبادل حرارتی با محیط پیرامونی را کاهش می‌دهند که در حفظ اعتدال دمای محیط داخل مؤثر است. رنگ‌کاری سطوح نماهای چوبی ترمووود به علت تغییر شکل کم‌تر ترمووود و مقاومت بیش‌تر آن در برابر پوسیدگی و فرسایش محیطی دوام بیش‌تری دارد و فواصل رنگ‌کاری مجدد نماهای چوبی ترمووود نسبت به چوب‌های دیگر طولانی‌تر است.

 

Louvre facade with wood

Louvre facade with wood

 

معرفی کلینیک ویلا

گروه معماری ایران معماری

آرشیتکت: آرتور امیدآذری

در این بخش از سری کلینیک های طراحی و اجرای پروژه های معماری ، به معرفی و تحلیل ویلا های ساخته شده در این گروه در پروسه کاری خود در بازه زمانی از سال ۱۳۷۹ تا به امروز پرداخته می شود.

هدف از ایجاد این بخش معرفی توانایی ها و چگونگی بهرمندی اعضای این تیم در استفاده همزمان ایده و کانسپت با برنامه ریزی و در نهایت اجرایی کردن آن ها می باشد.

آنچه در این گروه بیش از هر چیز حائز اهمیت است خلق آلترناتیوهای معمارانه است آنچه جوهره معماری از آن نشات می گیرد و جانمایه رشد و زایش علم و هنر هر سرزمین است.پردازش و شناخت دیتیل های اجرایی روز دنیا از طریق ایجاد ارتباط با برند های  برتر در سطوح بین المللی ،این امکان را برای طراحان این تیم فراهم آورده است تا ایده های خود را بتوانند به مرحله ساخت و اجرا برسانند.

از دیگر دغدغه های این گروه، شناخت روش های لازم برای کاهش هزینه و در عین حال یافتن راه حل های موثر در طراحی و اجرا می باشد.

clinic vila

از اولویت های این کلینیک می توان به ارزیابی عناصر طبیعی سایت، تحلیل های اقلیمی، عوامل موثر در شکل گیری فرم پروژه، کشف ویژگی های کلی فرم در راستای هدف و برنامه ریزی های اقتصادی کارفرما، پرداختن به کیفیت های عملکردی و کاربردی پروژه می توان اشاره کرد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۰۲۱۲۲

 

Wing flooring tile by Bolon

 Wing flooring tile by Bolon

نسل جدیدی از کفپوش ها توسط Bolon Studio  طراحی و تولید شده است که این امکان را برای معماران فراهم می سازد تا به ترکیب های مختلفی در طراحی داخلی دست یابند.و  فرم معماری قوی از تعامل بین زیبایی عناصرطراحی داخلی با عناصر ساختمانی، از نتایج به دست آمده می باشد. در این سیستم با استفاده از قالب جدید reenergisesبه طراحی های داخلی با ترکیب های ویژه  lمی توان دست یافت.

 

 

 Wing flooring tile by Bolon

Wing flooring tile by Bolon

Leather wall tiles by Studioart

Leather wall tiles by Studioart

در نسل جدیدی از تولید متریال های نوین در زمینه طراحی داخلی به معرفی Leather wall tiles by Studioart

پرداخته می شود.این سیستم از تایل هایی از جنس چرم در تنوع رنگی فوق العاده ، تشکیل شده است.برای تاکید بر سبکی و تنوع رنگی برای ایجاد جلوه های نوری بر سطوح از مواد جدیدی در آن استفاده شده است.

 

Leather wall tiles by Studioart

باتوجه به اینکه این متریال دارای ویژگی های فنی بالایی است و در مقابل مواد شیمیایی و فیزیکی دارای مقاومت بالایی است ،می توان از آن به عنوان پوشش کف اتاق خواب و حتی در طراحی فضاهای داخلی قایق از آن استفاده کرد.

Leather wall tiles by Studioart

با توجه به مقاومت خوب آن در مقابل نور، بهتر است در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد و در مجاور منابع حرارتی نصب نگردد.

Alessi kitchen’s, the whole universe in a curve

آشپزخانه  Alessi  ، کل جهان در یک منحنی

Alessi kitchen’s

طراحی آشپزخانه با استفاده از متریال لمینت

Alessi kitchen’s

در این طراحی تمام عناصر و اجزای تشکیل دهنده این آشپزخانه از خطوط منحنی ، پیروی کرده است.

Alessi kitchen’s

حتی کشوهای تعبیه شده برای کانتر دارای فرم منحنی است و برای باز و بسته شدن آن دیتیل خاص ،طراحی شده است.

Alessi kitchen’s

ترکیب رنگ طوسی و قرمز در رابطه با سیالیت طراحی بسیار متناسب ، انتخاب شده است.رنگ قرمز بر پویایی و حرکت آن تاکید می کند.

Alessi kitchen’s

این آشپزخانه با متد فضای باز طراحی گردیده است.

Alessi kitchen’s

Alessi kitchen’s

Alessi kitchen’s

Quadro curve luce panels by Raffaello Galiotto for Lithos Design

r Lithos Design

Lithos Design  به طراحی و تولید پنل های دیوار و عناصر تزیینی پرداخته است، که از سنگ مرمر و نوع ویژه ایی از سنگ،ساخته شده است.

 

Lithos Design

Raffaello Galiotto  طراح صنعتی در شمال ایتالیا،  دریافت که با استفاده از دو تایل یکی مسطح و دیگری منحنی ،که به یک منبع نوری پنهان متصل است می تواند دیوارهایی بسیار زیبا و نوین خلق کند.

Lithos Design

Lithos Design

 

 

 

 

1

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای سازه های نوین

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرای سازه های نوین ، در گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه  صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین و برتر تکنولوژی ساخت  در راستای اجرایی کردن آنها ، می باشد .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۲۲ ۰۲۱

سازه های کششی
Tension Structure

سازه های کابلی

Cable Structures

تعریف کابل :

اصطلاح کابل در بر گیرنده عناصر صلب ( میله ) و انعطاف پذیر ( کابل ) است .

کابل انعطاف پذیر است چون قطر آن در برابر طولش کم است .

انعطاف پذیری باعث می شود که نیرو های کششی به طور مساوی بین رشته های کابل توزیع می شود.      )عدالت در توزیع تنش ) + مقاومت خمشی محدود است چون نیروهای نامساوی وجود ندارد

نیروی کششی در کابل برآیند نیروهای عکس العمل افقی و عمودی ناشی از بار وارده است

 

2

 

دلایل استفاده از سازه کابلی :

خالص ترین رفتار سازه ای را دارد .( فقط نیروی کششی را تحمل می کند )

از تمام مقاومت خود بهره می برند.

فرم آن ها خود به خودی شکل گرفته و فرمی پر بازده است . ( فرم طبیعی)

انعطاف پذیرند و خود را با بار تطبیق میدهند .

تولید صنعتی فولاد

امکان ایجاد پوشش سبک روی دهانه های بزرگ ( در دهانه کوچک غیر اقتصادی هستند)

 

3

 

 

افت کابل :

کابل ها بدون افت نمی توانند بار تحمل کنند . ( زیرا یک مولفه عمودی ایجاد می شود )

نیروی کششی در یک کابل برابر است با مجموع نیروهای عمودی و افقی نیروی عکس العمل تکیه گاهها

افزایش افت کابل

  1. افزایش طول کابل
  2. کاهش نیروی رانش تکیه گاهها
  3. کوچکتر شدن مقطع کابل
  4. کاهش نیروی درونی کابل

نکته : در پایداری هر سازه کابلی ۳ عامل نقش مهمی دارند :

  1. مقابله با نیروی باد  ( سنگین کردن/کابل مضاعف/شبکه کابلی)
  2. مقابله با نیروی رانش کابل ( آرایش متقارن / عوامل دیگر)
  3. پایداری جانبی در برابر باد و زلزله

 

5

4

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

آرشیتکت: آرتور امید آذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی محوطه سازی ، در گروه مهندسی ایران معماری  تحت نظارت مشاور آلتون سازه صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت محوطه سازی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۰۲۱۲۲

lمحوطه سازی

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

آرشیتکت: آرتور امید آذری

یکی از فعالیت هایی که در کلینیک تخصصی  طراحی و اجرا ی محوطه سازی ، در گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مشاور آلتون سازه صورت می پذیرد، مطالعه وشناخت روش ها وتکنیک های نوین طراحی و ساخت محوطه سازی است .لذا یکی از رویکرد های اصلی این گروه تلفیق نظریه های علمی با روشهای عملی است.برای بسط موضوع در ادامه به تعاریف و مفاهیم  نظری پرداخته می شود و در نهایت تکنیک های نوین اجرا معرفی می گردد

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۲۲ ۰۲۱

 

1

مروری بر تاریخچه باغسازی جهان

باغ های جهان

قدیمی ترین شواهد باغسازی از ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است. ۴۰ سال پیش دکتر استروناخ در کاوش هایی در منطقه پاسارگاد در ایران باغ سلطنتی پاسارگاد را پیدا کرد که نشان داد قدمت باغسازی در ایران به پیش از ۲۵۰۰سال پیش بر می گردد.

 بابل:

باغ های معلق بابل از قدیمی ترین باغ های کهن جهان می باشد که در سال ۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با سلسله پادشاهان پارسی احداث شده است.

یونان:

یونانی ها بین سال های ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا شروع دوران مسیحیت خدمات ارزنده ایی به سبک باغسازی جهان نموده اند. اولین باغ عمومی یا پارک در یونان کهن احداث گردید که این پارک ها محل تجمع فلاسفه و متفکرین و دانشجویان بوده است.

توسعه باغسازی در قرون وسطی:

با سقوط امپراطوری روم باغبانی و باغسازی نیز مانند هنرهای دیگر افول نمود.در قرن ششم بعد از میلاد مسیح راهبان به کشت و کار باغبانی مشغول شدند.

در قرن نهم و دهم هنر باغبانی فراموش شد.

در قرن یازدهم نورمن های انگلیس به مذهب روی آوردند و باغبانی مورد توجه قرار گرفت.

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

باغسازی در جهان

حیاط فواره گل

باغ های اسلامی در اسپانیا:

مهمترین اثر باغسازی در اسپانیا  باغ الحمراء در گرانادا در قرن پنجم میلادی است.یکی از شاهکارهای مهم این باغ نحوه آبرسانی و استفاده از نی و کانال می باشد.

این قصر دارای چهار باغچه است که به سبک باغ های شرقی می باشد.

حیاط ورودی ، حیاط شیران، حیاط فواره گل از مهمترین باغچه های این باغ است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

باغسازی جهان

باغ واتیکان در روم-قرن هفدهم میلادی

باغسازی در ایتالیا:

در این زمان فاصله ، مقیاس و پرسپکتیو اهمیت خاصی یافت.در زمان رنسانس در ایتالیا باغ ها بیشتر برای نمایش میزان تمول صاحب باغ بوده و نه به خاطر ایجاد محیطی آرام و مکانی برای استراحت.و همچنین قرینه سازی  در باغسازی ایتالیا خصوصا در زمان رنسانس وجود داشته است.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

باغسازی جهان

باغسازی در خاور دور:

  • در چین ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باغسازی می کردند که به منظور پرورش گیاهان دارویی بوده است.

مذهب در باغسازی چین موثر بود ، بعد از ظهور بودائیسم باغ ها به سبک های طبیعی و آزاد ساخته شدند.

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

باغسازی جهان

باغچه ایی در باغ ورسای نمونه ایی از پارتر

باغسازی در فرانسه:

در اوایل قرن شانزدهم میلادی عناصر یا المان های سبک باغسازی از ایتالیا به فرانسه برده شد. فرانسوی ها حیاط قصر های خود را به سبک باغ های ایتالیا طراحی کردند.

به طور کلی ویژگی های باغسازی در فرانسه:

استفاده از ایوان ها، طارمی، نرده ها، پله ها، حوض ها، مجسمه ها، که درختان و مجسمه ها از سبک های منظم برخوردار هستند.فرانسوی ها به مجسمه ها، گلدان های سنگی، به غرس درختان در اطراف باغ اهمیت می دادند.

تغییراتی که در باغسازی فرانسه در قرن ۱۷و۱۸ رخ داد شامل: استفاده از انواع گیاهان تزیینی، کاشت درختچه ها با فاصله کم از یکدیگر، که بدین ترتیب ردیف فشرده درختچه ها به منزله یک حصار بلند بوده است.

نمونه های باغسازی در فرانسه:

§            باغ ورسای: توسط آندره لونتره (۱۶۸۹-۱۶۶۱)

  • توجه به محور اصلی در باغ -شخصی به نام کنت و کارمان قسمتی از باغ را انگلیسی و چینی ساخته است.
  • قسمتی از باغ محوطه ایی است توسط پیکره ها محصور شده است و در آنجا موزیک پخش می شود.
  • توجه به هنر موزیک و آب(۱۴۰۰فواره)
  • احداث باغ گیاه شناسی
  • باغ ورسای شکارگاه سلطنتی لوئی چهاردهم بوده است.

§            باغ وولودی کنت  طراحی توسط آندره لونونتره

§            ترمیم باغ توئیلری طراحی توسط آندره لونونتره

§            باغ لوکزامبورک طراحی توسط بارودی

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

باغسازی جهان

باغسازی در انگلستان

  • بطور کلی باغسازی در انگلستان را می توان به دو سبک تقسیم کرد:

۱٫     باغ های رسمی و هندسی

۲٫     باغ های طبیعی و آزاد

باغسازی رسمی و هندسی:

  • باغ های انگلیسی کمی شبیه باغ های ایتالیایی و فرانسوی بودند.
  • گیاهان زینتی مثمر و غیر مثمر هر دو در این باغ ها بکار می رفت.
  • گیاهان هرس شده به اشکال مختلف و مجسمه و فواره، حوض در این باغ ها مشاهده می شد.
  • استفاده از خطوط مستقیم و نقوش رسمی.
  • باغ های زینتی و مرکبات یکی از چهره های خاص باغ های انگلستان آن زمان است.

باغسازی طبیعی و آزاد:

  • در قرن هجدهم میلادی نظم و ترتیب دوره رنسانس مورد انتقاد قرار گرفت.
  • الهام از باغ های لونتره که به هزینه کمتری نیاز داشته باشد.
  • در سال ۱۷۲۰میلادی اولین باغ های به سبک طبیعی احداث گردید.
  • در ابتدا مناظری به سبک آزاد بر روی تابلوهای نقاشی مشاهده شد.
  • در این دوره به فرهنگ رمانتیک انگلیسی توجه شد.
  • به طور کلی نظم و ترتیب و تقارن از باغ های طبیعی حذف شد.

باغسازی رسمی و هندسی

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۲۲ ۰۲۱

روش های اجرایی محوطه سازی

1

باغسازی

باغ های خصوصی

حداقل اندازه مطلوب برابر است با ۲۰ مترمربع برای هر اتاق از واحد مسکونی، پیشنهاد می گردد. هنگام طراحی باید به جهت یابی ، نوع استفاده کننده، نسبت سنگ فرش به کاشت درخت و چمن ، اسباب و وسایل باغ ، محل جمع آوری کود، تجهیزات بازی، درختان موجود، رشد میوه جات و سبزیجات و امکانات نگهداری توجه کافی شود.

ساختمان باغ

انبار کوچک برای نگهداری تجهیزات و ابزارهای باغبانی

آلاچیق یا سایبان گیاهی برای نشستن

آلاچیق یا داربست های گیاهی با ساختمان چوبی برای تراس ها

 

 

کلینیک تخصصی طراحی و اجرای محوطه سازی

خدمات شرکت ما :

گروه مهندسی ایران معماری تحت نظارت مهندسین مشاور آلتون سازه توانمند است که در زمینه طراحی محوطه ،  به خلق آلترناتیو هایی متفاوت در حیطه معماری بپردازد.

تماس با ما :۸۵ ۳۳ ۹۸ ۲۲ ۰۲۱

غزل باغ ایرانی


1


روح  معماری ایرانی

مظاهر فرهنگ هر ملت همه از امری واحد حکایت می‌کنند که می‌توان آن را «هویت» یا «روح» آن ملت خواند. بر این اساس، می‌توان دربارۀ هریک از مظاهر فرهنگ ایرانی، از منشأ آنها در روح ایرانی پرسش کرد.

 

—    از ویژگیهای بارز هویت ایرانی، شاعری است؛ یعنی بدل کردن صورت مادی به گوهر. ایرانیان به هر چیزی چنان می‌پردازند که آن را به برترین حالت ممکن برسانند. شاعری در زبان به شعر متعارف منتهی می‌شود، در معماری به فضا و … . اما شاعران کلمات و شاعران فضاها با آنکه شعر را با خیال خود پدید می‌آورند، درگیر نوعی وظیفه یا کارکرد شعر و فضا نیز هستند. شعرِ کلمه و شعرِ بنا محصول تلاقی خیال شاعر و کارکرد و مقصود اثر است. هرچه جنبۀ کارکرد محدودتر شود، خیال مجال بیشتری می‌یابد. در شعر کلمات، خیالِ شاعر در صورت غزل به فراخترین مجال می‌رسد. مولانا حکمت خود را در قالب مثنوی می‌ریزد؛ اما خیال موّاج او این قالب را برنمی‌تابد و در غزلیات شمس جلوه‌گر می‌شودکهگواه آن استفاده از آب در معماری ایرانی است.

آب در باغهای ایرانی

—       نقش آب در معماری

—    آب یکی از عناصر طبیعی به شمار می رود که ماهیتی تغییر ناپذیر دارد. هرجاکه ظاهر می شود، کاربرد آن باید منعکس کننده باشد. برداشت طراحان و سازندگان از طبیعت باشد. دسترسی به منابع آب از دیرباز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در مکان یابی شهری مورد توجه بوده است. بررسی کلی جغرافیایی شهرهای ایران به خوبی وابستگی میان زندگی شهری و دسترسی به منابع آب را نشان می دهد. فلات ایران به دلیل تنوع اقلیمی و چشم انداز محیط طبیعی درهمه جا از منابع آب سطحی مطمئن برخوردار نیست، زیرا همان طور که آب های سطحی زمین، چون دریا و رودخانه و دریاچه در معماری و به وجود آمدن آن نقش دارد، دربسیاری از مناطق که از این منابع سطحی به دورهستند، نیاز مردم از راه منابع زیرزمینی، چون قنات و چاه ها حاصل می شود.

2

نقش آب در شکل گیری نخستین زیستگاه های انسانی پاسخی است به یک نیاز زیستی. اما وقتی فراتر از یک نیاز، خانه سازی و بنای مجموعه های مسکونی بار فرهنگی می گیرد، معماری پدید می آید و آب در زندگی انسان جایگاه هنری پیدا می کند و از خلاقیت هنرمندان و معماران مایه می گیرد.

3

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳